Ders Detayı
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
KLİNİK PSİKOLOJİ | - | Bahar Dönemi | 3+0 | 3 | 6 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üye. Hande GÜNDOĞAN SÜTÜVEN |
Dersi Verenler | Dr.Öğr.Üye. Hande GÜNDOĞAN SÜTÜVEN |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Bu dersin amacı, klinik psikoloji alanının tarihsel gelişimini ve günümüzdeki yerini anlatmak, alana ait temel kuramları tanıtmak, bu kuramların ve temel önermelerin, kişiliği ve patolojiyi açıklama biçimlerini ve klinik müdahale yöntemlerini ana hatlarıyla ele almaktır. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Klinik Psikoloji Ders Tanıtımı,Klinik Psikoloji nedir?,Klinik Psikolojinin Geçmişi ve Bugünü,Klinik Değerlendirmenin Temel Özellikleri ,Klinik Psikolojide Görüşme ve Gözlem ,Klinik Psikolojide Ölçme ,Klinik Müdahalelerin Temel Özellikleri ,Pozitif Klinik Psikoloji,Psikodinamik Terapiler ,İnsancıl Psikoterapi ve Davranışçı Terapi ,Bilişsel Terapi ve Bilişsel-Davranışçı Psikoterapiler ,Klinik Müdahalenin Alternatif Biçimleri ,Klinik Psikolojide Mesleki Konular ve Lisansüstü Eğitime Girmek,Genel Değerlendirme; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Klinik psikolojinin temel kavramlarını tanımlar. | 10, 14, 16, 9 | C |
Klinik psikolojinin tarihsel gelişimini sunar. | 10, 14, 16, 9 | C |
Klinik müdahale uygulamalarına ilişkin çeşitli kuramları tartışır. | 10, 14, 16, 9 | C |
Teknoloji ve internetin klinik müdahele uygulamalarına etkisini sorgular. | 10, 14, 16, 9 | C |
Klinik psikolojide lisansüstü eğitime girmek konusunda ders kapsamında öğrendiği bilgileri derler. | 10, 14, 16, 9 | A |
Klinik psikolojiye dair kavramlar arası farkları ayırt eder. | 10, 14, 16, 9 | C |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 14: Bireysel Çalışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav, C: Çoktan Seçmeli Sınav |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Klinik Psikoloji Ders Tanıtımı | |
2 | Klinik Psikoloji nedir? | * Klinik Psikolojiye Giriş – Bölüm 1 |
3 | Klinik Psikolojinin Geçmişi ve Bugünü | * Klinik Psikolojiye Giriş - Bölüm 2 * TODAP (2013). Psikologların Çalışma Yaşamında Karşılaştıkları Hak İhlalleri Anketi. RAPORU |
4 | Klinik Değerlendirmenin Temel Özellikleri | * Klinik Psikolojiye Giriş - Bölüm 3 |
5 | Klinik Psikolojide Görüşme ve Gözlem | * Klinik Psikolojiye Giriş - Bölüm 4 |
6 | Klinik Psikolojide Ölçme | * Klinik Psikolojiye Giriş - Bölüm 5 |
7 | Klinik Müdahalelerin Temel Özellikleri | * Klinik Psikolojiye Giriş – Bölüm 6 * Psikoterapide Güncel Konular – Bölüm 2 ve Bölüm 9 |
8 | Pozitif Klinik Psikoloji | Psikoterapide Güncel Konular - Bölüm 8 |
9 | Psikodinamik Terapiler | * Klinik Psikolojiye Giriş - Bölüm 7 |
10 | İnsancıl Psikoterapi ve Davranışçı Terapi | * Klinik Psikolojiye Giriş - Bölüm 7 & 8 |
11 | Bilişsel Terapi ve Bilişsel-Davranışçı Psikoterapiler | * Klinik Psikolojiye Giriş - Bölüm 8 |
12 | Klinik Müdahalenin Alternatif Biçimleri | * Klinik Psikolojiye Giriş – Bölüm 9 * Psikoterapide Güncel Konular – Bölüm 7 |
13 | Klinik Psikolojide Mesleki Konular ve Lisansüstü Eğitime Girmek | * Klinik Psikolojiye Giriş - Bölüm 15 & 16 |
14 | Genel Değerlendirme |
Kaynak |
Kramer, G. P., Bernstein, D. A., & Phares, V. (2014). Klinik Psikolojiye Giriş. (İ. Dağ, Çev. Ed.). Mentis. |
Yorulmaz, O. (Ed.). (2017). Psikoterapide Güncel Konular: Klinik Psikoloji Perspektifinden Çok Boyutlu Bir Bakış. Nobel. |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | PY1. Psikolojinin araştırma ve uygulamaya dönük alt alanlarının temel kavramlarını ve bu alanların temel kuramlarını bilir. | X | |||||
2 | PY2. Psikoloji tarihindeki kuram ve ekolleri karşılaştırabilir, yeni gelişmeleri bu bilgileriyle ilişkilendirebilir. | X | |||||
3 | PY3. Karşılaştığı sorunları tanıyabilir, yorumlayabilir ve uzmanlık bilgisini kullanarak çözüm sunabilir. | X | |||||
4 | PY4. Bir problemi bilimsel yöntemlerle araştırabilir, bulguları yorumlayabilir ve sonuçları bilimsel bir yayın haline getirebilir. | X | |||||
5 | PY5. Alanı ile ilgili problemlerin çözümü için kurulan bir ekipte projeye liderlik edebilir, etkinlikleri planlayabilir ve yönetebilir. | X | |||||
6 | PY6. Karşılaştığı yeni fikirleri taraf tutmadan bilimsel bakış açısıyla sorgulayabilir ve eleştirebilir. | X | |||||
7 | PY7. Yaşam boyu öğrenme prensibini kendisine ilke edinir, alanıyla ilgili yeni gelişmeleri takip edebilir. | X | |||||
8 | PY8. Bir problemle ilgili bulgularını, bilgisini ve çözüm önerilerini meslektaşlarıyla veya konunun yabancısı olan kişilerle, yazılı veya sözlü olarak uygun bir dille paylaşabilir. | X | |||||
9 | PY9. Toplumsal sorumluluk bilincine sahip olup mesleki kazanımlarını, yakın ve uzak çevresindeki sorunların çözümünde kullanabilir. | X | |||||
10 | PY10. Uluslararası mesleki gelişmeleri izlemek için en az B1 düzeyinde İngilizce bilir. | ||||||
11 | PY11. Temel bilgisayar becerilerine sahip olup meslektaşlarıyla güncel platformlar üzerinden iletişim kurabilir. | X | |||||
12 | PY12. Ölçme-değerlendirmede kullanılan psikolojinin temel araçlarını bilir ve bu araçları kullanabilir. | X | |||||
13 | PY13. Mesleki sorumluluk, yetki ve sınırlarını bilir, psikolojik sorunları tanır, çözümü için doğru yönlendirmeyi yapabilir, araştırma ve uygulamada etik ilkelere riayet eder. | X | |||||
14 | PY14. Araştırma ve uygulamada bireysel ve kültürel farklılıkları gözetir, araştırma sonuçlarını değerlendirirken bu farklılıkları dikkate alır. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |
AKTS / İşyükü Tablosu | ||||||
Etkinlik | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |||
Ders Saati | 14 | 3 | 42 | |||
Rehberli Problem Çözme | 14 | 3 | 42 | |||
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi | 0 | 0 | 0 | |||
Okul Dışı Diğer Faaliyetler | 1 | 28 | 28 | |||
Proje Sunumu / Seminer | 0 | 0 | 0 | |||
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Ara Sınav ve Hazırlığı | 1 | 30 | 30 | |||
Genel Sınav ve Hazırlığı | 1 | 40 | 40 | |||
Performans Görevi, Bakım Planı | 0 | 0 | 0 | |||
Toplam İş Yükü (Saat) | 182 | |||||
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(182/30) | 6 | |||||
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır. |
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
KLİNİK PSİKOLOJİ | - | Bahar Dönemi | 3+0 | 3 | 6 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üye. Hande GÜNDOĞAN SÜTÜVEN |
Dersi Verenler | Dr.Öğr.Üye. Hande GÜNDOĞAN SÜTÜVEN |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Bu dersin amacı, klinik psikoloji alanının tarihsel gelişimini ve günümüzdeki yerini anlatmak, alana ait temel kuramları tanıtmak, bu kuramların ve temel önermelerin, kişiliği ve patolojiyi açıklama biçimlerini ve klinik müdahale yöntemlerini ana hatlarıyla ele almaktır. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Klinik Psikoloji Ders Tanıtımı,Klinik Psikoloji nedir?,Klinik Psikolojinin Geçmişi ve Bugünü,Klinik Değerlendirmenin Temel Özellikleri ,Klinik Psikolojide Görüşme ve Gözlem ,Klinik Psikolojide Ölçme ,Klinik Müdahalelerin Temel Özellikleri ,Pozitif Klinik Psikoloji,Psikodinamik Terapiler ,İnsancıl Psikoterapi ve Davranışçı Terapi ,Bilişsel Terapi ve Bilişsel-Davranışçı Psikoterapiler ,Klinik Müdahalenin Alternatif Biçimleri ,Klinik Psikolojide Mesleki Konular ve Lisansüstü Eğitime Girmek,Genel Değerlendirme; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Klinik psikolojinin temel kavramlarını tanımlar. | 10, 14, 16, 9 | C |
Klinik psikolojinin tarihsel gelişimini sunar. | 10, 14, 16, 9 | C |
Klinik müdahale uygulamalarına ilişkin çeşitli kuramları tartışır. | 10, 14, 16, 9 | C |
Teknoloji ve internetin klinik müdahele uygulamalarına etkisini sorgular. | 10, 14, 16, 9 | C |
Klinik psikolojide lisansüstü eğitime girmek konusunda ders kapsamında öğrendiği bilgileri derler. | 10, 14, 16, 9 | A |
Klinik psikolojiye dair kavramlar arası farkları ayırt eder. | 10, 14, 16, 9 | C |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 14: Bireysel Çalışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav, C: Çoktan Seçmeli Sınav |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Klinik Psikoloji Ders Tanıtımı | |
2 | Klinik Psikoloji nedir? | * Klinik Psikolojiye Giriş – Bölüm 1 |
3 | Klinik Psikolojinin Geçmişi ve Bugünü | * Klinik Psikolojiye Giriş - Bölüm 2 * TODAP (2013). Psikologların Çalışma Yaşamında Karşılaştıkları Hak İhlalleri Anketi. RAPORU |
4 | Klinik Değerlendirmenin Temel Özellikleri | * Klinik Psikolojiye Giriş - Bölüm 3 |
5 | Klinik Psikolojide Görüşme ve Gözlem | * Klinik Psikolojiye Giriş - Bölüm 4 |
6 | Klinik Psikolojide Ölçme | * Klinik Psikolojiye Giriş - Bölüm 5 |
7 | Klinik Müdahalelerin Temel Özellikleri | * Klinik Psikolojiye Giriş – Bölüm 6 * Psikoterapide Güncel Konular – Bölüm 2 ve Bölüm 9 |
8 | Pozitif Klinik Psikoloji | Psikoterapide Güncel Konular - Bölüm 8 |
9 | Psikodinamik Terapiler | * Klinik Psikolojiye Giriş - Bölüm 7 |
10 | İnsancıl Psikoterapi ve Davranışçı Terapi | * Klinik Psikolojiye Giriş - Bölüm 7 & 8 |
11 | Bilişsel Terapi ve Bilişsel-Davranışçı Psikoterapiler | * Klinik Psikolojiye Giriş - Bölüm 8 |
12 | Klinik Müdahalenin Alternatif Biçimleri | * Klinik Psikolojiye Giriş – Bölüm 9 * Psikoterapide Güncel Konular – Bölüm 7 |
13 | Klinik Psikolojide Mesleki Konular ve Lisansüstü Eğitime Girmek | * Klinik Psikolojiye Giriş - Bölüm 15 & 16 |
14 | Genel Değerlendirme |
Kaynak |
Kramer, G. P., Bernstein, D. A., & Phares, V. (2014). Klinik Psikolojiye Giriş. (İ. Dağ, Çev. Ed.). Mentis. |
Yorulmaz, O. (Ed.). (2017). Psikoterapide Güncel Konular: Klinik Psikoloji Perspektifinden Çok Boyutlu Bir Bakış. Nobel. |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | PY1. Psikolojinin araştırma ve uygulamaya dönük alt alanlarının temel kavramlarını ve bu alanların temel kuramlarını bilir. | X | |||||
2 | PY2. Psikoloji tarihindeki kuram ve ekolleri karşılaştırabilir, yeni gelişmeleri bu bilgileriyle ilişkilendirebilir. | X | |||||
3 | PY3. Karşılaştığı sorunları tanıyabilir, yorumlayabilir ve uzmanlık bilgisini kullanarak çözüm sunabilir. | X | |||||
4 | PY4. Bir problemi bilimsel yöntemlerle araştırabilir, bulguları yorumlayabilir ve sonuçları bilimsel bir yayın haline getirebilir. | X | |||||
5 | PY5. Alanı ile ilgili problemlerin çözümü için kurulan bir ekipte projeye liderlik edebilir, etkinlikleri planlayabilir ve yönetebilir. | X | |||||
6 | PY6. Karşılaştığı yeni fikirleri taraf tutmadan bilimsel bakış açısıyla sorgulayabilir ve eleştirebilir. | X | |||||
7 | PY7. Yaşam boyu öğrenme prensibini kendisine ilke edinir, alanıyla ilgili yeni gelişmeleri takip edebilir. | X | |||||
8 | PY8. Bir problemle ilgili bulgularını, bilgisini ve çözüm önerilerini meslektaşlarıyla veya konunun yabancısı olan kişilerle, yazılı veya sözlü olarak uygun bir dille paylaşabilir. | X | |||||
9 | PY9. Toplumsal sorumluluk bilincine sahip olup mesleki kazanımlarını, yakın ve uzak çevresindeki sorunların çözümünde kullanabilir. | X | |||||
10 | PY10. Uluslararası mesleki gelişmeleri izlemek için en az B1 düzeyinde İngilizce bilir. | ||||||
11 | PY11. Temel bilgisayar becerilerine sahip olup meslektaşlarıyla güncel platformlar üzerinden iletişim kurabilir. | X | |||||
12 | PY12. Ölçme-değerlendirmede kullanılan psikolojinin temel araçlarını bilir ve bu araçları kullanabilir. | X | |||||
13 | PY13. Mesleki sorumluluk, yetki ve sınırlarını bilir, psikolojik sorunları tanır, çözümü için doğru yönlendirmeyi yapabilir, araştırma ve uygulamada etik ilkelere riayet eder. | X | |||||
14 | PY14. Araştırma ve uygulamada bireysel ve kültürel farklılıkları gözetir, araştırma sonuçlarını değerlendirirken bu farklılıkları dikkate alır. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |