Ders Detayı
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
ÖĞRENME | - | Bahar Dönemi | 3+0 | 3 | 5 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üye. Hasan Galip BAHÇEKAPILI |
Dersi Verenler | Prof.Dr. Kaasım Fatih YAVUZ |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Bu dersin amacı; insan ve hayvanlarda öğrenme mekanizmalarına ilişkin temel kavramları, klasik, edimsel, sosyal ve ilişkisel öğrenme süreçlerinin kavranmasını güncel gelişmeleri aktararak sağlamaktır. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Giriş, Öğrenme ve Davranış Kavramları,Öğrenme, Refleks, Alışma ve Duyarlılaşma,Öğrenmenin Tarihsel Gelişimi ,Jenerik Formülasyon: Davranışın İşlevsel analizi,Klasik Koşullanmada Temel Kavramlar ve Olgular,Klasik Koşullanmada Kuramsal Yaklaşımlar,Edimsel Öğrenmede Temel Kavramlar ve Olgular,Edimsel Öğrenmede Kuramsal Yaklaşımlar, Pekişme, Ceza, Sönme,Pekiştirme: Araştırmalar ve Tarifeler, Uyaran Kontrolü,Sözel Davranış ve Tipleri,Kural Güdümlü Davranışlar ve Tipleri,Dil, Biliş ve İlişkisel Öğrenme,İlişkisel Öğrenmenin İlkeleri,Öğrenmenin Nörobiyolojik Zemini; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Öğrenme ve Davranış kavramlarını tanımlar. | 14, 16, 23, 9 | A |
Öğrenme psikolojisin temel kavramlarını tanımlayabilir, kavramlar arası farkları ayırt edebilir. | 14, 16, 23, 9 | A |
Öğrenme psikolojisinin tarihsel gelişimini özetleyebilecektir. | 9 | A |
Klasik koşullanma ve edimsel öğrenmeye ilişkin temel kavramları tanımlayabilecektir. | 14, 23, 9 | A |
Klasik koşullanma ve edimsel öğrenmeye ilişkin olguları tartışabilecektir. | 10, 16, 19, 9 | A |
Sözel davranış, Kural-güdümlü davranış ve ilişkisel öğrenmeye ilişkin temel kavramları tanımlayabilecektir. | 14, 16, 19, 5, 6, 9 | A |
Öğrenme mekanizmaları ile psikopatoloji ilişkisine dair temel bilgileri edinebilecektir. | 13, 9 | A |
Öğrenmenin nörobiyolojik temellerine ilişkin genel mekanizmaları tanıyabilir. | 9 | A |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 13: Örnek Olay Yöntemi, 14: Bireysel Çalışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 19: Beyin Fırtınası Tekniği, 23: Kavram Haritası Tekniği, 5: İşbirlikli Öğrenme Modeli, 6: Deneyimle Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Giriş, Öğrenme ve Davranış Kavramları | Alıcı (Bölüm 1), Ramnero & Törneke (Bölüm1-2) |
2 | Öğrenme, Refleks, Alışma ve Duyarlılaşma | Alıcı (Bölüm 1) |
3 | Öğrenmenin Tarihsel Gelişimi | Alıcı (Bölüm 2) |
4 | Jenerik Formülasyon: Davranışın İşlevsel analizi | Ramnerö & Törneke (Bölüm 3) |
5 | Klasik Koşullanmada Temel Kavramlar ve Olgular | Alıcı (Bölüm 3), Ramnerö & Törneke (Bölüm 4) |
6 | Klasik Koşullanmada Kuramsal Yaklaşımlar | Alıcı (Bölüm 4) |
7 | Edimsel Öğrenmede Temel Kavramlar ve Olgular | Alıcı (Bölüm 5), Ramnerö & Törneke (Bölüm 5) |
8 | Edimsel Öğrenmede Kuramsal Yaklaşımlar, Pekişme, Ceza, Sönme | Alıcı (Bölüm 6-7), Ramnerö & Törneke (Bölüm 5) |
9 | Pekiştirme: Araştırmalar ve Tarifeler, Uyaran Kontrolü | Alıcı (Bölüm 8-9), Ramnerö & Törneke (Bölüm6) |
10 | Sözel Davranış ve Tipleri | Ramnerö & Törneke (Bölüm 7) |
11 | Kural Güdümlü Davranışlar ve Tipleri | Yavuz, K.F., Burhan, H. S. (2019). Kural-Güdümlü Davranış: Psikopatoloji ve Psikoterapilerde Temel Bir Süreç. JCBPR. doi: 10.5455/JCBPR.45688 |
12 | Dil, Biliş ve İlişkisel Öğrenme | Ramnerö & Törneke (Bölüm 7) |
13 | İlişkisel Öğrenmenin İlkeleri | Ramnerö & Törneke (Bölüm 7) |
14 | Öğrenmenin Nörobiyolojik Zemini | Alıcı (Bölüm 10-11) |
Kaynak |
Alıcı, T. (2018). Öğrenmenin Bilimsel Temelleri. Kaknüs Yayınları. |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | PY1. Psikolojinin araştırma ve uygulamaya dönük alt alanlarının temel kavramlarını ve bu alanların temel kuramlarını bilir. | ||||||
2 | PY2. Psikoloji tarihindeki kuram ve ekolleri karşılaştırabilir, yeni gelişmeleri bu bilgileriyle ilişkilendirebilir. | ||||||
3 | PY3. Karşılaştığı sorunları tanıyabilir, yorumlayabilir ve uzmanlık bilgisini kullanarak çözüm sunabilir. | ||||||
4 | PY4. Bir problemi bilimsel yöntemlerle araştırabilir, bulguları yorumlayabilir ve sonuçları bilimsel bir yayın haline getirebilir. | ||||||
5 | PY5. Alanı ile ilgili problemlerin çözümü için kurulan bir ekipte projeye liderlik edebilir, etkinlikleri planlayabilir ve yönetebilir. | ||||||
6 | PY6. Karşılaştığı yeni fikirleri taraf tutmadan bilimsel bakış açısıyla sorgulayabilir ve eleştirebilir. | ||||||
7 | PY7. Yaşam boyu öğrenme prensibini kendisine ilke edinir, alanıyla ilgili yeni gelişmeleri takip edebilir. | ||||||
8 | PY8. Bir problemle ilgili bulgularını, bilgisini ve çözüm önerilerini meslektaşlarıyla veya konunun yabancısı olan kişilerle, yazılı veya sözlü olarak uygun bir dille paylaşabilir. | ||||||
9 | PY9. Toplumsal sorumluluk bilincine sahip olup mesleki kazanımlarını, yakın ve uzak çevresindeki sorunların çözümünde kullanabilir. | ||||||
10 | PY10. Uluslararası mesleki gelişmeleri izlemek için en az B1 düzeyinde İngilizce bilir. | ||||||
11 | PY11. Temel bilgisayar becerilerine sahip olup meslektaşlarıyla güncel platformlar üzerinden iletişim kurabilir. | ||||||
12 | PY12. Ölçme-değerlendirmede kullanılan psikolojinin temel araçlarını bilir ve bu araçları kullanabilir. | ||||||
13 | PY13. Mesleki sorumluluk, yetki ve sınırlarını bilir, psikolojik sorunları tanır, çözümü için doğru yönlendirmeyi yapabilir, araştırma ve uygulamada etik ilkelere riayet eder. | ||||||
14 | PY14. Araştırma ve uygulamada bireysel ve kültürel farklılıkları gözetir, araştırma sonuçlarını değerlendirirken bu farklılıkları dikkate alır. |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |
AKTS / İşyükü Tablosu | ||||||
Etkinlik | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |||
Ders Saati | 14 | 3 | 42 | |||
Rehberli Problem Çözme | 14 | 3 | 42 | |||
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi | 0 | 0 | 0 | |||
Okul Dışı Diğer Faaliyetler | 1 | 20 | 20 | |||
Proje Sunumu / Seminer | 0 | 0 | 0 | |||
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Ara Sınav ve Hazırlığı | 1 | 25 | 25 | |||
Genel Sınav ve Hazırlığı | 1 | 32 | 32 | |||
Performans Görevi, Bakım Planı | 0 | 0 | 0 | |||
Toplam İş Yükü (Saat) | 161 | |||||
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(161/30) | 5 | |||||
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır. |
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
ÖĞRENME | - | Bahar Dönemi | 3+0 | 3 | 5 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üye. Hasan Galip BAHÇEKAPILI |
Dersi Verenler | Prof.Dr. Kaasım Fatih YAVUZ |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Bu dersin amacı; insan ve hayvanlarda öğrenme mekanizmalarına ilişkin temel kavramları, klasik, edimsel, sosyal ve ilişkisel öğrenme süreçlerinin kavranmasını güncel gelişmeleri aktararak sağlamaktır. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Giriş, Öğrenme ve Davranış Kavramları,Öğrenme, Refleks, Alışma ve Duyarlılaşma,Öğrenmenin Tarihsel Gelişimi ,Jenerik Formülasyon: Davranışın İşlevsel analizi,Klasik Koşullanmada Temel Kavramlar ve Olgular,Klasik Koşullanmada Kuramsal Yaklaşımlar,Edimsel Öğrenmede Temel Kavramlar ve Olgular,Edimsel Öğrenmede Kuramsal Yaklaşımlar, Pekişme, Ceza, Sönme,Pekiştirme: Araştırmalar ve Tarifeler, Uyaran Kontrolü,Sözel Davranış ve Tipleri,Kural Güdümlü Davranışlar ve Tipleri,Dil, Biliş ve İlişkisel Öğrenme,İlişkisel Öğrenmenin İlkeleri,Öğrenmenin Nörobiyolojik Zemini; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Öğrenme ve Davranış kavramlarını tanımlar. | 14, 16, 23, 9 | A |
Öğrenme psikolojisin temel kavramlarını tanımlayabilir, kavramlar arası farkları ayırt edebilir. | 14, 16, 23, 9 | A |
Öğrenme psikolojisinin tarihsel gelişimini özetleyebilecektir. | 9 | A |
Klasik koşullanma ve edimsel öğrenmeye ilişkin temel kavramları tanımlayabilecektir. | 14, 23, 9 | A |
Klasik koşullanma ve edimsel öğrenmeye ilişkin olguları tartışabilecektir. | 10, 16, 19, 9 | A |
Sözel davranış, Kural-güdümlü davranış ve ilişkisel öğrenmeye ilişkin temel kavramları tanımlayabilecektir. | 14, 16, 19, 5, 6, 9 | A |
Öğrenme mekanizmaları ile psikopatoloji ilişkisine dair temel bilgileri edinebilecektir. | 13, 9 | A |
Öğrenmenin nörobiyolojik temellerine ilişkin genel mekanizmaları tanıyabilir. | 9 | A |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 13: Örnek Olay Yöntemi, 14: Bireysel Çalışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 19: Beyin Fırtınası Tekniği, 23: Kavram Haritası Tekniği, 5: İşbirlikli Öğrenme Modeli, 6: Deneyimle Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Giriş, Öğrenme ve Davranış Kavramları | Alıcı (Bölüm 1), Ramnero & Törneke (Bölüm1-2) |
2 | Öğrenme, Refleks, Alışma ve Duyarlılaşma | Alıcı (Bölüm 1) |
3 | Öğrenmenin Tarihsel Gelişimi | Alıcı (Bölüm 2) |
4 | Jenerik Formülasyon: Davranışın İşlevsel analizi | Ramnerö & Törneke (Bölüm 3) |
5 | Klasik Koşullanmada Temel Kavramlar ve Olgular | Alıcı (Bölüm 3), Ramnerö & Törneke (Bölüm 4) |
6 | Klasik Koşullanmada Kuramsal Yaklaşımlar | Alıcı (Bölüm 4) |
7 | Edimsel Öğrenmede Temel Kavramlar ve Olgular | Alıcı (Bölüm 5), Ramnerö & Törneke (Bölüm 5) |
8 | Edimsel Öğrenmede Kuramsal Yaklaşımlar, Pekişme, Ceza, Sönme | Alıcı (Bölüm 6-7), Ramnerö & Törneke (Bölüm 5) |
9 | Pekiştirme: Araştırmalar ve Tarifeler, Uyaran Kontrolü | Alıcı (Bölüm 8-9), Ramnerö & Törneke (Bölüm6) |
10 | Sözel Davranış ve Tipleri | Ramnerö & Törneke (Bölüm 7) |
11 | Kural Güdümlü Davranışlar ve Tipleri | Yavuz, K.F., Burhan, H. S. (2019). Kural-Güdümlü Davranış: Psikopatoloji ve Psikoterapilerde Temel Bir Süreç. JCBPR. doi: 10.5455/JCBPR.45688 |
12 | Dil, Biliş ve İlişkisel Öğrenme | Ramnerö & Törneke (Bölüm 7) |
13 | İlişkisel Öğrenmenin İlkeleri | Ramnerö & Törneke (Bölüm 7) |
14 | Öğrenmenin Nörobiyolojik Zemini | Alıcı (Bölüm 10-11) |
Kaynak |
Alıcı, T. (2018). Öğrenmenin Bilimsel Temelleri. Kaknüs Yayınları. |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | PY1. Psikolojinin araştırma ve uygulamaya dönük alt alanlarının temel kavramlarını ve bu alanların temel kuramlarını bilir. | ||||||
2 | PY2. Psikoloji tarihindeki kuram ve ekolleri karşılaştırabilir, yeni gelişmeleri bu bilgileriyle ilişkilendirebilir. | ||||||
3 | PY3. Karşılaştığı sorunları tanıyabilir, yorumlayabilir ve uzmanlık bilgisini kullanarak çözüm sunabilir. | ||||||
4 | PY4. Bir problemi bilimsel yöntemlerle araştırabilir, bulguları yorumlayabilir ve sonuçları bilimsel bir yayın haline getirebilir. | ||||||
5 | PY5. Alanı ile ilgili problemlerin çözümü için kurulan bir ekipte projeye liderlik edebilir, etkinlikleri planlayabilir ve yönetebilir. | ||||||
6 | PY6. Karşılaştığı yeni fikirleri taraf tutmadan bilimsel bakış açısıyla sorgulayabilir ve eleştirebilir. | ||||||
7 | PY7. Yaşam boyu öğrenme prensibini kendisine ilke edinir, alanıyla ilgili yeni gelişmeleri takip edebilir. | ||||||
8 | PY8. Bir problemle ilgili bulgularını, bilgisini ve çözüm önerilerini meslektaşlarıyla veya konunun yabancısı olan kişilerle, yazılı veya sözlü olarak uygun bir dille paylaşabilir. | ||||||
9 | PY9. Toplumsal sorumluluk bilincine sahip olup mesleki kazanımlarını, yakın ve uzak çevresindeki sorunların çözümünde kullanabilir. | ||||||
10 | PY10. Uluslararası mesleki gelişmeleri izlemek için en az B1 düzeyinde İngilizce bilir. | ||||||
11 | PY11. Temel bilgisayar becerilerine sahip olup meslektaşlarıyla güncel platformlar üzerinden iletişim kurabilir. | ||||||
12 | PY12. Ölçme-değerlendirmede kullanılan psikolojinin temel araçlarını bilir ve bu araçları kullanabilir. | ||||||
13 | PY13. Mesleki sorumluluk, yetki ve sınırlarını bilir, psikolojik sorunları tanır, çözümü için doğru yönlendirmeyi yapabilir, araştırma ve uygulamada etik ilkelere riayet eder. | ||||||
14 | PY14. Araştırma ve uygulamada bireysel ve kültürel farklılıkları gözetir, araştırma sonuçlarını değerlendirirken bu farklılıkları dikkate alır. |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |