Ana içeriğe atla

Ders Detayı

Ders Tanımı

DersKoduYarıyılT+U SaatKrediAKTS
FİZİKSEL/KRONİK HAST. VE PSİKOLOJİK SÜREÇLER-Bahar Dönemi3+036
Ders Programı
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin DiliTürkçe
Dersin SeviyesiLisans
Dersin TürüPrograma Bağlı Seçmeli
Dersin KoordinatörüProf.Dr. Gökhan MALKOÇ
Dersi VerenlerProf.Dr. Kaasım Fatih YAVUZ, Öğr.Gör. Eren KORKMAZ
Dersin Yardımcıları
Dersin AmacıBu dersin amacı kronik-fiziksel hastalıklarda (örneğin; diyabet, kalp-damar hastalıkları, kanser vb.) psikolojini ve psiko-sosyal süreçlerin rolünü tartışmak ve kronik hastalık süreçlerinde etkin psikolojik müdahaleleri ve psikoterapileri tanıtmaktır.
Dersin İçeriğiBu ders; Giriş, Hasta Olmak ,Yardım Arama Davranışı ve Sosyal Destek,Yaygın Psikopatolojiler,Yaygın Psikopatolojiler ,Temel Psikoterapi Modelleri ,Diyabet ve Tedaviye Uyum ,Obezite,Kalp Damar Hastalıkları,Kanserler,Kanserler,Hiv –AIDS,Organ Yetmezliği ve Organ Nakli ,Organ Nakli ve Organ Bağışı ,Kronik Hastalıklarda Psikolojik Müdahaleler ; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme KazanımlarıÖğretim YöntemleriÖlçme Yöntemleri
Kronik fiziksel hastalıklarda psikolojinin ve psikososyal süreçlerin rolünü tartışabilir.10, 16, 9A
Kronik fiziksel hastalıklarda yaygın görülen psikopatolojileri ve psikolojik problemleri listeleyebilir. 13, 16, 9A
Kronik fiziksel hastalıklarda kullanılan psikoterapileri ve psikolojik müdahaleleri betimleyebilir. 10, 13, 16, 9A
Kronik fiziksel hastalıkların temel tıbbi boyutlarını tanımlayabilir. 9A
Öğretim Yöntemleri:10: Tartışma Yöntemi, 13: Örnek Olay Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:A: Klasik Yazılı Sınav

Ders Akışı

SıraKonularÖn Hazırlık
1Giriş, Hasta Olmak
2Yardım Arama Davranışı ve Sosyal Destek
3Yaygın Psikopatolojiler
4Yaygın Psikopatolojiler
5Temel Psikoterapi Modelleri
6Diyabet ve Tedaviye Uyum
7Obezite
8Kalp Damar Hastalıkları
9Kanserler
10Kanserler
11Hiv –AIDS
12Organ Yetmezliği ve Organ Nakli
13Organ Nakli ve Organ Bağışı
14Kronik Hastalıklarda Psikolojik Müdahaleler
Kaynak
Ogden, J. (2012). Health psychology (5th ed.). NY: McGraw Hill, Open University Press. Okyayuz, Ü. H. (ed). (2013). Sağlık Psikolojisi. Ankara: Türk psikologlar Derneği Yayınları, No:40.

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
NoProgram Yeterliliği Katkı Düzeyi
12345
1
PY1. Psikolojinin araştırma ve uygulamaya dönük alt alanlarının temel kavramlarını ve bu alanların temel kuramlarını bilir.
2
PY2. Psikoloji tarihindeki kuram ve ekolleri karşılaştırabilir, yeni gelişmeleri bu bilgileriyle ilişkilendirebilir.
3
PY3. Karşılaştığı sorunları tanıyabilir, yorumlayabilir ve uzmanlık bilgisini kullanarak çözüm sunabilir.
4
PY4. Bir problemi bilimsel yöntemlerle araştırabilir, bulguları yorumlayabilir ve sonuçları bilimsel bir yayın haline getirebilir.
5
PY5. Alanı ile ilgili problemlerin çözümü için kurulan bir ekipte projeye liderlik edebilir, etkinlikleri planlayabilir ve yönetebilir.
6
PY6. Karşılaştığı yeni fikirleri taraf tutmadan bilimsel bakış açısıyla sorgulayabilir ve eleştirebilir.
7
PY7. Yaşam boyu öğrenme prensibini kendisine ilke edinir, alanıyla ilgili yeni gelişmeleri takip edebilir.
8
PY8. Bir problemle ilgili bulgularını, bilgisini ve çözüm önerilerini meslektaşlarıyla veya konunun yabancısı olan kişilerle, yazılı veya sözlü olarak uygun bir dille paylaşabilir.
9
PY9. Toplumsal sorumluluk bilincine sahip olup mesleki kazanımlarını, yakın ve uzak çevresindeki sorunların çözümünde kullanabilir.
10
PY10. Uluslararası mesleki gelişmeleri izlemek için en az B1 düzeyinde İngilizce bilir.
11
PY11. Temel bilgisayar becerilerine sahip olup meslektaşlarıyla güncel platformlar üzerinden iletişim kurabilir.
12
PY12. Ölçme-değerlendirmede kullanılan psikolojinin temel araçlarını bilir ve bu araçları kullanabilir.
13
PY13. Mesleki sorumluluk, yetki ve sınırlarını bilir, psikolojik sorunları tanır, çözümü için doğru yönlendirmeyi yapabilir, araştırma ve uygulamada etik ilkelere riayet eder.
14
PY14. Araştırma ve uygulamada bireysel ve kültürel farklılıkları gözetir, araştırma sonuçlarını değerlendirirken bu farklılıkları dikkate alır.

Değerlendirme Sistemi

Katkı DüzeyiMutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı 20
Genel Sınavın Başarıya Oranı 80
Toplam 100
AKTS / İşyükü Tablosu
EtkinlikSayıSüresi (Saat)Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Saati000
Ders Saati000
Ders Saati000
Ders Saati000
Ders Saati000
Ders Saati000
Ders Saati000
Ders Saati000
Rehberli Problem Çözme000
Rehberli Problem Çözme000
Rehberli Problem Çözme000
Rehberli Problem Çözme000
Rehberli Problem Çözme000
Rehberli Problem Çözme000
Rehberli Problem Çözme000
Rehberli Problem Çözme000
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi000
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi000
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi000
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi000
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi000
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi000
Okul Dışı Diğer Faaliyetler000
Okul Dışı Diğer Faaliyetler000
Okul Dışı Diğer Faaliyetler000
Okul Dışı Diğer Faaliyetler000
Okul Dışı Diğer Faaliyetler000
Okul Dışı Diğer Faaliyetler000
Okul Dışı Diğer Faaliyetler000
Okul Dışı Diğer Faaliyetler000
Proje Sunumu / Seminer000
Proje Sunumu / Seminer000
Proje Sunumu / Seminer000
Proje Sunumu / Seminer000
Proje Sunumu / Seminer000
Proje Sunumu / Seminer000
Proje Sunumu / Seminer000
Proje Sunumu / Seminer000
Proje Sunumu / Seminer000
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı000
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı000
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı000
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı000
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı000
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı000
Ara Sınav ve Hazırlığı000
Ara Sınav ve Hazırlığı000
Ara Sınav ve Hazırlığı000
Ara Sınav ve Hazırlığı000
Ara Sınav ve Hazırlığı000
Ara Sınav ve Hazırlığı000
Ara Sınav ve Hazırlığı000
Ara Sınav ve Hazırlığı000
Genel Sınav ve Hazırlığı000
Genel Sınav ve Hazırlığı000
Genel Sınav ve Hazırlığı000
Genel Sınav ve Hazırlığı000
Genel Sınav ve Hazırlığı000
Genel Sınav ve Hazırlığı000
Genel Sınav ve Hazırlığı000
Genel Sınav ve Hazırlığı000
Performans Görevi, Bakım Planı000
Performans Görevi, Bakım Planı000
Performans Görevi, Bakım Planı000
Performans Görevi, Bakım Planı000
Performans Görevi, Bakım Planı000
Performans Görevi, Bakım Planı000
Performans Görevi, Bakım Planı000
Performans Görevi, Bakım Planı000
Toplam İş Yükü (Saat)0
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(0/30)0
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır.

Dersin Detaylı Bilgileri

Ders Tanımı

DersKoduYarıyılT+U SaatKrediAKTS
FİZİKSEL/KRONİK HAST. VE PSİKOLOJİK SÜREÇLER-Bahar Dönemi3+036
Ders Programı
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin DiliTürkçe
Dersin SeviyesiLisans
Dersin TürüPrograma Bağlı Seçmeli
Dersin KoordinatörüProf.Dr. Gökhan MALKOÇ
Dersi VerenlerProf.Dr. Kaasım Fatih YAVUZ, Öğr.Gör. Eren KORKMAZ
Dersin Yardımcıları
Dersin AmacıBu dersin amacı kronik-fiziksel hastalıklarda (örneğin; diyabet, kalp-damar hastalıkları, kanser vb.) psikolojini ve psiko-sosyal süreçlerin rolünü tartışmak ve kronik hastalık süreçlerinde etkin psikolojik müdahaleleri ve psikoterapileri tanıtmaktır.
Dersin İçeriğiBu ders; Giriş, Hasta Olmak ,Yardım Arama Davranışı ve Sosyal Destek,Yaygın Psikopatolojiler,Yaygın Psikopatolojiler ,Temel Psikoterapi Modelleri ,Diyabet ve Tedaviye Uyum ,Obezite,Kalp Damar Hastalıkları,Kanserler,Kanserler,Hiv –AIDS,Organ Yetmezliği ve Organ Nakli ,Organ Nakli ve Organ Bağışı ,Kronik Hastalıklarda Psikolojik Müdahaleler ; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme KazanımlarıÖğretim YöntemleriÖlçme Yöntemleri
Kronik fiziksel hastalıklarda psikolojinin ve psikososyal süreçlerin rolünü tartışabilir.10, 16, 9A
Kronik fiziksel hastalıklarda yaygın görülen psikopatolojileri ve psikolojik problemleri listeleyebilir. 13, 16, 9A
Kronik fiziksel hastalıklarda kullanılan psikoterapileri ve psikolojik müdahaleleri betimleyebilir. 10, 13, 16, 9A
Kronik fiziksel hastalıkların temel tıbbi boyutlarını tanımlayabilir. 9A
Öğretim Yöntemleri:10: Tartışma Yöntemi, 13: Örnek Olay Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:A: Klasik Yazılı Sınav

Ders Akışı

SıraKonularÖn Hazırlık
1Giriş, Hasta Olmak
2Yardım Arama Davranışı ve Sosyal Destek
3Yaygın Psikopatolojiler
4Yaygın Psikopatolojiler
5Temel Psikoterapi Modelleri
6Diyabet ve Tedaviye Uyum
7Obezite
8Kalp Damar Hastalıkları
9Kanserler
10Kanserler
11Hiv –AIDS
12Organ Yetmezliği ve Organ Nakli
13Organ Nakli ve Organ Bağışı
14Kronik Hastalıklarda Psikolojik Müdahaleler
Kaynak
Ogden, J. (2012). Health psychology (5th ed.). NY: McGraw Hill, Open University Press. Okyayuz, Ü. H. (ed). (2013). Sağlık Psikolojisi. Ankara: Türk psikologlar Derneği Yayınları, No:40.

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
NoProgram Yeterliliği Katkı Düzeyi
12345
1
PY1. Psikolojinin araştırma ve uygulamaya dönük alt alanlarının temel kavramlarını ve bu alanların temel kuramlarını bilir.
2
PY2. Psikoloji tarihindeki kuram ve ekolleri karşılaştırabilir, yeni gelişmeleri bu bilgileriyle ilişkilendirebilir.
3
PY3. Karşılaştığı sorunları tanıyabilir, yorumlayabilir ve uzmanlık bilgisini kullanarak çözüm sunabilir.
4
PY4. Bir problemi bilimsel yöntemlerle araştırabilir, bulguları yorumlayabilir ve sonuçları bilimsel bir yayın haline getirebilir.
5
PY5. Alanı ile ilgili problemlerin çözümü için kurulan bir ekipte projeye liderlik edebilir, etkinlikleri planlayabilir ve yönetebilir.
6
PY6. Karşılaştığı yeni fikirleri taraf tutmadan bilimsel bakış açısıyla sorgulayabilir ve eleştirebilir.
7
PY7. Yaşam boyu öğrenme prensibini kendisine ilke edinir, alanıyla ilgili yeni gelişmeleri takip edebilir.
8
PY8. Bir problemle ilgili bulgularını, bilgisini ve çözüm önerilerini meslektaşlarıyla veya konunun yabancısı olan kişilerle, yazılı veya sözlü olarak uygun bir dille paylaşabilir.
9
PY9. Toplumsal sorumluluk bilincine sahip olup mesleki kazanımlarını, yakın ve uzak çevresindeki sorunların çözümünde kullanabilir.
10
PY10. Uluslararası mesleki gelişmeleri izlemek için en az B1 düzeyinde İngilizce bilir.
11
PY11. Temel bilgisayar becerilerine sahip olup meslektaşlarıyla güncel platformlar üzerinden iletişim kurabilir.
12
PY12. Ölçme-değerlendirmede kullanılan psikolojinin temel araçlarını bilir ve bu araçları kullanabilir.
13
PY13. Mesleki sorumluluk, yetki ve sınırlarını bilir, psikolojik sorunları tanır, çözümü için doğru yönlendirmeyi yapabilir, araştırma ve uygulamada etik ilkelere riayet eder.
14
PY14. Araştırma ve uygulamada bireysel ve kültürel farklılıkları gözetir, araştırma sonuçlarını değerlendirirken bu farklılıkları dikkate alır.

Değerlendirme Sistemi

Katkı DüzeyiMutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı 20
Genel Sınavın Başarıya Oranı 80
Toplam 100

Sayısal Veriler

Öğrenci Başarı Durumu

Ekleme Tarihi: 06/07/2022 - 13:32Son Güncelleme Tarihi: 06/07/2022 - 13:33