Ana içeriğe atla

Ders Detayı

Ders Tanımı

DersKoduYarıyılT+U SaatKrediAKTS
ADLİ PSİKOLOJİ-Bahar Dönemi3+036
Ders Programı
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin DiliTürkçe
Dersin SeviyesiLisans
Dersin TürüPrograma Bağlı Seçmeli
Dersin KoordinatörüDoç.Dr. Erol YILDIRIM
Dersi VerenlerDoç.Dr. Erol YILDIRIM
Dersin Yardımcıları
Dersin AmacıBu dersin amacı; bir araştırma ve uygulama alanı olarak adli psikolojinin tanıtılması, psikiyatrik hastalıklarla suç ilişkisinin kurulması, mer'i mevzuatın suç-hastalık ve haklar-hastalıklar ilişkisini nasıl düzenlediğinin anlaşılması ve psikologların resmi kurumlarındaki görevlerinin tanıtılmasıdır.
Dersin İçeriğiBu ders; Adli Psikoloji nedir, ne değildir?,Adli psikoloğun rolleri ve klinik psikolojinin adli psikolojideki yeri,Türk Hukuk sisteminin yapısı ve 2 dilde konuşma (hukukça ve psikolojice),Alkol - Madde kullanımı ve suçla ilişkisi,Ceza sorumluluğunun ve fiil ehliyetinin değerlendirilmesi,Cinsel suçlar ve parafili,Çocuk istismarı ve ihmali, suça sürüklenmiş çocuklar,Psikiyatrik hastalıklar ve suç ilişkisi,Nörolojik hasarlar ve suç ilişkisi (FTD – Epilepsi): Agresivitenin nörobilimi, sosyal kognisyon,ASKB nedir? Kişilik bozukluklarının suçla ilişkisi ve seri katiller,Adli vakalarda psikometri ve temaruz değerlendirmesi,Adli Tıp Kurumu, tutukevleri, cezaevlerinde adli psikolog,Aile ve çocuk mahkemelerinde adli psikolog,Kolluk kuvvetlerinde ve denetimli serbestlik sisteminde adli psikolog; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme KazanımlarıÖğretim YöntemleriÖlçme Yöntemleri
Adli psikolojiye ilişkin temel hukuk kavramlarını ve süreçlerini değerlendirir13, 19A
Adli süreçte değerlendirilen akıl hastalıklarının hangileri olduğunu ve bunların adli olaylarda nasıl ele alındığnı değerlendirir13, 9A
Suçun psikolojik sebeplerini tartışır12, 19A
Adli psikolojinin ceza ve hukuk davalarıyla ilişkisini inceleyecekler.13, 9E, F
Öğretim Yöntemleri:12: Problem Çözme Yöntemi, 13: Örnek Olay Yöntemi, 19: Beyin Fırtınası Tekniği, 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:A: Klasik Yazılı Sınav, E: Ödev, F: Proje Görevi

Ders Akışı

SıraKonularÖn Hazırlık
1Adli Psikoloji nedir, ne değildir?
2Adli psikoloğun rolleri ve klinik psikolojinin adli psikolojideki yeri
3Türk Hukuk sisteminin yapısı ve 2 dilde konuşma (hukukça ve psikolojice)
4Alkol - Madde kullanımı ve suçla ilişkisi
5Ceza sorumluluğunun ve fiil ehliyetinin değerlendirilmesi
6Cinsel suçlar ve parafili
7Çocuk istismarı ve ihmali, suça sürüklenmiş çocuklar
8Psikiyatrik hastalıklar ve suç ilişkisi
9Nörolojik hasarlar ve suç ilişkisi (FTD – Epilepsi): Agresivitenin nörobilimi, sosyal kognisyon
10ASKB nedir? Kişilik bozukluklarının suçla ilişkisi ve seri katiller
11Adli vakalarda psikometri ve temaruz değerlendirmesi
12Adli Tıp Kurumu, tutukevleri, cezaevlerinde adli psikolog
13Aile ve çocuk mahkemelerinde adli psikolog
14Kolluk kuvvetlerinde ve denetimli serbestlik sisteminde adli psikolog
Kaynak
Dersin öğretim üyesi tarafında verilecek okuma paketi

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
NoProgram Yeterliliği Katkı Düzeyi
12345
1
PY1. Psikolojinin araştırma ve uygulamaya dönük alt alanlarının temel kavramlarını ve bu alanların temel kuramlarını bilir.
X
2
PY2. Psikoloji tarihindeki kuram ve ekolleri karşılaştırabilir, yeni gelişmeleri bu bilgileriyle ilişkilendirebilir.
X
3
PY3. Karşılaştığı sorunları tanıyabilir, yorumlayabilir ve uzmanlık bilgisini kullanarak çözüm sunabilir.
X
4
PY4. Bir problemi bilimsel yöntemlerle araştırabilir, bulguları yorumlayabilir ve sonuçları bilimsel bir yayın haline getirebilir.
X
5
PY5. Alanı ile ilgili problemlerin çözümü için kurulan bir ekipte projeye liderlik edebilir, etkinlikleri planlayabilir ve yönetebilir.
X
6
PY6. Karşılaştığı yeni fikirleri taraf tutmadan bilimsel bakış açısıyla sorgulayabilir ve eleştirebilir.
X
7
PY7. Yaşam boyu öğrenme prensibini kendisine ilke edinir, alanıyla ilgili yeni gelişmeleri takip edebilir.
X
8
PY8. Bir problemle ilgili bulgularını, bilgisini ve çözüm önerilerini meslektaşlarıyla veya konunun yabancısı olan kişilerle, yazılı veya sözlü olarak uygun bir dille paylaşabilir.
X
9
PY9. Toplumsal sorumluluk bilincine sahip olup mesleki kazanımlarını, yakın ve uzak çevresindeki sorunların çözümünde kullanabilir.
X
10
PY10. Uluslararası mesleki gelişmeleri izlemek için en az B1 düzeyinde İngilizce bilir.
11
PY11. Temel bilgisayar becerilerine sahip olup meslektaşlarıyla güncel platformlar üzerinden iletişim kurabilir.
12
PY12. Ölçme-değerlendirmede kullanılan psikolojinin temel araçlarını bilir ve bu araçları kullanabilir.
X
13
PY13. Mesleki sorumluluk, yetki ve sınırlarını bilir, psikolojik sorunları tanır, çözümü için doğru yönlendirmeyi yapabilir, araştırma ve uygulamada etik ilkelere riayet eder.
X
14
PY14. Araştırma ve uygulamada bireysel ve kültürel farklılıkları gözetir, araştırma sonuçlarını değerlendirirken bu farklılıkları dikkate alır.
X

Değerlendirme Sistemi

Katkı DüzeyiMutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı 20
Genel Sınavın Başarıya Oranı 80
Toplam 100
AKTS / İşyükü Tablosu
EtkinlikSayıSüresi (Saat)Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Saati14342
Rehberli Problem Çözme000
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi3824
Okul Dışı Diğer Faaliyetler14040
Proje Sunumu / Seminer144
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı000
Ara Sınav ve Hazırlığı13030
Genel Sınav ve Hazırlığı13030
Performans Görevi, Bakım Planı000
Toplam İş Yükü (Saat)170
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(170/30)6
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır.

Dersin Detaylı Bilgileri

Ders Tanımı

DersKoduYarıyılT+U SaatKrediAKTS
ADLİ PSİKOLOJİ-Bahar Dönemi3+036
Ders Programı
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin DiliTürkçe
Dersin SeviyesiLisans
Dersin TürüPrograma Bağlı Seçmeli
Dersin KoordinatörüDoç.Dr. Erol YILDIRIM
Dersi VerenlerDoç.Dr. Erol YILDIRIM
Dersin Yardımcıları
Dersin AmacıBu dersin amacı; bir araştırma ve uygulama alanı olarak adli psikolojinin tanıtılması, psikiyatrik hastalıklarla suç ilişkisinin kurulması, mer'i mevzuatın suç-hastalık ve haklar-hastalıklar ilişkisini nasıl düzenlediğinin anlaşılması ve psikologların resmi kurumlarındaki görevlerinin tanıtılmasıdır.
Dersin İçeriğiBu ders; Adli Psikoloji nedir, ne değildir?,Adli psikoloğun rolleri ve klinik psikolojinin adli psikolojideki yeri,Türk Hukuk sisteminin yapısı ve 2 dilde konuşma (hukukça ve psikolojice),Alkol - Madde kullanımı ve suçla ilişkisi,Ceza sorumluluğunun ve fiil ehliyetinin değerlendirilmesi,Cinsel suçlar ve parafili,Çocuk istismarı ve ihmali, suça sürüklenmiş çocuklar,Psikiyatrik hastalıklar ve suç ilişkisi,Nörolojik hasarlar ve suç ilişkisi (FTD – Epilepsi): Agresivitenin nörobilimi, sosyal kognisyon,ASKB nedir? Kişilik bozukluklarının suçla ilişkisi ve seri katiller,Adli vakalarda psikometri ve temaruz değerlendirmesi,Adli Tıp Kurumu, tutukevleri, cezaevlerinde adli psikolog,Aile ve çocuk mahkemelerinde adli psikolog,Kolluk kuvvetlerinde ve denetimli serbestlik sisteminde adli psikolog; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme KazanımlarıÖğretim YöntemleriÖlçme Yöntemleri
Adli psikolojiye ilişkin temel hukuk kavramlarını ve süreçlerini değerlendirir13, 19A
Adli süreçte değerlendirilen akıl hastalıklarının hangileri olduğunu ve bunların adli olaylarda nasıl ele alındığnı değerlendirir13, 9A
Suçun psikolojik sebeplerini tartışır12, 19A
Adli psikolojinin ceza ve hukuk davalarıyla ilişkisini inceleyecekler.13, 9E, F
Öğretim Yöntemleri:12: Problem Çözme Yöntemi, 13: Örnek Olay Yöntemi, 19: Beyin Fırtınası Tekniği, 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:A: Klasik Yazılı Sınav, E: Ödev, F: Proje Görevi

Ders Akışı

SıraKonularÖn Hazırlık
1Adli Psikoloji nedir, ne değildir?
2Adli psikoloğun rolleri ve klinik psikolojinin adli psikolojideki yeri
3Türk Hukuk sisteminin yapısı ve 2 dilde konuşma (hukukça ve psikolojice)
4Alkol - Madde kullanımı ve suçla ilişkisi
5Ceza sorumluluğunun ve fiil ehliyetinin değerlendirilmesi
6Cinsel suçlar ve parafili
7Çocuk istismarı ve ihmali, suça sürüklenmiş çocuklar
8Psikiyatrik hastalıklar ve suç ilişkisi
9Nörolojik hasarlar ve suç ilişkisi (FTD – Epilepsi): Agresivitenin nörobilimi, sosyal kognisyon
10ASKB nedir? Kişilik bozukluklarının suçla ilişkisi ve seri katiller
11Adli vakalarda psikometri ve temaruz değerlendirmesi
12Adli Tıp Kurumu, tutukevleri, cezaevlerinde adli psikolog
13Aile ve çocuk mahkemelerinde adli psikolog
14Kolluk kuvvetlerinde ve denetimli serbestlik sisteminde adli psikolog
Kaynak
Dersin öğretim üyesi tarafında verilecek okuma paketi

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
NoProgram Yeterliliği Katkı Düzeyi
12345
1
PY1. Psikolojinin araştırma ve uygulamaya dönük alt alanlarının temel kavramlarını ve bu alanların temel kuramlarını bilir.
X
2
PY2. Psikoloji tarihindeki kuram ve ekolleri karşılaştırabilir, yeni gelişmeleri bu bilgileriyle ilişkilendirebilir.
X
3
PY3. Karşılaştığı sorunları tanıyabilir, yorumlayabilir ve uzmanlık bilgisini kullanarak çözüm sunabilir.
X
4
PY4. Bir problemi bilimsel yöntemlerle araştırabilir, bulguları yorumlayabilir ve sonuçları bilimsel bir yayın haline getirebilir.
X
5
PY5. Alanı ile ilgili problemlerin çözümü için kurulan bir ekipte projeye liderlik edebilir, etkinlikleri planlayabilir ve yönetebilir.
X
6
PY6. Karşılaştığı yeni fikirleri taraf tutmadan bilimsel bakış açısıyla sorgulayabilir ve eleştirebilir.
X
7
PY7. Yaşam boyu öğrenme prensibini kendisine ilke edinir, alanıyla ilgili yeni gelişmeleri takip edebilir.
X
8
PY8. Bir problemle ilgili bulgularını, bilgisini ve çözüm önerilerini meslektaşlarıyla veya konunun yabancısı olan kişilerle, yazılı veya sözlü olarak uygun bir dille paylaşabilir.
X
9
PY9. Toplumsal sorumluluk bilincine sahip olup mesleki kazanımlarını, yakın ve uzak çevresindeki sorunların çözümünde kullanabilir.
X
10
PY10. Uluslararası mesleki gelişmeleri izlemek için en az B1 düzeyinde İngilizce bilir.
11
PY11. Temel bilgisayar becerilerine sahip olup meslektaşlarıyla güncel platformlar üzerinden iletişim kurabilir.
12
PY12. Ölçme-değerlendirmede kullanılan psikolojinin temel araçlarını bilir ve bu araçları kullanabilir.
X
13
PY13. Mesleki sorumluluk, yetki ve sınırlarını bilir, psikolojik sorunları tanır, çözümü için doğru yönlendirmeyi yapabilir, araştırma ve uygulamada etik ilkelere riayet eder.
X
14
PY14. Araştırma ve uygulamada bireysel ve kültürel farklılıkları gözetir, araştırma sonuçlarını değerlendirirken bu farklılıkları dikkate alır.
X

Değerlendirme Sistemi

Katkı DüzeyiMutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı 20
Genel Sınavın Başarıya Oranı 80
Toplam 100

Sayısal Veriler

Öğrenci Başarı Durumu

Ekleme Tarihi: 06/07/2022 - 13:32Son Güncelleme Tarihi: 06/07/2022 - 13:33