Ana içeriğe atla

Ders Detayı

Ders Tanımı

DersKoduYarıyılT+U SaatKrediAKTS
DENEYSEL PSİKOLOJİDE SEÇME KONULAR-Bahar Dönemi3+036
Ders Programı
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin DiliTürkçe
Dersin SeviyesiLisans
Dersin TürüPrograma Bağlı Seçmeli
Dersin KoordinatörüDr.Öğr.Üye. Aysu MUTLUTÜRK
Dersi VerenlerDr.Öğr.Üye. Aysu MUTLUTÜRK
Dersin Yardımcıları
Dersin AmacıBu dersin amacı, psikoloji araştırmalarına ilişkin temel yöntemsel bilgileri gerçek araştırma problemleri bağlamında sunarak, öğrencilere psikolojinin farklı alanlarında kullanılan veri toplama yöntemleri, özellikle deneysel yöntem hakkında bilgi ve beceri kazandırmak, araştırma raporlarının eleştirel bir gözle nasıl okunacağı ve nasıl yazılacağını uygulamalı olarak göstermektir.
Dersin İçeriğiBu ders; Bilimsel Psikolojide Açıklama,Araştırma Teknikleri: Gözlem ve Korelasyon,Araştırma Teknikleri: Deneyler,Psikoloji Araştırmalarında Etik Kurallar,Araştırma Raporları Nasıl Okunur ve Nasıl Yazılır,Deneysel Psikoloji Uygulamaları: Algı,Deneysel Psikoloji Uygulamaları: Dikkat ve Tepki Süresi,Deneysel Psikoloji Uygulamaları: Dikkat ve Tepki Süresi,Deneysel Psikoloji Uygulamaları: Hatırlama ve Unutma,Deneysel Psikoloji Uygulamaları: Hatırlama ve Unutma,Deneysel Psikoloji Uygulamaları: Düşünme ve Problem Çözme,Deneysel Psikoloji Uygulamaları: Bireysel Farklar ve Gelişim,Araştırma Önerisi (Taslaklar üzerine tartışma); konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme KazanımlarıÖğretim YöntemleriÖlçme Yöntemleri
Gözlemsel, korelatif ve deneysel yöntemlerin özelliklerini bilir.10, 16, 6, 9A, E
Farklı araştırma yöntemlerini birbirinden ayırt edebilir. 10, 16, 6, 9A, E
Bir araştırmayı değerlendirirken araştırma yöntemini eleştirel gözle inceleyebilir.10, 16, 6, 9A, E
Bir problemi bilimsel yöntemlerle araştırabilir ve bulguları yorumlayabilir.10, 16, 6, 9A, E
Öğretim Yöntemleri:10: Tartışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 6: Deneyimle Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:A: Klasik Yazılı Sınav, E: Ödev

Ders Akışı

SıraKonularÖn Hazırlık
1Bilimsel Psikolojide AçıklamaKantowitz (Bölüm 1)
2Araştırma Teknikleri: Gözlem ve KorelasyonKantowitz (Bölüm 2)
3Araştırma Teknikleri: DeneylerKantowitz (Bölüm 3)
4Psikoloji Araştırmalarında Etik KurallarKantowitz (Bölüm 4)
5Araştırma Raporları Nasıl Okunur ve Nasıl YazılırKantowitz (Bölüm 5) ve ek okumalar
6Deneysel Psikoloji Uygulamaları: AlgıKantowitz (Bölüm 7) ve ek okumalar
7Deneysel Psikoloji Uygulamaları: Dikkat ve Tepki SüresiKantowitz (Bölüm 8)
8Deneysel Psikoloji Uygulamaları: Dikkat ve Tepki SüresiKantowitz (Bölüm 8) ve ek okumalar
9Deneysel Psikoloji Uygulamaları: Hatırlama ve UnutmaKantowitz (Bölüm 10)
11Deneysel Psikoloji Uygulamaları: Hatırlama ve UnutmaKantowitz (Bölüm 10) ve ek okumalar
12Deneysel Psikoloji Uygulamaları: Düşünme ve Problem ÇözmeKantowitz (Bölüm 11)
13Deneysel Psikoloji Uygulamaları: Bireysel Farklar ve GelişimKantowitz (Bölüm 12)
14Araştırma Önerisi (Taslaklar üzerine tartışma)Araştırma önerisi taslağı
Kaynak
Kantowitz, B. H., Roediger, H. L., & Elmes, D. G. (2016). Deneysel Psikoloj. Çev. Nurhan Er ve Yalçın Akın Duyan. Ankara: Nobel Yayınevi.
Ders kitabına ek olarak yapılacak okumalar, PDF dökümanı olarak, öğretim üyesi tarafından MEBIS üzerinden paylaşılacaktır. Lütfen MEBIS'i haftalık olarak kontrol ediniz.

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
NoProgram Yeterliliği Katkı Düzeyi
12345
1
PY1. Psikolojinin araştırma ve uygulamaya dönük alt alanlarının temel kavramlarını ve bu alanların temel kuramlarını bilir.
2
PY2. Psikoloji tarihindeki kuram ve ekolleri karşılaştırabilir, yeni gelişmeleri bu bilgileriyle ilişkilendirebilir.
3
PY3. Karşılaştığı sorunları tanıyabilir, yorumlayabilir ve uzmanlık bilgisini kullanarak çözüm sunabilir.
4
PY4. Bir problemi bilimsel yöntemlerle araştırabilir, bulguları yorumlayabilir ve sonuçları bilimsel bir yayın haline getirebilir.
5
PY5. Alanı ile ilgili problemlerin çözümü için kurulan bir ekipte projeye liderlik edebilir, etkinlikleri planlayabilir ve yönetebilir.
6
PY6. Karşılaştığı yeni fikirleri taraf tutmadan bilimsel bakış açısıyla sorgulayabilir ve eleştirebilir.
7
PY7. Yaşam boyu öğrenme prensibini kendisine ilke edinir, alanıyla ilgili yeni gelişmeleri takip edebilir.
8
PY8. Bir problemle ilgili bulgularını, bilgisini ve çözüm önerilerini meslektaşlarıyla veya konunun yabancısı olan kişilerle, yazılı veya sözlü olarak uygun bir dille paylaşabilir.
9
PY9. Toplumsal sorumluluk bilincine sahip olup mesleki kazanımlarını, yakın ve uzak çevresindeki sorunların çözümünde kullanabilir.
10
PY10. Uluslararası mesleki gelişmeleri izlemek için en az B1 düzeyinde İngilizce bilir.
11
PY11. Temel bilgisayar becerilerine sahip olup meslektaşlarıyla güncel platformlar üzerinden iletişim kurabilir.
12
PY12. Ölçme-değerlendirmede kullanılan psikolojinin temel araçlarını bilir ve bu araçları kullanabilir.
13
PY13. Mesleki sorumluluk, yetki ve sınırlarını bilir, psikolojik sorunları tanır, çözümü için doğru yönlendirmeyi yapabilir, araştırma ve uygulamada etik ilkelere riayet eder.
14
PY14. Araştırma ve uygulamada bireysel ve kültürel farklılıkları gözetir, araştırma sonuçlarını değerlendirirken bu farklılıkları dikkate alır.

Değerlendirme Sistemi

Katkı DüzeyiMutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı 20
Genel Sınavın Başarıya Oranı 80
Toplam 100
AKTS / İşyükü Tablosu
EtkinlikSayıSüresi (Saat)Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Saati14342
Rehberli Problem Çözme14342
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi51050
Okul Dışı Diğer Faaliyetler000
Proje Sunumu / Seminer000
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı21020
Ara Sınav ve Hazırlığı12525
Genel Sınav ve Hazırlığı000
Performans Görevi, Bakım Planı000
Toplam İş Yükü (Saat)179
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(179/30)6
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır.

Dersin Detaylı Bilgileri

Ders Tanımı

DersKoduYarıyılT+U SaatKrediAKTS
DENEYSEL PSİKOLOJİDE SEÇME KONULAR-Bahar Dönemi3+036
Ders Programı
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin DiliTürkçe
Dersin SeviyesiLisans
Dersin TürüPrograma Bağlı Seçmeli
Dersin KoordinatörüDr.Öğr.Üye. Aysu MUTLUTÜRK
Dersi VerenlerDr.Öğr.Üye. Aysu MUTLUTÜRK
Dersin Yardımcıları
Dersin AmacıBu dersin amacı, psikoloji araştırmalarına ilişkin temel yöntemsel bilgileri gerçek araştırma problemleri bağlamında sunarak, öğrencilere psikolojinin farklı alanlarında kullanılan veri toplama yöntemleri, özellikle deneysel yöntem hakkında bilgi ve beceri kazandırmak, araştırma raporlarının eleştirel bir gözle nasıl okunacağı ve nasıl yazılacağını uygulamalı olarak göstermektir.
Dersin İçeriğiBu ders; Bilimsel Psikolojide Açıklama,Araştırma Teknikleri: Gözlem ve Korelasyon,Araştırma Teknikleri: Deneyler,Psikoloji Araştırmalarında Etik Kurallar,Araştırma Raporları Nasıl Okunur ve Nasıl Yazılır,Deneysel Psikoloji Uygulamaları: Algı,Deneysel Psikoloji Uygulamaları: Dikkat ve Tepki Süresi,Deneysel Psikoloji Uygulamaları: Dikkat ve Tepki Süresi,Deneysel Psikoloji Uygulamaları: Hatırlama ve Unutma,Deneysel Psikoloji Uygulamaları: Hatırlama ve Unutma,Deneysel Psikoloji Uygulamaları: Düşünme ve Problem Çözme,Deneysel Psikoloji Uygulamaları: Bireysel Farklar ve Gelişim,Araştırma Önerisi (Taslaklar üzerine tartışma); konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme KazanımlarıÖğretim YöntemleriÖlçme Yöntemleri
Gözlemsel, korelatif ve deneysel yöntemlerin özelliklerini bilir.10, 16, 6, 9A, E
Farklı araştırma yöntemlerini birbirinden ayırt edebilir. 10, 16, 6, 9A, E
Bir araştırmayı değerlendirirken araştırma yöntemini eleştirel gözle inceleyebilir.10, 16, 6, 9A, E
Bir problemi bilimsel yöntemlerle araştırabilir ve bulguları yorumlayabilir.10, 16, 6, 9A, E
Öğretim Yöntemleri:10: Tartışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 6: Deneyimle Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:A: Klasik Yazılı Sınav, E: Ödev

Ders Akışı

SıraKonularÖn Hazırlık
1Bilimsel Psikolojide AçıklamaKantowitz (Bölüm 1)
2Araştırma Teknikleri: Gözlem ve KorelasyonKantowitz (Bölüm 2)
3Araştırma Teknikleri: DeneylerKantowitz (Bölüm 3)
4Psikoloji Araştırmalarında Etik KurallarKantowitz (Bölüm 4)
5Araştırma Raporları Nasıl Okunur ve Nasıl YazılırKantowitz (Bölüm 5) ve ek okumalar
6Deneysel Psikoloji Uygulamaları: AlgıKantowitz (Bölüm 7) ve ek okumalar
7Deneysel Psikoloji Uygulamaları: Dikkat ve Tepki SüresiKantowitz (Bölüm 8)
8Deneysel Psikoloji Uygulamaları: Dikkat ve Tepki SüresiKantowitz (Bölüm 8) ve ek okumalar
9Deneysel Psikoloji Uygulamaları: Hatırlama ve UnutmaKantowitz (Bölüm 10)
11Deneysel Psikoloji Uygulamaları: Hatırlama ve UnutmaKantowitz (Bölüm 10) ve ek okumalar
12Deneysel Psikoloji Uygulamaları: Düşünme ve Problem ÇözmeKantowitz (Bölüm 11)
13Deneysel Psikoloji Uygulamaları: Bireysel Farklar ve GelişimKantowitz (Bölüm 12)
14Araştırma Önerisi (Taslaklar üzerine tartışma)Araştırma önerisi taslağı
Kaynak
Kantowitz, B. H., Roediger, H. L., & Elmes, D. G. (2016). Deneysel Psikoloj. Çev. Nurhan Er ve Yalçın Akın Duyan. Ankara: Nobel Yayınevi.
Ders kitabına ek olarak yapılacak okumalar, PDF dökümanı olarak, öğretim üyesi tarafından MEBIS üzerinden paylaşılacaktır. Lütfen MEBIS'i haftalık olarak kontrol ediniz.

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
NoProgram Yeterliliği Katkı Düzeyi
12345
1
PY1. Psikolojinin araştırma ve uygulamaya dönük alt alanlarının temel kavramlarını ve bu alanların temel kuramlarını bilir.
2
PY2. Psikoloji tarihindeki kuram ve ekolleri karşılaştırabilir, yeni gelişmeleri bu bilgileriyle ilişkilendirebilir.
3
PY3. Karşılaştığı sorunları tanıyabilir, yorumlayabilir ve uzmanlık bilgisini kullanarak çözüm sunabilir.
4
PY4. Bir problemi bilimsel yöntemlerle araştırabilir, bulguları yorumlayabilir ve sonuçları bilimsel bir yayın haline getirebilir.
5
PY5. Alanı ile ilgili problemlerin çözümü için kurulan bir ekipte projeye liderlik edebilir, etkinlikleri planlayabilir ve yönetebilir.
6
PY6. Karşılaştığı yeni fikirleri taraf tutmadan bilimsel bakış açısıyla sorgulayabilir ve eleştirebilir.
7
PY7. Yaşam boyu öğrenme prensibini kendisine ilke edinir, alanıyla ilgili yeni gelişmeleri takip edebilir.
8
PY8. Bir problemle ilgili bulgularını, bilgisini ve çözüm önerilerini meslektaşlarıyla veya konunun yabancısı olan kişilerle, yazılı veya sözlü olarak uygun bir dille paylaşabilir.
9
PY9. Toplumsal sorumluluk bilincine sahip olup mesleki kazanımlarını, yakın ve uzak çevresindeki sorunların çözümünde kullanabilir.
10
PY10. Uluslararası mesleki gelişmeleri izlemek için en az B1 düzeyinde İngilizce bilir.
11
PY11. Temel bilgisayar becerilerine sahip olup meslektaşlarıyla güncel platformlar üzerinden iletişim kurabilir.
12
PY12. Ölçme-değerlendirmede kullanılan psikolojinin temel araçlarını bilir ve bu araçları kullanabilir.
13
PY13. Mesleki sorumluluk, yetki ve sınırlarını bilir, psikolojik sorunları tanır, çözümü için doğru yönlendirmeyi yapabilir, araştırma ve uygulamada etik ilkelere riayet eder.
14
PY14. Araştırma ve uygulamada bireysel ve kültürel farklılıkları gözetir, araştırma sonuçlarını değerlendirirken bu farklılıkları dikkate alır.

Değerlendirme Sistemi

Katkı DüzeyiMutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı 20
Genel Sınavın Başarıya Oranı 80
Toplam 100

Sayısal Veriler

Öğrenci Başarı Durumu

Ekleme Tarihi: 06/07/2022 - 13:32Son Güncelleme Tarihi: 06/07/2022 - 13:33