Ders Detayı
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
DENEYSEL PSİKOLOJİDE SEÇME KONULAR | - | Bahar Dönemi | 3+0 | 3 | 6 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Programa Bağlı Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üye. Aysu MUTLUTÜRK |
Dersi Verenler | Dr.Öğr.Üye. Aysu MUTLUTÜRK |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Bu dersin amacı, psikoloji araştırmalarına ilişkin temel yöntemsel bilgileri gerçek araştırma problemleri bağlamında sunarak, öğrencilere psikolojinin farklı alanlarında kullanılan veri toplama yöntemleri, özellikle deneysel yöntem hakkında bilgi ve beceri kazandırmak, araştırma raporlarının eleştirel bir gözle nasıl okunacağı ve nasıl yazılacağını uygulamalı olarak göstermektir. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Bilimsel Psikolojide Açıklama,Araştırma Teknikleri: Gözlem ve Korelasyon,Araştırma Teknikleri: Deneyler,Psikoloji Araştırmalarında Etik Kurallar,Araştırma Raporları Nasıl Okunur ve Nasıl Yazılır,Deneysel Psikoloji Uygulamaları: Algı,Deneysel Psikoloji Uygulamaları: Dikkat ve Tepki Süresi,Deneysel Psikoloji Uygulamaları: Dikkat ve Tepki Süresi,Deneysel Psikoloji Uygulamaları: Hatırlama ve Unutma,Deneysel Psikoloji Uygulamaları: Hatırlama ve Unutma,Deneysel Psikoloji Uygulamaları: Düşünme ve Problem Çözme,Deneysel Psikoloji Uygulamaları: Bireysel Farklar ve Gelişim,Araştırma Önerisi (Taslaklar üzerine tartışma); konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Gözlemsel, korelatif ve deneysel yöntemlerin özelliklerini bilir. | 10, 16, 6, 9 | A, E |
Farklı araştırma yöntemlerini birbirinden ayırt edebilir. | 10, 16, 6, 9 | A, E |
Bir araştırmayı değerlendirirken araştırma yöntemini eleştirel gözle inceleyebilir. | 10, 16, 6, 9 | A, E |
Bir problemi bilimsel yöntemlerle araştırabilir ve bulguları yorumlayabilir. | 10, 16, 6, 9 | A, E |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 6: Deneyimle Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav, E: Ödev |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Bilimsel Psikolojide Açıklama | Kantowitz (Bölüm 1) |
2 | Araştırma Teknikleri: Gözlem ve Korelasyon | Kantowitz (Bölüm 2) |
3 | Araştırma Teknikleri: Deneyler | Kantowitz (Bölüm 3) |
4 | Psikoloji Araştırmalarında Etik Kurallar | Kantowitz (Bölüm 4) |
5 | Araştırma Raporları Nasıl Okunur ve Nasıl Yazılır | Kantowitz (Bölüm 5) ve ek okumalar |
6 | Deneysel Psikoloji Uygulamaları: Algı | Kantowitz (Bölüm 7) ve ek okumalar |
7 | Deneysel Psikoloji Uygulamaları: Dikkat ve Tepki Süresi | Kantowitz (Bölüm 8) |
8 | Deneysel Psikoloji Uygulamaları: Dikkat ve Tepki Süresi | Kantowitz (Bölüm 8) ve ek okumalar |
9 | Deneysel Psikoloji Uygulamaları: Hatırlama ve Unutma | Kantowitz (Bölüm 10) |
11 | Deneysel Psikoloji Uygulamaları: Hatırlama ve Unutma | Kantowitz (Bölüm 10) ve ek okumalar |
12 | Deneysel Psikoloji Uygulamaları: Düşünme ve Problem Çözme | Kantowitz (Bölüm 11) |
13 | Deneysel Psikoloji Uygulamaları: Bireysel Farklar ve Gelişim | Kantowitz (Bölüm 12) |
14 | Araştırma Önerisi (Taslaklar üzerine tartışma) | Araştırma önerisi taslağı |
Kaynak |
Kantowitz, B. H., Roediger, H. L., & Elmes, D. G. (2016). Deneysel Psikoloj. Çev. Nurhan Er ve Yalçın Akın Duyan. Ankara: Nobel Yayınevi. |
Ders kitabına ek olarak yapılacak okumalar, PDF dökümanı olarak, öğretim üyesi tarafından MEBIS üzerinden paylaşılacaktır. Lütfen MEBIS'i haftalık olarak kontrol ediniz. |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | PY1. Psikolojinin araştırma ve uygulamaya dönük alt alanlarının temel kavramlarını ve bu alanların temel kuramlarını bilir. | ||||||
2 | PY2. Psikoloji tarihindeki kuram ve ekolleri karşılaştırabilir, yeni gelişmeleri bu bilgileriyle ilişkilendirebilir. | ||||||
3 | PY3. Karşılaştığı sorunları tanıyabilir, yorumlayabilir ve uzmanlık bilgisini kullanarak çözüm sunabilir. | ||||||
4 | PY4. Bir problemi bilimsel yöntemlerle araştırabilir, bulguları yorumlayabilir ve sonuçları bilimsel bir yayın haline getirebilir. | ||||||
5 | PY5. Alanı ile ilgili problemlerin çözümü için kurulan bir ekipte projeye liderlik edebilir, etkinlikleri planlayabilir ve yönetebilir. | ||||||
6 | PY6. Karşılaştığı yeni fikirleri taraf tutmadan bilimsel bakış açısıyla sorgulayabilir ve eleştirebilir. | ||||||
7 | PY7. Yaşam boyu öğrenme prensibini kendisine ilke edinir, alanıyla ilgili yeni gelişmeleri takip edebilir. | ||||||
8 | PY8. Bir problemle ilgili bulgularını, bilgisini ve çözüm önerilerini meslektaşlarıyla veya konunun yabancısı olan kişilerle, yazılı veya sözlü olarak uygun bir dille paylaşabilir. | ||||||
9 | PY9. Toplumsal sorumluluk bilincine sahip olup mesleki kazanımlarını, yakın ve uzak çevresindeki sorunların çözümünde kullanabilir. | ||||||
10 | PY10. Uluslararası mesleki gelişmeleri izlemek için en az B1 düzeyinde İngilizce bilir. | ||||||
11 | PY11. Temel bilgisayar becerilerine sahip olup meslektaşlarıyla güncel platformlar üzerinden iletişim kurabilir. | ||||||
12 | PY12. Ölçme-değerlendirmede kullanılan psikolojinin temel araçlarını bilir ve bu araçları kullanabilir. | ||||||
13 | PY13. Mesleki sorumluluk, yetki ve sınırlarını bilir, psikolojik sorunları tanır, çözümü için doğru yönlendirmeyi yapabilir, araştırma ve uygulamada etik ilkelere riayet eder. | ||||||
14 | PY14. Araştırma ve uygulamada bireysel ve kültürel farklılıkları gözetir, araştırma sonuçlarını değerlendirirken bu farklılıkları dikkate alır. |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 20 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 80 | |
Toplam | 100 |
AKTS / İşyükü Tablosu | ||||||
Etkinlik | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |||
Ders Saati | 14 | 3 | 42 | |||
Rehberli Problem Çözme | 14 | 3 | 42 | |||
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi | 5 | 10 | 50 | |||
Okul Dışı Diğer Faaliyetler | 0 | 0 | 0 | |||
Proje Sunumu / Seminer | 0 | 0 | 0 | |||
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı | 2 | 10 | 20 | |||
Ara Sınav ve Hazırlığı | 1 | 25 | 25 | |||
Genel Sınav ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Performans Görevi, Bakım Planı | 0 | 0 | 0 | |||
Toplam İş Yükü (Saat) | 179 | |||||
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(179/30) | 6 | |||||
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır. |
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
DENEYSEL PSİKOLOJİDE SEÇME KONULAR | - | Bahar Dönemi | 3+0 | 3 | 6 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Programa Bağlı Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üye. Aysu MUTLUTÜRK |
Dersi Verenler | Dr.Öğr.Üye. Aysu MUTLUTÜRK |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Bu dersin amacı, psikoloji araştırmalarına ilişkin temel yöntemsel bilgileri gerçek araştırma problemleri bağlamında sunarak, öğrencilere psikolojinin farklı alanlarında kullanılan veri toplama yöntemleri, özellikle deneysel yöntem hakkında bilgi ve beceri kazandırmak, araştırma raporlarının eleştirel bir gözle nasıl okunacağı ve nasıl yazılacağını uygulamalı olarak göstermektir. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Bilimsel Psikolojide Açıklama,Araştırma Teknikleri: Gözlem ve Korelasyon,Araştırma Teknikleri: Deneyler,Psikoloji Araştırmalarında Etik Kurallar,Araştırma Raporları Nasıl Okunur ve Nasıl Yazılır,Deneysel Psikoloji Uygulamaları: Algı,Deneysel Psikoloji Uygulamaları: Dikkat ve Tepki Süresi,Deneysel Psikoloji Uygulamaları: Dikkat ve Tepki Süresi,Deneysel Psikoloji Uygulamaları: Hatırlama ve Unutma,Deneysel Psikoloji Uygulamaları: Hatırlama ve Unutma,Deneysel Psikoloji Uygulamaları: Düşünme ve Problem Çözme,Deneysel Psikoloji Uygulamaları: Bireysel Farklar ve Gelişim,Araştırma Önerisi (Taslaklar üzerine tartışma); konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Gözlemsel, korelatif ve deneysel yöntemlerin özelliklerini bilir. | 10, 16, 6, 9 | A, E |
Farklı araştırma yöntemlerini birbirinden ayırt edebilir. | 10, 16, 6, 9 | A, E |
Bir araştırmayı değerlendirirken araştırma yöntemini eleştirel gözle inceleyebilir. | 10, 16, 6, 9 | A, E |
Bir problemi bilimsel yöntemlerle araştırabilir ve bulguları yorumlayabilir. | 10, 16, 6, 9 | A, E |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 6: Deneyimle Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav, E: Ödev |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Bilimsel Psikolojide Açıklama | Kantowitz (Bölüm 1) |
2 | Araştırma Teknikleri: Gözlem ve Korelasyon | Kantowitz (Bölüm 2) |
3 | Araştırma Teknikleri: Deneyler | Kantowitz (Bölüm 3) |
4 | Psikoloji Araştırmalarında Etik Kurallar | Kantowitz (Bölüm 4) |
5 | Araştırma Raporları Nasıl Okunur ve Nasıl Yazılır | Kantowitz (Bölüm 5) ve ek okumalar |
6 | Deneysel Psikoloji Uygulamaları: Algı | Kantowitz (Bölüm 7) ve ek okumalar |
7 | Deneysel Psikoloji Uygulamaları: Dikkat ve Tepki Süresi | Kantowitz (Bölüm 8) |
8 | Deneysel Psikoloji Uygulamaları: Dikkat ve Tepki Süresi | Kantowitz (Bölüm 8) ve ek okumalar |
9 | Deneysel Psikoloji Uygulamaları: Hatırlama ve Unutma | Kantowitz (Bölüm 10) |
11 | Deneysel Psikoloji Uygulamaları: Hatırlama ve Unutma | Kantowitz (Bölüm 10) ve ek okumalar |
12 | Deneysel Psikoloji Uygulamaları: Düşünme ve Problem Çözme | Kantowitz (Bölüm 11) |
13 | Deneysel Psikoloji Uygulamaları: Bireysel Farklar ve Gelişim | Kantowitz (Bölüm 12) |
14 | Araştırma Önerisi (Taslaklar üzerine tartışma) | Araştırma önerisi taslağı |
Kaynak |
Kantowitz, B. H., Roediger, H. L., & Elmes, D. G. (2016). Deneysel Psikoloj. Çev. Nurhan Er ve Yalçın Akın Duyan. Ankara: Nobel Yayınevi. |
Ders kitabına ek olarak yapılacak okumalar, PDF dökümanı olarak, öğretim üyesi tarafından MEBIS üzerinden paylaşılacaktır. Lütfen MEBIS'i haftalık olarak kontrol ediniz. |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | PY1. Psikolojinin araştırma ve uygulamaya dönük alt alanlarının temel kavramlarını ve bu alanların temel kuramlarını bilir. | ||||||
2 | PY2. Psikoloji tarihindeki kuram ve ekolleri karşılaştırabilir, yeni gelişmeleri bu bilgileriyle ilişkilendirebilir. | ||||||
3 | PY3. Karşılaştığı sorunları tanıyabilir, yorumlayabilir ve uzmanlık bilgisini kullanarak çözüm sunabilir. | ||||||
4 | PY4. Bir problemi bilimsel yöntemlerle araştırabilir, bulguları yorumlayabilir ve sonuçları bilimsel bir yayın haline getirebilir. | ||||||
5 | PY5. Alanı ile ilgili problemlerin çözümü için kurulan bir ekipte projeye liderlik edebilir, etkinlikleri planlayabilir ve yönetebilir. | ||||||
6 | PY6. Karşılaştığı yeni fikirleri taraf tutmadan bilimsel bakış açısıyla sorgulayabilir ve eleştirebilir. | ||||||
7 | PY7. Yaşam boyu öğrenme prensibini kendisine ilke edinir, alanıyla ilgili yeni gelişmeleri takip edebilir. | ||||||
8 | PY8. Bir problemle ilgili bulgularını, bilgisini ve çözüm önerilerini meslektaşlarıyla veya konunun yabancısı olan kişilerle, yazılı veya sözlü olarak uygun bir dille paylaşabilir. | ||||||
9 | PY9. Toplumsal sorumluluk bilincine sahip olup mesleki kazanımlarını, yakın ve uzak çevresindeki sorunların çözümünde kullanabilir. | ||||||
10 | PY10. Uluslararası mesleki gelişmeleri izlemek için en az B1 düzeyinde İngilizce bilir. | ||||||
11 | PY11. Temel bilgisayar becerilerine sahip olup meslektaşlarıyla güncel platformlar üzerinden iletişim kurabilir. | ||||||
12 | PY12. Ölçme-değerlendirmede kullanılan psikolojinin temel araçlarını bilir ve bu araçları kullanabilir. | ||||||
13 | PY13. Mesleki sorumluluk, yetki ve sınırlarını bilir, psikolojik sorunları tanır, çözümü için doğru yönlendirmeyi yapabilir, araştırma ve uygulamada etik ilkelere riayet eder. | ||||||
14 | PY14. Araştırma ve uygulamada bireysel ve kültürel farklılıkları gözetir, araştırma sonuçlarını değerlendirirken bu farklılıkları dikkate alır. |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 20 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 80 | |
Toplam | 100 |