Ders Detayı
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
BİLİŞSEL GELİŞİM | - | Güz Dönemi | 3+0 | 3 | 6 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Programa Bağlı Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üye. Aysu MUTLUTÜRK |
Dersi Verenler | Dr.Öğr.Üye. Aysu MUTLUTÜRK |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Bu dersin amacı, bebek ve çocuklarda algı, dikkat, bellek, düşünce ve dil edinimi gibi bilişsel süreçlerin gelişimini günümüzde yapılan araştırma ve uygulamalar ışığında incelemektir. Bu derste, bilişsel gelişimin biyolojik ve nöral altyapısı, bebek ve çocuklarda algı, dikkat, bellek, zeka, dil gibi temel bilişsel süreçlerin gelişimi, duygusal gelişim ile benlik ve sosyal anlayışın gelişimi üzerinde durulacaktır. Bu süreçlerin gelişimine ilişkin çeşitli kuramsal yaklaşımlar ve araştırmalar tartışılacaktır. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Gelişim Psikolojisine Giriş: Tarihsel Arka Plan ve Araştırma Yöntemleri,Bilişsel Gelişimin Biyolojik Temelleri,Bebeklik: Erken Dönemde Öğrenme, Motor Beceriler ve Algısal Kapasite,Fiziksel Gelişim,Bilişsel Gelişim: Piaget’nin Bilişsel Gelişim Dönemleri,Bilişsel Gelişim: Piaget’nin Bilişsel Gelişim Dönemleri,Bilişsel Gelişim: Çekirdek Bilgi Yaklaşımı ve Vygotsky’nin Sosyokültürel Yaklaşımı,Bilişsel Gelişim: Bilgi İşleme Süreçleri Yaklaşımı,Bilişsel Gelişim: Bilgi İşleme Süreçleri Yaklaşımı,Zeka Gelişimi,Dil Gelişimi,Dil Gelişimi,Duygusal Gelişim,Benlik ve Sosyal Anlayış; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
1. Bebek ve çocuklarda algı, dikkat, bellek, dil edinimi gibi temel bilişsel süreçlerin gelişimini özetleyebilir. | 9 | A |
2. Duygusal gelişim, benlik ve sosyal anlayışın gelişimi gibi süreçleri diğer bilişsel süreçlerin gelişimiyle ilişkilendirebilir. | 10, 12, 16, 19, 9 | A, E |
3. Temel bilişsel gelişim süreçlerini nöral gelişim ile ilişkilendirebilir. | 16, 9 | A |
4. Bilişsel gelişim alanındaki temel kuramsal yaklaşımları birbirinden ayırt edebilir. | 10, 12, 16, 19, 9 | A, E |
5. Bilişsel gelişim alanında kullanılan deneysel paradigmaları tanımlayabilir. | 10, 16, 19, 9 | A |
6. Bilişsel gelişim alanındaki araştırmaları eleştirel bir gözle yorumlayabilir. | 10, 12, 16, 19, 9 | A, E |
7. Bilişsel gelişime ilişkin kavramları ve kuramsal açıklamaları, psikolojinin diğer alt alanlarıyla ilişkilendirebilir. | 10, 16, 19, 9 | A, E |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 12: Problem Çözme Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 19: Beyin Fırtınası Tekniği, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav, E: Ödev |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Gelişim Psikolojisine Giriş: Tarihsel Arka Plan ve Araştırma Yöntemleri | Berk (Ch.1 & 2) |
2 | Bilişsel Gelişimin Biyolojik Temelleri | Berk (Ch.3) |
3 | Bebeklik: Erken Dönemde Öğrenme, Motor Beceriler ve Algısal Kapasite | Berk (Ch.4) |
4 | Fiziksel Gelişim | Berk (Ch.5) |
5 | Bilişsel Gelişim: Piaget’nin Bilişsel Gelişim Dönemleri | Berk (Ch.6) |
6 | Bilişsel Gelişim: Piaget’nin Bilişsel Gelişim Dönemleri | Berk (Ch.6) |
7 | Bilişsel Gelişim: Çekirdek Bilgi Yaklaşımı ve Vygotsky’nin Sosyokültürel Yaklaşımı | Berk (Ch.6) |
8 | Bilişsel Gelişim: Bilgi İşleme Süreçleri Yaklaşımı | Berk (Ch.7) |
9 | Bilişsel Gelişim: Bilgi İşleme Süreçleri Yaklaşımı | Berk (Ch.7) |
10 | Zeka Gelişimi | Berk (Ch.8) |
11 | Dil Gelişimi | Berk (Ch.9) |
12 | Dil Gelişimi | Berk (Ch.9) |
13 | Duygusal Gelişim | Berk (Ch.10) |
14 | Benlik ve Sosyal Anlayış | Berk (Ch.11) |
Kaynak |
Berk, L. E. (2013). Çocuk gelişimi. İstanbul: İmge Yayınevi. |
Aydın, Ç., Göksun, T., Küntay, A., & Tahiroğlu, D. (Eds.). (2016). Aklın çocuk hali. İstanbul: Koç Üniversitesi Yayınları. |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | PY1. Psikolojinin araştırma ve uygulamaya dönük alt alanlarının temel kavramlarını ve bu alanların temel kuramlarını bilir. | ||||||
2 | PY2. Psikoloji tarihindeki kuram ve ekolleri karşılaştırabilir, yeni gelişmeleri bu bilgileriyle ilişkilendirebilir. | ||||||
3 | PY3. Karşılaştığı sorunları tanıyabilir, yorumlayabilir ve uzmanlık bilgisini kullanarak çözüm sunabilir. | ||||||
4 | PY4. Bir problemi bilimsel yöntemlerle araştırabilir, bulguları yorumlayabilir ve sonuçları bilimsel bir yayın haline getirebilir. | ||||||
5 | PY5. Alanı ile ilgili problemlerin çözümü için kurulan bir ekipte projeye liderlik edebilir, etkinlikleri planlayabilir ve yönetebilir. | ||||||
6 | PY6. Karşılaştığı yeni fikirleri taraf tutmadan bilimsel bakış açısıyla sorgulayabilir ve eleştirebilir. | ||||||
7 | PY7. Yaşam boyu öğrenme prensibini kendisine ilke edinir, alanıyla ilgili yeni gelişmeleri takip edebilir. | ||||||
8 | PY8. Bir problemle ilgili bulgularını, bilgisini ve çözüm önerilerini meslektaşlarıyla veya konunun yabancısı olan kişilerle, yazılı veya sözlü olarak uygun bir dille paylaşabilir. | ||||||
9 | PY9. Toplumsal sorumluluk bilincine sahip olup mesleki kazanımlarını, yakın ve uzak çevresindeki sorunların çözümünde kullanabilir. | ||||||
10 | PY10. Uluslararası mesleki gelişmeleri izlemek için en az B1 düzeyinde İngilizce bilir. | ||||||
11 | PY11. Temel bilgisayar becerilerine sahip olup meslektaşlarıyla güncel platformlar üzerinden iletişim kurabilir. | ||||||
12 | PY12. Ölçme-değerlendirmede kullanılan psikolojinin temel araçlarını bilir ve bu araçları kullanabilir. | ||||||
13 | PY13. Mesleki sorumluluk, yetki ve sınırlarını bilir, psikolojik sorunları tanır, çözümü için doğru yönlendirmeyi yapabilir, araştırma ve uygulamada etik ilkelere riayet eder. | ||||||
14 | PY14. Araştırma ve uygulamada bireysel ve kültürel farklılıkları gözetir, araştırma sonuçlarını değerlendirirken bu farklılıkları dikkate alır. |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |
AKTS / İşyükü Tablosu | ||||||
Etkinlik | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |||
Ders Saati | 14 | 3 | 42 | |||
Rehberli Problem Çözme | 0 | 0 | 0 | |||
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi | 3 | 8 | 24 | |||
Okul Dışı Diğer Faaliyetler | 1 | 40 | 40 | |||
Proje Sunumu / Seminer | 1 | 4 | 4 | |||
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Ara Sınav ve Hazırlığı | 1 | 25 | 25 | |||
Genel Sınav ve Hazırlığı | 1 | 30 | 30 | |||
Performans Görevi, Bakım Planı | 0 | 0 | 0 | |||
Toplam İş Yükü (Saat) | 165 | |||||
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(165/30) | 6 | |||||
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır. |
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
BİLİŞSEL GELİŞİM | - | Güz Dönemi | 3+0 | 3 | 6 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Programa Bağlı Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üye. Aysu MUTLUTÜRK |
Dersi Verenler | Dr.Öğr.Üye. Aysu MUTLUTÜRK |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Bu dersin amacı, bebek ve çocuklarda algı, dikkat, bellek, düşünce ve dil edinimi gibi bilişsel süreçlerin gelişimini günümüzde yapılan araştırma ve uygulamalar ışığında incelemektir. Bu derste, bilişsel gelişimin biyolojik ve nöral altyapısı, bebek ve çocuklarda algı, dikkat, bellek, zeka, dil gibi temel bilişsel süreçlerin gelişimi, duygusal gelişim ile benlik ve sosyal anlayışın gelişimi üzerinde durulacaktır. Bu süreçlerin gelişimine ilişkin çeşitli kuramsal yaklaşımlar ve araştırmalar tartışılacaktır. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Gelişim Psikolojisine Giriş: Tarihsel Arka Plan ve Araştırma Yöntemleri,Bilişsel Gelişimin Biyolojik Temelleri,Bebeklik: Erken Dönemde Öğrenme, Motor Beceriler ve Algısal Kapasite,Fiziksel Gelişim,Bilişsel Gelişim: Piaget’nin Bilişsel Gelişim Dönemleri,Bilişsel Gelişim: Piaget’nin Bilişsel Gelişim Dönemleri,Bilişsel Gelişim: Çekirdek Bilgi Yaklaşımı ve Vygotsky’nin Sosyokültürel Yaklaşımı,Bilişsel Gelişim: Bilgi İşleme Süreçleri Yaklaşımı,Bilişsel Gelişim: Bilgi İşleme Süreçleri Yaklaşımı,Zeka Gelişimi,Dil Gelişimi,Dil Gelişimi,Duygusal Gelişim,Benlik ve Sosyal Anlayış; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
1. Bebek ve çocuklarda algı, dikkat, bellek, dil edinimi gibi temel bilişsel süreçlerin gelişimini özetleyebilir. | 9 | A |
2. Duygusal gelişim, benlik ve sosyal anlayışın gelişimi gibi süreçleri diğer bilişsel süreçlerin gelişimiyle ilişkilendirebilir. | 10, 12, 16, 19, 9 | A, E |
3. Temel bilişsel gelişim süreçlerini nöral gelişim ile ilişkilendirebilir. | 16, 9 | A |
4. Bilişsel gelişim alanındaki temel kuramsal yaklaşımları birbirinden ayırt edebilir. | 10, 12, 16, 19, 9 | A, E |
5. Bilişsel gelişim alanında kullanılan deneysel paradigmaları tanımlayabilir. | 10, 16, 19, 9 | A |
6. Bilişsel gelişim alanındaki araştırmaları eleştirel bir gözle yorumlayabilir. | 10, 12, 16, 19, 9 | A, E |
7. Bilişsel gelişime ilişkin kavramları ve kuramsal açıklamaları, psikolojinin diğer alt alanlarıyla ilişkilendirebilir. | 10, 16, 19, 9 | A, E |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 12: Problem Çözme Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 19: Beyin Fırtınası Tekniği, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav, E: Ödev |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Gelişim Psikolojisine Giriş: Tarihsel Arka Plan ve Araştırma Yöntemleri | Berk (Ch.1 & 2) |
2 | Bilişsel Gelişimin Biyolojik Temelleri | Berk (Ch.3) |
3 | Bebeklik: Erken Dönemde Öğrenme, Motor Beceriler ve Algısal Kapasite | Berk (Ch.4) |
4 | Fiziksel Gelişim | Berk (Ch.5) |
5 | Bilişsel Gelişim: Piaget’nin Bilişsel Gelişim Dönemleri | Berk (Ch.6) |
6 | Bilişsel Gelişim: Piaget’nin Bilişsel Gelişim Dönemleri | Berk (Ch.6) |
7 | Bilişsel Gelişim: Çekirdek Bilgi Yaklaşımı ve Vygotsky’nin Sosyokültürel Yaklaşımı | Berk (Ch.6) |
8 | Bilişsel Gelişim: Bilgi İşleme Süreçleri Yaklaşımı | Berk (Ch.7) |
9 | Bilişsel Gelişim: Bilgi İşleme Süreçleri Yaklaşımı | Berk (Ch.7) |
10 | Zeka Gelişimi | Berk (Ch.8) |
11 | Dil Gelişimi | Berk (Ch.9) |
12 | Dil Gelişimi | Berk (Ch.9) |
13 | Duygusal Gelişim | Berk (Ch.10) |
14 | Benlik ve Sosyal Anlayış | Berk (Ch.11) |
Kaynak |
Berk, L. E. (2013). Çocuk gelişimi. İstanbul: İmge Yayınevi. |
Aydın, Ç., Göksun, T., Küntay, A., & Tahiroğlu, D. (Eds.). (2016). Aklın çocuk hali. İstanbul: Koç Üniversitesi Yayınları. |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | PY1. Psikolojinin araştırma ve uygulamaya dönük alt alanlarının temel kavramlarını ve bu alanların temel kuramlarını bilir. | ||||||
2 | PY2. Psikoloji tarihindeki kuram ve ekolleri karşılaştırabilir, yeni gelişmeleri bu bilgileriyle ilişkilendirebilir. | ||||||
3 | PY3. Karşılaştığı sorunları tanıyabilir, yorumlayabilir ve uzmanlık bilgisini kullanarak çözüm sunabilir. | ||||||
4 | PY4. Bir problemi bilimsel yöntemlerle araştırabilir, bulguları yorumlayabilir ve sonuçları bilimsel bir yayın haline getirebilir. | ||||||
5 | PY5. Alanı ile ilgili problemlerin çözümü için kurulan bir ekipte projeye liderlik edebilir, etkinlikleri planlayabilir ve yönetebilir. | ||||||
6 | PY6. Karşılaştığı yeni fikirleri taraf tutmadan bilimsel bakış açısıyla sorgulayabilir ve eleştirebilir. | ||||||
7 | PY7. Yaşam boyu öğrenme prensibini kendisine ilke edinir, alanıyla ilgili yeni gelişmeleri takip edebilir. | ||||||
8 | PY8. Bir problemle ilgili bulgularını, bilgisini ve çözüm önerilerini meslektaşlarıyla veya konunun yabancısı olan kişilerle, yazılı veya sözlü olarak uygun bir dille paylaşabilir. | ||||||
9 | PY9. Toplumsal sorumluluk bilincine sahip olup mesleki kazanımlarını, yakın ve uzak çevresindeki sorunların çözümünde kullanabilir. | ||||||
10 | PY10. Uluslararası mesleki gelişmeleri izlemek için en az B1 düzeyinde İngilizce bilir. | ||||||
11 | PY11. Temel bilgisayar becerilerine sahip olup meslektaşlarıyla güncel platformlar üzerinden iletişim kurabilir. | ||||||
12 | PY12. Ölçme-değerlendirmede kullanılan psikolojinin temel araçlarını bilir ve bu araçları kullanabilir. | ||||||
13 | PY13. Mesleki sorumluluk, yetki ve sınırlarını bilir, psikolojik sorunları tanır, çözümü için doğru yönlendirmeyi yapabilir, araştırma ve uygulamada etik ilkelere riayet eder. | ||||||
14 | PY14. Araştırma ve uygulamada bireysel ve kültürel farklılıkları gözetir, araştırma sonuçlarını değerlendirirken bu farklılıkları dikkate alır. |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |