Ana içeriğe atla

Ders Detayı

Ders Tanımı

DersKoduYarıyılT+U SaatKrediAKTS
BİLİŞSEL GELİŞİM-Güz Dönemi3+036
Ders Programı
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin DiliTürkçe
Dersin SeviyesiLisans
Dersin TürüPrograma Bağlı Seçmeli
Dersin KoordinatörüDr.Öğr.Üye. Aysu MUTLUTÜRK
Dersi VerenlerDr.Öğr.Üye. Aysu MUTLUTÜRK
Dersin Yardımcıları
Dersin AmacıBu dersin amacı, bebek ve çocuklarda algı, dikkat, bellek, düşünce ve dil edinimi gibi bilişsel süreçlerin gelişimini günümüzde yapılan araştırma ve uygulamalar ışığında incelemektir. Bu derste, bilişsel gelişimin biyolojik ve nöral altyapısı, bebek ve çocuklarda algı, dikkat, bellek, zeka, dil gibi temel bilişsel süreçlerin gelişimi, duygusal gelişim ile benlik ve sosyal anlayışın gelişimi üzerinde durulacaktır. Bu süreçlerin gelişimine ilişkin çeşitli kuramsal yaklaşımlar ve araştırmalar tartışılacaktır.
Dersin İçeriğiBu ders; Gelişim Psikolojisine Giriş: Tarihsel Arka Plan ve Araştırma Yöntemleri,Bilişsel Gelişimin Biyolojik Temelleri,Bebeklik: Erken Dönemde Öğrenme, Motor Beceriler ve Algısal Kapasite,Fiziksel Gelişim,Bilişsel Gelişim: Piaget’nin Bilişsel Gelişim Dönemleri,Bilişsel Gelişim: Piaget’nin Bilişsel Gelişim Dönemleri,Bilişsel Gelişim: Çekirdek Bilgi Yaklaşımı ve Vygotsky’nin Sosyokültürel Yaklaşımı,Bilişsel Gelişim: Bilgi İşleme Süreçleri Yaklaşımı,Bilişsel Gelişim: Bilgi İşleme Süreçleri Yaklaşımı,Zeka Gelişimi,Dil Gelişimi,Dil Gelişimi,Duygusal Gelişim,Benlik ve Sosyal Anlayış; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme KazanımlarıÖğretim YöntemleriÖlçme Yöntemleri
1. Bebek ve çocuklarda algı, dikkat, bellek, dil edinimi gibi temel bilişsel süreçlerin gelişimini özetleyebilir.9A
2. Duygusal gelişim, benlik ve sosyal anlayışın gelişimi gibi süreçleri diğer bilişsel süreçlerin gelişimiyle ilişkilendirebilir.10, 12, 16, 19, 9A, E
3. Temel bilişsel gelişim süreçlerini nöral gelişim ile ilişkilendirebilir.16, 9A
4. Bilişsel gelişim alanındaki temel kuramsal yaklaşımları birbirinden ayırt edebilir.10, 12, 16, 19, 9A, E
5. Bilişsel gelişim alanında kullanılan deneysel paradigmaları tanımlayabilir.10, 16, 19, 9A
6. Bilişsel gelişim alanındaki araştırmaları eleştirel bir gözle yorumlayabilir.10, 12, 16, 19, 9A, E
7. Bilişsel gelişime ilişkin kavramları ve kuramsal açıklamaları, psikolojinin diğer alt alanlarıyla ilişkilendirebilir.10, 16, 19, 9A, E
Öğretim Yöntemleri:10: Tartışma Yöntemi, 12: Problem Çözme Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 19: Beyin Fırtınası Tekniği, 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:A: Klasik Yazılı Sınav, E: Ödev

Ders Akışı

SıraKonularÖn Hazırlık
1Gelişim Psikolojisine Giriş: Tarihsel Arka Plan ve Araştırma YöntemleriBerk (Ch.1 & 2)
2Bilişsel Gelişimin Biyolojik TemelleriBerk (Ch.3)
3Bebeklik: Erken Dönemde Öğrenme, Motor Beceriler ve Algısal KapasiteBerk (Ch.4)
4Fiziksel GelişimBerk (Ch.5)
5Bilişsel Gelişim: Piaget’nin Bilişsel Gelişim DönemleriBerk (Ch.6)
6Bilişsel Gelişim: Piaget’nin Bilişsel Gelişim DönemleriBerk (Ch.6)
7Bilişsel Gelişim: Çekirdek Bilgi Yaklaşımı ve Vygotsky’nin Sosyokültürel YaklaşımıBerk (Ch.6)
8Bilişsel Gelişim: Bilgi İşleme Süreçleri YaklaşımıBerk (Ch.7)
9Bilişsel Gelişim: Bilgi İşleme Süreçleri YaklaşımıBerk (Ch.7)
10Zeka GelişimiBerk (Ch.8)
11Dil GelişimiBerk (Ch.9)
12Dil GelişimiBerk (Ch.9)
13Duygusal GelişimBerk (Ch.10)
14Benlik ve Sosyal AnlayışBerk (Ch.11)
Kaynak
Berk, L. E. (2013). Çocuk gelişimi. İstanbul: İmge Yayınevi.
Aydın, Ç., Göksun, T., Küntay, A., & Tahiroğlu, D. (Eds.). (2016). Aklın çocuk hali. İstanbul: Koç Üniversitesi Yayınları.

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
NoProgram Yeterliliği Katkı Düzeyi
12345
1
PY1. Psikolojinin araştırma ve uygulamaya dönük alt alanlarının temel kavramlarını ve bu alanların temel kuramlarını bilir.
2
PY2. Psikoloji tarihindeki kuram ve ekolleri karşılaştırabilir, yeni gelişmeleri bu bilgileriyle ilişkilendirebilir.
3
PY3. Karşılaştığı sorunları tanıyabilir, yorumlayabilir ve uzmanlık bilgisini kullanarak çözüm sunabilir.
4
PY4. Bir problemi bilimsel yöntemlerle araştırabilir, bulguları yorumlayabilir ve sonuçları bilimsel bir yayın haline getirebilir.
5
PY5. Alanı ile ilgili problemlerin çözümü için kurulan bir ekipte projeye liderlik edebilir, etkinlikleri planlayabilir ve yönetebilir.
6
PY6. Karşılaştığı yeni fikirleri taraf tutmadan bilimsel bakış açısıyla sorgulayabilir ve eleştirebilir.
7
PY7. Yaşam boyu öğrenme prensibini kendisine ilke edinir, alanıyla ilgili yeni gelişmeleri takip edebilir.
8
PY8. Bir problemle ilgili bulgularını, bilgisini ve çözüm önerilerini meslektaşlarıyla veya konunun yabancısı olan kişilerle, yazılı veya sözlü olarak uygun bir dille paylaşabilir.
9
PY9. Toplumsal sorumluluk bilincine sahip olup mesleki kazanımlarını, yakın ve uzak çevresindeki sorunların çözümünde kullanabilir.
10
PY10. Uluslararası mesleki gelişmeleri izlemek için en az B1 düzeyinde İngilizce bilir.
11
PY11. Temel bilgisayar becerilerine sahip olup meslektaşlarıyla güncel platformlar üzerinden iletişim kurabilir.
12
PY12. Ölçme-değerlendirmede kullanılan psikolojinin temel araçlarını bilir ve bu araçları kullanabilir.
13
PY13. Mesleki sorumluluk, yetki ve sınırlarını bilir, psikolojik sorunları tanır, çözümü için doğru yönlendirmeyi yapabilir, araştırma ve uygulamada etik ilkelere riayet eder.
14
PY14. Araştırma ve uygulamada bireysel ve kültürel farklılıkları gözetir, araştırma sonuçlarını değerlendirirken bu farklılıkları dikkate alır.

Değerlendirme Sistemi

Katkı DüzeyiMutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı 40
Genel Sınavın Başarıya Oranı 60
Toplam 100
AKTS / İşyükü Tablosu
EtkinlikSayıSüresi (Saat)Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Saati14342
Rehberli Problem Çözme000
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi3824
Okul Dışı Diğer Faaliyetler14040
Proje Sunumu / Seminer144
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı000
Ara Sınav ve Hazırlığı12525
Genel Sınav ve Hazırlığı13030
Performans Görevi, Bakım Planı000
Toplam İş Yükü (Saat)165
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(165/30)6
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır.

Dersin Detaylı Bilgileri

Ders Tanımı

DersKoduYarıyılT+U SaatKrediAKTS
BİLİŞSEL GELİŞİM-Güz Dönemi3+036
Ders Programı
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin DiliTürkçe
Dersin SeviyesiLisans
Dersin TürüPrograma Bağlı Seçmeli
Dersin KoordinatörüDr.Öğr.Üye. Aysu MUTLUTÜRK
Dersi VerenlerDr.Öğr.Üye. Aysu MUTLUTÜRK
Dersin Yardımcıları
Dersin AmacıBu dersin amacı, bebek ve çocuklarda algı, dikkat, bellek, düşünce ve dil edinimi gibi bilişsel süreçlerin gelişimini günümüzde yapılan araştırma ve uygulamalar ışığında incelemektir. Bu derste, bilişsel gelişimin biyolojik ve nöral altyapısı, bebek ve çocuklarda algı, dikkat, bellek, zeka, dil gibi temel bilişsel süreçlerin gelişimi, duygusal gelişim ile benlik ve sosyal anlayışın gelişimi üzerinde durulacaktır. Bu süreçlerin gelişimine ilişkin çeşitli kuramsal yaklaşımlar ve araştırmalar tartışılacaktır.
Dersin İçeriğiBu ders; Gelişim Psikolojisine Giriş: Tarihsel Arka Plan ve Araştırma Yöntemleri,Bilişsel Gelişimin Biyolojik Temelleri,Bebeklik: Erken Dönemde Öğrenme, Motor Beceriler ve Algısal Kapasite,Fiziksel Gelişim,Bilişsel Gelişim: Piaget’nin Bilişsel Gelişim Dönemleri,Bilişsel Gelişim: Piaget’nin Bilişsel Gelişim Dönemleri,Bilişsel Gelişim: Çekirdek Bilgi Yaklaşımı ve Vygotsky’nin Sosyokültürel Yaklaşımı,Bilişsel Gelişim: Bilgi İşleme Süreçleri Yaklaşımı,Bilişsel Gelişim: Bilgi İşleme Süreçleri Yaklaşımı,Zeka Gelişimi,Dil Gelişimi,Dil Gelişimi,Duygusal Gelişim,Benlik ve Sosyal Anlayış; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme KazanımlarıÖğretim YöntemleriÖlçme Yöntemleri
1. Bebek ve çocuklarda algı, dikkat, bellek, dil edinimi gibi temel bilişsel süreçlerin gelişimini özetleyebilir.9A
2. Duygusal gelişim, benlik ve sosyal anlayışın gelişimi gibi süreçleri diğer bilişsel süreçlerin gelişimiyle ilişkilendirebilir.10, 12, 16, 19, 9A, E
3. Temel bilişsel gelişim süreçlerini nöral gelişim ile ilişkilendirebilir.16, 9A
4. Bilişsel gelişim alanındaki temel kuramsal yaklaşımları birbirinden ayırt edebilir.10, 12, 16, 19, 9A, E
5. Bilişsel gelişim alanında kullanılan deneysel paradigmaları tanımlayabilir.10, 16, 19, 9A
6. Bilişsel gelişim alanındaki araştırmaları eleştirel bir gözle yorumlayabilir.10, 12, 16, 19, 9A, E
7. Bilişsel gelişime ilişkin kavramları ve kuramsal açıklamaları, psikolojinin diğer alt alanlarıyla ilişkilendirebilir.10, 16, 19, 9A, E
Öğretim Yöntemleri:10: Tartışma Yöntemi, 12: Problem Çözme Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 19: Beyin Fırtınası Tekniği, 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:A: Klasik Yazılı Sınav, E: Ödev

Ders Akışı

SıraKonularÖn Hazırlık
1Gelişim Psikolojisine Giriş: Tarihsel Arka Plan ve Araştırma YöntemleriBerk (Ch.1 & 2)
2Bilişsel Gelişimin Biyolojik TemelleriBerk (Ch.3)
3Bebeklik: Erken Dönemde Öğrenme, Motor Beceriler ve Algısal KapasiteBerk (Ch.4)
4Fiziksel GelişimBerk (Ch.5)
5Bilişsel Gelişim: Piaget’nin Bilişsel Gelişim DönemleriBerk (Ch.6)
6Bilişsel Gelişim: Piaget’nin Bilişsel Gelişim DönemleriBerk (Ch.6)
7Bilişsel Gelişim: Çekirdek Bilgi Yaklaşımı ve Vygotsky’nin Sosyokültürel YaklaşımıBerk (Ch.6)
8Bilişsel Gelişim: Bilgi İşleme Süreçleri YaklaşımıBerk (Ch.7)
9Bilişsel Gelişim: Bilgi İşleme Süreçleri YaklaşımıBerk (Ch.7)
10Zeka GelişimiBerk (Ch.8)
11Dil GelişimiBerk (Ch.9)
12Dil GelişimiBerk (Ch.9)
13Duygusal GelişimBerk (Ch.10)
14Benlik ve Sosyal AnlayışBerk (Ch.11)
Kaynak
Berk, L. E. (2013). Çocuk gelişimi. İstanbul: İmge Yayınevi.
Aydın, Ç., Göksun, T., Küntay, A., & Tahiroğlu, D. (Eds.). (2016). Aklın çocuk hali. İstanbul: Koç Üniversitesi Yayınları.

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
NoProgram Yeterliliği Katkı Düzeyi
12345
1
PY1. Psikolojinin araştırma ve uygulamaya dönük alt alanlarının temel kavramlarını ve bu alanların temel kuramlarını bilir.
2
PY2. Psikoloji tarihindeki kuram ve ekolleri karşılaştırabilir, yeni gelişmeleri bu bilgileriyle ilişkilendirebilir.
3
PY3. Karşılaştığı sorunları tanıyabilir, yorumlayabilir ve uzmanlık bilgisini kullanarak çözüm sunabilir.
4
PY4. Bir problemi bilimsel yöntemlerle araştırabilir, bulguları yorumlayabilir ve sonuçları bilimsel bir yayın haline getirebilir.
5
PY5. Alanı ile ilgili problemlerin çözümü için kurulan bir ekipte projeye liderlik edebilir, etkinlikleri planlayabilir ve yönetebilir.
6
PY6. Karşılaştığı yeni fikirleri taraf tutmadan bilimsel bakış açısıyla sorgulayabilir ve eleştirebilir.
7
PY7. Yaşam boyu öğrenme prensibini kendisine ilke edinir, alanıyla ilgili yeni gelişmeleri takip edebilir.
8
PY8. Bir problemle ilgili bulgularını, bilgisini ve çözüm önerilerini meslektaşlarıyla veya konunun yabancısı olan kişilerle, yazılı veya sözlü olarak uygun bir dille paylaşabilir.
9
PY9. Toplumsal sorumluluk bilincine sahip olup mesleki kazanımlarını, yakın ve uzak çevresindeki sorunların çözümünde kullanabilir.
10
PY10. Uluslararası mesleki gelişmeleri izlemek için en az B1 düzeyinde İngilizce bilir.
11
PY11. Temel bilgisayar becerilerine sahip olup meslektaşlarıyla güncel platformlar üzerinden iletişim kurabilir.
12
PY12. Ölçme-değerlendirmede kullanılan psikolojinin temel araçlarını bilir ve bu araçları kullanabilir.
13
PY13. Mesleki sorumluluk, yetki ve sınırlarını bilir, psikolojik sorunları tanır, çözümü için doğru yönlendirmeyi yapabilir, araştırma ve uygulamada etik ilkelere riayet eder.
14
PY14. Araştırma ve uygulamada bireysel ve kültürel farklılıkları gözetir, araştırma sonuçlarını değerlendirirken bu farklılıkları dikkate alır.

Değerlendirme Sistemi

Katkı DüzeyiMutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı 40
Genel Sınavın Başarıya Oranı 60
Toplam 100

Sayısal Veriler

Öğrenci Başarı Durumu

Ekleme Tarihi: 06/07/2022 - 13:32Son Güncelleme Tarihi: 06/07/2022 - 13:33