Ana içeriğe atla

Ders Detayı

Ders Tanımı

DersKoduYarıyılT+U SaatKrediAKTS
EDEBİ VE FELSEFİ METİNLERDE PSİKOLOJİ-Bahar Dönemi3+036
Ders Programı
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin DiliTürkçe
Dersin SeviyesiLisans
Dersin TürüPrograma Bağlı Seçmeli
Dersin KoordinatörüDoç.Dr. Erol YILDIRIM
Dersi VerenlerProf.Dr. Hayrettin KARA
Dersin Yardımcıları
Dersin AmacıKlasikleşmiş edebiyat eserleri her zaman içlerinde derinlikli bir psikoloji barındırırlar. Edebi eserlerin psikolojik dokusu fenomenolojik yöntemle etkin biçimde açığa çıkarılabilir. Edebi eserlerdeki psikolojik derinlikle buluşmak öğrencilerin hem öznelliğin psikolojik ve psikopatolojik boyutlarını keşfetmelerinde hem de yaşantılara dair empatik bir duyarlılık geliştirmelerinde büyük bir katkı sağlar. Bu derslerin ilk aşamasında öğrencilerin fenomenolojik düşünceyi, fenomenolojik yöntemi ve fenomenolojik edebiyat kuramını öğrenmeleri amaçlanmıştır. Derslerin ikinci aşamasındaki amaç ise fenomenolojik yöntemi kullanarak edebi metinlerin psikolojik özlerine ulaşmaktır.
Dersin İçeriğiBu ders; Psikoloji ve Felsefede Fenomenolojik Yaklaşım ve Fenomenolojik Yöntem,Fenomenolojik Edebiyat Kuramı ve Psikanalitik Edebiyat Kuramının Karşılaştırılması,Fenomenolojik Edebiyat Kuramının Psikolojik Çözümlemeler İçin Kullanılması,“Gılgamış Destanı” Üzerine Fenomenolojik Yöntemle Psikolojik Çözümlemeler I,“Gılgamış Destanı” Üzerine Fenomenolojik Yöntemle Psikolojik Çözümlemeler II,S.Beckett’In “Godot’yu Beklerken” Adlı Eserinin Fenomenolojik Yöntemle Psikolojik Çözümlemesi,L.Tolstoy’un “İtiraflarım” Adlı Otobiyografik Eserinin Fenomenolojik Yöntemle Psikolojik Çözümlemesi,F.Dostoyevski’nin “Yeraltından Notlar” Adlı Eserinin Fenomenolojik Yöntemle Psikolojik Çözümlemesi,F. Kafka’nın “Dönüşüm” Adlı Eserinin Fenomenolojik Yöntemle Psikolojik Çözümlemesi,S.Kierkegaard’ın “Korku ve Titreme” Adlı Lirik-Diyalektik Eserinin Fenomenolojik Yöntemle Psikolojik Çözümlemesi,Ahmet Hamdi Tanpınar’ın “Saatleri Ayarlama Enstitüsü” Adlı Eserinin Fenomenolojik Yöntemle Psikolojik Çözümlemesi,Şiir ve Fenomenolojik Yöntem. C.Baudelaire’in “Kendi Kendinin Celladı” ve Asaf Halet Çelebi’nin “ Mara” adlı Şiirlerinin Fenomenolojik Yöntemle Yeniden Okunması,Şiir ve Fenomenolojik Yöntem.Cemal Süreya’nın “Üstü Kalsın” ve Cahit Sıtkı Tarancı’ının “ Otuzbeş Yaş” adlı Şiirlerinin Fenomenolojik Yöntemle Yeniden Okunması,Genel Değerlendirme; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme KazanımlarıÖğretim YöntemleriÖlçme Yöntemleri
14, 23A
23, 9A
14, 9A
10, 23, 9A
20, 9A
20, 9A
20, 9A
Öğretim Yöntemleri:10: Tartışma Yöntemi, 14: Bireysel Çalışma Yöntemi, 20: Tersine Beyin Fırtınası Tekniği, 23: Kavram Haritası Tekniği, 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:A: Klasik Yazılı Sınav

Ders Akışı

SıraKonularÖn Hazırlık
1Psikoloji ve Felsefede Fenomenolojik Yaklaşım ve Fenomenolojik Yöntem
2Fenomenolojik Edebiyat Kuramı ve Psikanalitik Edebiyat Kuramının Karşılaştırılması
3Fenomenolojik Edebiyat Kuramının Psikolojik Çözümlemeler İçin Kullanılması
4“Gılgamış Destanı” Üzerine Fenomenolojik Yöntemle Psikolojik Çözümlemeler I
5“Gılgamış Destanı” Üzerine Fenomenolojik Yöntemle Psikolojik Çözümlemeler II
6S.Beckett’In “Godot’yu Beklerken” Adlı Eserinin Fenomenolojik Yöntemle Psikolojik Çözümlemesi
7L.Tolstoy’un “İtiraflarım” Adlı Otobiyografik Eserinin Fenomenolojik Yöntemle Psikolojik Çözümlemesi
8F.Dostoyevski’nin “Yeraltından Notlar” Adlı Eserinin Fenomenolojik Yöntemle Psikolojik Çözümlemesi
9F. Kafka’nın “Dönüşüm” Adlı Eserinin Fenomenolojik Yöntemle Psikolojik Çözümlemesi
10S.Kierkegaard’ın “Korku ve Titreme” Adlı Lirik-Diyalektik Eserinin Fenomenolojik Yöntemle Psikolojik Çözümlemesi
11Ahmet Hamdi Tanpınar’ın “Saatleri Ayarlama Enstitüsü” Adlı Eserinin Fenomenolojik Yöntemle Psikolojik Çözümlemesi
12Şiir ve Fenomenolojik Yöntem. C.Baudelaire’in “Kendi Kendinin Celladı” ve Asaf Halet Çelebi’nin “ Mara” adlı Şiirlerinin Fenomenolojik Yöntemle Yeniden Okunması
13Şiir ve Fenomenolojik Yöntem.Cemal Süreya’nın “Üstü Kalsın” ve Cahit Sıtkı Tarancı’ının “ Otuzbeş Yaş” adlı Şiirlerinin Fenomenolojik Yöntemle Yeniden Okunması
14Genel Değerlendirme
Kaynak

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
NoProgram Yeterliliği Katkı Düzeyi
12345
1
PY1. Psikolojinin araştırma ve uygulamaya dönük alt alanlarının temel kavramlarını ve bu alanların temel kuramlarını bilir.
2
PY2. Psikoloji tarihindeki kuram ve ekolleri karşılaştırabilir, yeni gelişmeleri bu bilgileriyle ilişkilendirebilir.
3
PY3. Karşılaştığı sorunları tanıyabilir, yorumlayabilir ve uzmanlık bilgisini kullanarak çözüm sunabilir.
4
PY4. Bir problemi bilimsel yöntemlerle araştırabilir, bulguları yorumlayabilir ve sonuçları bilimsel bir yayın haline getirebilir.
5
PY5. Alanı ile ilgili problemlerin çözümü için kurulan bir ekipte projeye liderlik edebilir, etkinlikleri planlayabilir ve yönetebilir.
6
PY6. Karşılaştığı yeni fikirleri taraf tutmadan bilimsel bakış açısıyla sorgulayabilir ve eleştirebilir.
7
PY7. Yaşam boyu öğrenme prensibini kendisine ilke edinir, alanıyla ilgili yeni gelişmeleri takip edebilir.
8
PY8. Bir problemle ilgili bulgularını, bilgisini ve çözüm önerilerini meslektaşlarıyla veya konunun yabancısı olan kişilerle, yazılı veya sözlü olarak uygun bir dille paylaşabilir.
9
PY9. Toplumsal sorumluluk bilincine sahip olup mesleki kazanımlarını, yakın ve uzak çevresindeki sorunların çözümünde kullanabilir.
10
PY10. Uluslararası mesleki gelişmeleri izlemek için en az B1 düzeyinde İngilizce bilir.
11
PY11. Temel bilgisayar becerilerine sahip olup meslektaşlarıyla güncel platformlar üzerinden iletişim kurabilir.
12
PY12. Ölçme-değerlendirmede kullanılan psikolojinin temel araçlarını bilir ve bu araçları kullanabilir.
13
PY13. Mesleki sorumluluk, yetki ve sınırlarını bilir, psikolojik sorunları tanır, çözümü için doğru yönlendirmeyi yapabilir, araştırma ve uygulamada etik ilkelere riayet eder.
14
PY14. Araştırma ve uygulamada bireysel ve kültürel farklılıkları gözetir, araştırma sonuçlarını değerlendirirken bu farklılıkları dikkate alır.

Değerlendirme Sistemi

Katkı DüzeyiMutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı 20
Genel Sınavın Başarıya Oranı 80
Toplam 100
AKTS / İşyükü Tablosu
EtkinlikSayıSüresi (Saat)Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Saati14342
Rehberli Problem Çözme000
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi3824
Okul Dışı Diğer Faaliyetler14040
Proje Sunumu / Seminer144
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı000
Ara Sınav ve Hazırlığı12525
Genel Sınav ve Hazırlığı14040
Performans Görevi, Bakım Planı000
Toplam İş Yükü (Saat)175
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(175/30)6
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır.

Dersin Detaylı Bilgileri

Ders Tanımı

DersKoduYarıyılT+U SaatKrediAKTS
EDEBİ VE FELSEFİ METİNLERDE PSİKOLOJİ-Bahar Dönemi3+036
Ders Programı
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin DiliTürkçe
Dersin SeviyesiLisans
Dersin TürüPrograma Bağlı Seçmeli
Dersin KoordinatörüDoç.Dr. Erol YILDIRIM
Dersi VerenlerProf.Dr. Hayrettin KARA
Dersin Yardımcıları
Dersin AmacıKlasikleşmiş edebiyat eserleri her zaman içlerinde derinlikli bir psikoloji barındırırlar. Edebi eserlerin psikolojik dokusu fenomenolojik yöntemle etkin biçimde açığa çıkarılabilir. Edebi eserlerdeki psikolojik derinlikle buluşmak öğrencilerin hem öznelliğin psikolojik ve psikopatolojik boyutlarını keşfetmelerinde hem de yaşantılara dair empatik bir duyarlılık geliştirmelerinde büyük bir katkı sağlar. Bu derslerin ilk aşamasında öğrencilerin fenomenolojik düşünceyi, fenomenolojik yöntemi ve fenomenolojik edebiyat kuramını öğrenmeleri amaçlanmıştır. Derslerin ikinci aşamasındaki amaç ise fenomenolojik yöntemi kullanarak edebi metinlerin psikolojik özlerine ulaşmaktır.
Dersin İçeriğiBu ders; Psikoloji ve Felsefede Fenomenolojik Yaklaşım ve Fenomenolojik Yöntem,Fenomenolojik Edebiyat Kuramı ve Psikanalitik Edebiyat Kuramının Karşılaştırılması,Fenomenolojik Edebiyat Kuramının Psikolojik Çözümlemeler İçin Kullanılması,“Gılgamış Destanı” Üzerine Fenomenolojik Yöntemle Psikolojik Çözümlemeler I,“Gılgamış Destanı” Üzerine Fenomenolojik Yöntemle Psikolojik Çözümlemeler II,S.Beckett’In “Godot’yu Beklerken” Adlı Eserinin Fenomenolojik Yöntemle Psikolojik Çözümlemesi,L.Tolstoy’un “İtiraflarım” Adlı Otobiyografik Eserinin Fenomenolojik Yöntemle Psikolojik Çözümlemesi,F.Dostoyevski’nin “Yeraltından Notlar” Adlı Eserinin Fenomenolojik Yöntemle Psikolojik Çözümlemesi,F. Kafka’nın “Dönüşüm” Adlı Eserinin Fenomenolojik Yöntemle Psikolojik Çözümlemesi,S.Kierkegaard’ın “Korku ve Titreme” Adlı Lirik-Diyalektik Eserinin Fenomenolojik Yöntemle Psikolojik Çözümlemesi,Ahmet Hamdi Tanpınar’ın “Saatleri Ayarlama Enstitüsü” Adlı Eserinin Fenomenolojik Yöntemle Psikolojik Çözümlemesi,Şiir ve Fenomenolojik Yöntem. C.Baudelaire’in “Kendi Kendinin Celladı” ve Asaf Halet Çelebi’nin “ Mara” adlı Şiirlerinin Fenomenolojik Yöntemle Yeniden Okunması,Şiir ve Fenomenolojik Yöntem.Cemal Süreya’nın “Üstü Kalsın” ve Cahit Sıtkı Tarancı’ının “ Otuzbeş Yaş” adlı Şiirlerinin Fenomenolojik Yöntemle Yeniden Okunması,Genel Değerlendirme; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme KazanımlarıÖğretim YöntemleriÖlçme Yöntemleri
14, 23A
23, 9A
14, 9A
10, 23, 9A
20, 9A
20, 9A
20, 9A
Öğretim Yöntemleri:10: Tartışma Yöntemi, 14: Bireysel Çalışma Yöntemi, 20: Tersine Beyin Fırtınası Tekniği, 23: Kavram Haritası Tekniği, 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:A: Klasik Yazılı Sınav

Ders Akışı

SıraKonularÖn Hazırlık
1Psikoloji ve Felsefede Fenomenolojik Yaklaşım ve Fenomenolojik Yöntem
2Fenomenolojik Edebiyat Kuramı ve Psikanalitik Edebiyat Kuramının Karşılaştırılması
3Fenomenolojik Edebiyat Kuramının Psikolojik Çözümlemeler İçin Kullanılması
4“Gılgamış Destanı” Üzerine Fenomenolojik Yöntemle Psikolojik Çözümlemeler I
5“Gılgamış Destanı” Üzerine Fenomenolojik Yöntemle Psikolojik Çözümlemeler II
6S.Beckett’In “Godot’yu Beklerken” Adlı Eserinin Fenomenolojik Yöntemle Psikolojik Çözümlemesi
7L.Tolstoy’un “İtiraflarım” Adlı Otobiyografik Eserinin Fenomenolojik Yöntemle Psikolojik Çözümlemesi
8F.Dostoyevski’nin “Yeraltından Notlar” Adlı Eserinin Fenomenolojik Yöntemle Psikolojik Çözümlemesi
9F. Kafka’nın “Dönüşüm” Adlı Eserinin Fenomenolojik Yöntemle Psikolojik Çözümlemesi
10S.Kierkegaard’ın “Korku ve Titreme” Adlı Lirik-Diyalektik Eserinin Fenomenolojik Yöntemle Psikolojik Çözümlemesi
11Ahmet Hamdi Tanpınar’ın “Saatleri Ayarlama Enstitüsü” Adlı Eserinin Fenomenolojik Yöntemle Psikolojik Çözümlemesi
12Şiir ve Fenomenolojik Yöntem. C.Baudelaire’in “Kendi Kendinin Celladı” ve Asaf Halet Çelebi’nin “ Mara” adlı Şiirlerinin Fenomenolojik Yöntemle Yeniden Okunması
13Şiir ve Fenomenolojik Yöntem.Cemal Süreya’nın “Üstü Kalsın” ve Cahit Sıtkı Tarancı’ının “ Otuzbeş Yaş” adlı Şiirlerinin Fenomenolojik Yöntemle Yeniden Okunması
14Genel Değerlendirme
Kaynak

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
NoProgram Yeterliliği Katkı Düzeyi
12345
1
PY1. Psikolojinin araştırma ve uygulamaya dönük alt alanlarının temel kavramlarını ve bu alanların temel kuramlarını bilir.
2
PY2. Psikoloji tarihindeki kuram ve ekolleri karşılaştırabilir, yeni gelişmeleri bu bilgileriyle ilişkilendirebilir.
3
PY3. Karşılaştığı sorunları tanıyabilir, yorumlayabilir ve uzmanlık bilgisini kullanarak çözüm sunabilir.
4
PY4. Bir problemi bilimsel yöntemlerle araştırabilir, bulguları yorumlayabilir ve sonuçları bilimsel bir yayın haline getirebilir.
5
PY5. Alanı ile ilgili problemlerin çözümü için kurulan bir ekipte projeye liderlik edebilir, etkinlikleri planlayabilir ve yönetebilir.
6
PY6. Karşılaştığı yeni fikirleri taraf tutmadan bilimsel bakış açısıyla sorgulayabilir ve eleştirebilir.
7
PY7. Yaşam boyu öğrenme prensibini kendisine ilke edinir, alanıyla ilgili yeni gelişmeleri takip edebilir.
8
PY8. Bir problemle ilgili bulgularını, bilgisini ve çözüm önerilerini meslektaşlarıyla veya konunun yabancısı olan kişilerle, yazılı veya sözlü olarak uygun bir dille paylaşabilir.
9
PY9. Toplumsal sorumluluk bilincine sahip olup mesleki kazanımlarını, yakın ve uzak çevresindeki sorunların çözümünde kullanabilir.
10
PY10. Uluslararası mesleki gelişmeleri izlemek için en az B1 düzeyinde İngilizce bilir.
11
PY11. Temel bilgisayar becerilerine sahip olup meslektaşlarıyla güncel platformlar üzerinden iletişim kurabilir.
12
PY12. Ölçme-değerlendirmede kullanılan psikolojinin temel araçlarını bilir ve bu araçları kullanabilir.
13
PY13. Mesleki sorumluluk, yetki ve sınırlarını bilir, psikolojik sorunları tanır, çözümü için doğru yönlendirmeyi yapabilir, araştırma ve uygulamada etik ilkelere riayet eder.
14
PY14. Araştırma ve uygulamada bireysel ve kültürel farklılıkları gözetir, araştırma sonuçlarını değerlendirirken bu farklılıkları dikkate alır.

Değerlendirme Sistemi

Katkı DüzeyiMutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı 20
Genel Sınavın Başarıya Oranı 80
Toplam 100

Sayısal Veriler

Öğrenci Başarı Durumu

Ekleme Tarihi: 06/07/2022 - 13:32Son Güncelleme Tarihi: 06/07/2022 - 13:33