Ders Detayı
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
FELSEFEYE GİRİŞ | - | Güz Dönemi | 3+0 | 3 | 5 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üye. İlker ALTUNBAŞAK |
Dersi Verenler | Dr.Öğr.Üye. Selami VARLIK |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Bu dersin amacı, felsefe geleneğinin temel düşünür ve kavramlarını psikoloji bölümü öğrencilerinin kendi alanlarıyla ilişkilendirmesine yardımcı olmak ve bu bağlamda ruh, beden ve zihin arasındaki bağı -ve ilişkiyi- anlamalarını sağlamaktır. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Bilim ve felsefe,Sokrates ve Platon,Aristoteles,Augustinius,Thomas Aquinas,Rene Descartes,Baruch Spinoza,David Hume,John Locke, Immanuel Kant ve Karl Popper,Auguste Comte,Francis Bacon, Tommaso Campanella ve Thomas Hobbes,Martin Heidegger,Friedrich Nietzsche,Michel Foucault; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
1.Felsefe tarihinin temel kavramlarına aşina olmak | 14, 9 | A |
2.Temel felsefe görüşlerini öğrenmek | 14, 9 | A |
3.Felsefe geleneğinin temel bölümlerini (bilgi, ahlak, varlık, anlam) öğrenmek | 14, 9 | A |
4.Farklı kavram ve düşünceleri bir sorunsal bağlamında ele almayı öğrenmek | 19, 9 | A |
5.Psikolojinin felsefi arka planını anlamak | 9 | A |
6.Felsefi sorunlarla psikoloji alanı arasındaki bağlantıyı kurmak | 9 | A |
7.Ruh ve beden ilişkisi ile aralarındaki etkileşimin farklı boyutlarını anlamak | 9 | A |
Öğretim Yöntemleri: | 14: Bireysel Çalışma Yöntemi, 19: Beyin Fırtınası Tekniği, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Bilim ve felsefe | |
2 | Sokrates ve Platon | |
3 | Aristoteles | |
4 | Augustinius | |
5 | Thomas Aquinas | |
6 | Rene Descartes | |
7 | Baruch Spinoza | |
8 | David Hume | |
9 | John Locke, Immanuel Kant ve Karl Popper | |
10 | Auguste Comte | |
11 | Francis Bacon, Tommaso Campanella ve Thomas Hobbes | |
12 | Martin Heidegger | |
13 | Friedrich Nietzsche | |
14 | Michel Foucault |
Kaynak |
Alfred Weber, Felsefe Tarihi, Kabalcı Yayınları, 2015. Macit Gökberk, Felsefe Tarihi, Remzi Kitabevi, 1999. Yardımcı Kaynaklar: -Platon, Devlet, Türkiye İş Bankası Yayınları, 2014. - Platon, Phaidon. Ruh Üzerine, Kabalcı Yayınları, 2012. - Aristoteles, Ruh Üzerine, Birleşik Dağıtım Kitabevi2011. - Aristo, Etik, Ankara, Ayraç Yayınevi, 1997. -Thomas Aquinas, Varlık ve Öz, Say Yayınları, 2007. - Descartes, Meditasyonlar, Bilgesu Yayıncılık, 2007. - Descartes, Ruhun Tutkuları, Say Yayınları, 2014. - Spinoza, Etika, Dost Kitabevi, 2009. - Hume, İnsan Zihni Üzerine bir Araştırma, İlke Kitabevi, 1998. -Thomas Hobbes, Leivathan, Yapı Kredi Yayınları, 2023. -Immanuel Kant, Arı Usun Eleştirisi, İdea Yayınevi, 2010 -Auguste Comte, Pozitif Felsefe Dersleri ve Pozitif Anlayış Üzerine Konuşma, Bilgesu Yayıncılık, 2015. -Francis Bacon, Yeni Atlantis, Say Yayınları, 2022. -Tommaso Campanella, Güneş Ülkesi, Say Yayınları, 2019. -Martin Heidegger, Varlık ve Zaman, Alfa Yayınları, 2020. -Friedrich Nietzsche, Böyle Buyurdu Zerdüşt, İskele Yayıncılık, 2022. -Michel Foucault, Cinselliğin Tarihi, Ayrıntı Yayınları, 2023. -Michel Foucault, Akıl Hastalığı ve Psikoloji, Ayrıntı Yayınları, 2021 |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | PY1. Psikolojinin araştırma ve uygulamaya dönük alt alanlarının temel kavramlarını ve bu alanların temel kuramlarını bilir. | ||||||
2 | PY2. Psikoloji tarihindeki kuram ve ekolleri karşılaştırabilir, yeni gelişmeleri bu bilgileriyle ilişkilendirebilir. | ||||||
3 | PY3. Karşılaştığı sorunları tanıyabilir, yorumlayabilir ve uzmanlık bilgisini kullanarak çözüm sunabilir. | ||||||
4 | PY4. Bir problemi bilimsel yöntemlerle araştırabilir, bulguları yorumlayabilir ve sonuçları bilimsel bir yayın haline getirebilir. | ||||||
5 | PY5. Alanı ile ilgili problemlerin çözümü için kurulan bir ekipte projeye liderlik edebilir, etkinlikleri planlayabilir ve yönetebilir. | ||||||
6 | PY6. Karşılaştığı yeni fikirleri taraf tutmadan bilimsel bakış açısıyla sorgulayabilir ve eleştirebilir. | ||||||
7 | PY7. Yaşam boyu öğrenme prensibini kendisine ilke edinir, alanıyla ilgili yeni gelişmeleri takip edebilir. | ||||||
8 | PY8. Bir problemle ilgili bulgularını, bilgisini ve çözüm önerilerini meslektaşlarıyla veya konunun yabancısı olan kişilerle, yazılı veya sözlü olarak uygun bir dille paylaşabilir. | ||||||
9 | PY9. Toplumsal sorumluluk bilincine sahip olup mesleki kazanımlarını, yakın ve uzak çevresindeki sorunların çözümünde kullanabilir. | ||||||
10 | PY10. Uluslararası mesleki gelişmeleri izlemek için en az B1 düzeyinde İngilizce bilir. | ||||||
11 | PY11. Temel bilgisayar becerilerine sahip olup meslektaşlarıyla güncel platformlar üzerinden iletişim kurabilir. | ||||||
12 | PY12. Ölçme-değerlendirmede kullanılan psikolojinin temel araçlarını bilir ve bu araçları kullanabilir. | ||||||
13 | PY13. Mesleki sorumluluk, yetki ve sınırlarını bilir, psikolojik sorunları tanır, çözümü için doğru yönlendirmeyi yapabilir, araştırma ve uygulamada etik ilkelere riayet eder. | ||||||
14 | PY14. Araştırma ve uygulamada bireysel ve kültürel farklılıkları gözetir, araştırma sonuçlarını değerlendirirken bu farklılıkları dikkate alır. |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |
AKTS / İşyükü Tablosu | ||||||
Etkinlik | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |||
Ders Saati | 14 | 3 | 42 | |||
Rehberli Problem Çözme | 14 | 2 | 28 | |||
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi | 1 | 30 | 30 | |||
Okul Dışı Diğer Faaliyetler | 0 | 0 | 0 | |||
Proje Sunumu / Seminer | 0 | 0 | 0 | |||
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Ara Sınav ve Hazırlığı | 1 | 25 | 25 | |||
Genel Sınav ve Hazırlığı | 1 | 30 | 30 | |||
Performans Görevi, Bakım Planı | 0 | 0 | 0 | |||
Toplam İş Yükü (Saat) | 155 | |||||
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(155/30) | 5 | |||||
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır. |
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
FELSEFEYE GİRİŞ | - | Güz Dönemi | 3+0 | 3 | 5 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üye. İlker ALTUNBAŞAK |
Dersi Verenler | Dr.Öğr.Üye. Selami VARLIK |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Bu dersin amacı, felsefe geleneğinin temel düşünür ve kavramlarını psikoloji bölümü öğrencilerinin kendi alanlarıyla ilişkilendirmesine yardımcı olmak ve bu bağlamda ruh, beden ve zihin arasındaki bağı -ve ilişkiyi- anlamalarını sağlamaktır. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Bilim ve felsefe,Sokrates ve Platon,Aristoteles,Augustinius,Thomas Aquinas,Rene Descartes,Baruch Spinoza,David Hume,John Locke, Immanuel Kant ve Karl Popper,Auguste Comte,Francis Bacon, Tommaso Campanella ve Thomas Hobbes,Martin Heidegger,Friedrich Nietzsche,Michel Foucault; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
1.Felsefe tarihinin temel kavramlarına aşina olmak | 14, 9 | A |
2.Temel felsefe görüşlerini öğrenmek | 14, 9 | A |
3.Felsefe geleneğinin temel bölümlerini (bilgi, ahlak, varlık, anlam) öğrenmek | 14, 9 | A |
4.Farklı kavram ve düşünceleri bir sorunsal bağlamında ele almayı öğrenmek | 19, 9 | A |
5.Psikolojinin felsefi arka planını anlamak | 9 | A |
6.Felsefi sorunlarla psikoloji alanı arasındaki bağlantıyı kurmak | 9 | A |
7.Ruh ve beden ilişkisi ile aralarındaki etkileşimin farklı boyutlarını anlamak | 9 | A |
Öğretim Yöntemleri: | 14: Bireysel Çalışma Yöntemi, 19: Beyin Fırtınası Tekniği, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Bilim ve felsefe | |
2 | Sokrates ve Platon | |
3 | Aristoteles | |
4 | Augustinius | |
5 | Thomas Aquinas | |
6 | Rene Descartes | |
7 | Baruch Spinoza | |
8 | David Hume | |
9 | John Locke, Immanuel Kant ve Karl Popper | |
10 | Auguste Comte | |
11 | Francis Bacon, Tommaso Campanella ve Thomas Hobbes | |
12 | Martin Heidegger | |
13 | Friedrich Nietzsche | |
14 | Michel Foucault |
Kaynak |
Alfred Weber, Felsefe Tarihi, Kabalcı Yayınları, 2015. Macit Gökberk, Felsefe Tarihi, Remzi Kitabevi, 1999. Yardımcı Kaynaklar: -Platon, Devlet, Türkiye İş Bankası Yayınları, 2014. - Platon, Phaidon. Ruh Üzerine, Kabalcı Yayınları, 2012. - Aristoteles, Ruh Üzerine, Birleşik Dağıtım Kitabevi2011. - Aristo, Etik, Ankara, Ayraç Yayınevi, 1997. -Thomas Aquinas, Varlık ve Öz, Say Yayınları, 2007. - Descartes, Meditasyonlar, Bilgesu Yayıncılık, 2007. - Descartes, Ruhun Tutkuları, Say Yayınları, 2014. - Spinoza, Etika, Dost Kitabevi, 2009. - Hume, İnsan Zihni Üzerine bir Araştırma, İlke Kitabevi, 1998. -Thomas Hobbes, Leivathan, Yapı Kredi Yayınları, 2023. -Immanuel Kant, Arı Usun Eleştirisi, İdea Yayınevi, 2010 -Auguste Comte, Pozitif Felsefe Dersleri ve Pozitif Anlayış Üzerine Konuşma, Bilgesu Yayıncılık, 2015. -Francis Bacon, Yeni Atlantis, Say Yayınları, 2022. -Tommaso Campanella, Güneş Ülkesi, Say Yayınları, 2019. -Martin Heidegger, Varlık ve Zaman, Alfa Yayınları, 2020. -Friedrich Nietzsche, Böyle Buyurdu Zerdüşt, İskele Yayıncılık, 2022. -Michel Foucault, Cinselliğin Tarihi, Ayrıntı Yayınları, 2023. -Michel Foucault, Akıl Hastalığı ve Psikoloji, Ayrıntı Yayınları, 2021 |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | PY1. Psikolojinin araştırma ve uygulamaya dönük alt alanlarının temel kavramlarını ve bu alanların temel kuramlarını bilir. | ||||||
2 | PY2. Psikoloji tarihindeki kuram ve ekolleri karşılaştırabilir, yeni gelişmeleri bu bilgileriyle ilişkilendirebilir. | ||||||
3 | PY3. Karşılaştığı sorunları tanıyabilir, yorumlayabilir ve uzmanlık bilgisini kullanarak çözüm sunabilir. | ||||||
4 | PY4. Bir problemi bilimsel yöntemlerle araştırabilir, bulguları yorumlayabilir ve sonuçları bilimsel bir yayın haline getirebilir. | ||||||
5 | PY5. Alanı ile ilgili problemlerin çözümü için kurulan bir ekipte projeye liderlik edebilir, etkinlikleri planlayabilir ve yönetebilir. | ||||||
6 | PY6. Karşılaştığı yeni fikirleri taraf tutmadan bilimsel bakış açısıyla sorgulayabilir ve eleştirebilir. | ||||||
7 | PY7. Yaşam boyu öğrenme prensibini kendisine ilke edinir, alanıyla ilgili yeni gelişmeleri takip edebilir. | ||||||
8 | PY8. Bir problemle ilgili bulgularını, bilgisini ve çözüm önerilerini meslektaşlarıyla veya konunun yabancısı olan kişilerle, yazılı veya sözlü olarak uygun bir dille paylaşabilir. | ||||||
9 | PY9. Toplumsal sorumluluk bilincine sahip olup mesleki kazanımlarını, yakın ve uzak çevresindeki sorunların çözümünde kullanabilir. | ||||||
10 | PY10. Uluslararası mesleki gelişmeleri izlemek için en az B1 düzeyinde İngilizce bilir. | ||||||
11 | PY11. Temel bilgisayar becerilerine sahip olup meslektaşlarıyla güncel platformlar üzerinden iletişim kurabilir. | ||||||
12 | PY12. Ölçme-değerlendirmede kullanılan psikolojinin temel araçlarını bilir ve bu araçları kullanabilir. | ||||||
13 | PY13. Mesleki sorumluluk, yetki ve sınırlarını bilir, psikolojik sorunları tanır, çözümü için doğru yönlendirmeyi yapabilir, araştırma ve uygulamada etik ilkelere riayet eder. | ||||||
14 | PY14. Araştırma ve uygulamada bireysel ve kültürel farklılıkları gözetir, araştırma sonuçlarını değerlendirirken bu farklılıkları dikkate alır. |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |