Ana içeriğe atla

Ders Detayı

Ders Tanımı

DersKoduYarıyılT+U SaatKrediAKTS
PSİKOLOJİDE ETİK-Güz Dönemi3+036
Ders Programı
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin DiliTürkçe
Dersin SeviyesiLisans
Dersin TürüZorunlu
Dersin KoordinatörüDr.Öğr.Üye. Gökçen DUYMAZ
Dersi VerenlerDr.Öğr.Üye. Gökçen DUYMAZ
Dersin Yardımcıları
Dersin AmacıBu dersin amacı hem psikologluk mesleğini sahada icra etmek hem de bilimsel araştırma süreçlerinde gereken etik ilke ve yaptırımları teorik ve pratik olarak öğrenmektir.
Dersin İçeriğiBu ders; Etik davranışın temelleri ,Etik teorilerinin profesyonel davranış standartlarına uygulanması: APA ve ve Türk Psikologlar Derneği Etik Yönetmeliklerinin incelenmesi,Farklı tür araştırmalardaki etik meseleler,Hayvanlarla yapılan psikolojik deneyler,Etik karar verme,Yeterlik ,Çoklu ilişkiler ve profesyonel sınırlar,Bilgilendirilmiş onay ve ortak karar verme,Gizlilik, ayrıcalıklı ilişkiler ve kayıt alma,Hayatı tehdit eden hastalar ,Adli psikoloji ,Ölçme,Terapide özel konular ,Genel Tekrar; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme KazanımlarıÖğretim YöntemleriÖlçme Yöntemleri
1. Düşünce tarihine yayılmış belli başlı etik kuramları yorumlayabilir; bu kuramları psikolojinin teknik bilgisi içinde kullanabilir; alanda çalışırken bu kuramlarla psikoloji mesleğinin ilkelerini birleştirebilecek; bunları bilimsel araştırma süreçlerine eksiksiz uygulayabilecek; bilimsel araştırma süreçlerini etik kodlara göre tasarlayabilecek; mevcut psikolojik paradigmayı daha geliştirebilmek için etik standartlara uygun eleştiriler yapabilecek; danışan ve danışman arasındaki ilişkide etik kodların nasıl ihlal edilmeyeceğini bilebilecektir13, 19, 9A, E
1.1. Etik tarihindeki temel kuramları bilir; bunları psikoloji alanının uygulama ve araştırma süreçlerine tavizsiz uygular; psikolojinin bilimsel araştırma pratiklerinde etik kodları kullanır. Mesleki kimliğinin hem bilimsel hem de etik boyutlarını eksiksiz hayata geçirir13, 19, 9A
2. Uluslarası bilimsel kurulların belirlediği etik kodları danışan ve danışman ilişkisinde ve laboratuar koşulları dahil olmak üzere araştırma süreçlerinde uygulayabilecektir.10, 19, 9A
2.2. Etik kodlarla psikologluk mesleğini aynı yetkinlikle alanda kullanır.10, 13, 9A
2.3. Bilimsel araştırmalarda etik ilkeleri insan haysiyeti ve hayvan hayatını ana amaç olarak görerek uygular.10, 13, 9A
Öğretim Yöntemleri:10: Tartışma Yöntemi, 13: Örnek Olay Yöntemi, 19: Beyin Fırtınası Tekniği, 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:A: Klasik Yazılı Sınav, E: Ödev

Ders Akışı

SıraKonularÖn Hazırlık
1Etik davranışın temelleri
2Etik teorilerinin profesyonel davranış standartlarına uygulanması: APA ve ve Türk Psikologlar Derneği Etik Yönetmeliklerinin incelenmesiÖğretim görevlisi tarafından verilen materyallerin çalışılması
3Farklı tür araştırmalardaki etik meselelerÖğretim görevlisi tarafından verilen materyallerin çalışılması
4Hayvanlarla yapılan psikolojik deneylerÖğretim görevlisi tarafından verilen materyallerin çalışılması
5Etik karar vermeÖğretim görevlisi tarafından verilen materyallerin çalışılması
6Yeterlik Öğretim görevlisi tarafından verilen materyallerin çalışılması
7Çoklu ilişkiler ve profesyonel sınırlarÖğretim görevlisi tarafından verilen materyallerin çalışılması
8Bilgilendirilmiş onay ve ortak karar vermeÖğretim görevlisi tarafından verilen materyallerin çalışılması
9Gizlilik, ayrıcalıklı ilişkiler ve kayıt almaÖğretim görevlisi tarafından verilen materyallerin çalışılması
10Hayatı tehdit eden hastalar Öğretim görevlisi tarafından verilen materyallerin çalışılması
11Adli psikoloji Öğretim görevlisi tarafından verilen materyallerin çalışılması
12ÖlçmeÖğretim görevlisi tarafından verilen materyallerin çalışılması
13Terapide özel konular Öğretim görevlisi tarafından verilen materyallerin çalışılması
14Genel TekrarÖğretim görevlisi tarafından verilen materyallerin çalışılması
Kaynak
-Psikologlar İçin Pratik Etik. Yazar: Samuel J. Knapp, Leon D. Vandecreek. Çevirmen: Müge Yılmaz, Mehmet E. Sardoğan, T. Fikret Karahan, Seher Balcı Çelik. Mentis yayıncılık -Psikologlar için Etik Öğretim El Kitabı, Yeşim Korkut, Türk Psikoloji Derneği Yayınları
Gerektiğinde bildirilecektir

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
NoProgram Yeterliliği Katkı Düzeyi
12345
1
PY1. Psikolojinin araştırma ve uygulamaya dönük alt alanlarının temel kavramlarını ve bu alanların temel kuramlarını bilir.
2
PY2. Psikoloji tarihindeki kuram ve ekolleri karşılaştırabilir, yeni gelişmeleri bu bilgileriyle ilişkilendirebilir.
3
PY3. Karşılaştığı sorunları tanıyabilir, yorumlayabilir ve uzmanlık bilgisini kullanarak çözüm sunabilir.
4
PY4. Bir problemi bilimsel yöntemlerle araştırabilir, bulguları yorumlayabilir ve sonuçları bilimsel bir yayın haline getirebilir.
5
PY5. Alanı ile ilgili problemlerin çözümü için kurulan bir ekipte projeye liderlik edebilir, etkinlikleri planlayabilir ve yönetebilir.
6
PY6. Karşılaştığı yeni fikirleri taraf tutmadan bilimsel bakış açısıyla sorgulayabilir ve eleştirebilir.
7
PY7. Yaşam boyu öğrenme prensibini kendisine ilke edinir, alanıyla ilgili yeni gelişmeleri takip edebilir.
8
PY8. Bir problemle ilgili bulgularını, bilgisini ve çözüm önerilerini meslektaşlarıyla veya konunun yabancısı olan kişilerle, yazılı veya sözlü olarak uygun bir dille paylaşabilir.
9
PY9. Toplumsal sorumluluk bilincine sahip olup mesleki kazanımlarını, yakın ve uzak çevresindeki sorunların çözümünde kullanabilir.
10
PY10. Uluslararası mesleki gelişmeleri izlemek için en az B1 düzeyinde İngilizce bilir.
11
PY11. Temel bilgisayar becerilerine sahip olup meslektaşlarıyla güncel platformlar üzerinden iletişim kurabilir.
12
PY12. Ölçme-değerlendirmede kullanılan psikolojinin temel araçlarını bilir ve bu araçları kullanabilir.
13
PY13. Mesleki sorumluluk, yetki ve sınırlarını bilir, psikolojik sorunları tanır, çözümü için doğru yönlendirmeyi yapabilir, araştırma ve uygulamada etik ilkelere riayet eder.
14
PY14. Araştırma ve uygulamada bireysel ve kültürel farklılıkları gözetir, araştırma sonuçlarını değerlendirirken bu farklılıkları dikkate alır.

Değerlendirme Sistemi

Katkı DüzeyiMutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı 40
Genel Sınavın Başarıya Oranı 60
Toplam 100
AKTS / İşyükü Tablosu
EtkinlikSayıSüresi (Saat)Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Saati14342
Rehberli Problem Çözme14342
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi000
Okul Dışı Diğer Faaliyetler21530
Proje Sunumu / Seminer000
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı000
Ara Sınav ve Hazırlığı12121
Genel Sınav ve Hazırlığı13232
Performans Görevi, Bakım Planı000
Toplam İş Yükü (Saat)167
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(167/30)6
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır.

Dersin Detaylı Bilgileri

Ders Tanımı

DersKoduYarıyılT+U SaatKrediAKTS
PSİKOLOJİDE ETİK-Güz Dönemi3+036
Ders Programı
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin DiliTürkçe
Dersin SeviyesiLisans
Dersin TürüZorunlu
Dersin KoordinatörüDr.Öğr.Üye. Gökçen DUYMAZ
Dersi VerenlerDr.Öğr.Üye. Gökçen DUYMAZ
Dersin Yardımcıları
Dersin AmacıBu dersin amacı hem psikologluk mesleğini sahada icra etmek hem de bilimsel araştırma süreçlerinde gereken etik ilke ve yaptırımları teorik ve pratik olarak öğrenmektir.
Dersin İçeriğiBu ders; Etik davranışın temelleri ,Etik teorilerinin profesyonel davranış standartlarına uygulanması: APA ve ve Türk Psikologlar Derneği Etik Yönetmeliklerinin incelenmesi,Farklı tür araştırmalardaki etik meseleler,Hayvanlarla yapılan psikolojik deneyler,Etik karar verme,Yeterlik ,Çoklu ilişkiler ve profesyonel sınırlar,Bilgilendirilmiş onay ve ortak karar verme,Gizlilik, ayrıcalıklı ilişkiler ve kayıt alma,Hayatı tehdit eden hastalar ,Adli psikoloji ,Ölçme,Terapide özel konular ,Genel Tekrar; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme KazanımlarıÖğretim YöntemleriÖlçme Yöntemleri
1. Düşünce tarihine yayılmış belli başlı etik kuramları yorumlayabilir; bu kuramları psikolojinin teknik bilgisi içinde kullanabilir; alanda çalışırken bu kuramlarla psikoloji mesleğinin ilkelerini birleştirebilecek; bunları bilimsel araştırma süreçlerine eksiksiz uygulayabilecek; bilimsel araştırma süreçlerini etik kodlara göre tasarlayabilecek; mevcut psikolojik paradigmayı daha geliştirebilmek için etik standartlara uygun eleştiriler yapabilecek; danışan ve danışman arasındaki ilişkide etik kodların nasıl ihlal edilmeyeceğini bilebilecektir13, 19, 9A, E
1.1. Etik tarihindeki temel kuramları bilir; bunları psikoloji alanının uygulama ve araştırma süreçlerine tavizsiz uygular; psikolojinin bilimsel araştırma pratiklerinde etik kodları kullanır. Mesleki kimliğinin hem bilimsel hem de etik boyutlarını eksiksiz hayata geçirir13, 19, 9A
2. Uluslarası bilimsel kurulların belirlediği etik kodları danışan ve danışman ilişkisinde ve laboratuar koşulları dahil olmak üzere araştırma süreçlerinde uygulayabilecektir.10, 19, 9A
2.2. Etik kodlarla psikologluk mesleğini aynı yetkinlikle alanda kullanır.10, 13, 9A
2.3. Bilimsel araştırmalarda etik ilkeleri insan haysiyeti ve hayvan hayatını ana amaç olarak görerek uygular.10, 13, 9A
Öğretim Yöntemleri:10: Tartışma Yöntemi, 13: Örnek Olay Yöntemi, 19: Beyin Fırtınası Tekniği, 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:A: Klasik Yazılı Sınav, E: Ödev

Ders Akışı

SıraKonularÖn Hazırlık
1Etik davranışın temelleri
2Etik teorilerinin profesyonel davranış standartlarına uygulanması: APA ve ve Türk Psikologlar Derneği Etik Yönetmeliklerinin incelenmesiÖğretim görevlisi tarafından verilen materyallerin çalışılması
3Farklı tür araştırmalardaki etik meselelerÖğretim görevlisi tarafından verilen materyallerin çalışılması
4Hayvanlarla yapılan psikolojik deneylerÖğretim görevlisi tarafından verilen materyallerin çalışılması
5Etik karar vermeÖğretim görevlisi tarafından verilen materyallerin çalışılması
6Yeterlik Öğretim görevlisi tarafından verilen materyallerin çalışılması
7Çoklu ilişkiler ve profesyonel sınırlarÖğretim görevlisi tarafından verilen materyallerin çalışılması
8Bilgilendirilmiş onay ve ortak karar vermeÖğretim görevlisi tarafından verilen materyallerin çalışılması
9Gizlilik, ayrıcalıklı ilişkiler ve kayıt almaÖğretim görevlisi tarafından verilen materyallerin çalışılması
10Hayatı tehdit eden hastalar Öğretim görevlisi tarafından verilen materyallerin çalışılması
11Adli psikoloji Öğretim görevlisi tarafından verilen materyallerin çalışılması
12ÖlçmeÖğretim görevlisi tarafından verilen materyallerin çalışılması
13Terapide özel konular Öğretim görevlisi tarafından verilen materyallerin çalışılması
14Genel TekrarÖğretim görevlisi tarafından verilen materyallerin çalışılması
Kaynak
-Psikologlar İçin Pratik Etik. Yazar: Samuel J. Knapp, Leon D. Vandecreek. Çevirmen: Müge Yılmaz, Mehmet E. Sardoğan, T. Fikret Karahan, Seher Balcı Çelik. Mentis yayıncılık -Psikologlar için Etik Öğretim El Kitabı, Yeşim Korkut, Türk Psikoloji Derneği Yayınları
Gerektiğinde bildirilecektir

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
NoProgram Yeterliliği Katkı Düzeyi
12345
1
PY1. Psikolojinin araştırma ve uygulamaya dönük alt alanlarının temel kavramlarını ve bu alanların temel kuramlarını bilir.
2
PY2. Psikoloji tarihindeki kuram ve ekolleri karşılaştırabilir, yeni gelişmeleri bu bilgileriyle ilişkilendirebilir.
3
PY3. Karşılaştığı sorunları tanıyabilir, yorumlayabilir ve uzmanlık bilgisini kullanarak çözüm sunabilir.
4
PY4. Bir problemi bilimsel yöntemlerle araştırabilir, bulguları yorumlayabilir ve sonuçları bilimsel bir yayın haline getirebilir.
5
PY5. Alanı ile ilgili problemlerin çözümü için kurulan bir ekipte projeye liderlik edebilir, etkinlikleri planlayabilir ve yönetebilir.
6
PY6. Karşılaştığı yeni fikirleri taraf tutmadan bilimsel bakış açısıyla sorgulayabilir ve eleştirebilir.
7
PY7. Yaşam boyu öğrenme prensibini kendisine ilke edinir, alanıyla ilgili yeni gelişmeleri takip edebilir.
8
PY8. Bir problemle ilgili bulgularını, bilgisini ve çözüm önerilerini meslektaşlarıyla veya konunun yabancısı olan kişilerle, yazılı veya sözlü olarak uygun bir dille paylaşabilir.
9
PY9. Toplumsal sorumluluk bilincine sahip olup mesleki kazanımlarını, yakın ve uzak çevresindeki sorunların çözümünde kullanabilir.
10
PY10. Uluslararası mesleki gelişmeleri izlemek için en az B1 düzeyinde İngilizce bilir.
11
PY11. Temel bilgisayar becerilerine sahip olup meslektaşlarıyla güncel platformlar üzerinden iletişim kurabilir.
12
PY12. Ölçme-değerlendirmede kullanılan psikolojinin temel araçlarını bilir ve bu araçları kullanabilir.
13
PY13. Mesleki sorumluluk, yetki ve sınırlarını bilir, psikolojik sorunları tanır, çözümü için doğru yönlendirmeyi yapabilir, araştırma ve uygulamada etik ilkelere riayet eder.
14
PY14. Araştırma ve uygulamada bireysel ve kültürel farklılıkları gözetir, araştırma sonuçlarını değerlendirirken bu farklılıkları dikkate alır.

Değerlendirme Sistemi

Katkı DüzeyiMutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı 40
Genel Sınavın Başarıya Oranı 60
Toplam 100

Sayısal Veriler

Öğrenci Başarı Durumu

Ekleme Tarihi: 06/07/2022 - 13:32Son Güncelleme Tarihi: 06/07/2022 - 13:33