Ana içeriğe atla

Ders Detayı

Ders Tanımı

DersKoduYarıyılT+U SaatKrediAKTS
SOSYAL MEDYA VE PSİKOLOJİ-Güz Dönemi3+036
Ders Programı
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin DiliTürkçe
Dersin SeviyesiLisans
Dersin TürüPrograma Bağlı Seçmeli
Dersin KoordinatörüDr.Öğr.Üye. Nağme GÖR
Dersi VerenlerProf.Dr. Gökhan MALKOÇ, Öğr.Gör.Dr. Müslüm Gökhan ASLAN
Dersin Yardımcıları
Dersin AmacıSosyal medya ve yeni medya tanımları ile birlikte dijital kültür kuramlarına dair temel düzeyde terminolojiyi öğretmek. Psikolojinin kuramları ile sosyal medyadaki olguların nasıl yorumlanabileceğine dair tartışma yürütmek. Psikoloji biliminin perspektifinden sosyal medyadaki güncel vakalara dair öğrencilerin bilimsel ve eleştirel bir yaklaşım geliştirmelerini sağlamak. Medya ve psikoloji alanlarının kesiştiği konularda, özel olarak sosyal medyanın konu edildiği araştırmalar ve literatür hakkında öğrencileri temel düzeyde bilgi sahibi yapmak.
Dersin İçeriğiBu ders; Tanışma - Ders İçeriğinin Tanıtılması,Medya Psikolojisi, Sosyal Medya Psikolojisi, Siber Psikoloji Nedir? Neden Önemlidir?,Sosyal Medya ve Yeni Medya Kuramları, Tarihi ve Terminolojisi,Dijital Kimlik ve Benlik İnşası-1,Dijital Kimlik ve Benlik İnşası-2,Görünürlük, Mahremiyet ve İfşa,Kişiler Arası ve Romantik İlişkiler,İnternetin ve Sosyal Medyanın Aşırı Kullanımı ve Bağımlılık,"Online" Saldırgan Davranış, Siber Zorbalık ve Nefret,Sosyal Medyada Şiddet ve Travma,Çocuklarda, Gençlerde ve Ergenlerde Sosyal Medya Kullanımı,Hızlı Tüketim ve Dikkat Eksikliği,Sosyal Medyanın Bilişsel Etkileri ve Koşullanma,Siber Psikolojinin Geleceği ve Genel Değerlendirme; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme KazanımlarıÖğretim YöntemleriÖlçme Yöntemleri
1. Sosyal medya ve yeni medya tanımlarını ve terminolojisini öğrenebilmek16, 9A
2. Medya psikolojisi ve siber psikoloji alanına dair temel düzeyde bilgi sahibi olabilmek16, 9A
3. Sosyal medya olgularına psikoloji kuramları üzerinden bilimsel ve eleştirel bir yaklaşım geliştirebilmek10, 16, 19E
4. Psikoloji ve sosyal medya; siber psikoloji alanlarında literatür taraması yapabilmek14, 9E
5. İlgili başlıklarda yapılan çalışmaları ve makaleleri yorumlayabilmek14, 9A
6. Vakalara dair eleştirel bir tartışma yürütebilmek10, 13, 14, 16, 19, 4E
Öğretim Yöntemleri:10: Tartışma Yöntemi, 13: Örnek Olay Yöntemi, 14: Bireysel Çalışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 19: Beyin Fırtınası Tekniği, 4: Sorgulama Temelli Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:A: Klasik Yazılı Sınav, E: Ödev

Ders Akışı

SıraKonularÖn Hazırlık
1Tanışma - Ders İçeriğinin TanıtılmasıÖn hazırlık gerekmez
2Medya Psikolojisi, Sosyal Medya Psikolojisi, Siber Psikoloji Nedir? Neden Önemlidir?Öğretim görevlisi tarafından verilen materyallerin çalışılması
3Sosyal Medya ve Yeni Medya Kuramları, Tarihi ve TerminolojisiÖğretim görevlisi tarafından verilen materyallerin çalışılması
4Dijital Kimlik ve Benlik İnşası-1Öğretim görevlisi tarafından verilen materyallerin çalışılması
5Dijital Kimlik ve Benlik İnşası-2Öğretim görevlisi tarafından verilen materyallerin çalışılması
6Görünürlük, Mahremiyet ve İfşaÖğretim görevlisi tarafından verilen materyallerin çalışılması
7Kişiler Arası ve Romantik İlişkilerÖğretim görevlisi tarafından verilen materyallerin çalışılması
8İnternetin ve Sosyal Medyanın Aşırı Kullanımı ve BağımlılıkÖğretim görevlisi tarafından verilen materyallerin çalışılması
9"Online" Saldırgan Davranış, Siber Zorbalık ve NefretÖğretim görevlisi tarafından verilen materyallerin çalışılması
10Sosyal Medyada Şiddet ve TravmaÖğretim görevlisi tarafından verilen materyallerin çalışılması
11Çocuklarda, Gençlerde ve Ergenlerde Sosyal Medya KullanımıÖğretim görevlisi tarafından verilen materyallerin çalışılması
12Hızlı Tüketim ve Dikkat EksikliğiÖğretim görevlisi tarafından verilen materyallerin çalışılması
13Sosyal Medyanın Bilişsel Etkileri ve KoşullanmaÖğretim görevlisi tarafından verilen materyallerin çalışılması
14Siber Psikolojinin Geleceği ve Genel DeğerlendirmeGenel değerlendirme ödevinin hazırlanması
Kaynak
- Büyükaslan, A., Kınık, A. A. [Ed.] (2015). Sosyal Medya Araştırmaları 1: Sosyalleşen Birey. Çizgi Kitabevi. - Fuchs, Christian, (2016). Sosyal Medya Eleştirel Bir Giriş. Ankara: NotaBene Yayınları. - Halil, E. K. Ş. İ., ERDEN, N., ERDOĞAN, F. H., & YILMAZ, E. (2013). Ergenlerin kimlik oluşumunun Facebook üzerinden incelenmesi: Nitel araştırma örneği. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 14(3). - Hazar, M. (2011). Sosyal medya bağımlılığı-bir alan çalışması. İletişim Kuram ve Araştırma Dergisi, 32(1), 151-76. - Ögel, K. (2012). İnternet Bağımlılığı İnternetin Psikolojisini Anlamak ve Bağımlılıkla Başa Çıkmak. İstanbul: İşbankası Kültür Yayınları. - Öztürk, Ö., Odabaşıoğlu, G., Eraslan, D., Genç, Y., Kalyoncu, Ö.A. (2007). İnternet Bağımlılığı: Kliniği ve Tedavisi, Bağımlılık Dergisi, 8 (1): 36-41. - Yıldırım, F. E., & Çakır, M. (2016). Medya Psikolojisi ve Tarihçesi Üzerine Bir İnceleme. Akademik Sosyal Araştırmalar Dergisi, 4 (29): 538-556.

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
NoProgram Yeterliliği Katkı Düzeyi
12345
1
PY1. Psikolojinin araştırma ve uygulamaya dönük alt alanlarının temel kavramlarını ve bu alanların temel kuramlarını bilir.
2
PY2. Psikoloji tarihindeki kuram ve ekolleri karşılaştırabilir, yeni gelişmeleri bu bilgileriyle ilişkilendirebilir.
3
PY3. Karşılaştığı sorunları tanıyabilir, yorumlayabilir ve uzmanlık bilgisini kullanarak çözüm sunabilir.
4
PY4. Bir problemi bilimsel yöntemlerle araştırabilir, bulguları yorumlayabilir ve sonuçları bilimsel bir yayın haline getirebilir.
5
PY5. Alanı ile ilgili problemlerin çözümü için kurulan bir ekipte projeye liderlik edebilir, etkinlikleri planlayabilir ve yönetebilir.
6
PY6. Karşılaştığı yeni fikirleri taraf tutmadan bilimsel bakış açısıyla sorgulayabilir ve eleştirebilir.
7
PY7. Yaşam boyu öğrenme prensibini kendisine ilke edinir, alanıyla ilgili yeni gelişmeleri takip edebilir.
8
PY8. Bir problemle ilgili bulgularını, bilgisini ve çözüm önerilerini meslektaşlarıyla veya konunun yabancısı olan kişilerle, yazılı veya sözlü olarak uygun bir dille paylaşabilir.
9
PY9. Toplumsal sorumluluk bilincine sahip olup mesleki kazanımlarını, yakın ve uzak çevresindeki sorunların çözümünde kullanabilir.
10
PY10. Uluslararası mesleki gelişmeleri izlemek için en az B1 düzeyinde İngilizce bilir.
11
PY11. Temel bilgisayar becerilerine sahip olup meslektaşlarıyla güncel platformlar üzerinden iletişim kurabilir.
12
PY12. Ölçme-değerlendirmede kullanılan psikolojinin temel araçlarını bilir ve bu araçları kullanabilir.
13
PY13. Mesleki sorumluluk, yetki ve sınırlarını bilir, psikolojik sorunları tanır, çözümü için doğru yönlendirmeyi yapabilir, araştırma ve uygulamada etik ilkelere riayet eder.
14
PY14. Araştırma ve uygulamada bireysel ve kültürel farklılıkları gözetir, araştırma sonuçlarını değerlendirirken bu farklılıkları dikkate alır.

Değerlendirme Sistemi

Katkı DüzeyiMutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı 40
Genel Sınavın Başarıya Oranı 60
Toplam 100
AKTS / İşyükü Tablosu
EtkinlikSayıSüresi (Saat)Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Saati14342
Rehberli Problem Çözme000
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi3824
Okul Dışı Diğer Faaliyetler14040
Proje Sunumu / Seminer144
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı000
Ara Sınav ve Hazırlığı12525
Genel Sınav ve Hazırlığı13030
Performans Görevi, Bakım Planı000
Toplam İş Yükü (Saat)165
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(165/30)6
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır.

Dersin Detaylı Bilgileri

Ders Tanımı

DersKoduYarıyılT+U SaatKrediAKTS
SOSYAL MEDYA VE PSİKOLOJİ-Güz Dönemi3+036
Ders Programı
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin DiliTürkçe
Dersin SeviyesiLisans
Dersin TürüPrograma Bağlı Seçmeli
Dersin KoordinatörüDr.Öğr.Üye. Nağme GÖR
Dersi VerenlerProf.Dr. Gökhan MALKOÇ, Öğr.Gör.Dr. Müslüm Gökhan ASLAN
Dersin Yardımcıları
Dersin AmacıSosyal medya ve yeni medya tanımları ile birlikte dijital kültür kuramlarına dair temel düzeyde terminolojiyi öğretmek. Psikolojinin kuramları ile sosyal medyadaki olguların nasıl yorumlanabileceğine dair tartışma yürütmek. Psikoloji biliminin perspektifinden sosyal medyadaki güncel vakalara dair öğrencilerin bilimsel ve eleştirel bir yaklaşım geliştirmelerini sağlamak. Medya ve psikoloji alanlarının kesiştiği konularda, özel olarak sosyal medyanın konu edildiği araştırmalar ve literatür hakkında öğrencileri temel düzeyde bilgi sahibi yapmak.
Dersin İçeriğiBu ders; Tanışma - Ders İçeriğinin Tanıtılması,Medya Psikolojisi, Sosyal Medya Psikolojisi, Siber Psikoloji Nedir? Neden Önemlidir?,Sosyal Medya ve Yeni Medya Kuramları, Tarihi ve Terminolojisi,Dijital Kimlik ve Benlik İnşası-1,Dijital Kimlik ve Benlik İnşası-2,Görünürlük, Mahremiyet ve İfşa,Kişiler Arası ve Romantik İlişkiler,İnternetin ve Sosyal Medyanın Aşırı Kullanımı ve Bağımlılık,"Online" Saldırgan Davranış, Siber Zorbalık ve Nefret,Sosyal Medyada Şiddet ve Travma,Çocuklarda, Gençlerde ve Ergenlerde Sosyal Medya Kullanımı,Hızlı Tüketim ve Dikkat Eksikliği,Sosyal Medyanın Bilişsel Etkileri ve Koşullanma,Siber Psikolojinin Geleceği ve Genel Değerlendirme; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme KazanımlarıÖğretim YöntemleriÖlçme Yöntemleri
1. Sosyal medya ve yeni medya tanımlarını ve terminolojisini öğrenebilmek16, 9A
2. Medya psikolojisi ve siber psikoloji alanına dair temel düzeyde bilgi sahibi olabilmek16, 9A
3. Sosyal medya olgularına psikoloji kuramları üzerinden bilimsel ve eleştirel bir yaklaşım geliştirebilmek10, 16, 19E
4. Psikoloji ve sosyal medya; siber psikoloji alanlarında literatür taraması yapabilmek14, 9E
5. İlgili başlıklarda yapılan çalışmaları ve makaleleri yorumlayabilmek14, 9A
6. Vakalara dair eleştirel bir tartışma yürütebilmek10, 13, 14, 16, 19, 4E
Öğretim Yöntemleri:10: Tartışma Yöntemi, 13: Örnek Olay Yöntemi, 14: Bireysel Çalışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 19: Beyin Fırtınası Tekniği, 4: Sorgulama Temelli Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:A: Klasik Yazılı Sınav, E: Ödev

Ders Akışı

SıraKonularÖn Hazırlık
1Tanışma - Ders İçeriğinin TanıtılmasıÖn hazırlık gerekmez
2Medya Psikolojisi, Sosyal Medya Psikolojisi, Siber Psikoloji Nedir? Neden Önemlidir?Öğretim görevlisi tarafından verilen materyallerin çalışılması
3Sosyal Medya ve Yeni Medya Kuramları, Tarihi ve TerminolojisiÖğretim görevlisi tarafından verilen materyallerin çalışılması
4Dijital Kimlik ve Benlik İnşası-1Öğretim görevlisi tarafından verilen materyallerin çalışılması
5Dijital Kimlik ve Benlik İnşası-2Öğretim görevlisi tarafından verilen materyallerin çalışılması
6Görünürlük, Mahremiyet ve İfşaÖğretim görevlisi tarafından verilen materyallerin çalışılması
7Kişiler Arası ve Romantik İlişkilerÖğretim görevlisi tarafından verilen materyallerin çalışılması
8İnternetin ve Sosyal Medyanın Aşırı Kullanımı ve BağımlılıkÖğretim görevlisi tarafından verilen materyallerin çalışılması
9"Online" Saldırgan Davranış, Siber Zorbalık ve NefretÖğretim görevlisi tarafından verilen materyallerin çalışılması
10Sosyal Medyada Şiddet ve TravmaÖğretim görevlisi tarafından verilen materyallerin çalışılması
11Çocuklarda, Gençlerde ve Ergenlerde Sosyal Medya KullanımıÖğretim görevlisi tarafından verilen materyallerin çalışılması
12Hızlı Tüketim ve Dikkat EksikliğiÖğretim görevlisi tarafından verilen materyallerin çalışılması
13Sosyal Medyanın Bilişsel Etkileri ve KoşullanmaÖğretim görevlisi tarafından verilen materyallerin çalışılması
14Siber Psikolojinin Geleceği ve Genel DeğerlendirmeGenel değerlendirme ödevinin hazırlanması
Kaynak
- Büyükaslan, A., Kınık, A. A. [Ed.] (2015). Sosyal Medya Araştırmaları 1: Sosyalleşen Birey. Çizgi Kitabevi. - Fuchs, Christian, (2016). Sosyal Medya Eleştirel Bir Giriş. Ankara: NotaBene Yayınları. - Halil, E. K. Ş. İ., ERDEN, N., ERDOĞAN, F. H., & YILMAZ, E. (2013). Ergenlerin kimlik oluşumunun Facebook üzerinden incelenmesi: Nitel araştırma örneği. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 14(3). - Hazar, M. (2011). Sosyal medya bağımlılığı-bir alan çalışması. İletişim Kuram ve Araştırma Dergisi, 32(1), 151-76. - Ögel, K. (2012). İnternet Bağımlılığı İnternetin Psikolojisini Anlamak ve Bağımlılıkla Başa Çıkmak. İstanbul: İşbankası Kültür Yayınları. - Öztürk, Ö., Odabaşıoğlu, G., Eraslan, D., Genç, Y., Kalyoncu, Ö.A. (2007). İnternet Bağımlılığı: Kliniği ve Tedavisi, Bağımlılık Dergisi, 8 (1): 36-41. - Yıldırım, F. E., & Çakır, M. (2016). Medya Psikolojisi ve Tarihçesi Üzerine Bir İnceleme. Akademik Sosyal Araştırmalar Dergisi, 4 (29): 538-556.

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
NoProgram Yeterliliği Katkı Düzeyi
12345
1
PY1. Psikolojinin araştırma ve uygulamaya dönük alt alanlarının temel kavramlarını ve bu alanların temel kuramlarını bilir.
2
PY2. Psikoloji tarihindeki kuram ve ekolleri karşılaştırabilir, yeni gelişmeleri bu bilgileriyle ilişkilendirebilir.
3
PY3. Karşılaştığı sorunları tanıyabilir, yorumlayabilir ve uzmanlık bilgisini kullanarak çözüm sunabilir.
4
PY4. Bir problemi bilimsel yöntemlerle araştırabilir, bulguları yorumlayabilir ve sonuçları bilimsel bir yayın haline getirebilir.
5
PY5. Alanı ile ilgili problemlerin çözümü için kurulan bir ekipte projeye liderlik edebilir, etkinlikleri planlayabilir ve yönetebilir.
6
PY6. Karşılaştığı yeni fikirleri taraf tutmadan bilimsel bakış açısıyla sorgulayabilir ve eleştirebilir.
7
PY7. Yaşam boyu öğrenme prensibini kendisine ilke edinir, alanıyla ilgili yeni gelişmeleri takip edebilir.
8
PY8. Bir problemle ilgili bulgularını, bilgisini ve çözüm önerilerini meslektaşlarıyla veya konunun yabancısı olan kişilerle, yazılı veya sözlü olarak uygun bir dille paylaşabilir.
9
PY9. Toplumsal sorumluluk bilincine sahip olup mesleki kazanımlarını, yakın ve uzak çevresindeki sorunların çözümünde kullanabilir.
10
PY10. Uluslararası mesleki gelişmeleri izlemek için en az B1 düzeyinde İngilizce bilir.
11
PY11. Temel bilgisayar becerilerine sahip olup meslektaşlarıyla güncel platformlar üzerinden iletişim kurabilir.
12
PY12. Ölçme-değerlendirmede kullanılan psikolojinin temel araçlarını bilir ve bu araçları kullanabilir.
13
PY13. Mesleki sorumluluk, yetki ve sınırlarını bilir, psikolojik sorunları tanır, çözümü için doğru yönlendirmeyi yapabilir, araştırma ve uygulamada etik ilkelere riayet eder.
14
PY14. Araştırma ve uygulamada bireysel ve kültürel farklılıkları gözetir, araştırma sonuçlarını değerlendirirken bu farklılıkları dikkate alır.

Değerlendirme Sistemi

Katkı DüzeyiMutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı 40
Genel Sınavın Başarıya Oranı 60
Toplam 100

Sayısal Veriler

Öğrenci Başarı Durumu

Ekleme Tarihi: 06/07/2022 - 13:32Son Güncelleme Tarihi: 06/07/2022 - 13:33