Ders Detayı
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
PSİKOLOJİ TARİHİ | - | Bahar Dönemi | 3+0 | 3 | 6 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | İngilizce |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. Gökhan MALKOÇ |
Dersi Verenler | Prof.Dr. Gökhan MALKOÇ |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Bu dersin amacı psikolojinin modern bir bilim olarak kabul edilmesine katkıda bulunan felsefi ve bilimsel birikimi ele almak ve bunların doğrultusunda 20. yüzyılda ortaya çıkan ve günümüze kadar gelen psikolojideki temel düşünce akımlarını deǧerlendirmektir. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Psikoloji tarihine giriş,Psikoloji tarihindeki felsefi arkaplan,Psikoloji tarihinde fizyoloji alanındaki çalışmaların etkisi,Alman ekolü ve Wundt,Darwin ve evrimsel düşüncenin etkisi,Amerikan ekolünün etkisi,Yapısalcılık ekolü,İşlevselcilik ekolü,Gestalt ekolü,Psikoanalitik ve psikodinamik yaklaşımlar,Davranışçılıǧın temelleri ve gelişimi,Psikolojideki modern yaklaşımlar,Psikolojik akımlar ve ruh saǧlına yaklaşımları,Dersin genel deǧerlendirmesi; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
1. Psikolojinin tarihinin oluşumunda etkili olan felsefi alt yapıyı özetler. | 10, 16, 18, 9 | A |
2. Psikolojinin tarihinin oluşumunda etkili olan bilimsel alt yapıyı tanımlayabilecek ve farklı bilimsel düşünce sistemlerinin psikoloji üzerindeki etkisini mukayese eder. | 10, 16, 18, 9 | A |
3. Psikoloji ve diǧer bilim alanlarının tarihsel gelişimleri arasındaki parallellikleri tespit eder. | 10, 16, 18, 9 | A |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 18: Mikro Öğretim Tekniği , 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Psikoloji tarihine giriş | Öğretim görevlisi tarafından verilen materyallerin çalışılması |
2 | Psikoloji tarihindeki felsefi arkaplan | Öğretim görevlisi tarafından verilen materyallerin çalışılması |
3 | Psikoloji tarihinde fizyoloji alanındaki çalışmaların etkisi | Öğretim görevlisi tarafından verilen materyallerin çalışılması |
4 | Alman ekolü ve Wundt | Öğretim görevlisi tarafından verilen materyallerin çalışılması |
5 | Darwin ve evrimsel düşüncenin etkisi | Öğretim görevlisi tarafından verilen materyallerin çalışılması |
6 | Amerikan ekolünün etkisi | Öğretim görevlisi tarafından verilen materyallerin çalışılması |
7 | Yapısalcılık ekolü | Öğretim görevlisi tarafından verilen materyallerin çalışılması |
8 | İşlevselcilik ekolü | Öğretim görevlisi tarafından verilen materyallerin çalışılması |
9 | Gestalt ekolü | Öğretim görevlisi tarafından verilen materyallerin çalışılması |
10 | Psikoanalitik ve psikodinamik yaklaşımlar | Öğretim görevlisi tarafından verilen materyallerin çalışılması |
11 | Davranışçılıǧın temelleri ve gelişimi | Öğretim görevlisi tarafından verilen materyallerin çalışılması |
12 | Psikolojideki modern yaklaşımlar | Öğretim görevlisi tarafından verilen materyallerin çalışılması |
13 | Psikolojik akımlar ve ruh saǧlına yaklaşımları | Öğretim görevlisi tarafından verilen materyallerin çalışılması |
14 | Dersin genel deǧerlendirmesi | Öğretim görevlisi tarafından verilen materyallerin çalışılması |
Kaynak |
A History of Modern Psychology, 5th Edition, C. James Goodwin, Wiley Publishing |
A history of psychology in letters, 2nd ed., Ludy T. Benjamin, Jr., Blackwell Publishing |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Psikolojinin araştırma ve uygulamaya dönük alt alanlarının temel kavramlarını ve bu alanların temel kuramlarını bilir. | X | |||||
2 | Psikoloji tarihindeki kuram ve ekolleri karşılaştırabilir, yeni gelişmeleri bu bilgileriyle ilişkilendirebilir. | X | |||||
3 | Karşılaştığı sorunları tanıyabilir, yorumlayabilir ve uzmanlık bilgisini kullanarak çözüm sunabilir. | ||||||
4 | Bir problemi bilimsel yöntemlerle araştırabilir, bulguları yorumlayabilir ve sonuçları bilimsel bir yayın haline getirebilir. | ||||||
5 | Alanı ile ilgili problemlerin çözümü için kurulan bir ekipte projeye liderlik edebilir, etkinlikleri planlayabilir ve yönetebilir. | X | |||||
6 | Karşılaştığı yeni fikirleri taraf tutmadan bilimsel bakış açısıyla sorgulayabilir ve eleştirebilir. | ||||||
7 | Yaşam boyu öğrenme prensibini kendisine ilke edinir, alanıyla ilgili yeni gelişmeleri takip edebilir. | X | |||||
8 | Bir problemle ilgili bulgularını, bilgisini ve çözüm önerilerini meslektaşlarıyla veya konunun yabancısı olan kişilerle, yazılı veya sözlü olarak uygun bir dille paylaşabilir. | ||||||
9 | Toplumsal sorumluluk bilincine sahip olup mesleki kazanımlarını, yakın ve uzak çevresindeki sorunların çözümünde kullanabilir. | X | |||||
10 | Uluslararası mesleki gelişmeleri izlemek için en az B1 düzeyinde İngilizce bilir. | ||||||
11 | Temel bilgisayar becerilerine sahip olup meslektaşlarıyla güncel platformlar üzerinden iletişim kurabilir. | ||||||
12 | Ölçme-değerlendirmede kullanılan psikolojinin temel araçlarını bilir ve bu araçları kullanabilir. | X | |||||
13 | Mesleki sorumluluk, yetki ve sınırlarını bilir, psikolojik sorunları tanır, çözümü için doğru yönlendirmeyi yapabilir, araştırma ve uygulamada etik ilkelere riayet eder. | X | |||||
14 | Araştırma ve uygulamada bireysel ve kültürel farklılıkları gözetir, araştırma sonuçlarını değerlendirirken bu farklılıkları dikkate alır. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |
AKTS / İşyükü Tablosu | ||||||
Etkinlik | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |||
Ders Saati | 14 | 3 | 42 | |||
Rehberli Problem Çözme | 14 | 5 | 70 | |||
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi | 0 | 0 | 0 | |||
Okul Dışı Diğer Faaliyetler | 1 | 10 | 10 | |||
Proje Sunumu / Seminer | 1 | 1 | 1 | |||
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı | 2 | 1 | 2 | |||
Ara Sınav ve Hazırlığı | 1 | 21 | 21 | |||
Genel Sınav ve Hazırlığı | 1 | 26 | 26 | |||
Performans Görevi, Bakım Planı | 0 | 0 | 0 | |||
Toplam İş Yükü (Saat) | 172 | |||||
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(172/30) | 6 | |||||
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır. |
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
PSİKOLOJİ TARİHİ | - | Bahar Dönemi | 3+0 | 3 | 6 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | İngilizce |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. Gökhan MALKOÇ |
Dersi Verenler | Prof.Dr. Gökhan MALKOÇ |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Bu dersin amacı psikolojinin modern bir bilim olarak kabul edilmesine katkıda bulunan felsefi ve bilimsel birikimi ele almak ve bunların doğrultusunda 20. yüzyılda ortaya çıkan ve günümüze kadar gelen psikolojideki temel düşünce akımlarını deǧerlendirmektir. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Psikoloji tarihine giriş,Psikoloji tarihindeki felsefi arkaplan,Psikoloji tarihinde fizyoloji alanındaki çalışmaların etkisi,Alman ekolü ve Wundt,Darwin ve evrimsel düşüncenin etkisi,Amerikan ekolünün etkisi,Yapısalcılık ekolü,İşlevselcilik ekolü,Gestalt ekolü,Psikoanalitik ve psikodinamik yaklaşımlar,Davranışçılıǧın temelleri ve gelişimi,Psikolojideki modern yaklaşımlar,Psikolojik akımlar ve ruh saǧlına yaklaşımları,Dersin genel deǧerlendirmesi; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
1. Psikolojinin tarihinin oluşumunda etkili olan felsefi alt yapıyı özetler. | 10, 16, 18, 9 | A |
2. Psikolojinin tarihinin oluşumunda etkili olan bilimsel alt yapıyı tanımlayabilecek ve farklı bilimsel düşünce sistemlerinin psikoloji üzerindeki etkisini mukayese eder. | 10, 16, 18, 9 | A |
3. Psikoloji ve diǧer bilim alanlarının tarihsel gelişimleri arasındaki parallellikleri tespit eder. | 10, 16, 18, 9 | A |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 18: Mikro Öğretim Tekniği , 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Psikoloji tarihine giriş | Öğretim görevlisi tarafından verilen materyallerin çalışılması |
2 | Psikoloji tarihindeki felsefi arkaplan | Öğretim görevlisi tarafından verilen materyallerin çalışılması |
3 | Psikoloji tarihinde fizyoloji alanındaki çalışmaların etkisi | Öğretim görevlisi tarafından verilen materyallerin çalışılması |
4 | Alman ekolü ve Wundt | Öğretim görevlisi tarafından verilen materyallerin çalışılması |
5 | Darwin ve evrimsel düşüncenin etkisi | Öğretim görevlisi tarafından verilen materyallerin çalışılması |
6 | Amerikan ekolünün etkisi | Öğretim görevlisi tarafından verilen materyallerin çalışılması |
7 | Yapısalcılık ekolü | Öğretim görevlisi tarafından verilen materyallerin çalışılması |
8 | İşlevselcilik ekolü | Öğretim görevlisi tarafından verilen materyallerin çalışılması |
9 | Gestalt ekolü | Öğretim görevlisi tarafından verilen materyallerin çalışılması |
10 | Psikoanalitik ve psikodinamik yaklaşımlar | Öğretim görevlisi tarafından verilen materyallerin çalışılması |
11 | Davranışçılıǧın temelleri ve gelişimi | Öğretim görevlisi tarafından verilen materyallerin çalışılması |
12 | Psikolojideki modern yaklaşımlar | Öğretim görevlisi tarafından verilen materyallerin çalışılması |
13 | Psikolojik akımlar ve ruh saǧlına yaklaşımları | Öğretim görevlisi tarafından verilen materyallerin çalışılması |
14 | Dersin genel deǧerlendirmesi | Öğretim görevlisi tarafından verilen materyallerin çalışılması |
Kaynak |
A History of Modern Psychology, 5th Edition, C. James Goodwin, Wiley Publishing |
A history of psychology in letters, 2nd ed., Ludy T. Benjamin, Jr., Blackwell Publishing |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Psikolojinin araştırma ve uygulamaya dönük alt alanlarının temel kavramlarını ve bu alanların temel kuramlarını bilir. | X | |||||
2 | Psikoloji tarihindeki kuram ve ekolleri karşılaştırabilir, yeni gelişmeleri bu bilgileriyle ilişkilendirebilir. | X | |||||
3 | Karşılaştığı sorunları tanıyabilir, yorumlayabilir ve uzmanlık bilgisini kullanarak çözüm sunabilir. | ||||||
4 | Bir problemi bilimsel yöntemlerle araştırabilir, bulguları yorumlayabilir ve sonuçları bilimsel bir yayın haline getirebilir. | ||||||
5 | Alanı ile ilgili problemlerin çözümü için kurulan bir ekipte projeye liderlik edebilir, etkinlikleri planlayabilir ve yönetebilir. | X | |||||
6 | Karşılaştığı yeni fikirleri taraf tutmadan bilimsel bakış açısıyla sorgulayabilir ve eleştirebilir. | ||||||
7 | Yaşam boyu öğrenme prensibini kendisine ilke edinir, alanıyla ilgili yeni gelişmeleri takip edebilir. | X | |||||
8 | Bir problemle ilgili bulgularını, bilgisini ve çözüm önerilerini meslektaşlarıyla veya konunun yabancısı olan kişilerle, yazılı veya sözlü olarak uygun bir dille paylaşabilir. | ||||||
9 | Toplumsal sorumluluk bilincine sahip olup mesleki kazanımlarını, yakın ve uzak çevresindeki sorunların çözümünde kullanabilir. | X | |||||
10 | Uluslararası mesleki gelişmeleri izlemek için en az B1 düzeyinde İngilizce bilir. | ||||||
11 | Temel bilgisayar becerilerine sahip olup meslektaşlarıyla güncel platformlar üzerinden iletişim kurabilir. | ||||||
12 | Ölçme-değerlendirmede kullanılan psikolojinin temel araçlarını bilir ve bu araçları kullanabilir. | X | |||||
13 | Mesleki sorumluluk, yetki ve sınırlarını bilir, psikolojik sorunları tanır, çözümü için doğru yönlendirmeyi yapabilir, araştırma ve uygulamada etik ilkelere riayet eder. | X | |||||
14 | Araştırma ve uygulamada bireysel ve kültürel farklılıkları gözetir, araştırma sonuçlarını değerlendirirken bu farklılıkları dikkate alır. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |