Ana içeriğe atla

Ders Detayı

Ders Tanımı

DersKoduYarıyılT+U SaatKrediAKTS
DAVRANIŞ BİLİMLERİ İÇİN İSTATİSTİK I-Güz Dönemi3+036
Ders Programı
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Diliİngilizce
Dersin SeviyesiLisans
Dersin TürüZorunlu
Dersin KoordinatörüDr.Öğr.Üye. Ela ARI
Dersi VerenlerDr.Öğr.Üye. Ela ARI
Dersin Yardımcıları
Dersin AmacıBu ders, davranışsal ve sosyal bilim araştırmalarında kullanılan istatistiksel yöntemler hakkında bilgi gerektiren disiplinlerdeki öğrencilere yöneliktir. Vurgu, araştırma bağlamında istatistiğin kavramsal olarak anlaşılmasıdır. İlgili araştırma konuları, tartışılmış ve uygun istatistiksel yöntemlerle ilişkilendirilmiştir. Bu dersin temel amacı, öğrencilerin (1) profesyonel araştırma makalelerini veya raporlarını anlamalarına, (2) araştırmanın teknik değerlerini değerlendirmelerine, (3) araştırma sonuçlarının güvenilir olup olmadığını belirlemek için gereken bilgi ve becerilerin bir kısmını edinmelerine ve (4) verileri analiz etmek için kullanılan araştırma yöntemlerine ve istatistiksel prosedürlere dayalı olarak sonuçların ve sonuçların yorumlarının uygun olup olmadığını belirlemelerine yardımcı olmaktır.
Dersin İçeriğiBu ders; İstatistiğe Giriş -I,İstatistiğe Giriş -II,Frekans Dağılımları-I,Frekans Dağılımları-II,Merkezi Eğilim-I,Merkezi Eğilim-II,Değişkenlik-I,Değişkenlik-II,z-Puanları: Puanların Konumu,Olasılık,Olasılık ve Örneklem,Örneklem Ortalamalarının Dağılımı,Hipotez Testine Giriş-I,Hipotez Testine Giriş-II; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme KazanımlarıÖğretim YöntemleriÖlçme Yöntemleri
1. Davranışsal ve sosyal bilim araştırmalarında kullanılan istatistiksel kavram ve yöntemlerin doğru tanımlarını ve uygulamalarını tanımak,10, 12, 16, 21, 9A
2. Araştırma yöntemlerinin, tasarımlarının ve prosedürlerinin doğru tanımlarını ve uygulamalarını tanımak, verilen araştırma soruları ve veri setleri için uygun istatistiksel analizleri belirlemek,10, 12, 16, 21, 9A
3. Seçimlerinin neden uygun olduğunu ilgili araştırma ve ölçüm konularına atıfta bulunarak açıklamak,10, 12, 16, 21, 9A
4. İstatistiksel analizleri yapmak ve sonuçları açıklamak/yorumlamak,10, 12, 16, 21, 9A
5. Profesyonel araştırma makalelerinde yer alan araştırma ve istatistiksel prosedürleri tanıyabilme ve açıklayabilme.10, 12, 16, 21, 9A
Öğretim Yöntemleri:10: Tartışma Yöntemi, 12: Problem Çözme Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 21: Benzetim/Simülasyon Tekniği, 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:A: Klasik Yazılı Sınav

Ders Akışı

SıraKonularÖn Hazırlık
1İstatistiğe Giriş -IChapter-1
2İstatistiğe Giriş -IIChapter-1
3Frekans Dağılımları-IChapter-2
4Frekans Dağılımları-IIChapter-2
5Merkezi Eğilim-IChapter-3
6Merkezi Eğilim-IIChapter-3
7Değişkenlik-IChapter-4
8Değişkenlik-IIChapter-4
9z-Puanları: Puanların KonumuChapter-5
10OlasılıkChapter-6
11Olasılık ve ÖrneklemChapter-7
12Örneklem Ortalamalarının DağılımıChapter-7
13Hipotez Testine Giriş-IChapter-8
14Hipotez Testine Giriş-IIChapter-8
Kaynak
Gravetter, F. J. &Wallnau, L. B. (2014). Essentials of Statistics for the Behavioral Sciences. Cengage (ISBN-13: 978-1-285-05634-0)

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
NoProgram Yeterliliği Katkı Düzeyi
12345
1
Psikolojinin araştırma ve uygulamaya dönük alt alanlarının temel kavramlarını ve bu alanların temel kuramlarını bilir.
2
Psikoloji tarihindeki kuram ve ekolleri karşılaştırabilir, yeni gelişmeleri bu bilgileriyle ilişkilendirebilir.
3
Karşılaştığı sorunları tanıyabilir, yorumlayabilir ve uzmanlık bilgisini kullanarak çözüm sunabilir.
4
Bir problemi bilimsel yöntemlerle araştırabilir, bulguları yorumlayabilir ve sonuçları bilimsel bir yayın haline getirebilir.
5
Alanı ile ilgili problemlerin çözümü için kurulan bir ekipte projeye liderlik edebilir, etkinlikleri planlayabilir ve yönetebilir.
6
Karşılaştığı yeni fikirleri taraf tutmadan bilimsel bakış açısıyla sorgulayabilir ve eleştirebilir.
7
Yaşam boyu öğrenme prensibini kendisine ilke edinir, alanıyla ilgili yeni gelişmeleri takip edebilir.
8
Bir problemle ilgili bulgularını, bilgisini ve çözüm önerilerini meslektaşlarıyla veya konunun yabancısı olan kişilerle, yazılı veya sözlü olarak uygun bir dille paylaşabilir.
9
Toplumsal sorumluluk bilincine sahip olup mesleki kazanımlarını, yakın ve uzak çevresindeki sorunların çözümünde kullanabilir.
10
Uluslararası mesleki gelişmeleri izlemek için en az B1 düzeyinde İngilizce bilir.
11
Temel bilgisayar becerilerine sahip olup meslektaşlarıyla güncel platformlar üzerinden iletişim kurabilir.
12
Ölçme-değerlendirmede kullanılan psikolojinin temel araçlarını bilir ve bu araçları kullanabilir.
13
Mesleki sorumluluk, yetki ve sınırlarını bilir, psikolojik sorunları tanır, çözümü için doğru yönlendirmeyi yapabilir, araştırma ve uygulamada etik ilkelere riayet eder.
14
Araştırma ve uygulamada bireysel ve kültürel farklılıkları gözetir, araştırma sonuçlarını değerlendirirken bu farklılıkları dikkate alır.

Değerlendirme Sistemi

Katkı DüzeyiMutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı 40
Genel Sınavın Başarıya Oranı 60
Toplam 100
AKTS / İşyükü Tablosu
EtkinlikSayıSüresi (Saat)Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Saati14342
Rehberli Problem Çözme000
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi3824
Okul Dışı Diğer Faaliyetler14040
Proje Sunumu / Seminer144
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı000
Ara Sınav ve Hazırlığı12525
Genel Sınav ve Hazırlığı13030
Performans Görevi, Bakım Planı000
Toplam İş Yükü (Saat)165
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(165/30)6
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır.

Dersin Detaylı Bilgileri

Ders Tanımı

DersKoduYarıyılT+U SaatKrediAKTS
DAVRANIŞ BİLİMLERİ İÇİN İSTATİSTİK I-Güz Dönemi3+036
Ders Programı
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Diliİngilizce
Dersin SeviyesiLisans
Dersin TürüZorunlu
Dersin KoordinatörüDr.Öğr.Üye. Ela ARI
Dersi VerenlerDr.Öğr.Üye. Ela ARI
Dersin Yardımcıları
Dersin AmacıBu ders, davranışsal ve sosyal bilim araştırmalarında kullanılan istatistiksel yöntemler hakkında bilgi gerektiren disiplinlerdeki öğrencilere yöneliktir. Vurgu, araştırma bağlamında istatistiğin kavramsal olarak anlaşılmasıdır. İlgili araştırma konuları, tartışılmış ve uygun istatistiksel yöntemlerle ilişkilendirilmiştir. Bu dersin temel amacı, öğrencilerin (1) profesyonel araştırma makalelerini veya raporlarını anlamalarına, (2) araştırmanın teknik değerlerini değerlendirmelerine, (3) araştırma sonuçlarının güvenilir olup olmadığını belirlemek için gereken bilgi ve becerilerin bir kısmını edinmelerine ve (4) verileri analiz etmek için kullanılan araştırma yöntemlerine ve istatistiksel prosedürlere dayalı olarak sonuçların ve sonuçların yorumlarının uygun olup olmadığını belirlemelerine yardımcı olmaktır.
Dersin İçeriğiBu ders; İstatistiğe Giriş -I,İstatistiğe Giriş -II,Frekans Dağılımları-I,Frekans Dağılımları-II,Merkezi Eğilim-I,Merkezi Eğilim-II,Değişkenlik-I,Değişkenlik-II,z-Puanları: Puanların Konumu,Olasılık,Olasılık ve Örneklem,Örneklem Ortalamalarının Dağılımı,Hipotez Testine Giriş-I,Hipotez Testine Giriş-II; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme KazanımlarıÖğretim YöntemleriÖlçme Yöntemleri
1. Davranışsal ve sosyal bilim araştırmalarında kullanılan istatistiksel kavram ve yöntemlerin doğru tanımlarını ve uygulamalarını tanımak,10, 12, 16, 21, 9A
2. Araştırma yöntemlerinin, tasarımlarının ve prosedürlerinin doğru tanımlarını ve uygulamalarını tanımak, verilen araştırma soruları ve veri setleri için uygun istatistiksel analizleri belirlemek,10, 12, 16, 21, 9A
3. Seçimlerinin neden uygun olduğunu ilgili araştırma ve ölçüm konularına atıfta bulunarak açıklamak,10, 12, 16, 21, 9A
4. İstatistiksel analizleri yapmak ve sonuçları açıklamak/yorumlamak,10, 12, 16, 21, 9A
5. Profesyonel araştırma makalelerinde yer alan araştırma ve istatistiksel prosedürleri tanıyabilme ve açıklayabilme.10, 12, 16, 21, 9A
Öğretim Yöntemleri:10: Tartışma Yöntemi, 12: Problem Çözme Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 21: Benzetim/Simülasyon Tekniği, 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:A: Klasik Yazılı Sınav

Ders Akışı

SıraKonularÖn Hazırlık
1İstatistiğe Giriş -IChapter-1
2İstatistiğe Giriş -IIChapter-1
3Frekans Dağılımları-IChapter-2
4Frekans Dağılımları-IIChapter-2
5Merkezi Eğilim-IChapter-3
6Merkezi Eğilim-IIChapter-3
7Değişkenlik-IChapter-4
8Değişkenlik-IIChapter-4
9z-Puanları: Puanların KonumuChapter-5
10OlasılıkChapter-6
11Olasılık ve ÖrneklemChapter-7
12Örneklem Ortalamalarının DağılımıChapter-7
13Hipotez Testine Giriş-IChapter-8
14Hipotez Testine Giriş-IIChapter-8
Kaynak
Gravetter, F. J. &Wallnau, L. B. (2014). Essentials of Statistics for the Behavioral Sciences. Cengage (ISBN-13: 978-1-285-05634-0)

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
NoProgram Yeterliliği Katkı Düzeyi
12345
1
Psikolojinin araştırma ve uygulamaya dönük alt alanlarının temel kavramlarını ve bu alanların temel kuramlarını bilir.
2
Psikoloji tarihindeki kuram ve ekolleri karşılaştırabilir, yeni gelişmeleri bu bilgileriyle ilişkilendirebilir.
3
Karşılaştığı sorunları tanıyabilir, yorumlayabilir ve uzmanlık bilgisini kullanarak çözüm sunabilir.
4
Bir problemi bilimsel yöntemlerle araştırabilir, bulguları yorumlayabilir ve sonuçları bilimsel bir yayın haline getirebilir.
5
Alanı ile ilgili problemlerin çözümü için kurulan bir ekipte projeye liderlik edebilir, etkinlikleri planlayabilir ve yönetebilir.
6
Karşılaştığı yeni fikirleri taraf tutmadan bilimsel bakış açısıyla sorgulayabilir ve eleştirebilir.
7
Yaşam boyu öğrenme prensibini kendisine ilke edinir, alanıyla ilgili yeni gelişmeleri takip edebilir.
8
Bir problemle ilgili bulgularını, bilgisini ve çözüm önerilerini meslektaşlarıyla veya konunun yabancısı olan kişilerle, yazılı veya sözlü olarak uygun bir dille paylaşabilir.
9
Toplumsal sorumluluk bilincine sahip olup mesleki kazanımlarını, yakın ve uzak çevresindeki sorunların çözümünde kullanabilir.
10
Uluslararası mesleki gelişmeleri izlemek için en az B1 düzeyinde İngilizce bilir.
11
Temel bilgisayar becerilerine sahip olup meslektaşlarıyla güncel platformlar üzerinden iletişim kurabilir.
12
Ölçme-değerlendirmede kullanılan psikolojinin temel araçlarını bilir ve bu araçları kullanabilir.
13
Mesleki sorumluluk, yetki ve sınırlarını bilir, psikolojik sorunları tanır, çözümü için doğru yönlendirmeyi yapabilir, araştırma ve uygulamada etik ilkelere riayet eder.
14
Araştırma ve uygulamada bireysel ve kültürel farklılıkları gözetir, araştırma sonuçlarını değerlendirirken bu farklılıkları dikkate alır.

Değerlendirme Sistemi

Katkı DüzeyiMutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı 40
Genel Sınavın Başarıya Oranı 60
Toplam 100

Sayısal Veriler

Öğrenci Başarı Durumu

Ekleme Tarihi: 06/07/2022 - 13:48Son Güncelleme Tarihi: 06/07/2022 - 13:50