Ders Detayı
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
FELSEFEYE GİRİŞ | - | Güz Dönemi | 3+0 | 3 | 5 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | İngilizce |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üye. İlker ALTUNBAŞAK |
Dersi Verenler | Dr.Öğr.Üye. İlker ALTUNBAŞAK |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Öğrenciler, “Felsefe nedir? Felsefi düşünce nedir? Bir felsefe sorusu nedir? Doğru bir felsefe sorusunun nitelikleri nelerdir? Felsefe tarihi boyunca “filozof” olarak anılmış kişilerin ortak özellikleri nelerdir? Felsefe yapmak nedir? Felsefi düşünce ve felsefi bilginin diğer düşünce ve bilgi türlerinden (bilim, din) farkları nedir? gibi soruları cevaplar ve bu bilgi doğrultusunda genel manada ve psikolojinin felsefeyle ilişkili alanlarında (insanın davranışlarında genetik mi çevre mi, determinizm x özgür irade paradoksları ve beden/zihin ilişkisi) doğru felsefe yapar; psikoloji ile felsefe ilişkisini belli filozoflar ve psikoloji alanının önemli bir ismi (S. Freud) üzerinden yorumlar; psikolojinin felsefeyle ilişkili alanları: insanın davranışlarında genetik mi çevre mi, determinizm x özgür irade paradoksları ve beden/zihin ilişkisi konularını açıklar. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Felsefi düşünce nedir? Tren Problemi Felsefe nedir? Felsefi düşüncenin özellikleri nedir? ,Bir felsefe sorusu nedir? Doğru bir felsefe sorusunun nitelikleri nelerdir? Felsefe tarihi boyunca “filozof” olarak anılmış kişilerin ortak özellikleri nelerdir? ,Felsefe yapmak nedir? Felsefi düşünce ve felsefi bilginin diğer düşünce ve bilgi türlerinden (bilim, din) farkları nedir? ,Felsefenin farklı alanları; Varlık Felsefesi-Metafizik,Felsefenin farklı alanları; Bilgi Felsefesi, Bilim Felsefesi (K. Popper, T.Kuhn),Felsefenin farklı alanları; Etik (Ahlak Felsefesi), Sanat Felsefesi,Psikolojinin Felsefeyle İlişkili Alanları; İnsanın davranışlarında genetik mi çevre mi daha etkendir? ,Psikolojinin Felsefeyle İlişkili Alanları; Determinizm x Özgür irade paradoksu ,Psikolojinin Felsefeyle İlişkili Alanları; Beden/Zihin ilişkisi Düalizm (Descartes) Yanılsaması, “Zihin, Zor Soru” ,Zihin Felsefesi; John Searle Yapay Zekâ Çinli Odası; “Bir bilgisayarın “zihni” veya “bilinçlilik” hali gösterilebilir mi? ,Zihin Felsefesi; David Chalmers,Sokrates; Sokratik Sorgulama,Nietzche, Dionisos, Apollon Freud, İd, Superego ,Platon; Phaidros Diyaloğu, At Arabası benzetmesi; “Ruhun Bölümleri” Freud; Kişilik Kuramı ; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
1. Felsefi düşünce ve bilgiyi diğer bilgi (bilim, din) türlerinden ayırt eder. | 10, 16, 9 | A, E |
2. Doğru felsefi sorular sorar. | 10, 16, 9 | A, E |
3. Psikolojinin felsefeyle ilişkili alanlarında düşüncelerini ifade eder. | 10, 16, 9 | A, E |
4. Psikolojinin felsefeyle ilişkili alanlarında akıl yürütür, doğru felsefe soruları sorar ve felsefe yapar. | 10, 16, 9 | A, E |
5. Metafiziğin bir alanı olarak psikolojinin sorularını tartışır. | 10, 16, 9 | A, E |
6. Felsefi düşüncenin psikolojideki etkisinin izlerini tanır. | 10, 16, 9 | A, E |
7. Felsefenin farklı alanlarının sorularını psikoloji ile ilişkilendirir. | 10, 16, 9 | A, E |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav, E: Ödev |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Felsefi düşünce nedir? Tren Problemi Felsefe nedir? Felsefi düşüncenin özellikleri nedir? | Ders Notları |
2 | Bir felsefe sorusu nedir? Doğru bir felsefe sorusunun nitelikleri nelerdir? Felsefe tarihi boyunca “filozof” olarak anılmış kişilerin ortak özellikleri nelerdir? | Ders Notları |
3 | Felsefe yapmak nedir? Felsefi düşünce ve felsefi bilginin diğer düşünce ve bilgi türlerinden (bilim, din) farkları nedir? | Ders Notları |
4 | Felsefenin farklı alanları; Varlık Felsefesi-Metafizik | Ders Notları |
5 | Felsefenin farklı alanları; Bilgi Felsefesi, Bilim Felsefesi (K. Popper, T.Kuhn) | Ders Notları |
6 | Felsefenin farklı alanları; Etik (Ahlak Felsefesi), Sanat Felsefesi | Ders Notları |
7 | Psikolojinin Felsefeyle İlişkili Alanları; İnsanın davranışlarında genetik mi çevre mi daha etkendir? | Ders Notları |
8 | Psikolojinin Felsefeyle İlişkili Alanları; Determinizm x Özgür irade paradoksu | Ders Notları |
9 | Psikolojinin Felsefeyle İlişkili Alanları; Beden/Zihin ilişkisi Düalizm (Descartes) Yanılsaması, “Zihin, Zor Soru” | Ders Notları |
10 | Zihin Felsefesi; John Searle Yapay Zekâ Çinli Odası; “Bir bilgisayarın “zihni” veya “bilinçlilik” hali gösterilebilir mi? | Ders Notları |
11 | Zihin Felsefesi; David Chalmers | Ders Notları |
12 | Sokrates; Sokratik Sorgulama | Ders Notları |
13 | Nietzche, Dionisos, Apollon Freud, İd, Superego | Ders Notları |
14 | Platon; Phaidros Diyaloğu, At Arabası benzetmesi; “Ruhun Bölümleri” Freud; Kişilik Kuramı | Ders Notları |
Kaynak |
Psikoloji Bölümü Öğrencileri İçin Felsefeye Giriş Ders Notları |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Psikolojinin araştırma ve uygulamaya dönük alt alanlarının temel kavramlarını ve bu alanların temel kuramlarını bilir. | X | |||||
2 | Psikoloji tarihindeki kuram ve ekolleri karşılaştırabilir, yeni gelişmeleri bu bilgileriyle ilişkilendirebilir. | ||||||
3 | Karşılaştığı sorunları tanıyabilir, yorumlayabilir ve uzmanlık bilgisini kullanarak çözüm sunabilir. | X | |||||
4 | Bir problemi bilimsel yöntemlerle araştırabilir, bulguları yorumlayabilir ve sonuçları bilimsel bir yayın haline getirebilir. | X | |||||
5 | Alanı ile ilgili problemlerin çözümü için kurulan bir ekipte projeye liderlik edebilir, etkinlikleri planlayabilir ve yönetebilir. | X | |||||
6 | Karşılaştığı yeni fikirleri taraf tutmadan bilimsel bakış açısıyla sorgulayabilir ve eleştirebilir. | X | |||||
7 | Yaşam boyu öğrenme prensibini kendisine ilke edinir, alanıyla ilgili yeni gelişmeleri takip edebilir. | X | |||||
8 | Bir problemle ilgili bulgularını, bilgisini ve çözüm önerilerini meslektaşlarıyla veya konunun yabancısı olan kişilerle, yazılı veya sözlü olarak uygun bir dille paylaşabilir. | X | |||||
9 | Toplumsal sorumluluk bilincine sahip olup mesleki kazanımlarını, yakın ve uzak çevresindeki sorunların çözümünde kullanabilir. | X | |||||
10 | Uluslararası mesleki gelişmeleri izlemek için en az B1 düzeyinde İngilizce bilir. | X | |||||
11 | Temel bilgisayar becerilerine sahip olup meslektaşlarıyla güncel platformlar üzerinden iletişim kurabilir. | ||||||
12 | Ölçme-değerlendirmede kullanılan psikolojinin temel araçlarını bilir ve bu araçları kullanabilir. | ||||||
13 | Mesleki sorumluluk, yetki ve sınırlarını bilir, psikolojik sorunları tanır, çözümü için doğru yönlendirmeyi yapabilir, araştırma ve uygulamada etik ilkelere riayet eder. | ||||||
14 | Araştırma ve uygulamada bireysel ve kültürel farklılıkları gözetir, araştırma sonuçlarını değerlendirirken bu farklılıkları dikkate alır. |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |
AKTS / İşyükü Tablosu | ||||||
Etkinlik | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |||
Ders Saati | 14 | 3 | 42 | |||
Rehberli Problem Çözme | 14 | 2 | 28 | |||
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi | 1 | 30 | 30 | |||
Okul Dışı Diğer Faaliyetler | 0 | 0 | 0 | |||
Proje Sunumu / Seminer | 0 | 0 | 0 | |||
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Ara Sınav ve Hazırlığı | 1 | 25 | 25 | |||
Genel Sınav ve Hazırlığı | 1 | 30 | 30 | |||
Performans Görevi, Bakım Planı | 0 | 0 | 0 | |||
Toplam İş Yükü (Saat) | 155 | |||||
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(155/30) | 5 | |||||
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır. |
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
FELSEFEYE GİRİŞ | - | Güz Dönemi | 3+0 | 3 | 5 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | İngilizce |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üye. İlker ALTUNBAŞAK |
Dersi Verenler | Dr.Öğr.Üye. İlker ALTUNBAŞAK |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Öğrenciler, “Felsefe nedir? Felsefi düşünce nedir? Bir felsefe sorusu nedir? Doğru bir felsefe sorusunun nitelikleri nelerdir? Felsefe tarihi boyunca “filozof” olarak anılmış kişilerin ortak özellikleri nelerdir? Felsefe yapmak nedir? Felsefi düşünce ve felsefi bilginin diğer düşünce ve bilgi türlerinden (bilim, din) farkları nedir? gibi soruları cevaplar ve bu bilgi doğrultusunda genel manada ve psikolojinin felsefeyle ilişkili alanlarında (insanın davranışlarında genetik mi çevre mi, determinizm x özgür irade paradoksları ve beden/zihin ilişkisi) doğru felsefe yapar; psikoloji ile felsefe ilişkisini belli filozoflar ve psikoloji alanının önemli bir ismi (S. Freud) üzerinden yorumlar; psikolojinin felsefeyle ilişkili alanları: insanın davranışlarında genetik mi çevre mi, determinizm x özgür irade paradoksları ve beden/zihin ilişkisi konularını açıklar. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Felsefi düşünce nedir? Tren Problemi Felsefe nedir? Felsefi düşüncenin özellikleri nedir? ,Bir felsefe sorusu nedir? Doğru bir felsefe sorusunun nitelikleri nelerdir? Felsefe tarihi boyunca “filozof” olarak anılmış kişilerin ortak özellikleri nelerdir? ,Felsefe yapmak nedir? Felsefi düşünce ve felsefi bilginin diğer düşünce ve bilgi türlerinden (bilim, din) farkları nedir? ,Felsefenin farklı alanları; Varlık Felsefesi-Metafizik,Felsefenin farklı alanları; Bilgi Felsefesi, Bilim Felsefesi (K. Popper, T.Kuhn),Felsefenin farklı alanları; Etik (Ahlak Felsefesi), Sanat Felsefesi,Psikolojinin Felsefeyle İlişkili Alanları; İnsanın davranışlarında genetik mi çevre mi daha etkendir? ,Psikolojinin Felsefeyle İlişkili Alanları; Determinizm x Özgür irade paradoksu ,Psikolojinin Felsefeyle İlişkili Alanları; Beden/Zihin ilişkisi Düalizm (Descartes) Yanılsaması, “Zihin, Zor Soru” ,Zihin Felsefesi; John Searle Yapay Zekâ Çinli Odası; “Bir bilgisayarın “zihni” veya “bilinçlilik” hali gösterilebilir mi? ,Zihin Felsefesi; David Chalmers,Sokrates; Sokratik Sorgulama,Nietzche, Dionisos, Apollon Freud, İd, Superego ,Platon; Phaidros Diyaloğu, At Arabası benzetmesi; “Ruhun Bölümleri” Freud; Kişilik Kuramı ; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
1. Felsefi düşünce ve bilgiyi diğer bilgi (bilim, din) türlerinden ayırt eder. | 10, 16, 9 | A, E |
2. Doğru felsefi sorular sorar. | 10, 16, 9 | A, E |
3. Psikolojinin felsefeyle ilişkili alanlarında düşüncelerini ifade eder. | 10, 16, 9 | A, E |
4. Psikolojinin felsefeyle ilişkili alanlarında akıl yürütür, doğru felsefe soruları sorar ve felsefe yapar. | 10, 16, 9 | A, E |
5. Metafiziğin bir alanı olarak psikolojinin sorularını tartışır. | 10, 16, 9 | A, E |
6. Felsefi düşüncenin psikolojideki etkisinin izlerini tanır. | 10, 16, 9 | A, E |
7. Felsefenin farklı alanlarının sorularını psikoloji ile ilişkilendirir. | 10, 16, 9 | A, E |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav, E: Ödev |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Felsefi düşünce nedir? Tren Problemi Felsefe nedir? Felsefi düşüncenin özellikleri nedir? | Ders Notları |
2 | Bir felsefe sorusu nedir? Doğru bir felsefe sorusunun nitelikleri nelerdir? Felsefe tarihi boyunca “filozof” olarak anılmış kişilerin ortak özellikleri nelerdir? | Ders Notları |
3 | Felsefe yapmak nedir? Felsefi düşünce ve felsefi bilginin diğer düşünce ve bilgi türlerinden (bilim, din) farkları nedir? | Ders Notları |
4 | Felsefenin farklı alanları; Varlık Felsefesi-Metafizik | Ders Notları |
5 | Felsefenin farklı alanları; Bilgi Felsefesi, Bilim Felsefesi (K. Popper, T.Kuhn) | Ders Notları |
6 | Felsefenin farklı alanları; Etik (Ahlak Felsefesi), Sanat Felsefesi | Ders Notları |
7 | Psikolojinin Felsefeyle İlişkili Alanları; İnsanın davranışlarında genetik mi çevre mi daha etkendir? | Ders Notları |
8 | Psikolojinin Felsefeyle İlişkili Alanları; Determinizm x Özgür irade paradoksu | Ders Notları |
9 | Psikolojinin Felsefeyle İlişkili Alanları; Beden/Zihin ilişkisi Düalizm (Descartes) Yanılsaması, “Zihin, Zor Soru” | Ders Notları |
10 | Zihin Felsefesi; John Searle Yapay Zekâ Çinli Odası; “Bir bilgisayarın “zihni” veya “bilinçlilik” hali gösterilebilir mi? | Ders Notları |
11 | Zihin Felsefesi; David Chalmers | Ders Notları |
12 | Sokrates; Sokratik Sorgulama | Ders Notları |
13 | Nietzche, Dionisos, Apollon Freud, İd, Superego | Ders Notları |
14 | Platon; Phaidros Diyaloğu, At Arabası benzetmesi; “Ruhun Bölümleri” Freud; Kişilik Kuramı | Ders Notları |
Kaynak |
Psikoloji Bölümü Öğrencileri İçin Felsefeye Giriş Ders Notları |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Psikolojinin araştırma ve uygulamaya dönük alt alanlarının temel kavramlarını ve bu alanların temel kuramlarını bilir. | X | |||||
2 | Psikoloji tarihindeki kuram ve ekolleri karşılaştırabilir, yeni gelişmeleri bu bilgileriyle ilişkilendirebilir. | ||||||
3 | Karşılaştığı sorunları tanıyabilir, yorumlayabilir ve uzmanlık bilgisini kullanarak çözüm sunabilir. | X | |||||
4 | Bir problemi bilimsel yöntemlerle araştırabilir, bulguları yorumlayabilir ve sonuçları bilimsel bir yayın haline getirebilir. | X | |||||
5 | Alanı ile ilgili problemlerin çözümü için kurulan bir ekipte projeye liderlik edebilir, etkinlikleri planlayabilir ve yönetebilir. | X | |||||
6 | Karşılaştığı yeni fikirleri taraf tutmadan bilimsel bakış açısıyla sorgulayabilir ve eleştirebilir. | X | |||||
7 | Yaşam boyu öğrenme prensibini kendisine ilke edinir, alanıyla ilgili yeni gelişmeleri takip edebilir. | X | |||||
8 | Bir problemle ilgili bulgularını, bilgisini ve çözüm önerilerini meslektaşlarıyla veya konunun yabancısı olan kişilerle, yazılı veya sözlü olarak uygun bir dille paylaşabilir. | X | |||||
9 | Toplumsal sorumluluk bilincine sahip olup mesleki kazanımlarını, yakın ve uzak çevresindeki sorunların çözümünde kullanabilir. | X | |||||
10 | Uluslararası mesleki gelişmeleri izlemek için en az B1 düzeyinde İngilizce bilir. | X | |||||
11 | Temel bilgisayar becerilerine sahip olup meslektaşlarıyla güncel platformlar üzerinden iletişim kurabilir. | ||||||
12 | Ölçme-değerlendirmede kullanılan psikolojinin temel araçlarını bilir ve bu araçları kullanabilir. | ||||||
13 | Mesleki sorumluluk, yetki ve sınırlarını bilir, psikolojik sorunları tanır, çözümü için doğru yönlendirmeyi yapabilir, araştırma ve uygulamada etik ilkelere riayet eder. | ||||||
14 | Araştırma ve uygulamada bireysel ve kültürel farklılıkları gözetir, araştırma sonuçlarını değerlendirirken bu farklılıkları dikkate alır. |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |