Ana içeriğe atla

Ders Detayı

Ders Tanımı

DersKoduYarıyılT+U SaatKrediAKTS
BİLİŞSEL PSİKOLOJİDE SEÇME KONULAR-Bahar Dönemi3+036
Ders Programı
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Diliİngilizce
Dersin SeviyesiLisans
Dersin TürüPrograma Bağlı Seçmeli
Dersin KoordinatörüDr.Öğr.Üye. Hasan Galip BAHÇEKAPILI
Dersi VerenlerDr.Öğr.Üye. Hasan Galip BAHÇEKAPILI
Dersin Yardımcıları--
Dersin AmacıBu dersin konusu rasyonelliktir. Derste Steven Pinker'ın bu konuda yeni çıkan kitabı takip edilerek rasyonelliğin ne olduğu, insanların nden bazen rasyonellik normlarında saptığı ve nasıl daha rasyonel olunabileceği konuları incelenecektir. Ek olarak, rasyonelliğin teknik araçları (formel mantık, olasılık teorisi, karar verme teorisi, oyun teorisi) ve bunların günlük hayatta nasıl uygulanabileceği tartışılacaktır.
Dersin İçeriğiBu ders; İnsanlar rasyonel mi?,Rasyonellik ve irrasyonellik nedir?,Mantık ve eleştirel düşünme,Olasılık ve rastgelelik,Olasılık ve rastgelelik (devam),Bayesçi düşünme,Bayesçi düşünme (devam),Rasyonel seçim ve beklenen fayda teorisi,Sinyal belirleme ve istatistiksel karar teorisi,Oyun teorisi,Korelasyon ve nedensellik,İnsanlar neden bazen irrasyoneldir?,İnsanlar neden bazen irrasyoneldir? (devam),Rasyonellik neden önemlidir?; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme KazanımlarıÖğretim YöntemleriÖlçme Yöntemleri
Rasyonelliği normatif ve betimsel düzeylerde tanımlayabilme9A
İnsanların rasyonellik normlarından sapmasına sebep olan faktörlerin farkında olma9A
Formel mantığı temel düzeyde bilme ve eleştirel düşünmede kullanabilme9A
Olasılık teorisini temel düzeyde bilme ve Bayesçi düşünmede kullanabilme9A
Karar verme teorisini temel düzeyde bilme ve günlük problemlerin çözümünde kullanabilme9A
Oyun teorisini temel düzeyde bilme ve günlük problemlerin çözümünde kullanabilme9A
Öğretim Yöntemleri:9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:A: Klasik Yazılı Sınav

Ders Akışı

SıraKonularÖn Hazırlık
1İnsanlar rasyonel mi?
2Rasyonellik ve irrasyonellik nedir?
3Mantık ve eleştirel düşünme
4Olasılık ve rastgelelik
5Olasılık ve rastgelelik (devam)
6Bayesçi düşünme
7Bayesçi düşünme (devam)
8Rasyonel seçim ve beklenen fayda teorisi
9Sinyal belirleme ve istatistiksel karar teorisi
10Oyun teorisi
11Korelasyon ve nedensellik
12İnsanlar neden bazen irrasyoneldir?
13İnsanlar neden bazen irrasyoneldir? (devam)
14Rasyonellik neden önemlidir?
Kaynak
Pinker, S. (2021). Rationality: What it is, why it seems scarce, why it matters. Viking.
--

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
NoProgram Yeterliliği Katkı Düzeyi
12345
1
Psikolojinin araştırma ve uygulamaya dönük alt alanlarının temel kavramlarını ve bu alanların temel kuramlarını bilir.
2
Psikoloji tarihindeki kuram ve ekolleri karşılaştırabilir, yeni gelişmeleri bu bilgileriyle ilişkilendirebilir.
3
Karşılaştığı sorunları tanıyabilir, yorumlayabilir ve uzmanlık bilgisini kullanarak çözüm sunabilir.
4
Bir problemi bilimsel yöntemlerle araştırabilir, bulguları yorumlayabilir ve sonuçları bilimsel bir yayın haline getirebilir.
5
Alanı ile ilgili problemlerin çözümü için kurulan bir ekipte projeye liderlik edebilir, etkinlikleri planlayabilir ve yönetebilir.
6
Karşılaştığı yeni fikirleri taraf tutmadan bilimsel bakış açısıyla sorgulayabilir ve eleştirebilir.
7
Yaşam boyu öğrenme prensibini kendisine ilke edinir, alanıyla ilgili yeni gelişmeleri takip edebilir.
8
Bir problemle ilgili bulgularını, bilgisini ve çözüm önerilerini meslektaşlarıyla veya konunun yabancısı olan kişilerle, yazılı veya sözlü olarak uygun bir dille paylaşabilir.
9
Toplumsal sorumluluk bilincine sahip olup mesleki kazanımlarını, yakın ve uzak çevresindeki sorunların çözümünde kullanabilir.
10
Uluslararası mesleki gelişmeleri izlemek için en az B1 düzeyinde İngilizce bilir.
11
Temel bilgisayar becerilerine sahip olup meslektaşlarıyla güncel platformlar üzerinden iletişim kurabilir.
12
Ölçme-değerlendirmede kullanılan psikolojinin temel araçlarını bilir ve bu araçları kullanabilir.
13
Mesleki sorumluluk, yetki ve sınırlarını bilir, psikolojik sorunları tanır, çözümü için doğru yönlendirmeyi yapabilir, araştırma ve uygulamada etik ilkelere riayet eder.
14
Araştırma ve uygulamada bireysel ve kültürel farklılıkları gözetir, araştırma sonuçlarını değerlendirirken bu farklılıkları dikkate alır.

Değerlendirme Sistemi

Katkı DüzeyiMutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı 40
Genel Sınavın Başarıya Oranı 60
Toplam 100
AKTS / İşyükü Tablosu
EtkinlikSayıSüresi (Saat)Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Saati000
Rehberli Problem Çözme000
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi000
Okul Dışı Diğer Faaliyetler000
Proje Sunumu / Seminer000
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı000
Ara Sınav ve Hazırlığı000
Genel Sınav ve Hazırlığı000
Performans Görevi, Bakım Planı000
Toplam İş Yükü (Saat)0
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(0/30)0
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır.

Dersin Detaylı Bilgileri

Ders Tanımı

DersKoduYarıyılT+U SaatKrediAKTS
BİLİŞSEL PSİKOLOJİDE SEÇME KONULAR-Bahar Dönemi3+036
Ders Programı
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Diliİngilizce
Dersin SeviyesiLisans
Dersin TürüPrograma Bağlı Seçmeli
Dersin KoordinatörüDr.Öğr.Üye. Hasan Galip BAHÇEKAPILI
Dersi VerenlerDr.Öğr.Üye. Hasan Galip BAHÇEKAPILI
Dersin Yardımcıları--
Dersin AmacıBu dersin konusu rasyonelliktir. Derste Steven Pinker'ın bu konuda yeni çıkan kitabı takip edilerek rasyonelliğin ne olduğu, insanların nden bazen rasyonellik normlarında saptığı ve nasıl daha rasyonel olunabileceği konuları incelenecektir. Ek olarak, rasyonelliğin teknik araçları (formel mantık, olasılık teorisi, karar verme teorisi, oyun teorisi) ve bunların günlük hayatta nasıl uygulanabileceği tartışılacaktır.
Dersin İçeriğiBu ders; İnsanlar rasyonel mi?,Rasyonellik ve irrasyonellik nedir?,Mantık ve eleştirel düşünme,Olasılık ve rastgelelik,Olasılık ve rastgelelik (devam),Bayesçi düşünme,Bayesçi düşünme (devam),Rasyonel seçim ve beklenen fayda teorisi,Sinyal belirleme ve istatistiksel karar teorisi,Oyun teorisi,Korelasyon ve nedensellik,İnsanlar neden bazen irrasyoneldir?,İnsanlar neden bazen irrasyoneldir? (devam),Rasyonellik neden önemlidir?; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme KazanımlarıÖğretim YöntemleriÖlçme Yöntemleri
Rasyonelliği normatif ve betimsel düzeylerde tanımlayabilme9A
İnsanların rasyonellik normlarından sapmasına sebep olan faktörlerin farkında olma9A
Formel mantığı temel düzeyde bilme ve eleştirel düşünmede kullanabilme9A
Olasılık teorisini temel düzeyde bilme ve Bayesçi düşünmede kullanabilme9A
Karar verme teorisini temel düzeyde bilme ve günlük problemlerin çözümünde kullanabilme9A
Oyun teorisini temel düzeyde bilme ve günlük problemlerin çözümünde kullanabilme9A
Öğretim Yöntemleri:9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:A: Klasik Yazılı Sınav

Ders Akışı

SıraKonularÖn Hazırlık
1İnsanlar rasyonel mi?
2Rasyonellik ve irrasyonellik nedir?
3Mantık ve eleştirel düşünme
4Olasılık ve rastgelelik
5Olasılık ve rastgelelik (devam)
6Bayesçi düşünme
7Bayesçi düşünme (devam)
8Rasyonel seçim ve beklenen fayda teorisi
9Sinyal belirleme ve istatistiksel karar teorisi
10Oyun teorisi
11Korelasyon ve nedensellik
12İnsanlar neden bazen irrasyoneldir?
13İnsanlar neden bazen irrasyoneldir? (devam)
14Rasyonellik neden önemlidir?
Kaynak
Pinker, S. (2021). Rationality: What it is, why it seems scarce, why it matters. Viking.
--

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
NoProgram Yeterliliği Katkı Düzeyi
12345
1
Psikolojinin araştırma ve uygulamaya dönük alt alanlarının temel kavramlarını ve bu alanların temel kuramlarını bilir.
2
Psikoloji tarihindeki kuram ve ekolleri karşılaştırabilir, yeni gelişmeleri bu bilgileriyle ilişkilendirebilir.
3
Karşılaştığı sorunları tanıyabilir, yorumlayabilir ve uzmanlık bilgisini kullanarak çözüm sunabilir.
4
Bir problemi bilimsel yöntemlerle araştırabilir, bulguları yorumlayabilir ve sonuçları bilimsel bir yayın haline getirebilir.
5
Alanı ile ilgili problemlerin çözümü için kurulan bir ekipte projeye liderlik edebilir, etkinlikleri planlayabilir ve yönetebilir.
6
Karşılaştığı yeni fikirleri taraf tutmadan bilimsel bakış açısıyla sorgulayabilir ve eleştirebilir.
7
Yaşam boyu öğrenme prensibini kendisine ilke edinir, alanıyla ilgili yeni gelişmeleri takip edebilir.
8
Bir problemle ilgili bulgularını, bilgisini ve çözüm önerilerini meslektaşlarıyla veya konunun yabancısı olan kişilerle, yazılı veya sözlü olarak uygun bir dille paylaşabilir.
9
Toplumsal sorumluluk bilincine sahip olup mesleki kazanımlarını, yakın ve uzak çevresindeki sorunların çözümünde kullanabilir.
10
Uluslararası mesleki gelişmeleri izlemek için en az B1 düzeyinde İngilizce bilir.
11
Temel bilgisayar becerilerine sahip olup meslektaşlarıyla güncel platformlar üzerinden iletişim kurabilir.
12
Ölçme-değerlendirmede kullanılan psikolojinin temel araçlarını bilir ve bu araçları kullanabilir.
13
Mesleki sorumluluk, yetki ve sınırlarını bilir, psikolojik sorunları tanır, çözümü için doğru yönlendirmeyi yapabilir, araştırma ve uygulamada etik ilkelere riayet eder.
14
Araştırma ve uygulamada bireysel ve kültürel farklılıkları gözetir, araştırma sonuçlarını değerlendirirken bu farklılıkları dikkate alır.

Değerlendirme Sistemi

Katkı DüzeyiMutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı 40
Genel Sınavın Başarıya Oranı 60
Toplam 100

Sayısal Veriler

Öğrenci Başarı Durumu

Ekleme Tarihi: 06/07/2022 - 13:48Son Güncelleme Tarihi: 06/07/2022 - 13:50