Ders Detayı
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
TOPLUMSAL CİNSİYET PSİKOLOJİSİ | - | Güz Dönemi | 3+0 | 3 | 6 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | İngilizce |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Programa Bağlı Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üye. Ela ARI |
Dersi Verenler | Öğr.Gör.Dr. Safiye Neslihan ERCAN |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Bu dersin amacı; “toplumsal cinsiyet” kavramını, psikolojik ve sosyolojik literatür içindeki tüm tanımları ve detaylarıyla çalışmaktır. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Toplumsal cinsiyet nedir? Biyolojik etkiler. Sosyal etkiler. Özdeşleşme ve sosyal öğrenme teorileri. Ebeveyn etkileri. ,Kızlar ve erkekler için beklentileri değerlendirmek. Akran etkileri. Okul ve öğretmen etkileri. Medya etkileri. Bilişsel etkiler. Bilişsel gelişim teorisi. Toplumsal cinsiyet şema teorisi. Toplumsal cinsiyet teorisinde dilin rolü.,3 “Deli” kadınlar? Gaz lambası ışığı (gaslighting), cam/şeffaf tavan; Film Tartışması: Gas Lighting”- Ingrid Bergman ve Charles Boyer 2 ,Kadın hakları- Mary Wollstonecraft,Kadın hakları- Mary Wollstonecraft,“Madam Baptiste”- Guy de Maupassant,“Başa Bela Güzellik”- Guy de Maupassant,Toplumsal cinsiyet ve eşitsizlik; küresel bir bakış açısıyla toplumsal cinsiyet; ataerkil yapı,Toplumsal cinsiyet ve sosyalleşme; aile; akranlar; eğitim; kitle iletişim araçları; toplumsal cinsiyet ve sosyal tabakalaşma; çalışan erkekler ve kadınlar; şiddet,Teorik analizler; feminizm; farklı feminizm dalgaları,Makale Tartışması: “Feminism and Environmental Ethics: A Materialist Perspective” - Mary Mellor (“Ethics and Environment”),Kadınlar hakkında filmler ve kitaplar. Tartışma,Kadınlar için bir sosyal sorumluluk projesi tasarlamak,Epilog: Neler öğrendik?; Eşit bir dünya nasıl yaratılır?; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
1.Toplumsal cinsiyet çalışmalarındaki temel konuları ve kavramları tanımlayabilirler | 10, 13, 16, 9 | A |
2.Toplumsal cinsiyetle bağlantılı olan konuları tartışabilirler | 10, 13, 16, 19, 9 | A |
3.Toplumsal cinsiyet çalışmalarındaki araştırma alanlarını tanımlayabilirler | 10, 16, 19, 9 | A |
4.Filmler ve kitaplar çerçevesinde, temel kavramları tartışabilirler (öğretim görevlisi film ve kitap ödevleri verecektir) | 10, 13, 16, 19, 9 | A |
5.İnsanlar için eşit bir dünya tanımlayabilir ve tasarlayabilirler | 10, 12, 14, 16, 19, 4, 9 | A |
6.Bir sosyal sorumluluk projesi tasarlayabilirler | 10, 12, 16, 19, 2, 5, 9 | A |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 12: Problem Çözme Yöntemi, 13: Örnek Olay Yöntemi, 14: Bireysel Çalışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 19: Beyin Fırtınası Tekniği, 2: Proje Temelli Öğrenme Modeli, 4: Sorgulama Temelli Öğrenme Modeli, 5: İşbirlikli Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Toplumsal cinsiyet nedir? Biyolojik etkiler. Sosyal etkiler. Özdeşleşme ve sosyal öğrenme teorileri. Ebeveyn etkileri. | 1- “Life-Span Development” by John W. Santrock |
2 | Kızlar ve erkekler için beklentileri değerlendirmek. Akran etkileri. Okul ve öğretmen etkileri. Medya etkileri. Bilişsel etkiler. Bilişsel gelişim teorisi. Toplumsal cinsiyet şema teorisi. Toplumsal cinsiyet teorisinde dilin rolü. | 1- “Life-Span Development” by John W. Santrock |
3 | 3 “Deli” kadınlar? Gaz lambası ışığı (gaslighting), cam/şeffaf tavan; Film Tartışması: Gas Lighting”- Ingrid Bergman ve Charles Boyer 2 | 2- “Women Who Are Made Crazy” by Gönül Bakay |
4 | Kadın hakları- Mary Wollstonecraft | 3- “Vindication of the Rights of Woman” by M. Wollstonecraft |
5 | Kadın hakları- Mary Wollstonecraft | 3- “Vindication of the Rights of Woman” by M. Wollstonecraft |
6 | “Madam Baptiste”- Guy de Maupassant | 4- Stories by Guy de Maupassant |
7 | “Başa Bela Güzellik”- Guy de Maupassant | 4- Stories by Guy de Maupassant |
8 | Toplumsal cinsiyet ve eşitsizlik; küresel bir bakış açısıyla toplumsal cinsiyet; ataerkil yapı | 5- “Sociology” by J. J. Macionis |
9 | Toplumsal cinsiyet ve sosyalleşme; aile; akranlar; eğitim; kitle iletişim araçları; toplumsal cinsiyet ve sosyal tabakalaşma; çalışan erkekler ve kadınlar; şiddet | 5- “Sociology” by J. J. Macionis |
10 | Teorik analizler; feminizm; farklı feminizm dalgaları | 5- “Sociology” by J. J. Macionis |
11 | Makale Tartışması: “Feminism and Environmental Ethics: A Materialist Perspective” - Mary Mellor (“Ethics and Environment”) | 6- “Feminism and Environmental Ethics: A Materialist Perspective” by Mary Mellor (“Ethics and Environment”) |
12 | Kadınlar hakkında filmler ve kitaplar. Tartışma | 1- “Life-Span Development” by John W. Santrock 2- “Women Who Are Made Crazy” by Gönül Bakay 3- “Vindication of the Rights of Woman” by M. Wollstonecraft 4- Stories by Guy de Maupassant 5- “Sociology” by J. J. Macionis 6- “Feminism and Environmental Ethics: A Materialist Perspective” by Mary Mellor (“Ethics and Environment”) |
13 | Kadınlar için bir sosyal sorumluluk projesi tasarlamak | 1- “Life-Span Development” by John W. Santrock 2- “Women Who Are Made Crazy” by Gönül Bakay 3- “Vindication of the Rights of Woman” by M. Wollstonecraft 4- Stories by Guy de Maupassant 5- “Sociology” by J. J. Macionis 6- “Feminism and Environmental Ethics: A Materialist Perspective” by Mary Mellor (“Ethics and Environment”) |
14 | Epilog: Neler öğrendik?; Eşit bir dünya nasıl yaratılır? | 1- “Life-Span Development” by John W. Santrock 2- “Women Who Are Made Crazy” by Gönül Bakay 3- “Vindication of the Rights of Woman” by M. Wollstonecraft 4- Stories by Guy de Maupassant 5- “Sociology” by J. J. Macionis 6- “Feminism and Environmental Ethics: A Materialist Perspective” by Mary Mellor (“Ethics and Environment”) |
Kaynak |
1- “Life-Span Development” by John W. Santrock 2- “Women Who Are Made Crazy” by Gönül Bakay 3- “Vindication of the Rights of Woman” by M. Wollstonecraft 4- Stories by Guy de Maupassant 5- “Sociology” by J. J. Macionis 6- “Feminism and Environmental Ethics: A Materialist Perspective” by Mary Mellor (“Ethics and Environment”) |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Psikolojinin araştırma ve uygulamaya dönük alt alanlarının temel kavramlarını ve bu alanların temel kuramlarını bilir. | X | |||||
2 | Psikoloji tarihindeki kuram ve ekolleri karşılaştırabilir, yeni gelişmeleri bu bilgileriyle ilişkilendirebilir. | X | |||||
3 | Karşılaştığı sorunları tanıyabilir, yorumlayabilir ve uzmanlık bilgisini kullanarak çözüm sunabilir. | X | |||||
4 | Bir problemi bilimsel yöntemlerle araştırabilir, bulguları yorumlayabilir ve sonuçları bilimsel bir yayın haline getirebilir. | X | |||||
5 | Alanı ile ilgili problemlerin çözümü için kurulan bir ekipte projeye liderlik edebilir, etkinlikleri planlayabilir ve yönetebilir. | X | |||||
6 | Karşılaştığı yeni fikirleri taraf tutmadan bilimsel bakış açısıyla sorgulayabilir ve eleştirebilir. | X | |||||
7 | Yaşam boyu öğrenme prensibini kendisine ilke edinir, alanıyla ilgili yeni gelişmeleri takip edebilir. | X | |||||
8 | Bir problemle ilgili bulgularını, bilgisini ve çözüm önerilerini meslektaşlarıyla veya konunun yabancısı olan kişilerle, yazılı veya sözlü olarak uygun bir dille paylaşabilir. | X | |||||
9 | Toplumsal sorumluluk bilincine sahip olup mesleki kazanımlarını, yakın ve uzak çevresindeki sorunların çözümünde kullanabilir. | X | |||||
10 | Uluslararası mesleki gelişmeleri izlemek için en az B1 düzeyinde İngilizce bilir. | X | |||||
11 | Temel bilgisayar becerilerine sahip olup meslektaşlarıyla güncel platformlar üzerinden iletişim kurabilir. | X | |||||
12 | Ölçme-değerlendirmede kullanılan psikolojinin temel araçlarını bilir ve bu araçları kullanabilir. | X | |||||
13 | Mesleki sorumluluk, yetki ve sınırlarını bilir, psikolojik sorunları tanır, çözümü için doğru yönlendirmeyi yapabilir, araştırma ve uygulamada etik ilkelere riayet eder. | X | |||||
14 | Araştırma ve uygulamada bireysel ve kültürel farklılıkları gözetir, araştırma sonuçlarını değerlendirirken bu farklılıkları dikkate alır. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |
AKTS / İşyükü Tablosu | ||||||
Etkinlik | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |||
Ders Saati | 14 | 3 | 42 | |||
Rehberli Problem Çözme | 0 | 0 | 0 | |||
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi | 3 | 8 | 24 | |||
Okul Dışı Diğer Faaliyetler | 1 | 40 | 40 | |||
Proje Sunumu / Seminer | 1 | 4 | 4 | |||
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Ara Sınav ve Hazırlığı | 1 | 25 | 25 | |||
Genel Sınav ve Hazırlığı | 1 | 30 | 30 | |||
Performans Görevi, Bakım Planı | 0 | 0 | 0 | |||
Toplam İş Yükü (Saat) | 165 | |||||
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(165/30) | 6 | |||||
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır. |
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
TOPLUMSAL CİNSİYET PSİKOLOJİSİ | - | Güz Dönemi | 3+0 | 3 | 6 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | İngilizce |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Programa Bağlı Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üye. Ela ARI |
Dersi Verenler | Öğr.Gör.Dr. Safiye Neslihan ERCAN |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Bu dersin amacı; “toplumsal cinsiyet” kavramını, psikolojik ve sosyolojik literatür içindeki tüm tanımları ve detaylarıyla çalışmaktır. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Toplumsal cinsiyet nedir? Biyolojik etkiler. Sosyal etkiler. Özdeşleşme ve sosyal öğrenme teorileri. Ebeveyn etkileri. ,Kızlar ve erkekler için beklentileri değerlendirmek. Akran etkileri. Okul ve öğretmen etkileri. Medya etkileri. Bilişsel etkiler. Bilişsel gelişim teorisi. Toplumsal cinsiyet şema teorisi. Toplumsal cinsiyet teorisinde dilin rolü.,3 “Deli” kadınlar? Gaz lambası ışığı (gaslighting), cam/şeffaf tavan; Film Tartışması: Gas Lighting”- Ingrid Bergman ve Charles Boyer 2 ,Kadın hakları- Mary Wollstonecraft,Kadın hakları- Mary Wollstonecraft,“Madam Baptiste”- Guy de Maupassant,“Başa Bela Güzellik”- Guy de Maupassant,Toplumsal cinsiyet ve eşitsizlik; küresel bir bakış açısıyla toplumsal cinsiyet; ataerkil yapı,Toplumsal cinsiyet ve sosyalleşme; aile; akranlar; eğitim; kitle iletişim araçları; toplumsal cinsiyet ve sosyal tabakalaşma; çalışan erkekler ve kadınlar; şiddet,Teorik analizler; feminizm; farklı feminizm dalgaları,Makale Tartışması: “Feminism and Environmental Ethics: A Materialist Perspective” - Mary Mellor (“Ethics and Environment”),Kadınlar hakkında filmler ve kitaplar. Tartışma,Kadınlar için bir sosyal sorumluluk projesi tasarlamak,Epilog: Neler öğrendik?; Eşit bir dünya nasıl yaratılır?; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
1.Toplumsal cinsiyet çalışmalarındaki temel konuları ve kavramları tanımlayabilirler | 10, 13, 16, 9 | A |
2.Toplumsal cinsiyetle bağlantılı olan konuları tartışabilirler | 10, 13, 16, 19, 9 | A |
3.Toplumsal cinsiyet çalışmalarındaki araştırma alanlarını tanımlayabilirler | 10, 16, 19, 9 | A |
4.Filmler ve kitaplar çerçevesinde, temel kavramları tartışabilirler (öğretim görevlisi film ve kitap ödevleri verecektir) | 10, 13, 16, 19, 9 | A |
5.İnsanlar için eşit bir dünya tanımlayabilir ve tasarlayabilirler | 10, 12, 14, 16, 19, 4, 9 | A |
6.Bir sosyal sorumluluk projesi tasarlayabilirler | 10, 12, 16, 19, 2, 5, 9 | A |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 12: Problem Çözme Yöntemi, 13: Örnek Olay Yöntemi, 14: Bireysel Çalışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 19: Beyin Fırtınası Tekniği, 2: Proje Temelli Öğrenme Modeli, 4: Sorgulama Temelli Öğrenme Modeli, 5: İşbirlikli Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Toplumsal cinsiyet nedir? Biyolojik etkiler. Sosyal etkiler. Özdeşleşme ve sosyal öğrenme teorileri. Ebeveyn etkileri. | 1- “Life-Span Development” by John W. Santrock |
2 | Kızlar ve erkekler için beklentileri değerlendirmek. Akran etkileri. Okul ve öğretmen etkileri. Medya etkileri. Bilişsel etkiler. Bilişsel gelişim teorisi. Toplumsal cinsiyet şema teorisi. Toplumsal cinsiyet teorisinde dilin rolü. | 1- “Life-Span Development” by John W. Santrock |
3 | 3 “Deli” kadınlar? Gaz lambası ışığı (gaslighting), cam/şeffaf tavan; Film Tartışması: Gas Lighting”- Ingrid Bergman ve Charles Boyer 2 | 2- “Women Who Are Made Crazy” by Gönül Bakay |
4 | Kadın hakları- Mary Wollstonecraft | 3- “Vindication of the Rights of Woman” by M. Wollstonecraft |
5 | Kadın hakları- Mary Wollstonecraft | 3- “Vindication of the Rights of Woman” by M. Wollstonecraft |
6 | “Madam Baptiste”- Guy de Maupassant | 4- Stories by Guy de Maupassant |
7 | “Başa Bela Güzellik”- Guy de Maupassant | 4- Stories by Guy de Maupassant |
8 | Toplumsal cinsiyet ve eşitsizlik; küresel bir bakış açısıyla toplumsal cinsiyet; ataerkil yapı | 5- “Sociology” by J. J. Macionis |
9 | Toplumsal cinsiyet ve sosyalleşme; aile; akranlar; eğitim; kitle iletişim araçları; toplumsal cinsiyet ve sosyal tabakalaşma; çalışan erkekler ve kadınlar; şiddet | 5- “Sociology” by J. J. Macionis |
10 | Teorik analizler; feminizm; farklı feminizm dalgaları | 5- “Sociology” by J. J. Macionis |
11 | Makale Tartışması: “Feminism and Environmental Ethics: A Materialist Perspective” - Mary Mellor (“Ethics and Environment”) | 6- “Feminism and Environmental Ethics: A Materialist Perspective” by Mary Mellor (“Ethics and Environment”) |
12 | Kadınlar hakkında filmler ve kitaplar. Tartışma | 1- “Life-Span Development” by John W. Santrock 2- “Women Who Are Made Crazy” by Gönül Bakay 3- “Vindication of the Rights of Woman” by M. Wollstonecraft 4- Stories by Guy de Maupassant 5- “Sociology” by J. J. Macionis 6- “Feminism and Environmental Ethics: A Materialist Perspective” by Mary Mellor (“Ethics and Environment”) |
13 | Kadınlar için bir sosyal sorumluluk projesi tasarlamak | 1- “Life-Span Development” by John W. Santrock 2- “Women Who Are Made Crazy” by Gönül Bakay 3- “Vindication of the Rights of Woman” by M. Wollstonecraft 4- Stories by Guy de Maupassant 5- “Sociology” by J. J. Macionis 6- “Feminism and Environmental Ethics: A Materialist Perspective” by Mary Mellor (“Ethics and Environment”) |
14 | Epilog: Neler öğrendik?; Eşit bir dünya nasıl yaratılır? | 1- “Life-Span Development” by John W. Santrock 2- “Women Who Are Made Crazy” by Gönül Bakay 3- “Vindication of the Rights of Woman” by M. Wollstonecraft 4- Stories by Guy de Maupassant 5- “Sociology” by J. J. Macionis 6- “Feminism and Environmental Ethics: A Materialist Perspective” by Mary Mellor (“Ethics and Environment”) |
Kaynak |
1- “Life-Span Development” by John W. Santrock 2- “Women Who Are Made Crazy” by Gönül Bakay 3- “Vindication of the Rights of Woman” by M. Wollstonecraft 4- Stories by Guy de Maupassant 5- “Sociology” by J. J. Macionis 6- “Feminism and Environmental Ethics: A Materialist Perspective” by Mary Mellor (“Ethics and Environment”) |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Psikolojinin araştırma ve uygulamaya dönük alt alanlarının temel kavramlarını ve bu alanların temel kuramlarını bilir. | X | |||||
2 | Psikoloji tarihindeki kuram ve ekolleri karşılaştırabilir, yeni gelişmeleri bu bilgileriyle ilişkilendirebilir. | X | |||||
3 | Karşılaştığı sorunları tanıyabilir, yorumlayabilir ve uzmanlık bilgisini kullanarak çözüm sunabilir. | X | |||||
4 | Bir problemi bilimsel yöntemlerle araştırabilir, bulguları yorumlayabilir ve sonuçları bilimsel bir yayın haline getirebilir. | X | |||||
5 | Alanı ile ilgili problemlerin çözümü için kurulan bir ekipte projeye liderlik edebilir, etkinlikleri planlayabilir ve yönetebilir. | X | |||||
6 | Karşılaştığı yeni fikirleri taraf tutmadan bilimsel bakış açısıyla sorgulayabilir ve eleştirebilir. | X | |||||
7 | Yaşam boyu öğrenme prensibini kendisine ilke edinir, alanıyla ilgili yeni gelişmeleri takip edebilir. | X | |||||
8 | Bir problemle ilgili bulgularını, bilgisini ve çözüm önerilerini meslektaşlarıyla veya konunun yabancısı olan kişilerle, yazılı veya sözlü olarak uygun bir dille paylaşabilir. | X | |||||
9 | Toplumsal sorumluluk bilincine sahip olup mesleki kazanımlarını, yakın ve uzak çevresindeki sorunların çözümünde kullanabilir. | X | |||||
10 | Uluslararası mesleki gelişmeleri izlemek için en az B1 düzeyinde İngilizce bilir. | X | |||||
11 | Temel bilgisayar becerilerine sahip olup meslektaşlarıyla güncel platformlar üzerinden iletişim kurabilir. | X | |||||
12 | Ölçme-değerlendirmede kullanılan psikolojinin temel araçlarını bilir ve bu araçları kullanabilir. | X | |||||
13 | Mesleki sorumluluk, yetki ve sınırlarını bilir, psikolojik sorunları tanır, çözümü için doğru yönlendirmeyi yapabilir, araştırma ve uygulamada etik ilkelere riayet eder. | X | |||||
14 | Araştırma ve uygulamada bireysel ve kültürel farklılıkları gözetir, araştırma sonuçlarını değerlendirirken bu farklılıkları dikkate alır. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |