Ders Detayı
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
ANTROPOLOJİYE GİRİŞ | - | Bahar Dönemi | 3+0 | 3 | 6 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | İngilizce |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üye. İlker ALTUNBAŞAK |
Dersi Verenler | Dr.Öğr.Üye. İlker ALTUNBAŞAK |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Bu dersin temel amacı; psikoloji öğrencilerine, insan yaşamının çeşitli yönlerindeki kültürel çeşitliliği daha iyi tanımlamalarına, anlamalarına ve açıklamalarına yardımcı olacak gerekli kültürel antropolojik düşünme yollarını sağlamaktır. |
Dersin İçeriği | Bu ders; "İnsanlığın İncelenmesi","Antropolojik Düşüncenin Gelişimi" ve "Araştırma Yöntemleri","Kültür","Kültür ve Dil","Kültürel Çeşitlilik ve Küreselleşme","Kültür ve Doğa: Çevreyle Etkileşim","Evlilikler ve Aileler","Akrabalık ve Soy","Karşılaştırmalı Perspektifte Cinsiyet",“Sosyal Eşitsizlik ve Tabakalaşma” ve “Etnisite ve Etnik Çatışma” ,“Ekonomik Sistemlerde Mübadele” ve “Siyasi Yaşam Örgütlenmesi” ,“Din ve Dünya Görüşü”,"Sanat ve Estetik","Dünya Sorunları ve Antropoloji Pratiği" ; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
1. Öğrenci bütünsel, karşılaştırmalı ve göreli bakış açılarının anlamını ve önemini tartışabilecektir. | 1, 10, 12, 14, 17, 18, 19, 2, 21, 3, 4, 8 | C |
2. Öğrenci, antropolojinin ortaya çıkmasında rol oynayan küresel güçleri gözden geçirebilecek ve ayrıca kültürel araştırmanın ana hedeflerini tanımlayabilecektir. | 1, 10, 12, 14, 15, 17, 18, 19, 2, 21, 3, 4, 8 | C |
3. Öğrenci, kültürel bilgi ile bireylerin davranışları arasındaki ilişkiyi analiz edebilecektir. | 1, 10, 12, 14, 17, 18, 19, 2, 21, 3, 4, 8 | C |
4. Öğrenci; aile, evlilik ve akrabalığın kültürel oluşumunu tartışabilecektir. | 1, 10, 12, 14, 17, 18, 19, 2, 21, 3, 8 | C |
5. Öğrenci; çatışmayı, eşitsizliği ve tabakalaşmayı antropolojik bir bakış açısıyla açıklayabilecektir. | 1, 10, 12, 14, 17, 18, 19, 2, 21, 3, 8 | C |
6. Öğrenci, antropolojik din teorilerinin güçlü ve zayıf yönlerini analiz edebilecek ve ayrıca din ile sanat arasındaki ilişkiyi tartışabilecektir. | 1, 10, 12, 14, 17, 18, 19, 2, 21, 3, 4, 8 | C |
7. Öğrenci, diğer halkların kültürlerini anlamada günümüzde uygulamalı antropolojinin önemini tartışabilecektir. | 1, 10, 12, 14, 17, 18, 19, 2, 21, 3, 4, 8 | C |
Öğretim Yöntemleri: | 1: Tam Öğrenme Modeli, 10: Tartışma Yöntemi, 12: Problem Çözme Yöntemi, 14: Bireysel Çalışma Yöntemi, 15: Rol Oynama ve Drama Tekniği , 17: Deney yapma Tekniği, 18: Mikro Öğretim Tekniği , 19: Beyin Fırtınası Tekniği, 2: Proje Temelli Öğrenme Modeli, 21: Benzetim/Simülasyon Tekniği, 3: Probleme Dayalı Öğrenme Modeli, 4: Sorgulama Temelli Öğrenme Modeli, 8: Ters-yüz Edilmiş Sınıf Modeli |
Ölçme Yöntemleri: | C: Çoktan Seçmeli Sınav |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | "İnsanlığın İncelenmesi" | Bölüm 1 s. 1-18 |
2 | "Antropolojik Düşüncenin Gelişimi" ve "Araştırma Yöntemleri" | Bölüm 5 s. 90-113 ve Bölüm 6 s. 115-130 |
3 | "Kültür" | Bölüm 2 s. 20-44 |
4 | "Kültür ve Dil" | Bölüm 3 s. 46-64 |
5 | "Kültürel Çeşitlilik ve Küreselleşme" | Bölüm 4 s. 66-87 |
6 | "Kültür ve Doğa: Çevreyle Etkileşim" | Bölüm 7 s. 133-163 |
7 | "Evlilikler ve Aileler" | Bölüm 9 s. 189-216 |
8 | "Akrabalık ve Soy" | Bölüm 10 s. 218-240 |
9 | "Karşılaştırmalı Perspektifte Cinsiyet" | Bölüm 11 s. 242-269 |
10 | “Sosyal Eşitsizlik ve Tabakalaşma” ve “Etnisite ve Etnik Çatışma” | Bölüm 13 s. 293-313 ve Bölüm 16 s. 365-385 |
11 | “Ekonomik Sistemlerde Mübadele” ve “Siyasi Yaşam Örgütlenmesi” | Bölüm 8 s. 166-187 ve Bölüm 12 s. 271-291 |
12 | “Din ve Dünya Görüşü” | Bölüm 14 s. 315-342 |
13 | "Sanat ve Estetik" | Bölüm 15 s. 344-363 |
14 | "Dünya Sorunları ve Antropoloji Pratiği" | Bölüm 17 s. 387-409 |
Kaynak |
Peoples, J., & Bailey, G. (2014). Humanity: An introduction to cultural anthropology (10th ed.). Cengage Learning. |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Psikolojinin araştırma ve uygulamaya dönük alt alanlarının temel kavramlarını ve bu alanların temel kuramlarını bilir. | ||||||
2 | Psikoloji tarihindeki kuram ve ekolleri karşılaştırabilir, yeni gelişmeleri bu bilgileriyle ilişkilendirebilir. | ||||||
3 | Karşılaştığı sorunları tanıyabilir, yorumlayabilir ve uzmanlık bilgisini kullanarak çözüm sunabilir. | X | |||||
4 | Bir problemi bilimsel yöntemlerle araştırabilir, bulguları yorumlayabilir ve sonuçları bilimsel bir yayın haline getirebilir. | X | |||||
5 | Alanı ile ilgili problemlerin çözümü için kurulan bir ekipte projeye liderlik edebilir, etkinlikleri planlayabilir ve yönetebilir. | X | |||||
6 | Karşılaştığı yeni fikirleri taraf tutmadan bilimsel bakış açısıyla sorgulayabilir ve eleştirebilir. | X | |||||
7 | Yaşam boyu öğrenme prensibini kendisine ilke edinir, alanıyla ilgili yeni gelişmeleri takip edebilir. | X | |||||
8 | Bir problemle ilgili bulgularını, bilgisini ve çözüm önerilerini meslektaşlarıyla veya konunun yabancısı olan kişilerle, yazılı veya sözlü olarak uygun bir dille paylaşabilir. | X | |||||
9 | Toplumsal sorumluluk bilincine sahip olup mesleki kazanımlarını, yakın ve uzak çevresindeki sorunların çözümünde kullanabilir. | X | |||||
10 | Uluslararası mesleki gelişmeleri izlemek için en az B1 düzeyinde İngilizce bilir. | X | |||||
11 | Temel bilgisayar becerilerine sahip olup meslektaşlarıyla güncel platformlar üzerinden iletişim kurabilir. | X | |||||
12 | Ölçme-değerlendirmede kullanılan psikolojinin temel araçlarını bilir ve bu araçları kullanabilir. | ||||||
13 | Mesleki sorumluluk, yetki ve sınırlarını bilir, psikolojik sorunları tanır, çözümü için doğru yönlendirmeyi yapabilir, araştırma ve uygulamada etik ilkelere riayet eder. | X | |||||
14 | Araştırma ve uygulamada bireysel ve kültürel farklılıkları gözetir, araştırma sonuçlarını değerlendirirken bu farklılıkları dikkate alır. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |
AKTS / İşyükü Tablosu | ||||||
Etkinlik | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |||
Ders Saati | 14 | 3 | 42 | |||
Rehberli Problem Çözme | 14 | 3 | 42 | |||
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi | 0 | 0 | 0 | |||
Okul Dışı Diğer Faaliyetler | 1 | 20 | 20 | |||
Proje Sunumu / Seminer | 0 | 0 | 0 | |||
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Ara Sınav ve Hazırlığı | 1 | 25 | 25 | |||
Genel Sınav ve Hazırlığı | 1 | 40 | 40 | |||
Performans Görevi, Bakım Planı | 0 | 0 | 0 | |||
Toplam İş Yükü (Saat) | 169 | |||||
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(169/30) | 6 | |||||
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır. |
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
ANTROPOLOJİYE GİRİŞ | - | Bahar Dönemi | 3+0 | 3 | 6 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | İngilizce |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üye. İlker ALTUNBAŞAK |
Dersi Verenler | Dr.Öğr.Üye. İlker ALTUNBAŞAK |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Bu dersin temel amacı; psikoloji öğrencilerine, insan yaşamının çeşitli yönlerindeki kültürel çeşitliliği daha iyi tanımlamalarına, anlamalarına ve açıklamalarına yardımcı olacak gerekli kültürel antropolojik düşünme yollarını sağlamaktır. |
Dersin İçeriği | Bu ders; "İnsanlığın İncelenmesi","Antropolojik Düşüncenin Gelişimi" ve "Araştırma Yöntemleri","Kültür","Kültür ve Dil","Kültürel Çeşitlilik ve Küreselleşme","Kültür ve Doğa: Çevreyle Etkileşim","Evlilikler ve Aileler","Akrabalık ve Soy","Karşılaştırmalı Perspektifte Cinsiyet",“Sosyal Eşitsizlik ve Tabakalaşma” ve “Etnisite ve Etnik Çatışma” ,“Ekonomik Sistemlerde Mübadele” ve “Siyasi Yaşam Örgütlenmesi” ,“Din ve Dünya Görüşü”,"Sanat ve Estetik","Dünya Sorunları ve Antropoloji Pratiği" ; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
1. Öğrenci bütünsel, karşılaştırmalı ve göreli bakış açılarının anlamını ve önemini tartışabilecektir. | 1, 10, 12, 14, 17, 18, 19, 2, 21, 3, 4, 8 | C |
2. Öğrenci, antropolojinin ortaya çıkmasında rol oynayan küresel güçleri gözden geçirebilecek ve ayrıca kültürel araştırmanın ana hedeflerini tanımlayabilecektir. | 1, 10, 12, 14, 15, 17, 18, 19, 2, 21, 3, 4, 8 | C |
3. Öğrenci, kültürel bilgi ile bireylerin davranışları arasındaki ilişkiyi analiz edebilecektir. | 1, 10, 12, 14, 17, 18, 19, 2, 21, 3, 4, 8 | C |
4. Öğrenci; aile, evlilik ve akrabalığın kültürel oluşumunu tartışabilecektir. | 1, 10, 12, 14, 17, 18, 19, 2, 21, 3, 8 | C |
5. Öğrenci; çatışmayı, eşitsizliği ve tabakalaşmayı antropolojik bir bakış açısıyla açıklayabilecektir. | 1, 10, 12, 14, 17, 18, 19, 2, 21, 3, 8 | C |
6. Öğrenci, antropolojik din teorilerinin güçlü ve zayıf yönlerini analiz edebilecek ve ayrıca din ile sanat arasındaki ilişkiyi tartışabilecektir. | 1, 10, 12, 14, 17, 18, 19, 2, 21, 3, 4, 8 | C |
7. Öğrenci, diğer halkların kültürlerini anlamada günümüzde uygulamalı antropolojinin önemini tartışabilecektir. | 1, 10, 12, 14, 17, 18, 19, 2, 21, 3, 4, 8 | C |
Öğretim Yöntemleri: | 1: Tam Öğrenme Modeli, 10: Tartışma Yöntemi, 12: Problem Çözme Yöntemi, 14: Bireysel Çalışma Yöntemi, 15: Rol Oynama ve Drama Tekniği , 17: Deney yapma Tekniği, 18: Mikro Öğretim Tekniği , 19: Beyin Fırtınası Tekniği, 2: Proje Temelli Öğrenme Modeli, 21: Benzetim/Simülasyon Tekniği, 3: Probleme Dayalı Öğrenme Modeli, 4: Sorgulama Temelli Öğrenme Modeli, 8: Ters-yüz Edilmiş Sınıf Modeli |
Ölçme Yöntemleri: | C: Çoktan Seçmeli Sınav |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | "İnsanlığın İncelenmesi" | Bölüm 1 s. 1-18 |
2 | "Antropolojik Düşüncenin Gelişimi" ve "Araştırma Yöntemleri" | Bölüm 5 s. 90-113 ve Bölüm 6 s. 115-130 |
3 | "Kültür" | Bölüm 2 s. 20-44 |
4 | "Kültür ve Dil" | Bölüm 3 s. 46-64 |
5 | "Kültürel Çeşitlilik ve Küreselleşme" | Bölüm 4 s. 66-87 |
6 | "Kültür ve Doğa: Çevreyle Etkileşim" | Bölüm 7 s. 133-163 |
7 | "Evlilikler ve Aileler" | Bölüm 9 s. 189-216 |
8 | "Akrabalık ve Soy" | Bölüm 10 s. 218-240 |
9 | "Karşılaştırmalı Perspektifte Cinsiyet" | Bölüm 11 s. 242-269 |
10 | “Sosyal Eşitsizlik ve Tabakalaşma” ve “Etnisite ve Etnik Çatışma” | Bölüm 13 s. 293-313 ve Bölüm 16 s. 365-385 |
11 | “Ekonomik Sistemlerde Mübadele” ve “Siyasi Yaşam Örgütlenmesi” | Bölüm 8 s. 166-187 ve Bölüm 12 s. 271-291 |
12 | “Din ve Dünya Görüşü” | Bölüm 14 s. 315-342 |
13 | "Sanat ve Estetik" | Bölüm 15 s. 344-363 |
14 | "Dünya Sorunları ve Antropoloji Pratiği" | Bölüm 17 s. 387-409 |
Kaynak |
Peoples, J., & Bailey, G. (2014). Humanity: An introduction to cultural anthropology (10th ed.). Cengage Learning. |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Psikolojinin araştırma ve uygulamaya dönük alt alanlarının temel kavramlarını ve bu alanların temel kuramlarını bilir. | ||||||
2 | Psikoloji tarihindeki kuram ve ekolleri karşılaştırabilir, yeni gelişmeleri bu bilgileriyle ilişkilendirebilir. | ||||||
3 | Karşılaştığı sorunları tanıyabilir, yorumlayabilir ve uzmanlık bilgisini kullanarak çözüm sunabilir. | X | |||||
4 | Bir problemi bilimsel yöntemlerle araştırabilir, bulguları yorumlayabilir ve sonuçları bilimsel bir yayın haline getirebilir. | X | |||||
5 | Alanı ile ilgili problemlerin çözümü için kurulan bir ekipte projeye liderlik edebilir, etkinlikleri planlayabilir ve yönetebilir. | X | |||||
6 | Karşılaştığı yeni fikirleri taraf tutmadan bilimsel bakış açısıyla sorgulayabilir ve eleştirebilir. | X | |||||
7 | Yaşam boyu öğrenme prensibini kendisine ilke edinir, alanıyla ilgili yeni gelişmeleri takip edebilir. | X | |||||
8 | Bir problemle ilgili bulgularını, bilgisini ve çözüm önerilerini meslektaşlarıyla veya konunun yabancısı olan kişilerle, yazılı veya sözlü olarak uygun bir dille paylaşabilir. | X | |||||
9 | Toplumsal sorumluluk bilincine sahip olup mesleki kazanımlarını, yakın ve uzak çevresindeki sorunların çözümünde kullanabilir. | X | |||||
10 | Uluslararası mesleki gelişmeleri izlemek için en az B1 düzeyinde İngilizce bilir. | X | |||||
11 | Temel bilgisayar becerilerine sahip olup meslektaşlarıyla güncel platformlar üzerinden iletişim kurabilir. | X | |||||
12 | Ölçme-değerlendirmede kullanılan psikolojinin temel araçlarını bilir ve bu araçları kullanabilir. | ||||||
13 | Mesleki sorumluluk, yetki ve sınırlarını bilir, psikolojik sorunları tanır, çözümü için doğru yönlendirmeyi yapabilir, araştırma ve uygulamada etik ilkelere riayet eder. | X | |||||
14 | Araştırma ve uygulamada bireysel ve kültürel farklılıkları gözetir, araştırma sonuçlarını değerlendirirken bu farklılıkları dikkate alır. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |