Ders Detayı
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
ADLİ PSİKOLOJİ | - | Bahar Dönemi | 3+0 | 3 | 6 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | İngilizce |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Programa Bağlı Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. Erol YILDIRIM |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Adli psikoloji dersi psikolojinin bir bilim olarak adli meselelere nasıl uygulandığını ele alacaktır. Bu derste adli süreçte en sık karşılaşılan akıl hastalıklarının nasıl ele alındığı, ceza sorumluluğu konusunda hukuk sistemine nasıl yardıımcı olduğu incelenecektir. Aynı zamanda kişilerin ceza sorumluluğu veya yargılanmaya ehil olup olmadığını ve ıslahevlerinin durumunu değerlendirecektir. Ayrıca cinsel saldırı faillerinin, katillerin ve ısrarla suç işleyenlerin motivasyonları ele alınacaktır. Öğrenciler adli psikoloji kariyerini, uzman bilirkişiliği, adli psikometri ve psikopatolojiyi, ceza-tutukevlerinde psikolog olmayı ve çocuk mahkemelerinde psikolog olmayı ela alacaktır. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Adli psikoloji nedir, ne değildir? Giriş'e giriş,Adli psikolojinin kapsamı ve adli klinik psikoloji,Ceza sorumluluğu (ceza ehliyeti) ve isnad yeteneği - 1,Ceza sorumluluğu (ceza ehliyeti) ve isnad yeteneği - 2,Fiil ehliyeti ve kısıtlanma,Suç'un açıklanması; psikolojik yaklaşım, hastalıklar ve suç ilişkisi,Cinsel sapma ve cinsel suçlar,Alkol-madde kullanımı ve suç ilişkisi,Empati-duygu ve sosyopati/psikopati ilişkisi,Nörogelişimsel bozukluklar, nörolojik hasarlar ve suç ilişkisi,Adli psikologlar: Adli Tıp Kurumu'nda,Adli psikologlar: Ceza ve tutukevlerinde, denetimli serbestlik merkezlerinde,Adli psikologlar: Çocuk ceza ve aile mahkemelerinde,Adli psikologlar: Emniyet, jandarma, çocuk şube ve ÇİM'lerde; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Adli psikolojide araştırma ve uygulamanın farkını ayırt eder | 9 | A |
Suç ve psikiyatrik hastalıklar ilişkisini tartışır | 10, 9 | A |
Adli psikologların çalıştığı kurumları bilir. | 11, 9 | A |
Yasal düzenlemeler ile adli psikolojiyi ilişkilendirebilir. | 9 | A |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 11: Gösterip Yapma Yöntemi, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Adli psikoloji nedir, ne değildir? Giriş'e giriş | Ders notu |
2 | Adli psikolojinin kapsamı ve adli klinik psikoloji | Klinik Psikoloji - Bölüm 8 |
3 | Ceza sorumluluğu (ceza ehliyeti) ve isnad yeteneği - 1 | Adli Psikoloji - Böüm 12 (Bayhan Üge) |
4 | Ceza sorumluluğu (ceza ehliyeti) ve isnad yeteneği - 2 | Adli Psikoloji - Böüm 12 (Bayhan Üge) |
5 | Fiil ehliyeti ve kısıtlanma | Adli Psikoloji - Bölüm 15 (Bayhan Üge) |
6 | Suç'un açıklanması; psikolojik yaklaşım, hastalıklar ve suç ilişkisi | Suç ve Psikopatoloji - Bölüm 2 (Hatice Demirbaş) |
7 | Cinsel sapma ve cinsel suçlar | Adli Psikoloji |
8 | Alkol-madde kullanımı ve suç ilişkisi | |
9 | Empati-duygu ve sosyopati/psikopati ilişkisi | |
10 | Nörogelişimsel bozukluklar, nörolojik hasarlar ve suç ilişkisi | |
11 | Adli psikologlar: Adli Tıp Kurumu'nda | |
12 | Adli psikologlar: Ceza ve tutukevlerinde, denetimli serbestlik merkezlerinde | |
13 | Adli psikologlar: Çocuk ceza ve aile mahkemelerinde | |
14 | Adli psikologlar: Emniyet, jandarma, çocuk şube ve ÇİM'lerde |
Kaynak |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Psikolojinin araştırma ve uygulamaya dönük alt alanlarının temel kavramlarını ve bu alanların temel kuramlarını bilir. | X | |||||
2 | Psikoloji tarihindeki kuram ve ekolleri karşılaştırabilir, yeni gelişmeleri bu bilgileriyle ilişkilendirebilir. | X | |||||
3 | Karşılaştığı sorunları tanıyabilir, yorumlayabilir ve uzmanlık bilgisini kullanarak çözüm sunabilir. | X | |||||
4 | Bir problemi bilimsel yöntemlerle araştırabilir, bulguları yorumlayabilir ve sonuçları bilimsel bir yayın haline getirebilir. | X | |||||
5 | Alanı ile ilgili problemlerin çözümü için kurulan bir ekipte projeye liderlik edebilir, etkinlikleri planlayabilir ve yönetebilir. | X | |||||
6 | Karşılaştığı yeni fikirleri taraf tutmadan bilimsel bakış açısıyla sorgulayabilir ve eleştirebilir. | X | |||||
7 | Yaşam boyu öğrenme prensibini kendisine ilke edinir, alanıyla ilgili yeni gelişmeleri takip edebilir. | X | |||||
8 | Bir problemle ilgili bulgularını, bilgisini ve çözüm önerilerini meslektaşlarıyla veya konunun yabancısı olan kişilerle, yazılı veya sözlü olarak uygun bir dille paylaşabilir. | X | |||||
9 | Toplumsal sorumluluk bilincine sahip olup mesleki kazanımlarını, yakın ve uzak çevresindeki sorunların çözümünde kullanabilir. | X | |||||
10 | Uluslararası mesleki gelişmeleri izlemek için en az B1 düzeyinde İngilizce bilir. | ||||||
11 | Temel bilgisayar becerilerine sahip olup meslektaşlarıyla güncel platformlar üzerinden iletişim kurabilir. | ||||||
12 | Ölçme-değerlendirmede kullanılan psikolojinin temel araçlarını bilir ve bu araçları kullanabilir. | X | |||||
13 | Mesleki sorumluluk, yetki ve sınırlarını bilir, psikolojik sorunları tanır, çözümü için doğru yönlendirmeyi yapabilir, araştırma ve uygulamada etik ilkelere riayet eder. | X | |||||
14 | Araştırma ve uygulamada bireysel ve kültürel farklılıkları gözetir, araştırma sonuçlarını değerlendirirken bu farklılıkları dikkate alır. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |
AKTS / İşyükü Tablosu | ||||||
Etkinlik | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |||
Ders Saati | 14 | 3 | 42 | |||
Rehberli Problem Çözme | 0 | 0 | 0 | |||
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi | 14 | 3 | 42 | |||
Okul Dışı Diğer Faaliyetler | 0 | 0 | 0 | |||
Proje Sunumu / Seminer | 1 | 30 | 30 | |||
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Ara Sınav ve Hazırlığı | 1 | 30 | 30 | |||
Genel Sınav ve Hazırlığı | 1 | 30 | 30 | |||
Performans Görevi, Bakım Planı | 0 | 0 | 0 | |||
Toplam İş Yükü (Saat) | 174 | |||||
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(174/30) | 6 | |||||
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır. |
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
ADLİ PSİKOLOJİ | - | Bahar Dönemi | 3+0 | 3 | 6 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | İngilizce |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Programa Bağlı Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. Erol YILDIRIM |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Adli psikoloji dersi psikolojinin bir bilim olarak adli meselelere nasıl uygulandığını ele alacaktır. Bu derste adli süreçte en sık karşılaşılan akıl hastalıklarının nasıl ele alındığı, ceza sorumluluğu konusunda hukuk sistemine nasıl yardıımcı olduğu incelenecektir. Aynı zamanda kişilerin ceza sorumluluğu veya yargılanmaya ehil olup olmadığını ve ıslahevlerinin durumunu değerlendirecektir. Ayrıca cinsel saldırı faillerinin, katillerin ve ısrarla suç işleyenlerin motivasyonları ele alınacaktır. Öğrenciler adli psikoloji kariyerini, uzman bilirkişiliği, adli psikometri ve psikopatolojiyi, ceza-tutukevlerinde psikolog olmayı ve çocuk mahkemelerinde psikolog olmayı ela alacaktır. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Adli psikoloji nedir, ne değildir? Giriş'e giriş,Adli psikolojinin kapsamı ve adli klinik psikoloji,Ceza sorumluluğu (ceza ehliyeti) ve isnad yeteneği - 1,Ceza sorumluluğu (ceza ehliyeti) ve isnad yeteneği - 2,Fiil ehliyeti ve kısıtlanma,Suç'un açıklanması; psikolojik yaklaşım, hastalıklar ve suç ilişkisi,Cinsel sapma ve cinsel suçlar,Alkol-madde kullanımı ve suç ilişkisi,Empati-duygu ve sosyopati/psikopati ilişkisi,Nörogelişimsel bozukluklar, nörolojik hasarlar ve suç ilişkisi,Adli psikologlar: Adli Tıp Kurumu'nda,Adli psikologlar: Ceza ve tutukevlerinde, denetimli serbestlik merkezlerinde,Adli psikologlar: Çocuk ceza ve aile mahkemelerinde,Adli psikologlar: Emniyet, jandarma, çocuk şube ve ÇİM'lerde; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Adli psikolojide araştırma ve uygulamanın farkını ayırt eder | 9 | A |
Suç ve psikiyatrik hastalıklar ilişkisini tartışır | 10, 9 | A |
Adli psikologların çalıştığı kurumları bilir. | 11, 9 | A |
Yasal düzenlemeler ile adli psikolojiyi ilişkilendirebilir. | 9 | A |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 11: Gösterip Yapma Yöntemi, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Adli psikoloji nedir, ne değildir? Giriş'e giriş | Ders notu |
2 | Adli psikolojinin kapsamı ve adli klinik psikoloji | Klinik Psikoloji - Bölüm 8 |
3 | Ceza sorumluluğu (ceza ehliyeti) ve isnad yeteneği - 1 | Adli Psikoloji - Böüm 12 (Bayhan Üge) |
4 | Ceza sorumluluğu (ceza ehliyeti) ve isnad yeteneği - 2 | Adli Psikoloji - Böüm 12 (Bayhan Üge) |
5 | Fiil ehliyeti ve kısıtlanma | Adli Psikoloji - Bölüm 15 (Bayhan Üge) |
6 | Suç'un açıklanması; psikolojik yaklaşım, hastalıklar ve suç ilişkisi | Suç ve Psikopatoloji - Bölüm 2 (Hatice Demirbaş) |
7 | Cinsel sapma ve cinsel suçlar | Adli Psikoloji |
8 | Alkol-madde kullanımı ve suç ilişkisi | |
9 | Empati-duygu ve sosyopati/psikopati ilişkisi | |
10 | Nörogelişimsel bozukluklar, nörolojik hasarlar ve suç ilişkisi | |
11 | Adli psikologlar: Adli Tıp Kurumu'nda | |
12 | Adli psikologlar: Ceza ve tutukevlerinde, denetimli serbestlik merkezlerinde | |
13 | Adli psikologlar: Çocuk ceza ve aile mahkemelerinde | |
14 | Adli psikologlar: Emniyet, jandarma, çocuk şube ve ÇİM'lerde |
Kaynak |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Psikolojinin araştırma ve uygulamaya dönük alt alanlarının temel kavramlarını ve bu alanların temel kuramlarını bilir. | X | |||||
2 | Psikoloji tarihindeki kuram ve ekolleri karşılaştırabilir, yeni gelişmeleri bu bilgileriyle ilişkilendirebilir. | X | |||||
3 | Karşılaştığı sorunları tanıyabilir, yorumlayabilir ve uzmanlık bilgisini kullanarak çözüm sunabilir. | X | |||||
4 | Bir problemi bilimsel yöntemlerle araştırabilir, bulguları yorumlayabilir ve sonuçları bilimsel bir yayın haline getirebilir. | X | |||||
5 | Alanı ile ilgili problemlerin çözümü için kurulan bir ekipte projeye liderlik edebilir, etkinlikleri planlayabilir ve yönetebilir. | X | |||||
6 | Karşılaştığı yeni fikirleri taraf tutmadan bilimsel bakış açısıyla sorgulayabilir ve eleştirebilir. | X | |||||
7 | Yaşam boyu öğrenme prensibini kendisine ilke edinir, alanıyla ilgili yeni gelişmeleri takip edebilir. | X | |||||
8 | Bir problemle ilgili bulgularını, bilgisini ve çözüm önerilerini meslektaşlarıyla veya konunun yabancısı olan kişilerle, yazılı veya sözlü olarak uygun bir dille paylaşabilir. | X | |||||
9 | Toplumsal sorumluluk bilincine sahip olup mesleki kazanımlarını, yakın ve uzak çevresindeki sorunların çözümünde kullanabilir. | X | |||||
10 | Uluslararası mesleki gelişmeleri izlemek için en az B1 düzeyinde İngilizce bilir. | ||||||
11 | Temel bilgisayar becerilerine sahip olup meslektaşlarıyla güncel platformlar üzerinden iletişim kurabilir. | ||||||
12 | Ölçme-değerlendirmede kullanılan psikolojinin temel araçlarını bilir ve bu araçları kullanabilir. | X | |||||
13 | Mesleki sorumluluk, yetki ve sınırlarını bilir, psikolojik sorunları tanır, çözümü için doğru yönlendirmeyi yapabilir, araştırma ve uygulamada etik ilkelere riayet eder. | X | |||||
14 | Araştırma ve uygulamada bireysel ve kültürel farklılıkları gözetir, araştırma sonuçlarını değerlendirirken bu farklılıkları dikkate alır. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |