Ders Detayı
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
SOSYAL BİLİMLER İÇİN MATEMATİK | - | Bahar Dönemi | 3+0 | 3 | 4 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | İngilizce |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üye. Sertaç ERMAN |
Dersi Verenler | Dr.Öğr.Üye. Abdullah YENER |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Öğrencilerin gerçek hayatta karşılaşılan matematiksel problemleri çözebilmesi için gerekli nitelikleri ve alt yapıyı kazandırmaktır. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Sayılar ve Özellikleri, Doğrusal ve kuadratik denklemler ,Eşitsizlikler,Lineer Programlama, Toplam Sembolü,Fonksiyon ve Grafikler : Fonksiyonun tanımı; Fonksiyonun noktadaki değeri; Sabit, polinom, ve mutlak değer fonksiyonları ,Fonksiyon ve Grafikler : Bileşke fonksiyon; Ters fonksiyon ,Fonksiyon ve Grafikler : Üstel ve logaritmik fonksiyonlar,Fonksiyon ve Grafikler : Dik koordinat sisteminde fonksiyon grafikleri; Simetri, öteleme ve yansıtmalar,Olasılık,Koşullu Olasılık,Bağımsız olaylar,Bayes Formülü,Beklenen Değer,Binom Dağılımı; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
1. Sayılarla cebirsel işlemler yapabilecektir. | 12, 14, 16, 9 | A, G |
2. Alanı ile ilgili problemleri denklem ve eşitsizlik şeklinde ifade edebilecektir. | 12, 14, 16, 9 | A, G |
3.1 Denklem ve eşitsizlikleri örnekler. | 12, 14, 16, 9 | A |
3.2 Denklem ve eşitsizlik mantığını açıklar. | 12, 14, 16, 9 | A |
3.3 Denklemin kökünü açıklar. | 12, 14, 16, 9 | A |
3.4 Denklemin kökünü bulur. | 12, 14, 16, 9 | A |
3.5 Eşitsizliğin çözüm aralığını açıklar. | 12, 14, 16, 9 | A |
3.6 Eşitsizliğin çözüm aralığını bulur. | 12, 14, 16, 9 | A |
4. Fonksiyonları analiz edebilecektir. | 12, 14, 16, 9 | A, G |
4.1 Farklı tipteki fonksiyonları tanır. | 12, 14, 16, 9 | A |
4.2 Fonksiyonun bir noktadaki değerini hesaplar. | 12, 14, 16, 9 | A |
4.3 Fonksiyonların grafiklerini çizer. | 12, 14, 16, 9 | A |
4.4 Fonksiyonun grafiğini kullanarak fonksiyonun bir noktadaki değerini bulur. | 12, 14, 16, 9 | A |
4.5 Denklemleri çözmek için doğal logaritma fonksiyonunu kullanır. | 12, 14, 16, 9 | A |
4.6 Fonksiyonlar üzerinde öteleme ve yansıtma işlemi yapar. | 12, 14, 16, 9 | A |
5. Alanı ile ilgili olguların denklem sistemlerini kurabilecektir. | 12, 14, 16, 9 | A |
5.1 Denklem sistemlerini açıklar. | 12, 14, 16, 9 | A |
5.2 Doğrusal denklem sistemlerini çözer. | 12, 14, 16, 9 | A |
6. Olasılık kavramını açıklayabilecektir |
Öğretim Yöntemleri: | 12: Problem Çözme Yöntemi, 14: Bireysel Çalışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav, G: Kısa Sınav |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Sayılar ve Özellikleri | |
2 | Doğrusal ve kuadratik denklemler | |
3 | Eşitsizlikler | |
4 | Lineer Programlama, Toplam Sembolü | |
5 | Fonksiyon ve Grafikler : Fonksiyonun tanımı; Fonksiyonun noktadaki değeri; Sabit, polinom, ve mutlak değer fonksiyonları | |
6 | Fonksiyon ve Grafikler : Bileşke fonksiyon; Ters fonksiyon | |
7 | Fonksiyon ve Grafikler : Üstel ve logaritmik fonksiyonlar | |
8 | Fonksiyon ve Grafikler : Dik koordinat sisteminde fonksiyon grafikleri; Simetri, öteleme ve yansıtmalar | |
9 | Olasılık | |
10 | Koşullu Olasılık | |
11 | Bağımsız olaylar | |
12 | Bayes Formülü | |
13 | Beklenen Değer | |
14 | Binom Dağılımı |
Kaynak |
Ders Notları |
E. Haussler, R. S. Paul , R. J. Wood; Introductory Mathematical Analysis for Business, Economics and the Life and Social Sciences Ian Jacques ; Mathematics for Economics and Business Bülent Kobu ; İşletme Matematiği Alpha, Chiang, Matematiksel İktisadın Temel Yöntemleri. |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Psikolojinin araştırma ve uygulamaya dönük alt alanlarının temel kavramlarını ve bu alanların temel kuramlarını bilir. | ||||||
2 | Psikoloji tarihindeki kuram ve ekolleri karşılaştırabilir, yeni gelişmeleri bu bilgileriyle ilişkilendirebilir. | ||||||
3 | Karşılaştığı sorunları tanıyabilir, yorumlayabilir ve uzmanlık bilgisini kullanarak çözüm sunabilir. | ||||||
4 | Bir problemi bilimsel yöntemlerle araştırabilir, bulguları yorumlayabilir ve sonuçları bilimsel bir yayın haline getirebilir. | ||||||
5 | Alanı ile ilgili problemlerin çözümü için kurulan bir ekipte projeye liderlik edebilir, etkinlikleri planlayabilir ve yönetebilir. | ||||||
6 | Karşılaştığı yeni fikirleri taraf tutmadan bilimsel bakış açısıyla sorgulayabilir ve eleştirebilir. | ||||||
7 | Yaşam boyu öğrenme prensibini kendisine ilke edinir, alanıyla ilgili yeni gelişmeleri takip edebilir. | ||||||
8 | Bir problemle ilgili bulgularını, bilgisini ve çözüm önerilerini meslektaşlarıyla veya konunun yabancısı olan kişilerle, yazılı veya sözlü olarak uygun bir dille paylaşabilir. | ||||||
9 | Toplumsal sorumluluk bilincine sahip olup mesleki kazanımlarını, yakın ve uzak çevresindeki sorunların çözümünde kullanabilir. | ||||||
10 | Uluslararası mesleki gelişmeleri izlemek için en az B1 düzeyinde İngilizce bilir. | ||||||
11 | Temel bilgisayar becerilerine sahip olup meslektaşlarıyla güncel platformlar üzerinden iletişim kurabilir. | ||||||
12 | Ölçme-değerlendirmede kullanılan psikolojinin temel araçlarını bilir ve bu araçları kullanabilir. | ||||||
13 | Mesleki sorumluluk, yetki ve sınırlarını bilir, psikolojik sorunları tanır, çözümü için doğru yönlendirmeyi yapabilir, araştırma ve uygulamada etik ilkelere riayet eder. | ||||||
14 | Araştırma ve uygulamada bireysel ve kültürel farklılıkları gözetir, araştırma sonuçlarını değerlendirirken bu farklılıkları dikkate alır. |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |
AKTS / İşyükü Tablosu | ||||||
Etkinlik | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |||
Ders Saati | 0 | 0 | 0 | |||
Rehberli Problem Çözme | 0 | 0 | 0 | |||
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi | 0 | 0 | 0 | |||
Okul Dışı Diğer Faaliyetler | 0 | 0 | 0 | |||
Proje Sunumu / Seminer | 0 | 0 | 0 | |||
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Ara Sınav ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Genel Sınav ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Performans Görevi, Bakım Planı | 0 | 0 | 0 | |||
Toplam İş Yükü (Saat) | 0 | |||||
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(0/30) | 0 | |||||
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır. |
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
SOSYAL BİLİMLER İÇİN MATEMATİK | - | Bahar Dönemi | 3+0 | 3 | 4 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | İngilizce |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üye. Sertaç ERMAN |
Dersi Verenler | Dr.Öğr.Üye. Abdullah YENER |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Öğrencilerin gerçek hayatta karşılaşılan matematiksel problemleri çözebilmesi için gerekli nitelikleri ve alt yapıyı kazandırmaktır. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Sayılar ve Özellikleri, Doğrusal ve kuadratik denklemler ,Eşitsizlikler,Lineer Programlama, Toplam Sembolü,Fonksiyon ve Grafikler : Fonksiyonun tanımı; Fonksiyonun noktadaki değeri; Sabit, polinom, ve mutlak değer fonksiyonları ,Fonksiyon ve Grafikler : Bileşke fonksiyon; Ters fonksiyon ,Fonksiyon ve Grafikler : Üstel ve logaritmik fonksiyonlar,Fonksiyon ve Grafikler : Dik koordinat sisteminde fonksiyon grafikleri; Simetri, öteleme ve yansıtmalar,Olasılık,Koşullu Olasılık,Bağımsız olaylar,Bayes Formülü,Beklenen Değer,Binom Dağılımı; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
1. Sayılarla cebirsel işlemler yapabilecektir. | 12, 14, 16, 9 | A, G |
2. Alanı ile ilgili problemleri denklem ve eşitsizlik şeklinde ifade edebilecektir. | 12, 14, 16, 9 | A, G |
3.1 Denklem ve eşitsizlikleri örnekler. | 12, 14, 16, 9 | A |
3.2 Denklem ve eşitsizlik mantığını açıklar. | 12, 14, 16, 9 | A |
3.3 Denklemin kökünü açıklar. | 12, 14, 16, 9 | A |
3.4 Denklemin kökünü bulur. | 12, 14, 16, 9 | A |
3.5 Eşitsizliğin çözüm aralığını açıklar. | 12, 14, 16, 9 | A |
3.6 Eşitsizliğin çözüm aralığını bulur. | 12, 14, 16, 9 | A |
4. Fonksiyonları analiz edebilecektir. | 12, 14, 16, 9 | A, G |
4.1 Farklı tipteki fonksiyonları tanır. | 12, 14, 16, 9 | A |
4.2 Fonksiyonun bir noktadaki değerini hesaplar. | 12, 14, 16, 9 | A |
4.3 Fonksiyonların grafiklerini çizer. | 12, 14, 16, 9 | A |
4.4 Fonksiyonun grafiğini kullanarak fonksiyonun bir noktadaki değerini bulur. | 12, 14, 16, 9 | A |
4.5 Denklemleri çözmek için doğal logaritma fonksiyonunu kullanır. | 12, 14, 16, 9 | A |
4.6 Fonksiyonlar üzerinde öteleme ve yansıtma işlemi yapar. | 12, 14, 16, 9 | A |
5. Alanı ile ilgili olguların denklem sistemlerini kurabilecektir. | 12, 14, 16, 9 | A |
5.1 Denklem sistemlerini açıklar. | 12, 14, 16, 9 | A |
5.2 Doğrusal denklem sistemlerini çözer. | 12, 14, 16, 9 | A |
6. Olasılık kavramını açıklayabilecektir |
Öğretim Yöntemleri: | 12: Problem Çözme Yöntemi, 14: Bireysel Çalışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav, G: Kısa Sınav |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Sayılar ve Özellikleri | |
2 | Doğrusal ve kuadratik denklemler | |
3 | Eşitsizlikler | |
4 | Lineer Programlama, Toplam Sembolü | |
5 | Fonksiyon ve Grafikler : Fonksiyonun tanımı; Fonksiyonun noktadaki değeri; Sabit, polinom, ve mutlak değer fonksiyonları | |
6 | Fonksiyon ve Grafikler : Bileşke fonksiyon; Ters fonksiyon | |
7 | Fonksiyon ve Grafikler : Üstel ve logaritmik fonksiyonlar | |
8 | Fonksiyon ve Grafikler : Dik koordinat sisteminde fonksiyon grafikleri; Simetri, öteleme ve yansıtmalar | |
9 | Olasılık | |
10 | Koşullu Olasılık | |
11 | Bağımsız olaylar | |
12 | Bayes Formülü | |
13 | Beklenen Değer | |
14 | Binom Dağılımı |
Kaynak |
Ders Notları |
E. Haussler, R. S. Paul , R. J. Wood; Introductory Mathematical Analysis for Business, Economics and the Life and Social Sciences Ian Jacques ; Mathematics for Economics and Business Bülent Kobu ; İşletme Matematiği Alpha, Chiang, Matematiksel İktisadın Temel Yöntemleri. |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Psikolojinin araştırma ve uygulamaya dönük alt alanlarının temel kavramlarını ve bu alanların temel kuramlarını bilir. | ||||||
2 | Psikoloji tarihindeki kuram ve ekolleri karşılaştırabilir, yeni gelişmeleri bu bilgileriyle ilişkilendirebilir. | ||||||
3 | Karşılaştığı sorunları tanıyabilir, yorumlayabilir ve uzmanlık bilgisini kullanarak çözüm sunabilir. | ||||||
4 | Bir problemi bilimsel yöntemlerle araştırabilir, bulguları yorumlayabilir ve sonuçları bilimsel bir yayın haline getirebilir. | ||||||
5 | Alanı ile ilgili problemlerin çözümü için kurulan bir ekipte projeye liderlik edebilir, etkinlikleri planlayabilir ve yönetebilir. | ||||||
6 | Karşılaştığı yeni fikirleri taraf tutmadan bilimsel bakış açısıyla sorgulayabilir ve eleştirebilir. | ||||||
7 | Yaşam boyu öğrenme prensibini kendisine ilke edinir, alanıyla ilgili yeni gelişmeleri takip edebilir. | ||||||
8 | Bir problemle ilgili bulgularını, bilgisini ve çözüm önerilerini meslektaşlarıyla veya konunun yabancısı olan kişilerle, yazılı veya sözlü olarak uygun bir dille paylaşabilir. | ||||||
9 | Toplumsal sorumluluk bilincine sahip olup mesleki kazanımlarını, yakın ve uzak çevresindeki sorunların çözümünde kullanabilir. | ||||||
10 | Uluslararası mesleki gelişmeleri izlemek için en az B1 düzeyinde İngilizce bilir. | ||||||
11 | Temel bilgisayar becerilerine sahip olup meslektaşlarıyla güncel platformlar üzerinden iletişim kurabilir. | ||||||
12 | Ölçme-değerlendirmede kullanılan psikolojinin temel araçlarını bilir ve bu araçları kullanabilir. | ||||||
13 | Mesleki sorumluluk, yetki ve sınırlarını bilir, psikolojik sorunları tanır, çözümü için doğru yönlendirmeyi yapabilir, araştırma ve uygulamada etik ilkelere riayet eder. | ||||||
14 | Araştırma ve uygulamada bireysel ve kültürel farklılıkları gözetir, araştırma sonuçlarını değerlendirirken bu farklılıkları dikkate alır. |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |