Ana içeriğe atla

Ders Detayı

Ders Tanımı

DersKoduYarıyılT+U SaatKrediAKTS
KADIN VE PSİKOLOJİ-Güz Dönemi3+036
Ders Programı
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Diliİngilizce
Dersin SeviyesiLisans
Dersin TürüPrograma Bağlı Seçmeli
Dersin KoordinatörüProf.Dr. Gökhan MALKOÇ
Dersi VerenlerProf.Dr. Gökhan MALKOÇ, Öğr.Gör. Ezgi TABOĞLU
Dersin Yardımcıları
Dersin AmacıBu dersin amacı, hem teorik hem uygulamalı perspektiflerden kadının psikolojisine genel bir bakış sunmak; kadınlara, kadınların deneyimlerine ve toplumsal cinsiyet rollerine dair konuları, psikoloji ile ilişkilendirerek bilimsel araştırmalar çerçevesinde incelemek; sağlık, iş hayatı ve ilişkiler gibi çeşitli alanlarda, kadınların yaşamlarını etkileyen çeşitli unsurları ve bunların psikolojik boyutlarını aktarmak ve öğrencilerin geleneksel psikolojik yaklaşımlara cinsiyet üzerinden eleştirel bir bakış açısı geliştirmelerini sağlamaktır.
Dersin İçeriğiBu ders; Tanışma ve Giriş,Kadın ve psikolojide ana kavramlar - I,Kadın ve psikolojide ana kavramlar - II ,Kadın ve ilişkiler,Kadın ve yaşamın evreleri ,Basın ve sinemada kadın ve psikoloji ,Kadının ‘ses’i,Kadın ve şiddet - I,Kadın ve şiddet - II ,Kadının psikolojik bakımdan sağlığı - I,Kadının psikolojik bakımdan sağlığı - II,Kadın ve emek,‘Kadın ve Psikoloji’nin geleceği,Kadın ve Psikoloji genel değerlendirme ve kapanış; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme KazanımlarıÖğretim YöntemleriÖlçme Yöntemleri
1. Kadının psikolojisine dair araştırma ve teorileri aktarabilmek, yorumlayabilmek ve eleştirebilmek10, 19, 20A
2. Toplumun, toplumsal yaşamın farklı alanlarında kadına dair tavırlarını ve toplumsal cinsiyete ilişkin kalıp yargıları değerlendirebilmek16, 5, 9A
3. Toplumun, toplumsal yaşamın farklı alanlarında kadına dair tavırlarının ve toplumsal cinsiyete ilişkin kalıp yargıların, kadınların yaşam deneyimleri ve gelişimleri üzerindeki etkilerini tartışabilmek19, 21, 9A
4. Geleneksel psikolojiye ait araştırma ve teorilere ilişkin olarak, cinsiyeti göz önüne alan eleştirel bir bakış açısı geliştirebilmek14, 20, 9A, E
6. Kadının karşılaştığı farklı şiddet biçimlerini ayırt edebilmek ve bunların nedenleriyle ilgili eleştirel düşünebilmek10, 20, 21, 9A
7. Kadına özgü psikolojik sorunları ve çözüm önerilerini açıklayabilmek14, 37, 9A
5. Psikolojide cinsiyetçi olmayan araştırma yöntemlerini tanımlayabilmek14, 16, 9A
Öğretim Yöntemleri:10: Tartışma Yöntemi, 14: Bireysel Çalışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 19: Beyin Fırtınası Tekniği, 20: Tersine Beyin Fırtınası Tekniği, 21: Benzetim/Simülasyon Tekniği, 37: Bilgisayar Ve İnternet Destekli Öğretim, 5: İşbirlikli Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:A: Klasik Yazılı Sınav, E: Ödev

Ders Akışı

SıraKonularÖn Hazırlık
1Tanışma ve GirişÖn hazırlık gerekmemektedir.
2Kadın ve psikolojide ana kavramlar - IÖn hazırlık gerekmemektedir.
3Kadın ve psikolojide ana kavramlar - II Ek okumalar ve çeşitli medya kaynakları
4Kadın ve ilişkilerYıldırım, E. (2017) Yeni Bir Hayat Kurmak. İstanbul, İletişim Yayınları kitabının ilgili bölümü, ek okumalar ve çeşitli medya kaynakları
5Kadın ve yaşamın evreleri Ek okumalar ve çeşitli medya kaynakları
6Basın ve sinemada kadın ve psikoloji Çeşitli medya kaynakları
7Kadının ‘ses’iLerner, H. (2017) Öfke Dansı. İstanbul, Varlık Yayınları kitabının ilgili bölümü, Gilligan, C. (2017) Kadının Farklı Sesi. İstanbul, Pinhan Yayıncılık kitabının ilgili bölümü, ek okumalar ve çeşitli medya kaynakları
8Kadın ve şiddet - IEk okumalar ve çeşitli medya kaynakları
9Kadın ve şiddet - II Ek okumalar ve çeşitli medya kaynakları
10Kadının psikolojik bakımdan sağlığı - IEk okumalar ve çeşitli medya kaynakları
11Kadının psikolojik bakımdan sağlığı - IIEk okumalar ve çeşitli medya
12Kadın ve emekÖzyeğin, G. (2005) Başkalarının Kiri. İstanbul, İletişim Yayınları kitabının ilgili bölümü, ek okumalar ve çeşitli medya kaynakları
13‘Kadın ve Psikoloji’nin geleceğiWoolf, V. (2017) Kendine Ait Bir Oda. İstanbul, İndigo Kitap kitabının ilgili bölümü, ek okumalar ve çeşitli medya kaynakları
14Kadın ve Psikoloji genel değerlendirme ve kapanışEk okumalar ve çeşitli medya kaynakları
Kaynak
Dersin tek bir kaynağı yoktur. İlgili dersler için MEBİS’e çeşitli yazılı kaynaklar okuma olarak yüklenecektir. Ayrıca güncel haberler, makaleler, araştırma bulguları ve videolar da ders kaynağı olarak kullanılacaktır. Faydalanılacak kaynaklardan bazıları şöyledir: Gilligan, C. (2017) Kadının Farklı Sesi. İstanbul, Pinhan Yayıncılık Woolf, V. (2017) Kendine Ait Bir Oda. İstanbul, İndigo Kitap Lerner, H. (2017) Öfke Dansı. İstanbul, Varlık Yayınları. Yıldırım, E. (2017) Yeni Bir Hayat Kurmak. İstanbul, İletişim Yayınları

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
NoProgram Yeterliliği Katkı Düzeyi
12345
1
Psikolojinin araştırma ve uygulamaya dönük alt alanlarının temel kavramlarını ve bu alanların temel kuramlarını bilir.
2
Psikoloji tarihindeki kuram ve ekolleri karşılaştırabilir, yeni gelişmeleri bu bilgileriyle ilişkilendirebilir.
3
Karşılaştığı sorunları tanıyabilir, yorumlayabilir ve uzmanlık bilgisini kullanarak çözüm sunabilir.
4
Bir problemi bilimsel yöntemlerle araştırabilir, bulguları yorumlayabilir ve sonuçları bilimsel bir yayın haline getirebilir.
5
Alanı ile ilgili problemlerin çözümü için kurulan bir ekipte projeye liderlik edebilir, etkinlikleri planlayabilir ve yönetebilir.
6
Karşılaştığı yeni fikirleri taraf tutmadan bilimsel bakış açısıyla sorgulayabilir ve eleştirebilir.
7
Yaşam boyu öğrenme prensibini kendisine ilke edinir, alanıyla ilgili yeni gelişmeleri takip edebilir.
8
Bir problemle ilgili bulgularını, bilgisini ve çözüm önerilerini meslektaşlarıyla veya konunun yabancısı olan kişilerle, yazılı veya sözlü olarak uygun bir dille paylaşabilir.
9
Toplumsal sorumluluk bilincine sahip olup mesleki kazanımlarını, yakın ve uzak çevresindeki sorunların çözümünde kullanabilir.
10
Uluslararası mesleki gelişmeleri izlemek için en az B1 düzeyinde İngilizce bilir.
11
Temel bilgisayar becerilerine sahip olup meslektaşlarıyla güncel platformlar üzerinden iletişim kurabilir.
12
Ölçme-değerlendirmede kullanılan psikolojinin temel araçlarını bilir ve bu araçları kullanabilir.
13
Mesleki sorumluluk, yetki ve sınırlarını bilir, psikolojik sorunları tanır, çözümü için doğru yönlendirmeyi yapabilir, araştırma ve uygulamada etik ilkelere riayet eder.
14
Araştırma ve uygulamada bireysel ve kültürel farklılıkları gözetir, araştırma sonuçlarını değerlendirirken bu farklılıkları dikkate alır.

Değerlendirme Sistemi

Katkı DüzeyiMutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı 40
Genel Sınavın Başarıya Oranı 60
Toplam 100
AKTS / İşyükü Tablosu
EtkinlikSayıSüresi (Saat)Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Saati14342
Rehberli Problem Çözme14342
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi000
Okul Dışı Diğer Faaliyetler12020
Proje Sunumu / Seminer000
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı000
Ara Sınav ve Hazırlığı12525
Genel Sınav ve Hazırlığı13030
Performans Görevi, Bakım Planı000
Toplam İş Yükü (Saat)159
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(159/30)5
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır.

Dersin Detaylı Bilgileri

Ders Tanımı

DersKoduYarıyılT+U SaatKrediAKTS
KADIN VE PSİKOLOJİ-Güz Dönemi3+036
Ders Programı
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Diliİngilizce
Dersin SeviyesiLisans
Dersin TürüPrograma Bağlı Seçmeli
Dersin KoordinatörüProf.Dr. Gökhan MALKOÇ
Dersi VerenlerProf.Dr. Gökhan MALKOÇ, Öğr.Gör. Ezgi TABOĞLU
Dersin Yardımcıları
Dersin AmacıBu dersin amacı, hem teorik hem uygulamalı perspektiflerden kadının psikolojisine genel bir bakış sunmak; kadınlara, kadınların deneyimlerine ve toplumsal cinsiyet rollerine dair konuları, psikoloji ile ilişkilendirerek bilimsel araştırmalar çerçevesinde incelemek; sağlık, iş hayatı ve ilişkiler gibi çeşitli alanlarda, kadınların yaşamlarını etkileyen çeşitli unsurları ve bunların psikolojik boyutlarını aktarmak ve öğrencilerin geleneksel psikolojik yaklaşımlara cinsiyet üzerinden eleştirel bir bakış açısı geliştirmelerini sağlamaktır.
Dersin İçeriğiBu ders; Tanışma ve Giriş,Kadın ve psikolojide ana kavramlar - I,Kadın ve psikolojide ana kavramlar - II ,Kadın ve ilişkiler,Kadın ve yaşamın evreleri ,Basın ve sinemada kadın ve psikoloji ,Kadının ‘ses’i,Kadın ve şiddet - I,Kadın ve şiddet - II ,Kadının psikolojik bakımdan sağlığı - I,Kadının psikolojik bakımdan sağlığı - II,Kadın ve emek,‘Kadın ve Psikoloji’nin geleceği,Kadın ve Psikoloji genel değerlendirme ve kapanış; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme KazanımlarıÖğretim YöntemleriÖlçme Yöntemleri
1. Kadının psikolojisine dair araştırma ve teorileri aktarabilmek, yorumlayabilmek ve eleştirebilmek10, 19, 20A
2. Toplumun, toplumsal yaşamın farklı alanlarında kadına dair tavırlarını ve toplumsal cinsiyete ilişkin kalıp yargıları değerlendirebilmek16, 5, 9A
3. Toplumun, toplumsal yaşamın farklı alanlarında kadına dair tavırlarının ve toplumsal cinsiyete ilişkin kalıp yargıların, kadınların yaşam deneyimleri ve gelişimleri üzerindeki etkilerini tartışabilmek19, 21, 9A
4. Geleneksel psikolojiye ait araştırma ve teorilere ilişkin olarak, cinsiyeti göz önüne alan eleştirel bir bakış açısı geliştirebilmek14, 20, 9A, E
6. Kadının karşılaştığı farklı şiddet biçimlerini ayırt edebilmek ve bunların nedenleriyle ilgili eleştirel düşünebilmek10, 20, 21, 9A
7. Kadına özgü psikolojik sorunları ve çözüm önerilerini açıklayabilmek14, 37, 9A
5. Psikolojide cinsiyetçi olmayan araştırma yöntemlerini tanımlayabilmek14, 16, 9A
Öğretim Yöntemleri:10: Tartışma Yöntemi, 14: Bireysel Çalışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 19: Beyin Fırtınası Tekniği, 20: Tersine Beyin Fırtınası Tekniği, 21: Benzetim/Simülasyon Tekniği, 37: Bilgisayar Ve İnternet Destekli Öğretim, 5: İşbirlikli Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:A: Klasik Yazılı Sınav, E: Ödev

Ders Akışı

SıraKonularÖn Hazırlık
1Tanışma ve GirişÖn hazırlık gerekmemektedir.
2Kadın ve psikolojide ana kavramlar - IÖn hazırlık gerekmemektedir.
3Kadın ve psikolojide ana kavramlar - II Ek okumalar ve çeşitli medya kaynakları
4Kadın ve ilişkilerYıldırım, E. (2017) Yeni Bir Hayat Kurmak. İstanbul, İletişim Yayınları kitabının ilgili bölümü, ek okumalar ve çeşitli medya kaynakları
5Kadın ve yaşamın evreleri Ek okumalar ve çeşitli medya kaynakları
6Basın ve sinemada kadın ve psikoloji Çeşitli medya kaynakları
7Kadının ‘ses’iLerner, H. (2017) Öfke Dansı. İstanbul, Varlık Yayınları kitabının ilgili bölümü, Gilligan, C. (2017) Kadının Farklı Sesi. İstanbul, Pinhan Yayıncılık kitabının ilgili bölümü, ek okumalar ve çeşitli medya kaynakları
8Kadın ve şiddet - IEk okumalar ve çeşitli medya kaynakları
9Kadın ve şiddet - II Ek okumalar ve çeşitli medya kaynakları
10Kadının psikolojik bakımdan sağlığı - IEk okumalar ve çeşitli medya kaynakları
11Kadının psikolojik bakımdan sağlığı - IIEk okumalar ve çeşitli medya
12Kadın ve emekÖzyeğin, G. (2005) Başkalarının Kiri. İstanbul, İletişim Yayınları kitabının ilgili bölümü, ek okumalar ve çeşitli medya kaynakları
13‘Kadın ve Psikoloji’nin geleceğiWoolf, V. (2017) Kendine Ait Bir Oda. İstanbul, İndigo Kitap kitabının ilgili bölümü, ek okumalar ve çeşitli medya kaynakları
14Kadın ve Psikoloji genel değerlendirme ve kapanışEk okumalar ve çeşitli medya kaynakları
Kaynak
Dersin tek bir kaynağı yoktur. İlgili dersler için MEBİS’e çeşitli yazılı kaynaklar okuma olarak yüklenecektir. Ayrıca güncel haberler, makaleler, araştırma bulguları ve videolar da ders kaynağı olarak kullanılacaktır. Faydalanılacak kaynaklardan bazıları şöyledir: Gilligan, C. (2017) Kadının Farklı Sesi. İstanbul, Pinhan Yayıncılık Woolf, V. (2017) Kendine Ait Bir Oda. İstanbul, İndigo Kitap Lerner, H. (2017) Öfke Dansı. İstanbul, Varlık Yayınları. Yıldırım, E. (2017) Yeni Bir Hayat Kurmak. İstanbul, İletişim Yayınları

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
NoProgram Yeterliliği Katkı Düzeyi
12345
1
Psikolojinin araştırma ve uygulamaya dönük alt alanlarının temel kavramlarını ve bu alanların temel kuramlarını bilir.
2
Psikoloji tarihindeki kuram ve ekolleri karşılaştırabilir, yeni gelişmeleri bu bilgileriyle ilişkilendirebilir.
3
Karşılaştığı sorunları tanıyabilir, yorumlayabilir ve uzmanlık bilgisini kullanarak çözüm sunabilir.
4
Bir problemi bilimsel yöntemlerle araştırabilir, bulguları yorumlayabilir ve sonuçları bilimsel bir yayın haline getirebilir.
5
Alanı ile ilgili problemlerin çözümü için kurulan bir ekipte projeye liderlik edebilir, etkinlikleri planlayabilir ve yönetebilir.
6
Karşılaştığı yeni fikirleri taraf tutmadan bilimsel bakış açısıyla sorgulayabilir ve eleştirebilir.
7
Yaşam boyu öğrenme prensibini kendisine ilke edinir, alanıyla ilgili yeni gelişmeleri takip edebilir.
8
Bir problemle ilgili bulgularını, bilgisini ve çözüm önerilerini meslektaşlarıyla veya konunun yabancısı olan kişilerle, yazılı veya sözlü olarak uygun bir dille paylaşabilir.
9
Toplumsal sorumluluk bilincine sahip olup mesleki kazanımlarını, yakın ve uzak çevresindeki sorunların çözümünde kullanabilir.
10
Uluslararası mesleki gelişmeleri izlemek için en az B1 düzeyinde İngilizce bilir.
11
Temel bilgisayar becerilerine sahip olup meslektaşlarıyla güncel platformlar üzerinden iletişim kurabilir.
12
Ölçme-değerlendirmede kullanılan psikolojinin temel araçlarını bilir ve bu araçları kullanabilir.
13
Mesleki sorumluluk, yetki ve sınırlarını bilir, psikolojik sorunları tanır, çözümü için doğru yönlendirmeyi yapabilir, araştırma ve uygulamada etik ilkelere riayet eder.
14
Araştırma ve uygulamada bireysel ve kültürel farklılıkları gözetir, araştırma sonuçlarını değerlendirirken bu farklılıkları dikkate alır.

Değerlendirme Sistemi

Katkı DüzeyiMutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı 40
Genel Sınavın Başarıya Oranı 60
Toplam 100

Sayısal Veriler

Öğrenci Başarı Durumu

Ekleme Tarihi: 06/07/2022 - 13:48Son Güncelleme Tarihi: 06/07/2022 - 13:50