Ders Detayı
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
TRAVMADA BİLİŞSEL SÜREÇLER | - | Bahar Dönemi | 3+0 | 3 | 6 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | İngilizce |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Programa Bağlı Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. Kaasım Fatih YAVUZ |
Dersi Verenler | Prof.Dr. Kaasım Fatih YAVUZ, Öğr.Gör. Begüm COŞGUN |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Bu dersin amacı çocuk ve yetişkinlerdeki bilişsel süreçlerin özelliklerini, bu süreçlerin fiziksel ve psikolojik travma durumunda ne şekilde etkilendiğini ve kişileri travmanın olumsuz etkilerine karşı nasıl koruduğunu açıklamak; bu alandaki bilimsel çalışmalarda kullanılan araştırma yöntemlerini ve ölçüm araçlarını öğrencilere tanıtmak; travma ve bilişsel süreçler alanındaki güncel bilimsel çalışmaları aktarmaktır. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Giriş,Yönetici İşlevler ,Yönetici İşlevlerin Klinik ve Akademik Ölçüm Yöntemleri,Travma,Dezavantajlı Çocuklarda Bilişsel Gelişim,Çocuk İstismarı ve Bilişsel Gelişim,Travma ve Yönetici İşlevler-1,Travma ve Yönetici İşlevler-2,Travma ve Otobiyografik Bellek,Kafa Travması ve Bilişsel İşlevler,Sığınmacı ve Mültecilerde Bilişsel İşlevler-1,Sığınmacı ve Mültecilerde Bilişsel İşlevler-2,Güncel Makale Sunum ve Tartışmaları,Travma Durumunda Psikolojik Sağlamlık; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
1.Bilişsel fonksiyonlar / Yönetici işlevler alanındaki temel kavramlarını tanımlayabilir, kavramlar arası farkları ayırt edebilir. | 23, 9 | A |
3.Alanda güncel araştırmalarda kullanılan ölçüm yöntemleri ve araştırma tekniklerini listeleyebilir. | 23, 9 | A |
4.Alandaki güncel bilimsel çalışmaların sonuçlarını yorumlayıp tartışabilir. | 10, 16, 9 | E |
5.Travma ve bilişsel fonksiyonlar arasındaki ilişkiyi inceleyebilir. | 10, 9 | A |
2. Travma alanındaki temel kavramlarını tanımlayabilir. | 23, 9 | A |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 23: Kavram Haritası Tekniği, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav, E: Ödev |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Giriş | |
2 | Yönetici İşlevler | Yönetici işlevlerin ayrıştırılmasında multidisipliner yaklaşım: Bilişsel psikolojiden nöroradyolojiye. |
3 | Yönetici İşlevlerin Klinik ve Akademik Ölçüm Yöntemleri | Yönetici işlevlerin ayrıştırılmasında multidisipliner yaklaşım: Bilişsel psikolojiden nöroradyolojiye. |
4 | Travma | Travma Sonrası Stres Bozukluğu |
5 | Dezavantajlı Çocuklarda Bilişsel Gelişim | |
6 | Çocuk İstismarı ve Bilişsel Gelişim | |
7 | Travma ve Yönetici İşlevler-1 | Travma Sonrası Stres Bozukluğunda Bilişsel Süreçler |
8 | Travma ve Yönetici İşlevler-2 | Travma Sonrası Stres Bozukluğunda Bilişsel Süreçler |
9 | Travma ve Otobiyografik Bellek | |
10 | Kafa Travması ve Bilişsel İşlevler | |
11 | Sığınmacı ve Mültecilerde Bilişsel İşlevler-1 | Mülteci, sığınmacı ve göçmen kadınların ruh sağlığı. |
12 | Sığınmacı ve Mültecilerde Bilişsel İşlevler-2 | Mülteci çocukların eğitimi ve uyumlarına yönelik yapılan müdahale programları üzerine bir derleme |
13 | Güncel Makale Sunum ve Tartışmaları | |
14 | Travma Durumunda Psikolojik Sağlamlık |
Kaynak |
Diamond, A. (2013). Executive functions. Annual review of psychology, 64, 135-168. Anderson, P. (2002). Assessment and development of executive function (EF) during childhood. Child neuropsychology, 8(2), 71-82. Armsworth, M. W., & Holaday, M. (1993). The effects of psychological trauma on children and adolescents. Journal of Counseling & Development, 72(1), 49-56. Evans, G. W. (2006). Child development and physical environment. Annual Review Psychology, 57, 423-451. De Bellis, M. D., Woolley, D. P., & Hooper, S. R. (2013). Neuropsychological findings in pediatric maltreatment: relationship of PTSD, dissociative symptoms, and abuse/neglect indices to neurocognitive outcomes. Child maltreatment, 18(3), 171-183. Aupperle, R. L., Melrose, A. J., Stein, M. B., & Paulus, M. P. (2012). Executivefunction and PTSD: Disengaging from trauma. Neuropharmacology, 62(2), 686–94. Fazel, M., Reed, R. V., Panter-Brick, C., & Stein, A. (2012). Mental health of displaced and refugee children resettled in high-income countries: risk and protective factors. The Lancet, 379(9812), 266-282. Polak, R., Witteveen, A. B., Reitsma, J. B., &Olff, M. (2012). The role of executive function in posttraumatic stress disorder: A systematic review. Journal of Affective Disorders, 141(1), 11–21. Moore, S. A., & Zoellner, L. A. (2007). Overgeneral autobiographical memory and traumatic events: An evaluative review. Psychological Bulletin, 133(3), 419–437. https://doi.org/10.1037/0033-2909.133.3.419 Rackley, Christopher & Allen, Daniel & Fuhrman, Laura & Mayfield, Joan. (2011). Generalizability of WISC-IV index and subtest score profiles in children with traumatic brain injury. Child neuropsychology : a journal on normal and abnormal development in childhood and adolescence. 18. 512-9. 10.1080/09297049.2011.628308. Montgomery, E. (2010). Trauma and resilience in young refugees: A 9-year followup study. Development and psychopathology, 22(2), 477-489. |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Psikolojinin araştırma ve uygulamaya dönük alt alanlarının temel kavramlarını ve bu alanların temel kuramlarını bilir. | ||||||
2 | Psikoloji tarihindeki kuram ve ekolleri karşılaştırabilir, yeni gelişmeleri bu bilgileriyle ilişkilendirebilir. | ||||||
3 | Karşılaştığı sorunları tanıyabilir, yorumlayabilir ve uzmanlık bilgisini kullanarak çözüm sunabilir. | ||||||
4 | Bir problemi bilimsel yöntemlerle araştırabilir, bulguları yorumlayabilir ve sonuçları bilimsel bir yayın haline getirebilir. | ||||||
5 | Alanı ile ilgili problemlerin çözümü için kurulan bir ekipte projeye liderlik edebilir, etkinlikleri planlayabilir ve yönetebilir. | ||||||
6 | Karşılaştığı yeni fikirleri taraf tutmadan bilimsel bakış açısıyla sorgulayabilir ve eleştirebilir. | ||||||
7 | Yaşam boyu öğrenme prensibini kendisine ilke edinir, alanıyla ilgili yeni gelişmeleri takip edebilir. | ||||||
8 | Bir problemle ilgili bulgularını, bilgisini ve çözüm önerilerini meslektaşlarıyla veya konunun yabancısı olan kişilerle, yazılı veya sözlü olarak uygun bir dille paylaşabilir. | ||||||
9 | Toplumsal sorumluluk bilincine sahip olup mesleki kazanımlarını, yakın ve uzak çevresindeki sorunların çözümünde kullanabilir. | ||||||
10 | Uluslararası mesleki gelişmeleri izlemek için en az B1 düzeyinde İngilizce bilir. | ||||||
11 | Temel bilgisayar becerilerine sahip olup meslektaşlarıyla güncel platformlar üzerinden iletişim kurabilir. | ||||||
12 | Ölçme-değerlendirmede kullanılan psikolojinin temel araçlarını bilir ve bu araçları kullanabilir. | ||||||
13 | Mesleki sorumluluk, yetki ve sınırlarını bilir, psikolojik sorunları tanır, çözümü için doğru yönlendirmeyi yapabilir, araştırma ve uygulamada etik ilkelere riayet eder. | ||||||
14 | Araştırma ve uygulamada bireysel ve kültürel farklılıkları gözetir, araştırma sonuçlarını değerlendirirken bu farklılıkları dikkate alır. |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 20 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 80 | |
Toplam | 100 |
AKTS / İşyükü Tablosu | ||||||
Etkinlik | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |||
Ders Saati | 0 | 0 | 0 | |||
Ders Saati | 0 | 0 | 0 | |||
Ders Saati | 0 | 0 | 0 | |||
Ders Saati | 0 | 0 | 0 | |||
Rehberli Problem Çözme | 0 | 0 | 0 | |||
Rehberli Problem Çözme | 0 | 0 | 0 | |||
Rehberli Problem Çözme | 0 | 0 | 0 | |||
Rehberli Problem Çözme | 0 | 0 | 0 | |||
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi | 0 | 0 | 0 | |||
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi | 0 | 0 | 0 | |||
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi | 0 | 0 | 0 | |||
Okul Dışı Diğer Faaliyetler | 0 | 0 | 0 | |||
Okul Dışı Diğer Faaliyetler | 0 | 0 | 0 | |||
Okul Dışı Diğer Faaliyetler | 0 | 0 | 0 | |||
Okul Dışı Diğer Faaliyetler | 0 | 0 | 0 | |||
Proje Sunumu / Seminer | 0 | 0 | 0 | |||
Proje Sunumu / Seminer | 0 | 0 | 0 | |||
Proje Sunumu / Seminer | 0 | 0 | 0 | |||
Proje Sunumu / Seminer | 0 | 0 | 0 | |||
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Ara Sınav ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Ara Sınav ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Ara Sınav ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Ara Sınav ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Genel Sınav ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Genel Sınav ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Genel Sınav ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Genel Sınav ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Performans Görevi, Bakım Planı | 0 | 0 | 0 | |||
Performans Görevi, Bakım Planı | 0 | 0 | 0 | |||
Performans Görevi, Bakım Planı | 0 | 0 | 0 | |||
Performans Görevi, Bakım Planı | 0 | 0 | 0 | |||
Toplam İş Yükü (Saat) | 0 | |||||
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(0/30) | 0 | |||||
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır. |
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
TRAVMADA BİLİŞSEL SÜREÇLER | - | Bahar Dönemi | 3+0 | 3 | 6 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | İngilizce |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Programa Bağlı Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. Kaasım Fatih YAVUZ |
Dersi Verenler | Prof.Dr. Kaasım Fatih YAVUZ, Öğr.Gör. Begüm COŞGUN |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Bu dersin amacı çocuk ve yetişkinlerdeki bilişsel süreçlerin özelliklerini, bu süreçlerin fiziksel ve psikolojik travma durumunda ne şekilde etkilendiğini ve kişileri travmanın olumsuz etkilerine karşı nasıl koruduğunu açıklamak; bu alandaki bilimsel çalışmalarda kullanılan araştırma yöntemlerini ve ölçüm araçlarını öğrencilere tanıtmak; travma ve bilişsel süreçler alanındaki güncel bilimsel çalışmaları aktarmaktır. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Giriş,Yönetici İşlevler ,Yönetici İşlevlerin Klinik ve Akademik Ölçüm Yöntemleri,Travma,Dezavantajlı Çocuklarda Bilişsel Gelişim,Çocuk İstismarı ve Bilişsel Gelişim,Travma ve Yönetici İşlevler-1,Travma ve Yönetici İşlevler-2,Travma ve Otobiyografik Bellek,Kafa Travması ve Bilişsel İşlevler,Sığınmacı ve Mültecilerde Bilişsel İşlevler-1,Sığınmacı ve Mültecilerde Bilişsel İşlevler-2,Güncel Makale Sunum ve Tartışmaları,Travma Durumunda Psikolojik Sağlamlık; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
1.Bilişsel fonksiyonlar / Yönetici işlevler alanındaki temel kavramlarını tanımlayabilir, kavramlar arası farkları ayırt edebilir. | 23, 9 | A |
3.Alanda güncel araştırmalarda kullanılan ölçüm yöntemleri ve araştırma tekniklerini listeleyebilir. | 23, 9 | A |
4.Alandaki güncel bilimsel çalışmaların sonuçlarını yorumlayıp tartışabilir. | 10, 16, 9 | E |
5.Travma ve bilişsel fonksiyonlar arasındaki ilişkiyi inceleyebilir. | 10, 9 | A |
2. Travma alanındaki temel kavramlarını tanımlayabilir. | 23, 9 | A |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 23: Kavram Haritası Tekniği, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav, E: Ödev |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Giriş | |
2 | Yönetici İşlevler | Yönetici işlevlerin ayrıştırılmasında multidisipliner yaklaşım: Bilişsel psikolojiden nöroradyolojiye. |
3 | Yönetici İşlevlerin Klinik ve Akademik Ölçüm Yöntemleri | Yönetici işlevlerin ayrıştırılmasında multidisipliner yaklaşım: Bilişsel psikolojiden nöroradyolojiye. |
4 | Travma | Travma Sonrası Stres Bozukluğu |
5 | Dezavantajlı Çocuklarda Bilişsel Gelişim | |
6 | Çocuk İstismarı ve Bilişsel Gelişim | |
7 | Travma ve Yönetici İşlevler-1 | Travma Sonrası Stres Bozukluğunda Bilişsel Süreçler |
8 | Travma ve Yönetici İşlevler-2 | Travma Sonrası Stres Bozukluğunda Bilişsel Süreçler |
9 | Travma ve Otobiyografik Bellek | |
10 | Kafa Travması ve Bilişsel İşlevler | |
11 | Sığınmacı ve Mültecilerde Bilişsel İşlevler-1 | Mülteci, sığınmacı ve göçmen kadınların ruh sağlığı. |
12 | Sığınmacı ve Mültecilerde Bilişsel İşlevler-2 | Mülteci çocukların eğitimi ve uyumlarına yönelik yapılan müdahale programları üzerine bir derleme |
13 | Güncel Makale Sunum ve Tartışmaları | |
14 | Travma Durumunda Psikolojik Sağlamlık |
Kaynak |
Diamond, A. (2013). Executive functions. Annual review of psychology, 64, 135-168. Anderson, P. (2002). Assessment and development of executive function (EF) during childhood. Child neuropsychology, 8(2), 71-82. Armsworth, M. W., & Holaday, M. (1993). The effects of psychological trauma on children and adolescents. Journal of Counseling & Development, 72(1), 49-56. Evans, G. W. (2006). Child development and physical environment. Annual Review Psychology, 57, 423-451. De Bellis, M. D., Woolley, D. P., & Hooper, S. R. (2013). Neuropsychological findings in pediatric maltreatment: relationship of PTSD, dissociative symptoms, and abuse/neglect indices to neurocognitive outcomes. Child maltreatment, 18(3), 171-183. Aupperle, R. L., Melrose, A. J., Stein, M. B., & Paulus, M. P. (2012). Executivefunction and PTSD: Disengaging from trauma. Neuropharmacology, 62(2), 686–94. Fazel, M., Reed, R. V., Panter-Brick, C., & Stein, A. (2012). Mental health of displaced and refugee children resettled in high-income countries: risk and protective factors. The Lancet, 379(9812), 266-282. Polak, R., Witteveen, A. B., Reitsma, J. B., &Olff, M. (2012). The role of executive function in posttraumatic stress disorder: A systematic review. Journal of Affective Disorders, 141(1), 11–21. Moore, S. A., & Zoellner, L. A. (2007). Overgeneral autobiographical memory and traumatic events: An evaluative review. Psychological Bulletin, 133(3), 419–437. https://doi.org/10.1037/0033-2909.133.3.419 Rackley, Christopher & Allen, Daniel & Fuhrman, Laura & Mayfield, Joan. (2011). Generalizability of WISC-IV index and subtest score profiles in children with traumatic brain injury. Child neuropsychology : a journal on normal and abnormal development in childhood and adolescence. 18. 512-9. 10.1080/09297049.2011.628308. Montgomery, E. (2010). Trauma and resilience in young refugees: A 9-year followup study. Development and psychopathology, 22(2), 477-489. |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Psikolojinin araştırma ve uygulamaya dönük alt alanlarının temel kavramlarını ve bu alanların temel kuramlarını bilir. | ||||||
2 | Psikoloji tarihindeki kuram ve ekolleri karşılaştırabilir, yeni gelişmeleri bu bilgileriyle ilişkilendirebilir. | ||||||
3 | Karşılaştığı sorunları tanıyabilir, yorumlayabilir ve uzmanlık bilgisini kullanarak çözüm sunabilir. | ||||||
4 | Bir problemi bilimsel yöntemlerle araştırabilir, bulguları yorumlayabilir ve sonuçları bilimsel bir yayın haline getirebilir. | ||||||
5 | Alanı ile ilgili problemlerin çözümü için kurulan bir ekipte projeye liderlik edebilir, etkinlikleri planlayabilir ve yönetebilir. | ||||||
6 | Karşılaştığı yeni fikirleri taraf tutmadan bilimsel bakış açısıyla sorgulayabilir ve eleştirebilir. | ||||||
7 | Yaşam boyu öğrenme prensibini kendisine ilke edinir, alanıyla ilgili yeni gelişmeleri takip edebilir. | ||||||
8 | Bir problemle ilgili bulgularını, bilgisini ve çözüm önerilerini meslektaşlarıyla veya konunun yabancısı olan kişilerle, yazılı veya sözlü olarak uygun bir dille paylaşabilir. | ||||||
9 | Toplumsal sorumluluk bilincine sahip olup mesleki kazanımlarını, yakın ve uzak çevresindeki sorunların çözümünde kullanabilir. | ||||||
10 | Uluslararası mesleki gelişmeleri izlemek için en az B1 düzeyinde İngilizce bilir. | ||||||
11 | Temel bilgisayar becerilerine sahip olup meslektaşlarıyla güncel platformlar üzerinden iletişim kurabilir. | ||||||
12 | Ölçme-değerlendirmede kullanılan psikolojinin temel araçlarını bilir ve bu araçları kullanabilir. | ||||||
13 | Mesleki sorumluluk, yetki ve sınırlarını bilir, psikolojik sorunları tanır, çözümü için doğru yönlendirmeyi yapabilir, araştırma ve uygulamada etik ilkelere riayet eder. | ||||||
14 | Araştırma ve uygulamada bireysel ve kültürel farklılıkları gözetir, araştırma sonuçlarını değerlendirirken bu farklılıkları dikkate alır. |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 20 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 80 | |
Toplam | 100 |