Ana içeriğe atla

Ders Detayı

Ders Tanımı

DersKoduYarıyılT+U SaatKrediAKTS
BİLİŞSEL ANTROPOLOJİ-Bahar Dönemi3+036
Ders Programı
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Diliİngilizce
Dersin SeviyesiLisans
Dersin TürüPrograma Bağlı Seçmeli
Dersin KoordinatörüDr.Öğr.Üye. Dalga Derya TEOMAN ÇETİNKAYA
Dersi VerenlerDr.Öğr.Üye. Dalga Derya TEOMAN ÇETİNKAYA, Öğr.Gör. Sibel AKSU GÜNGÖR
Dersin Yardımcıları
Dersin AmacıBilişsel bilim insan zihnini inceler. Eğer bu incelemenin sadece insan zihnine odaklanarak gerçekleştirilebileceğini düşünürsek yanılabiliriz. Çünkü insan zihni soyutlanmış ve değişmez bir olgu değildir. Eğer insanların hissettiklerinin, inandıklarının, davranışlarının ve yaşam biçimlerinin benzer olduğunu kabul eder ve böylece olası kültürel farklılıkları gözardı edersek yine yanılabiliriz. Çünkü her kültür, zihinsel süreçler için kendine özgü bir çerçeve sunmaktadır. Antropoloji insanları ve yaşam biçimlerini inceler. Kültüre odaklanarak insanları anlamaya çalışır. Eğer insanların hissettiklerinin, inandıklarının, davranışlarının ve yaşam biçimlerinin kültürel inşalar olduğunu kabul eder ve evrensel zihinsel süreçleri gözardı edersek yanılabiliriz. Çünkü her kültürel olgu işlenmek için bir araca ihtiyaç duyar. Bilişsel antropoloji insan zihninin kültürel ve evrensel yönlerini tartışmak için bir zemin sağlamaktadır. Kültür ve insan zihni birçok açıdan tartışmalı kavramlardır. Bu yüzden bu iki yapının arasındaki sarmal ilişki önem taşımaktadır. Kültürel ve psikolojik antropolojinin alt alanı olarak bilişssel antropoloji bu ilişkiyi tartışmakta insan düşüncesinin esaslarına ışık tutmaktadır. Dersin amacı bilişsel antropoloji alanını tanıtmaktır. Bu ders, disiplinlerarası yaklaşımlar ve çalışmalar hakkında farkındalık yaratmayı ve öğrencilerin gelişmekte olan alanlara katkıda bulunma becerisini kazandırmayı amaçlamaktadır. İçgörü geliştirmek ve ortaya konan yaklaşımları iyice sindirmek için, öğrencilerin pilot araştırma yapmaları ve sonuçları analiz etmeleri beklenmektedir.
Dersin İçeriğiBu ders; Giriş, Kültür nedir?,
,Yapısalcılık ve Sembolizm ,Psikolojik Antropoloji,Bilişsel Antropoloji - Anlamı Analizi ,Bilişsel Antropoloji - Folk Taksonomileri,Bilişsel Antropoloji - Şema Kuramı, Bilişsel Antropoloji - Kültürel Temsiller ve Psikolojik Süreçler,Bilişsel Antropoloji - Yöntem,Bilişsel Antropoloji - Yöntem ,Araştırma Projesi,Araştırma Projesi,Araştırma Projesi,Araştırma Projesi; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme KazanımlarıÖğretim YöntemleriÖlçme Yöntemleri
1.Kültür kavramını antropolojik bakış açısı ile tartışabilir. 10, 13, 16, 9A, D, E
2. Disiplin olarak antropolojiyi tanıyabilir. 10, 16, 9A, D, E
3. Düşünce ve kuramların bağlamını karşılaştırabilir. 10, 16, 9A, D, E
4. Disiplin olarak psikolojik antropolojiyi tanıyabilir. 10, 16, 9A, D, E
5. Disiplin olarak bilişsel antropolojiyi tanıyabilir. 10, 13, 16, 4, 9A, D, E
6. Disiplinlerarası çalışmaları değerlendirebilir.10, 13, 16, 4, 9A, D, E
7. Farklı disiplinlerin yaklaşımlarını sentezleyebilir10, 13, 16, 4, 9A, D, E
Öğretim Yöntemleri:10: Tartışma Yöntemi, 13: Örnek Olay Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 4: Sorgulama Temelli Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:A: Klasik Yazılı Sınav, D: Sözlü Sınav, E: Ödev

Ders Akışı

SıraKonularÖn Hazırlık
1Giriş, Kültür nedir?Eriksen
2
Antropolojinin ortaya çıkışı 1920ler ve 1930larda Antropoloji kuramları
3Yapısalcılık ve Sembolizm Özbudun
4Psikolojik AntropolojiBock
5Bilişsel Antropoloji - Anlamı Analizi D’andrade
6Bilişsel Antropoloji - Folk TaksonomileriD’andrade
7Bilişsel Antropoloji - Şema KuramıD’andrade
8 Bilişsel Antropoloji - Kültürel Temsiller ve Psikolojik SüreçlerD’andrade
9Bilişsel Antropoloji - YöntemSpradley
10Bilişsel Antropoloji - Yöntem Spradley
11Araştırma Projesi
12Araştırma Projesi
13Araştırma Projesi
14Araştırma Projesi
Kaynak
A. Güngör, S. (2016). The Collective and Individual Aspects of Idiocentric Collecting. Yeditepe University. Bock, P. K. (2001). İnsan Davranışının Kültürel Temelleri: Psikolojik Antropoloji. İstanbul: İmge Kitabevi. Eriksen, T. H. (2009). Küçük Yerler Derin Mevzular Sosyal ve Kültürel Antropolojiye Giriş. İstanbul: Avesta. Roy D’andrade. (1995). The Development of Cognitive Anthropology. Cambridge: Cambridge University Press. Spradley, J. P. (1979). The Ethnographic Interview. Caengage Learning. Spradley, J. P. (1980). Participant Observation. Harcourt Brace Jovanovich College Publishers.

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
NoProgram Yeterliliği Katkı Düzeyi
12345
1
Psikolojinin araştırma ve uygulamaya dönük alt alanlarının temel kavramlarını ve bu alanların temel kuramlarını bilir.
2
Psikoloji tarihindeki kuram ve ekolleri karşılaştırabilir, yeni gelişmeleri bu bilgileriyle ilişkilendirebilir.
3
Karşılaştığı sorunları tanıyabilir, yorumlayabilir ve uzmanlık bilgisini kullanarak çözüm sunabilir.
4
Bir problemi bilimsel yöntemlerle araştırabilir, bulguları yorumlayabilir ve sonuçları bilimsel bir yayın haline getirebilir.
5
Alanı ile ilgili problemlerin çözümü için kurulan bir ekipte projeye liderlik edebilir, etkinlikleri planlayabilir ve yönetebilir.
6
Karşılaştığı yeni fikirleri taraf tutmadan bilimsel bakış açısıyla sorgulayabilir ve eleştirebilir.
7
Yaşam boyu öğrenme prensibini kendisine ilke edinir, alanıyla ilgili yeni gelişmeleri takip edebilir.
8
Bir problemle ilgili bulgularını, bilgisini ve çözüm önerilerini meslektaşlarıyla veya konunun yabancısı olan kişilerle, yazılı veya sözlü olarak uygun bir dille paylaşabilir.
9
Toplumsal sorumluluk bilincine sahip olup mesleki kazanımlarını, yakın ve uzak çevresindeki sorunların çözümünde kullanabilir.
10
Uluslararası mesleki gelişmeleri izlemek için en az B1 düzeyinde İngilizce bilir.
11
Temel bilgisayar becerilerine sahip olup meslektaşlarıyla güncel platformlar üzerinden iletişim kurabilir.
12
Ölçme-değerlendirmede kullanılan psikolojinin temel araçlarını bilir ve bu araçları kullanabilir.
13
Mesleki sorumluluk, yetki ve sınırlarını bilir, psikolojik sorunları tanır, çözümü için doğru yönlendirmeyi yapabilir, araştırma ve uygulamada etik ilkelere riayet eder.
14
Araştırma ve uygulamada bireysel ve kültürel farklılıkları gözetir, araştırma sonuçlarını değerlendirirken bu farklılıkları dikkate alır.

Değerlendirme Sistemi

Katkı DüzeyiMutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı 20
Genel Sınavın Başarıya Oranı 80
Toplam 100
AKTS / İşyükü Tablosu
EtkinlikSayıSüresi (Saat)Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Saati000
Ders Saati000
Rehberli Problem Çözme000
Rehberli Problem Çözme000
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi000
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi000
Okul Dışı Diğer Faaliyetler000
Okul Dışı Diğer Faaliyetler000
Proje Sunumu / Seminer000
Proje Sunumu / Seminer000
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı000
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı000
Ara Sınav ve Hazırlığı000
Ara Sınav ve Hazırlığı000
Genel Sınav ve Hazırlığı000
Genel Sınav ve Hazırlığı000
Performans Görevi, Bakım Planı000
Performans Görevi, Bakım Planı000
Toplam İş Yükü (Saat)0
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(0/30)0
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır.

Dersin Detaylı Bilgileri

Ders Tanımı

DersKoduYarıyılT+U SaatKrediAKTS
BİLİŞSEL ANTROPOLOJİ-Bahar Dönemi3+036
Ders Programı
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Diliİngilizce
Dersin SeviyesiLisans
Dersin TürüPrograma Bağlı Seçmeli
Dersin KoordinatörüDr.Öğr.Üye. Dalga Derya TEOMAN ÇETİNKAYA
Dersi VerenlerDr.Öğr.Üye. Dalga Derya TEOMAN ÇETİNKAYA, Öğr.Gör. Sibel AKSU GÜNGÖR
Dersin Yardımcıları
Dersin AmacıBilişsel bilim insan zihnini inceler. Eğer bu incelemenin sadece insan zihnine odaklanarak gerçekleştirilebileceğini düşünürsek yanılabiliriz. Çünkü insan zihni soyutlanmış ve değişmez bir olgu değildir. Eğer insanların hissettiklerinin, inandıklarının, davranışlarının ve yaşam biçimlerinin benzer olduğunu kabul eder ve böylece olası kültürel farklılıkları gözardı edersek yine yanılabiliriz. Çünkü her kültür, zihinsel süreçler için kendine özgü bir çerçeve sunmaktadır. Antropoloji insanları ve yaşam biçimlerini inceler. Kültüre odaklanarak insanları anlamaya çalışır. Eğer insanların hissettiklerinin, inandıklarının, davranışlarının ve yaşam biçimlerinin kültürel inşalar olduğunu kabul eder ve evrensel zihinsel süreçleri gözardı edersek yanılabiliriz. Çünkü her kültürel olgu işlenmek için bir araca ihtiyaç duyar. Bilişsel antropoloji insan zihninin kültürel ve evrensel yönlerini tartışmak için bir zemin sağlamaktadır. Kültür ve insan zihni birçok açıdan tartışmalı kavramlardır. Bu yüzden bu iki yapının arasındaki sarmal ilişki önem taşımaktadır. Kültürel ve psikolojik antropolojinin alt alanı olarak bilişssel antropoloji bu ilişkiyi tartışmakta insan düşüncesinin esaslarına ışık tutmaktadır. Dersin amacı bilişsel antropoloji alanını tanıtmaktır. Bu ders, disiplinlerarası yaklaşımlar ve çalışmalar hakkında farkındalık yaratmayı ve öğrencilerin gelişmekte olan alanlara katkıda bulunma becerisini kazandırmayı amaçlamaktadır. İçgörü geliştirmek ve ortaya konan yaklaşımları iyice sindirmek için, öğrencilerin pilot araştırma yapmaları ve sonuçları analiz etmeleri beklenmektedir.
Dersin İçeriğiBu ders; Giriş, Kültür nedir?,
,Yapısalcılık ve Sembolizm ,Psikolojik Antropoloji,Bilişsel Antropoloji - Anlamı Analizi ,Bilişsel Antropoloji - Folk Taksonomileri,Bilişsel Antropoloji - Şema Kuramı, Bilişsel Antropoloji - Kültürel Temsiller ve Psikolojik Süreçler,Bilişsel Antropoloji - Yöntem,Bilişsel Antropoloji - Yöntem ,Araştırma Projesi,Araştırma Projesi,Araştırma Projesi,Araştırma Projesi; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme KazanımlarıÖğretim YöntemleriÖlçme Yöntemleri
1.Kültür kavramını antropolojik bakış açısı ile tartışabilir. 10, 13, 16, 9A, D, E
2. Disiplin olarak antropolojiyi tanıyabilir. 10, 16, 9A, D, E
3. Düşünce ve kuramların bağlamını karşılaştırabilir. 10, 16, 9A, D, E
4. Disiplin olarak psikolojik antropolojiyi tanıyabilir. 10, 16, 9A, D, E
5. Disiplin olarak bilişsel antropolojiyi tanıyabilir. 10, 13, 16, 4, 9A, D, E
6. Disiplinlerarası çalışmaları değerlendirebilir.10, 13, 16, 4, 9A, D, E
7. Farklı disiplinlerin yaklaşımlarını sentezleyebilir10, 13, 16, 4, 9A, D, E
Öğretim Yöntemleri:10: Tartışma Yöntemi, 13: Örnek Olay Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 4: Sorgulama Temelli Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:A: Klasik Yazılı Sınav, D: Sözlü Sınav, E: Ödev

Ders Akışı

SıraKonularÖn Hazırlık
1Giriş, Kültür nedir?Eriksen
2
Antropolojinin ortaya çıkışı 1920ler ve 1930larda Antropoloji kuramları
3Yapısalcılık ve Sembolizm Özbudun
4Psikolojik AntropolojiBock
5Bilişsel Antropoloji - Anlamı Analizi D’andrade
6Bilişsel Antropoloji - Folk TaksonomileriD’andrade
7Bilişsel Antropoloji - Şema KuramıD’andrade
8 Bilişsel Antropoloji - Kültürel Temsiller ve Psikolojik SüreçlerD’andrade
9Bilişsel Antropoloji - YöntemSpradley
10Bilişsel Antropoloji - Yöntem Spradley
11Araştırma Projesi
12Araştırma Projesi
13Araştırma Projesi
14Araştırma Projesi
Kaynak
A. Güngör, S. (2016). The Collective and Individual Aspects of Idiocentric Collecting. Yeditepe University. Bock, P. K. (2001). İnsan Davranışının Kültürel Temelleri: Psikolojik Antropoloji. İstanbul: İmge Kitabevi. Eriksen, T. H. (2009). Küçük Yerler Derin Mevzular Sosyal ve Kültürel Antropolojiye Giriş. İstanbul: Avesta. Roy D’andrade. (1995). The Development of Cognitive Anthropology. Cambridge: Cambridge University Press. Spradley, J. P. (1979). The Ethnographic Interview. Caengage Learning. Spradley, J. P. (1980). Participant Observation. Harcourt Brace Jovanovich College Publishers.

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
NoProgram Yeterliliği Katkı Düzeyi
12345
1
Psikolojinin araştırma ve uygulamaya dönük alt alanlarının temel kavramlarını ve bu alanların temel kuramlarını bilir.
2
Psikoloji tarihindeki kuram ve ekolleri karşılaştırabilir, yeni gelişmeleri bu bilgileriyle ilişkilendirebilir.
3
Karşılaştığı sorunları tanıyabilir, yorumlayabilir ve uzmanlık bilgisini kullanarak çözüm sunabilir.
4
Bir problemi bilimsel yöntemlerle araştırabilir, bulguları yorumlayabilir ve sonuçları bilimsel bir yayın haline getirebilir.
5
Alanı ile ilgili problemlerin çözümü için kurulan bir ekipte projeye liderlik edebilir, etkinlikleri planlayabilir ve yönetebilir.
6
Karşılaştığı yeni fikirleri taraf tutmadan bilimsel bakış açısıyla sorgulayabilir ve eleştirebilir.
7
Yaşam boyu öğrenme prensibini kendisine ilke edinir, alanıyla ilgili yeni gelişmeleri takip edebilir.
8
Bir problemle ilgili bulgularını, bilgisini ve çözüm önerilerini meslektaşlarıyla veya konunun yabancısı olan kişilerle, yazılı veya sözlü olarak uygun bir dille paylaşabilir.
9
Toplumsal sorumluluk bilincine sahip olup mesleki kazanımlarını, yakın ve uzak çevresindeki sorunların çözümünde kullanabilir.
10
Uluslararası mesleki gelişmeleri izlemek için en az B1 düzeyinde İngilizce bilir.
11
Temel bilgisayar becerilerine sahip olup meslektaşlarıyla güncel platformlar üzerinden iletişim kurabilir.
12
Ölçme-değerlendirmede kullanılan psikolojinin temel araçlarını bilir ve bu araçları kullanabilir.
13
Mesleki sorumluluk, yetki ve sınırlarını bilir, psikolojik sorunları tanır, çözümü için doğru yönlendirmeyi yapabilir, araştırma ve uygulamada etik ilkelere riayet eder.
14
Araştırma ve uygulamada bireysel ve kültürel farklılıkları gözetir, araştırma sonuçlarını değerlendirirken bu farklılıkları dikkate alır.

Değerlendirme Sistemi

Katkı DüzeyiMutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı 20
Genel Sınavın Başarıya Oranı 80
Toplam 100

Sayısal Veriler

Öğrenci Başarı Durumu

Ekleme Tarihi: 06/07/2022 - 13:48Son Güncelleme Tarihi: 06/07/2022 - 13:50