Dr.Öğr.Üye. Dalga Derya TEOMAN ÇETİNKAYA, Öğr.Gör. Sibel AKSU GÜNGÖR
Dersin Yardımcıları
Dersin Amacı
Bilişsel bilim insan zihnini inceler. Eğer bu incelemenin sadece insan
zihnine odaklanarak gerçekleştirilebileceğini düşünürsek yanılabiliriz.
Çünkü insan zihni soyutlanmış ve değişmez bir olgu değildir. Eğer
insanların hissettiklerinin, inandıklarının, davranışlarının ve yaşam
biçimlerinin benzer olduğunu kabul eder ve böylece olası kültürel
farklılıkları gözardı edersek yine yanılabiliriz. Çünkü her kültür,
zihinsel süreçler için kendine özgü bir çerçeve sunmaktadır.
Antropoloji insanları ve yaşam biçimlerini inceler. Kültüre
odaklanarak insanları anlamaya çalışır. Eğer insanların
hissettiklerinin, inandıklarının, davranışlarının ve yaşam biçimlerinin
kültürel inşalar olduğunu kabul eder ve evrensel zihinsel süreçleri
gözardı edersek yanılabiliriz. Çünkü her kültürel olgu işlenmek için bir
araca ihtiyaç duyar.
Bilişsel antropoloji insan zihninin kültürel ve evrensel yönlerini
tartışmak için bir zemin sağlamaktadır. Kültür ve insan zihni birçok
açıdan tartışmalı kavramlardır. Bu yüzden bu iki yapının arasındaki
sarmal ilişki önem taşımaktadır. Kültürel ve psikolojik antropolojinin
alt alanı olarak bilişssel antropoloji bu ilişkiyi tartışmakta insan
düşüncesinin esaslarına ışık tutmaktadır.
Dersin amacı bilişsel antropoloji alanını tanıtmaktır. Bu ders,
disiplinlerarası yaklaşımlar ve çalışmalar hakkında farkındalık
yaratmayı ve öğrencilerin gelişmekte olan alanlara katkıda bulunma
becerisini kazandırmayı amaçlamaktadır. İçgörü geliştirmek ve ortaya
konan yaklaşımları iyice sindirmek için, öğrencilerin pilot araştırma
yapmaları ve sonuçları analiz etmeleri beklenmektedir.
Dersin İçeriği
Bu ders; Giriş, Kültür nedir?,
,Yapısalcılık ve Sembolizm ,Psikolojik Antropoloji,Bilişsel Antropoloji - Anlamı Analizi ,Bilişsel Antropoloji - Folk Taksonomileri,Bilişsel Antropoloji - Şema Kuramı, Bilişsel Antropoloji - Kültürel Temsiller ve Psikolojik Süreçler,Bilişsel Antropoloji - Yöntem,Bilişsel Antropoloji - Yöntem ,Araştırma Projesi,Araştırma Projesi,Araştırma Projesi,Araştırma Projesi; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme Kazanımları
Öğretim Yöntemleri
Ölçme Yöntemleri
1.Kültür kavramını antropolojik bakış açısı ile
tartışabilir.
10, 13, 16, 9
A, D, E
2. Disiplin olarak antropolojiyi tanıyabilir.
10, 16, 9
A, D, E
3. Düşünce ve kuramların bağlamını karşılaştırabilir.
10, 16, 9
A, D, E
4. Disiplin olarak psikolojik antropolojiyi tanıyabilir.
10, 16, 9
A, D, E
5. Disiplin olarak bilişsel antropolojiyi tanıyabilir.
10, 13, 16, 4, 9
A, D, E
6. Disiplinlerarası çalışmaları değerlendirebilir.
10, 13, 16, 4, 9
A, D, E
7. Farklı disiplinlerin yaklaşımlarını sentezleyebilir
10, 13, 16, 4, 9
A, D, E
Öğretim Yöntemleri:
10: Tartışma Yöntemi, 13: Örnek Olay Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 4: Sorgulama Temelli Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:
A: Klasik Yazılı Sınav, D: Sözlü Sınav, E: Ödev
Ders Akışı
Sıra
Konular
Ön Hazırlık
1
Giriş, Kültür nedir?
Eriksen
2
Antropolojinin ortaya çıkışı
1920ler ve 1930larda Antropoloji kuramları
3
Yapısalcılık ve Sembolizm
Özbudun
4
Psikolojik Antropoloji
Bock
5
Bilişsel Antropoloji - Anlamı Analizi
D’andrade
6
Bilişsel Antropoloji - Folk Taksonomileri
D’andrade
7
Bilişsel Antropoloji - Şema Kuramı
D’andrade
8
Bilişsel Antropoloji - Kültürel Temsiller ve Psikolojik Süreçler
D’andrade
9
Bilişsel Antropoloji - Yöntem
Spradley
10
Bilişsel Antropoloji - Yöntem
Spradley
11
Araştırma Projesi
12
Araştırma Projesi
13
Araştırma Projesi
14
Araştırma Projesi
Kaynak
A. Güngör, S. (2016). The Collective and Individual Aspects of Idiocentric Collecting.
Yeditepe University.
Bock, P. K. (2001). İnsan Davranışının Kültürel Temelleri: Psikolojik Antropoloji. İstanbul:
İmge Kitabevi.
Eriksen, T. H. (2009). Küçük Yerler Derin Mevzular Sosyal ve Kültürel Antropolojiye Giriş.
İstanbul: Avesta.
Roy D’andrade. (1995). The Development of Cognitive Anthropology. Cambridge: Cambridge
University Press.
Spradley, J. P. (1979). The Ethnographic Interview. Caengage Learning.
Spradley, J. P. (1980). Participant Observation. Harcourt Brace Jovanovich College
Publishers.
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
No
Program Yeterliliği
Katkı Düzeyi
1
2
3
4
5
1
Psikolojinin araştırma ve uygulamaya dönük alt alanlarının temel kavramlarını ve bu alanların temel kuramlarını bilir.
2
Psikoloji tarihindeki kuram ve ekolleri karşılaştırabilir, yeni gelişmeleri bu bilgileriyle ilişkilendirebilir.
3
Karşılaştığı sorunları tanıyabilir, yorumlayabilir ve uzmanlık bilgisini kullanarak çözüm sunabilir.
4
Bir problemi bilimsel yöntemlerle araştırabilir, bulguları yorumlayabilir ve sonuçları bilimsel bir yayın haline getirebilir.
5
Alanı ile ilgili problemlerin çözümü için kurulan bir ekipte projeye liderlik edebilir, etkinlikleri planlayabilir ve yönetebilir.
6
Karşılaştığı yeni fikirleri taraf tutmadan bilimsel bakış açısıyla sorgulayabilir ve eleştirebilir.
7
Yaşam boyu öğrenme prensibini kendisine ilke edinir, alanıyla ilgili yeni gelişmeleri takip edebilir.
8
Bir problemle ilgili bulgularını, bilgisini ve çözüm önerilerini meslektaşlarıyla veya konunun yabancısı olan kişilerle, yazılı veya sözlü olarak uygun bir dille paylaşabilir.
9
Toplumsal sorumluluk bilincine sahip olup mesleki kazanımlarını, yakın ve uzak çevresindeki sorunların çözümünde kullanabilir.
10
Uluslararası mesleki gelişmeleri izlemek için en az B1 düzeyinde İngilizce bilir.
11
Temel bilgisayar becerilerine sahip olup meslektaşlarıyla güncel platformlar üzerinden iletişim kurabilir.
12
Ölçme-değerlendirmede kullanılan psikolojinin temel araçlarını bilir ve bu araçları kullanabilir.
13
Mesleki sorumluluk, yetki ve sınırlarını bilir, psikolojik sorunları tanır, çözümü için doğru yönlendirmeyi yapabilir, araştırma ve uygulamada etik ilkelere riayet eder.
14
Araştırma ve uygulamada bireysel ve kültürel farklılıkları gözetir, araştırma sonuçlarını değerlendirirken bu farklılıkları dikkate alır.
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi
Mutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı
20
Genel Sınavın Başarıya Oranı
80
Toplam
100
AKTS / İşyükü Tablosu
Etkinlik
Sayı
Süresi (Saat)
Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Saati
0
0
0
Ders Saati
0
0
0
Rehberli Problem Çözme
0
0
0
Rehberli Problem Çözme
0
0
0
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi
0
0
0
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi
0
0
0
Okul Dışı Diğer Faaliyetler
0
0
0
Okul Dışı Diğer Faaliyetler
0
0
0
Proje Sunumu / Seminer
0
0
0
Proje Sunumu / Seminer
0
0
0
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı
0
0
0
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı
0
0
0
Ara Sınav ve Hazırlığı
0
0
0
Ara Sınav ve Hazırlığı
0
0
0
Genel Sınav ve Hazırlığı
0
0
0
Genel Sınav ve Hazırlığı
0
0
0
Performans Görevi, Bakım Planı
0
0
0
Performans Görevi, Bakım Planı
0
0
0
Toplam İş Yükü (Saat)
0
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(0/30)
0
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır.
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders
Kodu
Yarıyıl
T+U Saat
Kredi
AKTS
BİLİŞSEL ANTROPOLOJİ
-
Bahar Dönemi
3+0
3
6
Ders Programı
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili
İngilizce
Dersin Seviyesi
Lisans
Dersin Türü
Programa Bağlı Seçmeli
Dersin Koordinatörü
Dr.Öğr.Üye. Dalga Derya TEOMAN ÇETİNKAYA
Dersi Verenler
Dr.Öğr.Üye. Dalga Derya TEOMAN ÇETİNKAYA, Öğr.Gör. Sibel AKSU GÜNGÖR
Dersin Yardımcıları
Dersin Amacı
Bilişsel bilim insan zihnini inceler. Eğer bu incelemenin sadece insan
zihnine odaklanarak gerçekleştirilebileceğini düşünürsek yanılabiliriz.
Çünkü insan zihni soyutlanmış ve değişmez bir olgu değildir. Eğer
insanların hissettiklerinin, inandıklarının, davranışlarının ve yaşam
biçimlerinin benzer olduğunu kabul eder ve böylece olası kültürel
farklılıkları gözardı edersek yine yanılabiliriz. Çünkü her kültür,
zihinsel süreçler için kendine özgü bir çerçeve sunmaktadır.
Antropoloji insanları ve yaşam biçimlerini inceler. Kültüre
odaklanarak insanları anlamaya çalışır. Eğer insanların
hissettiklerinin, inandıklarının, davranışlarının ve yaşam biçimlerinin
kültürel inşalar olduğunu kabul eder ve evrensel zihinsel süreçleri
gözardı edersek yanılabiliriz. Çünkü her kültürel olgu işlenmek için bir
araca ihtiyaç duyar.
Bilişsel antropoloji insan zihninin kültürel ve evrensel yönlerini
tartışmak için bir zemin sağlamaktadır. Kültür ve insan zihni birçok
açıdan tartışmalı kavramlardır. Bu yüzden bu iki yapının arasındaki
sarmal ilişki önem taşımaktadır. Kültürel ve psikolojik antropolojinin
alt alanı olarak bilişssel antropoloji bu ilişkiyi tartışmakta insan
düşüncesinin esaslarına ışık tutmaktadır.
Dersin amacı bilişsel antropoloji alanını tanıtmaktır. Bu ders,
disiplinlerarası yaklaşımlar ve çalışmalar hakkında farkındalık
yaratmayı ve öğrencilerin gelişmekte olan alanlara katkıda bulunma
becerisini kazandırmayı amaçlamaktadır. İçgörü geliştirmek ve ortaya
konan yaklaşımları iyice sindirmek için, öğrencilerin pilot araştırma
yapmaları ve sonuçları analiz etmeleri beklenmektedir.
Dersin İçeriği
Bu ders; Giriş, Kültür nedir?,
,Yapısalcılık ve Sembolizm ,Psikolojik Antropoloji,Bilişsel Antropoloji - Anlamı Analizi ,Bilişsel Antropoloji - Folk Taksonomileri,Bilişsel Antropoloji - Şema Kuramı, Bilişsel Antropoloji - Kültürel Temsiller ve Psikolojik Süreçler,Bilişsel Antropoloji - Yöntem,Bilişsel Antropoloji - Yöntem ,Araştırma Projesi,Araştırma Projesi,Araştırma Projesi,Araştırma Projesi; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme Kazanımları
Öğretim Yöntemleri
Ölçme Yöntemleri
1.Kültür kavramını antropolojik bakış açısı ile
tartışabilir.
10, 13, 16, 9
A, D, E
2. Disiplin olarak antropolojiyi tanıyabilir.
10, 16, 9
A, D, E
3. Düşünce ve kuramların bağlamını karşılaştırabilir.
10, 16, 9
A, D, E
4. Disiplin olarak psikolojik antropolojiyi tanıyabilir.
10, 16, 9
A, D, E
5. Disiplin olarak bilişsel antropolojiyi tanıyabilir.
10, 13, 16, 4, 9
A, D, E
6. Disiplinlerarası çalışmaları değerlendirebilir.
10, 13, 16, 4, 9
A, D, E
7. Farklı disiplinlerin yaklaşımlarını sentezleyebilir
10, 13, 16, 4, 9
A, D, E
Öğretim Yöntemleri:
10: Tartışma Yöntemi, 13: Örnek Olay Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 4: Sorgulama Temelli Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:
A: Klasik Yazılı Sınav, D: Sözlü Sınav, E: Ödev
Ders Akışı
Sıra
Konular
Ön Hazırlık
1
Giriş, Kültür nedir?
Eriksen
2
Antropolojinin ortaya çıkışı
1920ler ve 1930larda Antropoloji kuramları
3
Yapısalcılık ve Sembolizm
Özbudun
4
Psikolojik Antropoloji
Bock
5
Bilişsel Antropoloji - Anlamı Analizi
D’andrade
6
Bilişsel Antropoloji - Folk Taksonomileri
D’andrade
7
Bilişsel Antropoloji - Şema Kuramı
D’andrade
8
Bilişsel Antropoloji - Kültürel Temsiller ve Psikolojik Süreçler
D’andrade
9
Bilişsel Antropoloji - Yöntem
Spradley
10
Bilişsel Antropoloji - Yöntem
Spradley
11
Araştırma Projesi
12
Araştırma Projesi
13
Araştırma Projesi
14
Araştırma Projesi
Kaynak
A. Güngör, S. (2016). The Collective and Individual Aspects of Idiocentric Collecting.
Yeditepe University.
Bock, P. K. (2001). İnsan Davranışının Kültürel Temelleri: Psikolojik Antropoloji. İstanbul:
İmge Kitabevi.
Eriksen, T. H. (2009). Küçük Yerler Derin Mevzular Sosyal ve Kültürel Antropolojiye Giriş.
İstanbul: Avesta.
Roy D’andrade. (1995). The Development of Cognitive Anthropology. Cambridge: Cambridge
University Press.
Spradley, J. P. (1979). The Ethnographic Interview. Caengage Learning.
Spradley, J. P. (1980). Participant Observation. Harcourt Brace Jovanovich College
Publishers.
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
No
Program Yeterliliği
Katkı Düzeyi
1
2
3
4
5
1
Psikolojinin araştırma ve uygulamaya dönük alt alanlarının temel kavramlarını ve bu alanların temel kuramlarını bilir.
2
Psikoloji tarihindeki kuram ve ekolleri karşılaştırabilir, yeni gelişmeleri bu bilgileriyle ilişkilendirebilir.
3
Karşılaştığı sorunları tanıyabilir, yorumlayabilir ve uzmanlık bilgisini kullanarak çözüm sunabilir.
4
Bir problemi bilimsel yöntemlerle araştırabilir, bulguları yorumlayabilir ve sonuçları bilimsel bir yayın haline getirebilir.
5
Alanı ile ilgili problemlerin çözümü için kurulan bir ekipte projeye liderlik edebilir, etkinlikleri planlayabilir ve yönetebilir.
6
Karşılaştığı yeni fikirleri taraf tutmadan bilimsel bakış açısıyla sorgulayabilir ve eleştirebilir.
7
Yaşam boyu öğrenme prensibini kendisine ilke edinir, alanıyla ilgili yeni gelişmeleri takip edebilir.
8
Bir problemle ilgili bulgularını, bilgisini ve çözüm önerilerini meslektaşlarıyla veya konunun yabancısı olan kişilerle, yazılı veya sözlü olarak uygun bir dille paylaşabilir.
9
Toplumsal sorumluluk bilincine sahip olup mesleki kazanımlarını, yakın ve uzak çevresindeki sorunların çözümünde kullanabilir.
10
Uluslararası mesleki gelişmeleri izlemek için en az B1 düzeyinde İngilizce bilir.
11
Temel bilgisayar becerilerine sahip olup meslektaşlarıyla güncel platformlar üzerinden iletişim kurabilir.
12
Ölçme-değerlendirmede kullanılan psikolojinin temel araçlarını bilir ve bu araçları kullanabilir.
13
Mesleki sorumluluk, yetki ve sınırlarını bilir, psikolojik sorunları tanır, çözümü için doğru yönlendirmeyi yapabilir, araştırma ve uygulamada etik ilkelere riayet eder.
14
Araştırma ve uygulamada bireysel ve kültürel farklılıkları gözetir, araştırma sonuçlarını değerlendirirken bu farklılıkları dikkate alır.