Ders Detayı
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
BİLİŞSEL PSİKOLOJİDE SEÇME KONULAR | - | Bahar Dönemi | 3+0 | 3 | 6 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | İngilizce |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Programa Bağlı Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üye. Hasan Galip BAHÇEKAPILI |
Dersi Verenler | Dr.Öğr.Üye. Hasan Galip BAHÇEKAPILI |
Dersin Yardımcıları | -- |
Dersin Amacı | Bu dersin konusu rasyonelliktir. Derste Steven Pinker'ın bu konuda yeni çıkan kitabı takip edilerek rasyonelliğin ne olduğu, insanların nden bazen rasyonellik normlarında saptığı ve nasıl daha rasyonel olunabileceği konuları incelenecektir. Ek olarak, rasyonelliğin teknik araçları (formel mantık, olasılık teorisi, karar verme teorisi, oyun teorisi) ve bunların günlük hayatta nasıl uygulanabileceği tartışılacaktır. |
Dersin İçeriği | Bu ders; İnsanlar rasyonel mi?,Rasyonellik ve irrasyonellik nedir?,Mantık ve eleştirel düşünme,Olasılık ve rastgelelik,Olasılık ve rastgelelik (devam),Bayesçi düşünme,Bayesçi düşünme (devam),Rasyonel seçim ve beklenen fayda teorisi,Sinyal belirleme ve istatistiksel karar teorisi,Oyun teorisi,Korelasyon ve nedensellik,İnsanlar neden bazen irrasyoneldir?,İnsanlar neden bazen irrasyoneldir? (devam),Rasyonellik neden önemlidir?; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Rasyonelliği normatif ve betimsel düzeylerde tanımlayabilme | 9 | A |
İnsanların rasyonellik normlarından sapmasına sebep olan faktörlerin farkında olma | 9 | A |
Formel mantığı temel düzeyde bilme ve eleştirel düşünmede kullanabilme | 9 | A |
Olasılık teorisini temel düzeyde bilme ve Bayesçi düşünmede kullanabilme | 9 | A |
Karar verme teorisini temel düzeyde bilme ve günlük problemlerin çözümünde kullanabilme | 9 | A |
Oyun teorisini temel düzeyde bilme ve günlük problemlerin çözümünde kullanabilme | 9 | A |
Öğretim Yöntemleri: | 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | İnsanlar rasyonel mi? | |
2 | Rasyonellik ve irrasyonellik nedir? | |
3 | Mantık ve eleştirel düşünme | |
4 | Olasılık ve rastgelelik | |
5 | Olasılık ve rastgelelik (devam) | |
6 | Bayesçi düşünme | |
7 | Bayesçi düşünme (devam) | |
8 | Rasyonel seçim ve beklenen fayda teorisi | |
9 | Sinyal belirleme ve istatistiksel karar teorisi | |
10 | Oyun teorisi | |
11 | Korelasyon ve nedensellik | |
12 | İnsanlar neden bazen irrasyoneldir? | |
13 | İnsanlar neden bazen irrasyoneldir? (devam) | |
14 | Rasyonellik neden önemlidir? |
Kaynak |
Pinker, S. (2021). Rationality: What it is, why it seems scarce, why it matters. Viking. |
-- |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Psikolojinin araştırma ve uygulamaya dönük alt alanlarının temel kavramlarını ve bu alanların temel kuramlarını bilir. | ||||||
2 | Psikoloji tarihindeki kuram ve ekolleri karşılaştırabilir, yeni gelişmeleri bu bilgileriyle ilişkilendirebilir. | ||||||
3 | Karşılaştığı sorunları tanıyabilir, yorumlayabilir ve uzmanlık bilgisini kullanarak çözüm sunabilir. | ||||||
4 | Bir problemi bilimsel yöntemlerle araştırabilir, bulguları yorumlayabilir ve sonuçları bilimsel bir yayın haline getirebilir. | ||||||
5 | Alanı ile ilgili problemlerin çözümü için kurulan bir ekipte projeye liderlik edebilir, etkinlikleri planlayabilir ve yönetebilir. | ||||||
6 | Karşılaştığı yeni fikirleri taraf tutmadan bilimsel bakış açısıyla sorgulayabilir ve eleştirebilir. | ||||||
7 | Yaşam boyu öğrenme prensibini kendisine ilke edinir, alanıyla ilgili yeni gelişmeleri takip edebilir. | ||||||
8 | Bir problemle ilgili bulgularını, bilgisini ve çözüm önerilerini meslektaşlarıyla veya konunun yabancısı olan kişilerle, yazılı veya sözlü olarak uygun bir dille paylaşabilir. | ||||||
9 | Toplumsal sorumluluk bilincine sahip olup mesleki kazanımlarını, yakın ve uzak çevresindeki sorunların çözümünde kullanabilir. | ||||||
10 | Uluslararası mesleki gelişmeleri izlemek için en az B1 düzeyinde İngilizce bilir. | ||||||
11 | Temel bilgisayar becerilerine sahip olup meslektaşlarıyla güncel platformlar üzerinden iletişim kurabilir. | ||||||
12 | Ölçme-değerlendirmede kullanılan psikolojinin temel araçlarını bilir ve bu araçları kullanabilir. | ||||||
13 | Mesleki sorumluluk, yetki ve sınırlarını bilir, psikolojik sorunları tanır, çözümü için doğru yönlendirmeyi yapabilir, araştırma ve uygulamada etik ilkelere riayet eder. | ||||||
14 | Araştırma ve uygulamada bireysel ve kültürel farklılıkları gözetir, araştırma sonuçlarını değerlendirirken bu farklılıkları dikkate alır. |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 20 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 80 | |
Toplam | 100 |
AKTS / İşyükü Tablosu | ||||||
Etkinlik | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |||
Ders Saati | 0 | 0 | 0 | |||
Rehberli Problem Çözme | 0 | 0 | 0 | |||
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi | 0 | 0 | 0 | |||
Okul Dışı Diğer Faaliyetler | 0 | 0 | 0 | |||
Proje Sunumu / Seminer | 0 | 0 | 0 | |||
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Ara Sınav ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Genel Sınav ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Performans Görevi, Bakım Planı | 0 | 0 | 0 | |||
Toplam İş Yükü (Saat) | 0 | |||||
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(0/30) | 0 | |||||
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır. |
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
BİLİŞSEL PSİKOLOJİDE SEÇME KONULAR | - | Bahar Dönemi | 3+0 | 3 | 6 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | İngilizce |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Programa Bağlı Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üye. Hasan Galip BAHÇEKAPILI |
Dersi Verenler | Dr.Öğr.Üye. Hasan Galip BAHÇEKAPILI |
Dersin Yardımcıları | -- |
Dersin Amacı | Bu dersin konusu rasyonelliktir. Derste Steven Pinker'ın bu konuda yeni çıkan kitabı takip edilerek rasyonelliğin ne olduğu, insanların nden bazen rasyonellik normlarında saptığı ve nasıl daha rasyonel olunabileceği konuları incelenecektir. Ek olarak, rasyonelliğin teknik araçları (formel mantık, olasılık teorisi, karar verme teorisi, oyun teorisi) ve bunların günlük hayatta nasıl uygulanabileceği tartışılacaktır. |
Dersin İçeriği | Bu ders; İnsanlar rasyonel mi?,Rasyonellik ve irrasyonellik nedir?,Mantık ve eleştirel düşünme,Olasılık ve rastgelelik,Olasılık ve rastgelelik (devam),Bayesçi düşünme,Bayesçi düşünme (devam),Rasyonel seçim ve beklenen fayda teorisi,Sinyal belirleme ve istatistiksel karar teorisi,Oyun teorisi,Korelasyon ve nedensellik,İnsanlar neden bazen irrasyoneldir?,İnsanlar neden bazen irrasyoneldir? (devam),Rasyonellik neden önemlidir?; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Rasyonelliği normatif ve betimsel düzeylerde tanımlayabilme | 9 | A |
İnsanların rasyonellik normlarından sapmasına sebep olan faktörlerin farkında olma | 9 | A |
Formel mantığı temel düzeyde bilme ve eleştirel düşünmede kullanabilme | 9 | A |
Olasılık teorisini temel düzeyde bilme ve Bayesçi düşünmede kullanabilme | 9 | A |
Karar verme teorisini temel düzeyde bilme ve günlük problemlerin çözümünde kullanabilme | 9 | A |
Oyun teorisini temel düzeyde bilme ve günlük problemlerin çözümünde kullanabilme | 9 | A |
Öğretim Yöntemleri: | 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | İnsanlar rasyonel mi? | |
2 | Rasyonellik ve irrasyonellik nedir? | |
3 | Mantık ve eleştirel düşünme | |
4 | Olasılık ve rastgelelik | |
5 | Olasılık ve rastgelelik (devam) | |
6 | Bayesçi düşünme | |
7 | Bayesçi düşünme (devam) | |
8 | Rasyonel seçim ve beklenen fayda teorisi | |
9 | Sinyal belirleme ve istatistiksel karar teorisi | |
10 | Oyun teorisi | |
11 | Korelasyon ve nedensellik | |
12 | İnsanlar neden bazen irrasyoneldir? | |
13 | İnsanlar neden bazen irrasyoneldir? (devam) | |
14 | Rasyonellik neden önemlidir? |
Kaynak |
Pinker, S. (2021). Rationality: What it is, why it seems scarce, why it matters. Viking. |
-- |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Psikolojinin araştırma ve uygulamaya dönük alt alanlarının temel kavramlarını ve bu alanların temel kuramlarını bilir. | ||||||
2 | Psikoloji tarihindeki kuram ve ekolleri karşılaştırabilir, yeni gelişmeleri bu bilgileriyle ilişkilendirebilir. | ||||||
3 | Karşılaştığı sorunları tanıyabilir, yorumlayabilir ve uzmanlık bilgisini kullanarak çözüm sunabilir. | ||||||
4 | Bir problemi bilimsel yöntemlerle araştırabilir, bulguları yorumlayabilir ve sonuçları bilimsel bir yayın haline getirebilir. | ||||||
5 | Alanı ile ilgili problemlerin çözümü için kurulan bir ekipte projeye liderlik edebilir, etkinlikleri planlayabilir ve yönetebilir. | ||||||
6 | Karşılaştığı yeni fikirleri taraf tutmadan bilimsel bakış açısıyla sorgulayabilir ve eleştirebilir. | ||||||
7 | Yaşam boyu öğrenme prensibini kendisine ilke edinir, alanıyla ilgili yeni gelişmeleri takip edebilir. | ||||||
8 | Bir problemle ilgili bulgularını, bilgisini ve çözüm önerilerini meslektaşlarıyla veya konunun yabancısı olan kişilerle, yazılı veya sözlü olarak uygun bir dille paylaşabilir. | ||||||
9 | Toplumsal sorumluluk bilincine sahip olup mesleki kazanımlarını, yakın ve uzak çevresindeki sorunların çözümünde kullanabilir. | ||||||
10 | Uluslararası mesleki gelişmeleri izlemek için en az B1 düzeyinde İngilizce bilir. | ||||||
11 | Temel bilgisayar becerilerine sahip olup meslektaşlarıyla güncel platformlar üzerinden iletişim kurabilir. | ||||||
12 | Ölçme-değerlendirmede kullanılan psikolojinin temel araçlarını bilir ve bu araçları kullanabilir. | ||||||
13 | Mesleki sorumluluk, yetki ve sınırlarını bilir, psikolojik sorunları tanır, çözümü için doğru yönlendirmeyi yapabilir, araştırma ve uygulamada etik ilkelere riayet eder. | ||||||
14 | Araştırma ve uygulamada bireysel ve kültürel farklılıkları gözetir, araştırma sonuçlarını değerlendirirken bu farklılıkları dikkate alır. |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 20 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 80 | |
Toplam | 100 |