Ana içeriğe atla

Ders Detayı

Ders Tanımı

DersKoduYarıyılT+U SaatKrediAKTS
POZİTİF PSİKOLOJİDE SEÇME KONULAR-Bahar Dönemi3+036
Ders Programı
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Diliİngilizce
Dersin SeviyesiLisans
Dersin TürüPrograma Bağlı Seçmeli
Dersin KoordinatörüDr.Öğr.Üye. Gökçen DUYMAZ
Dersi VerenlerDr.Öğr.Üye. Gökçen DUYMAZ, Öğr.Gör. Ezgi TABOĞLU
Dersin Yardımcıları
Dersin AmacıBu dersin amacı, hem teorik hem uygulamalı perspektiflerden pozitif psikolojiye genel bir bakış sunmaktır. İnsan deneyiminin pozitif yönleri ve mutlulukla ilgili seçme konulara giriş mahiyetindedir. Pozitif psikoloji, psikolojiyi yalnızca problemler çözümü üstünden değerlendirmez; aynı zamanda insanın güçlü yanları ve özellikleri, başarıları, dayanıklılığı, hayatını anlamlı kılma çabası gibi konulara da odaklanır. Ayrıca pozitif deneyim ve duygular, pozitif karakter özellikleri, pozitif ilişkiler gibi farklı alanları içerir. Ders konusunun doğası gereği sınıf içi tartışmalar, bireysel egzersiz ve çalışmalar ve ev ödevleriyle konuların öğrenciler tarafından ilk elden deneyimlenerek öğrenilmesini sağlar.
Dersin İçeriğiBu ders; Giriş: Pozitif psikolojinin tarihi,Pozitif duygular ve pozitif deneyimler,Mutluluk,İyimserlik,Karakterin güçlü yanları - 1,Karakterin güçlü yanları - 2,Değerler,Ruhsal esneklik ve dayanıklılık,Bilinçli farkındalık – 1,Bilinçli farkındalık – 2,Esenlik,Pozitif insan ilişkileri,Pozitif kurumlar,Pozitif psikolojinin geleceği; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme KazanımlarıÖğretim YöntemleriÖlçme Yöntemleri
1.Pozitif psikoloji alanındaki araştırma bulgularını tanımlayabilmek, değerlendirebilmek ve eleştirebilmek10, 19, 20A
2.Pozitif psikoloji alanındaki temel kavramları ve prensipleri karşılaştırabilmek ve tartışabilmek5, 9A
3.Pozitif psikoloji alanındaki araştırma ve araştırma yöntemlerini aktarabilmek14, 9A
4.Bilinçli farkındalığın günlük yaşamda kullanımının etkilerini çözümleyebilir ve uygulayabilir19, 6A
5.Yaparak öğrenme yoluyla pozitif psikolojinin kendi hayatıyla doğrudan bağlantısını kurabilir11, 14, 6A
6.İnsanın zayıf yönleri ve yaşamında karşılaştığı sorunlar kadar güçlü yönlerine odaklanmasını sağlayan bir bakış açısı geliştirir10, 14, 16, 6A
7.Bireyi güçlendirmeye yönelik çalışmalar tasarlayabilir14, 6A
Öğretim Yöntemleri:10: Tartışma Yöntemi, 11: Gösterip Yapma Yöntemi, 14: Bireysel Çalışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 19: Beyin Fırtınası Tekniği, 20: Tersine Beyin Fırtınası Tekniği, 5: İşbirlikli Öğrenme Modeli, 6: Deneyimle Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:A: Klasik Yazılı Sınav

Ders Akışı

SıraKonularÖn Hazırlık
1Giriş: Pozitif psikolojinin tarihiSeligman & Csikszentmihalyi
2Pozitif duygular ve pozitif deneyimlerPeterson Bl. 3 ve ek kaynaklar
3MutlulukPeterson Bl. 4 ve ek kaynaklar
4İyimserlikEk kaynaklar
5Karakterin güçlü yanları - 1Seligman & Peterson ilgili bölümler
6Karakterin güçlü yanları - 2Seligman & Peterson ilgili bölümler
7DeğerlerPeterson Bl.7
8Ruhsal esneklik ve dayanıklılıkEk kaynaklar
9Bilinçli farkındalık – 1Ek kaynaklar
10Bilinçli farkındalık – 2Ek kaynaklar
11EsenlikSnyder & Lopez Bl. 5
12Pozitif insan ilişkileriEk kaynaklar
13Pozitif kurumlarPeterson Bl. 11
14Pozitif psikolojinin geleceğiEk kaynaklar
Kaynak
Dersin tek bir kaynağı yoktur. İlgili dersler için MEBİS’e çeşitli yazılı kaynaklar okuma olarak yüklenecektir. Ayrıca güncel haberler, makaleler, araştırma bulguları ve videolar da ders kaynağı olarak kullanılacaktır. Faydalanılacak kaynaklardan bazıları şöyledir: // - Peterson, C. (2006). A Primer in Positive Psychology. New York: Oxford University Press. // - Seligman, M. E. P., & Csikszentmihalyi, M. (2000). Positive psychology: An introduction, American Psychologist,55, 5-14. // - Snyder, C. R., & Lopez, S. (Eds.) (2001). Handbook of positive psychology. New York: Oxford University Press.
Dersin tek bir kaynağı yoktur. İlgili dersler için MEBİS’e çeşitli yazılı kaynaklar okuma olarak yüklenecektir. Ayrıca güncel haberler, makaleler, araştırma bulguları ve videolar da ders kaynağı olarak kullanılacaktır. Faydalanılacak kaynaklardan bazıları şöyledir: · Peterson, C. (2006). A Primer in Positive Psychology. New York: Oxford University Press. · Seligman, M. E. P., & Csikszentmihalyi, M. (2000). Positive psychology: An introduction, American Psychologist,55, 5-14. · Snyder, C. R., & Lopez, S. (Eds.) (2001). Handbook of positive psychology. New York: Oxford University Press. · Seligman, M. E. P. & Peterson, C. (2004) Character strengths and virtues : a handbook and classification. New York: Oxford University Press.

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
NoProgram Yeterliliği Katkı Düzeyi
12345
1
Psikolojinin araştırma ve uygulamaya dönük alt alanlarının temel kavramlarını ve bu alanların temel kuramlarını bilir.
2
Psikoloji tarihindeki kuram ve ekolleri karşılaştırabilir, yeni gelişmeleri bu bilgileriyle ilişkilendirebilir.
3
Karşılaştığı sorunları tanıyabilir, yorumlayabilir ve uzmanlık bilgisini kullanarak çözüm sunabilir.
4
Bir problemi bilimsel yöntemlerle araştırabilir, bulguları yorumlayabilir ve sonuçları bilimsel bir yayın haline getirebilir.
5
Alanı ile ilgili problemlerin çözümü için kurulan bir ekipte projeye liderlik edebilir, etkinlikleri planlayabilir ve yönetebilir.
6
Karşılaştığı yeni fikirleri taraf tutmadan bilimsel bakış açısıyla sorgulayabilir ve eleştirebilir.
7
Yaşam boyu öğrenme prensibini kendisine ilke edinir, alanıyla ilgili yeni gelişmeleri takip edebilir.
8
Bir problemle ilgili bulgularını, bilgisini ve çözüm önerilerini meslektaşlarıyla veya konunun yabancısı olan kişilerle, yazılı veya sözlü olarak uygun bir dille paylaşabilir.
9
Toplumsal sorumluluk bilincine sahip olup mesleki kazanımlarını, yakın ve uzak çevresindeki sorunların çözümünde kullanabilir.
10
Uluslararası mesleki gelişmeleri izlemek için en az B1 düzeyinde İngilizce bilir.
11
Temel bilgisayar becerilerine sahip olup meslektaşlarıyla güncel platformlar üzerinden iletişim kurabilir.
12
Ölçme-değerlendirmede kullanılan psikolojinin temel araçlarını bilir ve bu araçları kullanabilir.
13
Mesleki sorumluluk, yetki ve sınırlarını bilir, psikolojik sorunları tanır, çözümü için doğru yönlendirmeyi yapabilir, araştırma ve uygulamada etik ilkelere riayet eder.
14
Araştırma ve uygulamada bireysel ve kültürel farklılıkları gözetir, araştırma sonuçlarını değerlendirirken bu farklılıkları dikkate alır.

Değerlendirme Sistemi

Katkı DüzeyiMutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı 20
Genel Sınavın Başarıya Oranı 80
Toplam 100
AKTS / İşyükü Tablosu
EtkinlikSayıSüresi (Saat)Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Saati000
Rehberli Problem Çözme000
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi000
Okul Dışı Diğer Faaliyetler000
Proje Sunumu / Seminer000
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı000
Ara Sınav ve Hazırlığı000
Genel Sınav ve Hazırlığı000
Performans Görevi, Bakım Planı000
Toplam İş Yükü (Saat)0
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(0/30)0
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır.

Dersin Detaylı Bilgileri

Ders Tanımı

DersKoduYarıyılT+U SaatKrediAKTS
POZİTİF PSİKOLOJİDE SEÇME KONULAR-Bahar Dönemi3+036
Ders Programı
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Diliİngilizce
Dersin SeviyesiLisans
Dersin TürüPrograma Bağlı Seçmeli
Dersin KoordinatörüDr.Öğr.Üye. Gökçen DUYMAZ
Dersi VerenlerDr.Öğr.Üye. Gökçen DUYMAZ, Öğr.Gör. Ezgi TABOĞLU
Dersin Yardımcıları
Dersin AmacıBu dersin amacı, hem teorik hem uygulamalı perspektiflerden pozitif psikolojiye genel bir bakış sunmaktır. İnsan deneyiminin pozitif yönleri ve mutlulukla ilgili seçme konulara giriş mahiyetindedir. Pozitif psikoloji, psikolojiyi yalnızca problemler çözümü üstünden değerlendirmez; aynı zamanda insanın güçlü yanları ve özellikleri, başarıları, dayanıklılığı, hayatını anlamlı kılma çabası gibi konulara da odaklanır. Ayrıca pozitif deneyim ve duygular, pozitif karakter özellikleri, pozitif ilişkiler gibi farklı alanları içerir. Ders konusunun doğası gereği sınıf içi tartışmalar, bireysel egzersiz ve çalışmalar ve ev ödevleriyle konuların öğrenciler tarafından ilk elden deneyimlenerek öğrenilmesini sağlar.
Dersin İçeriğiBu ders; Giriş: Pozitif psikolojinin tarihi,Pozitif duygular ve pozitif deneyimler,Mutluluk,İyimserlik,Karakterin güçlü yanları - 1,Karakterin güçlü yanları - 2,Değerler,Ruhsal esneklik ve dayanıklılık,Bilinçli farkındalık – 1,Bilinçli farkındalık – 2,Esenlik,Pozitif insan ilişkileri,Pozitif kurumlar,Pozitif psikolojinin geleceği; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme KazanımlarıÖğretim YöntemleriÖlçme Yöntemleri
1.Pozitif psikoloji alanındaki araştırma bulgularını tanımlayabilmek, değerlendirebilmek ve eleştirebilmek10, 19, 20A
2.Pozitif psikoloji alanındaki temel kavramları ve prensipleri karşılaştırabilmek ve tartışabilmek5, 9A
3.Pozitif psikoloji alanındaki araştırma ve araştırma yöntemlerini aktarabilmek14, 9A
4.Bilinçli farkındalığın günlük yaşamda kullanımının etkilerini çözümleyebilir ve uygulayabilir19, 6A
5.Yaparak öğrenme yoluyla pozitif psikolojinin kendi hayatıyla doğrudan bağlantısını kurabilir11, 14, 6A
6.İnsanın zayıf yönleri ve yaşamında karşılaştığı sorunlar kadar güçlü yönlerine odaklanmasını sağlayan bir bakış açısı geliştirir10, 14, 16, 6A
7.Bireyi güçlendirmeye yönelik çalışmalar tasarlayabilir14, 6A
Öğretim Yöntemleri:10: Tartışma Yöntemi, 11: Gösterip Yapma Yöntemi, 14: Bireysel Çalışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 19: Beyin Fırtınası Tekniği, 20: Tersine Beyin Fırtınası Tekniği, 5: İşbirlikli Öğrenme Modeli, 6: Deneyimle Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:A: Klasik Yazılı Sınav

Ders Akışı

SıraKonularÖn Hazırlık
1Giriş: Pozitif psikolojinin tarihiSeligman & Csikszentmihalyi
2Pozitif duygular ve pozitif deneyimlerPeterson Bl. 3 ve ek kaynaklar
3MutlulukPeterson Bl. 4 ve ek kaynaklar
4İyimserlikEk kaynaklar
5Karakterin güçlü yanları - 1Seligman & Peterson ilgili bölümler
6Karakterin güçlü yanları - 2Seligman & Peterson ilgili bölümler
7DeğerlerPeterson Bl.7
8Ruhsal esneklik ve dayanıklılıkEk kaynaklar
9Bilinçli farkındalık – 1Ek kaynaklar
10Bilinçli farkındalık – 2Ek kaynaklar
11EsenlikSnyder & Lopez Bl. 5
12Pozitif insan ilişkileriEk kaynaklar
13Pozitif kurumlarPeterson Bl. 11
14Pozitif psikolojinin geleceğiEk kaynaklar
Kaynak
Dersin tek bir kaynağı yoktur. İlgili dersler için MEBİS’e çeşitli yazılı kaynaklar okuma olarak yüklenecektir. Ayrıca güncel haberler, makaleler, araştırma bulguları ve videolar da ders kaynağı olarak kullanılacaktır. Faydalanılacak kaynaklardan bazıları şöyledir: // - Peterson, C. (2006). A Primer in Positive Psychology. New York: Oxford University Press. // - Seligman, M. E. P., & Csikszentmihalyi, M. (2000). Positive psychology: An introduction, American Psychologist,55, 5-14. // - Snyder, C. R., & Lopez, S. (Eds.) (2001). Handbook of positive psychology. New York: Oxford University Press.
Dersin tek bir kaynağı yoktur. İlgili dersler için MEBİS’e çeşitli yazılı kaynaklar okuma olarak yüklenecektir. Ayrıca güncel haberler, makaleler, araştırma bulguları ve videolar da ders kaynağı olarak kullanılacaktır. Faydalanılacak kaynaklardan bazıları şöyledir: · Peterson, C. (2006). A Primer in Positive Psychology. New York: Oxford University Press. · Seligman, M. E. P., & Csikszentmihalyi, M. (2000). Positive psychology: An introduction, American Psychologist,55, 5-14. · Snyder, C. R., & Lopez, S. (Eds.) (2001). Handbook of positive psychology. New York: Oxford University Press. · Seligman, M. E. P. & Peterson, C. (2004) Character strengths and virtues : a handbook and classification. New York: Oxford University Press.

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
NoProgram Yeterliliği Katkı Düzeyi
12345
1
Psikolojinin araştırma ve uygulamaya dönük alt alanlarının temel kavramlarını ve bu alanların temel kuramlarını bilir.
2
Psikoloji tarihindeki kuram ve ekolleri karşılaştırabilir, yeni gelişmeleri bu bilgileriyle ilişkilendirebilir.
3
Karşılaştığı sorunları tanıyabilir, yorumlayabilir ve uzmanlık bilgisini kullanarak çözüm sunabilir.
4
Bir problemi bilimsel yöntemlerle araştırabilir, bulguları yorumlayabilir ve sonuçları bilimsel bir yayın haline getirebilir.
5
Alanı ile ilgili problemlerin çözümü için kurulan bir ekipte projeye liderlik edebilir, etkinlikleri planlayabilir ve yönetebilir.
6
Karşılaştığı yeni fikirleri taraf tutmadan bilimsel bakış açısıyla sorgulayabilir ve eleştirebilir.
7
Yaşam boyu öğrenme prensibini kendisine ilke edinir, alanıyla ilgili yeni gelişmeleri takip edebilir.
8
Bir problemle ilgili bulgularını, bilgisini ve çözüm önerilerini meslektaşlarıyla veya konunun yabancısı olan kişilerle, yazılı veya sözlü olarak uygun bir dille paylaşabilir.
9
Toplumsal sorumluluk bilincine sahip olup mesleki kazanımlarını, yakın ve uzak çevresindeki sorunların çözümünde kullanabilir.
10
Uluslararası mesleki gelişmeleri izlemek için en az B1 düzeyinde İngilizce bilir.
11
Temel bilgisayar becerilerine sahip olup meslektaşlarıyla güncel platformlar üzerinden iletişim kurabilir.
12
Ölçme-değerlendirmede kullanılan psikolojinin temel araçlarını bilir ve bu araçları kullanabilir.
13
Mesleki sorumluluk, yetki ve sınırlarını bilir, psikolojik sorunları tanır, çözümü için doğru yönlendirmeyi yapabilir, araştırma ve uygulamada etik ilkelere riayet eder.
14
Araştırma ve uygulamada bireysel ve kültürel farklılıkları gözetir, araştırma sonuçlarını değerlendirirken bu farklılıkları dikkate alır.

Değerlendirme Sistemi

Katkı DüzeyiMutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı 20
Genel Sınavın Başarıya Oranı 80
Toplam 100

Sayısal Veriler

Öğrenci Başarı Durumu

Ekleme Tarihi: 06/07/2022 - 13:48Son Güncelleme Tarihi: 06/07/2022 - 13:50