Ana içeriğe atla

Ders Detayı

Ders Tanımı

DersKoduYarıyılT+U SaatKrediAKTS
TRAVMA PSİKOLOJİSİ-Bahar Dönemi3+036
Ders Programı
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Diliİngilizce
Dersin SeviyesiLisans
Dersin TürüPrograma Bağlı Seçmeli
Dersin KoordinatörüProf.Dr. Gökhan MALKOÇ
Dersi VerenlerDr.Öğr.Üye. Hande GÜNDOĞAN SÜTÜVEN, Öğr.Gör. Zeynep ŞEKER
Dersin Yardımcıları
Dersin AmacıBu dersin amacı travmaya ilişkin temel kavramları, travma çalışmalarının tarihçesini, travmatik deneyimleri ve travma tanılarının kavramasını sağlamak; travmanın nörobiyolojisini de ele alarak, nasıl değerlendirileceğini anlamaktır. Aynı zamanda travma ile bireysel ve grup çalışmalarının aktarılması, psikolojik ilk yardımın ise daha detaylı şekilde kavranması ve sınıf içi uygulamalarla deneyimlenmesi amaçlanmaktadır.
Dersin İçeriğiBu ders; Tanışma, İçeriğin Konuşulması, Ders Kuralları ve Referansların Belirtilmesi,Travmaya Giriş: Travmaya Genel Bakış, Yaygınlık ve Tarihçesi
,Travma ve Travmatik Deneyimler ,Stres Semptomları ve Travmayla İlişkili Tanılar ,Stres Semptomları ve Travmayla İlişkili Tanılar ,Travmanın Nörobiyolojisi ,Travmanın Değerlendirilmesi ,Ara Sınav ,İkincil Travma, Şefkat Yorgunluğu ve Öz Bakım ,Travma Sonrası Büyüme ve Direnç ,Travma Müdahaleleri (Bireysel),Travma Müdahaleleri (Grup),Psikolojik İlk Yardım,Psikolojik İlk Yardım (Uygulama); konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme KazanımlarıÖğretim YöntemleriÖlçme Yöntemleri
1.Travma psikolojisin temel kavramlarını tanımlayabilir, kavramlar arası farkları ayırt edebilir.14, 19, 9A
2.Travma psikolojisinin tarihsel gelişimini özetleyebilir.14, 19, 9A
3.Travmaya ilişkin temel olguları tanıyabilir.14, 19, 9A
6.Bireysel ve grup travma müdahalelerini tanıyabilir.14, 19, 9A
7.Psikolojik İlk Yardım uygulamalarını tanımlayabilir.14, 19, 9A
4. Travma psikopatolojisini tanımlayabilir.14, 19, 9A
5. Travmaya ilişkin tanısal farklılıkları tartışabilir.14, 19, 9A
Öğretim Yöntemleri:14: Bireysel Çalışma Yöntemi, 19: Beyin Fırtınası Tekniği, 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:A: Klasik Yazılı Sınav

Ders Akışı

SıraKonularÖn Hazırlık
1Tanışma, İçeriğin Konuşulması, Ders Kuralları ve Referansların Belirtilmesi
2Travmaya Giriş: Travmaya Genel Bakış, Yaygınlık ve Tarihçesi
3Travma ve Travmatik Deneyimler
4Stres Semptomları ve Travmayla İlişkili Tanılar
5Stres Semptomları ve Travmayla İlişkili Tanılar
6Travmanın Nörobiyolojisi
7Travmanın Değerlendirilmesi
8Ara Sınav
9İkincil Travma, Şefkat Yorgunluğu ve Öz Bakım
10Travma Sonrası Büyüme ve Direnç
11Travma Müdahaleleri (Bireysel)
12Travma Müdahaleleri (Grup)
13Psikolojik İlk Yardım
14Psikolojik İlk Yardım (Uygulama)
Kaynak
1. Van der Kolk, B. A. (2014). Beden Kayıt Tutar. New York: Viking. 2. Briere, J.N. & Scott, C. (2016). Travma Terapisinin İlkeleri. İstanbul: İstanbul Bilgi Üniversitesi Yayınları 3. Herman, J. (2016). Travma ve İyileşme. İstanbul: Literatür Yayıncılık. 4. Van der Kolk, B.A., McFarlane, A.C. & Weisaeth, L. (2006). Traumatic Stress: The Effects of Overwhelming Experience on Mind, Body, and Society. New York: The Guilford Press 5. Ders Notları

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
NoProgram Yeterliliği Katkı Düzeyi
12345
1
Psikolojinin araştırma ve uygulamaya dönük alt alanlarının temel kavramlarını ve bu alanların temel kuramlarını bilir.
2
Psikoloji tarihindeki kuram ve ekolleri karşılaştırabilir, yeni gelişmeleri bu bilgileriyle ilişkilendirebilir.
3
Karşılaştığı sorunları tanıyabilir, yorumlayabilir ve uzmanlık bilgisini kullanarak çözüm sunabilir.
4
Bir problemi bilimsel yöntemlerle araştırabilir, bulguları yorumlayabilir ve sonuçları bilimsel bir yayın haline getirebilir.
5
Alanı ile ilgili problemlerin çözümü için kurulan bir ekipte projeye liderlik edebilir, etkinlikleri planlayabilir ve yönetebilir.
6
Karşılaştığı yeni fikirleri taraf tutmadan bilimsel bakış açısıyla sorgulayabilir ve eleştirebilir.
7
Yaşam boyu öğrenme prensibini kendisine ilke edinir, alanıyla ilgili yeni gelişmeleri takip edebilir.
8
Bir problemle ilgili bulgularını, bilgisini ve çözüm önerilerini meslektaşlarıyla veya konunun yabancısı olan kişilerle, yazılı veya sözlü olarak uygun bir dille paylaşabilir.
9
Toplumsal sorumluluk bilincine sahip olup mesleki kazanımlarını, yakın ve uzak çevresindeki sorunların çözümünde kullanabilir.
10
Uluslararası mesleki gelişmeleri izlemek için en az B1 düzeyinde İngilizce bilir.
11
Temel bilgisayar becerilerine sahip olup meslektaşlarıyla güncel platformlar üzerinden iletişim kurabilir.
12
Ölçme-değerlendirmede kullanılan psikolojinin temel araçlarını bilir ve bu araçları kullanabilir.
13
Mesleki sorumluluk, yetki ve sınırlarını bilir, psikolojik sorunları tanır, çözümü için doğru yönlendirmeyi yapabilir, araştırma ve uygulamada etik ilkelere riayet eder.
14
Araştırma ve uygulamada bireysel ve kültürel farklılıkları gözetir, araştırma sonuçlarını değerlendirirken bu farklılıkları dikkate alır.

Değerlendirme Sistemi

Katkı DüzeyiMutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı 20
Genel Sınavın Başarıya Oranı 80
Toplam 100
AKTS / İşyükü Tablosu
EtkinlikSayıSüresi (Saat)Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Saati14342
Rehberli Problem Çözme14342
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi000
Okul Dışı Diğer Faaliyetler12020
Proje Sunumu / Seminer000
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı000
Ara Sınav ve Hazırlığı12626
Genel Sınav ve Hazırlığı13535
Performans Görevi, Bakım Planı000
Toplam İş Yükü (Saat)165
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(165/30)6
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır.

Dersin Detaylı Bilgileri

Ders Tanımı

DersKoduYarıyılT+U SaatKrediAKTS
TRAVMA PSİKOLOJİSİ-Bahar Dönemi3+036
Ders Programı
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Diliİngilizce
Dersin SeviyesiLisans
Dersin TürüPrograma Bağlı Seçmeli
Dersin KoordinatörüProf.Dr. Gökhan MALKOÇ
Dersi VerenlerDr.Öğr.Üye. Hande GÜNDOĞAN SÜTÜVEN, Öğr.Gör. Zeynep ŞEKER
Dersin Yardımcıları
Dersin AmacıBu dersin amacı travmaya ilişkin temel kavramları, travma çalışmalarının tarihçesini, travmatik deneyimleri ve travma tanılarının kavramasını sağlamak; travmanın nörobiyolojisini de ele alarak, nasıl değerlendirileceğini anlamaktır. Aynı zamanda travma ile bireysel ve grup çalışmalarının aktarılması, psikolojik ilk yardımın ise daha detaylı şekilde kavranması ve sınıf içi uygulamalarla deneyimlenmesi amaçlanmaktadır.
Dersin İçeriğiBu ders; Tanışma, İçeriğin Konuşulması, Ders Kuralları ve Referansların Belirtilmesi,Travmaya Giriş: Travmaya Genel Bakış, Yaygınlık ve Tarihçesi
,Travma ve Travmatik Deneyimler ,Stres Semptomları ve Travmayla İlişkili Tanılar ,Stres Semptomları ve Travmayla İlişkili Tanılar ,Travmanın Nörobiyolojisi ,Travmanın Değerlendirilmesi ,Ara Sınav ,İkincil Travma, Şefkat Yorgunluğu ve Öz Bakım ,Travma Sonrası Büyüme ve Direnç ,Travma Müdahaleleri (Bireysel),Travma Müdahaleleri (Grup),Psikolojik İlk Yardım,Psikolojik İlk Yardım (Uygulama); konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme KazanımlarıÖğretim YöntemleriÖlçme Yöntemleri
1.Travma psikolojisin temel kavramlarını tanımlayabilir, kavramlar arası farkları ayırt edebilir.14, 19, 9A
2.Travma psikolojisinin tarihsel gelişimini özetleyebilir.14, 19, 9A
3.Travmaya ilişkin temel olguları tanıyabilir.14, 19, 9A
6.Bireysel ve grup travma müdahalelerini tanıyabilir.14, 19, 9A
7.Psikolojik İlk Yardım uygulamalarını tanımlayabilir.14, 19, 9A
4. Travma psikopatolojisini tanımlayabilir.14, 19, 9A
5. Travmaya ilişkin tanısal farklılıkları tartışabilir.14, 19, 9A
Öğretim Yöntemleri:14: Bireysel Çalışma Yöntemi, 19: Beyin Fırtınası Tekniği, 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:A: Klasik Yazılı Sınav

Ders Akışı

SıraKonularÖn Hazırlık
1Tanışma, İçeriğin Konuşulması, Ders Kuralları ve Referansların Belirtilmesi
2Travmaya Giriş: Travmaya Genel Bakış, Yaygınlık ve Tarihçesi
3Travma ve Travmatik Deneyimler
4Stres Semptomları ve Travmayla İlişkili Tanılar
5Stres Semptomları ve Travmayla İlişkili Tanılar
6Travmanın Nörobiyolojisi
7Travmanın Değerlendirilmesi
8Ara Sınav
9İkincil Travma, Şefkat Yorgunluğu ve Öz Bakım
10Travma Sonrası Büyüme ve Direnç
11Travma Müdahaleleri (Bireysel)
12Travma Müdahaleleri (Grup)
13Psikolojik İlk Yardım
14Psikolojik İlk Yardım (Uygulama)
Kaynak
1. Van der Kolk, B. A. (2014). Beden Kayıt Tutar. New York: Viking. 2. Briere, J.N. & Scott, C. (2016). Travma Terapisinin İlkeleri. İstanbul: İstanbul Bilgi Üniversitesi Yayınları 3. Herman, J. (2016). Travma ve İyileşme. İstanbul: Literatür Yayıncılık. 4. Van der Kolk, B.A., McFarlane, A.C. & Weisaeth, L. (2006). Traumatic Stress: The Effects of Overwhelming Experience on Mind, Body, and Society. New York: The Guilford Press 5. Ders Notları

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
NoProgram Yeterliliği Katkı Düzeyi
12345
1
Psikolojinin araştırma ve uygulamaya dönük alt alanlarının temel kavramlarını ve bu alanların temel kuramlarını bilir.
2
Psikoloji tarihindeki kuram ve ekolleri karşılaştırabilir, yeni gelişmeleri bu bilgileriyle ilişkilendirebilir.
3
Karşılaştığı sorunları tanıyabilir, yorumlayabilir ve uzmanlık bilgisini kullanarak çözüm sunabilir.
4
Bir problemi bilimsel yöntemlerle araştırabilir, bulguları yorumlayabilir ve sonuçları bilimsel bir yayın haline getirebilir.
5
Alanı ile ilgili problemlerin çözümü için kurulan bir ekipte projeye liderlik edebilir, etkinlikleri planlayabilir ve yönetebilir.
6
Karşılaştığı yeni fikirleri taraf tutmadan bilimsel bakış açısıyla sorgulayabilir ve eleştirebilir.
7
Yaşam boyu öğrenme prensibini kendisine ilke edinir, alanıyla ilgili yeni gelişmeleri takip edebilir.
8
Bir problemle ilgili bulgularını, bilgisini ve çözüm önerilerini meslektaşlarıyla veya konunun yabancısı olan kişilerle, yazılı veya sözlü olarak uygun bir dille paylaşabilir.
9
Toplumsal sorumluluk bilincine sahip olup mesleki kazanımlarını, yakın ve uzak çevresindeki sorunların çözümünde kullanabilir.
10
Uluslararası mesleki gelişmeleri izlemek için en az B1 düzeyinde İngilizce bilir.
11
Temel bilgisayar becerilerine sahip olup meslektaşlarıyla güncel platformlar üzerinden iletişim kurabilir.
12
Ölçme-değerlendirmede kullanılan psikolojinin temel araçlarını bilir ve bu araçları kullanabilir.
13
Mesleki sorumluluk, yetki ve sınırlarını bilir, psikolojik sorunları tanır, çözümü için doğru yönlendirmeyi yapabilir, araştırma ve uygulamada etik ilkelere riayet eder.
14
Araştırma ve uygulamada bireysel ve kültürel farklılıkları gözetir, araştırma sonuçlarını değerlendirirken bu farklılıkları dikkate alır.

Değerlendirme Sistemi

Katkı DüzeyiMutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı 20
Genel Sınavın Başarıya Oranı 80
Toplam 100

Sayısal Veriler

Öğrenci Başarı Durumu

Ekleme Tarihi: 06/07/2022 - 13:48Son Güncelleme Tarihi: 06/07/2022 - 13:50