Ders Detayı
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
VERİ GAZETECİLİĞİ | 3+0 | 3 | 5 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Programa Bağlı Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. Başak GEZMEN |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Veri Gazeteciliği dersinin amacı bu alanın temel aşamaları olan veri bulma, veri toplama, veri temizleme, veri analiz etme, veri görselleştirme sürecini pratik ve teorik olarak anlamak ve bilgi edinme hakkını kullanarak açık veri ilişkisini kavramaktır |
Dersin İçeriği | Bu ders; Veri Gazeteciliğinin Tanımı/Tarihi,Veri ile Hikaye Bulma - Nasıl Yapılır,Veri Kazıma ,Veri Görselleştirme Araçlarına Giriş,Temel İstatistik ve Excel'de Çalışma Pratikleri ,Bilgi Edinme Hakkı Talebi, Dijital İçerik Doğrulama,Açık Veri ver Etik,Arasınav (Vize),Açık Verinin Makine Okunabilirliği,Veri Araştırma, Teknikleri,Grup Proje Ödev,Solo Proje,Proje sunumları; konularını içermektedir. |
Dersin İçeriği | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Veri gazeteciliğine ilişkin kavramları tanımlar Dünyada ve Türkiye’de veri gazeteciliğini açıklar | 2 | A, D, F |
Açık Veri Oluşturma Pratiğini uygular | 2 | A, E |
Haber merkezlerinde ve haberde verinin kullanımını açıklar.Haberde veri kullanımını gerçekleştirir | 2 | A, D, F |
Tasarım temelleri ve etkili görsel iletişim çalışmalarını gerçekleştirir Veri görselleştirme, haritalandırma çalışmalarını gerçekleştirir | 1, 3 | A |
Veri temininde etik ilkeleri benimser | 1, 3 | F |
Öğretim Yöntemleri: | 1: Anlatım, 2: Soru - Cevap, 3: Tartışma |
Ölçme Yöntemleri: | A: Yazılı sınav, D: Proje / Tasarım, E: Kısa Sınav, F: Performans Görevi |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
1 | Veri Gazeteciliğinin Tanımı/Tarihi | |
2 | Veri ile Hikaye Bulma - Nasıl Yapılır | |
3 | Veri Kazıma | |
4 | Veri Görselleştirme Araçlarına Giriş | |
5 | Temel İstatistik ve Excel'de Çalışma Pratikleri | |
6 | Bilgi Edinme Hakkı Talebi, Dijital İçerik Doğrulama | |
7 | Açık Veri ver Etik | |
8 | Arasınav (Vize) | |
10 | Açık Verinin Makine Okunabilirliği | |
11 | Veri Araştırma, Teknikleri | |
12 | Grup Proje Ödev | |
13 | Solo Proje | |
14 | Proje sunumları |
Kaynak |
1.Kalsın, Berrin. Tüm Boyutlarıyla İnternet Haberciliği, Gece Kitaplığı, 2017. (2)Open Data Institute / http://theodi.org/ (3)Getting Started with Data Journalism /Writing data stories in any size newsroom /by Claire Miller/https://leanpub.com/datajournalism (4)Data Journalism HandBook /Edited by Jonathan Gray,Lilliona Bounegry and Lucy Chambers /http://datajournalismhandbook.org/ (5)Data Journalism Heist /by Paul Bradshawhttps://leanpub.com/DataJournalismHeist Data Journalism: Mapping the Future |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
0 | Yeni Medya ve İletişim Sistemleri disiplinlerinin temel kavramlarını ve bu disiplinlerin temel kuramlarını bilir. | X | |||||
0 | Yeni Medya ve İletişim Sistemleri ile ilgili olguları belirler ve bu olguları çeşitli boyutları ile analiz edebilir. | X | |||||
0 | Medya kuruluşlarının ihtiyaçlarını analiz eder ve bu doğrultuda iletişim sistem süreçlerini planlar ve uygular. | X | |||||
0 | Yeni medya projelerini planlar ve uygulamaya koyar. | X | |||||
0 | Alanı ile ilgili projelerde gerekli durumlarda sorumluluk alarak ortaya çıkan sorunları çözebilir. | X | |||||
0 | Alanı ile ilgili projeler için kurulan bir ekipte yer alabilir, projeye liderlik yapabilir, etkinlikleri planlayabilir ve yönetebilir. | X | |||||
0 | Yeni Medya ve İletişim Sistemleri disiplinlerine ve alt disiplinlerine ait kuramsal ve olgusal sorunları bilimsel yöntemlerle araştırabilir, bulguları analiz eder ve bilimsel yayına dönüştürebilir. | X | |||||
0 | Yaşam boyu öğrenme prensibini kendisine ilke edinir. Alanı ile ilgili olarak gelişmeleri, yenilikleri, fikirleri, yöntem ve teknikleri düzenli olarak takip ederek kendi çalışmalarında etkin bir şekilde kullanır. | X | |||||
0 | Türkçeyi bilimsel ve mesleki çalışmalarda akıcı ve doğru bir biçimde kullanır. En az bir yabancı dili okuyup anlayabilir. | X | |||||
0 | Mesleki ve bilimsel çalışmalarında yeni iletişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanır ve yeni iletişim teknolojilerindeki gelişmeleri sürekli olarak takip eder. | X | |||||
0 | Sosyal sorumluluk faaliyetleri planlar ve bu faaliyetlerin gerçekleştirilmesinde görev alır. | X | |||||
0 | Mesleki ve bilimsel çalışmalarında etik kodlara bağlı kalacak şekilde hareket eder. | X | |||||
0 | Yeni medya ve iletişim sistemlerine ait araç ve yazılımlarını etkin bir şekilde kullanır. | X | |||||
0 | Medya kuruluşlarına yönelik olarak yeni medya projeleri geliştirir ve bütün süreci yönetir. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |