Ders Detayı
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
MEDYA VE DİL | 3+0 | 3 | 5 |
Ders Programı | Perşembe 14:30-15:15 Perşembe 15:30-16:15 Perşembe 16:30-17:15 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Programa Bağlı Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. Yeşim ESGİN |
Dersi Verenler | Doç.Dr. Yeşim ESGİN |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Dersin amacı medyada yaygın olarak kullanılan Türk dili kullanım hatalarının kitle iletişim araçlarında kullanımaına dikkati çekerek bilinç yaratmak doğruların öğretilip uygulanmasını sağlamaktır. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Dersin içeriği, amacı, karşılıklı beklentiler, dersin yöntemi, kaynaklar, işleme tarzı, sınav sistemi ile ilgili bilgiler ve dil konusuna giriş; dünyada dillerin ortaya çıkış miti, benzerlikler ve farklılıkların nedenleri, dil aileleri, Hint Avrupa ve Ural Altay dil aileleri,Dil aileleri : Türkçe'nin kökenleri, gelişimi ve dil özellikleri ,Türkçe nin özellikleri: yazılma özellikleri -okunma özellikleri- telaffuz özellikleri- örnekleriyleuygulama alıştırmaları-Dilin önemi ve kültüre katkısı,Dilin toplumsal boyutu; KİA da dilin kurallarına uygun kullanımıın önemi ve gerçekliği; KİA araçlarıının diline uygun kullanımının ilkeleri; Medya aracılığıyla kamusal alanda söz söylemenin,politik ve etik sorumlulukları,Kitle İletişim Araçlarında dil ; Gazete Radyo Televizyon Internet Bloglar :Farklılıkları,,Medyada anlam inşaası ve gerçeklik; Dil kültür temsil- toplumda dil kültür bağıntısı,Medyada dil hataları ; basın da yapılan yazım hataları; ,Dil becerileri ;doğru üretim, doğru telaffuz, tonlama , yazım kuralları,vurgular; vurgu ve anlam değişimi,Dilbilgisi kuralları ışığında basit anlaşılır yaratıcı iknaya yönelik ve etik kurallarla ifade etme becerisi,Uygulamalı dil becerileri: ,Dil okuma uygulamaları ,Dil pratikleri okumalar, tekerlemeler, doğru yazma,Dil uygulamaları; konularını içermektedir. |
Dersin İçeriği | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
1, 11, 12, 14, 2, 21, 4 | B, F | |
Öğrenci kendi dilinin farkında olmadığı özelliklerini öğrenir ve uygular, yazılış ve okuma farklılıklarını kavrar ve uygular yanlış kullandığı sözcükleri düzelterek doğru üretimini sağlayabilir. kitle iletişim araçlarında yanlış kullanılan sözcük ve ifadeleri ayırt edebilir. doğru Türkçe kullanımı konusunda çevresine etki edebilir |
Öğretim Yöntemleri: | 1: Anlatım, 11: Seminer, 12: Örnek Olay, 14: Bireysel Çalışma, 2: Soru - Cevap, 21: Video, 4: Alıştırma ve Uygulama |
Ölçme Yöntemleri: | B: Sözlü Sınav, F: Performans Görevi |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
1 | Dersin içeriği, amacı, karşılıklı beklentiler, dersin yöntemi, kaynaklar, işleme tarzı, sınav sistemi ile ilgili bilgiler ve dil konusuna giriş; dünyada dillerin ortaya çıkış miti, benzerlikler ve farklılıkların nedenleri, dil aileleri, Hint Avrupa ve Ural Altay dil aileleri | - |
2 | Dil aileleri : Türkçe'nin kökenleri, gelişimi ve dil özellikleri | - |
3 | Türkçe nin özellikleri: yazılma özellikleri -okunma özellikleri- telaffuz özellikleri- örnekleriyleuygulama alıştırmaları-Dilin önemi ve kültüre katkısı | - |
4 | Dilin toplumsal boyutu; KİA da dilin kurallarına uygun kullanımıın önemi ve gerçekliği; KİA araçlarıının diline uygun kullanımının ilkeleri; Medya aracılığıyla kamusal alanda söz söylemenin,politik ve etik sorumlulukları | |
5 | Kitle İletişim Araçlarında dil ; Gazete Radyo Televizyon Internet Bloglar :Farklılıkları | Öğrenciler gruplanarak farklı medyada dil farklılıklarını saptamaya çalışırlar |
6 | ||
7 | Medyada anlam inşaası ve gerçeklik; Dil kültür temsil- toplumda dil kültür bağıntısı | |
8 | Medyada dil hataları ; basın da yapılan yazım hataları; | Öğrenci önceden edindiği verileri sınıfta paylaşmalıdır. |
9 | Dil becerileri ;doğru üretim, doğru telaffuz, tonlama , yazım kuralları,vurgular; vurgu ve anlam değişimi | |
10 | Dilbilgisi kuralları ışığında basit anlaşılır yaratıcı iknaya yönelik ve etik kurallarla ifade etme becerisi | Öğrenci medya izlemeleri yaparak, videoları inceleyerek derse hazırlıklı gelmeli |
11 | Uygulamalı dil becerileri: | Öğrenciler verilen notları ve kitaplarındaki doğru okuma tonlama alıştırmalarını evde hazırlanarak gelmeli ve sınıfta performans sergilemeliler. |
12 | Dil okuma uygulamaları | Özel yazım ve okunuşu olan sözcüklerin önceden çalışılması ve yaşam biçimi haline getirilmesi uygundur. |
13 | Dil pratikleri okumalar, tekerlemeler, doğru yazma | |
14 | Dil uygulamaları |
Kaynak |
Şenbay, Nüzhet, Söz ve Diksiyon Sanatı, 2017, YKY Çeşitli kaynaklardan derlenmiş ders notları ve referans kitaplar, youtube videoları, dil hataları konulu görsel işitsel veriler. |
Bilginer, Neşe, 2011, Dikkat Yayındayız, Sokak Kitapları Gülizar, Jülide, Where Are You Going Türkçe?,2004, Sinemis Yayınları Gülizar, Jülide, Burası Türkiye Radyoları,2008, Sinemis Yayınları Gülizar, Jülide, TR+Tv=TRT, 2008, Sinemis Yayınları Yıldız, Doğan, Spikerlik ve Güzel Konuşma Sanatı,2007, Telebasım Yayıncılık |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
0 | Yeni Medya ve İletişim Sistemleri disiplinlerinin temel kavramlarını ve bu disiplinlerin temel kuramlarını bilir. | ||||||
0 | Yeni Medya ve İletişim Sistemleri ile ilgili olguları belirler ve bu olguları çeşitli boyutları ile analiz edebilir. | ||||||
0 | Medya kuruluşlarının ihtiyaçlarını analiz eder ve bu doğrultuda iletişim sistem süreçlerini planlar ve uygular. | X | |||||
0 | Yeni medya projelerini planlar ve uygulamaya koyar. | X | |||||
0 | Alanı ile ilgili projelerde gerekli durumlarda sorumluluk alarak ortaya çıkan sorunları çözebilir. | X | |||||
0 | Alanı ile ilgili projeler için kurulan bir ekipte yer alabilir, projeye liderlik yapabilir, etkinlikleri planlayabilir ve yönetebilir. | X | |||||
0 | Yeni Medya ve İletişim Sistemleri disiplinlerine ve alt disiplinlerine ait kuramsal ve olgusal sorunları bilimsel yöntemlerle araştırabilir, bulguları analiz eder ve bilimsel yayına dönüştürebilir. | ||||||
0 | Yaşam boyu öğrenme prensibini kendisine ilke edinir. Alanı ile ilgili olarak gelişmeleri, yenilikleri, fikirleri, yöntem ve teknikleri düzenli olarak takip ederek kendi çalışmalarında etkin bir şekilde kullanır. | ||||||
0 | Türkçeyi bilimsel ve mesleki çalışmalarda akıcı ve doğru bir biçimde kullanır. En az bir yabancı dili okuyup anlayabilir. | X | |||||
0 | Mesleki ve bilimsel çalışmalarında yeni iletişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanır ve yeni iletişim teknolojilerindeki gelişmeleri sürekli olarak takip eder. | ||||||
0 | Sosyal sorumluluk faaliyetleri planlar ve bu faaliyetlerin gerçekleştirilmesinde görev alır. | X | |||||
0 | Mesleki ve bilimsel çalışmalarında etik kodlara bağlı kalacak şekilde hareket eder. | ||||||
0 | Yeni medya ve iletişim sistemlerine ait araç ve yazılımlarını etkin bir şekilde kullanır. | ||||||
0 | Medya kuruluşlarına yönelik olarak yeni medya projeleri geliştirir ve bütün süreci yönetir. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |