Ders Detayı
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
TÜRK DİLİ I | 2+0 | 2 | 2 |
Ders Programı | Cumartesi 08:00-08:45 Cumartesi 09:00-09:45 Cumartesi 10:00-10:45 Cumartesi 11:00-11:45 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Ortak Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. Abdullah Azmi BİLGİN |
Dersi Verenler | Öğr.Gör. Kübra GÜRSOY |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Yerli ve yabancı öğrencilerin Türk Diliyle ilgili eksikliklerini gidermek, Türkçeyi güzel kullanan yazarlardan örnek metinlerle yazılı ve sözlü anlatımlarını geliştirmektir. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Dilin Tanımı ve İşlevi,Türk Dili'nin Tarihi Dönemleri,Yeryüzündeki Diller,Türkçe'nin Tarihi Süreçte Gelişen Kolları,Yazılı Anlatım: Kompozisyon,Türk Dili'nin Bugünkü Durumu ve Yayılma Alanları,Eski Türk Edebiyatı ve Şiir Çözümlemeleri,Konuşma Dili - Yazı Dili,"Türkçe Zengin Bir Dil midir?",Türklerin Kullandığı Alfabeler,Ses ve Ses Olayları,Başlıca Yazım Kuralları,Şekil Bilgisi,Yeni Türk Edebiyatı ve Şiir Çözümlemeleri; konularını içermektedir. |
Dersin İçeriği | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Türk dilinin dünya dilleri arasındaki yerini öğrenerek, yeryüzündeki yayılma alanını tanıyabilmesi | 1, 2 | A |
Dilin tanımı ve fonksiyonunu örneklerle kavrar, bu konuda fikir yürütebilmesi | 1, 2 | A |
Dilin milletlerin hayatındaki yeri ve önemi anlar ve dilin önemini vurgulayan yazıları araştırabilmesi | 1, 2 | A |
Türkçe'nin dünya dilleri arasındaki yerini belirler, yeryüzüne dağılışını gözlemleyebilmesi | 1, 2 | A |
Türkçe'nin tarihi devrelerini tartışabilmesi | 1, 2 | A |
Türkçe'yi doğru konuşmak ve doğru yazmak için çaba gösterebilmesi | 1, 2 | A |
Dili doğru kullanma, zengin bir kelime hazinesine sahip olmanın yararlarını kavrayabilmesi | 1, 2 | A |
Türkçe'de yapılan dil yanlışlarının sebepleri hakkında görüş bildirebilmesi | 1, 2 | A |
Dil kirlenmesi veya dil bozulması hakkında sorgulama yapabilmesi | 1, 2 | A |
Türkçe'nin başka dillere etkisini araştırabilmesi | 1, 2 | A |
Yabancı dillerin Türkçe'ye etkisi hakkında fikir yürütebilmesi | 1, 2 | A |
Öğretim Yöntemleri: | 1: Anlatım, 2: Soru - Cevap |
Ölçme Yöntemleri: | A: Yazılı sınav |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
1 | Dilin Tanımı ve İşlevi | İlgili konunun ders kitabından çalışılması. |
2 | Türk Dili'nin Tarihi Dönemleri | İlgili konunun ders kitabından çalışılması. |
3 | Yeryüzündeki Diller | İlgili konunun ders kitabından çalışılması. |
4 | Türkçe'nin Tarihi Süreçte Gelişen Kolları | İlgili konunun ders kitabından çalışılması. |
5 | Yazılı Anlatım: Kompozisyon | İlgili konunun ders kitabından çalışılması. |
6 | Türk Dili'nin Bugünkü Durumu ve Yayılma Alanları | İlgili konunun ders kitabından çalışılması. |
7 | Eski Türk Edebiyatı ve Şiir Çözümlemeleri | İlgili konunun ders kitabından çalışılması. |
8 | Konuşma Dili - Yazı Dili | İlgili konunun ders kitabından çalışılması. |
9 | "Türkçe Zengin Bir Dil midir?" | İlgili konunun ders kitabından çalışılması. |
10 | Türklerin Kullandığı Alfabeler | İlgili konunun ders kitabından çalışılması. |
11 | Ses ve Ses Olayları | İlgili konunun ders kitabından çalışılması. |
12 | Başlıca Yazım Kuralları | İlgili konunun ders kitabından çalışılması. |
13 | Şekil Bilgisi | İlgili konunun ders kitabından çalışılması. |
14 | Yeni Türk Edebiyatı ve Şiir Çözümlemeleri | İlgili konunun ders kitabından çalışılması. |
Kaynak |
Ders notu öğrenciye verilecektir. |
1. Muharrem Ergin, Üniversiteler İçin Türk Dili, İstanbul 1986. 2. Rekin Ertem-İsa Kocakaplan, Üniversitelerde Türk Dili ve Kompozisyon, Istanbul 2010. 3. Yakup Karsoy v.dğr. Üniversiteler için Uygulamalı Türk Dili ve Kompozisyon Bilgileri, Konya 2009. 4.Yakup Yılmaz, Türkçede Dil Yanlışları,istanbul 2010. 5.Leyla Karahan, Türkçede Söz Dizimi, Ankara 1999. |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
0 | Yeni Medya ve İletişim Sistemleri disiplinlerinin temel kavramlarını ve bu disiplinlerin temel kuramlarını bilir. | ||||||
0 | Yeni Medya ve İletişim Sistemleri ile ilgili olguları belirler ve bu olguları çeşitli boyutları ile analiz edebilir. | ||||||
0 | Medya kuruluşlarının ihtiyaçlarını analiz eder ve bu doğrultuda iletişim sistem süreçlerini planlar ve uygular. | ||||||
0 | Yeni medya projelerini planlar ve uygulamaya koyar. | ||||||
0 | Alanı ile ilgili projelerde gerekli durumlarda sorumluluk alarak ortaya çıkan sorunları çözebilir. | ||||||
0 | Alanı ile ilgili projeler için kurulan bir ekipte yer alabilir, projeye liderlik yapabilir, etkinlikleri planlayabilir ve yönetebilir. | ||||||
0 | Yeni Medya ve İletişim Sistemleri disiplinlerine ve alt disiplinlerine ait kuramsal ve olgusal sorunları bilimsel yöntemlerle araştırabilir, bulguları analiz eder ve bilimsel yayına dönüştürebilir. | ||||||
0 | Yaşam boyu öğrenme prensibini kendisine ilke edinir. Alanı ile ilgili olarak gelişmeleri, yenilikleri, fikirleri, yöntem ve teknikleri düzenli olarak takip ederek kendi çalışmalarında etkin bir şekilde kullanır. | ||||||
0 | Türkçeyi bilimsel ve mesleki çalışmalarda akıcı ve doğru bir biçimde kullanır. En az bir yabancı dili okuyup anlayabilir. | ||||||
0 | Mesleki ve bilimsel çalışmalarında yeni iletişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanır ve yeni iletişim teknolojilerindeki gelişmeleri sürekli olarak takip eder. | ||||||
0 | Sosyal sorumluluk faaliyetleri planlar ve bu faaliyetlerin gerçekleştirilmesinde görev alır. | ||||||
0 | Mesleki ve bilimsel çalışmalarında etik kodlara bağlı kalacak şekilde hareket eder. | ||||||
0 | Yeni medya ve iletişim sistemlerine ait araç ve yazılımlarını etkin bir şekilde kullanır. | ||||||
0 | Medya kuruluşlarına yönelik olarak yeni medya projeleri geliştirir ve bütün süreci yönetir. |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 20 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 80 | |
Toplam | 100 |