Ders Detayı
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
MOBİL HABERCİLİK VE YURTTAŞ GAZETECİLİĞİ | - | Bahar Dönemi | 1+2 | 2 | 5 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Programa Bağlı Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. Başak GEZMEN |
Dersi Verenler | Öğr.Gör. Gökçe AYTULU |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Vatandaş gazeteciliği hakkında tarihsel ve kavramsal bilgilerin öğrencilere aktarılması, yurttaş gazeteciliği uygulama ve araçlarının kullanılması amaçlar. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Yurttaş gazeteciliğinin doğuşu ve medyanın yozlaşması,Yurttaş gazeteci kimdir? Kavramsal tartışmalar,Vatandaş gazeteciliğinin özellikleri ve geleneksel gazetecilikten farkları,Türkiye'den ve dünyadan vatandaş gazetecilik ağları,Toplu haber üretimi,Dezenformasyonla ilgili kaynak ve doğrulama,Dağıtım ve sosyal medya,Sosyal Medya,yurttaş gazeteciliğin teknik donanımı,Yurttaş ağlarının finansman modelleri,Yurttaş gazeteciliğin hakları,Video aktivizmi,Gözetim, sansür ve mücadele trolleri ,Uygulamalar; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Yurttaş gazeteciliğini, alternatif medya ve medya aktivizmini tanımlar | 10, 6, 9 | E |
Gazetecilik sürecini analiz eder. | 10, 6, 9 | E |
Geleneksel basın için haberler üretir | 6, 9 | E |
Yeni Medya için haberler üretir. | 9 | E |
Cep telefonunu haber toplama aracı olarak kullanır. | 6, 9 | E |
Haber toplama ve üretme sürecinde sosyal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun davranmanın öneminin farkına varır. | 10, 16, 6, 9 | E |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 6: Deneyimle Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | E: Ödev |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Yurttaş gazeteciliğinin doğuşu ve medyanın yozlaşması | Güncel örnek haber araştırmaları yapma |
2 | Yurttaş gazeteci kimdir? Kavramsal tartışmalar | Güncel örnek haber araştırmaları yapma |
3 | Vatandaş gazeteciliğinin özellikleri ve geleneksel gazetecilikten farkları | Güncel örnek haber araştırmaları yapma |
4 | Türkiye'den ve dünyadan vatandaş gazetecilik ağları | Güncel örnek haber araştırmaları yapma |
5 | Toplu haber üretimi | Güncel örnek haber araştırmaları yapma |
6 | Dezenformasyonla ilgili kaynak ve doğrulama | Güncel örnek haber araştırmaları yapma |
7 | Dağıtım ve sosyal medya | Güncel örnek haber araştırmaları yapma |
8 | Sosyal Medya | Güncel örnek haber araştırmaları yapma |
9 | yurttaş gazeteciliğin teknik donanımı | Güncel örnek haber araştırmaları yapma |
10 | Yurttaş ağlarının finansman modelleri | Güncel örnek haber araştırmaları yapma |
11 | Yurttaş gazeteciliğin hakları | Güncel örnek haber araştırmaları yapma |
12 | Video aktivizmi | Güncel örnek haber araştırmaları yapma |
13 | Gözetim, sansür ve mücadele trolleri | Güncel örnek haber araştırmaları yapma |
14 | Uygulamalar | Güncel örnek haber araştırmaları yapma |
Kaynak |
(1)Atikkan, Zeynep ve Tunç, Aslı, Blogdan Al Haberi, YKY, İstanbul, 2011 (2)Thorsen, Einar ve Allan, Stuart, Citizen Journalism: Global Perspectives Vol. 1-2, Peter Lang Publishing, New York, 2009 ve 2014. (3)Özer, Ömer (ed.), Alternatif Medya Alternatif Gazetecilik, Literatürk Academia, Konya, 2012. |
1-Çoban, Barış ve Ataman, Bora, Türkiye'de Alternatif Medya, Kafka, İstanbul, 2015. 2-Karakulakoğlu, Selva Ersöz ve Uğurlu, Özge, Twitter, İletişim Çalışmalarında Dijital Yaklaşımlar, Heretik, Ankara, 2014 3-Yanıkkaya, Berrin ve Çoban, Barış (der.), Kendi Medyanı Kendin Yarat, Cilt 1-2, Kalkedon, İstanbul, 2014. 4-Sayımer, İdil (ed.), Yeni Medya Araştırmaları, Literatürk Academia, İstanbul, 2014. |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Yeni Medya ve İletişim Sistemleri disiplinlerinin temel kavramlarını ve bu disiplinlerin temel kuramlarını bilir. | X | |||||
2 | Yeni Medya ve İletişim Sistemleri ile ilgili olguları belirler ve bu olguları çeşitli boyutları ile analiz edebilir. | X | |||||
3 | Medya kuruluşlarının ihtiyaçlarını analiz eder ve bu doğrultuda iletişim sistem süreçlerini planlar ve uygular. | X | |||||
4 | Yeni medya projelerini planlar ve uygulamaya koyar. | X | |||||
5 | Alanı ile ilgili projelerde gerekli durumlarda sorumluluk alarak ortaya çıkan sorunları çözebilir. | X | |||||
6 | Alanı ile ilgili projeler için kurulan bir ekipte yer alabilir, projeye liderlik yapabilir, etkinlikleri planlayabilir ve yönetebilir. | X | |||||
7 | Yeni Medya ve İletişim Sistemleri disiplinlerine ve alt disiplinlerine ait kuramsal ve olgusal sorunları bilimsel yöntemlerle araştırabilir, bulguları analiz eder ve bilimsel yayına dönüştürebilir. | X | |||||
8 | Yaşam boyu öğrenme prensibini kendisine ilke edinir. Alanı ile ilgili olarak gelişmeleri, yenilikleri, fikirleri, yöntem ve teknikleri düzenli olarak takip ederek kendi çalışmalarında etkin bir şekilde kullanır. | X | |||||
9 | Bir yabancı dilde en az Avrupa dil Portföyü B1 Genel düzeyinde kullanarak sözlü ve yazılı iletişim kurar. | ||||||
10 | Mesleki ve bilimsel çalışmalarında yeni iletişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanır ve yeni iletişim teknolojilerindeki gelişmeleri sürekli olarak takip eder. | X | |||||
11 | Sosyal sorumluluk faaliyetleri planlar ve bu faaliyetlerin gerçekleştirilmesinde görev alır. | ||||||
12 | Mesleki ve bilimsel çalışmalarında etik kodlara bağlı kalacak şekilde hareket eder. | ||||||
13 | Yeni medya ve iletişim sistemlerine ait araç ve yazılımlarını etkin bir şekilde kullanır. | X | |||||
14 | Medya kuruluşlarına yönelik olarak yeni medya projeleri geliştirir ve bütün süreci yönetir. | X | |||||
15 | Çevreye, sosyal hakların evrenselliğine ve kültürel değerlerin korunmasına karşı duyarlıdır. | ||||||
16 | İş sağlığı ve güvenliği konusunda bilgilidir ve bu bilgileri gerektiği zaman kullanır. | ||||||
17 | Türkçeyi bilimsel ve mesleki çalışmalarda akıcı ve doğru bir biçimde kullanır. |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |
AKTS / İşyükü Tablosu | ||||||
Etkinlik | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |||
Ders Saati | 14 | 3 | 42 | |||
Rehberli Problem Çözme | 4 | 10 | 40 | |||
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi | 1 | 10 | 10 | |||
Okul Dışı Diğer Faaliyetler | 0 | 0 | 0 | |||
Proje Sunumu / Seminer | 0 | 0 | 0 | |||
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı | 1 | 10 | 10 | |||
Ara Sınav ve Hazırlığı | 1 | 12 | 12 | |||
Genel Sınav ve Hazırlığı | 1 | 24 | 24 | |||
Performans Görevi, Bakım Planı | 0 | 0 | 0 | |||
Toplam İş Yükü (Saat) | 138 | |||||
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(138/30) | 5 | |||||
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır. |
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
MOBİL HABERCİLİK VE YURTTAŞ GAZETECİLİĞİ | - | Bahar Dönemi | 1+2 | 2 | 5 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Programa Bağlı Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. Başak GEZMEN |
Dersi Verenler | Öğr.Gör. Gökçe AYTULU |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Vatandaş gazeteciliği hakkında tarihsel ve kavramsal bilgilerin öğrencilere aktarılması, yurttaş gazeteciliği uygulama ve araçlarının kullanılması amaçlar. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Yurttaş gazeteciliğinin doğuşu ve medyanın yozlaşması,Yurttaş gazeteci kimdir? Kavramsal tartışmalar,Vatandaş gazeteciliğinin özellikleri ve geleneksel gazetecilikten farkları,Türkiye'den ve dünyadan vatandaş gazetecilik ağları,Toplu haber üretimi,Dezenformasyonla ilgili kaynak ve doğrulama,Dağıtım ve sosyal medya,Sosyal Medya,yurttaş gazeteciliğin teknik donanımı,Yurttaş ağlarının finansman modelleri,Yurttaş gazeteciliğin hakları,Video aktivizmi,Gözetim, sansür ve mücadele trolleri ,Uygulamalar; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Yurttaş gazeteciliğini, alternatif medya ve medya aktivizmini tanımlar | 10, 6, 9 | E |
Gazetecilik sürecini analiz eder. | 10, 6, 9 | E |
Geleneksel basın için haberler üretir | 6, 9 | E |
Yeni Medya için haberler üretir. | 9 | E |
Cep telefonunu haber toplama aracı olarak kullanır. | 6, 9 | E |
Haber toplama ve üretme sürecinde sosyal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun davranmanın öneminin farkına varır. | 10, 16, 6, 9 | E |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 6: Deneyimle Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | E: Ödev |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Yurttaş gazeteciliğinin doğuşu ve medyanın yozlaşması | Güncel örnek haber araştırmaları yapma |
2 | Yurttaş gazeteci kimdir? Kavramsal tartışmalar | Güncel örnek haber araştırmaları yapma |
3 | Vatandaş gazeteciliğinin özellikleri ve geleneksel gazetecilikten farkları | Güncel örnek haber araştırmaları yapma |
4 | Türkiye'den ve dünyadan vatandaş gazetecilik ağları | Güncel örnek haber araştırmaları yapma |
5 | Toplu haber üretimi | Güncel örnek haber araştırmaları yapma |
6 | Dezenformasyonla ilgili kaynak ve doğrulama | Güncel örnek haber araştırmaları yapma |
7 | Dağıtım ve sosyal medya | Güncel örnek haber araştırmaları yapma |
8 | Sosyal Medya | Güncel örnek haber araştırmaları yapma |
9 | yurttaş gazeteciliğin teknik donanımı | Güncel örnek haber araştırmaları yapma |
10 | Yurttaş ağlarının finansman modelleri | Güncel örnek haber araştırmaları yapma |
11 | Yurttaş gazeteciliğin hakları | Güncel örnek haber araştırmaları yapma |
12 | Video aktivizmi | Güncel örnek haber araştırmaları yapma |
13 | Gözetim, sansür ve mücadele trolleri | Güncel örnek haber araştırmaları yapma |
14 | Uygulamalar | Güncel örnek haber araştırmaları yapma |
Kaynak |
(1)Atikkan, Zeynep ve Tunç, Aslı, Blogdan Al Haberi, YKY, İstanbul, 2011 (2)Thorsen, Einar ve Allan, Stuart, Citizen Journalism: Global Perspectives Vol. 1-2, Peter Lang Publishing, New York, 2009 ve 2014. (3)Özer, Ömer (ed.), Alternatif Medya Alternatif Gazetecilik, Literatürk Academia, Konya, 2012. |
1-Çoban, Barış ve Ataman, Bora, Türkiye'de Alternatif Medya, Kafka, İstanbul, 2015. 2-Karakulakoğlu, Selva Ersöz ve Uğurlu, Özge, Twitter, İletişim Çalışmalarında Dijital Yaklaşımlar, Heretik, Ankara, 2014 3-Yanıkkaya, Berrin ve Çoban, Barış (der.), Kendi Medyanı Kendin Yarat, Cilt 1-2, Kalkedon, İstanbul, 2014. 4-Sayımer, İdil (ed.), Yeni Medya Araştırmaları, Literatürk Academia, İstanbul, 2014. |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Yeni Medya ve İletişim Sistemleri disiplinlerinin temel kavramlarını ve bu disiplinlerin temel kuramlarını bilir. | X | |||||
2 | Yeni Medya ve İletişim Sistemleri ile ilgili olguları belirler ve bu olguları çeşitli boyutları ile analiz edebilir. | X | |||||
3 | Medya kuruluşlarının ihtiyaçlarını analiz eder ve bu doğrultuda iletişim sistem süreçlerini planlar ve uygular. | X | |||||
4 | Yeni medya projelerini planlar ve uygulamaya koyar. | X | |||||
5 | Alanı ile ilgili projelerde gerekli durumlarda sorumluluk alarak ortaya çıkan sorunları çözebilir. | X | |||||
6 | Alanı ile ilgili projeler için kurulan bir ekipte yer alabilir, projeye liderlik yapabilir, etkinlikleri planlayabilir ve yönetebilir. | X | |||||
7 | Yeni Medya ve İletişim Sistemleri disiplinlerine ve alt disiplinlerine ait kuramsal ve olgusal sorunları bilimsel yöntemlerle araştırabilir, bulguları analiz eder ve bilimsel yayına dönüştürebilir. | X | |||||
8 | Yaşam boyu öğrenme prensibini kendisine ilke edinir. Alanı ile ilgili olarak gelişmeleri, yenilikleri, fikirleri, yöntem ve teknikleri düzenli olarak takip ederek kendi çalışmalarında etkin bir şekilde kullanır. | X | |||||
9 | Bir yabancı dilde en az Avrupa dil Portföyü B1 Genel düzeyinde kullanarak sözlü ve yazılı iletişim kurar. | ||||||
10 | Mesleki ve bilimsel çalışmalarında yeni iletişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanır ve yeni iletişim teknolojilerindeki gelişmeleri sürekli olarak takip eder. | X | |||||
11 | Sosyal sorumluluk faaliyetleri planlar ve bu faaliyetlerin gerçekleştirilmesinde görev alır. | ||||||
12 | Mesleki ve bilimsel çalışmalarında etik kodlara bağlı kalacak şekilde hareket eder. | ||||||
13 | Yeni medya ve iletişim sistemlerine ait araç ve yazılımlarını etkin bir şekilde kullanır. | X | |||||
14 | Medya kuruluşlarına yönelik olarak yeni medya projeleri geliştirir ve bütün süreci yönetir. | X | |||||
15 | Çevreye, sosyal hakların evrenselliğine ve kültürel değerlerin korunmasına karşı duyarlıdır. | ||||||
16 | İş sağlığı ve güvenliği konusunda bilgilidir ve bu bilgileri gerektiği zaman kullanır. | ||||||
17 | Türkçeyi bilimsel ve mesleki çalışmalarda akıcı ve doğru bir biçimde kullanır. |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |