Ders Detayı
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
DİJİTAL METİN YAZARLIĞI | 2+1 | 2,5 | 6 |
Ders Programı | Pazartesi 14:30-15:15 Pazartesi 15:30-16:15 Pazartesi 16:30-17:15 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. Korhan MAVNACIOĞLU |
Dersi Verenler | Doç.Dr. Korhan MAVNACIOĞLU |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Bu dersin amacı, internet ortamında metin yazarlığının kurallarını, yeni iletişim ortamlarında gerçekleştirilecek röportaj, haber ve programlarda kullanılacak metinlerin yazım tekniklerini örnekler eşliğinde ele alarak öğrencilere aktarmaktır. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Dijital metin yazarlığı kavramlarına giriş,Metin yazarlığının tanımı. Metin yazarken uyulması gereken kurallar. Dilin gücü ve kelimelerin doğru yazılmasının önemi.,Dil bilgisi kuralları ,Kesinlik, Anlaşılırlık, Kısalık, Gazetecilik haber yazma kuralları ,Basın bülteninin önemi, hedefi ve yazım kuralları,Medya için yazarlık: Haber kültürü, haber değeri, Haber toplama, bireysel kaynaklar, gözlem yapma, doğruluğun önemi, deadlines, etik tartışmalar, Örnek haber yazımı,Ara Sınav,Basılı medya için metin yazımı ters piramit, giriş paragrafı, hikayeyi geliştirme, alıntılama, editing ve tekrar yazma, bölümlere ayırma, grafiksel düşünme, grafikleri biçimlendirme, metin denemesi ,Web İçin metin yazımı, İçerik yaratma, e-mail yazma,Yazarlık ve hukuk: anayasal ve yasal haklar, karalama, olumlu savunma ,Özel hayatın gizliliği, telif hakkı, mark hakkı, reklam, yayıncılık alanında düzenlemeler.,Uygulama ,Uygulama ,Genel Sınav; konularını içermektedir. |
Dersin İçeriği | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Metin yazımı için temel olan dili etkili biçimde kullanır. | 1, 4 | A, C |
Farklı medya alanlarında metin yazımının farklı özelliklerini açıklar. | 1, 4 | A, C |
Yaratıcı fikirlerini görsel iletiler kullanarak ifade eder. | 1, 4 | A, C |
Etkili görsel ve sözel sunumlar tasarlar. | 1, 4 | A, C |
Öğretim Yöntemleri: | 1: Anlatım, 4: Alıştırma ve Uygulama |
Ölçme Yöntemleri: | A: Yazılı sınav, C: Ödev |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
1 | Dijital metin yazarlığı kavramlarına giriş | |
2 | Metin yazarlığının tanımı. Metin yazarken uyulması gereken kurallar. Dilin gücü ve kelimelerin doğru yazılmasının önemi. | |
3 | Dil bilgisi kuralları | |
4 | Kesinlik, Anlaşılırlık, Kısalık, Gazetecilik haber yazma kuralları | |
5 | Basın bülteninin önemi, hedefi ve yazım kuralları | |
6 | Medya için yazarlık: Haber kültürü, haber değeri, Haber toplama, bireysel kaynaklar, gözlem yapma, doğruluğun önemi, deadlines, etik tartışmalar, Örnek haber yazımı | |
7 | Ara Sınav | |
8 | Basılı medya için metin yazımı ters piramit, giriş paragrafı, hikayeyi geliştirme, alıntılama, editing ve tekrar yazma, bölümlere ayırma, grafiksel düşünme, grafikleri biçimlendirme, metin denemesi | |
9 | Web İçin metin yazımı, İçerik yaratma, e-mail yazma | |
10 | Yazarlık ve hukuk: anayasal ve yasal haklar, karalama, olumlu savunma | |
11 | Özel hayatın gizliliği, telif hakkı, mark hakkı, reklam, yayıncılık alanında düzenlemeler. | |
12 | Uygulama | |
13 | Uygulama | |
14 | Genel Sınav |
Kaynak |
1- J. G. Stovall, Writing for the Mass Media (9th Edition), Pearson, 2014. 2- S. May, Yaratıcı Yazarlık, Optimist Yayınları, İstanbul, 2012. |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
0 | Yeni Medya ve İletişim Sistemleri disiplinlerinin temel kavramlarını ve bu disiplinlerin temel kuramlarını bilir. | X | |||||
0 | Yeni Medya ve İletişim Sistemleri ile ilgili olguları belirler ve bu olguları çeşitli boyutları ile analiz edebilir. | X | |||||
0 | Medya kuruluşlarının ihtiyaçlarını analiz eder ve bu doğrultuda iletişim sistem süreçlerini planlar ve uygular. | X | |||||
0 | Yeni medya projelerini planlar ve uygulamaya koyar. | X | |||||
0 | Alanı ile ilgili projelerde gerekli durumlarda sorumluluk alarak ortaya çıkan sorunları çözebilir. | X | |||||
0 | Alanı ile ilgili projeler için kurulan bir ekipte yer alabilir, projeye liderlik yapabilir, etkinlikleri planlayabilir ve yönetebilir. | X | |||||
0 | Yeni Medya ve İletişim Sistemleri disiplinlerine ve alt disiplinlerine ait kuramsal ve olgusal sorunları bilimsel yöntemlerle araştırabilir, bulguları analiz eder ve bilimsel yayına dönüştürebilir. | ||||||
0 | Yaşam boyu öğrenme prensibini kendisine ilke edinir. Alanı ile ilgili olarak gelişmeleri, yenilikleri, fikirleri, yöntem ve teknikleri düzenli olarak takip ederek kendi çalışmalarında etkin bir şekilde kullanır. | ||||||
0 | Türkçeyi bilimsel ve mesleki çalışmalarda akıcı ve doğru bir biçimde kullanır. En az bir yabancı dili okuyup anlayabilir. | ||||||
0 | Mesleki ve bilimsel çalışmalarında yeni iletişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanır ve yeni iletişim teknolojilerindeki gelişmeleri sürekli olarak takip eder. | ||||||
0 | Sosyal sorumluluk faaliyetleri planlar ve bu faaliyetlerin gerçekleştirilmesinde görev alır. | ||||||
0 | Mesleki ve bilimsel çalışmalarında etik kodlara bağlı kalacak şekilde hareket eder. | ||||||
0 | Yeni medya ve iletişim sistemlerine ait araç ve yazılımlarını etkin bir şekilde kullanır. | X | |||||
0 | Medya kuruluşlarına yönelik olarak yeni medya projeleri geliştirir ve bütün süreci yönetir. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |