Ders Detayı
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
SOSYOLOJİYE GİRİŞ | - | Bahar Dönemi | 3+0 | 3 | 5 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üye. Betül OK ŞEHİTOĞLU |
Dersi Verenler | Prof.Dr. Mahmut Hakkı AKIN |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Bu dersin amacı, İletişim Fakültesi öğrencilerine sosyoloji biliminin yöntemleri, teorileri ve incelediği konularla ilgili bilgi vermektir. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Hafta 1: Sosyoloji Nedir? Sosyolojik Bakış Açısı Nedir? Sosyolojik Düşünmek Üzerine,Hafta 2: Sosyoloji Teorileri ve Kuramcılar,Hafta 3: Sosyolojide Araştırma Yöntemleri (Nitel, Nicel ve Karma),Hafta 4: Kültür, Kültür Süreçleri, Ögeleri ve Toplumsallaşma,Hafta 5: Toplumsal Yapı ve Kurumlar,Hafta 6: Toplum Türleri ve Toplumsal Değişim,Hafta 7: Sembolik Etkileşimcilik,Hafta 8: Vize,Hafta 9: Toplumsal Sınıf Kavramı, Rol ve Statü,Hafta 10: Aile ve Toplum ,Hafta 11: Din ve Toplum ,Hafta 12: Kültür ve Toplum ,Hafta 13: Kentleşme, Göç ve Toplum, Hafta 14: Medya ve Toplum,Hafta 15: Final; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Bir sosyal bilim olarak sosyolojinin konuları hakkında bir bakış açısı kazandırmaya çalışır. Sosyolojik düşünmeyi öğretir. | 13, 9 | A, E |
Sosyolojik teorileri kavrayacak ve bunları toplumsal çözümlemelerde kullanır. | 9 | A, E |
Sosyoloji ve diğer sosyal bilimler arasındaki ilişkileri çözümler | 4 | A, E |
Sosyolojinin araştırma metotlarını toplumsal süreçleri anlamak için uygular. | 9 | A |
Aile, toplumsal cinsiyet, din, ekonomi ve sınıf gibi sosyal kurumlar arasındaki ilişkileri analiz eder. Kültür ve toplumsallaşma kavramlarıyla sosyoloji arasında bağıntı kurar. | 9 | A |
Öğretim Yöntemleri: | 13: Örnek Olay Yöntemi, 4: Sorgulama Temelli Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav, E: Ödev |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Hafta 1: Sosyoloji Nedir? Sosyolojik Bakış Açısı Nedir? Sosyolojik Düşünmek Üzerine | Anthony Giddens, Sosyolojiye Giriş |
2 | Hafta 2: Sosyoloji Teorileri ve Kuramcılar | |
3 | Hafta 3: Sosyolojide Araştırma Yöntemleri (Nitel, Nicel ve Karma) | |
4 | Hafta 4: Kültür, Kültür Süreçleri, Ögeleri ve Toplumsallaşma | |
5 | Hafta 5: Toplumsal Yapı ve Kurumlar | |
6 | Hafta 6: Toplum Türleri ve Toplumsal Değişim | |
7 | Hafta 7: Sembolik Etkileşimcilik | |
8 | Hafta 8: Vize | |
9 | Hafta 9: Toplumsal Sınıf Kavramı, Rol ve Statü | |
10 | Hafta 10: Aile ve Toplum | |
11 | Hafta 11: Din ve Toplum | |
12 | Hafta 12: Kültür ve Toplum | |
13 | Hafta 13: Kentleşme, Göç ve Toplum | |
14 | Hafta 14: Medya ve Toplum | |
15 | Hafta 15: Final |
Kaynak |
Anthony Giddens Sosyoloji Anthony Giddens, Sosyoloji Kısa Fakat Eleştirel Bir Giriş Zygmunt Bauman, Sosyolojik Düşünmek Joseph Fichter, Sosyoloji Nedir? Martin Slattery, Sosyolojide Temel Fikirler Veysel Bozkurt, Değişen Dünyada Sosyoloji Cemil Meriç, Sosyoloji Notları ve Konferanslar |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Yeni Medya ve İletişim Sistemleri disiplinlerinin temel kavramlarını ve bu disiplinlerin temel kuramlarını bilir. | X | |||||
2 | Yeni Medya ve İletişim Sistemleri ile ilgili olguları belirler ve bu olguları çeşitli boyutları ile analiz edebilir. | X | |||||
3 | Medya kuruluşlarının ihtiyaçlarını analiz eder ve bu doğrultuda iletişim sistem süreçlerini planlar ve uygular. | ||||||
4 | Yeni medya projelerini planlar ve uygulamaya koyar. | X | |||||
5 | Alanı ile ilgili projelerde gerekli durumlarda sorumluluk alarak ortaya çıkan sorunları çözebilir. | ||||||
6 | Alanı ile ilgili projeler için kurulan bir ekipte yer alabilir, projeye liderlik yapabilir, etkinlikleri planlayabilir ve yönetebilir. | X | |||||
7 | Yeni Medya ve İletişim Sistemleri disiplinlerine ve alt disiplinlerine ait kuramsal ve olgusal sorunları bilimsel yöntemlerle araştırabilir, bulguları analiz eder ve bilimsel yayına dönüştürebilir. | X | |||||
8 | Yaşam boyu öğrenme prensibini kendisine ilke edinir. Alanı ile ilgili olarak gelişmeleri, yenilikleri, fikirleri, yöntem ve teknikleri düzenli olarak takip ederek kendi çalışmalarında etkin bir şekilde kullanır. | X | |||||
9 | Bir yabancı dilde en az Avrupa dil Portföyü B1 Genel düzeyinde kullanarak sözlü ve yazılı iletişim kurar. | ||||||
10 | Mesleki ve bilimsel çalışmalarında yeni iletişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanır ve yeni iletişim teknolojilerindeki gelişmeleri sürekli olarak takip eder. | X | |||||
11 | Sosyal sorumluluk faaliyetleri planlar ve bu faaliyetlerin gerçekleştirilmesinde görev alır. | X | |||||
12 | Mesleki ve bilimsel çalışmalarında etik kodlara bağlı kalacak şekilde hareket eder. | ||||||
13 | Yeni medya ve iletişim sistemlerine ait araç ve yazılımlarını etkin bir şekilde kullanır. | ||||||
14 | Medya kuruluşlarına yönelik olarak yeni medya projeleri geliştirir ve bütün süreci yönetir. | ||||||
15 | Çevreye, sosyal hakların evrenselliğine ve kültürel değerlerin korunmasına karşı duyarlıdır. | ||||||
16 | İş sağlığı ve güvenliği konusunda bilgilidir ve bu bilgileri gerektiği zaman kullanır. | ||||||
17 | Türkçeyi bilimsel ve mesleki çalışmalarda akıcı ve doğru bir biçimde kullanır. |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |
AKTS / İşyükü Tablosu | ||||||
Etkinlik | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |||
Ders Saati | 14 | 3 | 42 | |||
Rehberli Problem Çözme | 14 | 3 | 42 | |||
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi | 0 | 0 | 0 | |||
Okul Dışı Diğer Faaliyetler | 1 | 20 | 20 | |||
Proje Sunumu / Seminer | 0 | 0 | 0 | |||
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı | 2 | 1 | 2 | |||
Ara Sınav ve Hazırlığı | 1 | 12 | 12 | |||
Genel Sınav ve Hazırlığı | 1 | 22 | 22 | |||
Performans Görevi, Bakım Planı | 0 | 0 | 0 | |||
Toplam İş Yükü (Saat) | 140 | |||||
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(140/30) | 5 | |||||
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır. |
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
SOSYOLOJİYE GİRİŞ | - | Bahar Dönemi | 3+0 | 3 | 5 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üye. Betül OK ŞEHİTOĞLU |
Dersi Verenler | Prof.Dr. Mahmut Hakkı AKIN |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Bu dersin amacı, İletişim Fakültesi öğrencilerine sosyoloji biliminin yöntemleri, teorileri ve incelediği konularla ilgili bilgi vermektir. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Hafta 1: Sosyoloji Nedir? Sosyolojik Bakış Açısı Nedir? Sosyolojik Düşünmek Üzerine,Hafta 2: Sosyoloji Teorileri ve Kuramcılar,Hafta 3: Sosyolojide Araştırma Yöntemleri (Nitel, Nicel ve Karma),Hafta 4: Kültür, Kültür Süreçleri, Ögeleri ve Toplumsallaşma,Hafta 5: Toplumsal Yapı ve Kurumlar,Hafta 6: Toplum Türleri ve Toplumsal Değişim,Hafta 7: Sembolik Etkileşimcilik,Hafta 8: Vize,Hafta 9: Toplumsal Sınıf Kavramı, Rol ve Statü,Hafta 10: Aile ve Toplum ,Hafta 11: Din ve Toplum ,Hafta 12: Kültür ve Toplum ,Hafta 13: Kentleşme, Göç ve Toplum, Hafta 14: Medya ve Toplum,Hafta 15: Final; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Bir sosyal bilim olarak sosyolojinin konuları hakkında bir bakış açısı kazandırmaya çalışır. Sosyolojik düşünmeyi öğretir. | 13, 9 | A, E |
Sosyolojik teorileri kavrayacak ve bunları toplumsal çözümlemelerde kullanır. | 9 | A, E |
Sosyoloji ve diğer sosyal bilimler arasındaki ilişkileri çözümler | 4 | A, E |
Sosyolojinin araştırma metotlarını toplumsal süreçleri anlamak için uygular. | 9 | A |
Aile, toplumsal cinsiyet, din, ekonomi ve sınıf gibi sosyal kurumlar arasındaki ilişkileri analiz eder. Kültür ve toplumsallaşma kavramlarıyla sosyoloji arasında bağıntı kurar. | 9 | A |
Öğretim Yöntemleri: | 13: Örnek Olay Yöntemi, 4: Sorgulama Temelli Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav, E: Ödev |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Hafta 1: Sosyoloji Nedir? Sosyolojik Bakış Açısı Nedir? Sosyolojik Düşünmek Üzerine | Anthony Giddens, Sosyolojiye Giriş |
2 | Hafta 2: Sosyoloji Teorileri ve Kuramcılar | |
3 | Hafta 3: Sosyolojide Araştırma Yöntemleri (Nitel, Nicel ve Karma) | |
4 | Hafta 4: Kültür, Kültür Süreçleri, Ögeleri ve Toplumsallaşma | |
5 | Hafta 5: Toplumsal Yapı ve Kurumlar | |
6 | Hafta 6: Toplum Türleri ve Toplumsal Değişim | |
7 | Hafta 7: Sembolik Etkileşimcilik | |
8 | Hafta 8: Vize | |
9 | Hafta 9: Toplumsal Sınıf Kavramı, Rol ve Statü | |
10 | Hafta 10: Aile ve Toplum | |
11 | Hafta 11: Din ve Toplum | |
12 | Hafta 12: Kültür ve Toplum | |
13 | Hafta 13: Kentleşme, Göç ve Toplum | |
14 | Hafta 14: Medya ve Toplum | |
15 | Hafta 15: Final |
Kaynak |
Anthony Giddens Sosyoloji Anthony Giddens, Sosyoloji Kısa Fakat Eleştirel Bir Giriş Zygmunt Bauman, Sosyolojik Düşünmek Joseph Fichter, Sosyoloji Nedir? Martin Slattery, Sosyolojide Temel Fikirler Veysel Bozkurt, Değişen Dünyada Sosyoloji Cemil Meriç, Sosyoloji Notları ve Konferanslar |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Yeni Medya ve İletişim Sistemleri disiplinlerinin temel kavramlarını ve bu disiplinlerin temel kuramlarını bilir. | X | |||||
2 | Yeni Medya ve İletişim Sistemleri ile ilgili olguları belirler ve bu olguları çeşitli boyutları ile analiz edebilir. | X | |||||
3 | Medya kuruluşlarının ihtiyaçlarını analiz eder ve bu doğrultuda iletişim sistem süreçlerini planlar ve uygular. | ||||||
4 | Yeni medya projelerini planlar ve uygulamaya koyar. | X | |||||
5 | Alanı ile ilgili projelerde gerekli durumlarda sorumluluk alarak ortaya çıkan sorunları çözebilir. | ||||||
6 | Alanı ile ilgili projeler için kurulan bir ekipte yer alabilir, projeye liderlik yapabilir, etkinlikleri planlayabilir ve yönetebilir. | X | |||||
7 | Yeni Medya ve İletişim Sistemleri disiplinlerine ve alt disiplinlerine ait kuramsal ve olgusal sorunları bilimsel yöntemlerle araştırabilir, bulguları analiz eder ve bilimsel yayına dönüştürebilir. | X | |||||
8 | Yaşam boyu öğrenme prensibini kendisine ilke edinir. Alanı ile ilgili olarak gelişmeleri, yenilikleri, fikirleri, yöntem ve teknikleri düzenli olarak takip ederek kendi çalışmalarında etkin bir şekilde kullanır. | X | |||||
9 | Bir yabancı dilde en az Avrupa dil Portföyü B1 Genel düzeyinde kullanarak sözlü ve yazılı iletişim kurar. | ||||||
10 | Mesleki ve bilimsel çalışmalarında yeni iletişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanır ve yeni iletişim teknolojilerindeki gelişmeleri sürekli olarak takip eder. | X | |||||
11 | Sosyal sorumluluk faaliyetleri planlar ve bu faaliyetlerin gerçekleştirilmesinde görev alır. | X | |||||
12 | Mesleki ve bilimsel çalışmalarında etik kodlara bağlı kalacak şekilde hareket eder. | ||||||
13 | Yeni medya ve iletişim sistemlerine ait araç ve yazılımlarını etkin bir şekilde kullanır. | ||||||
14 | Medya kuruluşlarına yönelik olarak yeni medya projeleri geliştirir ve bütün süreci yönetir. | ||||||
15 | Çevreye, sosyal hakların evrenselliğine ve kültürel değerlerin korunmasına karşı duyarlıdır. | ||||||
16 | İş sağlığı ve güvenliği konusunda bilgilidir ve bu bilgileri gerektiği zaman kullanır. | ||||||
17 | Türkçeyi bilimsel ve mesleki çalışmalarda akıcı ve doğru bir biçimde kullanır. |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |