Ana içeriğe atla

Ders Detayı

Ders Tanımı

DersKoduYarıyılT+U SaatKrediAKTS
MEDYA TARİHİ-Bahar Dönemi3+036
Ders Programı
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin DiliTürkçe
Dersin SeviyesiLisans
Dersin TürüZorunlu
Dersin KoordinatörüDr.Öğr.Üye. Ahmet Serkan OKAY
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları
Dersin AmacıÖğrencilere, kitle iletişim araçlarının ortaya çıkışı ve tarihsel süreç içerisindeki gelişimleri hakkında bilgi vermek, bugünkü medyayı doğru değerlendirebilmek için basının geçmişten günümüze geçirmiş olduğu siyasi, ekonomik, toplumsal değişiklikleri tanımlamak, tarihi, içeriği ve yapısıyla kitle iletişim araçlarının eleştirel biçimde anlaşılmasını teşvik etmek.
Dersin İçeriğiBu ders; Medya ve İletişim Tarihine Giriş,Medya tarihi dönemleri,Alfabenin Etkisi ve Sözlü Yazın,Küresel Köy, Yeni Medya ve Gutenberg Galaksisi,Baskı Devrimi ve Matbaanın İcadı ,Tipografik Kültür ve Özellikleri,Kitap Çeşitleri ve Tipografik Kültür,Genel özet ve sorulara yanıtlar, konular üzerine tartışmalar,İletişim Türleri,Multimedya İletişim ve Gazetenin Tarihi,Endüstri ve İletişim Devrimi,Sinemanın Doğuşu,Yeni İletişim Teknolojileri,Genel Değerlendirme; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme KazanımlarıÖğretim YöntemleriÖlçme Yöntemleri
Basının doğuşu ve gelişimini açıklar16, 9A
Yazıdan önce kullanılan iletişim yöntemlerini tanımlar.16, 9A
Yazının ve kağıdın icadını anlatır.10, 16, 9A
İlkçağ ve ortaçağdaki iletişimin temel özelliklerini açıklar16, 9A
İletişim yöntem ve teknolojilerinin tarihindeki başlıca gelişme ve dönemlerini belirler.10, 16, 9A
Yazının icadından matbaanın icadına kadar olan dönemi inceler.16, 9A
Ulaşımda ve iletişimde ‘devrim’ yaratan buluşların bilgi aktarımı ve içeriğinde nasıl dönüşümler yarattığını açıklar.16, 9A
Matbaa, telgraf, telefon ve sinemanın icadı gibi teknolojik gelişmelerin medya tarihi içerisindeki rolünü belirler.10, 16, 9A
Gazetenin ortaya çıkması ve yaygınlaşmasıyla yeni bir okur-yazar kitlesinin oluşması arasındaki karşılıklı ilişkiyi açıklar.16, 9A
İlk gazetelerin özelliklerini analiz eder.16, 9A
Kitle iletişim araçlarının toplumsal etkilerini yorumlar.16, 9A
20.yy uluslar arası haber akışını açıklar.10, 9A
Dünyada ve Türkiye’de radyoculuğun ve televizyonculuğun doğuşunu, gelişimini belirler.10, 16, 9A
Yeni iletişim teknolojilerinin medya tarihindeki gelişimini açıklar.16, 9A
Yeni medyada etik kavramını belirler.10, 16, 9A
Türk basın tarihini anlatır.10, 16, 9A
Türk basın tarihinin gelişimi içinde önemli rolü olan gazeteciler hakkında proje hazırlar.10, 16, 9A
Öğretim Yöntemleri:10: Tartışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:A: Klasik Yazılı Sınav

Ders Akışı

SıraKonularÖn Hazırlık
1Medya ve İletişim Tarihine GirişKonu ile ilgili kitap bölümünün okunması
2Medya tarihi dönemleriKonu ile ilgili kitap bölümünün okunması
3Alfabenin Etkisi ve Sözlü YazınKonu ile ilgili kitap bölümünün okunması
4Küresel Köy, Yeni Medya ve Gutenberg GalaksisiKonu ile ilgili kitap bölümünün okunması
5Baskı Devrimi ve Matbaanın İcadı Konu ile ilgili kitap bölümünün okunması
6Tipografik Kültür ve ÖzellikleriKonu ile ilgili kitap bölümünün okunması
7Kitap Çeşitleri ve Tipografik KültürKonu ile ilgili kitap bölümünün okunması
8Genel özet ve sorulara yanıtlar, konular üzerine tartışmalar
9İletişim TürleriKonu ile ilgili kitap bölümünün okunması
10Multimedya İletişim ve Gazetenin TarihiKonu ile ilgili kitap bölümünün okunması
11Endüstri ve İletişim DevrimiKonu ile ilgili kitap bölümünün okunması
12Sinemanın DoğuşuKonu ile ilgili kitap bölümünün okunması
13Yeni İletişim TeknolojileriKonu ile ilgili kitap bölümünün okunması
14Genel Değerlendirme
Kaynak
[1] www.medipol.edu.tr/ adresinden yayınlanan indirilebilir ders malzemeleri
Baldini, M. (2000). İletişim Tarihi, Çev. Gül Batuş, Avcıol Basım Yayın: İstanbul. Briggs, A. and Burke, P. (2004). Medyanın Toplumsal Tarihi, Çev. İbrahim Şener, İzdüşüm Yayınları: İstanbul. Poe, T.P. (2019). İletişim Tarihi, Çev. Umut Yener Kara, Islık Yayınları: İstanbul. Nilnur TANDAÇGÜNEŞ, İletişim Tarihi, AUZEF ders notu. David Crowley, Paul Heyer (2017) İletişim Tarihi, Çev.Berkay Ersöz, Siyasal Kitapevi,Ankara Engin Çağlak (2016) İletişim Tarihi, Nobel Yayıncılık, Ankara

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
NoProgram Yeterliliği Katkı Düzeyi
12345
1
Yeni Medya ve İletişim Sistemleri disiplinlerinin temel kavramlarını ve bu disiplinlerin temel kuramlarını bilir.
X
2
Yeni Medya ve İletişim Sistemleri ile ilgili olguları belirler ve bu olguları çeşitli boyutları ile analiz edebilir.
X
3
Medya kuruluşlarının ihtiyaçlarını analiz eder ve bu doğrultuda iletişim sistem süreçlerini planlar ve uygular.
4
Yeni medya projelerini planlar ve uygulamaya koyar.
5
Alanı ile ilgili projelerde gerekli durumlarda sorumluluk alarak ortaya çıkan sorunları çözebilir.
6
Alanı ile ilgili projeler için kurulan bir ekipte yer alabilir, projeye liderlik yapabilir, etkinlikleri planlayabilir ve yönetebilir.
7
Yeni Medya ve İletişim Sistemleri disiplinlerine ve alt disiplinlerine ait kuramsal ve olgusal sorunları bilimsel yöntemlerle araştırabilir, bulguları analiz eder ve bilimsel yayına dönüştürebilir.
8
Yaşam boyu öğrenme prensibini kendisine ilke edinir. Alanı ile ilgili olarak gelişmeleri, yenilikleri, fikirleri, yöntem ve teknikleri düzenli olarak takip ederek kendi çalışmalarında etkin bir şekilde kullanır.
X
9
Bir yabancı dilde en az Avrupa dil Portföyü B1 Genel düzeyinde kullanarak sözlü ve yazılı iletişim kurar.
10
Mesleki ve bilimsel çalışmalarında yeni iletişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanır ve yeni iletişim teknolojilerindeki gelişmeleri sürekli olarak takip eder.
X
11
Sosyal sorumluluk faaliyetleri planlar ve bu faaliyetlerin gerçekleştirilmesinde görev alır.
12
Mesleki ve bilimsel çalışmalarında etik kodlara bağlı kalacak şekilde hareket eder.
X
13
Yeni medya ve iletişim sistemlerine ait araç ve yazılımlarını etkin bir şekilde kullanır.
X
14
Medya kuruluşlarına yönelik olarak yeni medya projeleri geliştirir ve bütün süreci yönetir.
15
Çevreye, sosyal hakların evrenselliğine ve kültürel değerlerin korunmasına karşı duyarlıdır.
16
İş sağlığı ve güvenliği konusunda bilgilidir ve bu bilgileri gerektiği zaman kullanır.
17
Türkçeyi bilimsel ve mesleki çalışmalarda akıcı ve doğru bir biçimde kullanır.

Değerlendirme Sistemi

Katkı DüzeyiMutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı 40
Genel Sınavın Başarıya Oranı 60
Toplam 100
AKTS / İşyükü Tablosu
EtkinlikSayıSüresi (Saat)Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Saati14342
Rehberli Problem Çözme14342
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi000
Okul Dışı Diğer Faaliyetler000
Proje Sunumu / Seminer000
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı23060
Ara Sınav ve Hazırlığı12121
Genel Sınav ve Hazırlığı12121
Performans Görevi, Bakım Planı000
Toplam İş Yükü (Saat)186
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(186/30)6
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır.

Dersin Detaylı Bilgileri

Ders Tanımı

DersKoduYarıyılT+U SaatKrediAKTS
MEDYA TARİHİ-Bahar Dönemi3+036
Ders Programı
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin DiliTürkçe
Dersin SeviyesiLisans
Dersin TürüZorunlu
Dersin KoordinatörüDr.Öğr.Üye. Ahmet Serkan OKAY
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları
Dersin AmacıÖğrencilere, kitle iletişim araçlarının ortaya çıkışı ve tarihsel süreç içerisindeki gelişimleri hakkında bilgi vermek, bugünkü medyayı doğru değerlendirebilmek için basının geçmişten günümüze geçirmiş olduğu siyasi, ekonomik, toplumsal değişiklikleri tanımlamak, tarihi, içeriği ve yapısıyla kitle iletişim araçlarının eleştirel biçimde anlaşılmasını teşvik etmek.
Dersin İçeriğiBu ders; Medya ve İletişim Tarihine Giriş,Medya tarihi dönemleri,Alfabenin Etkisi ve Sözlü Yazın,Küresel Köy, Yeni Medya ve Gutenberg Galaksisi,Baskı Devrimi ve Matbaanın İcadı ,Tipografik Kültür ve Özellikleri,Kitap Çeşitleri ve Tipografik Kültür,Genel özet ve sorulara yanıtlar, konular üzerine tartışmalar,İletişim Türleri,Multimedya İletişim ve Gazetenin Tarihi,Endüstri ve İletişim Devrimi,Sinemanın Doğuşu,Yeni İletişim Teknolojileri,Genel Değerlendirme; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme KazanımlarıÖğretim YöntemleriÖlçme Yöntemleri
Basının doğuşu ve gelişimini açıklar16, 9A
Yazıdan önce kullanılan iletişim yöntemlerini tanımlar.16, 9A
Yazının ve kağıdın icadını anlatır.10, 16, 9A
İlkçağ ve ortaçağdaki iletişimin temel özelliklerini açıklar16, 9A
İletişim yöntem ve teknolojilerinin tarihindeki başlıca gelişme ve dönemlerini belirler.10, 16, 9A
Yazının icadından matbaanın icadına kadar olan dönemi inceler.16, 9A
Ulaşımda ve iletişimde ‘devrim’ yaratan buluşların bilgi aktarımı ve içeriğinde nasıl dönüşümler yarattığını açıklar.16, 9A
Matbaa, telgraf, telefon ve sinemanın icadı gibi teknolojik gelişmelerin medya tarihi içerisindeki rolünü belirler.10, 16, 9A
Gazetenin ortaya çıkması ve yaygınlaşmasıyla yeni bir okur-yazar kitlesinin oluşması arasındaki karşılıklı ilişkiyi açıklar.16, 9A
İlk gazetelerin özelliklerini analiz eder.16, 9A
Kitle iletişim araçlarının toplumsal etkilerini yorumlar.16, 9A
20.yy uluslar arası haber akışını açıklar.10, 9A
Dünyada ve Türkiye’de radyoculuğun ve televizyonculuğun doğuşunu, gelişimini belirler.10, 16, 9A
Yeni iletişim teknolojilerinin medya tarihindeki gelişimini açıklar.16, 9A
Yeni medyada etik kavramını belirler.10, 16, 9A
Türk basın tarihini anlatır.10, 16, 9A
Türk basın tarihinin gelişimi içinde önemli rolü olan gazeteciler hakkında proje hazırlar.10, 16, 9A
Öğretim Yöntemleri:10: Tartışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:A: Klasik Yazılı Sınav

Ders Akışı

SıraKonularÖn Hazırlık
1Medya ve İletişim Tarihine GirişKonu ile ilgili kitap bölümünün okunması
2Medya tarihi dönemleriKonu ile ilgili kitap bölümünün okunması
3Alfabenin Etkisi ve Sözlü YazınKonu ile ilgili kitap bölümünün okunması
4Küresel Köy, Yeni Medya ve Gutenberg GalaksisiKonu ile ilgili kitap bölümünün okunması
5Baskı Devrimi ve Matbaanın İcadı Konu ile ilgili kitap bölümünün okunması
6Tipografik Kültür ve ÖzellikleriKonu ile ilgili kitap bölümünün okunması
7Kitap Çeşitleri ve Tipografik KültürKonu ile ilgili kitap bölümünün okunması
8Genel özet ve sorulara yanıtlar, konular üzerine tartışmalar
9İletişim TürleriKonu ile ilgili kitap bölümünün okunması
10Multimedya İletişim ve Gazetenin TarihiKonu ile ilgili kitap bölümünün okunması
11Endüstri ve İletişim DevrimiKonu ile ilgili kitap bölümünün okunması
12Sinemanın DoğuşuKonu ile ilgili kitap bölümünün okunması
13Yeni İletişim TeknolojileriKonu ile ilgili kitap bölümünün okunması
14Genel Değerlendirme
Kaynak
[1] www.medipol.edu.tr/ adresinden yayınlanan indirilebilir ders malzemeleri
Baldini, M. (2000). İletişim Tarihi, Çev. Gül Batuş, Avcıol Basım Yayın: İstanbul. Briggs, A. and Burke, P. (2004). Medyanın Toplumsal Tarihi, Çev. İbrahim Şener, İzdüşüm Yayınları: İstanbul. Poe, T.P. (2019). İletişim Tarihi, Çev. Umut Yener Kara, Islık Yayınları: İstanbul. Nilnur TANDAÇGÜNEŞ, İletişim Tarihi, AUZEF ders notu. David Crowley, Paul Heyer (2017) İletişim Tarihi, Çev.Berkay Ersöz, Siyasal Kitapevi,Ankara Engin Çağlak (2016) İletişim Tarihi, Nobel Yayıncılık, Ankara

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
NoProgram Yeterliliği Katkı Düzeyi
12345
1
Yeni Medya ve İletişim Sistemleri disiplinlerinin temel kavramlarını ve bu disiplinlerin temel kuramlarını bilir.
X
2
Yeni Medya ve İletişim Sistemleri ile ilgili olguları belirler ve bu olguları çeşitli boyutları ile analiz edebilir.
X
3
Medya kuruluşlarının ihtiyaçlarını analiz eder ve bu doğrultuda iletişim sistem süreçlerini planlar ve uygular.
4
Yeni medya projelerini planlar ve uygulamaya koyar.
5
Alanı ile ilgili projelerde gerekli durumlarda sorumluluk alarak ortaya çıkan sorunları çözebilir.
6
Alanı ile ilgili projeler için kurulan bir ekipte yer alabilir, projeye liderlik yapabilir, etkinlikleri planlayabilir ve yönetebilir.
7
Yeni Medya ve İletişim Sistemleri disiplinlerine ve alt disiplinlerine ait kuramsal ve olgusal sorunları bilimsel yöntemlerle araştırabilir, bulguları analiz eder ve bilimsel yayına dönüştürebilir.
8
Yaşam boyu öğrenme prensibini kendisine ilke edinir. Alanı ile ilgili olarak gelişmeleri, yenilikleri, fikirleri, yöntem ve teknikleri düzenli olarak takip ederek kendi çalışmalarında etkin bir şekilde kullanır.
X
9
Bir yabancı dilde en az Avrupa dil Portföyü B1 Genel düzeyinde kullanarak sözlü ve yazılı iletişim kurar.
10
Mesleki ve bilimsel çalışmalarında yeni iletişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanır ve yeni iletişim teknolojilerindeki gelişmeleri sürekli olarak takip eder.
X
11
Sosyal sorumluluk faaliyetleri planlar ve bu faaliyetlerin gerçekleştirilmesinde görev alır.
12
Mesleki ve bilimsel çalışmalarında etik kodlara bağlı kalacak şekilde hareket eder.
X
13
Yeni medya ve iletişim sistemlerine ait araç ve yazılımlarını etkin bir şekilde kullanır.
X
14
Medya kuruluşlarına yönelik olarak yeni medya projeleri geliştirir ve bütün süreci yönetir.
15
Çevreye, sosyal hakların evrenselliğine ve kültürel değerlerin korunmasına karşı duyarlıdır.
16
İş sağlığı ve güvenliği konusunda bilgilidir ve bu bilgileri gerektiği zaman kullanır.
17
Türkçeyi bilimsel ve mesleki çalışmalarda akıcı ve doğru bir biçimde kullanır.

Değerlendirme Sistemi

Katkı DüzeyiMutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı 40
Genel Sınavın Başarıya Oranı 60
Toplam 100

Sayısal Veriler

Öğrenci Başarı Durumu

Ekleme Tarihi: 05/07/2022 - 17:08Son Güncelleme Tarihi: 05/07/2022 - 17:10