Ders Detayı
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
TEMEL FOTOĞRAFÇILIK UYGULAMALARI | - | Güz Dönemi | 1+2 | 2 | 5 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Programa Bağlı Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üye. Ebru Gamze IŞIKSAÇAN |
Dersi Verenler | Öğr.Gör. Selçuk Uğur ÇOBANOĞLU |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Fotoğrafçılığın sanatsal alt yapısını ortaya çıkarmak. Fotoğraf kültürü ve teknik anlamda bilinçli bir yetkinlik kazandırmak. Hayata iki boyutlu bir bakış açısı kazandırmak. Fotoğraf teknolojisi ve kullanım metotlarına yönelik temel bilginin aktarılması, bir konsept bağlamında fayda sağlayacak biçimde etkin kullanılabilmeleri ve gerçekleştirilen uygulamalarla edinilecek sanatsal duruş ve mesleki tecrübeye katkı sağlaması amaçlanır. Fotoğraf teknik ekipmanlarının/donanımlarının tanıtılması ve özellikleri hakkında farkındalık yaratmak, söz konusu ekipmanların/donanımların amaca uygun kullanımı konusunda bilgi vermek ve kullanım disiplinini kazandırmak amaçlanır. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Fotoğraf nedir? Fotoğrafın bulunuşu ve tarihi. Fotoğrafın teknik süreci. Fotoğraf makineleri. 35. mm ve digital makinelerin çalışma prensipleri. Film ve digital materyallerin özellikleri.,Pozlama ve Kontrol sistemleri. Diyafram ve shutter speed tanımları ve aralarındaki ilişki. Film hızları. İso kullanım alanları. Alan derinliği ve netleme sistemleri. Kompozisyon bilgisi. Fotoğrafçılıkta perspektif çalışmaları. ,Objektiflerin tanıtımı. Fiziki çalışma prensipleri. Lens çeşitleri ve kullanım alanları. Normal, geniş, tele, zoom ve makro objektifler.,Aktüel ortamda uygulamalı açık hava fotoğrafçılığı. Derslik dışında yapılacaktır. Makine/Diyafram/Enstantane/Lens ilişkileri pratiği.,Öğrencilerin çektikleri fotoğraflar üzerinde tartışma. Grup çalışmalarının değerlendirilmesi. Adobe Lightroom Programı anlatımı.,Stüdyo fotoğrafçılığı / KURUMSAL PORTRE / MODA fotoğrafçılığı. Kullanılan yan ekipmanlar. Tripod / Işık / Set kurulumları,Aktüel ortamda uygulamalı açık hava portre fotoğrafçılığı.,Öğrencilerin çektikleri portre fotoğrafları üzerinde değerlendirmeler.,Stüdyo fotoğrafçılığı / ÜRÜN fotoğrafçılığı. Işık kurulumları.,Öğrencilerin çektikleri ürün fotoğrafları üzerinde değerlendirmeler.,Aktüel ortamda uygulamalı İÇ/DIŞ MEKAN fotoğraf çekimi. Perspektif anlatımı. Derslik dışında yapılacaktır.,Öğrencilerin çektikleri mekan fotoğrafları üzerinde değerlendirmeler.,Hareketli nesnelerin çekimi; ETKİNLİK / enstantane fotoğrafçılığı. Uygulamalı çalışmalar.,Öğrencilerin çektikleri etkinlik fotoğrafları üzerinde değerlendirmeler.; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Fotoğrafın tarihi gelişimini kaydedebilecektir | 14, 2, 5, 6 | E, H |
Kullanacağı ekipmanları doğru tespit edebilecektir | 14, 2, 5, 6 | E |
Tamamen manuel bir yaklaşımla çekim yapabilen özgün fotoğraf tekniklerini uygulayabilecektir. | 14, 20, 6 | E |
Kullanılan makinenin, insan bakış açısındaki kontrolünü sınırlandırabilecektir | 14, 2, 20 | E, H |
Adobe Lightroom fotoğraf düzeltme/işleme programı uygulamalarını uygulamalarını kullanabilecektir. | 14, 2, 6, 9 |
Öğretim Yöntemleri: | 14: Bireysel Çalışma Yöntemi, 2: Proje Temelli Öğrenme Modeli, 20: Tersine Beyin Fırtınası Tekniği, 5: İşbirlikli Öğrenme Modeli, 6: Deneyimle Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | E: Ödev, H: Performans Görevi |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Fotoğraf nedir? Fotoğrafın bulunuşu ve tarihi. Fotoğrafın teknik süreci. Fotoğraf makineleri. 35. mm ve digital makinelerin çalışma prensipleri. Film ve digital materyallerin özellikleri. | |
2 | Pozlama ve Kontrol sistemleri. Diyafram ve shutter speed tanımları ve aralarındaki ilişki. Film hızları. İso kullanım alanları. Alan derinliği ve netleme sistemleri. Kompozisyon bilgisi. Fotoğrafçılıkta perspektif çalışmaları. | |
3 | Objektiflerin tanıtımı. Fiziki çalışma prensipleri. Lens çeşitleri ve kullanım alanları. Normal, geniş, tele, zoom ve makro objektifler. | |
4 | Aktüel ortamda uygulamalı açık hava fotoğrafçılığı. Derslik dışında yapılacaktır. Makine/Diyafram/Enstantane/Lens ilişkileri pratiği. | |
5 | Öğrencilerin çektikleri fotoğraflar üzerinde tartışma. Grup çalışmalarının değerlendirilmesi. Adobe Lightroom Programı anlatımı. | |
6 | Stüdyo fotoğrafçılığı / KURUMSAL PORTRE / MODA fotoğrafçılığı. Kullanılan yan ekipmanlar. Tripod / Işık / Set kurulumları | |
7 | Aktüel ortamda uygulamalı açık hava portre fotoğrafçılığı. | |
8 | Öğrencilerin çektikleri portre fotoğrafları üzerinde değerlendirmeler. | |
9 | Stüdyo fotoğrafçılığı / ÜRÜN fotoğrafçılığı. Işık kurulumları. | |
10 | Öğrencilerin çektikleri ürün fotoğrafları üzerinde değerlendirmeler. | |
11 | Aktüel ortamda uygulamalı İÇ/DIŞ MEKAN fotoğraf çekimi. Perspektif anlatımı. Derslik dışında yapılacaktır. | |
12 | Öğrencilerin çektikleri mekan fotoğrafları üzerinde değerlendirmeler. | |
13 | Hareketli nesnelerin çekimi; ETKİNLİK / enstantane fotoğrafçılığı. Uygulamalı çalışmalar. | |
14 | Öğrencilerin çektikleri etkinlik fotoğrafları üzerinde değerlendirmeler. |
Kaynak |
1.David Hurn - Fotoğrafçı Olmak; Espas Kuram Sanat Yayınları 2. John Berger - Bir Fotoğrafı Anlamak; Metis Yayınları 3. Jackie Higgins - Fotoğraf Neden Kusursuz Olmak Zorunda Değildir; HayalPerest Kitap 4. Gisele Freund - Fotoğraf ve Toplum; Sel Yayıncılık 5. Roland Barthes - Fotoğraf Üzerine Düşünceler; AltıKırkbeş Yayınları |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Yeni Medya ve İletişim Sistemleri disiplinlerinin temel kavramlarını ve bu disiplinlerin temel kuramlarını bilir. | X | |||||
2 | Yeni Medya ve İletişim Sistemleri ile ilgili olguları belirler ve bu olguları çeşitli boyutları ile analiz edebilir. | X | |||||
3 | Medya kuruluşlarının ihtiyaçlarını analiz eder ve bu doğrultuda iletişim sistem süreçlerini planlar ve uygular. | X | |||||
4 | Yeni medya projelerini planlar ve uygulamaya koyar. | X | |||||
5 | Alanı ile ilgili projelerde gerekli durumlarda sorumluluk alarak ortaya çıkan sorunları çözebilir. | X | |||||
6 | Alanı ile ilgili projeler için kurulan bir ekipte yer alabilir, projeye liderlik yapabilir, etkinlikleri planlayabilir ve yönetebilir. | X | |||||
7 | Yeni Medya ve İletişim Sistemleri disiplinlerine ve alt disiplinlerine ait kuramsal ve olgusal sorunları bilimsel yöntemlerle araştırabilir, bulguları analiz eder ve bilimsel yayına dönüştürebilir. | X | |||||
8 | Yaşam boyu öğrenme prensibini kendisine ilke edinir. Alanı ile ilgili olarak gelişmeleri, yenilikleri, fikirleri, yöntem ve teknikleri düzenli olarak takip ederek kendi çalışmalarında etkin bir şekilde kullanır. | X | |||||
9 | Bir yabancı dilde en az Avrupa dil Portföyü B1 Genel düzeyinde kullanarak sözlü ve yazılı iletişim kurar. | X | |||||
10 | Mesleki ve bilimsel çalışmalarında yeni iletişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanır ve yeni iletişim teknolojilerindeki gelişmeleri sürekli olarak takip eder. | X | |||||
11 | Sosyal sorumluluk faaliyetleri planlar ve bu faaliyetlerin gerçekleştirilmesinde görev alır. | X | |||||
12 | Mesleki ve bilimsel çalışmalarında etik kodlara bağlı kalacak şekilde hareket eder. | X | |||||
13 | Yeni medya ve iletişim sistemlerine ait araç ve yazılımlarını etkin bir şekilde kullanır. | X | |||||
14 | Medya kuruluşlarına yönelik olarak yeni medya projeleri geliştirir ve bütün süreci yönetir. | X | |||||
15 | Çevreye, sosyal hakların evrenselliğine ve kültürel değerlerin korunmasına karşı duyarlıdır. | ||||||
16 | İş sağlığı ve güvenliği konusunda bilgilidir ve bu bilgileri gerektiği zaman kullanır. | ||||||
17 | Türkçeyi bilimsel ve mesleki çalışmalarda akıcı ve doğru bir biçimde kullanır. |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |
AKTS / İşyükü Tablosu | ||||||
Etkinlik | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |||
Ders Saati | 14 | 3 | 42 | |||
Rehberli Problem Çözme | 0 | 0 | 0 | |||
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi | 2 | 20 | 40 | |||
Okul Dışı Diğer Faaliyetler | 0 | 0 | 0 | |||
Proje Sunumu / Seminer | 2 | 16 | 32 | |||
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Ara Sınav ve Hazırlığı | 1 | 16 | 16 | |||
Genel Sınav ve Hazırlığı | 1 | 20 | 20 | |||
Performans Görevi, Bakım Planı | 0 | 0 | 0 | |||
Toplam İş Yükü (Saat) | 150 | |||||
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(150/30) | 5 | |||||
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır. |
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
TEMEL FOTOĞRAFÇILIK UYGULAMALARI | - | Güz Dönemi | 1+2 | 2 | 5 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Programa Bağlı Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üye. Ebru Gamze IŞIKSAÇAN |
Dersi Verenler | Öğr.Gör. Selçuk Uğur ÇOBANOĞLU |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Fotoğrafçılığın sanatsal alt yapısını ortaya çıkarmak. Fotoğraf kültürü ve teknik anlamda bilinçli bir yetkinlik kazandırmak. Hayata iki boyutlu bir bakış açısı kazandırmak. Fotoğraf teknolojisi ve kullanım metotlarına yönelik temel bilginin aktarılması, bir konsept bağlamında fayda sağlayacak biçimde etkin kullanılabilmeleri ve gerçekleştirilen uygulamalarla edinilecek sanatsal duruş ve mesleki tecrübeye katkı sağlaması amaçlanır. Fotoğraf teknik ekipmanlarının/donanımlarının tanıtılması ve özellikleri hakkında farkındalık yaratmak, söz konusu ekipmanların/donanımların amaca uygun kullanımı konusunda bilgi vermek ve kullanım disiplinini kazandırmak amaçlanır. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Fotoğraf nedir? Fotoğrafın bulunuşu ve tarihi. Fotoğrafın teknik süreci. Fotoğraf makineleri. 35. mm ve digital makinelerin çalışma prensipleri. Film ve digital materyallerin özellikleri.,Pozlama ve Kontrol sistemleri. Diyafram ve shutter speed tanımları ve aralarındaki ilişki. Film hızları. İso kullanım alanları. Alan derinliği ve netleme sistemleri. Kompozisyon bilgisi. Fotoğrafçılıkta perspektif çalışmaları. ,Objektiflerin tanıtımı. Fiziki çalışma prensipleri. Lens çeşitleri ve kullanım alanları. Normal, geniş, tele, zoom ve makro objektifler.,Aktüel ortamda uygulamalı açık hava fotoğrafçılığı. Derslik dışında yapılacaktır. Makine/Diyafram/Enstantane/Lens ilişkileri pratiği.,Öğrencilerin çektikleri fotoğraflar üzerinde tartışma. Grup çalışmalarının değerlendirilmesi. Adobe Lightroom Programı anlatımı.,Stüdyo fotoğrafçılığı / KURUMSAL PORTRE / MODA fotoğrafçılığı. Kullanılan yan ekipmanlar. Tripod / Işık / Set kurulumları,Aktüel ortamda uygulamalı açık hava portre fotoğrafçılığı.,Öğrencilerin çektikleri portre fotoğrafları üzerinde değerlendirmeler.,Stüdyo fotoğrafçılığı / ÜRÜN fotoğrafçılığı. Işık kurulumları.,Öğrencilerin çektikleri ürün fotoğrafları üzerinde değerlendirmeler.,Aktüel ortamda uygulamalı İÇ/DIŞ MEKAN fotoğraf çekimi. Perspektif anlatımı. Derslik dışında yapılacaktır.,Öğrencilerin çektikleri mekan fotoğrafları üzerinde değerlendirmeler.,Hareketli nesnelerin çekimi; ETKİNLİK / enstantane fotoğrafçılığı. Uygulamalı çalışmalar.,Öğrencilerin çektikleri etkinlik fotoğrafları üzerinde değerlendirmeler.; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Fotoğrafın tarihi gelişimini kaydedebilecektir | 14, 2, 5, 6 | E, H |
Kullanacağı ekipmanları doğru tespit edebilecektir | 14, 2, 5, 6 | E |
Tamamen manuel bir yaklaşımla çekim yapabilen özgün fotoğraf tekniklerini uygulayabilecektir. | 14, 20, 6 | E |
Kullanılan makinenin, insan bakış açısındaki kontrolünü sınırlandırabilecektir | 14, 2, 20 | E, H |
Adobe Lightroom fotoğraf düzeltme/işleme programı uygulamalarını uygulamalarını kullanabilecektir. | 14, 2, 6, 9 |
Öğretim Yöntemleri: | 14: Bireysel Çalışma Yöntemi, 2: Proje Temelli Öğrenme Modeli, 20: Tersine Beyin Fırtınası Tekniği, 5: İşbirlikli Öğrenme Modeli, 6: Deneyimle Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | E: Ödev, H: Performans Görevi |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Fotoğraf nedir? Fotoğrafın bulunuşu ve tarihi. Fotoğrafın teknik süreci. Fotoğraf makineleri. 35. mm ve digital makinelerin çalışma prensipleri. Film ve digital materyallerin özellikleri. | |
2 | Pozlama ve Kontrol sistemleri. Diyafram ve shutter speed tanımları ve aralarındaki ilişki. Film hızları. İso kullanım alanları. Alan derinliği ve netleme sistemleri. Kompozisyon bilgisi. Fotoğrafçılıkta perspektif çalışmaları. | |
3 | Objektiflerin tanıtımı. Fiziki çalışma prensipleri. Lens çeşitleri ve kullanım alanları. Normal, geniş, tele, zoom ve makro objektifler. | |
4 | Aktüel ortamda uygulamalı açık hava fotoğrafçılığı. Derslik dışında yapılacaktır. Makine/Diyafram/Enstantane/Lens ilişkileri pratiği. | |
5 | Öğrencilerin çektikleri fotoğraflar üzerinde tartışma. Grup çalışmalarının değerlendirilmesi. Adobe Lightroom Programı anlatımı. | |
6 | Stüdyo fotoğrafçılığı / KURUMSAL PORTRE / MODA fotoğrafçılığı. Kullanılan yan ekipmanlar. Tripod / Işık / Set kurulumları | |
7 | Aktüel ortamda uygulamalı açık hava portre fotoğrafçılığı. | |
8 | Öğrencilerin çektikleri portre fotoğrafları üzerinde değerlendirmeler. | |
9 | Stüdyo fotoğrafçılığı / ÜRÜN fotoğrafçılığı. Işık kurulumları. | |
10 | Öğrencilerin çektikleri ürün fotoğrafları üzerinde değerlendirmeler. | |
11 | Aktüel ortamda uygulamalı İÇ/DIŞ MEKAN fotoğraf çekimi. Perspektif anlatımı. Derslik dışında yapılacaktır. | |
12 | Öğrencilerin çektikleri mekan fotoğrafları üzerinde değerlendirmeler. | |
13 | Hareketli nesnelerin çekimi; ETKİNLİK / enstantane fotoğrafçılığı. Uygulamalı çalışmalar. | |
14 | Öğrencilerin çektikleri etkinlik fotoğrafları üzerinde değerlendirmeler. |
Kaynak |
1.David Hurn - Fotoğrafçı Olmak; Espas Kuram Sanat Yayınları 2. John Berger - Bir Fotoğrafı Anlamak; Metis Yayınları 3. Jackie Higgins - Fotoğraf Neden Kusursuz Olmak Zorunda Değildir; HayalPerest Kitap 4. Gisele Freund - Fotoğraf ve Toplum; Sel Yayıncılık 5. Roland Barthes - Fotoğraf Üzerine Düşünceler; AltıKırkbeş Yayınları |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Yeni Medya ve İletişim Sistemleri disiplinlerinin temel kavramlarını ve bu disiplinlerin temel kuramlarını bilir. | X | |||||
2 | Yeni Medya ve İletişim Sistemleri ile ilgili olguları belirler ve bu olguları çeşitli boyutları ile analiz edebilir. | X | |||||
3 | Medya kuruluşlarının ihtiyaçlarını analiz eder ve bu doğrultuda iletişim sistem süreçlerini planlar ve uygular. | X | |||||
4 | Yeni medya projelerini planlar ve uygulamaya koyar. | X | |||||
5 | Alanı ile ilgili projelerde gerekli durumlarda sorumluluk alarak ortaya çıkan sorunları çözebilir. | X | |||||
6 | Alanı ile ilgili projeler için kurulan bir ekipte yer alabilir, projeye liderlik yapabilir, etkinlikleri planlayabilir ve yönetebilir. | X | |||||
7 | Yeni Medya ve İletişim Sistemleri disiplinlerine ve alt disiplinlerine ait kuramsal ve olgusal sorunları bilimsel yöntemlerle araştırabilir, bulguları analiz eder ve bilimsel yayına dönüştürebilir. | X | |||||
8 | Yaşam boyu öğrenme prensibini kendisine ilke edinir. Alanı ile ilgili olarak gelişmeleri, yenilikleri, fikirleri, yöntem ve teknikleri düzenli olarak takip ederek kendi çalışmalarında etkin bir şekilde kullanır. | X | |||||
9 | Bir yabancı dilde en az Avrupa dil Portföyü B1 Genel düzeyinde kullanarak sözlü ve yazılı iletişim kurar. | X | |||||
10 | Mesleki ve bilimsel çalışmalarında yeni iletişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanır ve yeni iletişim teknolojilerindeki gelişmeleri sürekli olarak takip eder. | X | |||||
11 | Sosyal sorumluluk faaliyetleri planlar ve bu faaliyetlerin gerçekleştirilmesinde görev alır. | X | |||||
12 | Mesleki ve bilimsel çalışmalarında etik kodlara bağlı kalacak şekilde hareket eder. | X | |||||
13 | Yeni medya ve iletişim sistemlerine ait araç ve yazılımlarını etkin bir şekilde kullanır. | X | |||||
14 | Medya kuruluşlarına yönelik olarak yeni medya projeleri geliştirir ve bütün süreci yönetir. | X | |||||
15 | Çevreye, sosyal hakların evrenselliğine ve kültürel değerlerin korunmasına karşı duyarlıdır. | ||||||
16 | İş sağlığı ve güvenliği konusunda bilgilidir ve bu bilgileri gerektiği zaman kullanır. | ||||||
17 | Türkçeyi bilimsel ve mesleki çalışmalarda akıcı ve doğru bir biçimde kullanır. |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |