Ders Detayı
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
MEDYA ETİĞİ | - | Bahar Dönemi | 3+0 | 3 | 5 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Programa Bağlı Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üye. Esra OĞUZHAN |
Dersi Verenler | Prof.Dr. Meliha Nurdan TAŞKIRAN |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Dersin amacı öğrencinin özellikle medya alanındaki ahlâk, vicdan ve meslek normları bağıntısı kapsamında tarihsel çerçevede bilinçlendirmektir. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Etik dersinin önemi, kullanım alanları ve disiplinler, etiğin kökeni ve içerimleri dersin genel çerçevesi ve beklentiler.,Felsefe ve etik bağıntısı, dönemin başlangıcı ve ulusların ilk yılları,Medya üretim ilişkileri ve vicdan hükmünün hükümsüzlüğü,Türkiye’de Medyanın Yapısal sorunları ve gazeteciliğin konumu basının Etik Sorunları,Yazılı Basın Haberlerinde Görülen Yapısal sorunlar , Medya,İktidar, İdeoloji-üçlemesi ve etik yorumları ,Medyadan yazılı ve görsel örnekler-enformasyon –ileti-dezenformasyon-iletinin kurgulanımı- Van Dijk yaklaşımı; ,Eleştirel Kitle İletişimi araştırması ve Medya Etkileri : Van Dijk,Reklâmlar ve etik örnekler, medyada etik kurullar ve işlevleri,Diğer meslekler ve etik sorunları,Diğer meslekler ve etik sorunlar,genel tekrar, soru yanıt,arasınav,final sınavı; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Etik kavramını kökenlerini, ahlâk ve vicdanla ve diğer disiplinler ile ilişkisini, tarihçesini yorumlar | 9 | A |
Geleneksel ve sayısal medyanın özelliklerini ve türlerini bilir ve etiksel bağlamda karşılaştırır. | 10, 3, 5, 9 | A |
Medya meslek gruplarına göre (gazeteci-tv programcısı, haber editörü, film yönetmeni, fotoğrafçı, muhabir) meslek etik kurallarını uygular. | 10, 3, 5, 9 | A |
Gelecekteki mesleği ile ilgili ahlaki ve mesleki her detayı uygular. | 10, 3, 5, 9 | A |
Öğrenci dünyadaki bazı ülkelerde uygulanan medya etik kurallarını karşılaştırır ( reklâm etiği, görsel etik kuralları, basın etik ilkeleri,vb) | 10, 3, 5, 9 | A |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 3: Probleme Dayalı Öğrenme Modeli, 5: İşbirlikli Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Etik dersinin önemi, kullanım alanları ve disiplinler, etiğin kökeni ve içerimleri dersin genel çerçevesi ve beklentiler. | |
2 | Felsefe ve etik bağıntısı, dönemin başlangıcı ve ulusların ilk yılları | |
3 | Medya üretim ilişkileri ve vicdan hükmünün hükümsüzlüğü | |
4 | Türkiye’de Medyanın Yapısal sorunları ve gazeteciliğin konumu basının Etik Sorunları | |
5 | Yazılı Basın Haberlerinde Görülen Yapısal sorunlar | |
6 | Medya,İktidar, İdeoloji-üçlemesi ve etik yorumları | |
7 | Medyadan yazılı ve görsel örnekler-enformasyon –ileti-dezenformasyon-iletinin kurgulanımı- Van Dijk yaklaşımı; | |
8 | Eleştirel Kitle İletişimi araştırması ve Medya Etkileri : Van Dijk | |
9 | Reklâmlar ve etik örnekler, medyada etik kurullar ve işlevleri | medyada reklam çerçevesinde ethik ihlâl örnekleri -basılı görsel sosyal medya |
10 | Diğer meslekler ve etik sorunları | |
11 | Diğer meslekler ve etik sorunlar | |
12 | genel tekrar, soru yanıt | sınava hazırlık olarak sormak istediklleri konu veya kavram açıklamalarını getirebilirler |
13 | arasınav | |
14 | final sınavı |
Kaynak |
Tepe Harun, Etik ve Meslek etikleri, Türk Felsefe Kurumu,2000, Ankara Kuçuradi, İonna, youtube video ve makaleleri Changeux, J.,Pierre, etiğin Doğal Kökenleri,Mavi Ada,2000,Ankara Özlem, Doğan,Etik, Ahlak Felsefesi, İnkılâp,2004,Istanbul Chomsky, Noam, Medya Denetimi, Everest, 2005 Istanbul Basın Meslek İlkeleri Dezenformasyon & Misenformasyon görsel VE basılı medya örnekleri pp Yanıltıcı Reklâmlar |
etik normlar ve mesleki etik çerçevesinde görsel ve basılı doküman |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Yeni Medya ve İletişim Sistemleri disiplinlerinin temel kavramlarını ve bu disiplinlerin temel kuramlarını bilir. | ||||||
2 | Yeni Medya ve İletişim Sistemleri ile ilgili olguları belirler ve bu olguları çeşitli boyutları ile analiz edebilir. | ||||||
3 | Medya kuruluşlarının ihtiyaçlarını analiz eder ve bu doğrultuda iletişim sistem süreçlerini planlar ve uygular. | ||||||
4 | Yeni medya projelerini planlar ve uygulamaya koyar. | ||||||
5 | Alanı ile ilgili projelerde gerekli durumlarda sorumluluk alarak ortaya çıkan sorunları çözebilir. | X | |||||
6 | Alanı ile ilgili projeler için kurulan bir ekipte yer alabilir, projeye liderlik yapabilir, etkinlikleri planlayabilir ve yönetebilir. | ||||||
7 | Yeni Medya ve İletişim Sistemleri disiplinlerine ve alt disiplinlerine ait kuramsal ve olgusal sorunları bilimsel yöntemlerle araştırabilir, bulguları analiz eder ve bilimsel yayına dönüştürebilir. | ||||||
8 | Yaşam boyu öğrenme prensibini kendisine ilke edinir. Alanı ile ilgili olarak gelişmeleri, yenilikleri, fikirleri, yöntem ve teknikleri düzenli olarak takip ederek kendi çalışmalarında etkin bir şekilde kullanır. | X | |||||
9 | Bir yabancı dilde en az Avrupa dil Portföyü B1 Genel düzeyinde kullanarak sözlü ve yazılı iletişim kurar. | ||||||
10 | Mesleki ve bilimsel çalışmalarında yeni iletişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanır ve yeni iletişim teknolojilerindeki gelişmeleri sürekli olarak takip eder. | X | |||||
11 | Sosyal sorumluluk faaliyetleri planlar ve bu faaliyetlerin gerçekleştirilmesinde görev alır. | X | |||||
12 | Mesleki ve bilimsel çalışmalarında etik kodlara bağlı kalacak şekilde hareket eder. | X | |||||
13 | Yeni medya ve iletişim sistemlerine ait araç ve yazılımlarını etkin bir şekilde kullanır. | X | |||||
14 | Medya kuruluşlarına yönelik olarak yeni medya projeleri geliştirir ve bütün süreci yönetir. | ||||||
15 | Çevreye, sosyal hakların evrenselliğine ve kültürel değerlerin korunmasına karşı duyarlıdır. | ||||||
16 | İş sağlığı ve güvenliği konusunda bilgilidir ve bu bilgileri gerektiği zaman kullanır. | ||||||
17 | Türkçeyi bilimsel ve mesleki çalışmalarda akıcı ve doğru bir biçimde kullanır. |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |
AKTS / İşyükü Tablosu | ||||||
Etkinlik | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |||
Ders Saati | 14 | 3 | 42 | |||
Rehberli Problem Çözme | 0 | 0 | 0 | |||
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi | 3 | 6 | 18 | |||
Okul Dışı Diğer Faaliyetler | 0 | 0 | 0 | |||
Proje Sunumu / Seminer | 2 | 10 | 20 | |||
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı | 2 | 10 | 20 | |||
Ara Sınav ve Hazırlığı | 1 | 20 | 20 | |||
Genel Sınav ve Hazırlığı | 1 | 30 | 30 | |||
Performans Görevi, Bakım Planı | 0 | 0 | 0 | |||
Toplam İş Yükü (Saat) | 150 | |||||
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(150/30) | 5 | |||||
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır. |
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
MEDYA ETİĞİ | - | Bahar Dönemi | 3+0 | 3 | 5 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Programa Bağlı Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üye. Esra OĞUZHAN |
Dersi Verenler | Prof.Dr. Meliha Nurdan TAŞKIRAN |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Dersin amacı öğrencinin özellikle medya alanındaki ahlâk, vicdan ve meslek normları bağıntısı kapsamında tarihsel çerçevede bilinçlendirmektir. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Etik dersinin önemi, kullanım alanları ve disiplinler, etiğin kökeni ve içerimleri dersin genel çerçevesi ve beklentiler.,Felsefe ve etik bağıntısı, dönemin başlangıcı ve ulusların ilk yılları,Medya üretim ilişkileri ve vicdan hükmünün hükümsüzlüğü,Türkiye’de Medyanın Yapısal sorunları ve gazeteciliğin konumu basının Etik Sorunları,Yazılı Basın Haberlerinde Görülen Yapısal sorunlar , Medya,İktidar, İdeoloji-üçlemesi ve etik yorumları ,Medyadan yazılı ve görsel örnekler-enformasyon –ileti-dezenformasyon-iletinin kurgulanımı- Van Dijk yaklaşımı; ,Eleştirel Kitle İletişimi araştırması ve Medya Etkileri : Van Dijk,Reklâmlar ve etik örnekler, medyada etik kurullar ve işlevleri,Diğer meslekler ve etik sorunları,Diğer meslekler ve etik sorunlar,genel tekrar, soru yanıt,arasınav,final sınavı; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Etik kavramını kökenlerini, ahlâk ve vicdanla ve diğer disiplinler ile ilişkisini, tarihçesini yorumlar | 9 | A |
Geleneksel ve sayısal medyanın özelliklerini ve türlerini bilir ve etiksel bağlamda karşılaştırır. | 10, 3, 5, 9 | A |
Medya meslek gruplarına göre (gazeteci-tv programcısı, haber editörü, film yönetmeni, fotoğrafçı, muhabir) meslek etik kurallarını uygular. | 10, 3, 5, 9 | A |
Gelecekteki mesleği ile ilgili ahlaki ve mesleki her detayı uygular. | 10, 3, 5, 9 | A |
Öğrenci dünyadaki bazı ülkelerde uygulanan medya etik kurallarını karşılaştırır ( reklâm etiği, görsel etik kuralları, basın etik ilkeleri,vb) | 10, 3, 5, 9 | A |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 3: Probleme Dayalı Öğrenme Modeli, 5: İşbirlikli Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Etik dersinin önemi, kullanım alanları ve disiplinler, etiğin kökeni ve içerimleri dersin genel çerçevesi ve beklentiler. | |
2 | Felsefe ve etik bağıntısı, dönemin başlangıcı ve ulusların ilk yılları | |
3 | Medya üretim ilişkileri ve vicdan hükmünün hükümsüzlüğü | |
4 | Türkiye’de Medyanın Yapısal sorunları ve gazeteciliğin konumu basının Etik Sorunları | |
5 | Yazılı Basın Haberlerinde Görülen Yapısal sorunlar | |
6 | Medya,İktidar, İdeoloji-üçlemesi ve etik yorumları | |
7 | Medyadan yazılı ve görsel örnekler-enformasyon –ileti-dezenformasyon-iletinin kurgulanımı- Van Dijk yaklaşımı; | |
8 | Eleştirel Kitle İletişimi araştırması ve Medya Etkileri : Van Dijk | |
9 | Reklâmlar ve etik örnekler, medyada etik kurullar ve işlevleri | medyada reklam çerçevesinde ethik ihlâl örnekleri -basılı görsel sosyal medya |
10 | Diğer meslekler ve etik sorunları | |
11 | Diğer meslekler ve etik sorunlar | |
12 | genel tekrar, soru yanıt | sınava hazırlık olarak sormak istediklleri konu veya kavram açıklamalarını getirebilirler |
13 | arasınav | |
14 | final sınavı |
Kaynak |
Tepe Harun, Etik ve Meslek etikleri, Türk Felsefe Kurumu,2000, Ankara Kuçuradi, İonna, youtube video ve makaleleri Changeux, J.,Pierre, etiğin Doğal Kökenleri,Mavi Ada,2000,Ankara Özlem, Doğan,Etik, Ahlak Felsefesi, İnkılâp,2004,Istanbul Chomsky, Noam, Medya Denetimi, Everest, 2005 Istanbul Basın Meslek İlkeleri Dezenformasyon & Misenformasyon görsel VE basılı medya örnekleri pp Yanıltıcı Reklâmlar |
etik normlar ve mesleki etik çerçevesinde görsel ve basılı doküman |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Yeni Medya ve İletişim Sistemleri disiplinlerinin temel kavramlarını ve bu disiplinlerin temel kuramlarını bilir. | ||||||
2 | Yeni Medya ve İletişim Sistemleri ile ilgili olguları belirler ve bu olguları çeşitli boyutları ile analiz edebilir. | ||||||
3 | Medya kuruluşlarının ihtiyaçlarını analiz eder ve bu doğrultuda iletişim sistem süreçlerini planlar ve uygular. | ||||||
4 | Yeni medya projelerini planlar ve uygulamaya koyar. | ||||||
5 | Alanı ile ilgili projelerde gerekli durumlarda sorumluluk alarak ortaya çıkan sorunları çözebilir. | X | |||||
6 | Alanı ile ilgili projeler için kurulan bir ekipte yer alabilir, projeye liderlik yapabilir, etkinlikleri planlayabilir ve yönetebilir. | ||||||
7 | Yeni Medya ve İletişim Sistemleri disiplinlerine ve alt disiplinlerine ait kuramsal ve olgusal sorunları bilimsel yöntemlerle araştırabilir, bulguları analiz eder ve bilimsel yayına dönüştürebilir. | ||||||
8 | Yaşam boyu öğrenme prensibini kendisine ilke edinir. Alanı ile ilgili olarak gelişmeleri, yenilikleri, fikirleri, yöntem ve teknikleri düzenli olarak takip ederek kendi çalışmalarında etkin bir şekilde kullanır. | X | |||||
9 | Bir yabancı dilde en az Avrupa dil Portföyü B1 Genel düzeyinde kullanarak sözlü ve yazılı iletişim kurar. | ||||||
10 | Mesleki ve bilimsel çalışmalarında yeni iletişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanır ve yeni iletişim teknolojilerindeki gelişmeleri sürekli olarak takip eder. | X | |||||
11 | Sosyal sorumluluk faaliyetleri planlar ve bu faaliyetlerin gerçekleştirilmesinde görev alır. | X | |||||
12 | Mesleki ve bilimsel çalışmalarında etik kodlara bağlı kalacak şekilde hareket eder. | X | |||||
13 | Yeni medya ve iletişim sistemlerine ait araç ve yazılımlarını etkin bir şekilde kullanır. | X | |||||
14 | Medya kuruluşlarına yönelik olarak yeni medya projeleri geliştirir ve bütün süreci yönetir. | ||||||
15 | Çevreye, sosyal hakların evrenselliğine ve kültürel değerlerin korunmasına karşı duyarlıdır. | ||||||
16 | İş sağlığı ve güvenliği konusunda bilgilidir ve bu bilgileri gerektiği zaman kullanır. | ||||||
17 | Türkçeyi bilimsel ve mesleki çalışmalarda akıcı ve doğru bir biçimde kullanır. |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |