Ana içeriğe atla

Ders Detayı

Ders Tanımı

DersKoduYarıyılT+U SaatKrediAKTS
MEDYA ETİĞİ-Bahar Dönemi3+035
Ders Programı
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin DiliTürkçe
Dersin SeviyesiLisans
Dersin TürüPrograma Bağlı Seçmeli
Dersin KoordinatörüDr.Öğr.Üye. Esra OĞUZHAN
Dersi VerenlerProf.Dr. Meliha Nurdan TAŞKIRAN
Dersin Yardımcıları
Dersin AmacıDersin amacı öğrencinin özellikle medya alanındaki ahlâk, vicdan ve meslek normları bağıntısı kapsamında tarihsel çerçevede bilinçlendirmektir.
Dersin İçeriğiBu ders; Etik dersinin önemi, kullanım alanları ve disiplinler, etiğin kökeni ve içerimleri dersin genel çerçevesi ve beklentiler.,Felsefe ve etik bağıntısı, dönemin başlangıcı ve ulusların ilk yılları,Medya üretim ilişkileri ve vicdan hükmünün hükümsüzlüğü,Türkiye’de Medyanın Yapısal sorunları ve gazeteciliğin konumu
basının Etik Sorunları,Yazılı Basın Haberlerinde Görülen Yapısal sorunlar
, Medya,İktidar, İdeoloji-üçlemesi ve etik yorumları
,Medyadan yazılı ve görsel örnekler-enformasyon –ileti-dezenformasyon-iletinin kurgulanımı- Van Dijk yaklaşımı; ,Eleştirel Kitle İletişimi araştırması ve Medya Etkileri : Van Dijk,Reklâmlar ve etik örnekler, medyada etik kurullar ve işlevleri,Diğer meslekler ve etik sorunları,Diğer meslekler ve etik sorunlar,genel tekrar, soru yanıt,arasınav,final sınavı; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme KazanımlarıÖğretim YöntemleriÖlçme Yöntemleri
Etik kavramını kökenlerini, ahlâk ve vicdanla ve diğer disiplinler ile ilişkisini, tarihçesini yorumlar9A
Geleneksel ve sayısal medyanın özelliklerini ve türlerini bilir ve etiksel bağlamda karşılaştırır.10, 3, 5, 9A
Medya meslek gruplarına göre (gazeteci-tv programcısı, haber editörü, film yönetmeni, fotoğrafçı, muhabir) meslek etik kurallarını uygular.10, 3, 5, 9A
Gelecekteki mesleği ile ilgili ahlaki ve mesleki her detayı uygular.10, 3, 5, 9A
Öğrenci dünyadaki bazı ülkelerde uygulanan medya etik kurallarını karşılaştırır ( reklâm etiği, görsel etik kuralları, basın etik ilkeleri,vb)10, 3, 5, 9A
Öğretim Yöntemleri:10: Tartışma Yöntemi, 3: Probleme Dayalı Öğrenme Modeli, 5: İşbirlikli Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:A: Klasik Yazılı Sınav

Ders Akışı

SıraKonularÖn Hazırlık
1Etik dersinin önemi, kullanım alanları ve disiplinler, etiğin kökeni ve içerimleri dersin genel çerçevesi ve beklentiler.
2Felsefe ve etik bağıntısı, dönemin başlangıcı ve ulusların ilk yılları
3Medya üretim ilişkileri ve vicdan hükmünün hükümsüzlüğü
4Türkiye’de Medyanın Yapısal sorunları ve gazeteciliğin konumu
basının Etik Sorunları
5Yazılı Basın Haberlerinde Görülen Yapısal sorunlar
6 Medya,İktidar, İdeoloji-üçlemesi ve etik yorumları
7Medyadan yazılı ve görsel örnekler-enformasyon –ileti-dezenformasyon-iletinin kurgulanımı- Van Dijk yaklaşımı;
8Eleştirel Kitle İletişimi araştırması ve Medya Etkileri : Van Dijk
9Reklâmlar ve etik örnekler, medyada etik kurullar ve işlevlerimedyada reklam çerçevesinde ethik ihlâl örnekleri -basılı görsel sosyal medya
10Diğer meslekler ve etik sorunları
11Diğer meslekler ve etik sorunlar
12genel tekrar, soru yanıtsınava hazırlık olarak sormak istediklleri konu veya kavram açıklamalarını getirebilirler
13arasınav
14final sınavı
Kaynak
Tepe Harun, Etik ve Meslek etikleri, Türk Felsefe Kurumu,2000, Ankara Kuçuradi, İonna, youtube video ve makaleleri Changeux, J.,Pierre, etiğin Doğal Kökenleri,Mavi Ada,2000,Ankara Özlem, Doğan,Etik, Ahlak Felsefesi, İnkılâp,2004,Istanbul Chomsky, Noam, Medya Denetimi, Everest, 2005 Istanbul Basın Meslek İlkeleri Dezenformasyon & Misenformasyon görsel VE basılı medya örnekleri pp Yanıltıcı Reklâmlar
etik normlar ve mesleki etik çerçevesinde görsel ve basılı doküman

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
NoProgram Yeterliliği Katkı Düzeyi
12345
1
Yeni Medya ve İletişim Sistemleri disiplinlerinin temel kavramlarını ve bu disiplinlerin temel kuramlarını bilir.
2
Yeni Medya ve İletişim Sistemleri ile ilgili olguları belirler ve bu olguları çeşitli boyutları ile analiz edebilir.
3
Medya kuruluşlarının ihtiyaçlarını analiz eder ve bu doğrultuda iletişim sistem süreçlerini planlar ve uygular.
4
Yeni medya projelerini planlar ve uygulamaya koyar.
5
Alanı ile ilgili projelerde gerekli durumlarda sorumluluk alarak ortaya çıkan sorunları çözebilir.
X
6
Alanı ile ilgili projeler için kurulan bir ekipte yer alabilir, projeye liderlik yapabilir, etkinlikleri planlayabilir ve yönetebilir.
7
Yeni Medya ve İletişim Sistemleri disiplinlerine ve alt disiplinlerine ait kuramsal ve olgusal sorunları bilimsel yöntemlerle araştırabilir, bulguları analiz eder ve bilimsel yayına dönüştürebilir.
8
Yaşam boyu öğrenme prensibini kendisine ilke edinir. Alanı ile ilgili olarak gelişmeleri, yenilikleri, fikirleri, yöntem ve teknikleri düzenli olarak takip ederek kendi çalışmalarında etkin bir şekilde kullanır.
X
9
Bir yabancı dilde en az Avrupa dil Portföyü B1 Genel düzeyinde kullanarak sözlü ve yazılı iletişim kurar.
10
Mesleki ve bilimsel çalışmalarında yeni iletişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanır ve yeni iletişim teknolojilerindeki gelişmeleri sürekli olarak takip eder.
X
11
Sosyal sorumluluk faaliyetleri planlar ve bu faaliyetlerin gerçekleştirilmesinde görev alır.
X
12
Mesleki ve bilimsel çalışmalarında etik kodlara bağlı kalacak şekilde hareket eder.
X
13
Yeni medya ve iletişim sistemlerine ait araç ve yazılımlarını etkin bir şekilde kullanır.
X
14
Medya kuruluşlarına yönelik olarak yeni medya projeleri geliştirir ve bütün süreci yönetir.
15
Çevreye, sosyal hakların evrenselliğine ve kültürel değerlerin korunmasına karşı duyarlıdır.
16
İş sağlığı ve güvenliği konusunda bilgilidir ve bu bilgileri gerektiği zaman kullanır.
17
Türkçeyi bilimsel ve mesleki çalışmalarda akıcı ve doğru bir biçimde kullanır.

Değerlendirme Sistemi

Katkı DüzeyiMutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı 40
Genel Sınavın Başarıya Oranı 60
Toplam 100
AKTS / İşyükü Tablosu
EtkinlikSayıSüresi (Saat)Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Saati14342
Rehberli Problem Çözme000
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi3618
Okul Dışı Diğer Faaliyetler000
Proje Sunumu / Seminer21020
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı21020
Ara Sınav ve Hazırlığı12020
Genel Sınav ve Hazırlığı13030
Performans Görevi, Bakım Planı000
Toplam İş Yükü (Saat)150
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(150/30)5
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır.

Dersin Detaylı Bilgileri

Ders Tanımı

DersKoduYarıyılT+U SaatKrediAKTS
MEDYA ETİĞİ-Bahar Dönemi3+035
Ders Programı
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin DiliTürkçe
Dersin SeviyesiLisans
Dersin TürüPrograma Bağlı Seçmeli
Dersin KoordinatörüDr.Öğr.Üye. Esra OĞUZHAN
Dersi VerenlerProf.Dr. Meliha Nurdan TAŞKIRAN
Dersin Yardımcıları
Dersin AmacıDersin amacı öğrencinin özellikle medya alanındaki ahlâk, vicdan ve meslek normları bağıntısı kapsamında tarihsel çerçevede bilinçlendirmektir.
Dersin İçeriğiBu ders; Etik dersinin önemi, kullanım alanları ve disiplinler, etiğin kökeni ve içerimleri dersin genel çerçevesi ve beklentiler.,Felsefe ve etik bağıntısı, dönemin başlangıcı ve ulusların ilk yılları,Medya üretim ilişkileri ve vicdan hükmünün hükümsüzlüğü,Türkiye’de Medyanın Yapısal sorunları ve gazeteciliğin konumu
basının Etik Sorunları,Yazılı Basın Haberlerinde Görülen Yapısal sorunlar
, Medya,İktidar, İdeoloji-üçlemesi ve etik yorumları
,Medyadan yazılı ve görsel örnekler-enformasyon –ileti-dezenformasyon-iletinin kurgulanımı- Van Dijk yaklaşımı; ,Eleştirel Kitle İletişimi araştırması ve Medya Etkileri : Van Dijk,Reklâmlar ve etik örnekler, medyada etik kurullar ve işlevleri,Diğer meslekler ve etik sorunları,Diğer meslekler ve etik sorunlar,genel tekrar, soru yanıt,arasınav,final sınavı; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme KazanımlarıÖğretim YöntemleriÖlçme Yöntemleri
Etik kavramını kökenlerini, ahlâk ve vicdanla ve diğer disiplinler ile ilişkisini, tarihçesini yorumlar9A
Geleneksel ve sayısal medyanın özelliklerini ve türlerini bilir ve etiksel bağlamda karşılaştırır.10, 3, 5, 9A
Medya meslek gruplarına göre (gazeteci-tv programcısı, haber editörü, film yönetmeni, fotoğrafçı, muhabir) meslek etik kurallarını uygular.10, 3, 5, 9A
Gelecekteki mesleği ile ilgili ahlaki ve mesleki her detayı uygular.10, 3, 5, 9A
Öğrenci dünyadaki bazı ülkelerde uygulanan medya etik kurallarını karşılaştırır ( reklâm etiği, görsel etik kuralları, basın etik ilkeleri,vb)10, 3, 5, 9A
Öğretim Yöntemleri:10: Tartışma Yöntemi, 3: Probleme Dayalı Öğrenme Modeli, 5: İşbirlikli Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:A: Klasik Yazılı Sınav

Ders Akışı

SıraKonularÖn Hazırlık
1Etik dersinin önemi, kullanım alanları ve disiplinler, etiğin kökeni ve içerimleri dersin genel çerçevesi ve beklentiler.
2Felsefe ve etik bağıntısı, dönemin başlangıcı ve ulusların ilk yılları
3Medya üretim ilişkileri ve vicdan hükmünün hükümsüzlüğü
4Türkiye’de Medyanın Yapısal sorunları ve gazeteciliğin konumu
basının Etik Sorunları
5Yazılı Basın Haberlerinde Görülen Yapısal sorunlar
6 Medya,İktidar, İdeoloji-üçlemesi ve etik yorumları
7Medyadan yazılı ve görsel örnekler-enformasyon –ileti-dezenformasyon-iletinin kurgulanımı- Van Dijk yaklaşımı;
8Eleştirel Kitle İletişimi araştırması ve Medya Etkileri : Van Dijk
9Reklâmlar ve etik örnekler, medyada etik kurullar ve işlevlerimedyada reklam çerçevesinde ethik ihlâl örnekleri -basılı görsel sosyal medya
10Diğer meslekler ve etik sorunları
11Diğer meslekler ve etik sorunlar
12genel tekrar, soru yanıtsınava hazırlık olarak sormak istediklleri konu veya kavram açıklamalarını getirebilirler
13arasınav
14final sınavı
Kaynak
Tepe Harun, Etik ve Meslek etikleri, Türk Felsefe Kurumu,2000, Ankara Kuçuradi, İonna, youtube video ve makaleleri Changeux, J.,Pierre, etiğin Doğal Kökenleri,Mavi Ada,2000,Ankara Özlem, Doğan,Etik, Ahlak Felsefesi, İnkılâp,2004,Istanbul Chomsky, Noam, Medya Denetimi, Everest, 2005 Istanbul Basın Meslek İlkeleri Dezenformasyon & Misenformasyon görsel VE basılı medya örnekleri pp Yanıltıcı Reklâmlar
etik normlar ve mesleki etik çerçevesinde görsel ve basılı doküman

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
NoProgram Yeterliliği Katkı Düzeyi
12345
1
Yeni Medya ve İletişim Sistemleri disiplinlerinin temel kavramlarını ve bu disiplinlerin temel kuramlarını bilir.
2
Yeni Medya ve İletişim Sistemleri ile ilgili olguları belirler ve bu olguları çeşitli boyutları ile analiz edebilir.
3
Medya kuruluşlarının ihtiyaçlarını analiz eder ve bu doğrultuda iletişim sistem süreçlerini planlar ve uygular.
4
Yeni medya projelerini planlar ve uygulamaya koyar.
5
Alanı ile ilgili projelerde gerekli durumlarda sorumluluk alarak ortaya çıkan sorunları çözebilir.
X
6
Alanı ile ilgili projeler için kurulan bir ekipte yer alabilir, projeye liderlik yapabilir, etkinlikleri planlayabilir ve yönetebilir.
7
Yeni Medya ve İletişim Sistemleri disiplinlerine ve alt disiplinlerine ait kuramsal ve olgusal sorunları bilimsel yöntemlerle araştırabilir, bulguları analiz eder ve bilimsel yayına dönüştürebilir.
8
Yaşam boyu öğrenme prensibini kendisine ilke edinir. Alanı ile ilgili olarak gelişmeleri, yenilikleri, fikirleri, yöntem ve teknikleri düzenli olarak takip ederek kendi çalışmalarında etkin bir şekilde kullanır.
X
9
Bir yabancı dilde en az Avrupa dil Portföyü B1 Genel düzeyinde kullanarak sözlü ve yazılı iletişim kurar.
10
Mesleki ve bilimsel çalışmalarında yeni iletişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanır ve yeni iletişim teknolojilerindeki gelişmeleri sürekli olarak takip eder.
X
11
Sosyal sorumluluk faaliyetleri planlar ve bu faaliyetlerin gerçekleştirilmesinde görev alır.
X
12
Mesleki ve bilimsel çalışmalarında etik kodlara bağlı kalacak şekilde hareket eder.
X
13
Yeni medya ve iletişim sistemlerine ait araç ve yazılımlarını etkin bir şekilde kullanır.
X
14
Medya kuruluşlarına yönelik olarak yeni medya projeleri geliştirir ve bütün süreci yönetir.
15
Çevreye, sosyal hakların evrenselliğine ve kültürel değerlerin korunmasına karşı duyarlıdır.
16
İş sağlığı ve güvenliği konusunda bilgilidir ve bu bilgileri gerektiği zaman kullanır.
17
Türkçeyi bilimsel ve mesleki çalışmalarda akıcı ve doğru bir biçimde kullanır.

Değerlendirme Sistemi

Katkı DüzeyiMutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı 40
Genel Sınavın Başarıya Oranı 60
Toplam 100

Sayısal Veriler

Öğrenci Başarı Durumu

Ekleme Tarihi: 05/07/2022 - 17:08Son Güncelleme Tarihi: 05/07/2022 - 17:10