Ders Detayı
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
RADYO TV SİNEMANIN TEKNİK TEMELLERİ | - | Güz Dönemi | 3+0 | 3 | 6 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. İhsan EKEN |
Dersi Verenler | Dr.Öğr.Üye. Kemal ÇELİK |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Radyo, televizyon ve sinema’da kullanılan teknik terimler, teoriler ve yaklaşımları ele almaktır. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Hareketli Görüntü (veya İmge),Film Sanatı ve Film Yapımı,Film Biçimi,Film Tarzı: Plan,Film Tarzı: Kurgu ve Ses,Filmlerin Türleri,Filmlerin Kritik Analizi,Genel özet ve soru cevaplar, tartışma beyin fırtınası,Değerlendirme Üzerine,Televizyon Çalışmalarına Giriş,Kitle İletişim Aracı Televizyon,Kaliteli Televizyon,Karşılaştırmalı Medya: Film ve TV,Internet Üzerine,Genel tekrar; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Sinema ve Televizyon'un biçimsel ve biçemsel ögelerini araştırmalarda ve projelerde uygular. | 10, 14, 16, 18, 9 | |
Kitle iletişim, kitle sanat ve popüler kültür üzerine teknik ve eleştirel düşünce yazıları yazar ve tartır. | 10, 14, 16, 18, 20, 6, 9 | A, E |
Film yapımının temel süreçlerini anlar ve uygulamalı projelerde bu bilgileri uygular. | 10, 9 | C, E, G |
Çeşitli film türlerini ele alır ve bunların kritik analizini yaparak sinematik özelliklerini değerlendirir. | C, E, G | |
Televizyon ve film arasındaki farkları inceler ve bu medya biçimlerini karşılaştırmalı olarak analiz eder. | A, B, C, G | |
İnternet ve dijital medyanın film ve televizyon üzerindeki etkilerini eleştirel bir bakış açısıyla değerlendirir. | 10, 13, 9 | C, E, G |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 13: Örnek Olay Yöntemi, 14: Bireysel Çalışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 18: Mikro Öğretim Tekniği , 20: Tersine Beyin Fırtınası Tekniği, 6: Deneyimle Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav, B: Kısa Cevaplı Yazılı Sınav, C: Çoktan Seçmeli Sınav, E: Ödev, G: Kısa Sınav |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Hareketli Görüntü (veya İmge) | |
2 | Film Sanatı ve Film Yapımı | Film Sanatı, Bölüm 1 |
3 | Film Biçimi | Film Sanatı, Bölüm 2 |
4 | Film Tarzı: Plan | Film Sanatı, Bölüm 3, Plan |
5 | Film Tarzı: Kurgu ve Ses | Film Sanatı, Bölüm 3, Kurgu, Ses ve Özet |
6 | Filmlerin Türleri | Film Sanatı, Bölüm 4 |
7 | Filmlerin Kritik Analizi | Film Sanatı, Bölüm 5 |
8 | Genel özet ve soru cevaplar, tartışma beyin fırtınası | Konuların gözden geçirilmesi ve sorulacak soruların hazırlanması |
9 | Değerlendirme Üzerine | Noel Carroll, Beğeniyi Unutun (MEBİSten paylaşılacak) |
10 | Televizyon Çalışmalarına Giriş | Okuma MEBİS'ten paylaşılacak |
11 | Kitle İletişim Aracı Televizyon | |
12 | Kaliteli Televizyon | |
13 | Karşılaştırmalı Medya: Film ve TV | |
14 | Internet Üzerine | |
15 | Genel tekrar | önceki konuların gözden geçirilmesi varsa soruların not alınması |
Kaynak |
Bordwell, David, ve Kristin Thompson. 2012. Film Sanatı. İstanbul: Deki Yayınevi. Mamer, B. R. (2013). Introduction to Media Production: The Path to Digital Media Production. Focal Press. Poynter, D. (2015). The Handbook of Technical Writing. Bedford/St. Martin's. Millerson, G. (2015). Video Production Handbook. Routledge. Litwak, M. J. (2017). Reel Power: The Struggle for Influence and Success in the New Hollywood. University of Texas Press. Blumenthal, R. (2017). Lighting for Cinematography: A Practical Guide to the Art and Craft of Lighting for the Moving Image. Bloomsbury Academic. Katz, S. (2015). Film Directing Shot by Shot: Visualizing from Concept to Screen. Michael Wiese Productions. Ascher, S., & Pincus, E. (2013). The Filmmaker's Handbook: A Comprehensive Guide for the Digital Age. Plume. Viers, R. (2011). The Location Sound Bible: How to Record Professional Dialog for Film and TV. Michael Wiese Productions. |
Ascher, Steven, and Edward Pincus. 2013. A Comprehensive Guide for the Digital Age. Penguin Group. ISBN: 978-1-101-61380-1. |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | PY1. Radyo, Sinema ve Televizyon alanlarının temel kavramlarını, kuramlarını ve uygulamalarını bilir. | X | |||||
2 | PY2. Radyo, Sinema ve Televizyonla ilgili olguları belirler ve farklı yöntemlerle çözümleyebilir. | ||||||
3 | PY3.Radyo ve Televizyon Stüdyoları teknik donanımı, proje üretimi ve yönetimi gerçekleştirebilir. | X | |||||
4 | PY4. Alan bilgisini kullanarak yetkinliğini kullanabilir, iş yaşamında karşılaşılan sorunları belirleyerek çözüm önerileri sunabilir. | ||||||
5 | PY5. Kitle İletişim Araçları ve görsel medya sektörlerine yönelik sentez ve analizler gerçekleştirebilir. | ||||||
6 | PY6. Kamu ve özel sektör ihtiyaçları doğrultusunda iletişim planı önerebilir. | ||||||
7 | PY7.Alanı ile ilgili zorunlu durumlarda inisiyatif kullanarak risk yönetimi gerçekleştirebilir, çıkan sorunları çözümleyebilir. | ||||||
8 | PY8.Alanı ile ilgili proje önerebilir,hazırlayabilir, sektör yarışmalarına katılabilir. | ||||||
9 | PY9.Radyo Sinema Televizyon ve ilgili medya sektörlerine ilişkin bilimsel araştırmalar yazabilir,analizini yapabilir ve bilimsel yazıya dönüştürebilir. | ||||||
10 | PY10.Kitle iletişim araçları haberciliği, yayılımı ve proje üretiminde gerçeklik kurgulanmasını amaç edinir. | ||||||
11 | PY11.Alanı ile ilgili gelişim haber ve yenilikleri takip eder, yaşamboyu eğitim ve okuryazarlığı ilke edinir. | X | |||||
12 | PY12. Alanının gereklerinden biri olan anadilini doğru ve etkili kullanır, İngilizce alan terminolojisini B1 seviyesinde okuyup anlayabilir. | ||||||
13 | PY13. Mesleğinin gerektirdiği sosyal etkinlikler düzenler ve uygular; | ||||||
14 | PY14. Mesleğini her koşulda, etik,insani ve vicdani değerler kapsamında sahiplenir, istismara olanak tanımaz. | X | |||||
15 | PY15.Kitle İletişim Araçları çerçevesinde, kamu veya özel sektörde, radyo sinema veya televizyon medya gruplarında gerçekliği yansıtan görsel, işitsel ve yazılı haber veya diğer projelerle kitleleri bilgilendirir. |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |
AKTS / İşyükü Tablosu | ||||||
Etkinlik | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |||
Ders Saati | 14 | 3 | 42 | |||
Rehberli Problem Çözme | 3 | 1 | 3 | |||
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi | 3 | 15 | 45 | |||
Okul Dışı Diğer Faaliyetler | 2 | 5 | 10 | |||
Proje Sunumu / Seminer | 1 | 15 | 15 | |||
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı | 2 | 4 | 8 | |||
Ara Sınav ve Hazırlığı | 1 | 25 | 25 | |||
Genel Sınav ve Hazırlığı | 1 | 30 | 30 | |||
Performans Görevi, Bakım Planı | 0 | 0 | 0 | |||
Toplam İş Yükü (Saat) | 178 | |||||
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(178/30) | 6 | |||||
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır. |
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
RADYO TV SİNEMANIN TEKNİK TEMELLERİ | - | Güz Dönemi | 3+0 | 3 | 6 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. İhsan EKEN |
Dersi Verenler | Dr.Öğr.Üye. Kemal ÇELİK |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Radyo, televizyon ve sinema’da kullanılan teknik terimler, teoriler ve yaklaşımları ele almaktır. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Hareketli Görüntü (veya İmge),Film Sanatı ve Film Yapımı,Film Biçimi,Film Tarzı: Plan,Film Tarzı: Kurgu ve Ses,Filmlerin Türleri,Filmlerin Kritik Analizi,Genel özet ve soru cevaplar, tartışma beyin fırtınası,Değerlendirme Üzerine,Televizyon Çalışmalarına Giriş,Kitle İletişim Aracı Televizyon,Kaliteli Televizyon,Karşılaştırmalı Medya: Film ve TV,Internet Üzerine,Genel tekrar; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Sinema ve Televizyon'un biçimsel ve biçemsel ögelerini araştırmalarda ve projelerde uygular. | 10, 14, 16, 18, 9 | |
Kitle iletişim, kitle sanat ve popüler kültür üzerine teknik ve eleştirel düşünce yazıları yazar ve tartır. | 10, 14, 16, 18, 20, 6, 9 | A, E |
Film yapımının temel süreçlerini anlar ve uygulamalı projelerde bu bilgileri uygular. | 10, 9 | C, E, G |
Çeşitli film türlerini ele alır ve bunların kritik analizini yaparak sinematik özelliklerini değerlendirir. | C, E, G | |
Televizyon ve film arasındaki farkları inceler ve bu medya biçimlerini karşılaştırmalı olarak analiz eder. | A, B, C, G | |
İnternet ve dijital medyanın film ve televizyon üzerindeki etkilerini eleştirel bir bakış açısıyla değerlendirir. | 10, 13, 9 | C, E, G |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 13: Örnek Olay Yöntemi, 14: Bireysel Çalışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 18: Mikro Öğretim Tekniği , 20: Tersine Beyin Fırtınası Tekniği, 6: Deneyimle Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav, B: Kısa Cevaplı Yazılı Sınav, C: Çoktan Seçmeli Sınav, E: Ödev, G: Kısa Sınav |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Hareketli Görüntü (veya İmge) | |
2 | Film Sanatı ve Film Yapımı | Film Sanatı, Bölüm 1 |
3 | Film Biçimi | Film Sanatı, Bölüm 2 |
4 | Film Tarzı: Plan | Film Sanatı, Bölüm 3, Plan |
5 | Film Tarzı: Kurgu ve Ses | Film Sanatı, Bölüm 3, Kurgu, Ses ve Özet |
6 | Filmlerin Türleri | Film Sanatı, Bölüm 4 |
7 | Filmlerin Kritik Analizi | Film Sanatı, Bölüm 5 |
8 | Genel özet ve soru cevaplar, tartışma beyin fırtınası | Konuların gözden geçirilmesi ve sorulacak soruların hazırlanması |
9 | Değerlendirme Üzerine | Noel Carroll, Beğeniyi Unutun (MEBİSten paylaşılacak) |
10 | Televizyon Çalışmalarına Giriş | Okuma MEBİS'ten paylaşılacak |
11 | Kitle İletişim Aracı Televizyon | |
12 | Kaliteli Televizyon | |
13 | Karşılaştırmalı Medya: Film ve TV | |
14 | Internet Üzerine | |
15 | Genel tekrar | önceki konuların gözden geçirilmesi varsa soruların not alınması |
Kaynak |
Bordwell, David, ve Kristin Thompson. 2012. Film Sanatı. İstanbul: Deki Yayınevi. Mamer, B. R. (2013). Introduction to Media Production: The Path to Digital Media Production. Focal Press. Poynter, D. (2015). The Handbook of Technical Writing. Bedford/St. Martin's. Millerson, G. (2015). Video Production Handbook. Routledge. Litwak, M. J. (2017). Reel Power: The Struggle for Influence and Success in the New Hollywood. University of Texas Press. Blumenthal, R. (2017). Lighting for Cinematography: A Practical Guide to the Art and Craft of Lighting for the Moving Image. Bloomsbury Academic. Katz, S. (2015). Film Directing Shot by Shot: Visualizing from Concept to Screen. Michael Wiese Productions. Ascher, S., & Pincus, E. (2013). The Filmmaker's Handbook: A Comprehensive Guide for the Digital Age. Plume. Viers, R. (2011). The Location Sound Bible: How to Record Professional Dialog for Film and TV. Michael Wiese Productions. |
Ascher, Steven, and Edward Pincus. 2013. A Comprehensive Guide for the Digital Age. Penguin Group. ISBN: 978-1-101-61380-1. |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | PY1. Radyo, Sinema ve Televizyon alanlarının temel kavramlarını, kuramlarını ve uygulamalarını bilir. | X | |||||
2 | PY2. Radyo, Sinema ve Televizyonla ilgili olguları belirler ve farklı yöntemlerle çözümleyebilir. | ||||||
3 | PY3.Radyo ve Televizyon Stüdyoları teknik donanımı, proje üretimi ve yönetimi gerçekleştirebilir. | X | |||||
4 | PY4. Alan bilgisini kullanarak yetkinliğini kullanabilir, iş yaşamında karşılaşılan sorunları belirleyerek çözüm önerileri sunabilir. | ||||||
5 | PY5. Kitle İletişim Araçları ve görsel medya sektörlerine yönelik sentez ve analizler gerçekleştirebilir. | ||||||
6 | PY6. Kamu ve özel sektör ihtiyaçları doğrultusunda iletişim planı önerebilir. | ||||||
7 | PY7.Alanı ile ilgili zorunlu durumlarda inisiyatif kullanarak risk yönetimi gerçekleştirebilir, çıkan sorunları çözümleyebilir. | ||||||
8 | PY8.Alanı ile ilgili proje önerebilir,hazırlayabilir, sektör yarışmalarına katılabilir. | ||||||
9 | PY9.Radyo Sinema Televizyon ve ilgili medya sektörlerine ilişkin bilimsel araştırmalar yazabilir,analizini yapabilir ve bilimsel yazıya dönüştürebilir. | ||||||
10 | PY10.Kitle iletişim araçları haberciliği, yayılımı ve proje üretiminde gerçeklik kurgulanmasını amaç edinir. | ||||||
11 | PY11.Alanı ile ilgili gelişim haber ve yenilikleri takip eder, yaşamboyu eğitim ve okuryazarlığı ilke edinir. | X | |||||
12 | PY12. Alanının gereklerinden biri olan anadilini doğru ve etkili kullanır, İngilizce alan terminolojisini B1 seviyesinde okuyup anlayabilir. | ||||||
13 | PY13. Mesleğinin gerektirdiği sosyal etkinlikler düzenler ve uygular; | ||||||
14 | PY14. Mesleğini her koşulda, etik,insani ve vicdani değerler kapsamında sahiplenir, istismara olanak tanımaz. | X | |||||
15 | PY15.Kitle İletişim Araçları çerçevesinde, kamu veya özel sektörde, radyo sinema veya televizyon medya gruplarında gerçekliği yansıtan görsel, işitsel ve yazılı haber veya diğer projelerle kitleleri bilgilendirir. |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |