Ana içeriğe atla

Ders Detayı

Ders Tanımı

DersKoduYarıyılT+U SaatKrediAKTS
MEDYA ETİĞİ-Güz Dönemi3+035
Ders Programı
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin DiliTürkçe
Dersin SeviyesiLisans
Dersin TürüPrograma Bağlı Seçmeli
Dersin KoordinatörüDr.Öğr.Üye. Esra OĞUZHAN
Dersi VerenlerProf.Dr. Meliha Nurdan TAŞKIRAN
Dersin Yardımcıları
Dersin AmacıDersin amacı öğrencinin özellikle medya alanındaki ahlâk, vicdan ve meslek normları bağıntısı kapsamında tarihsel çerçevede bilinçlendirmektir.
Dersin İçeriğiBu ders; Etik dersinin önemi, kullanım alanları ve disiplinler, etiğin kökeni ve içerimleri dersin genel çerçevesi ve beklentiler.,Felsefe ve etik bağıntısı, dönemin başlangıcı ve ulusların ilk yılları,Medya üretim ilişkileri ve vicdan hükmünün hükümsüzlüğü,Türkiye’de Medyanın Yapısal sorunları ve gazeteciliğin konumu
basının Etik Sorunları,Yazılı Basın Haberlerinde Görülen Yapısal sorunlar
, Medya,İktidar, İdeoloji-üçlemesi ve etik yorumları
,Medyadan yazılı ve görsel örnekler-enformasyon –ileti-dezenformasyon-iletinin kurgulanımı- Van Dijk yaklaşımı; ,Eleştirel Kitle İletişimi araştırması ve Medya Etkileri : Van Dijk,Reklâmlar ve etik örnekler, medyada etik kurullar ve işlevleri,Diğer meslekler ve etik sorunları,Diğer meslekler ve etik sorunlar,genel tekrar, soru yanıt,arasınav,final sınavı; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme KazanımlarıÖğretim YöntemleriÖlçme Yöntemleri
Etik kavramını kökenlerini, ahlâk ve vicdanla ve diğer disiplinler ile ilişkisini, tarihçesini yorumlar9A
Geleneksel ve sayısal medyanın özelliklerini ve türlerini bilir ve etiksel bağlamda karşılaştırır.10, 3, 5, 9A
Medya meslek gruplarına göre (gazeteci-tv programcısı, haber editörü, film yönetmeni, fotoğrafçı, muhabir) meslek etik kurallarını uygular.10, 3, 5, 9A
Gelecekteki mesleği ile ilgili ahlaki ve mesleki her detayı uygular.10, 3, 5, 9A
Öğrenci dünyadaki bazı ülkelerde uygulanan medya etik kurallarını karşılaştırır ( reklâm etiği, görsel etik kuralları, basın etik ilkeleri,vb)10, 3, 5, 9A
Öğretim Yöntemleri:10: Tartışma Yöntemi, 3: Probleme Dayalı Öğrenme Modeli, 5: İşbirlikli Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:A: Klasik Yazılı Sınav

Ders Akışı

SıraKonularÖn Hazırlık
1Etik dersinin önemi, kullanım alanları ve disiplinler, etiğin kökeni ve içerimleri dersin genel çerçevesi ve beklentiler.
2Felsefe ve etik bağıntısı, dönemin başlangıcı ve ulusların ilk yılları
3Medya üretim ilişkileri ve vicdan hükmünün hükümsüzlüğü
4Türkiye’de Medyanın Yapısal sorunları ve gazeteciliğin konumu
basının Etik Sorunları
5Yazılı Basın Haberlerinde Görülen Yapısal sorunlar
6 Medya,İktidar, İdeoloji-üçlemesi ve etik yorumları
7Medyadan yazılı ve görsel örnekler-enformasyon –ileti-dezenformasyon-iletinin kurgulanımı- Van Dijk yaklaşımı;
8Eleştirel Kitle İletişimi araştırması ve Medya Etkileri : Van Dijk
9Reklâmlar ve etik örnekler, medyada etik kurullar ve işlevlerimedyada reklam çerçevesinde ethik ihlâl örnekleri -basılı görsel sosyal medya
10Diğer meslekler ve etik sorunları
11Diğer meslekler ve etik sorunlar
12genel tekrar, soru yanıtsınava hazırlık olarak sormak istediklleri konu veya kavram açıklamalarını getirebilirler
13arasınav
14final sınavı
Kaynak
Tepe Harun, Etik ve Meslek etikleri, Türk Felsefe Kurumu,2000, Ankara Kuçuradi, İonna, youtube video ve makaleleri Changeux, J.,Pierre, etiğin Doğal Kökenleri,Mavi Ada,2000,Ankara Özlem, Doğan,Etik, Ahlak Felsefesi, İnkılâp,2004,Istanbul Chomsky, Noam, Medya Denetimi, Everest, 2005 Istanbul Basın Meslek İlkeleri Dezenformasyon & Misenformasyon görsel VE basılı medya örnekleri pp Yanıltıcı Reklâmlar
etik normlar ve mesleki etik çerçevesinde görsel ve basılı doküman

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
NoProgram Yeterliliği Katkı Düzeyi
12345
1
PY1. Radyo, Sinema ve Televizyon alanlarının temel kavramlarını, kuramlarını ve uygulamalarını bilir.
2
PY2. Radyo, Sinema ve Televizyonla ilgili olguları belirler ve farklı yöntemlerle çözümleyebilir.
3
PY3.Radyo ve Televizyon Stüdyoları teknik donanımı, proje üretimi ve yönetimi gerçekleştirebilir.
4
PY4. Alan bilgisini kullanarak yetkinliğini kullanabilir, iş yaşamında karşılaşılan sorunları belirleyerek çözüm önerileri sunabilir.
5
PY5. Kitle İletişim Araçları ve görsel medya sektörlerine yönelik sentez ve analizler gerçekleştirebilir.
6
PY6. Kamu ve özel sektör ihtiyaçları doğrultusunda iletişim planı önerebilir.
7
PY7.Alanı ile ilgili zorunlu durumlarda inisiyatif kullanarak risk yönetimi gerçekleştirebilir, çıkan sorunları çözümleyebilir.
8
PY8.Alanı ile ilgili proje önerebilir,hazırlayabilir, sektör yarışmalarına katılabilir.
9
PY9.Radyo Sinema Televizyon ve ilgili medya sektörlerine ilişkin bilimsel araştırmalar yazabilir,analizini yapabilir ve bilimsel yazıya dönüştürebilir.
10
PY10.Kitle iletişim araçları haberciliği, yayılımı ve proje üretiminde gerçeklik kurgulanmasını amaç edinir.
11
PY11.Alanı ile ilgili gelişim haber ve yenilikleri takip eder, yaşamboyu eğitim ve okuryazarlığı ilke edinir.
12
PY12. Alanının gereklerinden biri olan anadilini doğru ve etkili kullanır, İngilizce alan terminolojisini B1 seviyesinde okuyup anlayabilir.
13
PY13. Mesleğinin gerektirdiği sosyal etkinlikler düzenler ve uygular;
14
PY14. Mesleğini her koşulda, etik,insani ve vicdani değerler kapsamında sahiplenir, istismara olanak tanımaz.
15
PY15.Kitle İletişim Araçları çerçevesinde, kamu veya özel sektörde, radyo sinema veya televizyon medya gruplarında gerçekliği yansıtan görsel, işitsel ve yazılı haber veya diğer projelerle kitleleri bilgilendirir.

Değerlendirme Sistemi

Katkı DüzeyiMutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı 40
Genel Sınavın Başarıya Oranı 60
Toplam 100
AKTS / İşyükü Tablosu
EtkinlikSayıSüresi (Saat)Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Saati14342
Rehberli Problem Çözme000
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi3618
Okul Dışı Diğer Faaliyetler000
Proje Sunumu / Seminer21020
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı21020
Ara Sınav ve Hazırlığı12020
Genel Sınav ve Hazırlığı13030
Performans Görevi, Bakım Planı000
Toplam İş Yükü (Saat)150
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(150/30)5
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır.

Dersin Detaylı Bilgileri

Ders Tanımı

DersKoduYarıyılT+U SaatKrediAKTS
MEDYA ETİĞİ-Güz Dönemi3+035
Ders Programı
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin DiliTürkçe
Dersin SeviyesiLisans
Dersin TürüPrograma Bağlı Seçmeli
Dersin KoordinatörüDr.Öğr.Üye. Esra OĞUZHAN
Dersi VerenlerProf.Dr. Meliha Nurdan TAŞKIRAN
Dersin Yardımcıları
Dersin AmacıDersin amacı öğrencinin özellikle medya alanındaki ahlâk, vicdan ve meslek normları bağıntısı kapsamında tarihsel çerçevede bilinçlendirmektir.
Dersin İçeriğiBu ders; Etik dersinin önemi, kullanım alanları ve disiplinler, etiğin kökeni ve içerimleri dersin genel çerçevesi ve beklentiler.,Felsefe ve etik bağıntısı, dönemin başlangıcı ve ulusların ilk yılları,Medya üretim ilişkileri ve vicdan hükmünün hükümsüzlüğü,Türkiye’de Medyanın Yapısal sorunları ve gazeteciliğin konumu
basının Etik Sorunları,Yazılı Basın Haberlerinde Görülen Yapısal sorunlar
, Medya,İktidar, İdeoloji-üçlemesi ve etik yorumları
,Medyadan yazılı ve görsel örnekler-enformasyon –ileti-dezenformasyon-iletinin kurgulanımı- Van Dijk yaklaşımı; ,Eleştirel Kitle İletişimi araştırması ve Medya Etkileri : Van Dijk,Reklâmlar ve etik örnekler, medyada etik kurullar ve işlevleri,Diğer meslekler ve etik sorunları,Diğer meslekler ve etik sorunlar,genel tekrar, soru yanıt,arasınav,final sınavı; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme KazanımlarıÖğretim YöntemleriÖlçme Yöntemleri
Etik kavramını kökenlerini, ahlâk ve vicdanla ve diğer disiplinler ile ilişkisini, tarihçesini yorumlar9A
Geleneksel ve sayısal medyanın özelliklerini ve türlerini bilir ve etiksel bağlamda karşılaştırır.10, 3, 5, 9A
Medya meslek gruplarına göre (gazeteci-tv programcısı, haber editörü, film yönetmeni, fotoğrafçı, muhabir) meslek etik kurallarını uygular.10, 3, 5, 9A
Gelecekteki mesleği ile ilgili ahlaki ve mesleki her detayı uygular.10, 3, 5, 9A
Öğrenci dünyadaki bazı ülkelerde uygulanan medya etik kurallarını karşılaştırır ( reklâm etiği, görsel etik kuralları, basın etik ilkeleri,vb)10, 3, 5, 9A
Öğretim Yöntemleri:10: Tartışma Yöntemi, 3: Probleme Dayalı Öğrenme Modeli, 5: İşbirlikli Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:A: Klasik Yazılı Sınav

Ders Akışı

SıraKonularÖn Hazırlık
1Etik dersinin önemi, kullanım alanları ve disiplinler, etiğin kökeni ve içerimleri dersin genel çerçevesi ve beklentiler.
2Felsefe ve etik bağıntısı, dönemin başlangıcı ve ulusların ilk yılları
3Medya üretim ilişkileri ve vicdan hükmünün hükümsüzlüğü
4Türkiye’de Medyanın Yapısal sorunları ve gazeteciliğin konumu
basının Etik Sorunları
5Yazılı Basın Haberlerinde Görülen Yapısal sorunlar
6 Medya,İktidar, İdeoloji-üçlemesi ve etik yorumları
7Medyadan yazılı ve görsel örnekler-enformasyon –ileti-dezenformasyon-iletinin kurgulanımı- Van Dijk yaklaşımı;
8Eleştirel Kitle İletişimi araştırması ve Medya Etkileri : Van Dijk
9Reklâmlar ve etik örnekler, medyada etik kurullar ve işlevlerimedyada reklam çerçevesinde ethik ihlâl örnekleri -basılı görsel sosyal medya
10Diğer meslekler ve etik sorunları
11Diğer meslekler ve etik sorunlar
12genel tekrar, soru yanıtsınava hazırlık olarak sormak istediklleri konu veya kavram açıklamalarını getirebilirler
13arasınav
14final sınavı
Kaynak
Tepe Harun, Etik ve Meslek etikleri, Türk Felsefe Kurumu,2000, Ankara Kuçuradi, İonna, youtube video ve makaleleri Changeux, J.,Pierre, etiğin Doğal Kökenleri,Mavi Ada,2000,Ankara Özlem, Doğan,Etik, Ahlak Felsefesi, İnkılâp,2004,Istanbul Chomsky, Noam, Medya Denetimi, Everest, 2005 Istanbul Basın Meslek İlkeleri Dezenformasyon & Misenformasyon görsel VE basılı medya örnekleri pp Yanıltıcı Reklâmlar
etik normlar ve mesleki etik çerçevesinde görsel ve basılı doküman

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
NoProgram Yeterliliği Katkı Düzeyi
12345
1
PY1. Radyo, Sinema ve Televizyon alanlarının temel kavramlarını, kuramlarını ve uygulamalarını bilir.
2
PY2. Radyo, Sinema ve Televizyonla ilgili olguları belirler ve farklı yöntemlerle çözümleyebilir.
3
PY3.Radyo ve Televizyon Stüdyoları teknik donanımı, proje üretimi ve yönetimi gerçekleştirebilir.
4
PY4. Alan bilgisini kullanarak yetkinliğini kullanabilir, iş yaşamında karşılaşılan sorunları belirleyerek çözüm önerileri sunabilir.
5
PY5. Kitle İletişim Araçları ve görsel medya sektörlerine yönelik sentez ve analizler gerçekleştirebilir.
6
PY6. Kamu ve özel sektör ihtiyaçları doğrultusunda iletişim planı önerebilir.
7
PY7.Alanı ile ilgili zorunlu durumlarda inisiyatif kullanarak risk yönetimi gerçekleştirebilir, çıkan sorunları çözümleyebilir.
8
PY8.Alanı ile ilgili proje önerebilir,hazırlayabilir, sektör yarışmalarına katılabilir.
9
PY9.Radyo Sinema Televizyon ve ilgili medya sektörlerine ilişkin bilimsel araştırmalar yazabilir,analizini yapabilir ve bilimsel yazıya dönüştürebilir.
10
PY10.Kitle iletişim araçları haberciliği, yayılımı ve proje üretiminde gerçeklik kurgulanmasını amaç edinir.
11
PY11.Alanı ile ilgili gelişim haber ve yenilikleri takip eder, yaşamboyu eğitim ve okuryazarlığı ilke edinir.
12
PY12. Alanının gereklerinden biri olan anadilini doğru ve etkili kullanır, İngilizce alan terminolojisini B1 seviyesinde okuyup anlayabilir.
13
PY13. Mesleğinin gerektirdiği sosyal etkinlikler düzenler ve uygular;
14
PY14. Mesleğini her koşulda, etik,insani ve vicdani değerler kapsamında sahiplenir, istismara olanak tanımaz.
15
PY15.Kitle İletişim Araçları çerçevesinde, kamu veya özel sektörde, radyo sinema veya televizyon medya gruplarında gerçekliği yansıtan görsel, işitsel ve yazılı haber veya diğer projelerle kitleleri bilgilendirir.

Değerlendirme Sistemi

Katkı DüzeyiMutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı 40
Genel Sınavın Başarıya Oranı 60
Toplam 100

Sayısal Veriler

Öğrenci Başarı Durumu

Ekleme Tarihi: 05/07/2022 - 17:14Son Güncelleme Tarihi: 05/07/2022 - 17:16