Ders Detayı
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
MEDYA ETİĞİ | - | Güz Dönemi | 3+0 | 3 | 5 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Programa Bağlı Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üye. Esra OĞUZHAN |
Dersi Verenler | Prof.Dr. Meliha Nurdan TAŞKIRAN |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Dersin amacı öğrencinin özellikle medya alanındaki ahlâk, vicdan ve meslek normları bağıntısı kapsamında tarihsel çerçevede bilinçlendirmektir. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Etik dersinin önemi, kullanım alanları ve disiplinler, etiğin kökeni ve içerimleri dersin genel çerçevesi ve beklentiler.,Felsefe ve etik bağıntısı, dönemin başlangıcı ve ulusların ilk yılları,Medya üretim ilişkileri ve vicdan hükmünün hükümsüzlüğü,Türkiye’de Medyanın Yapısal sorunları ve gazeteciliğin konumu basının Etik Sorunları,Yazılı Basın Haberlerinde Görülen Yapısal sorunlar , Medya,İktidar, İdeoloji-üçlemesi ve etik yorumları ,Medyadan yazılı ve görsel örnekler-enformasyon –ileti-dezenformasyon-iletinin kurgulanımı- Van Dijk yaklaşımı; ,Eleştirel Kitle İletişimi araştırması ve Medya Etkileri : Van Dijk,Reklâmlar ve etik örnekler, medyada etik kurullar ve işlevleri,Diğer meslekler ve etik sorunları,Diğer meslekler ve etik sorunlar,genel tekrar, soru yanıt,arasınav,final sınavı; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Etik kavramını kökenlerini, ahlâk ve vicdanla ve diğer disiplinler ile ilişkisini, tarihçesini yorumlar | 9 | A |
Geleneksel ve sayısal medyanın özelliklerini ve türlerini bilir ve etiksel bağlamda karşılaştırır. | 10, 3, 5, 9 | A |
Medya meslek gruplarına göre (gazeteci-tv programcısı, haber editörü, film yönetmeni, fotoğrafçı, muhabir) meslek etik kurallarını uygular. | 10, 3, 5, 9 | A |
Gelecekteki mesleği ile ilgili ahlaki ve mesleki her detayı uygular. | 10, 3, 5, 9 | A |
Öğrenci dünyadaki bazı ülkelerde uygulanan medya etik kurallarını karşılaştırır ( reklâm etiği, görsel etik kuralları, basın etik ilkeleri,vb) | 10, 3, 5, 9 | A |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 3: Probleme Dayalı Öğrenme Modeli, 5: İşbirlikli Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Etik dersinin önemi, kullanım alanları ve disiplinler, etiğin kökeni ve içerimleri dersin genel çerçevesi ve beklentiler. | |
2 | Felsefe ve etik bağıntısı, dönemin başlangıcı ve ulusların ilk yılları | |
3 | Medya üretim ilişkileri ve vicdan hükmünün hükümsüzlüğü | |
4 | Türkiye’de Medyanın Yapısal sorunları ve gazeteciliğin konumu basının Etik Sorunları | |
5 | Yazılı Basın Haberlerinde Görülen Yapısal sorunlar | |
6 | Medya,İktidar, İdeoloji-üçlemesi ve etik yorumları | |
7 | Medyadan yazılı ve görsel örnekler-enformasyon –ileti-dezenformasyon-iletinin kurgulanımı- Van Dijk yaklaşımı; | |
8 | Eleştirel Kitle İletişimi araştırması ve Medya Etkileri : Van Dijk | |
9 | Reklâmlar ve etik örnekler, medyada etik kurullar ve işlevleri | medyada reklam çerçevesinde ethik ihlâl örnekleri -basılı görsel sosyal medya |
10 | Diğer meslekler ve etik sorunları | |
11 | Diğer meslekler ve etik sorunlar | |
12 | genel tekrar, soru yanıt | sınava hazırlık olarak sormak istediklleri konu veya kavram açıklamalarını getirebilirler |
13 | arasınav | |
14 | final sınavı |
Kaynak |
Tepe Harun, Etik ve Meslek etikleri, Türk Felsefe Kurumu,2000, Ankara Kuçuradi, İonna, youtube video ve makaleleri Changeux, J.,Pierre, etiğin Doğal Kökenleri,Mavi Ada,2000,Ankara Özlem, Doğan,Etik, Ahlak Felsefesi, İnkılâp,2004,Istanbul Chomsky, Noam, Medya Denetimi, Everest, 2005 Istanbul Basın Meslek İlkeleri Dezenformasyon & Misenformasyon görsel VE basılı medya örnekleri pp Yanıltıcı Reklâmlar |
etik normlar ve mesleki etik çerçevesinde görsel ve basılı doküman |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | PY1. Radyo, Sinema ve Televizyon alanlarının temel kavramlarını, kuramlarını ve uygulamalarını bilir. | ||||||
2 | PY2. Radyo, Sinema ve Televizyonla ilgili olguları belirler ve farklı yöntemlerle çözümleyebilir. | ||||||
3 | PY3.Radyo ve Televizyon Stüdyoları teknik donanımı, proje üretimi ve yönetimi gerçekleştirebilir. | ||||||
4 | PY4. Alan bilgisini kullanarak yetkinliğini kullanabilir, iş yaşamında karşılaşılan sorunları belirleyerek çözüm önerileri sunabilir. | ||||||
5 | PY5. Kitle İletişim Araçları ve görsel medya sektörlerine yönelik sentez ve analizler gerçekleştirebilir. | ||||||
6 | PY6. Kamu ve özel sektör ihtiyaçları doğrultusunda iletişim planı önerebilir. | ||||||
7 | PY7.Alanı ile ilgili zorunlu durumlarda inisiyatif kullanarak risk yönetimi gerçekleştirebilir, çıkan sorunları çözümleyebilir. | ||||||
8 | PY8.Alanı ile ilgili proje önerebilir,hazırlayabilir, sektör yarışmalarına katılabilir. | ||||||
9 | PY9.Radyo Sinema Televizyon ve ilgili medya sektörlerine ilişkin bilimsel araştırmalar yazabilir,analizini yapabilir ve bilimsel yazıya dönüştürebilir. | ||||||
10 | PY10.Kitle iletişim araçları haberciliği, yayılımı ve proje üretiminde gerçeklik kurgulanmasını amaç edinir. | ||||||
11 | PY11.Alanı ile ilgili gelişim haber ve yenilikleri takip eder, yaşamboyu eğitim ve okuryazarlığı ilke edinir. | ||||||
12 | PY12. Alanının gereklerinden biri olan anadilini doğru ve etkili kullanır, İngilizce alan terminolojisini B1 seviyesinde okuyup anlayabilir. | ||||||
13 | PY13. Mesleğinin gerektirdiği sosyal etkinlikler düzenler ve uygular; | ||||||
14 | PY14. Mesleğini her koşulda, etik,insani ve vicdani değerler kapsamında sahiplenir, istismara olanak tanımaz. | ||||||
15 | PY15.Kitle İletişim Araçları çerçevesinde, kamu veya özel sektörde, radyo sinema veya televizyon medya gruplarında gerçekliği yansıtan görsel, işitsel ve yazılı haber veya diğer projelerle kitleleri bilgilendirir. |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |
AKTS / İşyükü Tablosu | ||||||
Etkinlik | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |||
Ders Saati | 14 | 3 | 42 | |||
Rehberli Problem Çözme | 0 | 0 | 0 | |||
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi | 3 | 6 | 18 | |||
Okul Dışı Diğer Faaliyetler | 0 | 0 | 0 | |||
Proje Sunumu / Seminer | 2 | 10 | 20 | |||
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı | 2 | 10 | 20 | |||
Ara Sınav ve Hazırlığı | 1 | 20 | 20 | |||
Genel Sınav ve Hazırlığı | 1 | 30 | 30 | |||
Performans Görevi, Bakım Planı | 0 | 0 | 0 | |||
Toplam İş Yükü (Saat) | 150 | |||||
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(150/30) | 5 | |||||
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır. |
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
MEDYA ETİĞİ | - | Güz Dönemi | 3+0 | 3 | 5 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Programa Bağlı Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üye. Esra OĞUZHAN |
Dersi Verenler | Prof.Dr. Meliha Nurdan TAŞKIRAN |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Dersin amacı öğrencinin özellikle medya alanındaki ahlâk, vicdan ve meslek normları bağıntısı kapsamında tarihsel çerçevede bilinçlendirmektir. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Etik dersinin önemi, kullanım alanları ve disiplinler, etiğin kökeni ve içerimleri dersin genel çerçevesi ve beklentiler.,Felsefe ve etik bağıntısı, dönemin başlangıcı ve ulusların ilk yılları,Medya üretim ilişkileri ve vicdan hükmünün hükümsüzlüğü,Türkiye’de Medyanın Yapısal sorunları ve gazeteciliğin konumu basının Etik Sorunları,Yazılı Basın Haberlerinde Görülen Yapısal sorunlar , Medya,İktidar, İdeoloji-üçlemesi ve etik yorumları ,Medyadan yazılı ve görsel örnekler-enformasyon –ileti-dezenformasyon-iletinin kurgulanımı- Van Dijk yaklaşımı; ,Eleştirel Kitle İletişimi araştırması ve Medya Etkileri : Van Dijk,Reklâmlar ve etik örnekler, medyada etik kurullar ve işlevleri,Diğer meslekler ve etik sorunları,Diğer meslekler ve etik sorunlar,genel tekrar, soru yanıt,arasınav,final sınavı; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Etik kavramını kökenlerini, ahlâk ve vicdanla ve diğer disiplinler ile ilişkisini, tarihçesini yorumlar | 9 | A |
Geleneksel ve sayısal medyanın özelliklerini ve türlerini bilir ve etiksel bağlamda karşılaştırır. | 10, 3, 5, 9 | A |
Medya meslek gruplarına göre (gazeteci-tv programcısı, haber editörü, film yönetmeni, fotoğrafçı, muhabir) meslek etik kurallarını uygular. | 10, 3, 5, 9 | A |
Gelecekteki mesleği ile ilgili ahlaki ve mesleki her detayı uygular. | 10, 3, 5, 9 | A |
Öğrenci dünyadaki bazı ülkelerde uygulanan medya etik kurallarını karşılaştırır ( reklâm etiği, görsel etik kuralları, basın etik ilkeleri,vb) | 10, 3, 5, 9 | A |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 3: Probleme Dayalı Öğrenme Modeli, 5: İşbirlikli Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Etik dersinin önemi, kullanım alanları ve disiplinler, etiğin kökeni ve içerimleri dersin genel çerçevesi ve beklentiler. | |
2 | Felsefe ve etik bağıntısı, dönemin başlangıcı ve ulusların ilk yılları | |
3 | Medya üretim ilişkileri ve vicdan hükmünün hükümsüzlüğü | |
4 | Türkiye’de Medyanın Yapısal sorunları ve gazeteciliğin konumu basının Etik Sorunları | |
5 | Yazılı Basın Haberlerinde Görülen Yapısal sorunlar | |
6 | Medya,İktidar, İdeoloji-üçlemesi ve etik yorumları | |
7 | Medyadan yazılı ve görsel örnekler-enformasyon –ileti-dezenformasyon-iletinin kurgulanımı- Van Dijk yaklaşımı; | |
8 | Eleştirel Kitle İletişimi araştırması ve Medya Etkileri : Van Dijk | |
9 | Reklâmlar ve etik örnekler, medyada etik kurullar ve işlevleri | medyada reklam çerçevesinde ethik ihlâl örnekleri -basılı görsel sosyal medya |
10 | Diğer meslekler ve etik sorunları | |
11 | Diğer meslekler ve etik sorunlar | |
12 | genel tekrar, soru yanıt | sınava hazırlık olarak sormak istediklleri konu veya kavram açıklamalarını getirebilirler |
13 | arasınav | |
14 | final sınavı |
Kaynak |
Tepe Harun, Etik ve Meslek etikleri, Türk Felsefe Kurumu,2000, Ankara Kuçuradi, İonna, youtube video ve makaleleri Changeux, J.,Pierre, etiğin Doğal Kökenleri,Mavi Ada,2000,Ankara Özlem, Doğan,Etik, Ahlak Felsefesi, İnkılâp,2004,Istanbul Chomsky, Noam, Medya Denetimi, Everest, 2005 Istanbul Basın Meslek İlkeleri Dezenformasyon & Misenformasyon görsel VE basılı medya örnekleri pp Yanıltıcı Reklâmlar |
etik normlar ve mesleki etik çerçevesinde görsel ve basılı doküman |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | PY1. Radyo, Sinema ve Televizyon alanlarının temel kavramlarını, kuramlarını ve uygulamalarını bilir. | ||||||
2 | PY2. Radyo, Sinema ve Televizyonla ilgili olguları belirler ve farklı yöntemlerle çözümleyebilir. | ||||||
3 | PY3.Radyo ve Televizyon Stüdyoları teknik donanımı, proje üretimi ve yönetimi gerçekleştirebilir. | ||||||
4 | PY4. Alan bilgisini kullanarak yetkinliğini kullanabilir, iş yaşamında karşılaşılan sorunları belirleyerek çözüm önerileri sunabilir. | ||||||
5 | PY5. Kitle İletişim Araçları ve görsel medya sektörlerine yönelik sentez ve analizler gerçekleştirebilir. | ||||||
6 | PY6. Kamu ve özel sektör ihtiyaçları doğrultusunda iletişim planı önerebilir. | ||||||
7 | PY7.Alanı ile ilgili zorunlu durumlarda inisiyatif kullanarak risk yönetimi gerçekleştirebilir, çıkan sorunları çözümleyebilir. | ||||||
8 | PY8.Alanı ile ilgili proje önerebilir,hazırlayabilir, sektör yarışmalarına katılabilir. | ||||||
9 | PY9.Radyo Sinema Televizyon ve ilgili medya sektörlerine ilişkin bilimsel araştırmalar yazabilir,analizini yapabilir ve bilimsel yazıya dönüştürebilir. | ||||||
10 | PY10.Kitle iletişim araçları haberciliği, yayılımı ve proje üretiminde gerçeklik kurgulanmasını amaç edinir. | ||||||
11 | PY11.Alanı ile ilgili gelişim haber ve yenilikleri takip eder, yaşamboyu eğitim ve okuryazarlığı ilke edinir. | ||||||
12 | PY12. Alanının gereklerinden biri olan anadilini doğru ve etkili kullanır, İngilizce alan terminolojisini B1 seviyesinde okuyup anlayabilir. | ||||||
13 | PY13. Mesleğinin gerektirdiği sosyal etkinlikler düzenler ve uygular; | ||||||
14 | PY14. Mesleğini her koşulda, etik,insani ve vicdani değerler kapsamında sahiplenir, istismara olanak tanımaz. | ||||||
15 | PY15.Kitle İletişim Araçları çerçevesinde, kamu veya özel sektörde, radyo sinema veya televizyon medya gruplarında gerçekliği yansıtan görsel, işitsel ve yazılı haber veya diğer projelerle kitleleri bilgilendirir. |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |