Ana içeriğe atla

Ders Detayı

Ders Tanımı

DersKoduYarıyılT+U SaatKrediAKTS
GÖRSEL OKURYAZARLIĞIMGS3116046Güz Dönemi3+035
Ders Programı

Çarşamba 14:30-15:15

Çarşamba 15:30-16:15

Çarşamba 16:30-17:15

Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin DiliTürkçe
Dersin SeviyesiLisans
Dersin TürüPrograma Bağlı Seçmeli
Dersin KoordinatörüDoç.Dr. Başak GEZMEN
Dersi VerenlerDoç.Dr. Başak GEZMEN
Dersin Yardımcıları
Dersin AmacıBu dersin amacı görsel imgeler üzerine eleştirel düşünme becerisi geliştirerek görsel okuryazarlık yetisi kazandırmaktır.
Dersin İçeriğiBu ders; Görsel iletişim ve görsel algı ekseninde işaret, Sembol ve kelimeleri tartışmak,Görsel ortamda okur-yazarlık kavramı,Mesaj iletmenin bir yolu olarak ortam ve görsel algı,Görsel imgeler üzerine eleştirel düşünme becerisi ,Sanat, kültür ve toplum ve görsel iletişim biçimleri,Görsel iletişimde renk ve hiyerarşi,Algılama ve Çağrışım, Görsel algılamada Gestalt teorileri,Görsel teknikler: İletişim stratejileri,Görsel İletişimde Göstergebilim,Görsel Anlatılar ve Hikaye Anlatımı,Dijital Görsel Okuryazarlık,Görsel İletişimde Tipografinin Rolü,Görsel Algıda Kültürel Bağlam,Görsel İletişimde Geleceğin Trendleri; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme KazanımlarıÖğretim YöntemleriÖlçme Yöntemleri
Görsel algıyı tanımlar10, 9A, C
Görsel içerikleri üzerine konuşmak için sözel ve yazınsal becerilerini ortaya koyar.10, 14, 9A, C
Eleştirel düşünce doğrultusunda imgeleri çözümler.10, 9A, C
Çoklu düşünce biçimleriyle imgeleri analiz eder.9A, D
Öğretim Yöntemleri:10: Tartışma Yöntemi, 14: Bireysel Çalışma Yöntemi, 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:A: Klasik Yazılı Sınav, C: Çoktan Seçmeli Sınav, D: Sözlü Sınav

Ders Akışı

SıraKonularÖn Hazırlık
1Görsel iletişim ve görsel algı ekseninde işaret, Sembol ve kelimeleri tartışmakÖnerilen kaynaklar okunup/izlenerek derse hazırlanılmalı.
2Görsel ortamda okur-yazarlık kavramıÖnerilen kaynaklar okunup/izlenerek derse hazırlanılmalı.
3Mesaj iletmenin bir yolu olarak ortam ve görsel algıÖnerilen kaynaklar okunup/izlenerek derse hazırlanılmalı.
4Görsel imgeler üzerine eleştirel düşünme becerisi Önerilen kaynaklar okunup/izlenerek derse hazırlanılmalı.
5Sanat, kültür ve toplum ve görsel iletişim biçimleriÖnerilen kaynaklar okunup/izlenerek derse hazırlanılmalı.
6Görsel iletişimde renk ve hiyerarşiÖnerilen kaynaklar okunup/izlenerek derse hazırlanılmalı.
7Algılama ve Çağrışım, Görsel algılamada Gestalt teorileriÖnerilen kaynaklar okunup/izlenerek derse hazırlanılmalı.
8Görsel teknikler: İletişim stratejileriÖnerilen kaynaklar okunup/izlenerek derse hazırlanılmalı.
9Görsel İletişimde GöstergebilimÖnerilen kaynaklar okunup/izlenerek derse hazırlanılmalı.
10Görsel Anlatılar ve Hikaye AnlatımıÖnerilen kaynaklar okunup/izlenerek derse hazırlanılmalı.
11Dijital Görsel OkuryazarlıkÖnerilen kaynaklar okunup/izlenerek derse hazırlanılmalı.
12Görsel İletişimde Tipografinin RolüÖnerilen kaynaklar okunup/izlenerek derse hazırlanılmalı.
13Görsel Algıda Kültürel BağlamÖnerilen kaynaklar okunup/izlenerek derse hazırlanılmalı.
14Görsel İletişimde Geleceğin TrendleriÖnerilen kaynaklar okunup/izlenerek derse hazırlanılmalı.
Kaynak
Alpan, G. (2008). Görsel okuryazarlik ve öğretim teknolojisi. Van Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 5(2), 74-102. Parsa, A. F. (2007). GÖRSEL OKURYAZARLIK: GÖRSELLERİ OKUMA DEĞERLENDİRME VE YARATMA SÜRECİ. Ege Üniversitesi İletişim Fakültesi Yeni Düşünceler Hakemli E-Dergisi(2), 111-127. Görsel Okuryazarlık: Grafik Problem Çözmeye Kavramsal Bir Yaklaşım" - Judith Wilde &Richard Wilde Bakma Pratikleri: Görsel Kültüre Giriş" - Marita Sturken & Lisa Cartwright Görsel Hikaye Anlatımının Gücü: Markanızı Pazarlamak için Görselleri, Videoları ve Sosyal Medyayı Nasıl Kullanabilirsiniz?" - Ekaterina Walter & Jessica Gioglio Görme Biçimleri - John Berger Görsel Düşünme: Görsel İşbirliği Yoluyla İnsanları ve Kurumları Güçlendirmek" - Willemien Brand

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
NoProgram Yeterliliği Katkı Düzeyi
12345
1
Medya ve Görsel Sanatlar disiplinlerinin temel kavramlarını bilir.
X
2
Medya ve Görsel Sanatlar disiplinlerinin temel kuramlarını bilir.
X
3
Medya ve Görsel Sanatlarda gerekli olan bilgisayar programlarını ve çoklu medya tekniklerini bilir.
X
4
Medya ve Görsel Sanatlarda gerekli olan estetik kuralları bilir.
X
5
Mesleki ve bilimsel çalışmalarda ulusal ve uluslararası etik kodlara bağlı kalacak şekilde hareket eder.
X
6
Kültürlerin sembol sistemlerini anlar.
X
7
Medya ve Görsel Sanatlar ile ilgili olguları boyutlarıyla analiz eder.
X
8
Kurumların/kişilerin ihtiyaçları doğrultusunda görsel tasarım sürecini planlar.
X
9
Kurumların/kişilerin ihtiyaçları doğrultusunda görsel iletişim sürecini gerçekleştirir.
X
10
Medya ve Görsel Sanatlar uygulamaları için gereken araç, yöntem ve teknikleri kullanır.
X
11
Gerçek, 2 Boyutlu ve 3 Boyutlu görüntü üretme, işleme ve değerlendirme becerisine sahiptir.
12
Yeni medya ortamlarında görsel tasarım tekniklerini uygular.
13
Tasarım konusunda estetik farkındalığa ve kavrayışa sahiptir.
X
14
Mesleğini “İş Sağlığı ve Güvenliği” kurallarını göz önünde bulundurarak gerçekleştirir.
15
Medya ve Görsel Sanatlar ile ilgili projelerde sorumluluk alarak ortaya çıkan sorunları çözer.
16
Medya ve Görsel Sanatlar disiplinlerine ve alt disiplinlerine ait kuramsal ve olgusal sorunları bilimsel yöntemlerle yayına dönüştürebilir.
X
17
Medya ve Görsel Sanatlar alanındaki gelişmeleri düzenli olarak takip ederek çalışmalarında etkin şekilde kullanır.
X
18
Türkçeyi bilimsel ve mesleki çalışmalarda akıcı ve doğru bir biçimde kullanır.
X
19
En az bir yabancı dili B1 seviyesinde okuyup anlayabilir.
20
Sosyal sorumluluk projeleri planlayarak görev alır.
21
Yapay zekayı (yapay öğrenme/makine öğrenimi) yaratım sürecine dahil eder.
X

Değerlendirme Sistemi

Katkı DüzeyiMutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı 40
Genel Sınavın Başarıya Oranı 60
Toplam 100
AKTS / İşyükü Tablosu
EtkinlikSayıSüresi (Saat)Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Saati14342
Rehberli Problem Çözme10550
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi3927
Okul Dışı Diğer Faaliyetler000
Proje Sunumu / Seminer000
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı000
Ara Sınav ve Hazırlığı326
Genel Sınav ve Hazırlığı3515
Performans Görevi, Bakım Planı000
Toplam İş Yükü (Saat)140
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(140/30)5
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır.

Dersin Detaylı Bilgileri

Ders Tanımı

DersKoduYarıyılT+U SaatKrediAKTS
GÖRSEL OKURYAZARLIĞIMGS3116046Güz Dönemi3+035
Ders Programı

Çarşamba 14:30-15:15

Çarşamba 15:30-16:15

Çarşamba 16:30-17:15

Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin DiliTürkçe
Dersin SeviyesiLisans
Dersin TürüPrograma Bağlı Seçmeli
Dersin KoordinatörüDoç.Dr. Başak GEZMEN
Dersi VerenlerDoç.Dr. Başak GEZMEN
Dersin Yardımcıları
Dersin AmacıBu dersin amacı görsel imgeler üzerine eleştirel düşünme becerisi geliştirerek görsel okuryazarlık yetisi kazandırmaktır.
Dersin İçeriğiBu ders; Görsel iletişim ve görsel algı ekseninde işaret, Sembol ve kelimeleri tartışmak,Görsel ortamda okur-yazarlık kavramı,Mesaj iletmenin bir yolu olarak ortam ve görsel algı,Görsel imgeler üzerine eleştirel düşünme becerisi ,Sanat, kültür ve toplum ve görsel iletişim biçimleri,Görsel iletişimde renk ve hiyerarşi,Algılama ve Çağrışım, Görsel algılamada Gestalt teorileri,Görsel teknikler: İletişim stratejileri,Görsel İletişimde Göstergebilim,Görsel Anlatılar ve Hikaye Anlatımı,Dijital Görsel Okuryazarlık,Görsel İletişimde Tipografinin Rolü,Görsel Algıda Kültürel Bağlam,Görsel İletişimde Geleceğin Trendleri; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme KazanımlarıÖğretim YöntemleriÖlçme Yöntemleri
Görsel algıyı tanımlar10, 9A, C
Görsel içerikleri üzerine konuşmak için sözel ve yazınsal becerilerini ortaya koyar.10, 14, 9A, C
Eleştirel düşünce doğrultusunda imgeleri çözümler.10, 9A, C
Çoklu düşünce biçimleriyle imgeleri analiz eder.9A, D
Öğretim Yöntemleri:10: Tartışma Yöntemi, 14: Bireysel Çalışma Yöntemi, 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:A: Klasik Yazılı Sınav, C: Çoktan Seçmeli Sınav, D: Sözlü Sınav

Ders Akışı

SıraKonularÖn Hazırlık
1Görsel iletişim ve görsel algı ekseninde işaret, Sembol ve kelimeleri tartışmakÖnerilen kaynaklar okunup/izlenerek derse hazırlanılmalı.
2Görsel ortamda okur-yazarlık kavramıÖnerilen kaynaklar okunup/izlenerek derse hazırlanılmalı.
3Mesaj iletmenin bir yolu olarak ortam ve görsel algıÖnerilen kaynaklar okunup/izlenerek derse hazırlanılmalı.
4Görsel imgeler üzerine eleştirel düşünme becerisi Önerilen kaynaklar okunup/izlenerek derse hazırlanılmalı.
5Sanat, kültür ve toplum ve görsel iletişim biçimleriÖnerilen kaynaklar okunup/izlenerek derse hazırlanılmalı.
6Görsel iletişimde renk ve hiyerarşiÖnerilen kaynaklar okunup/izlenerek derse hazırlanılmalı.
7Algılama ve Çağrışım, Görsel algılamada Gestalt teorileriÖnerilen kaynaklar okunup/izlenerek derse hazırlanılmalı.
8Görsel teknikler: İletişim stratejileriÖnerilen kaynaklar okunup/izlenerek derse hazırlanılmalı.
9Görsel İletişimde GöstergebilimÖnerilen kaynaklar okunup/izlenerek derse hazırlanılmalı.
10Görsel Anlatılar ve Hikaye AnlatımıÖnerilen kaynaklar okunup/izlenerek derse hazırlanılmalı.
11Dijital Görsel OkuryazarlıkÖnerilen kaynaklar okunup/izlenerek derse hazırlanılmalı.
12Görsel İletişimde Tipografinin RolüÖnerilen kaynaklar okunup/izlenerek derse hazırlanılmalı.
13Görsel Algıda Kültürel BağlamÖnerilen kaynaklar okunup/izlenerek derse hazırlanılmalı.
14Görsel İletişimde Geleceğin TrendleriÖnerilen kaynaklar okunup/izlenerek derse hazırlanılmalı.
Kaynak
Alpan, G. (2008). Görsel okuryazarlik ve öğretim teknolojisi. Van Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 5(2), 74-102. Parsa, A. F. (2007). GÖRSEL OKURYAZARLIK: GÖRSELLERİ OKUMA DEĞERLENDİRME VE YARATMA SÜRECİ. Ege Üniversitesi İletişim Fakültesi Yeni Düşünceler Hakemli E-Dergisi(2), 111-127. Görsel Okuryazarlık: Grafik Problem Çözmeye Kavramsal Bir Yaklaşım" - Judith Wilde &Richard Wilde Bakma Pratikleri: Görsel Kültüre Giriş" - Marita Sturken & Lisa Cartwright Görsel Hikaye Anlatımının Gücü: Markanızı Pazarlamak için Görselleri, Videoları ve Sosyal Medyayı Nasıl Kullanabilirsiniz?" - Ekaterina Walter & Jessica Gioglio Görme Biçimleri - John Berger Görsel Düşünme: Görsel İşbirliği Yoluyla İnsanları ve Kurumları Güçlendirmek" - Willemien Brand

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
NoProgram Yeterliliği Katkı Düzeyi
12345
1
Medya ve Görsel Sanatlar disiplinlerinin temel kavramlarını bilir.
X
2
Medya ve Görsel Sanatlar disiplinlerinin temel kuramlarını bilir.
X
3
Medya ve Görsel Sanatlarda gerekli olan bilgisayar programlarını ve çoklu medya tekniklerini bilir.
X
4
Medya ve Görsel Sanatlarda gerekli olan estetik kuralları bilir.
X
5
Mesleki ve bilimsel çalışmalarda ulusal ve uluslararası etik kodlara bağlı kalacak şekilde hareket eder.
X
6
Kültürlerin sembol sistemlerini anlar.
X
7
Medya ve Görsel Sanatlar ile ilgili olguları boyutlarıyla analiz eder.
X
8
Kurumların/kişilerin ihtiyaçları doğrultusunda görsel tasarım sürecini planlar.
X
9
Kurumların/kişilerin ihtiyaçları doğrultusunda görsel iletişim sürecini gerçekleştirir.
X
10
Medya ve Görsel Sanatlar uygulamaları için gereken araç, yöntem ve teknikleri kullanır.
X
11
Gerçek, 2 Boyutlu ve 3 Boyutlu görüntü üretme, işleme ve değerlendirme becerisine sahiptir.
12
Yeni medya ortamlarında görsel tasarım tekniklerini uygular.
13
Tasarım konusunda estetik farkındalığa ve kavrayışa sahiptir.
X
14
Mesleğini “İş Sağlığı ve Güvenliği” kurallarını göz önünde bulundurarak gerçekleştirir.
15
Medya ve Görsel Sanatlar ile ilgili projelerde sorumluluk alarak ortaya çıkan sorunları çözer.
16
Medya ve Görsel Sanatlar disiplinlerine ve alt disiplinlerine ait kuramsal ve olgusal sorunları bilimsel yöntemlerle yayına dönüştürebilir.
X
17
Medya ve Görsel Sanatlar alanındaki gelişmeleri düzenli olarak takip ederek çalışmalarında etkin şekilde kullanır.
X
18
Türkçeyi bilimsel ve mesleki çalışmalarda akıcı ve doğru bir biçimde kullanır.
X
19
En az bir yabancı dili B1 seviyesinde okuyup anlayabilir.
20
Sosyal sorumluluk projeleri planlayarak görev alır.
21
Yapay zekayı (yapay öğrenme/makine öğrenimi) yaratım sürecine dahil eder.
X

Değerlendirme Sistemi

Katkı DüzeyiMutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı 40
Genel Sınavın Başarıya Oranı 60
Toplam 100

Sayısal Veriler

Ekleme Tarihi: 05/07/2022 - 17:03Son Güncelleme Tarihi: 05/07/2022 - 17:05