Ders Detayı
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
GÖRSEL OKURYAZARLIĞI | MGS3116046 | Güz Dönemi | 3+0 | 3 | 5 |
Ders Programı | Çarşamba 14:30-15:15 Çarşamba 15:30-16:15 Çarşamba 16:30-17:15 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Programa Bağlı Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. Başak GEZMEN |
Dersi Verenler | Doç.Dr. Başak GEZMEN |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Bu dersin amacı görsel imgeler üzerine eleştirel düşünme becerisi geliştirerek görsel okuryazarlık yetisi kazandırmaktır. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Görsel iletişim ve görsel algı ekseninde işaret, Sembol ve kelimeleri tartışmak,Görsel ortamda okur-yazarlık kavramı,Mesaj iletmenin bir yolu olarak ortam ve görsel algı,Görsel imgeler üzerine eleştirel düşünme becerisi ,Sanat, kültür ve toplum ve görsel iletişim biçimleri,Görsel iletişimde renk ve hiyerarşi,Algılama ve Çağrışım, Görsel algılamada Gestalt teorileri,Görsel teknikler: İletişim stratejileri,Görsel İletişimde Göstergebilim,Görsel Anlatılar ve Hikaye Anlatımı,Dijital Görsel Okuryazarlık,Görsel İletişimde Tipografinin Rolü,Görsel Algıda Kültürel Bağlam,Görsel İletişimde Geleceğin Trendleri; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Görsel algıyı tanımlar | 10, 9 | A, C |
Görsel içerikleri üzerine konuşmak için sözel ve yazınsal becerilerini ortaya koyar. | 10, 14, 9 | A, C |
Eleştirel düşünce doğrultusunda imgeleri çözümler. | 10, 9 | A, C |
Çoklu düşünce biçimleriyle imgeleri analiz eder. | 9 | A, D |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 14: Bireysel Çalışma Yöntemi, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav, C: Çoktan Seçmeli Sınav, D: Sözlü Sınav |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Görsel iletişim ve görsel algı ekseninde işaret, Sembol ve kelimeleri tartışmak | Önerilen kaynaklar okunup/izlenerek derse hazırlanılmalı. |
2 | Görsel ortamda okur-yazarlık kavramı | Önerilen kaynaklar okunup/izlenerek derse hazırlanılmalı. |
3 | Mesaj iletmenin bir yolu olarak ortam ve görsel algı | Önerilen kaynaklar okunup/izlenerek derse hazırlanılmalı. |
4 | Görsel imgeler üzerine eleştirel düşünme becerisi | Önerilen kaynaklar okunup/izlenerek derse hazırlanılmalı. |
5 | Sanat, kültür ve toplum ve görsel iletişim biçimleri | Önerilen kaynaklar okunup/izlenerek derse hazırlanılmalı. |
6 | Görsel iletişimde renk ve hiyerarşi | Önerilen kaynaklar okunup/izlenerek derse hazırlanılmalı. |
7 | Algılama ve Çağrışım, Görsel algılamada Gestalt teorileri | Önerilen kaynaklar okunup/izlenerek derse hazırlanılmalı. |
8 | Görsel teknikler: İletişim stratejileri | Önerilen kaynaklar okunup/izlenerek derse hazırlanılmalı. |
9 | Görsel İletişimde Göstergebilim | Önerilen kaynaklar okunup/izlenerek derse hazırlanılmalı. |
10 | Görsel Anlatılar ve Hikaye Anlatımı | Önerilen kaynaklar okunup/izlenerek derse hazırlanılmalı. |
11 | Dijital Görsel Okuryazarlık | Önerilen kaynaklar okunup/izlenerek derse hazırlanılmalı. |
12 | Görsel İletişimde Tipografinin Rolü | Önerilen kaynaklar okunup/izlenerek derse hazırlanılmalı. |
13 | Görsel Algıda Kültürel Bağlam | Önerilen kaynaklar okunup/izlenerek derse hazırlanılmalı. |
14 | Görsel İletişimde Geleceğin Trendleri | Önerilen kaynaklar okunup/izlenerek derse hazırlanılmalı. |
Kaynak |
Alpan, G. (2008). Görsel okuryazarlik ve öğretim teknolojisi. Van Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 5(2), 74-102. Parsa, A. F. (2007). GÖRSEL OKURYAZARLIK: GÖRSELLERİ OKUMA DEĞERLENDİRME VE YARATMA SÜRECİ. Ege Üniversitesi İletişim Fakültesi Yeni Düşünceler Hakemli E-Dergisi(2), 111-127. Görsel Okuryazarlık: Grafik Problem Çözmeye Kavramsal Bir Yaklaşım" - Judith Wilde &Richard Wilde Bakma Pratikleri: Görsel Kültüre Giriş" - Marita Sturken & Lisa Cartwright Görsel Hikaye Anlatımının Gücü: Markanızı Pazarlamak için Görselleri, Videoları ve Sosyal Medyayı Nasıl Kullanabilirsiniz?" - Ekaterina Walter & Jessica Gioglio Görme Biçimleri - John Berger Görsel Düşünme: Görsel İşbirliği Yoluyla İnsanları ve Kurumları Güçlendirmek" - Willemien Brand |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Medya ve Görsel Sanatlar disiplinlerinin temel kavramlarını bilir. | X | |||||
2 | Medya ve Görsel Sanatlar disiplinlerinin temel kuramlarını bilir. | X | |||||
3 | Medya ve Görsel Sanatlarda gerekli olan bilgisayar programlarını ve çoklu medya tekniklerini bilir. | X | |||||
4 | Medya ve Görsel Sanatlarda gerekli olan estetik kuralları bilir. | X | |||||
5 | Mesleki ve bilimsel çalışmalarda ulusal ve uluslararası etik kodlara bağlı kalacak şekilde hareket eder. | X | |||||
6 | Kültürlerin sembol sistemlerini anlar. | X | |||||
7 | Medya ve Görsel Sanatlar ile ilgili olguları boyutlarıyla analiz eder. | X | |||||
8 | Kurumların/kişilerin ihtiyaçları doğrultusunda görsel tasarım sürecini planlar. | X | |||||
9 | Kurumların/kişilerin ihtiyaçları doğrultusunda görsel iletişim sürecini gerçekleştirir. | X | |||||
10 | Medya ve Görsel Sanatlar uygulamaları için gereken araç, yöntem ve teknikleri kullanır. | X | |||||
11 | Gerçek, 2 Boyutlu ve 3 Boyutlu görüntü üretme, işleme ve değerlendirme becerisine sahiptir. | ||||||
12 | Yeni medya ortamlarında görsel tasarım tekniklerini uygular. | ||||||
13 | Tasarım konusunda estetik farkındalığa ve kavrayışa sahiptir. | X | |||||
14 | Mesleğini “İş Sağlığı ve Güvenliği” kurallarını göz önünde bulundurarak gerçekleştirir. | ||||||
15 | Medya ve Görsel Sanatlar ile ilgili projelerde sorumluluk alarak ortaya çıkan sorunları çözer. | ||||||
16 | Medya ve Görsel Sanatlar disiplinlerine ve alt disiplinlerine ait kuramsal ve olgusal sorunları bilimsel yöntemlerle yayına dönüştürebilir. | X | |||||
17 | Medya ve Görsel Sanatlar alanındaki gelişmeleri düzenli olarak takip ederek çalışmalarında etkin şekilde kullanır. | X | |||||
18 | Türkçeyi bilimsel ve mesleki çalışmalarda akıcı ve doğru bir biçimde kullanır. | X | |||||
19 | En az bir yabancı dili B1 seviyesinde okuyup anlayabilir. | ||||||
20 | Sosyal sorumluluk projeleri planlayarak görev alır. | ||||||
21 | Yapay zekayı (yapay öğrenme/makine öğrenimi) yaratım sürecine dahil eder. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |
AKTS / İşyükü Tablosu | ||||||
Etkinlik | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |||
Ders Saati | 14 | 3 | 42 | |||
Rehberli Problem Çözme | 10 | 5 | 50 | |||
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi | 3 | 9 | 27 | |||
Okul Dışı Diğer Faaliyetler | 0 | 0 | 0 | |||
Proje Sunumu / Seminer | 0 | 0 | 0 | |||
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Ara Sınav ve Hazırlığı | 3 | 2 | 6 | |||
Genel Sınav ve Hazırlığı | 3 | 5 | 15 | |||
Performans Görevi, Bakım Planı | 0 | 0 | 0 | |||
Toplam İş Yükü (Saat) | 140 | |||||
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(140/30) | 5 | |||||
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır. |
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
GÖRSEL OKURYAZARLIĞI | MGS3116046 | Güz Dönemi | 3+0 | 3 | 5 |
Ders Programı | Çarşamba 14:30-15:15 Çarşamba 15:30-16:15 Çarşamba 16:30-17:15 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Programa Bağlı Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. Başak GEZMEN |
Dersi Verenler | Doç.Dr. Başak GEZMEN |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Bu dersin amacı görsel imgeler üzerine eleştirel düşünme becerisi geliştirerek görsel okuryazarlık yetisi kazandırmaktır. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Görsel iletişim ve görsel algı ekseninde işaret, Sembol ve kelimeleri tartışmak,Görsel ortamda okur-yazarlık kavramı,Mesaj iletmenin bir yolu olarak ortam ve görsel algı,Görsel imgeler üzerine eleştirel düşünme becerisi ,Sanat, kültür ve toplum ve görsel iletişim biçimleri,Görsel iletişimde renk ve hiyerarşi,Algılama ve Çağrışım, Görsel algılamada Gestalt teorileri,Görsel teknikler: İletişim stratejileri,Görsel İletişimde Göstergebilim,Görsel Anlatılar ve Hikaye Anlatımı,Dijital Görsel Okuryazarlık,Görsel İletişimde Tipografinin Rolü,Görsel Algıda Kültürel Bağlam,Görsel İletişimde Geleceğin Trendleri; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Görsel algıyı tanımlar | 10, 9 | A, C |
Görsel içerikleri üzerine konuşmak için sözel ve yazınsal becerilerini ortaya koyar. | 10, 14, 9 | A, C |
Eleştirel düşünce doğrultusunda imgeleri çözümler. | 10, 9 | A, C |
Çoklu düşünce biçimleriyle imgeleri analiz eder. | 9 | A, D |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 14: Bireysel Çalışma Yöntemi, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav, C: Çoktan Seçmeli Sınav, D: Sözlü Sınav |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Görsel iletişim ve görsel algı ekseninde işaret, Sembol ve kelimeleri tartışmak | Önerilen kaynaklar okunup/izlenerek derse hazırlanılmalı. |
2 | Görsel ortamda okur-yazarlık kavramı | Önerilen kaynaklar okunup/izlenerek derse hazırlanılmalı. |
3 | Mesaj iletmenin bir yolu olarak ortam ve görsel algı | Önerilen kaynaklar okunup/izlenerek derse hazırlanılmalı. |
4 | Görsel imgeler üzerine eleştirel düşünme becerisi | Önerilen kaynaklar okunup/izlenerek derse hazırlanılmalı. |
5 | Sanat, kültür ve toplum ve görsel iletişim biçimleri | Önerilen kaynaklar okunup/izlenerek derse hazırlanılmalı. |
6 | Görsel iletişimde renk ve hiyerarşi | Önerilen kaynaklar okunup/izlenerek derse hazırlanılmalı. |
7 | Algılama ve Çağrışım, Görsel algılamada Gestalt teorileri | Önerilen kaynaklar okunup/izlenerek derse hazırlanılmalı. |
8 | Görsel teknikler: İletişim stratejileri | Önerilen kaynaklar okunup/izlenerek derse hazırlanılmalı. |
9 | Görsel İletişimde Göstergebilim | Önerilen kaynaklar okunup/izlenerek derse hazırlanılmalı. |
10 | Görsel Anlatılar ve Hikaye Anlatımı | Önerilen kaynaklar okunup/izlenerek derse hazırlanılmalı. |
11 | Dijital Görsel Okuryazarlık | Önerilen kaynaklar okunup/izlenerek derse hazırlanılmalı. |
12 | Görsel İletişimde Tipografinin Rolü | Önerilen kaynaklar okunup/izlenerek derse hazırlanılmalı. |
13 | Görsel Algıda Kültürel Bağlam | Önerilen kaynaklar okunup/izlenerek derse hazırlanılmalı. |
14 | Görsel İletişimde Geleceğin Trendleri | Önerilen kaynaklar okunup/izlenerek derse hazırlanılmalı. |
Kaynak |
Alpan, G. (2008). Görsel okuryazarlik ve öğretim teknolojisi. Van Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 5(2), 74-102. Parsa, A. F. (2007). GÖRSEL OKURYAZARLIK: GÖRSELLERİ OKUMA DEĞERLENDİRME VE YARATMA SÜRECİ. Ege Üniversitesi İletişim Fakültesi Yeni Düşünceler Hakemli E-Dergisi(2), 111-127. Görsel Okuryazarlık: Grafik Problem Çözmeye Kavramsal Bir Yaklaşım" - Judith Wilde &Richard Wilde Bakma Pratikleri: Görsel Kültüre Giriş" - Marita Sturken & Lisa Cartwright Görsel Hikaye Anlatımının Gücü: Markanızı Pazarlamak için Görselleri, Videoları ve Sosyal Medyayı Nasıl Kullanabilirsiniz?" - Ekaterina Walter & Jessica Gioglio Görme Biçimleri - John Berger Görsel Düşünme: Görsel İşbirliği Yoluyla İnsanları ve Kurumları Güçlendirmek" - Willemien Brand |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Medya ve Görsel Sanatlar disiplinlerinin temel kavramlarını bilir. | X | |||||
2 | Medya ve Görsel Sanatlar disiplinlerinin temel kuramlarını bilir. | X | |||||
3 | Medya ve Görsel Sanatlarda gerekli olan bilgisayar programlarını ve çoklu medya tekniklerini bilir. | X | |||||
4 | Medya ve Görsel Sanatlarda gerekli olan estetik kuralları bilir. | X | |||||
5 | Mesleki ve bilimsel çalışmalarda ulusal ve uluslararası etik kodlara bağlı kalacak şekilde hareket eder. | X | |||||
6 | Kültürlerin sembol sistemlerini anlar. | X | |||||
7 | Medya ve Görsel Sanatlar ile ilgili olguları boyutlarıyla analiz eder. | X | |||||
8 | Kurumların/kişilerin ihtiyaçları doğrultusunda görsel tasarım sürecini planlar. | X | |||||
9 | Kurumların/kişilerin ihtiyaçları doğrultusunda görsel iletişim sürecini gerçekleştirir. | X | |||||
10 | Medya ve Görsel Sanatlar uygulamaları için gereken araç, yöntem ve teknikleri kullanır. | X | |||||
11 | Gerçek, 2 Boyutlu ve 3 Boyutlu görüntü üretme, işleme ve değerlendirme becerisine sahiptir. | ||||||
12 | Yeni medya ortamlarında görsel tasarım tekniklerini uygular. | ||||||
13 | Tasarım konusunda estetik farkındalığa ve kavrayışa sahiptir. | X | |||||
14 | Mesleğini “İş Sağlığı ve Güvenliği” kurallarını göz önünde bulundurarak gerçekleştirir. | ||||||
15 | Medya ve Görsel Sanatlar ile ilgili projelerde sorumluluk alarak ortaya çıkan sorunları çözer. | ||||||
16 | Medya ve Görsel Sanatlar disiplinlerine ve alt disiplinlerine ait kuramsal ve olgusal sorunları bilimsel yöntemlerle yayına dönüştürebilir. | X | |||||
17 | Medya ve Görsel Sanatlar alanındaki gelişmeleri düzenli olarak takip ederek çalışmalarında etkin şekilde kullanır. | X | |||||
18 | Türkçeyi bilimsel ve mesleki çalışmalarda akıcı ve doğru bir biçimde kullanır. | X | |||||
19 | En az bir yabancı dili B1 seviyesinde okuyup anlayabilir. | ||||||
20 | Sosyal sorumluluk projeleri planlayarak görev alır. | ||||||
21 | Yapay zekayı (yapay öğrenme/makine öğrenimi) yaratım sürecine dahil eder. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |