Ders Detayı
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
GÖRSEL KÜLTÜR | MGS3215595 | Bahar Dönemi | 3+0 | 3 | 6 |
Ders Programı | Çarşamba 12:00-12:45 Çarşamba 12:45-13:30 Çarşamba 13:30-14:15 Cumartesi 12:00-12:45 Cumartesi 12:45-13:30 Cumartesi 13:30-14:15 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üye. Doğa ÇÖL |
Dersi Verenler | Dr.Öğr.Üye. Doğa ÇÖL |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Bu ders, görsel kültürün çeşitli boyutlarını eleştirel ve analitik bir perspektifle incelemeyi amaçlamaktadır. Görüntüler, nesneler ve medyanın toplumsal, kültürel ve ekonomik etkileri üzerine yoğunlaşan ders, sanat ve medya üzerinden soyutlama, kavramsal düşünme ve yaratıcı ifade stratejileri geliştirmeyi hedefler. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Giriş,Görsellerin Yorumlanması,Görsel Özne,Sanat ve günlük nesneler arasındaki sınırlar,Tartışmalı görüntüler ve sansür,Şimdideki Geçmiş,Romantik dönemde nesnelerin anlamı,Ara Sınav,Nesnelere yüklenilen dini ve kültürel anlamlar,Medyanın iletişimdeki rolü,Soyut sanat ve izleyici arasındaki ilişki,Teknoloji ve sanat,Görsel kültürün eleştirel bir değerlendirmesi,Genel değerlendirme,Genel Sınav; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Görsel kültür ögelerini analiz eder. | ||
Görsel algı ve düşünce arasındaki bağları değerlendirir. | ||
Sanat ve medyada görsel düşünmenin etkilerini açıklar. | ||
Soyutlama ve kavramsal düşünme becerilerini görsel örneklerle uygular. | 10, 13, 14 | |
Görsel ögeleri kullanarak yaratıcı ve etkili iletişim stratejileri geliştirir. | 10, 13, 9 | A, E |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 13: Örnek Olay Yöntemi, 14: Bireysel Çalışma Yöntemi, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav, E: Ödev |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Giriş | Arnheim, Görsel Düşünme, Önsöz |
2 | Görsellerin Yorumlanması | Arnheim, Görsel Düşünme, Birinci Bölüm |
3 | Görsel Özne | Bölüm 2 |
4 | Sanat ve günlük nesneler arasındaki sınırlar | Bölüm 3 |
5 | Tartışmalı görüntüler ve sansür | Bölüm 4 |
6 | Şimdideki Geçmiş | Bölüm 5 |
7 | Romantik dönemde nesnelerin anlamı | Bölüm 6 |
8 | Ara Sınav | İlk yedi haftanın tüm konuları |
9 | Nesnelere yüklenilen dini ve kültürel anlamlar | Bölüm 7 |
10 | Medyanın iletişimdeki rolü | Bölüm 8 |
11 | Soyut sanat ve izleyici arasındaki ilişki | Bölüm 9 ve 10 |
12 | Teknoloji ve sanat | Bölüm 11 ve 12 |
13 | Görsel kültürün eleştirel bir değerlendirmesi | Bölüm 13 |
14 | Genel değerlendirme | Bölüm 14 |
15 | Genel Sınav | Sınav tüm konuları içeren bir analiz sorusundan oluşacaktır. |
Kaynak |
- W. J. T. Mitchell, What Do Pictures Want?: The Lives and Loves of Images. Chicago, IL: U of Chicago P, 2005 - Rudolf Arnheim, *Görsel Düşünme* (Metis Yayınları) - Nicholas Mirzoeff, An Introduction to Visual Culture (Routledge) - John Berger, Görme Biçimleri (Metis Yayınları) - Ek okumalar ve makaleler ders içerisinde paylaşılacaktır. |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Medya ve Görsel Sanatlar disiplinlerinin temel kavramlarını bilir. | ||||||
2 | Medya ve Görsel Sanatlar disiplinlerinin temel kuramlarını bilir. | ||||||
3 | Medya ve Görsel Sanatlarda gerekli olan bilgisayar programlarını ve çoklu medya tekniklerini bilir. | ||||||
4 | Medya ve Görsel Sanatlarda gerekli olan estetik kuralları bilir. | ||||||
5 | Mesleki ve bilimsel çalışmalarda ulusal ve uluslararası etik kodlara bağlı kalacak şekilde hareket eder. | ||||||
6 | Kültürlerin sembol sistemlerini anlar. | ||||||
7 | Medya ve Görsel Sanatlar ile ilgili olguları boyutlarıyla analiz eder. | ||||||
8 | Kurumların/kişilerin ihtiyaçları doğrultusunda görsel tasarım sürecini planlar. | ||||||
9 | Kurumların/kişilerin ihtiyaçları doğrultusunda görsel iletişim sürecini gerçekleştirir. | ||||||
10 | Medya ve Görsel Sanatlar uygulamaları için gereken araç, yöntem ve teknikleri kullanır. | ||||||
11 | Gerçek, 2 Boyutlu ve 3 Boyutlu görüntü üretme, işleme ve değerlendirme becerisine sahiptir. | ||||||
12 | Yeni medya ortamlarında görsel tasarım tekniklerini uygular. | ||||||
13 | Tasarım konusunda estetik farkındalığa ve kavrayışa sahiptir. | ||||||
14 | Mesleğini “İş Sağlığı ve Güvenliği” kurallarını göz önünde bulundurarak gerçekleştirir. | ||||||
15 | Medya ve Görsel Sanatlar ile ilgili projelerde sorumluluk alarak ortaya çıkan sorunları çözer. | ||||||
16 | Medya ve Görsel Sanatlar disiplinlerine ve alt disiplinlerine ait kuramsal ve olgusal sorunları bilimsel yöntemlerle yayına dönüştürebilir. | ||||||
17 | Medya ve Görsel Sanatlar alanındaki gelişmeleri düzenli olarak takip ederek çalışmalarında etkin şekilde kullanır. | ||||||
18 | Türkçeyi bilimsel ve mesleki çalışmalarda akıcı ve doğru bir biçimde kullanır. | ||||||
19 | En az bir yabancı dili B1 seviyesinde okuyup anlayabilir. | ||||||
20 | Sosyal sorumluluk projeleri planlayarak görev alır. | ||||||
21 | Yapay zekayı (yapay öğrenme/makine öğrenimi) yaratım sürecine dahil eder. |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |
AKTS / İşyükü Tablosu | ||||||
Etkinlik | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |||
Ders Saati | 0 | 0 | 0 | |||
Rehberli Problem Çözme | 0 | 0 | 0 | |||
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi | 0 | 0 | 0 | |||
Okul Dışı Diğer Faaliyetler | 0 | 0 | 0 | |||
Proje Sunumu / Seminer | 0 | 0 | 0 | |||
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Ara Sınav ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Genel Sınav ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Performans Görevi, Bakım Planı | 0 | 0 | 0 | |||
Toplam İş Yükü (Saat) | 0 | |||||
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(0/30) | 0 | |||||
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır. |
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
GÖRSEL KÜLTÜR | MGS3215595 | Bahar Dönemi | 3+0 | 3 | 6 |
Ders Programı | Çarşamba 12:00-12:45 Çarşamba 12:45-13:30 Çarşamba 13:30-14:15 Cumartesi 12:00-12:45 Cumartesi 12:45-13:30 Cumartesi 13:30-14:15 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üye. Doğa ÇÖL |
Dersi Verenler | Dr.Öğr.Üye. Doğa ÇÖL |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Bu ders, görsel kültürün çeşitli boyutlarını eleştirel ve analitik bir perspektifle incelemeyi amaçlamaktadır. Görüntüler, nesneler ve medyanın toplumsal, kültürel ve ekonomik etkileri üzerine yoğunlaşan ders, sanat ve medya üzerinden soyutlama, kavramsal düşünme ve yaratıcı ifade stratejileri geliştirmeyi hedefler. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Giriş,Görsellerin Yorumlanması,Görsel Özne,Sanat ve günlük nesneler arasındaki sınırlar,Tartışmalı görüntüler ve sansür,Şimdideki Geçmiş,Romantik dönemde nesnelerin anlamı,Ara Sınav,Nesnelere yüklenilen dini ve kültürel anlamlar,Medyanın iletişimdeki rolü,Soyut sanat ve izleyici arasındaki ilişki,Teknoloji ve sanat,Görsel kültürün eleştirel bir değerlendirmesi,Genel değerlendirme,Genel Sınav; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Görsel kültür ögelerini analiz eder. | ||
Görsel algı ve düşünce arasındaki bağları değerlendirir. | ||
Sanat ve medyada görsel düşünmenin etkilerini açıklar. | ||
Soyutlama ve kavramsal düşünme becerilerini görsel örneklerle uygular. | 10, 13, 14 | |
Görsel ögeleri kullanarak yaratıcı ve etkili iletişim stratejileri geliştirir. | 10, 13, 9 | A, E |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 13: Örnek Olay Yöntemi, 14: Bireysel Çalışma Yöntemi, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav, E: Ödev |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Giriş | Arnheim, Görsel Düşünme, Önsöz |
2 | Görsellerin Yorumlanması | Arnheim, Görsel Düşünme, Birinci Bölüm |
3 | Görsel Özne | Bölüm 2 |
4 | Sanat ve günlük nesneler arasındaki sınırlar | Bölüm 3 |
5 | Tartışmalı görüntüler ve sansür | Bölüm 4 |
6 | Şimdideki Geçmiş | Bölüm 5 |
7 | Romantik dönemde nesnelerin anlamı | Bölüm 6 |
8 | Ara Sınav | İlk yedi haftanın tüm konuları |
9 | Nesnelere yüklenilen dini ve kültürel anlamlar | Bölüm 7 |
10 | Medyanın iletişimdeki rolü | Bölüm 8 |
11 | Soyut sanat ve izleyici arasındaki ilişki | Bölüm 9 ve 10 |
12 | Teknoloji ve sanat | Bölüm 11 ve 12 |
13 | Görsel kültürün eleştirel bir değerlendirmesi | Bölüm 13 |
14 | Genel değerlendirme | Bölüm 14 |
15 | Genel Sınav | Sınav tüm konuları içeren bir analiz sorusundan oluşacaktır. |
Kaynak |
- W. J. T. Mitchell, What Do Pictures Want?: The Lives and Loves of Images. Chicago, IL: U of Chicago P, 2005 - Rudolf Arnheim, *Görsel Düşünme* (Metis Yayınları) - Nicholas Mirzoeff, An Introduction to Visual Culture (Routledge) - John Berger, Görme Biçimleri (Metis Yayınları) - Ek okumalar ve makaleler ders içerisinde paylaşılacaktır. |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Medya ve Görsel Sanatlar disiplinlerinin temel kavramlarını bilir. | ||||||
2 | Medya ve Görsel Sanatlar disiplinlerinin temel kuramlarını bilir. | ||||||
3 | Medya ve Görsel Sanatlarda gerekli olan bilgisayar programlarını ve çoklu medya tekniklerini bilir. | ||||||
4 | Medya ve Görsel Sanatlarda gerekli olan estetik kuralları bilir. | ||||||
5 | Mesleki ve bilimsel çalışmalarda ulusal ve uluslararası etik kodlara bağlı kalacak şekilde hareket eder. | ||||||
6 | Kültürlerin sembol sistemlerini anlar. | ||||||
7 | Medya ve Görsel Sanatlar ile ilgili olguları boyutlarıyla analiz eder. | ||||||
8 | Kurumların/kişilerin ihtiyaçları doğrultusunda görsel tasarım sürecini planlar. | ||||||
9 | Kurumların/kişilerin ihtiyaçları doğrultusunda görsel iletişim sürecini gerçekleştirir. | ||||||
10 | Medya ve Görsel Sanatlar uygulamaları için gereken araç, yöntem ve teknikleri kullanır. | ||||||
11 | Gerçek, 2 Boyutlu ve 3 Boyutlu görüntü üretme, işleme ve değerlendirme becerisine sahiptir. | ||||||
12 | Yeni medya ortamlarında görsel tasarım tekniklerini uygular. | ||||||
13 | Tasarım konusunda estetik farkındalığa ve kavrayışa sahiptir. | ||||||
14 | Mesleğini “İş Sağlığı ve Güvenliği” kurallarını göz önünde bulundurarak gerçekleştirir. | ||||||
15 | Medya ve Görsel Sanatlar ile ilgili projelerde sorumluluk alarak ortaya çıkan sorunları çözer. | ||||||
16 | Medya ve Görsel Sanatlar disiplinlerine ve alt disiplinlerine ait kuramsal ve olgusal sorunları bilimsel yöntemlerle yayına dönüştürebilir. | ||||||
17 | Medya ve Görsel Sanatlar alanındaki gelişmeleri düzenli olarak takip ederek çalışmalarında etkin şekilde kullanır. | ||||||
18 | Türkçeyi bilimsel ve mesleki çalışmalarda akıcı ve doğru bir biçimde kullanır. | ||||||
19 | En az bir yabancı dili B1 seviyesinde okuyup anlayabilir. | ||||||
20 | Sosyal sorumluluk projeleri planlayarak görev alır. | ||||||
21 | Yapay zekayı (yapay öğrenme/makine öğrenimi) yaratım sürecine dahil eder. |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |