Ders Detayı
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
SES TASARIMI VE EFEKT | MGS4111981 | Güz Dönemi | 1+2 | 2 | 5 |
Ders Programı | Pazartesi 12:00-12:45 Pazartesi 12:45-13:30 Pazartesi 13:30-14:15 Cumartesi 12:00-12:45 Cumartesi 12:45-13:30 Cumartesi 13:30-14:15 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Programa Bağlı Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üye. Doğa ÇÖL |
Dersi Verenler | Dr.Öğr.Üye. Doğa ÇÖL |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Bu ders, medya prodüksiyonu için ses tasarımı tekniklerine odaklanır. Öğrencilere dijital ses işleme programı **Reaper**'ı kullanarak ses tasarlama, üretme ve efekt ekleme öğretilir. Ayrıca, **synthesizer** kullanarak çeşitli seslerin nasıl üretileceği ve sesin yaratıcı projelerde nasıl kullanılacağı ele alınır. Bu ders, özellikle film, televizyon ve dijital medya projeleri için ses tasarımının temellerini anlamak isteyen öğrenciler için tasarlanmıştır. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Ses Tasarımına Giriş,Reaper Yazılımında Çalışma,Ses Efektleri ve Düzenleme,Synthesizerlara Giriş,Synthesizer Teknikleri,Ses Tasarım Teknikleri,Ses Tasarım Projesi,Ara Sınav,Ses Düzenleme ve Montaj,İleri Ses Tasarım Teknikleri,Ses Efektleri Tasarımı,Surround Ses ve Alan Tasarımı,Ses Miksleme,Değerlendirme; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Görsel medya unsurlarındaki işitsel unsurlara dair teorik ve felsefik analiz yapar. | 10, 12, 13, 16, 5, 6, 9 | A, E |
Ses merkezli konsept dizayn uygular. | 10, 11, 14, 16, 2, 5, 6, 8, 9 | A, E |
Temel Miks ve Ses Tasarımı uygular. | 10, 11, 13, 14, 16, 19, 6, 8, 9 | A, E |
Görsel Medya / Müzik / Psikoakustik ilişkilerinin metinsel ve sanatsal üst düzey okumalarına sahip olma becerilerini edinir. | 10, 12, 13, 14, 16, 19, 2, 21, 4, 6, 9 | A, E |
Kavramsal olarak temel ses bilgisine sahip olur. | 9 | A, E |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 11: Gösterip Yapma Yöntemi, 12: Problem Çözme Yöntemi, 13: Örnek Olay Yöntemi, 14: Bireysel Çalışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 19: Beyin Fırtınası Tekniği, 2: Proje Temelli Öğrenme Modeli, 21: Benzetim/Simülasyon Tekniği, 4: Sorgulama Temelli Öğrenme Modeli, 5: İşbirlikli Öğrenme Modeli, 6: Deneyimle Öğrenme Modeli, 8: Ters-yüz Edilmiş Sınıf Modeli, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav, E: Ödev |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Ses Tasarımına Giriş | Aksi belirtilmediği sürece tüm okumalar Synthesizer Teknolojileri ve Programlama kitabından olacaktır. Giriş Bölümü. |
2 | Reaper Yazılımında Çalışma | Reaper manual online. |
3 | Ses Efektleri ve Düzenleme | Reaper manual online. |
4 | Synthesizerlara Giriş | Synthesizer Teknolojileri ve Programlama |
5 | Synthesizer Teknikleri | Verilen kaynağın ilgili bölümünün izlenmesi |
6 | Ses Tasarım Teknikleri | Synthesizer Teknolojileri ve Programlama |
7 | Ses Tasarım Projesi | Synthesizer Teknolojileri ve Programlama |
8 | Ara Sınav | Derste üzerine çalışılan VCV Rack patchi teslim edilecektir. |
9 | Ses Düzenleme ve Montaj | Synthesizer Teknolojileri ve Programlama |
10 | İleri Ses Tasarım Teknikleri | Synthesizer Teknolojileri ve Programlama |
11 | Ses Efektleri Tasarımı | |
12 | Surround Ses ve Alan Tasarımı | |
13 | Ses Miksleme | |
14 | Değerlendirme | Final projesinin tamamlanması |
Kaynak |
Önen, Pasinlioğlu. Synthesizer Teknolojileri ve Programlama. 2020. https://www.reaper.fm/userguide.php https://vcvrack.com/manual/ |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Medya ve Görsel Sanatlar disiplinlerinin temel kavramlarını bilir. | ||||||
2 | Medya ve Görsel Sanatlar disiplinlerinin temel kuramlarını bilir. | ||||||
3 | Medya ve Görsel Sanatlarda gerekli olan bilgisayar programlarını ve çoklu medya tekniklerini bilir. | X | |||||
4 | Medya ve Görsel Sanatlarda gerekli olan estetik kuralları bilir. | X | |||||
5 | Mesleki ve bilimsel çalışmalarda ulusal ve uluslararası etik kodlara bağlı kalacak şekilde hareket eder. | ||||||
6 | Kültürlerin sembol sistemlerini anlar. | ||||||
7 | Medya ve Görsel Sanatlar ile ilgili olguları boyutlarıyla analiz eder. | ||||||
8 | Kurumların/kişilerin ihtiyaçları doğrultusunda görsel tasarım sürecini planlar. | ||||||
9 | Kurumların/kişilerin ihtiyaçları doğrultusunda görsel iletişim sürecini gerçekleştirir. | ||||||
10 | Medya ve Görsel Sanatlar uygulamaları için gereken araç, yöntem ve teknikleri kullanır. | ||||||
11 | Gerçek, 2 Boyutlu ve 3 Boyutlu görüntü üretme, işleme ve değerlendirme becerisine sahiptir. | ||||||
12 | Yeni medya ortamlarında görsel tasarım tekniklerini uygular. | X | |||||
13 | Tasarım konusunda estetik farkındalığa ve kavrayışa sahiptir. | ||||||
14 | Mesleğini “İş Sağlığı ve Güvenliği” kurallarını göz önünde bulundurarak gerçekleştirir. | ||||||
15 | Medya ve Görsel Sanatlar ile ilgili projelerde sorumluluk alarak ortaya çıkan sorunları çözer. | ||||||
16 | Medya ve Görsel Sanatlar disiplinlerine ve alt disiplinlerine ait kuramsal ve olgusal sorunları bilimsel yöntemlerle yayına dönüştürebilir. | ||||||
17 | Medya ve Görsel Sanatlar alanındaki gelişmeleri düzenli olarak takip ederek çalışmalarında etkin şekilde kullanır. | ||||||
18 | Türkçeyi bilimsel ve mesleki çalışmalarda akıcı ve doğru bir biçimde kullanır. | ||||||
19 | En az bir yabancı dili B1 seviyesinde okuyup anlayabilir. | ||||||
20 | Sosyal sorumluluk projeleri planlayarak görev alır. | ||||||
21 | Yapay zekayı (yapay öğrenme/makine öğrenimi) yaratım sürecine dahil eder. |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |
AKTS / İşyükü Tablosu | ||||||
Etkinlik | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |||
Ders Saati | 14 | 3 | 42 | |||
Rehberli Problem Çözme | 10 | 2 | 20 | |||
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi | 0 | 0 | 0 | |||
Okul Dışı Diğer Faaliyetler | 2 | 20 | 40 | |||
Proje Sunumu / Seminer | 2 | 5 | 10 | |||
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı | 2 | 3 | 6 | |||
Ara Sınav ve Hazırlığı | 1 | 10 | 10 | |||
Genel Sınav ve Hazırlığı | 1 | 20 | 20 | |||
Performans Görevi, Bakım Planı | 0 | 0 | 0 | |||
Toplam İş Yükü (Saat) | 148 | |||||
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(148/30) | 5 | |||||
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır. |
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
SES TASARIMI VE EFEKT | MGS4111981 | Güz Dönemi | 1+2 | 2 | 5 |
Ders Programı | Pazartesi 12:00-12:45 Pazartesi 12:45-13:30 Pazartesi 13:30-14:15 Cumartesi 12:00-12:45 Cumartesi 12:45-13:30 Cumartesi 13:30-14:15 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Programa Bağlı Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üye. Doğa ÇÖL |
Dersi Verenler | Dr.Öğr.Üye. Doğa ÇÖL |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Bu ders, medya prodüksiyonu için ses tasarımı tekniklerine odaklanır. Öğrencilere dijital ses işleme programı **Reaper**'ı kullanarak ses tasarlama, üretme ve efekt ekleme öğretilir. Ayrıca, **synthesizer** kullanarak çeşitli seslerin nasıl üretileceği ve sesin yaratıcı projelerde nasıl kullanılacağı ele alınır. Bu ders, özellikle film, televizyon ve dijital medya projeleri için ses tasarımının temellerini anlamak isteyen öğrenciler için tasarlanmıştır. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Ses Tasarımına Giriş,Reaper Yazılımında Çalışma,Ses Efektleri ve Düzenleme,Synthesizerlara Giriş,Synthesizer Teknikleri,Ses Tasarım Teknikleri,Ses Tasarım Projesi,Ara Sınav,Ses Düzenleme ve Montaj,İleri Ses Tasarım Teknikleri,Ses Efektleri Tasarımı,Surround Ses ve Alan Tasarımı,Ses Miksleme,Değerlendirme; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Görsel medya unsurlarındaki işitsel unsurlara dair teorik ve felsefik analiz yapar. | 10, 12, 13, 16, 5, 6, 9 | A, E |
Ses merkezli konsept dizayn uygular. | 10, 11, 14, 16, 2, 5, 6, 8, 9 | A, E |
Temel Miks ve Ses Tasarımı uygular. | 10, 11, 13, 14, 16, 19, 6, 8, 9 | A, E |
Görsel Medya / Müzik / Psikoakustik ilişkilerinin metinsel ve sanatsal üst düzey okumalarına sahip olma becerilerini edinir. | 10, 12, 13, 14, 16, 19, 2, 21, 4, 6, 9 | A, E |
Kavramsal olarak temel ses bilgisine sahip olur. | 9 | A, E |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 11: Gösterip Yapma Yöntemi, 12: Problem Çözme Yöntemi, 13: Örnek Olay Yöntemi, 14: Bireysel Çalışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 19: Beyin Fırtınası Tekniği, 2: Proje Temelli Öğrenme Modeli, 21: Benzetim/Simülasyon Tekniği, 4: Sorgulama Temelli Öğrenme Modeli, 5: İşbirlikli Öğrenme Modeli, 6: Deneyimle Öğrenme Modeli, 8: Ters-yüz Edilmiş Sınıf Modeli, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav, E: Ödev |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Ses Tasarımına Giriş | Aksi belirtilmediği sürece tüm okumalar Synthesizer Teknolojileri ve Programlama kitabından olacaktır. Giriş Bölümü. |
2 | Reaper Yazılımında Çalışma | Reaper manual online. |
3 | Ses Efektleri ve Düzenleme | Reaper manual online. |
4 | Synthesizerlara Giriş | Synthesizer Teknolojileri ve Programlama |
5 | Synthesizer Teknikleri | Verilen kaynağın ilgili bölümünün izlenmesi |
6 | Ses Tasarım Teknikleri | Synthesizer Teknolojileri ve Programlama |
7 | Ses Tasarım Projesi | Synthesizer Teknolojileri ve Programlama |
8 | Ara Sınav | Derste üzerine çalışılan VCV Rack patchi teslim edilecektir. |
9 | Ses Düzenleme ve Montaj | Synthesizer Teknolojileri ve Programlama |
10 | İleri Ses Tasarım Teknikleri | Synthesizer Teknolojileri ve Programlama |
11 | Ses Efektleri Tasarımı | |
12 | Surround Ses ve Alan Tasarımı | |
13 | Ses Miksleme | |
14 | Değerlendirme | Final projesinin tamamlanması |
Kaynak |
Önen, Pasinlioğlu. Synthesizer Teknolojileri ve Programlama. 2020. https://www.reaper.fm/userguide.php https://vcvrack.com/manual/ |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Medya ve Görsel Sanatlar disiplinlerinin temel kavramlarını bilir. | ||||||
2 | Medya ve Görsel Sanatlar disiplinlerinin temel kuramlarını bilir. | ||||||
3 | Medya ve Görsel Sanatlarda gerekli olan bilgisayar programlarını ve çoklu medya tekniklerini bilir. | X | |||||
4 | Medya ve Görsel Sanatlarda gerekli olan estetik kuralları bilir. | X | |||||
5 | Mesleki ve bilimsel çalışmalarda ulusal ve uluslararası etik kodlara bağlı kalacak şekilde hareket eder. | ||||||
6 | Kültürlerin sembol sistemlerini anlar. | ||||||
7 | Medya ve Görsel Sanatlar ile ilgili olguları boyutlarıyla analiz eder. | ||||||
8 | Kurumların/kişilerin ihtiyaçları doğrultusunda görsel tasarım sürecini planlar. | ||||||
9 | Kurumların/kişilerin ihtiyaçları doğrultusunda görsel iletişim sürecini gerçekleştirir. | ||||||
10 | Medya ve Görsel Sanatlar uygulamaları için gereken araç, yöntem ve teknikleri kullanır. | ||||||
11 | Gerçek, 2 Boyutlu ve 3 Boyutlu görüntü üretme, işleme ve değerlendirme becerisine sahiptir. | ||||||
12 | Yeni medya ortamlarında görsel tasarım tekniklerini uygular. | X | |||||
13 | Tasarım konusunda estetik farkındalığa ve kavrayışa sahiptir. | ||||||
14 | Mesleğini “İş Sağlığı ve Güvenliği” kurallarını göz önünde bulundurarak gerçekleştirir. | ||||||
15 | Medya ve Görsel Sanatlar ile ilgili projelerde sorumluluk alarak ortaya çıkan sorunları çözer. | ||||||
16 | Medya ve Görsel Sanatlar disiplinlerine ve alt disiplinlerine ait kuramsal ve olgusal sorunları bilimsel yöntemlerle yayına dönüştürebilir. | ||||||
17 | Medya ve Görsel Sanatlar alanındaki gelişmeleri düzenli olarak takip ederek çalışmalarında etkin şekilde kullanır. | ||||||
18 | Türkçeyi bilimsel ve mesleki çalışmalarda akıcı ve doğru bir biçimde kullanır. | ||||||
19 | En az bir yabancı dili B1 seviyesinde okuyup anlayabilir. | ||||||
20 | Sosyal sorumluluk projeleri planlayarak görev alır. | ||||||
21 | Yapay zekayı (yapay öğrenme/makine öğrenimi) yaratım sürecine dahil eder. |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |