Ders Detayı
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
SANAT TARİHİ | MGS2173880 | Güz Dönemi | 3+0 | 3 | 5 |
Ders Programı | Perşembe 09:00-09:45 Perşembe 10:00-10:45 Perşembe 11:00-11:45 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üye. Doğa ÇÖL |
Dersi Verenler | Dr.Öğr.Üye. Doğa ÇÖL |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Bu ders, kültürel ve varoluşsal önemi üzerinden, görsel sanatı tarihsel dönemler içerisinde inceleyerek öğrencilerle birlikte bütüncül bir araştırma yapmayı amaçlamaktadır. Derste görsel sanatın tarihsel anlamda en kapsamlı temsillerinden olan resim üzerine odaklanılacaktır. Eserlerin kültürel bağlamları, tarih boyunca sanatın değişen ve evrimleşen edimsel ve işlevsel yönleri tartışılacaktır. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Sanat Tarihi ve Tarihsel Araştırmaya Giriş,Ortaçağ'ın Sonu ve Gotik Sanat,Erken Rönesans İtalya,Yüksek Rönesans İtalya,Kuzey Rönesans,Maniyerizm ve Geç Rönesans,Barok Sanatı: Felemenk ve Fransa,Ara sınav,18. Yüzyıl: Rokoko ve Neoklasizm,İngiliz Sanatı ve Portre,Neoklasizm ve Romantizm,Devrim Çağı Sanatı,19.yy’da Sanat ve Toplum,20. Yüzyılın Başlangıcı ve Sonuçlar,Genel sınav; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Sanat tarihi ile ilgili temel kavramlarını ortaya koyar ve tartışır. | 10, 16, 9 | A, D, E |
Görsel sanatların tarihsel gelişiminde, sanatlar arası etkileşimini bilir ve projelerde uygular. | 10, 16, 9 | A, D, E, G |
Kuramsal ölçütlere göre sanat eserlerini tanımlar ve değerlendirir. | 10, 16, 9 | A, D, E |
Tarihi süreç içinde değişen toplumsal, kültürel ve sosyal yapının sanat yapıtına etkisini bilir ve sanat yapıtları kendi dönemi içinde değerlendirir ve çözümler. | 10, 16, 9 | A, D, E |
Sanat Tarihi disiplinin ilişkide olduğu bilim dallarını açıklar ve inceler. | 10, 16, 9 | A, D, E, G |
Sanat olgusu ve malzemesinin tarihsel süreç içindeki değişim evrelerini açıklar ve tartışır. | 10, 16, 9 | A, D, E, G |
Tarih öncesi dönemlerden itibaren çeşitli uygarlıkların sanat anlayışlarını karşılaştırmalı olarak analiz eder. | 10, 16, 9 | A, D, E, G |
Dönemlerin temel özelliklerini tanımlayabilir ve dönemin sanat yapıtlarını çözümler ve ilişkilendirir. | 10, 16, 9 | A, D, E |
Farklı uygarlıkların sanatını özellikleriyle tanımlar ve benzerlik ve farklılıklarıyla ayırt eder. | 10, 16, 9 | A |
Sanat ve sanatlar arası ilişkiyi bilir ve disiplinlerarası ilişki kurar ve çıkarım yapar. | 10, 16, 9 | A, D |
Dönemlerin sanat yapıtlarını doğru analiz eder, yorumlar ve değerlendirir. | 10, 16, 9 | A, D, E, G |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav, D: Sözlü Sınav, E: Ödev, G: Kısa Sınav |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Sanat Tarihi ve Tarihsel Araştırmaya Giriş | İzlenceyi okumak. Gombrich. Sanat ve Sanatçılar, s. 15. |
2 | Ortaçağ'ın Sonu ve Gotik Sanat | Bölüm 8: Döküm Potasında Batı Sanatı (Sayfa 157) Bölüm 9: Yeryüzü Kilisesi (Sayfa 171) |
3 | Erken Rönesans İtalya | Bölüm 12: Gerçekliğin Ele Geçirilmesi (Sayfa 223) Bölüm 13: Gelenek ve Yenilik: İtalya'da XV. Yüzyıl Sonları (Sayfa 247) |
4 | Yüksek Rönesans İtalya | Bölüm 15: Ulaşılan Uyum: Toskana ve Roma, XVI. Yüzyıl Başları (Sayfa 287) Bölüm 16: Işık ve Renk: Venedik ve Kuzey İtalya (Sayfa 325) |
5 | Kuzey Rönesans | Bölüm 17: Rönesans'ın Yayılışı: Almanya ve Felemenk (Sayfa 341) |
6 | Maniyerizm ve Geç Rönesans | Bölüm 18: Sanatın Bunalımı: Avrupa XVI. Yüzyıl Sonları (Sayfa 361) |
7 | Barok Sanatı: Felemenk ve Fransa | Bölüm 19: Görüntü ve Görüntüler: Katolik Avrupa XVII. Yüzyıl İlk Yarısı (Sayfa 387) Bölüm 20: Doğanın Aynası: Hollanda XVII. Yüzyıl (Sayfa 413) |
8 | Ara sınav | 20 soruluk çoktan seçmeli sınav. 7. Haftaya kadar olan tüm konular dahildir. Sorular derste konuşulan konular üzerine olacaktır. |
9 | 18. Yüzyıl: Rokoko ve Neoklasizm | Bölüm 23: Akıl Çağı: İngiltere ve Fransa XVIII. Yüzyıl (Sayfa 457) |
10 | İngiliz Sanatı ve Portre | Bölüm 23: Akıl Çağı: İngiltere ve Fransa XVIII. Yüzyıl (Sayfa 457) |
11 | Neoklasizm ve Romantizm | Bölüm 24: Gelenekten Kopuş: İngiltere, Amerika ve Fransa XVIII. Yüzyıl Sonları ve XIX. Yüzyıl Başları (Sayfa 475) |
12 | Devrim Çağı Sanatı | Bölüm 25: Sürekli Devrim: XIX. Yüzyıl (Sayfa 499) |
13 | 19.yy’da Sanat ve Toplum | Bölüm 26, Yeni Ölçüler Peşinde: XIX. Yüzyıl Sonları |
14 | 20. Yüzyılın Başlangıcı ve Sonuçlar | Bölüm 27: Deneysel Sanat: XX. Yüzyılın İlk Yarısı (Sayfa 557) Bölüm 28: Sonu Olmayan Öykü: Modernizmin Zaferi (Sayfa 599) |
15 | Genel sınav | 20 soruluk tüm ders konuları hakkında çoktan seçmeli sınav |
Kaynak |
Tüm okumalar https://smarthistory.org ve Gombrich'in Sanatın Öyküsü kitabından öğrencilere paylaşılacaktır. Gombrich, E. H. (2007.). Sanatın öyküsü. Remzi Kitabevi. |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Medya ve Görsel Sanatlar disiplinlerinin temel kavramlarını bilir. | X | |||||
2 | Medya ve Görsel Sanatlar disiplinlerinin temel kuramlarını bilir. | X | |||||
3 | Medya ve Görsel Sanatlarda gerekli olan bilgisayar programlarını ve çoklu medya tekniklerini bilir. | ||||||
4 | Medya ve Görsel Sanatlarda gerekli olan estetik kuralları bilir. | ||||||
5 | Mesleki ve bilimsel çalışmalarda ulusal ve uluslararası etik kodlara bağlı kalacak şekilde hareket eder. | ||||||
6 | Kültürlerin sembol sistemlerini anlar. | ||||||
7 | Medya ve Görsel Sanatlar ile ilgili olguları boyutlarıyla analiz eder. | ||||||
8 | Kurumların/kişilerin ihtiyaçları doğrultusunda görsel tasarım sürecini planlar. | ||||||
9 | Kurumların/kişilerin ihtiyaçları doğrultusunda görsel iletişim sürecini gerçekleştirir. | ||||||
10 | Medya ve Görsel Sanatlar uygulamaları için gereken araç, yöntem ve teknikleri kullanır. | ||||||
11 | Gerçek, 2 Boyutlu ve 3 Boyutlu görüntü üretme, işleme ve değerlendirme becerisine sahiptir. | ||||||
12 | Yeni medya ortamlarında görsel tasarım tekniklerini uygular. | ||||||
13 | Tasarım konusunda estetik farkındalığa ve kavrayışa sahiptir. | ||||||
14 | Mesleğini “İş Sağlığı ve Güvenliği” kurallarını göz önünde bulundurarak gerçekleştirir. | ||||||
15 | Medya ve Görsel Sanatlar ile ilgili projelerde sorumluluk alarak ortaya çıkan sorunları çözer. | ||||||
16 | Medya ve Görsel Sanatlar disiplinlerine ve alt disiplinlerine ait kuramsal ve olgusal sorunları bilimsel yöntemlerle yayına dönüştürebilir. | ||||||
17 | Medya ve Görsel Sanatlar alanındaki gelişmeleri düzenli olarak takip ederek çalışmalarında etkin şekilde kullanır. | ||||||
18 | Türkçeyi bilimsel ve mesleki çalışmalarda akıcı ve doğru bir biçimde kullanır. | ||||||
19 | En az bir yabancı dili B1 seviyesinde okuyup anlayabilir. | ||||||
20 | Sosyal sorumluluk projeleri planlayarak görev alır. | ||||||
21 | Yapay zekayı (yapay öğrenme/makine öğrenimi) yaratım sürecine dahil eder. |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |
AKTS / İşyükü Tablosu | ||||||
Etkinlik | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |||
Ders Saati | 14 | 3 | 42 | |||
Rehberli Problem Çözme | 5 | 15 | 75 | |||
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi | 4 | 2 | 8 | |||
Okul Dışı Diğer Faaliyetler | 0 | 0 | 0 | |||
Proje Sunumu / Seminer | 2 | 4 | 8 | |||
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Ara Sınav ve Hazırlığı | 1 | 2 | 2 | |||
Genel Sınav ve Hazırlığı | 1 | 3 | 3 | |||
Performans Görevi, Bakım Planı | 0 | 0 | 0 | |||
Toplam İş Yükü (Saat) | 138 | |||||
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(138/30) | 5 | |||||
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır. |
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
SANAT TARİHİ | MGS2173880 | Güz Dönemi | 3+0 | 3 | 5 |
Ders Programı | Perşembe 09:00-09:45 Perşembe 10:00-10:45 Perşembe 11:00-11:45 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üye. Doğa ÇÖL |
Dersi Verenler | Dr.Öğr.Üye. Doğa ÇÖL |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Bu ders, kültürel ve varoluşsal önemi üzerinden, görsel sanatı tarihsel dönemler içerisinde inceleyerek öğrencilerle birlikte bütüncül bir araştırma yapmayı amaçlamaktadır. Derste görsel sanatın tarihsel anlamda en kapsamlı temsillerinden olan resim üzerine odaklanılacaktır. Eserlerin kültürel bağlamları, tarih boyunca sanatın değişen ve evrimleşen edimsel ve işlevsel yönleri tartışılacaktır. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Sanat Tarihi ve Tarihsel Araştırmaya Giriş,Ortaçağ'ın Sonu ve Gotik Sanat,Erken Rönesans İtalya,Yüksek Rönesans İtalya,Kuzey Rönesans,Maniyerizm ve Geç Rönesans,Barok Sanatı: Felemenk ve Fransa,Ara sınav,18. Yüzyıl: Rokoko ve Neoklasizm,İngiliz Sanatı ve Portre,Neoklasizm ve Romantizm,Devrim Çağı Sanatı,19.yy’da Sanat ve Toplum,20. Yüzyılın Başlangıcı ve Sonuçlar,Genel sınav; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Sanat tarihi ile ilgili temel kavramlarını ortaya koyar ve tartışır. | 10, 16, 9 | A, D, E |
Görsel sanatların tarihsel gelişiminde, sanatlar arası etkileşimini bilir ve projelerde uygular. | 10, 16, 9 | A, D, E, G |
Kuramsal ölçütlere göre sanat eserlerini tanımlar ve değerlendirir. | 10, 16, 9 | A, D, E |
Tarihi süreç içinde değişen toplumsal, kültürel ve sosyal yapının sanat yapıtına etkisini bilir ve sanat yapıtları kendi dönemi içinde değerlendirir ve çözümler. | 10, 16, 9 | A, D, E |
Sanat Tarihi disiplinin ilişkide olduğu bilim dallarını açıklar ve inceler. | 10, 16, 9 | A, D, E, G |
Sanat olgusu ve malzemesinin tarihsel süreç içindeki değişim evrelerini açıklar ve tartışır. | 10, 16, 9 | A, D, E, G |
Tarih öncesi dönemlerden itibaren çeşitli uygarlıkların sanat anlayışlarını karşılaştırmalı olarak analiz eder. | 10, 16, 9 | A, D, E, G |
Dönemlerin temel özelliklerini tanımlayabilir ve dönemin sanat yapıtlarını çözümler ve ilişkilendirir. | 10, 16, 9 | A, D, E |
Farklı uygarlıkların sanatını özellikleriyle tanımlar ve benzerlik ve farklılıklarıyla ayırt eder. | 10, 16, 9 | A |
Sanat ve sanatlar arası ilişkiyi bilir ve disiplinlerarası ilişki kurar ve çıkarım yapar. | 10, 16, 9 | A, D |
Dönemlerin sanat yapıtlarını doğru analiz eder, yorumlar ve değerlendirir. | 10, 16, 9 | A, D, E, G |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav, D: Sözlü Sınav, E: Ödev, G: Kısa Sınav |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Sanat Tarihi ve Tarihsel Araştırmaya Giriş | İzlenceyi okumak. Gombrich. Sanat ve Sanatçılar, s. 15. |
2 | Ortaçağ'ın Sonu ve Gotik Sanat | Bölüm 8: Döküm Potasında Batı Sanatı (Sayfa 157) Bölüm 9: Yeryüzü Kilisesi (Sayfa 171) |
3 | Erken Rönesans İtalya | Bölüm 12: Gerçekliğin Ele Geçirilmesi (Sayfa 223) Bölüm 13: Gelenek ve Yenilik: İtalya'da XV. Yüzyıl Sonları (Sayfa 247) |
4 | Yüksek Rönesans İtalya | Bölüm 15: Ulaşılan Uyum: Toskana ve Roma, XVI. Yüzyıl Başları (Sayfa 287) Bölüm 16: Işık ve Renk: Venedik ve Kuzey İtalya (Sayfa 325) |
5 | Kuzey Rönesans | Bölüm 17: Rönesans'ın Yayılışı: Almanya ve Felemenk (Sayfa 341) |
6 | Maniyerizm ve Geç Rönesans | Bölüm 18: Sanatın Bunalımı: Avrupa XVI. Yüzyıl Sonları (Sayfa 361) |
7 | Barok Sanatı: Felemenk ve Fransa | Bölüm 19: Görüntü ve Görüntüler: Katolik Avrupa XVII. Yüzyıl İlk Yarısı (Sayfa 387) Bölüm 20: Doğanın Aynası: Hollanda XVII. Yüzyıl (Sayfa 413) |
8 | Ara sınav | 20 soruluk çoktan seçmeli sınav. 7. Haftaya kadar olan tüm konular dahildir. Sorular derste konuşulan konular üzerine olacaktır. |
9 | 18. Yüzyıl: Rokoko ve Neoklasizm | Bölüm 23: Akıl Çağı: İngiltere ve Fransa XVIII. Yüzyıl (Sayfa 457) |
10 | İngiliz Sanatı ve Portre | Bölüm 23: Akıl Çağı: İngiltere ve Fransa XVIII. Yüzyıl (Sayfa 457) |
11 | Neoklasizm ve Romantizm | Bölüm 24: Gelenekten Kopuş: İngiltere, Amerika ve Fransa XVIII. Yüzyıl Sonları ve XIX. Yüzyıl Başları (Sayfa 475) |
12 | Devrim Çağı Sanatı | Bölüm 25: Sürekli Devrim: XIX. Yüzyıl (Sayfa 499) |
13 | 19.yy’da Sanat ve Toplum | Bölüm 26, Yeni Ölçüler Peşinde: XIX. Yüzyıl Sonları |
14 | 20. Yüzyılın Başlangıcı ve Sonuçlar | Bölüm 27: Deneysel Sanat: XX. Yüzyılın İlk Yarısı (Sayfa 557) Bölüm 28: Sonu Olmayan Öykü: Modernizmin Zaferi (Sayfa 599) |
15 | Genel sınav | 20 soruluk tüm ders konuları hakkında çoktan seçmeli sınav |
Kaynak |
Tüm okumalar https://smarthistory.org ve Gombrich'in Sanatın Öyküsü kitabından öğrencilere paylaşılacaktır. Gombrich, E. H. (2007.). Sanatın öyküsü. Remzi Kitabevi. |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Medya ve Görsel Sanatlar disiplinlerinin temel kavramlarını bilir. | X | |||||
2 | Medya ve Görsel Sanatlar disiplinlerinin temel kuramlarını bilir. | X | |||||
3 | Medya ve Görsel Sanatlarda gerekli olan bilgisayar programlarını ve çoklu medya tekniklerini bilir. | ||||||
4 | Medya ve Görsel Sanatlarda gerekli olan estetik kuralları bilir. | ||||||
5 | Mesleki ve bilimsel çalışmalarda ulusal ve uluslararası etik kodlara bağlı kalacak şekilde hareket eder. | ||||||
6 | Kültürlerin sembol sistemlerini anlar. | ||||||
7 | Medya ve Görsel Sanatlar ile ilgili olguları boyutlarıyla analiz eder. | ||||||
8 | Kurumların/kişilerin ihtiyaçları doğrultusunda görsel tasarım sürecini planlar. | ||||||
9 | Kurumların/kişilerin ihtiyaçları doğrultusunda görsel iletişim sürecini gerçekleştirir. | ||||||
10 | Medya ve Görsel Sanatlar uygulamaları için gereken araç, yöntem ve teknikleri kullanır. | ||||||
11 | Gerçek, 2 Boyutlu ve 3 Boyutlu görüntü üretme, işleme ve değerlendirme becerisine sahiptir. | ||||||
12 | Yeni medya ortamlarında görsel tasarım tekniklerini uygular. | ||||||
13 | Tasarım konusunda estetik farkındalığa ve kavrayışa sahiptir. | ||||||
14 | Mesleğini “İş Sağlığı ve Güvenliği” kurallarını göz önünde bulundurarak gerçekleştirir. | ||||||
15 | Medya ve Görsel Sanatlar ile ilgili projelerde sorumluluk alarak ortaya çıkan sorunları çözer. | ||||||
16 | Medya ve Görsel Sanatlar disiplinlerine ve alt disiplinlerine ait kuramsal ve olgusal sorunları bilimsel yöntemlerle yayına dönüştürebilir. | ||||||
17 | Medya ve Görsel Sanatlar alanındaki gelişmeleri düzenli olarak takip ederek çalışmalarında etkin şekilde kullanır. | ||||||
18 | Türkçeyi bilimsel ve mesleki çalışmalarda akıcı ve doğru bir biçimde kullanır. | ||||||
19 | En az bir yabancı dili B1 seviyesinde okuyup anlayabilir. | ||||||
20 | Sosyal sorumluluk projeleri planlayarak görev alır. | ||||||
21 | Yapay zekayı (yapay öğrenme/makine öğrenimi) yaratım sürecine dahil eder. |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |