Ders Detayı
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
METİN YAZARLIĞI | MGS2211628 | Bahar Dönemi | 2+1 | 2,5 | 5 |
Ders Programı | Salı 14:30-15:15 Salı 15:30-16:15 Salı 16:30-17:15 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Programa Bağlı Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. Yusuf ÖZKIR |
Dersi Verenler | Öğr.Gör. Mehmet Akif MEMMİ |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Medyada metin yazarlığı üzerine uzmanlaşma sağlamak. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Metin yazarlığının tanımı. Metin yazarken uyulması gereken kurallar. Dilin gücü ve kelimelerin doğru yazılmasının önemi.,Halkla ilişkilerde metin yazarlığının temel kuralları.,Basın bülteninin önemi, hedefi ve yazım kuralları.,Basın davet mektubunun önemi, hedefi ve yazım kuralları.,Özel haber metinlerinin yazılması hakkındaki kurallar,Bir PR etkinliği için gereken iç haberleşme ve diğer yazışmalarda kullanılan yazı türlerinin yazım kuralları.,Ara Sınav,Teşekkür mektubu, davet mektubu, ödül ve sertifika metni yazılması.,Konuşma metinlerinin yazılması hakkındaki kurallar.,Tüketici şikayetlerine cevap yazılması hakkındaki kurallar.,Gazetecilikte ihtiyaç duyulan metinleri oluştururken uygulanan kurallar (haber, makale, fıkra, röportaj ve araştırma yazıları).,Televizyonda metin yazarlığının kuralları (röportaj, haber, dizi, eğlence ve kültür-sanat programı metinleri).,İnternet ortamında metin yazarlığı,Radyoculukta metin yazarlığının kuralları. Radyo röportajında, haberinde ve programında kullanılacak metinlerin yazım teknikleri.; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Basın bülteni, basın davet mektubu, etkinlik için gereken her türlü metin, genel müdür konuşma metni, gazete röportajı, gazete yazı dizisi, gazete makalesi, televizyon programı VTR metni, radyo programı metinleri yazımını, uygulama yaptırarak öğretmek. | 9 | A |
Farklı metin türlerinin (haber, makale, reklam, blog yazısı, vb.) yapısal özelliklerini tanımlayabilme. | 9 | A, E |
Hedef kitle analizi yaparak etkin bir metin planlaması gerçekleştirebilme. | 10, 9 | A, E |
Yazım kurallarına ve düzgün Türkçe kullanımına uygun metinler üretebilme. | 10, 9 | A, D, E |
Metinlerin üslup, anlatım teknikleri ve retorik yapılarını değerlendirebilme. | 11, 9 | A |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 11: Gösterip Yapma Yöntemi, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav, D: Sözlü Sınav, E: Ödev |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Metin yazarlığının tanımı. Metin yazarken uyulması gereken kurallar. Dilin gücü ve kelimelerin doğru yazılmasının önemi. | |
2 | Halkla ilişkilerde metin yazarlığının temel kuralları. | Verilen kaynağın ilgili kısmının okunması. |
3 | Basın bülteninin önemi, hedefi ve yazım kuralları. | Verilen kaynağın ilgili kısmının okunması. |
4 | Basın davet mektubunun önemi, hedefi ve yazım kuralları. | Verilen kaynağın ilgili kısmının okunması. |
5 | Özel haber metinlerinin yazılması hakkındaki kurallar | Verilen kaynağın ilgili kısmının okunması. |
6 | Bir PR etkinliği için gereken iç haberleşme ve diğer yazışmalarda kullanılan yazı türlerinin yazım kuralları. | Verilen kaynağın ilgili kısmının okunması. |
7 | Ara Sınav | |
8 | Teşekkür mektubu, davet mektubu, ödül ve sertifika metni yazılması. | Verilen kaynağın ilgili kısmının okunması. |
9 | Konuşma metinlerinin yazılması hakkındaki kurallar. | Verilen kaynağın ilgili kısmının okunması. |
10 | Tüketici şikayetlerine cevap yazılması hakkındaki kurallar. | Verilen kaynağın ilgili kısmının okunması. |
11 | Gazetecilikte ihtiyaç duyulan metinleri oluştururken uygulanan kurallar (haber, makale, fıkra, röportaj ve araştırma yazıları). | Verilen kaynağın ilgili kısmının okunması. |
12 | Televizyonda metin yazarlığının kuralları (röportaj, haber, dizi, eğlence ve kültür-sanat programı metinleri). | Verilen kaynağın ilgili kısmının okunması. |
13 | İnternet ortamında metin yazarlığı | Verilen kaynağın ilgili kısmının okunması. |
14 | Radyoculukta metin yazarlığının kuralları. Radyo röportajında, haberinde ve programında kullanılacak metinlerin yazım teknikleri. | Verilen kaynağın ilgili kısmının okunması. |
Kaynak |
- Jones,Danell, Virginia Woolf’tan Yazarlık Dersleri, Timaş Yayınları -İşcen Hakan, Yaratıcı Yazarlık Kursu,Everest Yayınları |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Medya ve Görsel Sanatlar disiplinlerinin temel kavramlarını bilir. | ||||||
2 | Medya ve Görsel Sanatlar disiplinlerinin temel kuramlarını bilir. | ||||||
3 | Medya ve Görsel Sanatlarda gerekli olan bilgisayar programlarını ve çoklu medya tekniklerini bilir. | ||||||
4 | Medya ve Görsel Sanatlarda gerekli olan estetik kuralları bilir. | ||||||
5 | Mesleki ve bilimsel çalışmalarda ulusal ve uluslararası etik kodlara bağlı kalacak şekilde hareket eder. | ||||||
6 | Kültürlerin sembol sistemlerini anlar. | ||||||
7 | Medya ve Görsel Sanatlar ile ilgili olguları boyutlarıyla analiz eder. | ||||||
8 | Kurumların/kişilerin ihtiyaçları doğrultusunda görsel tasarım sürecini planlar. | ||||||
9 | Kurumların/kişilerin ihtiyaçları doğrultusunda görsel iletişim sürecini gerçekleştirir. | ||||||
10 | Medya ve Görsel Sanatlar uygulamaları için gereken araç, yöntem ve teknikleri kullanır. | ||||||
11 | Gerçek, 2 Boyutlu ve 3 Boyutlu görüntü üretme, işleme ve değerlendirme becerisine sahiptir. | ||||||
12 | Yeni medya ortamlarında görsel tasarım tekniklerini uygular. | ||||||
13 | Tasarım konusunda estetik farkındalığa ve kavrayışa sahiptir. | ||||||
14 | Mesleğini “İş Sağlığı ve Güvenliği” kurallarını göz önünde bulundurarak gerçekleştirir. | ||||||
15 | Medya ve Görsel Sanatlar ile ilgili projelerde sorumluluk alarak ortaya çıkan sorunları çözer. | ||||||
16 | Medya ve Görsel Sanatlar disiplinlerine ve alt disiplinlerine ait kuramsal ve olgusal sorunları bilimsel yöntemlerle yayına dönüştürebilir. | ||||||
17 | Medya ve Görsel Sanatlar alanındaki gelişmeleri düzenli olarak takip ederek çalışmalarında etkin şekilde kullanır. | ||||||
18 | Türkçeyi bilimsel ve mesleki çalışmalarda akıcı ve doğru bir biçimde kullanır. | ||||||
19 | En az bir yabancı dili B1 seviyesinde okuyup anlayabilir. | ||||||
20 | Sosyal sorumluluk projeleri planlayarak görev alır. | ||||||
21 | Yapay zekayı (yapay öğrenme/makine öğrenimi) yaratım sürecine dahil eder. |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |
AKTS / İşyükü Tablosu | ||||||
Etkinlik | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |||
Ders Saati | 14 | 3 | 42 | |||
Rehberli Problem Çözme | 0 | 0 | 0 | |||
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi | 1 | 12 | 12 | |||
Okul Dışı Diğer Faaliyetler | 0 | 0 | 0 | |||
Proje Sunumu / Seminer | 2 | 20 | 40 | |||
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Ara Sınav ve Hazırlığı | 1 | 20 | 20 | |||
Genel Sınav ve Hazırlığı | 1 | 30 | 30 | |||
Performans Görevi, Bakım Planı | 0 | 0 | 0 | |||
Toplam İş Yükü (Saat) | 144 | |||||
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(144/30) | 5 | |||||
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır. |
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
METİN YAZARLIĞI | MGS2211628 | Bahar Dönemi | 2+1 | 2,5 | 5 |
Ders Programı | Salı 14:30-15:15 Salı 15:30-16:15 Salı 16:30-17:15 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Programa Bağlı Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. Yusuf ÖZKIR |
Dersi Verenler | Öğr.Gör. Mehmet Akif MEMMİ |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Medyada metin yazarlığı üzerine uzmanlaşma sağlamak. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Metin yazarlığının tanımı. Metin yazarken uyulması gereken kurallar. Dilin gücü ve kelimelerin doğru yazılmasının önemi.,Halkla ilişkilerde metin yazarlığının temel kuralları.,Basın bülteninin önemi, hedefi ve yazım kuralları.,Basın davet mektubunun önemi, hedefi ve yazım kuralları.,Özel haber metinlerinin yazılması hakkındaki kurallar,Bir PR etkinliği için gereken iç haberleşme ve diğer yazışmalarda kullanılan yazı türlerinin yazım kuralları.,Ara Sınav,Teşekkür mektubu, davet mektubu, ödül ve sertifika metni yazılması.,Konuşma metinlerinin yazılması hakkındaki kurallar.,Tüketici şikayetlerine cevap yazılması hakkındaki kurallar.,Gazetecilikte ihtiyaç duyulan metinleri oluştururken uygulanan kurallar (haber, makale, fıkra, röportaj ve araştırma yazıları).,Televizyonda metin yazarlığının kuralları (röportaj, haber, dizi, eğlence ve kültür-sanat programı metinleri).,İnternet ortamında metin yazarlığı,Radyoculukta metin yazarlığının kuralları. Radyo röportajında, haberinde ve programında kullanılacak metinlerin yazım teknikleri.; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Basın bülteni, basın davet mektubu, etkinlik için gereken her türlü metin, genel müdür konuşma metni, gazete röportajı, gazete yazı dizisi, gazete makalesi, televizyon programı VTR metni, radyo programı metinleri yazımını, uygulama yaptırarak öğretmek. | 9 | A |
Farklı metin türlerinin (haber, makale, reklam, blog yazısı, vb.) yapısal özelliklerini tanımlayabilme. | 9 | A, E |
Hedef kitle analizi yaparak etkin bir metin planlaması gerçekleştirebilme. | 10, 9 | A, E |
Yazım kurallarına ve düzgün Türkçe kullanımına uygun metinler üretebilme. | 10, 9 | A, D, E |
Metinlerin üslup, anlatım teknikleri ve retorik yapılarını değerlendirebilme. | 11, 9 | A |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 11: Gösterip Yapma Yöntemi, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav, D: Sözlü Sınav, E: Ödev |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Metin yazarlığının tanımı. Metin yazarken uyulması gereken kurallar. Dilin gücü ve kelimelerin doğru yazılmasının önemi. | |
2 | Halkla ilişkilerde metin yazarlığının temel kuralları. | Verilen kaynağın ilgili kısmının okunması. |
3 | Basın bülteninin önemi, hedefi ve yazım kuralları. | Verilen kaynağın ilgili kısmının okunması. |
4 | Basın davet mektubunun önemi, hedefi ve yazım kuralları. | Verilen kaynağın ilgili kısmının okunması. |
5 | Özel haber metinlerinin yazılması hakkındaki kurallar | Verilen kaynağın ilgili kısmının okunması. |
6 | Bir PR etkinliği için gereken iç haberleşme ve diğer yazışmalarda kullanılan yazı türlerinin yazım kuralları. | Verilen kaynağın ilgili kısmının okunması. |
7 | Ara Sınav | |
8 | Teşekkür mektubu, davet mektubu, ödül ve sertifika metni yazılması. | Verilen kaynağın ilgili kısmının okunması. |
9 | Konuşma metinlerinin yazılması hakkındaki kurallar. | Verilen kaynağın ilgili kısmının okunması. |
10 | Tüketici şikayetlerine cevap yazılması hakkındaki kurallar. | Verilen kaynağın ilgili kısmının okunması. |
11 | Gazetecilikte ihtiyaç duyulan metinleri oluştururken uygulanan kurallar (haber, makale, fıkra, röportaj ve araştırma yazıları). | Verilen kaynağın ilgili kısmının okunması. |
12 | Televizyonda metin yazarlığının kuralları (röportaj, haber, dizi, eğlence ve kültür-sanat programı metinleri). | Verilen kaynağın ilgili kısmının okunması. |
13 | İnternet ortamında metin yazarlığı | Verilen kaynağın ilgili kısmının okunması. |
14 | Radyoculukta metin yazarlığının kuralları. Radyo röportajında, haberinde ve programında kullanılacak metinlerin yazım teknikleri. | Verilen kaynağın ilgili kısmının okunması. |
Kaynak |
- Jones,Danell, Virginia Woolf’tan Yazarlık Dersleri, Timaş Yayınları -İşcen Hakan, Yaratıcı Yazarlık Kursu,Everest Yayınları |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Medya ve Görsel Sanatlar disiplinlerinin temel kavramlarını bilir. | ||||||
2 | Medya ve Görsel Sanatlar disiplinlerinin temel kuramlarını bilir. | ||||||
3 | Medya ve Görsel Sanatlarda gerekli olan bilgisayar programlarını ve çoklu medya tekniklerini bilir. | ||||||
4 | Medya ve Görsel Sanatlarda gerekli olan estetik kuralları bilir. | ||||||
5 | Mesleki ve bilimsel çalışmalarda ulusal ve uluslararası etik kodlara bağlı kalacak şekilde hareket eder. | ||||||
6 | Kültürlerin sembol sistemlerini anlar. | ||||||
7 | Medya ve Görsel Sanatlar ile ilgili olguları boyutlarıyla analiz eder. | ||||||
8 | Kurumların/kişilerin ihtiyaçları doğrultusunda görsel tasarım sürecini planlar. | ||||||
9 | Kurumların/kişilerin ihtiyaçları doğrultusunda görsel iletişim sürecini gerçekleştirir. | ||||||
10 | Medya ve Görsel Sanatlar uygulamaları için gereken araç, yöntem ve teknikleri kullanır. | ||||||
11 | Gerçek, 2 Boyutlu ve 3 Boyutlu görüntü üretme, işleme ve değerlendirme becerisine sahiptir. | ||||||
12 | Yeni medya ortamlarında görsel tasarım tekniklerini uygular. | ||||||
13 | Tasarım konusunda estetik farkındalığa ve kavrayışa sahiptir. | ||||||
14 | Mesleğini “İş Sağlığı ve Güvenliği” kurallarını göz önünde bulundurarak gerçekleştirir. | ||||||
15 | Medya ve Görsel Sanatlar ile ilgili projelerde sorumluluk alarak ortaya çıkan sorunları çözer. | ||||||
16 | Medya ve Görsel Sanatlar disiplinlerine ve alt disiplinlerine ait kuramsal ve olgusal sorunları bilimsel yöntemlerle yayına dönüştürebilir. | ||||||
17 | Medya ve Görsel Sanatlar alanındaki gelişmeleri düzenli olarak takip ederek çalışmalarında etkin şekilde kullanır. | ||||||
18 | Türkçeyi bilimsel ve mesleki çalışmalarda akıcı ve doğru bir biçimde kullanır. | ||||||
19 | En az bir yabancı dili B1 seviyesinde okuyup anlayabilir. | ||||||
20 | Sosyal sorumluluk projeleri planlayarak görev alır. | ||||||
21 | Yapay zekayı (yapay öğrenme/makine öğrenimi) yaratım sürecine dahil eder. |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |