Ders Detayı
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
DÜNYA SİNEMASI | MGS3274120 | Bahar Dönemi | 3+0 | 3 | 5 |
Ders Programı | Salı 14:30-15:15 Salı 15:30-16:15 Salı 16:30-17:15 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Programa Bağlı Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. Ala SİVAS GÜLÇUR |
Dersi Verenler | Prof.Dr. Ala SİVAS GÜLÇUR |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Sinema sanatının temelini oluşturan sinematografi ekseninde, sinematografinin temel bileşenlerini öğrenilmesi, temel kavramlarla ilgili bilgi sahibi olması ve sinemada bir dil ve anlam yaratmanın olanaklarının incelenmesi amaçlanmaktadır. |
Dersin İçeriği | Bu ders; • GENEL TANIŞMA İZLENCENİN TARTIŞILMASI • SİNEMA SANATI NEDİR? SİNEMANIN KÖKENLERİ VE DİĞER SANATLARLA İLİŞKİSİ • SİNEMANIN ANLATIM ÖGELERİ: IŞIK, KURGU, RENK, SES, OYUNCULUK • SİNEMA TARİHİ: SİNEMANIN DOĞUŞU, İLK GÖSTERİM, İLK YILLARDA AMERİKAN SİNEMASI - FRANSIZ SİNEMASI TARTIŞMA KONUSU: • SİNEMA HANGİ SANATA DAHA YAKINDIR?,• FİLMİN TEMEL BİRİMLERİ: ÇEKİM, SAHNE, SEKANS • BİÇİM VE İÇERİK: BİÇİM NEDİR? İÇERİK NEDİR? • SİNEMA TARİHİNDE İKİ TEMEL EĞİLİM: BİÇİMCİLER VE GERÇEKÇİLER • SİNEMAYI SANAT YAPANLAR: • EDWIN S. PORTER, D. W. GRIFFITH TARTIŞMA KONULARI: • BİÇİM Mİ İÇERİĞİ BELİRLER İÇERİK Mİ BİÇİMİ? •MUTLAK GERÇEKÇİ BİR FİLM MÜMKÜN MÜ? 1. ÖDEV • İZLENCEDE BELİRTİLEN FİLMLERİ ÇEKİM, SAHNE VE SEKANS BAKIMINDAN ANALİZİNİ YAPINIZ ALIŞTIRMA KONULARI • BİR CİNAYET HİKAYESİ OLSUN. KATİL KADIN KOCASINI ÖLDÜRMÜŞTÜR. • HAYDARPAŞA OTOGARINA BİR ADAM GELİR, ELİNDE BİR BAVUL. NE YAPACAK? KRONOLOJİK OLARAK ANLATINIZ.,• ÖDEVLERİN TARTIŞILMASI, ÖRNEK ÖDEVLER ÜZERİNDEN DEĞERLENDİRMELER • ANLATI, ÖYKÜ VE OLAY ÖRGÜSÜ SİNEMANIN ÖGELERİ 1: • SENARYO • SENARYONUN ÖGELERİ: LOGLİNE, SİNOPSİS, TRETMAN, SENARYO, ÇEKİM SENARYOSU • LOGLINE'NIN ÖGELERİ: KAHRAMAN, AMAÇ, ENGEL, ÇATIŞMA, MERAK • DERSTEN ÖNCE İZLENİLEN FİLMLERİN TARTIŞILMASI TARTIŞMA KONUSU: •BİR HİKAYEYİ İZLETEN ŞEY NEDİR? 2. ÖDEV: • KENDİNİZE AİT 3 FARKLI LOGLINE YAZINIZ,• ÖDEVLERİN TARTIŞILMASI, ÖRNEK ÖDEVLER ÜZERİNDEN DEĞERLENDİRMELER • SENARYONUN ÖGELERİ: • SENARYO, LOGLİNE, SİNOPSİS, TRETMAN, ÇEKİM SENARYOSU TARTIŞMA KONUSU: • EN İYİ LOGLINE'IN SEÇİLMESİ 3. ÖDEV • İZLENCEDE BELİRTİLEN FİLMLERİN TAMAMININ LOGLINE'INI, BİRİNİN SİNOPSİSİNİ, TRETMAN İLK 10 SAHNESİNİ VE SENARYONUN İLK 10 SAHNESİNİ YAZINIZ,• ÖDEVLERİN TARTIŞILMASI, ÖRNEK ÖDEVLER ÜZERİNDEN DEĞERLENDİRMELER • SANAT SİNEMASI VE KLASİK ANLATI SİNEMASI TARIŞMA KONUSU: • SANAT SİNEMASI MI HOLLYWOOD MU 3. BİR YOL MÜMKÜN MÜ? ALIŞTIRMA: •AHLAT AĞACI'NI SANAT SİNEMASINA, MATRİX YA DA TİTANİK'İ HOLLYWOOD SİNEMASINA ÇEVİRİN 4.ÖDEV • İZLENCEDE BELİRTİLEN FİLMLERİ SANAT SİNEMASI VE KLASİK ANLATI SİNEMASI BAĞLAMINDA ANALİZ ANALİZ EDİNİZ,• ÖDEVLERİN TARTIŞILMASI, ÖRNEK ÖDEVLER ÜZERİNDEN DEĞERLENDİRMELER • ÇEKİM PLANLARI (ÇEKİM ÖLÇEKLERİ) • KAMERA HAREKETLERİ • KAMERA AÇILARI • KAMERAYLA YAPILAN ÜÇ FARKLI HAREKET: GÖVDE, VİZÖR, TRİPOD • ALAN DERİNLİĞİ KAVRAMI 5.ÖDEV • İZLENCEDE BELİRTİLEN DİZİNİN TÜM KAMERA HAREKETLERİ, KAMERA AÇILARI VE KAMERA ÖLÇEKLERİ BELİRLENİP YAZILMALIDIR, • VİZELERİN DEĞERLENDİRİLMESİ • KURGUYA GİRİŞ • SİNEMADA KURGU, KURGU ÇEŞİTLERİ (KLASİK KURGU) • KURGUNUN TARİHÇESİ VE KURAMLARI - 1: •LUMİERE KARDEŞLER, MELİES, PORTER, GRIFFITH, KULEŞOV, PUDOVKİN • KLASİK ANLATI FİLMLERİNİN KURGU İLKELERİ (GÖRÜNMEYEN KURGU) • KURGUNUN TARİHÇESİ VE KURAMLARI - 2: •EİSENSTEİN, VERTOV, BAZİN, YENİ DALGA TARIŞMA KONUSU: • KURGUNUN İŞLEVİ NEDİR? ALIŞTIRMA KONUSU: •BÖBREK BEKLEYEN ADAMIN ÖYKÜSÜ VE SABAH ÖLMESİNİ KURGULAYINIZ,Vize,• KURGU KAVRAMLARI • GÖRÜNTÜ GEÇİŞ BİÇİMLERİ • KURGUDA RİTİM • KLASİK ANLATI KURGUSU: • GÖRÜNMEYEN KURGU, ÇOKLU KAMERA KURGUSU 6. ÖDEV: • İZLENCEDE BELİRTİLEN FİLMLERDEN BİRİNİN YENİDEN KURGULANARAK TEKRAR YAZILMASI,Sinemada ışık. ,• ÖDEVLERİN TARTIŞILMASI, ÖRNEK ÖDEVLER ÜZERİNDEN DEĞERLENDİRMELER • SİNEMADA SES • SİNEMADA RENK DERSİN ALIŞTIRMASI: • OLAĞAN ÜSTÜ HİÇBİR ŞEY OLMADAN BİR KÖY YERİNDE KORKUYU REPLİKSİZ BİR ŞEKİLDE TASARLA 8. ÖDEV • İZLENCEDE BELİRTİLEN FİLMİN SES BAKIMINDAN ANALİZİ,• ÖDEVLERİN TARTIŞILMASI, ÖRNEK ÖDEVLER ÜZERİNDEN DEĞERLENDİRMELER • SİNEMADA OYUNCULUK SİNAMADA YÖNETMENLİK TARTIŞMA KONUSU: • YÖNETMEN KİME BENZER? 9. ÖDEV • ÜÇ KISTAS ÜZERİNDEN BİR FİLMİ YA DA YÖNETMENİN FİLMLERİNİZ İZLENİP ANALİZ EDİLMESİ,ÖDEVLERİN TARTIŞILMASI, ÖRNEK ÖDEVLER ÜZERİNDEN DEĞERLENDİRMELER FİLM ANALİZİ 10.ÖDEV: İZLENCEDE BELİRTİLEN FİLMİN SEÇİLEN ANALİZ METODUYLA ANALİZ EDİLMESİ; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Sinema tarihinin önemli dönemlerini, akımlarını ve temsilci yönetmenlerini açıklayabilme. | 9 | A, D |
Farklı ulusal sinemalardaki (Avrupa, Asya, Latin Amerika, vb.) öne çıkan estetik ve anlatım özelliklerini karşılaştırabilme. | 9 | A, E |
Sinemanın toplumsal, kültürel ve politik işlevlerini örneklerle açıklayabilme. | 10, 9 | A, E |
Seçilen sinema filmlerini teknik, tematik ve eleştirel açılardan analiz edebilme. | 10, 11 | A, F |
Sinema endüstrisi ve mesleklerindeki güncel trendleri ve gelişmeleri takip edebilme. | 10, 11, 9 | A, D |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 11: Gösterip Yapma Yöntemi, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav, D: Sözlü Sınav, E: Ödev, F: Proje Görevi |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | • GENEL TANIŞMA İZLENCENİN TARTIŞILMASI • SİNEMA SANATI NEDİR? SİNEMANIN KÖKENLERİ VE DİĞER SANATLARLA İLİŞKİSİ • SİNEMANIN ANLATIM ÖGELERİ: IŞIK, KURGU, RENK, SES, OYUNCULUK • SİNEMA TARİHİ: SİNEMANIN DOĞUŞU, İLK GÖSTERİM, İLK YILLARDA AMERİKAN SİNEMASI - FRANSIZ SİNEMASI TARTIŞMA KONUSU: • SİNEMA HANGİ SANATA DAHA YAKINDIR? | |
2 | • FİLMİN TEMEL BİRİMLERİ: ÇEKİM, SAHNE, SEKANS • BİÇİM VE İÇERİK: BİÇİM NEDİR? İÇERİK NEDİR? • SİNEMA TARİHİNDE İKİ TEMEL EĞİLİM: BİÇİMCİLER VE GERÇEKÇİLER • SİNEMAYI SANAT YAPANLAR: • EDWIN S. PORTER, D. W. GRIFFITH TARTIŞMA KONULARI: • BİÇİM Mİ İÇERİĞİ BELİRLER İÇERİK Mİ BİÇİMİ? •MUTLAK GERÇEKÇİ BİR FİLM MÜMKÜN MÜ? 1. ÖDEV • İZLENCEDE BELİRTİLEN FİLMLERİ ÇEKİM, SAHNE VE SEKANS BAKIMINDAN ANALİZİNİ YAPINIZ ALIŞTIRMA KONULARI • BİR CİNAYET HİKAYESİ OLSUN. KATİL KADIN KOCASINI ÖLDÜRMÜŞTÜR. • HAYDARPAŞA OTOGARINA BİR ADAM GELİR, ELİNDE BİR BAVUL. NE YAPACAK? KRONOLOJİK OLARAK ANLATINIZ. | Film izleme. |
3 | • ÖDEVLERİN TARTIŞILMASI, ÖRNEK ÖDEVLER ÜZERİNDEN DEĞERLENDİRMELER • ANLATI, ÖYKÜ VE OLAY ÖRGÜSÜ SİNEMANIN ÖGELERİ 1: • SENARYO • SENARYONUN ÖGELERİ: LOGLİNE, SİNOPSİS, TRETMAN, SENARYO, ÇEKİM SENARYOSU • LOGLINE'NIN ÖGELERİ: KAHRAMAN, AMAÇ, ENGEL, ÇATIŞMA, MERAK • DERSTEN ÖNCE İZLENİLEN FİLMLERİN TARTIŞILMASI TARTIŞMA KONUSU: •BİR HİKAYEYİ İZLETEN ŞEY NEDİR? 2. ÖDEV: • KENDİNİZE AİT 3 FARKLI LOGLINE YAZINIZ | Film izleme. |
4 | • ÖDEVLERİN TARTIŞILMASI, ÖRNEK ÖDEVLER ÜZERİNDEN DEĞERLENDİRMELER • SENARYONUN ÖGELERİ: • SENARYO, LOGLİNE, SİNOPSİS, TRETMAN, ÇEKİM SENARYOSU TARTIŞMA KONUSU: • EN İYİ LOGLINE'IN SEÇİLMESİ 3. ÖDEV • İZLENCEDE BELİRTİLEN FİLMLERİN TAMAMININ LOGLINE'INI, BİRİNİN SİNOPSİSİNİ, TRETMAN İLK 10 SAHNESİNİ VE SENARYONUN İLK 10 SAHNESİNİ YAZINIZ | |
5 | • ÖDEVLERİN TARTIŞILMASI, ÖRNEK ÖDEVLER ÜZERİNDEN DEĞERLENDİRMELER • SANAT SİNEMASI VE KLASİK ANLATI SİNEMASI TARIŞMA KONUSU: • SANAT SİNEMASI MI HOLLYWOOD MU 3. BİR YOL MÜMKÜN MÜ? ALIŞTIRMA: •AHLAT AĞACI'NI SANAT SİNEMASINA, MATRİX YA DA TİTANİK'İ HOLLYWOOD SİNEMASINA ÇEVİRİN 4.ÖDEV • İZLENCEDE BELİRTİLEN FİLMLERİ SANAT SİNEMASI VE KLASİK ANLATI SİNEMASI BAĞLAMINDA ANALİZ ANALİZ EDİNİZ | |
6 | • ÖDEVLERİN TARTIŞILMASI, ÖRNEK ÖDEVLER ÜZERİNDEN DEĞERLENDİRMELER • ÇEKİM PLANLARI (ÇEKİM ÖLÇEKLERİ) • KAMERA HAREKETLERİ • KAMERA AÇILARI • KAMERAYLA YAPILAN ÜÇ FARKLI HAREKET: GÖVDE, VİZÖR, TRİPOD • ALAN DERİNLİĞİ KAVRAMI 5.ÖDEV • İZLENCEDE BELİRTİLEN DİZİNİN TÜM KAMERA HAREKETLERİ, KAMERA AÇILARI VE KAMERA ÖLÇEKLERİ BELİRLENİP YAZILMALIDIR | |
7 | • VİZELERİN DEĞERLENDİRİLMESİ • KURGUYA GİRİŞ • SİNEMADA KURGU, KURGU ÇEŞİTLERİ (KLASİK KURGU) • KURGUNUN TARİHÇESİ VE KURAMLARI - 1: •LUMİERE KARDEŞLER, MELİES, PORTER, GRIFFITH, KULEŞOV, PUDOVKİN • KLASİK ANLATI FİLMLERİNİN KURGU İLKELERİ (GÖRÜNMEYEN KURGU) • KURGUNUN TARİHÇESİ VE KURAMLARI - 2: •EİSENSTEİN, VERTOV, BAZİN, YENİ DALGA TARIŞMA KONUSU: • KURGUNUN İŞLEVİ NEDİR? ALIŞTIRMA KONUSU: •BÖBREK BEKLEYEN ADAMIN ÖYKÜSÜ VE SABAH ÖLMESİNİ KURGULAYINIZ | |
8 | Vize | |
9 | • KURGU KAVRAMLARI • GÖRÜNTÜ GEÇİŞ BİÇİMLERİ • KURGUDA RİTİM • KLASİK ANLATI KURGUSU: • GÖRÜNMEYEN KURGU, ÇOKLU KAMERA KURGUSU 6. ÖDEV: • İZLENCEDE BELİRTİLEN FİLMLERDEN BİRİNİN YENİDEN KURGULANARAK TEKRAR YAZILMASI | |
10 | Sinemada ışık. | Işıkla ilgili filmlerin izlenmesi |
11 | • ÖDEVLERİN TARTIŞILMASI, ÖRNEK ÖDEVLER ÜZERİNDEN DEĞERLENDİRMELER • SİNEMADA SES • SİNEMADA RENK DERSİN ALIŞTIRMASI: • OLAĞAN ÜSTÜ HİÇBİR ŞEY OLMADAN BİR KÖY YERİNDE KORKUYU REPLİKSİZ BİR ŞEKİLDE TASARLA 8. ÖDEV • İZLENCEDE BELİRTİLEN FİLMİN SES BAKIMINDAN ANALİZİ | |
12 | • ÖDEVLERİN TARTIŞILMASI, ÖRNEK ÖDEVLER ÜZERİNDEN DEĞERLENDİRMELER • SİNEMADA OYUNCULUK SİNAMADA YÖNETMENLİK TARTIŞMA KONUSU: • YÖNETMEN KİME BENZER? 9. ÖDEV • ÜÇ KISTAS ÜZERİNDEN BİR FİLMİ YA DA YÖNETMENİN FİLMLERİNİZ İZLENİP ANALİZ EDİLMESİ | Oyunculuk film izleme |
13 | ÖDEVLERİN TARTIŞILMASI, ÖRNEK ÖDEVLER ÜZERİNDEN DEĞERLENDİRMELER FİLM ANALİZİ 10.ÖDEV: İZLENCEDE BELİRTİLEN FİLMİN SEÇİLEN ANALİZ METODUYLA ANALİZ EDİLMESİ |
Kaynak |
Bordwell, David & Kristin Thompson (2009). Film Sanatı. Çev: E. Yılmaz, E.S.Onat, Ankara: De Ki |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Medya ve Görsel Sanatlar disiplinlerinin temel kavramlarını bilir. | ||||||
2 | Medya ve Görsel Sanatlar disiplinlerinin temel kuramlarını bilir. | ||||||
3 | Medya ve Görsel Sanatlarda gerekli olan bilgisayar programlarını ve çoklu medya tekniklerini bilir. | ||||||
4 | Medya ve Görsel Sanatlarda gerekli olan estetik kuralları bilir. | ||||||
5 | Mesleki ve bilimsel çalışmalarda ulusal ve uluslararası etik kodlara bağlı kalacak şekilde hareket eder. | ||||||
6 | Kültürlerin sembol sistemlerini anlar. | ||||||
7 | Medya ve Görsel Sanatlar ile ilgili olguları boyutlarıyla analiz eder. | ||||||
8 | Kurumların/kişilerin ihtiyaçları doğrultusunda görsel tasarım sürecini planlar. | ||||||
9 | Kurumların/kişilerin ihtiyaçları doğrultusunda görsel iletişim sürecini gerçekleştirir. | ||||||
10 | Medya ve Görsel Sanatlar uygulamaları için gereken araç, yöntem ve teknikleri kullanır. | ||||||
11 | Gerçek, 2 Boyutlu ve 3 Boyutlu görüntü üretme, işleme ve değerlendirme becerisine sahiptir. | ||||||
12 | Yeni medya ortamlarında görsel tasarım tekniklerini uygular. | ||||||
13 | Tasarım konusunda estetik farkındalığa ve kavrayışa sahiptir. | ||||||
14 | Mesleğini “İş Sağlığı ve Güvenliği” kurallarını göz önünde bulundurarak gerçekleştirir. | ||||||
15 | Medya ve Görsel Sanatlar ile ilgili projelerde sorumluluk alarak ortaya çıkan sorunları çözer. | ||||||
16 | Medya ve Görsel Sanatlar disiplinlerine ve alt disiplinlerine ait kuramsal ve olgusal sorunları bilimsel yöntemlerle yayına dönüştürebilir. | ||||||
17 | Medya ve Görsel Sanatlar alanındaki gelişmeleri düzenli olarak takip ederek çalışmalarında etkin şekilde kullanır. | ||||||
18 | Türkçeyi bilimsel ve mesleki çalışmalarda akıcı ve doğru bir biçimde kullanır. | ||||||
19 | En az bir yabancı dili B1 seviyesinde okuyup anlayabilir. | ||||||
20 | Sosyal sorumluluk projeleri planlayarak görev alır. | ||||||
21 | Yapay zekayı (yapay öğrenme/makine öğrenimi) yaratım sürecine dahil eder. |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |
AKTS / İşyükü Tablosu | ||||||
Etkinlik | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |||
Ders Saati | 14 | 3 | 42 | |||
Rehberli Problem Çözme | 2 | 10 | 20 | |||
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi | 2 | 15 | 30 | |||
Okul Dışı Diğer Faaliyetler | 0 | 0 | 0 | |||
Proje Sunumu / Seminer | 0 | 0 | 0 | |||
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı | 1 | 10 | 10 | |||
Ara Sınav ve Hazırlığı | 1 | 12 | 12 | |||
Genel Sınav ve Hazırlığı | 1 | 24 | 24 | |||
Performans Görevi, Bakım Planı | 0 | 0 | 0 | |||
Toplam İş Yükü (Saat) | 138 | |||||
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(138/30) | 5 | |||||
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır. |
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
DÜNYA SİNEMASI | MGS3274120 | Bahar Dönemi | 3+0 | 3 | 5 |
Ders Programı | Salı 14:30-15:15 Salı 15:30-16:15 Salı 16:30-17:15 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Programa Bağlı Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. Ala SİVAS GÜLÇUR |
Dersi Verenler | Prof.Dr. Ala SİVAS GÜLÇUR |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Sinema sanatının temelini oluşturan sinematografi ekseninde, sinematografinin temel bileşenlerini öğrenilmesi, temel kavramlarla ilgili bilgi sahibi olması ve sinemada bir dil ve anlam yaratmanın olanaklarının incelenmesi amaçlanmaktadır. |
Dersin İçeriği | Bu ders; • GENEL TANIŞMA İZLENCENİN TARTIŞILMASI • SİNEMA SANATI NEDİR? SİNEMANIN KÖKENLERİ VE DİĞER SANATLARLA İLİŞKİSİ • SİNEMANIN ANLATIM ÖGELERİ: IŞIK, KURGU, RENK, SES, OYUNCULUK • SİNEMA TARİHİ: SİNEMANIN DOĞUŞU, İLK GÖSTERİM, İLK YILLARDA AMERİKAN SİNEMASI - FRANSIZ SİNEMASI TARTIŞMA KONUSU: • SİNEMA HANGİ SANATA DAHA YAKINDIR?,• FİLMİN TEMEL BİRİMLERİ: ÇEKİM, SAHNE, SEKANS • BİÇİM VE İÇERİK: BİÇİM NEDİR? İÇERİK NEDİR? • SİNEMA TARİHİNDE İKİ TEMEL EĞİLİM: BİÇİMCİLER VE GERÇEKÇİLER • SİNEMAYI SANAT YAPANLAR: • EDWIN S. PORTER, D. W. GRIFFITH TARTIŞMA KONULARI: • BİÇİM Mİ İÇERİĞİ BELİRLER İÇERİK Mİ BİÇİMİ? •MUTLAK GERÇEKÇİ BİR FİLM MÜMKÜN MÜ? 1. ÖDEV • İZLENCEDE BELİRTİLEN FİLMLERİ ÇEKİM, SAHNE VE SEKANS BAKIMINDAN ANALİZİNİ YAPINIZ ALIŞTIRMA KONULARI • BİR CİNAYET HİKAYESİ OLSUN. KATİL KADIN KOCASINI ÖLDÜRMÜŞTÜR. • HAYDARPAŞA OTOGARINA BİR ADAM GELİR, ELİNDE BİR BAVUL. NE YAPACAK? KRONOLOJİK OLARAK ANLATINIZ.,• ÖDEVLERİN TARTIŞILMASI, ÖRNEK ÖDEVLER ÜZERİNDEN DEĞERLENDİRMELER • ANLATI, ÖYKÜ VE OLAY ÖRGÜSÜ SİNEMANIN ÖGELERİ 1: • SENARYO • SENARYONUN ÖGELERİ: LOGLİNE, SİNOPSİS, TRETMAN, SENARYO, ÇEKİM SENARYOSU • LOGLINE'NIN ÖGELERİ: KAHRAMAN, AMAÇ, ENGEL, ÇATIŞMA, MERAK • DERSTEN ÖNCE İZLENİLEN FİLMLERİN TARTIŞILMASI TARTIŞMA KONUSU: •BİR HİKAYEYİ İZLETEN ŞEY NEDİR? 2. ÖDEV: • KENDİNİZE AİT 3 FARKLI LOGLINE YAZINIZ,• ÖDEVLERİN TARTIŞILMASI, ÖRNEK ÖDEVLER ÜZERİNDEN DEĞERLENDİRMELER • SENARYONUN ÖGELERİ: • SENARYO, LOGLİNE, SİNOPSİS, TRETMAN, ÇEKİM SENARYOSU TARTIŞMA KONUSU: • EN İYİ LOGLINE'IN SEÇİLMESİ 3. ÖDEV • İZLENCEDE BELİRTİLEN FİLMLERİN TAMAMININ LOGLINE'INI, BİRİNİN SİNOPSİSİNİ, TRETMAN İLK 10 SAHNESİNİ VE SENARYONUN İLK 10 SAHNESİNİ YAZINIZ,• ÖDEVLERİN TARTIŞILMASI, ÖRNEK ÖDEVLER ÜZERİNDEN DEĞERLENDİRMELER • SANAT SİNEMASI VE KLASİK ANLATI SİNEMASI TARIŞMA KONUSU: • SANAT SİNEMASI MI HOLLYWOOD MU 3. BİR YOL MÜMKÜN MÜ? ALIŞTIRMA: •AHLAT AĞACI'NI SANAT SİNEMASINA, MATRİX YA DA TİTANİK'İ HOLLYWOOD SİNEMASINA ÇEVİRİN 4.ÖDEV • İZLENCEDE BELİRTİLEN FİLMLERİ SANAT SİNEMASI VE KLASİK ANLATI SİNEMASI BAĞLAMINDA ANALİZ ANALİZ EDİNİZ,• ÖDEVLERİN TARTIŞILMASI, ÖRNEK ÖDEVLER ÜZERİNDEN DEĞERLENDİRMELER • ÇEKİM PLANLARI (ÇEKİM ÖLÇEKLERİ) • KAMERA HAREKETLERİ • KAMERA AÇILARI • KAMERAYLA YAPILAN ÜÇ FARKLI HAREKET: GÖVDE, VİZÖR, TRİPOD • ALAN DERİNLİĞİ KAVRAMI 5.ÖDEV • İZLENCEDE BELİRTİLEN DİZİNİN TÜM KAMERA HAREKETLERİ, KAMERA AÇILARI VE KAMERA ÖLÇEKLERİ BELİRLENİP YAZILMALIDIR, • VİZELERİN DEĞERLENDİRİLMESİ • KURGUYA GİRİŞ • SİNEMADA KURGU, KURGU ÇEŞİTLERİ (KLASİK KURGU) • KURGUNUN TARİHÇESİ VE KURAMLARI - 1: •LUMİERE KARDEŞLER, MELİES, PORTER, GRIFFITH, KULEŞOV, PUDOVKİN • KLASİK ANLATI FİLMLERİNİN KURGU İLKELERİ (GÖRÜNMEYEN KURGU) • KURGUNUN TARİHÇESİ VE KURAMLARI - 2: •EİSENSTEİN, VERTOV, BAZİN, YENİ DALGA TARIŞMA KONUSU: • KURGUNUN İŞLEVİ NEDİR? ALIŞTIRMA KONUSU: •BÖBREK BEKLEYEN ADAMIN ÖYKÜSÜ VE SABAH ÖLMESİNİ KURGULAYINIZ,Vize,• KURGU KAVRAMLARI • GÖRÜNTÜ GEÇİŞ BİÇİMLERİ • KURGUDA RİTİM • KLASİK ANLATI KURGUSU: • GÖRÜNMEYEN KURGU, ÇOKLU KAMERA KURGUSU 6. ÖDEV: • İZLENCEDE BELİRTİLEN FİLMLERDEN BİRİNİN YENİDEN KURGULANARAK TEKRAR YAZILMASI,Sinemada ışık. ,• ÖDEVLERİN TARTIŞILMASI, ÖRNEK ÖDEVLER ÜZERİNDEN DEĞERLENDİRMELER • SİNEMADA SES • SİNEMADA RENK DERSİN ALIŞTIRMASI: • OLAĞAN ÜSTÜ HİÇBİR ŞEY OLMADAN BİR KÖY YERİNDE KORKUYU REPLİKSİZ BİR ŞEKİLDE TASARLA 8. ÖDEV • İZLENCEDE BELİRTİLEN FİLMİN SES BAKIMINDAN ANALİZİ,• ÖDEVLERİN TARTIŞILMASI, ÖRNEK ÖDEVLER ÜZERİNDEN DEĞERLENDİRMELER • SİNEMADA OYUNCULUK SİNAMADA YÖNETMENLİK TARTIŞMA KONUSU: • YÖNETMEN KİME BENZER? 9. ÖDEV • ÜÇ KISTAS ÜZERİNDEN BİR FİLMİ YA DA YÖNETMENİN FİLMLERİNİZ İZLENİP ANALİZ EDİLMESİ,ÖDEVLERİN TARTIŞILMASI, ÖRNEK ÖDEVLER ÜZERİNDEN DEĞERLENDİRMELER FİLM ANALİZİ 10.ÖDEV: İZLENCEDE BELİRTİLEN FİLMİN SEÇİLEN ANALİZ METODUYLA ANALİZ EDİLMESİ; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Sinema tarihinin önemli dönemlerini, akımlarını ve temsilci yönetmenlerini açıklayabilme. | 9 | A, D |
Farklı ulusal sinemalardaki (Avrupa, Asya, Latin Amerika, vb.) öne çıkan estetik ve anlatım özelliklerini karşılaştırabilme. | 9 | A, E |
Sinemanın toplumsal, kültürel ve politik işlevlerini örneklerle açıklayabilme. | 10, 9 | A, E |
Seçilen sinema filmlerini teknik, tematik ve eleştirel açılardan analiz edebilme. | 10, 11 | A, F |
Sinema endüstrisi ve mesleklerindeki güncel trendleri ve gelişmeleri takip edebilme. | 10, 11, 9 | A, D |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 11: Gösterip Yapma Yöntemi, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav, D: Sözlü Sınav, E: Ödev, F: Proje Görevi |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | • GENEL TANIŞMA İZLENCENİN TARTIŞILMASI • SİNEMA SANATI NEDİR? SİNEMANIN KÖKENLERİ VE DİĞER SANATLARLA İLİŞKİSİ • SİNEMANIN ANLATIM ÖGELERİ: IŞIK, KURGU, RENK, SES, OYUNCULUK • SİNEMA TARİHİ: SİNEMANIN DOĞUŞU, İLK GÖSTERİM, İLK YILLARDA AMERİKAN SİNEMASI - FRANSIZ SİNEMASI TARTIŞMA KONUSU: • SİNEMA HANGİ SANATA DAHA YAKINDIR? | |
2 | • FİLMİN TEMEL BİRİMLERİ: ÇEKİM, SAHNE, SEKANS • BİÇİM VE İÇERİK: BİÇİM NEDİR? İÇERİK NEDİR? • SİNEMA TARİHİNDE İKİ TEMEL EĞİLİM: BİÇİMCİLER VE GERÇEKÇİLER • SİNEMAYI SANAT YAPANLAR: • EDWIN S. PORTER, D. W. GRIFFITH TARTIŞMA KONULARI: • BİÇİM Mİ İÇERİĞİ BELİRLER İÇERİK Mİ BİÇİMİ? •MUTLAK GERÇEKÇİ BİR FİLM MÜMKÜN MÜ? 1. ÖDEV • İZLENCEDE BELİRTİLEN FİLMLERİ ÇEKİM, SAHNE VE SEKANS BAKIMINDAN ANALİZİNİ YAPINIZ ALIŞTIRMA KONULARI • BİR CİNAYET HİKAYESİ OLSUN. KATİL KADIN KOCASINI ÖLDÜRMÜŞTÜR. • HAYDARPAŞA OTOGARINA BİR ADAM GELİR, ELİNDE BİR BAVUL. NE YAPACAK? KRONOLOJİK OLARAK ANLATINIZ. | Film izleme. |
3 | • ÖDEVLERİN TARTIŞILMASI, ÖRNEK ÖDEVLER ÜZERİNDEN DEĞERLENDİRMELER • ANLATI, ÖYKÜ VE OLAY ÖRGÜSÜ SİNEMANIN ÖGELERİ 1: • SENARYO • SENARYONUN ÖGELERİ: LOGLİNE, SİNOPSİS, TRETMAN, SENARYO, ÇEKİM SENARYOSU • LOGLINE'NIN ÖGELERİ: KAHRAMAN, AMAÇ, ENGEL, ÇATIŞMA, MERAK • DERSTEN ÖNCE İZLENİLEN FİLMLERİN TARTIŞILMASI TARTIŞMA KONUSU: •BİR HİKAYEYİ İZLETEN ŞEY NEDİR? 2. ÖDEV: • KENDİNİZE AİT 3 FARKLI LOGLINE YAZINIZ | Film izleme. |
4 | • ÖDEVLERİN TARTIŞILMASI, ÖRNEK ÖDEVLER ÜZERİNDEN DEĞERLENDİRMELER • SENARYONUN ÖGELERİ: • SENARYO, LOGLİNE, SİNOPSİS, TRETMAN, ÇEKİM SENARYOSU TARTIŞMA KONUSU: • EN İYİ LOGLINE'IN SEÇİLMESİ 3. ÖDEV • İZLENCEDE BELİRTİLEN FİLMLERİN TAMAMININ LOGLINE'INI, BİRİNİN SİNOPSİSİNİ, TRETMAN İLK 10 SAHNESİNİ VE SENARYONUN İLK 10 SAHNESİNİ YAZINIZ | |
5 | • ÖDEVLERİN TARTIŞILMASI, ÖRNEK ÖDEVLER ÜZERİNDEN DEĞERLENDİRMELER • SANAT SİNEMASI VE KLASİK ANLATI SİNEMASI TARIŞMA KONUSU: • SANAT SİNEMASI MI HOLLYWOOD MU 3. BİR YOL MÜMKÜN MÜ? ALIŞTIRMA: •AHLAT AĞACI'NI SANAT SİNEMASINA, MATRİX YA DA TİTANİK'İ HOLLYWOOD SİNEMASINA ÇEVİRİN 4.ÖDEV • İZLENCEDE BELİRTİLEN FİLMLERİ SANAT SİNEMASI VE KLASİK ANLATI SİNEMASI BAĞLAMINDA ANALİZ ANALİZ EDİNİZ | |
6 | • ÖDEVLERİN TARTIŞILMASI, ÖRNEK ÖDEVLER ÜZERİNDEN DEĞERLENDİRMELER • ÇEKİM PLANLARI (ÇEKİM ÖLÇEKLERİ) • KAMERA HAREKETLERİ • KAMERA AÇILARI • KAMERAYLA YAPILAN ÜÇ FARKLI HAREKET: GÖVDE, VİZÖR, TRİPOD • ALAN DERİNLİĞİ KAVRAMI 5.ÖDEV • İZLENCEDE BELİRTİLEN DİZİNİN TÜM KAMERA HAREKETLERİ, KAMERA AÇILARI VE KAMERA ÖLÇEKLERİ BELİRLENİP YAZILMALIDIR | |
7 | • VİZELERİN DEĞERLENDİRİLMESİ • KURGUYA GİRİŞ • SİNEMADA KURGU, KURGU ÇEŞİTLERİ (KLASİK KURGU) • KURGUNUN TARİHÇESİ VE KURAMLARI - 1: •LUMİERE KARDEŞLER, MELİES, PORTER, GRIFFITH, KULEŞOV, PUDOVKİN • KLASİK ANLATI FİLMLERİNİN KURGU İLKELERİ (GÖRÜNMEYEN KURGU) • KURGUNUN TARİHÇESİ VE KURAMLARI - 2: •EİSENSTEİN, VERTOV, BAZİN, YENİ DALGA TARIŞMA KONUSU: • KURGUNUN İŞLEVİ NEDİR? ALIŞTIRMA KONUSU: •BÖBREK BEKLEYEN ADAMIN ÖYKÜSÜ VE SABAH ÖLMESİNİ KURGULAYINIZ | |
8 | Vize | |
9 | • KURGU KAVRAMLARI • GÖRÜNTÜ GEÇİŞ BİÇİMLERİ • KURGUDA RİTİM • KLASİK ANLATI KURGUSU: • GÖRÜNMEYEN KURGU, ÇOKLU KAMERA KURGUSU 6. ÖDEV: • İZLENCEDE BELİRTİLEN FİLMLERDEN BİRİNİN YENİDEN KURGULANARAK TEKRAR YAZILMASI | |
10 | Sinemada ışık. | Işıkla ilgili filmlerin izlenmesi |
11 | • ÖDEVLERİN TARTIŞILMASI, ÖRNEK ÖDEVLER ÜZERİNDEN DEĞERLENDİRMELER • SİNEMADA SES • SİNEMADA RENK DERSİN ALIŞTIRMASI: • OLAĞAN ÜSTÜ HİÇBİR ŞEY OLMADAN BİR KÖY YERİNDE KORKUYU REPLİKSİZ BİR ŞEKİLDE TASARLA 8. ÖDEV • İZLENCEDE BELİRTİLEN FİLMİN SES BAKIMINDAN ANALİZİ | |
12 | • ÖDEVLERİN TARTIŞILMASI, ÖRNEK ÖDEVLER ÜZERİNDEN DEĞERLENDİRMELER • SİNEMADA OYUNCULUK SİNAMADA YÖNETMENLİK TARTIŞMA KONUSU: • YÖNETMEN KİME BENZER? 9. ÖDEV • ÜÇ KISTAS ÜZERİNDEN BİR FİLMİ YA DA YÖNETMENİN FİLMLERİNİZ İZLENİP ANALİZ EDİLMESİ | Oyunculuk film izleme |
13 | ÖDEVLERİN TARTIŞILMASI, ÖRNEK ÖDEVLER ÜZERİNDEN DEĞERLENDİRMELER FİLM ANALİZİ 10.ÖDEV: İZLENCEDE BELİRTİLEN FİLMİN SEÇİLEN ANALİZ METODUYLA ANALİZ EDİLMESİ |
Kaynak |
Bordwell, David & Kristin Thompson (2009). Film Sanatı. Çev: E. Yılmaz, E.S.Onat, Ankara: De Ki |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Medya ve Görsel Sanatlar disiplinlerinin temel kavramlarını bilir. | ||||||
2 | Medya ve Görsel Sanatlar disiplinlerinin temel kuramlarını bilir. | ||||||
3 | Medya ve Görsel Sanatlarda gerekli olan bilgisayar programlarını ve çoklu medya tekniklerini bilir. | ||||||
4 | Medya ve Görsel Sanatlarda gerekli olan estetik kuralları bilir. | ||||||
5 | Mesleki ve bilimsel çalışmalarda ulusal ve uluslararası etik kodlara bağlı kalacak şekilde hareket eder. | ||||||
6 | Kültürlerin sembol sistemlerini anlar. | ||||||
7 | Medya ve Görsel Sanatlar ile ilgili olguları boyutlarıyla analiz eder. | ||||||
8 | Kurumların/kişilerin ihtiyaçları doğrultusunda görsel tasarım sürecini planlar. | ||||||
9 | Kurumların/kişilerin ihtiyaçları doğrultusunda görsel iletişim sürecini gerçekleştirir. | ||||||
10 | Medya ve Görsel Sanatlar uygulamaları için gereken araç, yöntem ve teknikleri kullanır. | ||||||
11 | Gerçek, 2 Boyutlu ve 3 Boyutlu görüntü üretme, işleme ve değerlendirme becerisine sahiptir. | ||||||
12 | Yeni medya ortamlarında görsel tasarım tekniklerini uygular. | ||||||
13 | Tasarım konusunda estetik farkındalığa ve kavrayışa sahiptir. | ||||||
14 | Mesleğini “İş Sağlığı ve Güvenliği” kurallarını göz önünde bulundurarak gerçekleştirir. | ||||||
15 | Medya ve Görsel Sanatlar ile ilgili projelerde sorumluluk alarak ortaya çıkan sorunları çözer. | ||||||
16 | Medya ve Görsel Sanatlar disiplinlerine ve alt disiplinlerine ait kuramsal ve olgusal sorunları bilimsel yöntemlerle yayına dönüştürebilir. | ||||||
17 | Medya ve Görsel Sanatlar alanındaki gelişmeleri düzenli olarak takip ederek çalışmalarında etkin şekilde kullanır. | ||||||
18 | Türkçeyi bilimsel ve mesleki çalışmalarda akıcı ve doğru bir biçimde kullanır. | ||||||
19 | En az bir yabancı dili B1 seviyesinde okuyup anlayabilir. | ||||||
20 | Sosyal sorumluluk projeleri planlayarak görev alır. | ||||||
21 | Yapay zekayı (yapay öğrenme/makine öğrenimi) yaratım sürecine dahil eder. |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |