Ders Detayı
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
MEDYA VE ETİK | MGS3214886 | Bahar Dönemi | 3+0 | 3 | 5 |
Ders Programı | Salı 14:30-15:15 Salı 15:30-16:15 Salı 16:30-17:15 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üye. Doğa ÇÖL |
Dersi Verenler | Dr.Öğr.Üye. Doğa ÇÖL |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Bu ders, medya çalışmaları ile etik teori arasındaki kesişimi incelemekte, hem analitik hem de kıtasal geleneklerden faydalanmaktadır. Öğrenciler, medya üretimi, dağıtımı ve tüketiminin etik boyutlarını incelemek için temel felsefi metinlerle uğraşacaklar. Çeşitli etik açılardan çağdaş medya sorunlarını eleştirel olarak analiz ederek, toplum ve kültür için olan etkilerini değerlendirecekler. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Etik Nedir?,Faydacılık ve Sonuçsalcılık,Kant ve Ahlak,Erdem Etiği,Meta-etik,Öznelcilik,Görecilik,Ara sınav,Hakikat ve Olguların Aktarılması,Gizlilik, Gözetim ve Bilgi,Medya Sahipliği ve Etik Tüketim,İnternet,Etik Teorilerin Medya Pratiğine Entegre Edilmesi,Medya Etiğinde Güncel Konular ve Sonrası,Final Sınavı; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Felsefe tarihinde etik düşüncesini inceler ve bunları güncel medya sorunlarına uyarlar. | 10, 3, 4, 9 | E, L |
Ahlaki düşünceyi her yönden inceleyip araştırma yapar. Etik ikilemleri analiz eder. | 10, 9 | A, E |
Öğrenciler, haberler, reklamlar ve eğlence sektörü dahil olmak üzere medya içeriğinin etik boyutlarını değerlendirme yeteneği kazanır. | 10, 13, 14, 9 | C |
Medya üretimi ve tüketiminde yüksek etik standartları anlar ve teşvik eder. | 10, 12, 13, 9 | C, G |
Medya etiği ile ilgili yasal ve düzenleyici çerçeveleri kapsamlı bir şekilde araştırır ve buna uygun çalışır. | 10, 13, 9 | C, G |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 12: Problem Çözme Yöntemi, 13: Örnek Olay Yöntemi, 14: Bireysel Çalışma Yöntemi, 3: Probleme Dayalı Öğrenme Modeli, 4: Sorgulama Temelli Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav, C: Çoktan Seçmeli Sınav, E: Ödev, G: Kısa Sınav, L: Grup değerlendirme |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Etik Nedir? | Sandel, M. J. (2015). Adalet: Doğru olan nedir?. Bölüm 1. Kuçuradi, İ. (2018). Etik. Bölüm 1. |
2 | Faydacılık ve Sonuçsalcılık | Bernard Williams, Ahlak, Bölüm 10 - Faydacılık |
3 | Kant ve Ahlak | İmmanuel Kant, Pratik Aklın Eleştirisi, Türkiye Felsefe Kurumu |
4 | Erdem Etiği | Aristoteles, Nikomakhos'a Etik |
5 | Meta-etik | |
6 | Öznelcilik | Bernard Williams, Bölüm 4 - Öznelcilik |
7 | Görecilik | Bernard Williams, Bölüm 1 - Amoralist |
8 | Ara sınav | Tüm konuların gözden geçirilmesi. |
9 | Hakikat ve Olguların Aktarılması | Bölüm 7 - Ahlaki Standartlar ve İnsanın Ayırt Edici Özelliği |
10 | Gizlilik, Gözetim ve Bilgi | |
11 | Medya Sahipliği ve Etik Tüketim | Bölüm 9 - Ahlak Ne ile İlgilidir? |
12 | İnternet | |
13 | Etik Teorilerin Medya Pratiğine Entegre Edilmesi | Ele alınan teorileri karşılaştırma ve kıyaslama (amoralizm, sübjektivizm, rölativizm, faydacılık) |
14 | Medya Etiğinde Güncel Konular ve Sonrası | |
15 | Final Sınavı |
Kaynak |
Williams, B., & Aytış, A. (2021). Ahlak: Etiğe Bir Giriş. |
Aristoteles. (2014). Nikomakhos'a Etik (S. Babür, Çev.). Kant, I. (2019). Pratik Aklın Eleştirisi (I. Kuçuradi, Çev.). Türkiye Felsefe Kurumu Yayınları. Kant, I. (2019). Ahlak Metafiziğinin Temellendirilmesi (I. Kuçuradi, Çev.). Türkiye Felsefe Kurumu Yayınları. Mill, J. S. (2018). Faydacılık. İLETİŞİM YAYINLARI, Sandel, M. J. (2012). Adalet: Doğru Şeyi Yapmak. FELİX KİTAP. Williams, B. (2016). Etik ve Felsefenin Sınırları (A. Yılmaz, Çev.). Alfa Yayınları. Blackburn, S. (2018). Etik (S. Kılıç, Çev.). Dost Kitabevi. Kuçuradi, İ. (2018). Etik. Türkiye Felsefe Kurumu Yayınları. Kuçuradi, İ. (2019). Etik. Türkiye Felsefe Kurumu Yayınları. |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Medya ve Görsel Sanatlar disiplinlerinin temel kavramlarını bilir. | X | |||||
2 | Medya ve Görsel Sanatlar disiplinlerinin temel kuramlarını bilir. | ||||||
3 | Medya ve Görsel Sanatlarda gerekli olan bilgisayar programlarını ve çoklu medya tekniklerini bilir. | ||||||
4 | Medya ve Görsel Sanatlarda gerekli olan estetik kuralları bilir. | X | |||||
5 | Mesleki ve bilimsel çalışmalarda ulusal ve uluslararası etik kodlara bağlı kalacak şekilde hareket eder. | X | |||||
6 | Kültürlerin sembol sistemlerini anlar. | X | |||||
7 | Medya ve Görsel Sanatlar ile ilgili olguları boyutlarıyla analiz eder. | X | |||||
8 | Kurumların/kişilerin ihtiyaçları doğrultusunda görsel tasarım sürecini planlar. | ||||||
9 | Kurumların/kişilerin ihtiyaçları doğrultusunda görsel iletişim sürecini gerçekleştirir. | ||||||
10 | Medya ve Görsel Sanatlar uygulamaları için gereken araç, yöntem ve teknikleri kullanır. | ||||||
11 | Gerçek, 2 Boyutlu ve 3 Boyutlu görüntü üretme, işleme ve değerlendirme becerisine sahiptir. | ||||||
12 | Yeni medya ortamlarında görsel tasarım tekniklerini uygular. | ||||||
13 | Tasarım konusunda estetik farkındalığa ve kavrayışa sahiptir. | X | |||||
14 | Mesleğini “İş Sağlığı ve Güvenliği” kurallarını göz önünde bulundurarak gerçekleştirir. | X | |||||
15 | Medya ve Görsel Sanatlar ile ilgili projelerde sorumluluk alarak ortaya çıkan sorunları çözer. | X | |||||
16 | Medya ve Görsel Sanatlar disiplinlerine ve alt disiplinlerine ait kuramsal ve olgusal sorunları bilimsel yöntemlerle yayına dönüştürebilir. | X | |||||
17 | Medya ve Görsel Sanatlar alanındaki gelişmeleri düzenli olarak takip ederek çalışmalarında etkin şekilde kullanır. | X | |||||
18 | Türkçeyi bilimsel ve mesleki çalışmalarda akıcı ve doğru bir biçimde kullanır. | X | |||||
19 | En az bir yabancı dili B1 seviyesinde okuyup anlayabilir. | X | |||||
20 | Sosyal sorumluluk projeleri planlayarak görev alır. | X | |||||
21 | Yapay zekayı (yapay öğrenme/makine öğrenimi) yaratım sürecine dahil eder. |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |
AKTS / İşyükü Tablosu | ||||||
Etkinlik | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |||
Ders Saati | 14 | 3 | 42 | |||
Rehberli Problem Çözme | 5 | 15 | 75 | |||
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi | 4 | 2 | 8 | |||
Okul Dışı Diğer Faaliyetler | 0 | 0 | 0 | |||
Proje Sunumu / Seminer | 0 | 0 | 0 | |||
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı | 2 | 4 | 8 | |||
Ara Sınav ve Hazırlığı | 1 | 2 | 2 | |||
Genel Sınav ve Hazırlığı | 1 | 3 | 3 | |||
Performans Görevi, Bakım Planı | 0 | 0 | 0 | |||
Toplam İş Yükü (Saat) | 138 | |||||
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(138/30) | 5 | |||||
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır. |
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
MEDYA VE ETİK | MGS3214886 | Bahar Dönemi | 3+0 | 3 | 5 |
Ders Programı | Salı 14:30-15:15 Salı 15:30-16:15 Salı 16:30-17:15 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üye. Doğa ÇÖL |
Dersi Verenler | Dr.Öğr.Üye. Doğa ÇÖL |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Bu ders, medya çalışmaları ile etik teori arasındaki kesişimi incelemekte, hem analitik hem de kıtasal geleneklerden faydalanmaktadır. Öğrenciler, medya üretimi, dağıtımı ve tüketiminin etik boyutlarını incelemek için temel felsefi metinlerle uğraşacaklar. Çeşitli etik açılardan çağdaş medya sorunlarını eleştirel olarak analiz ederek, toplum ve kültür için olan etkilerini değerlendirecekler. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Etik Nedir?,Faydacılık ve Sonuçsalcılık,Kant ve Ahlak,Erdem Etiği,Meta-etik,Öznelcilik,Görecilik,Ara sınav,Hakikat ve Olguların Aktarılması,Gizlilik, Gözetim ve Bilgi,Medya Sahipliği ve Etik Tüketim,İnternet,Etik Teorilerin Medya Pratiğine Entegre Edilmesi,Medya Etiğinde Güncel Konular ve Sonrası,Final Sınavı; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Felsefe tarihinde etik düşüncesini inceler ve bunları güncel medya sorunlarına uyarlar. | 10, 3, 4, 9 | E, L |
Ahlaki düşünceyi her yönden inceleyip araştırma yapar. Etik ikilemleri analiz eder. | 10, 9 | A, E |
Öğrenciler, haberler, reklamlar ve eğlence sektörü dahil olmak üzere medya içeriğinin etik boyutlarını değerlendirme yeteneği kazanır. | 10, 13, 14, 9 | C |
Medya üretimi ve tüketiminde yüksek etik standartları anlar ve teşvik eder. | 10, 12, 13, 9 | C, G |
Medya etiği ile ilgili yasal ve düzenleyici çerçeveleri kapsamlı bir şekilde araştırır ve buna uygun çalışır. | 10, 13, 9 | C, G |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 12: Problem Çözme Yöntemi, 13: Örnek Olay Yöntemi, 14: Bireysel Çalışma Yöntemi, 3: Probleme Dayalı Öğrenme Modeli, 4: Sorgulama Temelli Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav, C: Çoktan Seçmeli Sınav, E: Ödev, G: Kısa Sınav, L: Grup değerlendirme |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Etik Nedir? | Sandel, M. J. (2015). Adalet: Doğru olan nedir?. Bölüm 1. Kuçuradi, İ. (2018). Etik. Bölüm 1. |
2 | Faydacılık ve Sonuçsalcılık | Bernard Williams, Ahlak, Bölüm 10 - Faydacılık |
3 | Kant ve Ahlak | İmmanuel Kant, Pratik Aklın Eleştirisi, Türkiye Felsefe Kurumu |
4 | Erdem Etiği | Aristoteles, Nikomakhos'a Etik |
5 | Meta-etik | |
6 | Öznelcilik | Bernard Williams, Bölüm 4 - Öznelcilik |
7 | Görecilik | Bernard Williams, Bölüm 1 - Amoralist |
8 | Ara sınav | Tüm konuların gözden geçirilmesi. |
9 | Hakikat ve Olguların Aktarılması | Bölüm 7 - Ahlaki Standartlar ve İnsanın Ayırt Edici Özelliği |
10 | Gizlilik, Gözetim ve Bilgi | |
11 | Medya Sahipliği ve Etik Tüketim | Bölüm 9 - Ahlak Ne ile İlgilidir? |
12 | İnternet | |
13 | Etik Teorilerin Medya Pratiğine Entegre Edilmesi | Ele alınan teorileri karşılaştırma ve kıyaslama (amoralizm, sübjektivizm, rölativizm, faydacılık) |
14 | Medya Etiğinde Güncel Konular ve Sonrası | |
15 | Final Sınavı |
Kaynak |
Williams, B., & Aytış, A. (2021). Ahlak: Etiğe Bir Giriş. |
Aristoteles. (2014). Nikomakhos'a Etik (S. Babür, Çev.). Kant, I. (2019). Pratik Aklın Eleştirisi (I. Kuçuradi, Çev.). Türkiye Felsefe Kurumu Yayınları. Kant, I. (2019). Ahlak Metafiziğinin Temellendirilmesi (I. Kuçuradi, Çev.). Türkiye Felsefe Kurumu Yayınları. Mill, J. S. (2018). Faydacılık. İLETİŞİM YAYINLARI, Sandel, M. J. (2012). Adalet: Doğru Şeyi Yapmak. FELİX KİTAP. Williams, B. (2016). Etik ve Felsefenin Sınırları (A. Yılmaz, Çev.). Alfa Yayınları. Blackburn, S. (2018). Etik (S. Kılıç, Çev.). Dost Kitabevi. Kuçuradi, İ. (2018). Etik. Türkiye Felsefe Kurumu Yayınları. Kuçuradi, İ. (2019). Etik. Türkiye Felsefe Kurumu Yayınları. |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Medya ve Görsel Sanatlar disiplinlerinin temel kavramlarını bilir. | X | |||||
2 | Medya ve Görsel Sanatlar disiplinlerinin temel kuramlarını bilir. | ||||||
3 | Medya ve Görsel Sanatlarda gerekli olan bilgisayar programlarını ve çoklu medya tekniklerini bilir. | ||||||
4 | Medya ve Görsel Sanatlarda gerekli olan estetik kuralları bilir. | X | |||||
5 | Mesleki ve bilimsel çalışmalarda ulusal ve uluslararası etik kodlara bağlı kalacak şekilde hareket eder. | X | |||||
6 | Kültürlerin sembol sistemlerini anlar. | X | |||||
7 | Medya ve Görsel Sanatlar ile ilgili olguları boyutlarıyla analiz eder. | X | |||||
8 | Kurumların/kişilerin ihtiyaçları doğrultusunda görsel tasarım sürecini planlar. | ||||||
9 | Kurumların/kişilerin ihtiyaçları doğrultusunda görsel iletişim sürecini gerçekleştirir. | ||||||
10 | Medya ve Görsel Sanatlar uygulamaları için gereken araç, yöntem ve teknikleri kullanır. | ||||||
11 | Gerçek, 2 Boyutlu ve 3 Boyutlu görüntü üretme, işleme ve değerlendirme becerisine sahiptir. | ||||||
12 | Yeni medya ortamlarında görsel tasarım tekniklerini uygular. | ||||||
13 | Tasarım konusunda estetik farkındalığa ve kavrayışa sahiptir. | X | |||||
14 | Mesleğini “İş Sağlığı ve Güvenliği” kurallarını göz önünde bulundurarak gerçekleştirir. | X | |||||
15 | Medya ve Görsel Sanatlar ile ilgili projelerde sorumluluk alarak ortaya çıkan sorunları çözer. | X | |||||
16 | Medya ve Görsel Sanatlar disiplinlerine ve alt disiplinlerine ait kuramsal ve olgusal sorunları bilimsel yöntemlerle yayına dönüştürebilir. | X | |||||
17 | Medya ve Görsel Sanatlar alanındaki gelişmeleri düzenli olarak takip ederek çalışmalarında etkin şekilde kullanır. | X | |||||
18 | Türkçeyi bilimsel ve mesleki çalışmalarda akıcı ve doğru bir biçimde kullanır. | X | |||||
19 | En az bir yabancı dili B1 seviyesinde okuyup anlayabilir. | X | |||||
20 | Sosyal sorumluluk projeleri planlayarak görev alır. | X | |||||
21 | Yapay zekayı (yapay öğrenme/makine öğrenimi) yaratım sürecine dahil eder. |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |