Ders Detayı
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
EKONOMİYE GİRİŞ | MGS2250480 | Bahar Dönemi | 3+0 | 3 | 5 |
Ders Programı | Çarşamba 14:30-15:15 Çarşamba 15:30-16:15 Çarşamba 16:30-17:15 Cumartesi 14:30-15:15 Cumartesi 15:30-16:15 Cumartesi 16:30-17:15 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. Yusuf ÖZKIR |
Dersi Verenler | Dr.Öğr.Üye. Muhammed Akif ALBAYRAK |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Bu dersin amacı, öğrencilere Türkiye ve dünya ekonomisiyle ilgili genel bir anlayış kazandırmaktır. Öğrenciler, arz ve talep, piyasa dengesi, enflasyon, işsizlik gibi temel ekonomik terim ve kavramları öğrenirler. |
Dersin İçeriği | Bu ders; İktisadi Düşüncenin Evrimi: (Neo)Klasik İktisat ve Keynesçi İktisat (Şenses, ss. 57-104) ,1950’den Günümüze Küresel Ekonomik Sistemin Dönüşümü,Fayda/Maliyet Analizi, Fırsat Maliyeti, Talep-Arz (Şenses, ss. 433-445),Arz-Talep Dengesi, Tavan-Taban Fiyat ve Esneklik,Piyasa Türleri ve Özellikleri I: Tam Rekabet ve Monopol ,Piyasa Türleri ve Özellikleri II: Monopolcü Rekabet ve Oligopol,Milli Gelir,Para, Enflasyon ve Merkez Bankacılığı,Para Politikası ve Maliye Politikası ,İstihdam ve İşsizlik ,Dış Ticaret, Ödemeler Dengesi ve Döviz Kuru ,Dünya Ekonomisi ,Türkiye Ekonomisi ,Genel değerlendirme; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Piyasaları karşılaştırır. | 10, 16, 9 | A |
Piyasa fiyatlarının oluşumunu analiz eder. | 10, 16, 9 | A |
Piyasa türlerini tanımlar. | 10, 16, 9 | A |
Piyasaları değerlendirebilecektir. | 10, 16, 9 | A |
Üretim maliyetleri ve karı hesaplar. | 16, 9 | A |
Bütçe kısıtların etkisini çözümler. | 10, 16, 9 | A |
Fayda kavramını çözümler. | 10, 16, 9 | A |
Tüketici ve firma davranışlarını çözümler. | 10, 16, 9 | A |
Kamu politikaların etkilerini değerlendirir. | 10, 16, 9 | A |
Fiyat ve miktarı etkileyen faktörleri çözümler. | 10, 16, 9 | A |
Ekonomide fiyat ve miktar oluşumunu açıklar. | 10, 16, 9 | A |
Bu kavramları gerçek hayatla ilişkilendirir. | 10, 16, 9 | A |
Temel kavramları tanımlar. | 10, 16, 9 | A |
İktisat biliminin dayandığı temel ilkeleri anlatabilir. | 10, 16, 9 | A |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | İktisadi Düşüncenin Evrimi: (Neo)Klasik İktisat ve Keynesçi İktisat (Şenses, ss. 57-104) | |
2 | 1950’den Günümüze Küresel Ekonomik Sistemin Dönüşümü | |
3 | Fayda/Maliyet Analizi, Fırsat Maliyeti, Talep-Arz (Şenses, ss. 433-445) | Şenses, pp. 433-445 |
4 | Arz-Talep Dengesi, Tavan-Taban Fiyat ve Esneklik | (Şenses, ss. 445-466) |
5 | Piyasa Türleri ve Özellikleri I: Tam Rekabet ve Monopol | (Şenses, ss. 480-513) |
6 | Piyasa Türleri ve Özellikleri II: Monopolcü Rekabet ve Oligopol | (Şenses, ss. 480-513) |
7 | Milli Gelir | Şenses, ss. 513-528 |
8 | Para, Enflasyon ve Merkez Bankacılığı | Şenses, ss. 537-548) |
9 | Para Politikası ve Maliye Politikası | Şenses, ss. 548-567) |
10 | İstihdam ve İşsizlik | (Şenses, pp. 567-578) |
11 | Dış Ticaret, Ödemeler Dengesi ve Döviz Kuru | (Şenses, ss. 578-595) |
12 | Dünya Ekonomisi | Şenses, ss. 137-148 ve 157-176) |
13 | Türkiye Ekonomisi | (Şenses, ss. 236-290) |
14 | Genel değerlendirme |
Kaynak |
- Ha-Joon Chang, Ekonomi Rehberi, Say Yayınları, 2016. - Ha-Joon Chang, Kapitalizm Hakkında Size Söylenmeyen 23 Şey, Say Yayınları, 2015. - Ha-Joon Chang, Sanayileşmenin Gizli Tarihi, Efil Yayınevi, 2015. |
Fikret Şenses, İktisada (Farklı Bir) Giriş, İletişim Yayınları, 2017. |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Medya ve Görsel Sanatlar disiplinlerinin temel kavramlarını bilir. | ||||||
2 | Medya ve Görsel Sanatlar disiplinlerinin temel kuramlarını bilir. | ||||||
3 | Medya ve Görsel Sanatlarda gerekli olan bilgisayar programlarını ve çoklu medya tekniklerini bilir. | ||||||
4 | Medya ve Görsel Sanatlarda gerekli olan estetik kuralları bilir. | ||||||
5 | Mesleki ve bilimsel çalışmalarda ulusal ve uluslararası etik kodlara bağlı kalacak şekilde hareket eder. | ||||||
6 | Kültürlerin sembol sistemlerini anlar. | ||||||
7 | Medya ve Görsel Sanatlar ile ilgili olguları boyutlarıyla analiz eder. | ||||||
8 | Kurumların/kişilerin ihtiyaçları doğrultusunda görsel tasarım sürecini planlar. | ||||||
9 | Kurumların/kişilerin ihtiyaçları doğrultusunda görsel iletişim sürecini gerçekleştirir. | ||||||
10 | Medya ve Görsel Sanatlar uygulamaları için gereken araç, yöntem ve teknikleri kullanır. | ||||||
11 | Gerçek, 2 Boyutlu ve 3 Boyutlu görüntü üretme, işleme ve değerlendirme becerisine sahiptir. | ||||||
12 | Yeni medya ortamlarında görsel tasarım tekniklerini uygular. | ||||||
13 | Tasarım konusunda estetik farkındalığa ve kavrayışa sahiptir. | ||||||
14 | Mesleğini “İş Sağlığı ve Güvenliği” kurallarını göz önünde bulundurarak gerçekleştirir. | ||||||
15 | Medya ve Görsel Sanatlar ile ilgili projelerde sorumluluk alarak ortaya çıkan sorunları çözer. | ||||||
16 | Medya ve Görsel Sanatlar disiplinlerine ve alt disiplinlerine ait kuramsal ve olgusal sorunları bilimsel yöntemlerle yayına dönüştürebilir. | ||||||
17 | Medya ve Görsel Sanatlar alanındaki gelişmeleri düzenli olarak takip ederek çalışmalarında etkin şekilde kullanır. | ||||||
18 | Türkçeyi bilimsel ve mesleki çalışmalarda akıcı ve doğru bir biçimde kullanır. | ||||||
19 | En az bir yabancı dili B1 seviyesinde okuyup anlayabilir. | ||||||
20 | Sosyal sorumluluk projeleri planlayarak görev alır. | ||||||
21 | Yapay zekayı (yapay öğrenme/makine öğrenimi) yaratım sürecine dahil eder. |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |
AKTS / İşyükü Tablosu | ||||||
Etkinlik | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |||
Ders Saati | 14 | 3 | 42 | |||
Rehberli Problem Çözme | 2 | 10 | 20 | |||
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi | 2 | 10 | 20 | |||
Okul Dışı Diğer Faaliyetler | 0 | 0 | 0 | |||
Proje Sunumu / Seminer | 0 | 0 | 0 | |||
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı | 1 | 10 | 10 | |||
Ara Sınav ve Hazırlığı | 1 | 20 | 20 | |||
Genel Sınav ve Hazırlığı | 1 | 30 | 30 | |||
Performans Görevi, Bakım Planı | 0 | 0 | 0 | |||
Toplam İş Yükü (Saat) | 142 | |||||
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(142/30) | 5 | |||||
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır. |
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
EKONOMİYE GİRİŞ | MGS2250480 | Bahar Dönemi | 3+0 | 3 | 5 |
Ders Programı | Çarşamba 14:30-15:15 Çarşamba 15:30-16:15 Çarşamba 16:30-17:15 Cumartesi 14:30-15:15 Cumartesi 15:30-16:15 Cumartesi 16:30-17:15 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. Yusuf ÖZKIR |
Dersi Verenler | Dr.Öğr.Üye. Muhammed Akif ALBAYRAK |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Bu dersin amacı, öğrencilere Türkiye ve dünya ekonomisiyle ilgili genel bir anlayış kazandırmaktır. Öğrenciler, arz ve talep, piyasa dengesi, enflasyon, işsizlik gibi temel ekonomik terim ve kavramları öğrenirler. |
Dersin İçeriği | Bu ders; İktisadi Düşüncenin Evrimi: (Neo)Klasik İktisat ve Keynesçi İktisat (Şenses, ss. 57-104) ,1950’den Günümüze Küresel Ekonomik Sistemin Dönüşümü,Fayda/Maliyet Analizi, Fırsat Maliyeti, Talep-Arz (Şenses, ss. 433-445),Arz-Talep Dengesi, Tavan-Taban Fiyat ve Esneklik,Piyasa Türleri ve Özellikleri I: Tam Rekabet ve Monopol ,Piyasa Türleri ve Özellikleri II: Monopolcü Rekabet ve Oligopol,Milli Gelir,Para, Enflasyon ve Merkez Bankacılığı,Para Politikası ve Maliye Politikası ,İstihdam ve İşsizlik ,Dış Ticaret, Ödemeler Dengesi ve Döviz Kuru ,Dünya Ekonomisi ,Türkiye Ekonomisi ,Genel değerlendirme; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Piyasaları karşılaştırır. | 10, 16, 9 | A |
Piyasa fiyatlarının oluşumunu analiz eder. | 10, 16, 9 | A |
Piyasa türlerini tanımlar. | 10, 16, 9 | A |
Piyasaları değerlendirebilecektir. | 10, 16, 9 | A |
Üretim maliyetleri ve karı hesaplar. | 16, 9 | A |
Bütçe kısıtların etkisini çözümler. | 10, 16, 9 | A |
Fayda kavramını çözümler. | 10, 16, 9 | A |
Tüketici ve firma davranışlarını çözümler. | 10, 16, 9 | A |
Kamu politikaların etkilerini değerlendirir. | 10, 16, 9 | A |
Fiyat ve miktarı etkileyen faktörleri çözümler. | 10, 16, 9 | A |
Ekonomide fiyat ve miktar oluşumunu açıklar. | 10, 16, 9 | A |
Bu kavramları gerçek hayatla ilişkilendirir. | 10, 16, 9 | A |
Temel kavramları tanımlar. | 10, 16, 9 | A |
İktisat biliminin dayandığı temel ilkeleri anlatabilir. | 10, 16, 9 | A |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | İktisadi Düşüncenin Evrimi: (Neo)Klasik İktisat ve Keynesçi İktisat (Şenses, ss. 57-104) | |
2 | 1950’den Günümüze Küresel Ekonomik Sistemin Dönüşümü | |
3 | Fayda/Maliyet Analizi, Fırsat Maliyeti, Talep-Arz (Şenses, ss. 433-445) | Şenses, pp. 433-445 |
4 | Arz-Talep Dengesi, Tavan-Taban Fiyat ve Esneklik | (Şenses, ss. 445-466) |
5 | Piyasa Türleri ve Özellikleri I: Tam Rekabet ve Monopol | (Şenses, ss. 480-513) |
6 | Piyasa Türleri ve Özellikleri II: Monopolcü Rekabet ve Oligopol | (Şenses, ss. 480-513) |
7 | Milli Gelir | Şenses, ss. 513-528 |
8 | Para, Enflasyon ve Merkez Bankacılığı | Şenses, ss. 537-548) |
9 | Para Politikası ve Maliye Politikası | Şenses, ss. 548-567) |
10 | İstihdam ve İşsizlik | (Şenses, pp. 567-578) |
11 | Dış Ticaret, Ödemeler Dengesi ve Döviz Kuru | (Şenses, ss. 578-595) |
12 | Dünya Ekonomisi | Şenses, ss. 137-148 ve 157-176) |
13 | Türkiye Ekonomisi | (Şenses, ss. 236-290) |
14 | Genel değerlendirme |
Kaynak |
- Ha-Joon Chang, Ekonomi Rehberi, Say Yayınları, 2016. - Ha-Joon Chang, Kapitalizm Hakkında Size Söylenmeyen 23 Şey, Say Yayınları, 2015. - Ha-Joon Chang, Sanayileşmenin Gizli Tarihi, Efil Yayınevi, 2015. |
Fikret Şenses, İktisada (Farklı Bir) Giriş, İletişim Yayınları, 2017. |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Medya ve Görsel Sanatlar disiplinlerinin temel kavramlarını bilir. | ||||||
2 | Medya ve Görsel Sanatlar disiplinlerinin temel kuramlarını bilir. | ||||||
3 | Medya ve Görsel Sanatlarda gerekli olan bilgisayar programlarını ve çoklu medya tekniklerini bilir. | ||||||
4 | Medya ve Görsel Sanatlarda gerekli olan estetik kuralları bilir. | ||||||
5 | Mesleki ve bilimsel çalışmalarda ulusal ve uluslararası etik kodlara bağlı kalacak şekilde hareket eder. | ||||||
6 | Kültürlerin sembol sistemlerini anlar. | ||||||
7 | Medya ve Görsel Sanatlar ile ilgili olguları boyutlarıyla analiz eder. | ||||||
8 | Kurumların/kişilerin ihtiyaçları doğrultusunda görsel tasarım sürecini planlar. | ||||||
9 | Kurumların/kişilerin ihtiyaçları doğrultusunda görsel iletişim sürecini gerçekleştirir. | ||||||
10 | Medya ve Görsel Sanatlar uygulamaları için gereken araç, yöntem ve teknikleri kullanır. | ||||||
11 | Gerçek, 2 Boyutlu ve 3 Boyutlu görüntü üretme, işleme ve değerlendirme becerisine sahiptir. | ||||||
12 | Yeni medya ortamlarında görsel tasarım tekniklerini uygular. | ||||||
13 | Tasarım konusunda estetik farkındalığa ve kavrayışa sahiptir. | ||||||
14 | Mesleğini “İş Sağlığı ve Güvenliği” kurallarını göz önünde bulundurarak gerçekleştirir. | ||||||
15 | Medya ve Görsel Sanatlar ile ilgili projelerde sorumluluk alarak ortaya çıkan sorunları çözer. | ||||||
16 | Medya ve Görsel Sanatlar disiplinlerine ve alt disiplinlerine ait kuramsal ve olgusal sorunları bilimsel yöntemlerle yayına dönüştürebilir. | ||||||
17 | Medya ve Görsel Sanatlar alanındaki gelişmeleri düzenli olarak takip ederek çalışmalarında etkin şekilde kullanır. | ||||||
18 | Türkçeyi bilimsel ve mesleki çalışmalarda akıcı ve doğru bir biçimde kullanır. | ||||||
19 | En az bir yabancı dili B1 seviyesinde okuyup anlayabilir. | ||||||
20 | Sosyal sorumluluk projeleri planlayarak görev alır. | ||||||
21 | Yapay zekayı (yapay öğrenme/makine öğrenimi) yaratım sürecine dahil eder. |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |