Ders Detayı
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
HABER UYGULAMALARI | MGS2211618 | Bahar Dönemi | 2+1 | 2,5 | 5 |
Ders Programı | Perşembe 09:00-09:45 Perşembe 10:00-10:45 Perşembe 11:00-11:45 Cumartesi 09:00-09:45 Cumartesi 10:00-10:45 Cumartesi 11:00-11:45 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Programa Bağlı Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. Başak GEZMEN |
Dersi Verenler | Öğr.Gör.Dr. Gökhan KAVAK |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Haberin teknik olarak nasıl yazılacağı kapsamında gazete, dergi ve internet için haber takibi, yazımı ve sayfa ya da katmana nasıl yerleştirileceği uygulamalı olarak incelenmektedir. Geleneksel haberciliğin kavranması ve içselleştirilmesi açısından temel bilgileri sağlamayı amaçlar. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Haber tanımları ve haber öğeleri,Haber toplama sürecindeki kaynaklar,haberciliğin temel unsurları,Haber üretim aşamaları,Haber yapısının temel özellikleri,Haber yazma kuralları ,Muhabirinin haber yazarken dikkat etmesi gereken noktalar,Haberde redaksiyon,Haber Girişleri,Haber girişleri ve başlıklar,spot,Haberde denge kuralı,Haber yazma çalışmaları,Haber yazma çalışmaları,Haber yazma çalışmaları,Haber yazma çalışmaları; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Haber temel kurallarına göre haber yazar. | 13, 14 | A, E |
Haber yazma konusundaki teorik bilgilerini uygular | 9 | F, G |
Haber değerlerini dikkate alarak haber öğelerini analiz eder. | 13 | A, E |
Güncel haberleri okur, anlar ve yorumlar. | 10, 16, 9 | D, E |
Haberin kitleler üzerindeki etkisini bilir. | 10, 14, 16, 9 | A, E |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 13: Örnek Olay Yöntemi, 14: Bireysel Çalışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav, D: Sözlü Sınav, E: Ödev, F: Proje Görevi, G: Kısa Sınav |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Haber tanımları ve haber öğeleri | Güncel haber araştırmaları yapma |
2 | Haber toplama sürecindeki kaynaklar,haberciliğin temel unsurları | Güncel haber araştırmaları yapma |
3 | Haber üretim aşamaları | Güncel haber araştırmaları yapma |
4 | Haber yapısının temel özellikleri | Güncel haber araştırmaları yapma |
5 | Haber yazma kuralları | Güncel haber araştırmaları yapma |
6 | Muhabirinin haber yazarken dikkat etmesi gereken noktalar | Güncel haber araştırmaları yapma |
7 | Haberde redaksiyon | Güncel haber araştırmaları yapma |
8 | Haber Girişleri | Güncel haber araştırmaları yapma |
9 | Haber girişleri ve başlıklar,spot | Güncel haber araştırmaları yapma |
10 | Haberde denge kuralı | Güncel haber araştırmaları yapma |
11 | Haber yazma çalışmaları | Güncel haber araştırmaları yapma |
12 | Haber yazma çalışmaları | Güncel haber araştırmaları yapma |
13 | Haber yazma çalışmaları | Güncel haber araştırmaları yapma |
14 | Haber yazma çalışmaları | Güncel haber araştırmaları yapma |
Kaynak |
Atilla Girgin, Haber Yazmak, Der Yayınları, 2002 Anadolu Ajansı, Muhabir, 2017 |
Habercinin El Kitabı, Gazetecilik ve Habercilik, Derleyen Sevda Alankuş, IPS İletişim Vakfı Yayınları, 2003 Nevzat Kızılcan, Örneklerle Gazetecilik, Gazeteciler Cemiyeti Yayınları, 1988. |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Medya ve Görsel Sanatlar disiplinlerinin temel kavramlarını bilir. | X | |||||
2 | Medya ve Görsel Sanatlar disiplinlerinin temel kuramlarını bilir. | X | |||||
3 | Medya ve Görsel Sanatlarda gerekli olan bilgisayar programlarını ve çoklu medya tekniklerini bilir. | ||||||
4 | Medya ve Görsel Sanatlarda gerekli olan estetik kuralları bilir. | ||||||
5 | Mesleki ve bilimsel çalışmalarda ulusal ve uluslararası etik kodlara bağlı kalacak şekilde hareket eder. | ||||||
6 | Kültürlerin sembol sistemlerini anlar. | ||||||
7 | Medya ve Görsel Sanatlar ile ilgili olguları boyutlarıyla analiz eder. | ||||||
8 | Kurumların/kişilerin ihtiyaçları doğrultusunda görsel tasarım sürecini planlar. | X | |||||
9 | Kurumların/kişilerin ihtiyaçları doğrultusunda görsel iletişim sürecini gerçekleştirir. | X | |||||
10 | Medya ve Görsel Sanatlar uygulamaları için gereken araç, yöntem ve teknikleri kullanır. | X | |||||
11 | Gerçek, 2 Boyutlu ve 3 Boyutlu görüntü üretme, işleme ve değerlendirme becerisine sahiptir. | ||||||
12 | Yeni medya ortamlarında görsel tasarım tekniklerini uygular. | X | |||||
13 | Tasarım konusunda estetik farkındalığa ve kavrayışa sahiptir. | X | |||||
14 | Mesleğini “İş Sağlığı ve Güvenliği” kurallarını göz önünde bulundurarak gerçekleştirir. | ||||||
15 | Medya ve Görsel Sanatlar ile ilgili projelerde sorumluluk alarak ortaya çıkan sorunları çözer. | X | |||||
16 | Medya ve Görsel Sanatlar disiplinlerine ve alt disiplinlerine ait kuramsal ve olgusal sorunları bilimsel yöntemlerle yayına dönüştürebilir. | X | |||||
17 | Medya ve Görsel Sanatlar alanındaki gelişmeleri düzenli olarak takip ederek çalışmalarında etkin şekilde kullanır. | X | |||||
18 | Türkçeyi bilimsel ve mesleki çalışmalarda akıcı ve doğru bir biçimde kullanır. | ||||||
19 | En az bir yabancı dili B1 seviyesinde okuyup anlayabilir. | ||||||
20 | Sosyal sorumluluk projeleri planlayarak görev alır. | ||||||
21 | Yapay zekayı (yapay öğrenme/makine öğrenimi) yaratım sürecine dahil eder. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |
AKTS / İşyükü Tablosu | ||||||
Etkinlik | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |||
Ders Saati | 14 | 3 | 42 | |||
Rehberli Problem Çözme | 0 | 0 | 0 | |||
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi | 0 | 0 | 0 | |||
Okul Dışı Diğer Faaliyetler | 14 | 2 | 28 | |||
Proje Sunumu / Seminer | 0 | 0 | 0 | |||
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Ara Sınav ve Hazırlığı | 1 | 20 | 20 | |||
Genel Sınav ve Hazırlığı | 1 | 20 | 20 | |||
Performans Görevi, Bakım Planı | 2 | 20 | 40 | |||
Toplam İş Yükü (Saat) | 150 | |||||
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(150/30) | 5 | |||||
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır. |
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
HABER UYGULAMALARI | MGS2211618 | Bahar Dönemi | 2+1 | 2,5 | 5 |
Ders Programı | Perşembe 09:00-09:45 Perşembe 10:00-10:45 Perşembe 11:00-11:45 Cumartesi 09:00-09:45 Cumartesi 10:00-10:45 Cumartesi 11:00-11:45 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Programa Bağlı Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. Başak GEZMEN |
Dersi Verenler | Öğr.Gör.Dr. Gökhan KAVAK |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Haberin teknik olarak nasıl yazılacağı kapsamında gazete, dergi ve internet için haber takibi, yazımı ve sayfa ya da katmana nasıl yerleştirileceği uygulamalı olarak incelenmektedir. Geleneksel haberciliğin kavranması ve içselleştirilmesi açısından temel bilgileri sağlamayı amaçlar. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Haber tanımları ve haber öğeleri,Haber toplama sürecindeki kaynaklar,haberciliğin temel unsurları,Haber üretim aşamaları,Haber yapısının temel özellikleri,Haber yazma kuralları ,Muhabirinin haber yazarken dikkat etmesi gereken noktalar,Haberde redaksiyon,Haber Girişleri,Haber girişleri ve başlıklar,spot,Haberde denge kuralı,Haber yazma çalışmaları,Haber yazma çalışmaları,Haber yazma çalışmaları,Haber yazma çalışmaları; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Haber temel kurallarına göre haber yazar. | 13, 14 | A, E |
Haber yazma konusundaki teorik bilgilerini uygular | 9 | F, G |
Haber değerlerini dikkate alarak haber öğelerini analiz eder. | 13 | A, E |
Güncel haberleri okur, anlar ve yorumlar. | 10, 16, 9 | D, E |
Haberin kitleler üzerindeki etkisini bilir. | 10, 14, 16, 9 | A, E |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 13: Örnek Olay Yöntemi, 14: Bireysel Çalışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav, D: Sözlü Sınav, E: Ödev, F: Proje Görevi, G: Kısa Sınav |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Haber tanımları ve haber öğeleri | Güncel haber araştırmaları yapma |
2 | Haber toplama sürecindeki kaynaklar,haberciliğin temel unsurları | Güncel haber araştırmaları yapma |
3 | Haber üretim aşamaları | Güncel haber araştırmaları yapma |
4 | Haber yapısının temel özellikleri | Güncel haber araştırmaları yapma |
5 | Haber yazma kuralları | Güncel haber araştırmaları yapma |
6 | Muhabirinin haber yazarken dikkat etmesi gereken noktalar | Güncel haber araştırmaları yapma |
7 | Haberde redaksiyon | Güncel haber araştırmaları yapma |
8 | Haber Girişleri | Güncel haber araştırmaları yapma |
9 | Haber girişleri ve başlıklar,spot | Güncel haber araştırmaları yapma |
10 | Haberde denge kuralı | Güncel haber araştırmaları yapma |
11 | Haber yazma çalışmaları | Güncel haber araştırmaları yapma |
12 | Haber yazma çalışmaları | Güncel haber araştırmaları yapma |
13 | Haber yazma çalışmaları | Güncel haber araştırmaları yapma |
14 | Haber yazma çalışmaları | Güncel haber araştırmaları yapma |
Kaynak |
Atilla Girgin, Haber Yazmak, Der Yayınları, 2002 Anadolu Ajansı, Muhabir, 2017 |
Habercinin El Kitabı, Gazetecilik ve Habercilik, Derleyen Sevda Alankuş, IPS İletişim Vakfı Yayınları, 2003 Nevzat Kızılcan, Örneklerle Gazetecilik, Gazeteciler Cemiyeti Yayınları, 1988. |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Medya ve Görsel Sanatlar disiplinlerinin temel kavramlarını bilir. | X | |||||
2 | Medya ve Görsel Sanatlar disiplinlerinin temel kuramlarını bilir. | X | |||||
3 | Medya ve Görsel Sanatlarda gerekli olan bilgisayar programlarını ve çoklu medya tekniklerini bilir. | ||||||
4 | Medya ve Görsel Sanatlarda gerekli olan estetik kuralları bilir. | ||||||
5 | Mesleki ve bilimsel çalışmalarda ulusal ve uluslararası etik kodlara bağlı kalacak şekilde hareket eder. | ||||||
6 | Kültürlerin sembol sistemlerini anlar. | ||||||
7 | Medya ve Görsel Sanatlar ile ilgili olguları boyutlarıyla analiz eder. | ||||||
8 | Kurumların/kişilerin ihtiyaçları doğrultusunda görsel tasarım sürecini planlar. | X | |||||
9 | Kurumların/kişilerin ihtiyaçları doğrultusunda görsel iletişim sürecini gerçekleştirir. | X | |||||
10 | Medya ve Görsel Sanatlar uygulamaları için gereken araç, yöntem ve teknikleri kullanır. | X | |||||
11 | Gerçek, 2 Boyutlu ve 3 Boyutlu görüntü üretme, işleme ve değerlendirme becerisine sahiptir. | ||||||
12 | Yeni medya ortamlarında görsel tasarım tekniklerini uygular. | X | |||||
13 | Tasarım konusunda estetik farkındalığa ve kavrayışa sahiptir. | X | |||||
14 | Mesleğini “İş Sağlığı ve Güvenliği” kurallarını göz önünde bulundurarak gerçekleştirir. | ||||||
15 | Medya ve Görsel Sanatlar ile ilgili projelerde sorumluluk alarak ortaya çıkan sorunları çözer. | X | |||||
16 | Medya ve Görsel Sanatlar disiplinlerine ve alt disiplinlerine ait kuramsal ve olgusal sorunları bilimsel yöntemlerle yayına dönüştürebilir. | X | |||||
17 | Medya ve Görsel Sanatlar alanındaki gelişmeleri düzenli olarak takip ederek çalışmalarında etkin şekilde kullanır. | X | |||||
18 | Türkçeyi bilimsel ve mesleki çalışmalarda akıcı ve doğru bir biçimde kullanır. | ||||||
19 | En az bir yabancı dili B1 seviyesinde okuyup anlayabilir. | ||||||
20 | Sosyal sorumluluk projeleri planlayarak görev alır. | ||||||
21 | Yapay zekayı (yapay öğrenme/makine öğrenimi) yaratım sürecine dahil eder. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |