Ders Detayı
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
SANAT KURAMLARI | MGS2252420 | Bahar Dönemi | 3+0 | 3 | 5 |
Ders Programı | Pazartesi 14:30-15:15 Pazartesi 15:30-16:15 Pazartesi 16:30-17:15 Cumartesi 14:30-15:15 Cumartesi 15:30-16:15 Cumartesi 16:30-17:15 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üye. Doğa ÇÖL |
Dersi Verenler | Dr.Öğr.Üye. Doğa ÇÖL |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Bu dersin amacı, klasik kavramlardan çağdaş tartışmalara kadar temel sanat teorilerini incelemek, öğrenciyi bunları eleştirel bir şekilde değerlendirmek ve sanatın doğası, temsili, ifadesi, biçimi ve estetiği hakkında kendi bilinçli bakış açısını geliştirmek için analitik araçlarla donatmaktır. Öğrenciden söyleme katılması, argümanları geliştirmesi ve sürekli gelişen sanat anlayışına katkıda bulunması beklenecektir. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Sanat Kuramlarına Giriş,Temsil Olarak Sanat,Resimsel Temsil,Dışavurum olarak Sanat,Dışavurum Teorileri,Formalizm,Sanatsal Form'a Dair Değişik Görüşler,Ara Sınav,Sanat ve Estetik Deneyim,Estetik Boyut,Sanat, tanım ve kimlik,İki Çağdaş Tanım: Kurumsalcı Teori ve Tarihsel Tanım,Sanatı Tanımlamak,Sanat Kuramlarına Genel Bakış,Genel Sınav; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Sanat kavramlarını sözlü ve yazılı olarak tanımlar. | 9 | A, E, G |
Sanat eserlerini çözümler ve çıkarımlarda bulunur. | 13, 16, 9 | A, D, E, G |
Sanat Kuramları ve Tasarım arasında ilişki kurar ve çözümler sunar. | 10, 16, 9 | A, E, H |
Dönlemler arası sanat eserleri arasında bağlantı kurar ve çağdaş problemlere öneriler sunar. | 12, 16, 9 | A, E, G |
Değerlendirme problemlerini sorgular ve çözümler. | 10, 16, 9 | A, E |
Sanat ve tasarımı disiplinlerarası bir yaklaşımla yorumlar ve projelerde uygular. | 12, 14, 9 | A, E, G |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 12: Problem Çözme Yöntemi, 13: Örnek Olay Yöntemi, 14: Bireysel Çalışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav, D: Sözlü Sınav, E: Ödev, G: Kısa Sınav, H: Performans Görevi |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Sanat Kuramlarına Giriş | Bozkurt, Nejat. Sanat ve Estetik Kuramları. Sanat ve Estetiğe Toplu Bir Bakış ss. 13-79 |
2 | Temsil Olarak Sanat | Carroll, Bölüm 1, Kısım 1 |
3 | Resimsel Temsil | Carroll, Bölüm 1, Kısım 2 |
4 | Dışavurum olarak Sanat | Carroll, Bölüm 2, Kısım 1 |
5 | Dışavurum Teorileri | Carroll, Bölüm 2, Kısım 2 |
6 | Formalizm | Carroll, Bölüm 3, Kısım 1 |
7 | Sanatsal Form'a Dair Değişik Görüşler | Carroll, Bölüm 3, Kısım 2 |
8 | Ara Sınav | |
9 | Sanat ve Estetik Deneyim | Carroll, Bölüm 4, Kısım 1 |
10 | Estetik Boyut | Carroll, Bölüm 4, Kısım 2 |
11 | Sanat, tanım ve kimlik | Carroll, Bölüm 5, Kısım 1 |
12 | İki Çağdaş Tanım: Kurumsalcı Teori ve Tarihsel Tanım | Carroll, Bölüm 5, Kısım 2 |
13 | Sanatı Tanımlamak | Carroll, Bölüm 5, Kısım 3 |
14 | Sanat Kuramlarına Genel Bakış | |
15 | Genel Sınav |
Kaynak |
Carroll, Noel. Sanat Felsefesi. Ütopya Yayınevi. 2012. |
Bozkurt, Nejat. Sanat ve Estetik Kuramları. Sarmal Yayınevi. 1995. |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Medya ve Görsel Sanatlar disiplinlerinin temel kavramlarını bilir. | X | |||||
2 | Medya ve Görsel Sanatlar disiplinlerinin temel kuramlarını bilir. | X | |||||
3 | Medya ve Görsel Sanatlarda gerekli olan bilgisayar programlarını ve çoklu medya tekniklerini bilir. | ||||||
4 | Medya ve Görsel Sanatlarda gerekli olan estetik kuralları bilir. | X | |||||
5 | Mesleki ve bilimsel çalışmalarda ulusal ve uluslararası etik kodlara bağlı kalacak şekilde hareket eder. | X | |||||
6 | Kültürlerin sembol sistemlerini anlar. | X | |||||
7 | Medya ve Görsel Sanatlar ile ilgili olguları boyutlarıyla analiz eder. | X | |||||
8 | Kurumların/kişilerin ihtiyaçları doğrultusunda görsel tasarım sürecini planlar. | X | |||||
9 | Kurumların/kişilerin ihtiyaçları doğrultusunda görsel iletişim sürecini gerçekleştirir. | X | |||||
10 | Medya ve Görsel Sanatlar uygulamaları için gereken araç, yöntem ve teknikleri kullanır. | ||||||
11 | Gerçek, 2 Boyutlu ve 3 Boyutlu görüntü üretme, işleme ve değerlendirme becerisine sahiptir. | ||||||
12 | Yeni medya ortamlarında görsel tasarım tekniklerini uygular. | ||||||
13 | Tasarım konusunda estetik farkındalığa ve kavrayışa sahiptir. | X | |||||
14 | Mesleğini “İş Sağlığı ve Güvenliği” kurallarını göz önünde bulundurarak gerçekleştirir. | ||||||
15 | Medya ve Görsel Sanatlar ile ilgili projelerde sorumluluk alarak ortaya çıkan sorunları çözer. | X | |||||
16 | Medya ve Görsel Sanatlar disiplinlerine ve alt disiplinlerine ait kuramsal ve olgusal sorunları bilimsel yöntemlerle yayına dönüştürebilir. | X | |||||
17 | Medya ve Görsel Sanatlar alanındaki gelişmeleri düzenli olarak takip ederek çalışmalarında etkin şekilde kullanır. | X | |||||
18 | Türkçeyi bilimsel ve mesleki çalışmalarda akıcı ve doğru bir biçimde kullanır. | X | |||||
19 | En az bir yabancı dili B1 seviyesinde okuyup anlayabilir. | ||||||
20 | Sosyal sorumluluk projeleri planlayarak görev alır. | X | |||||
21 | Yapay zekayı (yapay öğrenme/makine öğrenimi) yaratım sürecine dahil eder. |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |
AKTS / İşyükü Tablosu | ||||||
Etkinlik | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |||
Ders Saati | 14 | 3 | 42 | |||
Rehberli Problem Çözme | 0 | 0 | 0 | |||
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi | 2 | 20 | 40 | |||
Okul Dışı Diğer Faaliyetler | 0 | 0 | 0 | |||
Proje Sunumu / Seminer | 2 | 16 | 32 | |||
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Ara Sınav ve Hazırlığı | 1 | 16 | 16 | |||
Genel Sınav ve Hazırlığı | 1 | 20 | 20 | |||
Performans Görevi, Bakım Planı | 0 | 0 | 0 | |||
Toplam İş Yükü (Saat) | 150 | |||||
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(150/30) | 5 | |||||
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır. |
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
SANAT KURAMLARI | MGS2252420 | Bahar Dönemi | 3+0 | 3 | 5 |
Ders Programı | Pazartesi 14:30-15:15 Pazartesi 15:30-16:15 Pazartesi 16:30-17:15 Cumartesi 14:30-15:15 Cumartesi 15:30-16:15 Cumartesi 16:30-17:15 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üye. Doğa ÇÖL |
Dersi Verenler | Dr.Öğr.Üye. Doğa ÇÖL |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Bu dersin amacı, klasik kavramlardan çağdaş tartışmalara kadar temel sanat teorilerini incelemek, öğrenciyi bunları eleştirel bir şekilde değerlendirmek ve sanatın doğası, temsili, ifadesi, biçimi ve estetiği hakkında kendi bilinçli bakış açısını geliştirmek için analitik araçlarla donatmaktır. Öğrenciden söyleme katılması, argümanları geliştirmesi ve sürekli gelişen sanat anlayışına katkıda bulunması beklenecektir. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Sanat Kuramlarına Giriş,Temsil Olarak Sanat,Resimsel Temsil,Dışavurum olarak Sanat,Dışavurum Teorileri,Formalizm,Sanatsal Form'a Dair Değişik Görüşler,Ara Sınav,Sanat ve Estetik Deneyim,Estetik Boyut,Sanat, tanım ve kimlik,İki Çağdaş Tanım: Kurumsalcı Teori ve Tarihsel Tanım,Sanatı Tanımlamak,Sanat Kuramlarına Genel Bakış,Genel Sınav; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Sanat kavramlarını sözlü ve yazılı olarak tanımlar. | 9 | A, E, G |
Sanat eserlerini çözümler ve çıkarımlarda bulunur. | 13, 16, 9 | A, D, E, G |
Sanat Kuramları ve Tasarım arasında ilişki kurar ve çözümler sunar. | 10, 16, 9 | A, E, H |
Dönlemler arası sanat eserleri arasında bağlantı kurar ve çağdaş problemlere öneriler sunar. | 12, 16, 9 | A, E, G |
Değerlendirme problemlerini sorgular ve çözümler. | 10, 16, 9 | A, E |
Sanat ve tasarımı disiplinlerarası bir yaklaşımla yorumlar ve projelerde uygular. | 12, 14, 9 | A, E, G |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 12: Problem Çözme Yöntemi, 13: Örnek Olay Yöntemi, 14: Bireysel Çalışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav, D: Sözlü Sınav, E: Ödev, G: Kısa Sınav, H: Performans Görevi |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Sanat Kuramlarına Giriş | Bozkurt, Nejat. Sanat ve Estetik Kuramları. Sanat ve Estetiğe Toplu Bir Bakış ss. 13-79 |
2 | Temsil Olarak Sanat | Carroll, Bölüm 1, Kısım 1 |
3 | Resimsel Temsil | Carroll, Bölüm 1, Kısım 2 |
4 | Dışavurum olarak Sanat | Carroll, Bölüm 2, Kısım 1 |
5 | Dışavurum Teorileri | Carroll, Bölüm 2, Kısım 2 |
6 | Formalizm | Carroll, Bölüm 3, Kısım 1 |
7 | Sanatsal Form'a Dair Değişik Görüşler | Carroll, Bölüm 3, Kısım 2 |
8 | Ara Sınav | |
9 | Sanat ve Estetik Deneyim | Carroll, Bölüm 4, Kısım 1 |
10 | Estetik Boyut | Carroll, Bölüm 4, Kısım 2 |
11 | Sanat, tanım ve kimlik | Carroll, Bölüm 5, Kısım 1 |
12 | İki Çağdaş Tanım: Kurumsalcı Teori ve Tarihsel Tanım | Carroll, Bölüm 5, Kısım 2 |
13 | Sanatı Tanımlamak | Carroll, Bölüm 5, Kısım 3 |
14 | Sanat Kuramlarına Genel Bakış | |
15 | Genel Sınav |
Kaynak |
Carroll, Noel. Sanat Felsefesi. Ütopya Yayınevi. 2012. |
Bozkurt, Nejat. Sanat ve Estetik Kuramları. Sarmal Yayınevi. 1995. |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Medya ve Görsel Sanatlar disiplinlerinin temel kavramlarını bilir. | X | |||||
2 | Medya ve Görsel Sanatlar disiplinlerinin temel kuramlarını bilir. | X | |||||
3 | Medya ve Görsel Sanatlarda gerekli olan bilgisayar programlarını ve çoklu medya tekniklerini bilir. | ||||||
4 | Medya ve Görsel Sanatlarda gerekli olan estetik kuralları bilir. | X | |||||
5 | Mesleki ve bilimsel çalışmalarda ulusal ve uluslararası etik kodlara bağlı kalacak şekilde hareket eder. | X | |||||
6 | Kültürlerin sembol sistemlerini anlar. | X | |||||
7 | Medya ve Görsel Sanatlar ile ilgili olguları boyutlarıyla analiz eder. | X | |||||
8 | Kurumların/kişilerin ihtiyaçları doğrultusunda görsel tasarım sürecini planlar. | X | |||||
9 | Kurumların/kişilerin ihtiyaçları doğrultusunda görsel iletişim sürecini gerçekleştirir. | X | |||||
10 | Medya ve Görsel Sanatlar uygulamaları için gereken araç, yöntem ve teknikleri kullanır. | ||||||
11 | Gerçek, 2 Boyutlu ve 3 Boyutlu görüntü üretme, işleme ve değerlendirme becerisine sahiptir. | ||||||
12 | Yeni medya ortamlarında görsel tasarım tekniklerini uygular. | ||||||
13 | Tasarım konusunda estetik farkındalığa ve kavrayışa sahiptir. | X | |||||
14 | Mesleğini “İş Sağlığı ve Güvenliği” kurallarını göz önünde bulundurarak gerçekleştirir. | ||||||
15 | Medya ve Görsel Sanatlar ile ilgili projelerde sorumluluk alarak ortaya çıkan sorunları çözer. | X | |||||
16 | Medya ve Görsel Sanatlar disiplinlerine ve alt disiplinlerine ait kuramsal ve olgusal sorunları bilimsel yöntemlerle yayına dönüştürebilir. | X | |||||
17 | Medya ve Görsel Sanatlar alanındaki gelişmeleri düzenli olarak takip ederek çalışmalarında etkin şekilde kullanır. | X | |||||
18 | Türkçeyi bilimsel ve mesleki çalışmalarda akıcı ve doğru bir biçimde kullanır. | X | |||||
19 | En az bir yabancı dili B1 seviyesinde okuyup anlayabilir. | ||||||
20 | Sosyal sorumluluk projeleri planlayarak görev alır. | X | |||||
21 | Yapay zekayı (yapay öğrenme/makine öğrenimi) yaratım sürecine dahil eder. |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |