Ders Detayı
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
İLETİŞİM KURAMLARI | MGS2150430 | Güz Dönemi | 3+0 | 3 | 5 |
Ders Programı | Çarşamba 12:00-12:45 Çarşamba 12:45-13:30 Çarşamba 13:30-14:15 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üye. Asena TEMELLİ COŞGUN |
Dersi Verenler | Dr.Öğr.Üye. Asena TEMELLİ COŞGUN |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | İletişim ve medya çalışmaları alanında geliştirilen yaklaşım, kuram ve modelleri genel sosyal teoriyle ilişkisi içinde ele almaktır. Bu doğrultuda değerlendirilen kuramların temel kavram ve savları ortaya konulurken, söz konusu kuramların üretildiği tarihsel, kültürel ve entelektüel bağlamın belirginleştirilmektedir. |
Dersin İçeriği | Bu ders; “İletişim”, “medya”, “kitle iletişim araçları”, “iletişim kuramları”, “iletişim çalışmaları” ve “medya çalışmaları” kavramlarının değerlendirilmesi ve İletişim kuramlarına ilişkin yapılan dönemleştirme ve sınıflandırmalar,Toplum ve İletişim; Yüz Yüze İletişimden Kitle İletişimine; İletişim Çalışmalarının Tarihsel Gelişimi; Kitle İletişim Çalışmalarında Farklı Yönelimler,Kitle Toplumu Kavramı ve Kitle Toplumunun Gelişimi; Kitle Kültürü; Kitle Toplumu Kuramcıları ve Yaklaşımları; Kitle İletişim Araçlarının Rolü,Ana Akım İletişim Kuramları ve Eleştirel İletişim Kuramlarının Karşılaştırmalı Analizi; Erken Dönem Amerikan İletişim Çalışmaları I: Chicago Okulu: Okulun Felsefesi, İletişimin Merkeziliği, Sembolik Etkileşimcilik, Okula Gelen Temel Eleştiriler,Ana Akım İletişim Yaklaşımlarının Gelişimi, Temel Özellikleri; Ana Akım Yaklaşımlarda Güçlü Etkiler Paradigması (Walter Lippmann ve Kamuoyu, Laswell'in İletişim Yaklaşımı, Sihirli Mermi/Hipodermik İğne Modeli, Shannon ve Weaver'ın Enformasyon Kuramı),Ana Akım İletişim Çalışmalarında Sınırlı Etkiler Paradigması (Hovland ve ikna, İki Aşamalı Akış Kuramı, Kullanımlar ve Doyumlar); Yeniden Güçlü Etkiler Paradigması (Gündem Belirleme, Çerçeveleme Kuramı, Bağımlılık Kuramı, Suskunluk Sarmalı),Ekme/yetiştirme kuramı ve kültürel göstergeler projesi (George Gerbner), Diğer Kuramlar ve Modeller: Eşik Bekçiliği Modeli, Bilgi Eksikliği Hipotezi, Yeniliklerin Yayılması Modeli, Riley ve Riley'nin Sosyolojik Modeli, Psikolojik Kuramlar: Festinger'in Bilişsel Uyumsuzluk Kuramı, ABX Denge Modeli, Westley ve MacLean'ın Aracılanmış İletişim Modeli; İletişime Teknolojik Yaklaşımlar (H. Innis ve McLuhan),Eleştirel İletişim Kuramlar: Frankfurt Okulu, Eleştirel Teori ve Kültür Endüstrisi (Adorno ve Horkheimer),İngiliz Kültürel Çalışmaları: Raymond Williams ve Akış Kuramı, Stuart Hall- Kodlama/Kodaçımı, Kültür ve Popüler Kültür,Gramsci ve Hegemonya- "Rıza Kavramı", Louis Althusser Devletin İdeolojik Aygıtları, Yapısalcı Dilbilim ve Göstergebilim (Saussure ve Barthes),İletişimin Ekonomi Politiği: Şirketleşme Süreci, İletişimin Metalaşması, Küreselleşme, Neoliberal Politikalar ve Yeni Kapitalizm, Tüketim Toplumu ,Michel Foucault ve Gözetim Toplumu,Jean Baudrillard ve Hipergeçerlik Kavramı,Küreselleşme ve İletişim: Manuel Castells Enformasyon Çağı, İletişimin Gücü; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
“İletişim”, “medya”, “kitle iletişim araçları”, “iletişim kuramları”, “iletişim çalışmaları” ve “medya çalışmaları” kavramlarını tanımlar. | 19, 9 | A |
Kitle toplumu ve kitle kültürü yaklaşımının medya kavrayışını açıklar. | 19, 9 | A |
Güçlü etki yaklaşımını ve şırınga/hipodermik iğne modelini açıklar. | 19, 9 | A |
Psikoloji ve sosyal psikolojiye dayalı iletişim araştırmalarını, uyutucu etki ve eşik bekçisi kavramını açıklar. | 19, 9 | A |
Güçlü etki yaklaşımı, iletişimin iki aşamalı akışı kuramı ve kanaat önderi kavramını açıklar. | 19, 9 | A |
Kullanımlar ve doyumlar kuramının temel savlarını ve temsilcilerini açıklar. | 19, 9 | A |
Chicago Okulu’nun iletişim ve medya araştırmalarını değerlendirir. | 19, 9 | A |
Eleştirel iletişim kuramlarını açıklar. | 19, 9 | A |
Öğretim Yöntemleri: | 19: Beyin Fırtınası Tekniği, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | “İletişim”, “medya”, “kitle iletişim araçları”, “iletişim kuramları”, “iletişim çalışmaları” ve “medya çalışmaları” kavramlarının değerlendirilmesi ve İletişim kuramlarına ilişkin yapılan dönemleştirme ve sınıflandırmalar | Levent Yaylagül Kitle İletişim Kuramları ss. 13-37 Burak Özçetin Kitle İletişim Kuramları ss.21-34 |
2 | Toplum ve İletişim; Yüz Yüze İletişimden Kitle İletişimine; İletişim Çalışmalarının Tarihsel Gelişimi; Kitle İletişim Çalışmalarında Farklı Yönelimler | Levent Yaylagül Kitle İletişim Kuramları ss. 13-37 |
3 | Kitle Toplumu Kavramı ve Kitle Toplumunun Gelişimi; Kitle Kültürü; Kitle Toplumu Kuramcıları ve Yaklaşımları; Kitle İletişim Araçlarının Rolü | Burak Özçetin Kitle İletişim Kuramları ss. 39-54 |
4 | Ana Akım İletişim Kuramları ve Eleştirel İletişim Kuramlarının Karşılaştırmalı Analizi; Erken Dönem Amerikan İletişim Çalışmaları I: Chicago Okulu: Okulun Felsefesi, İletişimin Merkeziliği, Sembolik Etkileşimcilik, Okula Gelen Temel Eleştiriler | Levent Yaylagül Kitle İletişim Kuramları ss. 29-37 Burak Özçetin Kitle İletişim Kuramları ss. 57-82 |
5 | Ana Akım İletişim Yaklaşımlarının Gelişimi, Temel Özellikleri; Ana Akım Yaklaşımlarda Güçlü Etkiler Paradigması (Walter Lippmann ve Kamuoyu, Laswell'in İletişim Yaklaşımı, Sihirli Mermi/Hipodermik İğne Modeli, Shannon ve Weaver'ın Enformasyon Kuramı) | Levent Yaylagül Kitle İletişim Kuramları ss. 55-58 Burak Özçetin Kitle İletişim Kuramları ss. 85-97 |
6 | Ana Akım İletişim Çalışmalarında Sınırlı Etkiler Paradigması (Hovland ve ikna, İki Aşamalı Akış Kuramı, Kullanımlar ve Doyumlar); Yeniden Güçlü Etkiler Paradigması (Gündem Belirleme, Çerçeveleme Kuramı, Bağımlılık Kuramı, Suskunluk Sarmalı) | Burak Özçetin Kitle İletişim Kuramları ss. 99-128 |
7 | Ekme/yetiştirme kuramı ve kültürel göstergeler projesi (George Gerbner), Diğer Kuramlar ve Modeller: Eşik Bekçiliği Modeli, Bilgi Eksikliği Hipotezi, Yeniliklerin Yayılması Modeli, Riley ve Riley'nin Sosyolojik Modeli, Psikolojik Kuramlar: Festinger'in Bilişsel Uyumsuzluk Kuramı, ABX Denge Modeli, Westley ve MacLean'ın Aracılanmış İletişim Modeli; İletişime Teknolojik Yaklaşımlar (H. Innis ve McLuhan) | Burak Özçetin Kitle İletişim Kuramları ss. 128-153 Levent Yaylagül Kitle İletişim Kuramları ss. 61-72 |
8 | Eleştirel İletişim Kuramlar: Frankfurt Okulu, Eleştirel Teori ve Kültür Endüstrisi (Adorno ve Horkheimer) | Burak Özçetin Kitle İletişim Kuramları ss. 161-173 |
9 | İngiliz Kültürel Çalışmaları: Raymond Williams ve Akış Kuramı, Stuart Hall- Kodlama/Kodaçımı, Kültür ve Popüler Kültür | Burak Özçetin Kitle İletişim Kuramları ss. 181-200 |
10 | Gramsci ve Hegemonya- "Rıza Kavramı", Louis Althusser Devletin İdeolojik Aygıtları, Yapısalcı Dilbilim ve Göstergebilim (Saussure ve Barthes) | Levent Yaylagül Kitle İletişim Kuramları ss. 113-130 |
11 | İletişimin Ekonomi Politiği: Şirketleşme Süreci, İletişimin Metalaşması, Küreselleşme, Neoliberal Politikalar ve Yeni Kapitalizm, Tüketim Toplumu | Burak Özçetin Kitle İletişim Kuramları 207-226 Armand Mattelart Beyin İğfal Şebekesi J. Baudrillard Tüketim Toplumu |
12 | Michel Foucault ve Gözetim Toplumu | Aldous Huxley- Cesur Yeni Dünya George Orwell -1984 Neil Postman- TV Öldüren Eğlence |
13 | Jean Baudrillard ve Hipergeçerlik Kavramı | The Truman Show Fillm İzlemesi The Great Hack Belgesel Film İzlemesi |
14 | Küreselleşme ve İletişim: Manuel Castells Enformasyon Çağı, İletişimin Gücü | Burak Özçetin Kitle İletişim Kuramları ss. 262-265 Levent Yaylagül Kitle İletişim Kuramları ss. 193-204 |
Kaynak |
1. R. Kaya, İktidar Yumağı: Medya-Sermaye-Devlet. Ankara: İmge Kitabevi. sf. 23-33 ve 44-64, 2009. 2. D. Laughey, Medya Çalışmaları: Teoriler ve Yaklaşımlar. Çev. Ali Toprak. İstanbul: Kalkedon. sf. 9-24, 2010 3. A. Swingewood, Kitle Kültürü Efsanesi. Çev. Aykut Kansu. Ankara: Bilim ve Sanat Yayınları. sf. 17-29, 1996 4. M. Bourse ve H. Yücel İletişim Bilimlerinin Serüveni. İstanbul: Ayrıntı Yayınları. sf. 78-84, 2012 5. D. Laughey, Medya Çalışmaları: Teoriler ve Yaklaşımlar. Çev. Ali Toprak. İstanbul: Kalkedon. sf. 39-44, 2010 6. E. Maigret, Medya ve İletişim Sosyolojisi. Çev. Halime Yücel. İstanbul: İletişim Yayınları. sf. 69-81, 2011 7. J. Fiske, İletişim Çalışmalarına Giriş. 2. baskı. Çev. Süleyman İrvan. Ankara: Bilim ve Sanat Yayınları. sf. 194-202, 2003 8. O. Morva, Chicago Okulu: Pragmatik Sosyal Teoride İletişimin Keşfi. İstanbul: Doruk Yayınları. sf. 85-143, 2013 9. D. McQuail ve S. Windahl İletişim Modelleri: Kitle İletişim Çalışmalarında. Çev. Konca Yumlu. Ankara: İmge Yayınevi. sf. 127-131, 2005 10. E. Noelle-Neumann, “Suskunluk Sarmalı Kuramı’nın Medyayı Anlamaya Etkisi.” Medya Kültür Siyaset. Der. Süleyman İrvan. 2. Basım. Ankara: Alp Yayınları. sf. 379-391, 2002 11. N. Stevenson, Medya Kültürleri: Sosyal Teori ve Kitle İletişimi. Çev. Göze Orhon ve Barış Engin Aksoy. Ankara: Ütopya Yayınevi. (“Marshall McLuhan ve Kültürel Araçlar” bölümü sf. 195-216), 2008 12. N. Türkoğlu, İletişim Bilimlerinden Kültürel Çalışmalara Toplumsal İletişim: Tanımlar, Kavramlar, Tartışmalar. İstanbul: Urban Kitap. sf. 123-139, 2010 13. J. Tomlinson, John Kültürel Emperyalizm: Eleştirel Bir Giriş. Çev. Emrehan Zeybekoğlu. İstanbul: Ayrıntı Yayınları. sf. 57-74, 1999 14. N. Chomsky ve E. S. Herman Rızanın İmalatı: Kitle Medyasının Ekonomi Politiği. Çev. Ender Abadoğlu. İstanbul: Aram Yayıncılık. sf. 75-120, 2006 |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Medya ve Görsel Sanatlar disiplinlerinin temel kavramlarını bilir. | X | |||||
2 | Medya ve Görsel Sanatlar disiplinlerinin temel kuramlarını bilir. | X | |||||
3 | Medya ve Görsel Sanatlarda gerekli olan bilgisayar programlarını ve çoklu medya tekniklerini bilir. | ||||||
4 | Medya ve Görsel Sanatlarda gerekli olan estetik kuralları bilir. | ||||||
5 | Mesleki ve bilimsel çalışmalarda ulusal ve uluslararası etik kodlara bağlı kalacak şekilde hareket eder. | ||||||
6 | Kültürlerin sembol sistemlerini anlar. | ||||||
7 | Medya ve Görsel Sanatlar ile ilgili olguları boyutlarıyla analiz eder. | ||||||
8 | Kurumların/kişilerin ihtiyaçları doğrultusunda görsel tasarım sürecini planlar. | ||||||
9 | Kurumların/kişilerin ihtiyaçları doğrultusunda görsel iletişim sürecini gerçekleştirir. | ||||||
10 | Medya ve Görsel Sanatlar uygulamaları için gereken araç, yöntem ve teknikleri kullanır. | ||||||
11 | Gerçek, 2 Boyutlu ve 3 Boyutlu görüntü üretme, işleme ve değerlendirme becerisine sahiptir. | ||||||
12 | Yeni medya ortamlarında görsel tasarım tekniklerini uygular. | ||||||
13 | Tasarım konusunda estetik farkındalığa ve kavrayışa sahiptir. | ||||||
14 | Mesleğini “İş Sağlığı ve Güvenliği” kurallarını göz önünde bulundurarak gerçekleştirir. | ||||||
15 | Medya ve Görsel Sanatlar ile ilgili projelerde sorumluluk alarak ortaya çıkan sorunları çözer. | ||||||
16 | Medya ve Görsel Sanatlar disiplinlerine ve alt disiplinlerine ait kuramsal ve olgusal sorunları bilimsel yöntemlerle yayına dönüştürebilir. | ||||||
17 | Medya ve Görsel Sanatlar alanındaki gelişmeleri düzenli olarak takip ederek çalışmalarında etkin şekilde kullanır. | ||||||
18 | Türkçeyi bilimsel ve mesleki çalışmalarda akıcı ve doğru bir biçimde kullanır. | ||||||
19 | En az bir yabancı dili B1 seviyesinde okuyup anlayabilir. | ||||||
20 | Sosyal sorumluluk projeleri planlayarak görev alır. | ||||||
21 | Yapay zekayı (yapay öğrenme/makine öğrenimi) yaratım sürecine dahil eder. |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |
AKTS / İşyükü Tablosu | ||||||
Etkinlik | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |||
Ders Saati | 14 | 3 | 42 | |||
Rehberli Problem Çözme | 8 | 1 | 8 | |||
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi | 0 | 0 | 0 | |||
Okul Dışı Diğer Faaliyetler | 3 | 15 | 45 | |||
Proje Sunumu / Seminer | 0 | 0 | 0 | |||
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Ara Sınav ve Hazırlığı | 1 | 20 | 20 | |||
Genel Sınav ve Hazırlığı | 1 | 35 | 35 | |||
Performans Görevi, Bakım Planı | 0 | 0 | 0 | |||
Toplam İş Yükü (Saat) | 150 | |||||
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(150/30) | 5 | |||||
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır. |
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
İLETİŞİM KURAMLARI | MGS2150430 | Güz Dönemi | 3+0 | 3 | 5 |
Ders Programı | Çarşamba 12:00-12:45 Çarşamba 12:45-13:30 Çarşamba 13:30-14:15 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üye. Asena TEMELLİ COŞGUN |
Dersi Verenler | Dr.Öğr.Üye. Asena TEMELLİ COŞGUN |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | İletişim ve medya çalışmaları alanında geliştirilen yaklaşım, kuram ve modelleri genel sosyal teoriyle ilişkisi içinde ele almaktır. Bu doğrultuda değerlendirilen kuramların temel kavram ve savları ortaya konulurken, söz konusu kuramların üretildiği tarihsel, kültürel ve entelektüel bağlamın belirginleştirilmektedir. |
Dersin İçeriği | Bu ders; “İletişim”, “medya”, “kitle iletişim araçları”, “iletişim kuramları”, “iletişim çalışmaları” ve “medya çalışmaları” kavramlarının değerlendirilmesi ve İletişim kuramlarına ilişkin yapılan dönemleştirme ve sınıflandırmalar,Toplum ve İletişim; Yüz Yüze İletişimden Kitle İletişimine; İletişim Çalışmalarının Tarihsel Gelişimi; Kitle İletişim Çalışmalarında Farklı Yönelimler,Kitle Toplumu Kavramı ve Kitle Toplumunun Gelişimi; Kitle Kültürü; Kitle Toplumu Kuramcıları ve Yaklaşımları; Kitle İletişim Araçlarının Rolü,Ana Akım İletişim Kuramları ve Eleştirel İletişim Kuramlarının Karşılaştırmalı Analizi; Erken Dönem Amerikan İletişim Çalışmaları I: Chicago Okulu: Okulun Felsefesi, İletişimin Merkeziliği, Sembolik Etkileşimcilik, Okula Gelen Temel Eleştiriler,Ana Akım İletişim Yaklaşımlarının Gelişimi, Temel Özellikleri; Ana Akım Yaklaşımlarda Güçlü Etkiler Paradigması (Walter Lippmann ve Kamuoyu, Laswell'in İletişim Yaklaşımı, Sihirli Mermi/Hipodermik İğne Modeli, Shannon ve Weaver'ın Enformasyon Kuramı),Ana Akım İletişim Çalışmalarında Sınırlı Etkiler Paradigması (Hovland ve ikna, İki Aşamalı Akış Kuramı, Kullanımlar ve Doyumlar); Yeniden Güçlü Etkiler Paradigması (Gündem Belirleme, Çerçeveleme Kuramı, Bağımlılık Kuramı, Suskunluk Sarmalı),Ekme/yetiştirme kuramı ve kültürel göstergeler projesi (George Gerbner), Diğer Kuramlar ve Modeller: Eşik Bekçiliği Modeli, Bilgi Eksikliği Hipotezi, Yeniliklerin Yayılması Modeli, Riley ve Riley'nin Sosyolojik Modeli, Psikolojik Kuramlar: Festinger'in Bilişsel Uyumsuzluk Kuramı, ABX Denge Modeli, Westley ve MacLean'ın Aracılanmış İletişim Modeli; İletişime Teknolojik Yaklaşımlar (H. Innis ve McLuhan),Eleştirel İletişim Kuramlar: Frankfurt Okulu, Eleştirel Teori ve Kültür Endüstrisi (Adorno ve Horkheimer),İngiliz Kültürel Çalışmaları: Raymond Williams ve Akış Kuramı, Stuart Hall- Kodlama/Kodaçımı, Kültür ve Popüler Kültür,Gramsci ve Hegemonya- "Rıza Kavramı", Louis Althusser Devletin İdeolojik Aygıtları, Yapısalcı Dilbilim ve Göstergebilim (Saussure ve Barthes),İletişimin Ekonomi Politiği: Şirketleşme Süreci, İletişimin Metalaşması, Küreselleşme, Neoliberal Politikalar ve Yeni Kapitalizm, Tüketim Toplumu ,Michel Foucault ve Gözetim Toplumu,Jean Baudrillard ve Hipergeçerlik Kavramı,Küreselleşme ve İletişim: Manuel Castells Enformasyon Çağı, İletişimin Gücü; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
“İletişim”, “medya”, “kitle iletişim araçları”, “iletişim kuramları”, “iletişim çalışmaları” ve “medya çalışmaları” kavramlarını tanımlar. | 19, 9 | A |
Kitle toplumu ve kitle kültürü yaklaşımının medya kavrayışını açıklar. | 19, 9 | A |
Güçlü etki yaklaşımını ve şırınga/hipodermik iğne modelini açıklar. | 19, 9 | A |
Psikoloji ve sosyal psikolojiye dayalı iletişim araştırmalarını, uyutucu etki ve eşik bekçisi kavramını açıklar. | 19, 9 | A |
Güçlü etki yaklaşımı, iletişimin iki aşamalı akışı kuramı ve kanaat önderi kavramını açıklar. | 19, 9 | A |
Kullanımlar ve doyumlar kuramının temel savlarını ve temsilcilerini açıklar. | 19, 9 | A |
Chicago Okulu’nun iletişim ve medya araştırmalarını değerlendirir. | 19, 9 | A |
Eleştirel iletişim kuramlarını açıklar. | 19, 9 | A |
Öğretim Yöntemleri: | 19: Beyin Fırtınası Tekniği, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | “İletişim”, “medya”, “kitle iletişim araçları”, “iletişim kuramları”, “iletişim çalışmaları” ve “medya çalışmaları” kavramlarının değerlendirilmesi ve İletişim kuramlarına ilişkin yapılan dönemleştirme ve sınıflandırmalar | Levent Yaylagül Kitle İletişim Kuramları ss. 13-37 Burak Özçetin Kitle İletişim Kuramları ss.21-34 |
2 | Toplum ve İletişim; Yüz Yüze İletişimden Kitle İletişimine; İletişim Çalışmalarının Tarihsel Gelişimi; Kitle İletişim Çalışmalarında Farklı Yönelimler | Levent Yaylagül Kitle İletişim Kuramları ss. 13-37 |
3 | Kitle Toplumu Kavramı ve Kitle Toplumunun Gelişimi; Kitle Kültürü; Kitle Toplumu Kuramcıları ve Yaklaşımları; Kitle İletişim Araçlarının Rolü | Burak Özçetin Kitle İletişim Kuramları ss. 39-54 |
4 | Ana Akım İletişim Kuramları ve Eleştirel İletişim Kuramlarının Karşılaştırmalı Analizi; Erken Dönem Amerikan İletişim Çalışmaları I: Chicago Okulu: Okulun Felsefesi, İletişimin Merkeziliği, Sembolik Etkileşimcilik, Okula Gelen Temel Eleştiriler | Levent Yaylagül Kitle İletişim Kuramları ss. 29-37 Burak Özçetin Kitle İletişim Kuramları ss. 57-82 |
5 | Ana Akım İletişim Yaklaşımlarının Gelişimi, Temel Özellikleri; Ana Akım Yaklaşımlarda Güçlü Etkiler Paradigması (Walter Lippmann ve Kamuoyu, Laswell'in İletişim Yaklaşımı, Sihirli Mermi/Hipodermik İğne Modeli, Shannon ve Weaver'ın Enformasyon Kuramı) | Levent Yaylagül Kitle İletişim Kuramları ss. 55-58 Burak Özçetin Kitle İletişim Kuramları ss. 85-97 |
6 | Ana Akım İletişim Çalışmalarında Sınırlı Etkiler Paradigması (Hovland ve ikna, İki Aşamalı Akış Kuramı, Kullanımlar ve Doyumlar); Yeniden Güçlü Etkiler Paradigması (Gündem Belirleme, Çerçeveleme Kuramı, Bağımlılık Kuramı, Suskunluk Sarmalı) | Burak Özçetin Kitle İletişim Kuramları ss. 99-128 |
7 | Ekme/yetiştirme kuramı ve kültürel göstergeler projesi (George Gerbner), Diğer Kuramlar ve Modeller: Eşik Bekçiliği Modeli, Bilgi Eksikliği Hipotezi, Yeniliklerin Yayılması Modeli, Riley ve Riley'nin Sosyolojik Modeli, Psikolojik Kuramlar: Festinger'in Bilişsel Uyumsuzluk Kuramı, ABX Denge Modeli, Westley ve MacLean'ın Aracılanmış İletişim Modeli; İletişime Teknolojik Yaklaşımlar (H. Innis ve McLuhan) | Burak Özçetin Kitle İletişim Kuramları ss. 128-153 Levent Yaylagül Kitle İletişim Kuramları ss. 61-72 |
8 | Eleştirel İletişim Kuramlar: Frankfurt Okulu, Eleştirel Teori ve Kültür Endüstrisi (Adorno ve Horkheimer) | Burak Özçetin Kitle İletişim Kuramları ss. 161-173 |
9 | İngiliz Kültürel Çalışmaları: Raymond Williams ve Akış Kuramı, Stuart Hall- Kodlama/Kodaçımı, Kültür ve Popüler Kültür | Burak Özçetin Kitle İletişim Kuramları ss. 181-200 |
10 | Gramsci ve Hegemonya- "Rıza Kavramı", Louis Althusser Devletin İdeolojik Aygıtları, Yapısalcı Dilbilim ve Göstergebilim (Saussure ve Barthes) | Levent Yaylagül Kitle İletişim Kuramları ss. 113-130 |
11 | İletişimin Ekonomi Politiği: Şirketleşme Süreci, İletişimin Metalaşması, Küreselleşme, Neoliberal Politikalar ve Yeni Kapitalizm, Tüketim Toplumu | Burak Özçetin Kitle İletişim Kuramları 207-226 Armand Mattelart Beyin İğfal Şebekesi J. Baudrillard Tüketim Toplumu |
12 | Michel Foucault ve Gözetim Toplumu | Aldous Huxley- Cesur Yeni Dünya George Orwell -1984 Neil Postman- TV Öldüren Eğlence |
13 | Jean Baudrillard ve Hipergeçerlik Kavramı | The Truman Show Fillm İzlemesi The Great Hack Belgesel Film İzlemesi |
14 | Küreselleşme ve İletişim: Manuel Castells Enformasyon Çağı, İletişimin Gücü | Burak Özçetin Kitle İletişim Kuramları ss. 262-265 Levent Yaylagül Kitle İletişim Kuramları ss. 193-204 |
Kaynak |
1. R. Kaya, İktidar Yumağı: Medya-Sermaye-Devlet. Ankara: İmge Kitabevi. sf. 23-33 ve 44-64, 2009. 2. D. Laughey, Medya Çalışmaları: Teoriler ve Yaklaşımlar. Çev. Ali Toprak. İstanbul: Kalkedon. sf. 9-24, 2010 3. A. Swingewood, Kitle Kültürü Efsanesi. Çev. Aykut Kansu. Ankara: Bilim ve Sanat Yayınları. sf. 17-29, 1996 4. M. Bourse ve H. Yücel İletişim Bilimlerinin Serüveni. İstanbul: Ayrıntı Yayınları. sf. 78-84, 2012 5. D. Laughey, Medya Çalışmaları: Teoriler ve Yaklaşımlar. Çev. Ali Toprak. İstanbul: Kalkedon. sf. 39-44, 2010 6. E. Maigret, Medya ve İletişim Sosyolojisi. Çev. Halime Yücel. İstanbul: İletişim Yayınları. sf. 69-81, 2011 7. J. Fiske, İletişim Çalışmalarına Giriş. 2. baskı. Çev. Süleyman İrvan. Ankara: Bilim ve Sanat Yayınları. sf. 194-202, 2003 8. O. Morva, Chicago Okulu: Pragmatik Sosyal Teoride İletişimin Keşfi. İstanbul: Doruk Yayınları. sf. 85-143, 2013 9. D. McQuail ve S. Windahl İletişim Modelleri: Kitle İletişim Çalışmalarında. Çev. Konca Yumlu. Ankara: İmge Yayınevi. sf. 127-131, 2005 10. E. Noelle-Neumann, “Suskunluk Sarmalı Kuramı’nın Medyayı Anlamaya Etkisi.” Medya Kültür Siyaset. Der. Süleyman İrvan. 2. Basım. Ankara: Alp Yayınları. sf. 379-391, 2002 11. N. Stevenson, Medya Kültürleri: Sosyal Teori ve Kitle İletişimi. Çev. Göze Orhon ve Barış Engin Aksoy. Ankara: Ütopya Yayınevi. (“Marshall McLuhan ve Kültürel Araçlar” bölümü sf. 195-216), 2008 12. N. Türkoğlu, İletişim Bilimlerinden Kültürel Çalışmalara Toplumsal İletişim: Tanımlar, Kavramlar, Tartışmalar. İstanbul: Urban Kitap. sf. 123-139, 2010 13. J. Tomlinson, John Kültürel Emperyalizm: Eleştirel Bir Giriş. Çev. Emrehan Zeybekoğlu. İstanbul: Ayrıntı Yayınları. sf. 57-74, 1999 14. N. Chomsky ve E. S. Herman Rızanın İmalatı: Kitle Medyasının Ekonomi Politiği. Çev. Ender Abadoğlu. İstanbul: Aram Yayıncılık. sf. 75-120, 2006 |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Medya ve Görsel Sanatlar disiplinlerinin temel kavramlarını bilir. | X | |||||
2 | Medya ve Görsel Sanatlar disiplinlerinin temel kuramlarını bilir. | X | |||||
3 | Medya ve Görsel Sanatlarda gerekli olan bilgisayar programlarını ve çoklu medya tekniklerini bilir. | ||||||
4 | Medya ve Görsel Sanatlarda gerekli olan estetik kuralları bilir. | ||||||
5 | Mesleki ve bilimsel çalışmalarda ulusal ve uluslararası etik kodlara bağlı kalacak şekilde hareket eder. | ||||||
6 | Kültürlerin sembol sistemlerini anlar. | ||||||
7 | Medya ve Görsel Sanatlar ile ilgili olguları boyutlarıyla analiz eder. | ||||||
8 | Kurumların/kişilerin ihtiyaçları doğrultusunda görsel tasarım sürecini planlar. | ||||||
9 | Kurumların/kişilerin ihtiyaçları doğrultusunda görsel iletişim sürecini gerçekleştirir. | ||||||
10 | Medya ve Görsel Sanatlar uygulamaları için gereken araç, yöntem ve teknikleri kullanır. | ||||||
11 | Gerçek, 2 Boyutlu ve 3 Boyutlu görüntü üretme, işleme ve değerlendirme becerisine sahiptir. | ||||||
12 | Yeni medya ortamlarında görsel tasarım tekniklerini uygular. | ||||||
13 | Tasarım konusunda estetik farkındalığa ve kavrayışa sahiptir. | ||||||
14 | Mesleğini “İş Sağlığı ve Güvenliği” kurallarını göz önünde bulundurarak gerçekleştirir. | ||||||
15 | Medya ve Görsel Sanatlar ile ilgili projelerde sorumluluk alarak ortaya çıkan sorunları çözer. | ||||||
16 | Medya ve Görsel Sanatlar disiplinlerine ve alt disiplinlerine ait kuramsal ve olgusal sorunları bilimsel yöntemlerle yayına dönüştürebilir. | ||||||
17 | Medya ve Görsel Sanatlar alanındaki gelişmeleri düzenli olarak takip ederek çalışmalarında etkin şekilde kullanır. | ||||||
18 | Türkçeyi bilimsel ve mesleki çalışmalarda akıcı ve doğru bir biçimde kullanır. | ||||||
19 | En az bir yabancı dili B1 seviyesinde okuyup anlayabilir. | ||||||
20 | Sosyal sorumluluk projeleri planlayarak görev alır. | ||||||
21 | Yapay zekayı (yapay öğrenme/makine öğrenimi) yaratım sürecine dahil eder. |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |