Ana içeriğe atla

Ders Detayı

Ders Tanımı

DersKoduYarıyılT+U SaatKrediAKTS
MASAÜSTÜ YAYINCILIK-Güz Dönemi1+225
Ders Programı
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin DiliTürkçe
Dersin SeviyesiLisans
Dersin TürüZorunlu
Dersin KoordinatörüDoç.Dr. İhsan EKEN
Dersi VerenlerÖğr.Gör. İslam ŞENSÖZ
Dersin Yardımcıları
Dersin AmacıMasaüstü yayıncılığın temek kurallarının nedenlerini görme ve kendi başına sıfırdan veya eklemelerle basılı veya dijital olarak kullanmayı öğretir.
Dersin İçeriğiBu ders; Temel masaüstü yayıncılık kurallarına giriş,Temel masaüstü yayıncılık kurallarının öğretilmesi,Temel Gestalt kuralları,Format ve Renk ile uygulama,Hiyerarşi ve uygulama,Tipografi ve uygulama,Grid ve uygulama,Grid ve uygulamaya devam,Baskı ve sonlandırma ile uygulama,Adobe Indesign’a giriş ve uygulama,Gazete tasarımı: basılı ve dijital çıkışı,Dergi tasarımı: basılı ve dijital çıkışı,Kitap ve kitap kapağı tasarımı: basılı ve dijital çıkışı,Matbaa, sergi ve müze gezisi ; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme KazanımlarıÖğretim YöntemleriÖlçme Yöntemleri
Teknik olarak basılı bir iş olan dergi, gazete, afiş vb. basılı bir işi hazırlayabilme 11, 6, 8, 9E, F, H
Tasarım sistemi içinde yer alan grid, renk, ağırlık merkezini kullanabilme6E, F, H
Herhangi bir tasarım işine başlarken hiyerarşi sistemini kullanabilme6, 8E, F
Renk teorisi, tipografi, kompozisyon, denge, vurgu gibi grafik tasarım ilkeleriyle uygulama.13, 16, 6, 9A, F
Adobe InDesign, Illustrator veya QuarkXPress gibi yaygın kullanılan yazılımları kullanarak belgelerin düzenlenmesi, tipografi tasarımı ve sayfa düzeni gibi becerileri kazanır.11, 16, 6, 9E, F
Öğretim Yöntemleri:11: Gösterip Yapma Yöntemi, 13: Örnek Olay Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 6: Deneyimle Öğrenme Modeli, 8: Ters-yüz Edilmiş Sınıf Modeli, 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:A: Klasik Yazılı Sınav, E: Ödev, F: Proje Görevi, H: Performans Görevi

Ders Akışı

SıraKonularÖn Hazırlık
1Temel masaüstü yayıncılık kurallarına girişVerilen kaynağın ilgili bölümünün izlenmesi
2Temel masaüstü yayıncılık kurallarının öğretilmesiVerilen kaynağın ilgili bölümünün izlenmesi
3Temel Gestalt kurallarıVerilen kaynağın ilgili bölümünün izlenmesi
4Format ve Renk ile uygulamaVerilen kaynağın ilgili bölümünün izlenmesi
5Hiyerarşi ve uygulamaVerilen kaynağın ilgili bölümünün izlenmesi
6Tipografi ve uygulamaVerilen kaynağın ilgili bölümünün izlenmesi
7Grid ve uygulamaVerilen kaynağın ilgili bölümünün izlenmesi
8Grid ve uygulamaya devamVerilen kaynağın ilgili bölümünün izlenmesi
9Baskı ve sonlandırma ile uygulamaVerilen kaynağın ilgili bölümünün izlenmesi
10Adobe Indesign’a giriş ve uygulamaVerilen kaynağın ilgili bölümünün izlenmesi
11Gazete tasarımı: basılı ve dijital çıkışıVerilen kaynağın ilgili bölümünün izlenmesi
12Dergi tasarımı: basılı ve dijital çıkışıVerilen kaynağın ilgili bölümünün izlenmesi
13Kitap ve kitap kapağı tasarımı: basılı ve dijital çıkışıVerilen kaynağın ilgili bölümünün izlenmesi
14Matbaa, sergi ve müze gezisi Verilen kaynağın ilgili bölümünün izlenmesi
Kaynak
Kleon, Austin. Bir Sanatçı Gibi Araklayın. İstanbul: Butik Yayıncılık ve Kişisel Gelişim, 2012. Gavin Ambrose , Paul Harris, Grafik Tasarım Temelleri Seti, Literatür Yayıncılık Gavin Ambrose , Paul Harris , Mehmet Emir Uslu (Çevirmen), Grafik Tasarımın Temelleri 2. Basım, Literatür Yayıncılık Gavin Ambrose , Paul Harris , Adnan Tepecik (Çevirmen) , Murat Devrim Atılgan (Çevirmen), Yaratıcı Tasarımın Temelleri, Literatür Yayıncılık Steven Heller , Veronique Vienne , Bengisu Bayrak (Çevirmen), Grafik Tasarımı Değiştiren 100 Fikir, Literatür Yayıncılık F. Soner MAZLUM, Masaüstü Yayıncılık: Tasarım ve Basım Teknolojisine Giriş, Ankara: Gazi Kitapevi, 2006 Brain P. LAWLER, Masaüstü Yayıncılık ve Basım Klavuzu, İstanbul: Alfa Basım Yayım, 2006 Rudolf Arnheim, 2004, Art and Visual Perception: A Psychology of the Creative Eye. William Lidwell, 2010, Universal Principles of Design M. Sezai TÜRK, Niyazi KANSU ve Bünyamin CİYLAN, Masaüstü Yayıncılıkta Baskı Öncesi Hazırlık ve Photoshop Uygulamaları, Gazi Kitabevi, Ankara, 2007 Hayri Yanık, Masaüstü Yayıncılık, İstanbul: Dönence Basım ve Yayın, 2004 Kağıt baskı üzerinde yaratıcı uygulama teknikleri. Basım Teknolojisi. (Dr.G.Gülnuz Gültekin. Gazi Ün.). TC. Milli Eğitim. Bak. MEGEP Projesi Meslek Yayınları. Baskı öncesi ve sonrası graik tasarım eğitimi. (T.C. Milli Eğitim Bak. Yayınları).

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
NoProgram Yeterliliği Katkı Düzeyi
12345
1
Medya ve Görsel Sanatlar disiplinlerinin temel kavramlarını bilir.
2
Medya ve Görsel Sanatlar disiplinlerinin temel kuramlarını bilir.
3
Medya ve Görsel Sanatlarda gerekli olan bilgisayar programlarını ve çoklu medya tekniklerini bilir.
4
Medya ve Görsel Sanatlarda gerekli olan estetik kuralları bilir.
5
Mesleki ve bilimsel çalışmalarda ulusal ve uluslararası etik kodlara bağlı kalacak şekilde hareket eder.
6
Kültürlerin sembol sistemlerini anlar.
7
Medya ve Görsel Sanatlar ile ilgili olguları boyutlarıyla analiz eder.
8
Kurumların/kişilerin ihtiyaçları doğrultusunda görsel tasarım sürecini planlar.
9
Kurumların/kişilerin ihtiyaçları doğrultusunda görsel iletişim sürecini gerçekleştirir.
10
Medya ve Görsel Sanatlar uygulamaları için gereken araç, yöntem ve teknikleri kullanır.
X
11
Gerçek, 2 Boyutlu ve 3 Boyutlu görüntü üretme, işleme ve değerlendirme becerisine sahiptir.
12
Yeni medya ortamlarında görsel tasarım tekniklerini uygular.
13
Tasarım konusunda estetik farkındalığa ve kavrayışa sahiptir.
14
Mesleğini “İş Sağlığı ve Güvenliği” kurallarını göz önünde bulundurarak gerçekleştirir.
15
Medya ve Görsel Sanatlar ile ilgili projelerde sorumluluk alarak ortaya çıkan sorunları çözer.
16
Medya ve Görsel Sanatlar disiplinlerine ve alt disiplinlerine ait kuramsal ve olgusal sorunları bilimsel yöntemlerle yayına dönüştürebilir.
17
Medya ve Görsel Sanatlar alanındaki gelişmeleri düzenli olarak takip ederek çalışmalarında etkin şekilde kullanır.
18
Türkçeyi bilimsel ve mesleki çalışmalarda akıcı ve doğru bir biçimde kullanır.
19
En az bir yabancı dili B1 seviyesinde okuyup anlayabilir.
20
Sosyal sorumluluk projeleri planlayarak görev alır.
21
Yapay zekayı (yapay öğrenme/makine öğrenimi) yaratım sürecine dahil eder.

Değerlendirme Sistemi

Katkı DüzeyiMutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı 40
Genel Sınavın Başarıya Oranı 60
Toplam 100
AKTS / İşyükü Tablosu
EtkinlikSayıSüresi (Saat)Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Saati6530
Rehberli Problem Çözme000
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi000
Okul Dışı Diğer Faaliyetler6530
Proje Sunumu / Seminer5420
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı000
Ara Sınav ve Hazırlığı000
Genel Sınav ve Hazırlığı6530
Performans Görevi, Bakım Planı8540
Toplam İş Yükü (Saat)150
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(150/30)5
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır.

Dersin Detaylı Bilgileri

Ders Tanımı

DersKoduYarıyılT+U SaatKrediAKTS
MASAÜSTÜ YAYINCILIK-Güz Dönemi1+225
Ders Programı
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin DiliTürkçe
Dersin SeviyesiLisans
Dersin TürüZorunlu
Dersin KoordinatörüDoç.Dr. İhsan EKEN
Dersi VerenlerÖğr.Gör. İslam ŞENSÖZ
Dersin Yardımcıları
Dersin AmacıMasaüstü yayıncılığın temek kurallarının nedenlerini görme ve kendi başına sıfırdan veya eklemelerle basılı veya dijital olarak kullanmayı öğretir.
Dersin İçeriğiBu ders; Temel masaüstü yayıncılık kurallarına giriş,Temel masaüstü yayıncılık kurallarının öğretilmesi,Temel Gestalt kuralları,Format ve Renk ile uygulama,Hiyerarşi ve uygulama,Tipografi ve uygulama,Grid ve uygulama,Grid ve uygulamaya devam,Baskı ve sonlandırma ile uygulama,Adobe Indesign’a giriş ve uygulama,Gazete tasarımı: basılı ve dijital çıkışı,Dergi tasarımı: basılı ve dijital çıkışı,Kitap ve kitap kapağı tasarımı: basılı ve dijital çıkışı,Matbaa, sergi ve müze gezisi ; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme KazanımlarıÖğretim YöntemleriÖlçme Yöntemleri
Teknik olarak basılı bir iş olan dergi, gazete, afiş vb. basılı bir işi hazırlayabilme 11, 6, 8, 9E, F, H
Tasarım sistemi içinde yer alan grid, renk, ağırlık merkezini kullanabilme6E, F, H
Herhangi bir tasarım işine başlarken hiyerarşi sistemini kullanabilme6, 8E, F
Renk teorisi, tipografi, kompozisyon, denge, vurgu gibi grafik tasarım ilkeleriyle uygulama.13, 16, 6, 9A, F
Adobe InDesign, Illustrator veya QuarkXPress gibi yaygın kullanılan yazılımları kullanarak belgelerin düzenlenmesi, tipografi tasarımı ve sayfa düzeni gibi becerileri kazanır.11, 16, 6, 9E, F
Öğretim Yöntemleri:11: Gösterip Yapma Yöntemi, 13: Örnek Olay Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 6: Deneyimle Öğrenme Modeli, 8: Ters-yüz Edilmiş Sınıf Modeli, 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:A: Klasik Yazılı Sınav, E: Ödev, F: Proje Görevi, H: Performans Görevi

Ders Akışı

SıraKonularÖn Hazırlık
1Temel masaüstü yayıncılık kurallarına girişVerilen kaynağın ilgili bölümünün izlenmesi
2Temel masaüstü yayıncılık kurallarının öğretilmesiVerilen kaynağın ilgili bölümünün izlenmesi
3Temel Gestalt kurallarıVerilen kaynağın ilgili bölümünün izlenmesi
4Format ve Renk ile uygulamaVerilen kaynağın ilgili bölümünün izlenmesi
5Hiyerarşi ve uygulamaVerilen kaynağın ilgili bölümünün izlenmesi
6Tipografi ve uygulamaVerilen kaynağın ilgili bölümünün izlenmesi
7Grid ve uygulamaVerilen kaynağın ilgili bölümünün izlenmesi
8Grid ve uygulamaya devamVerilen kaynağın ilgili bölümünün izlenmesi
9Baskı ve sonlandırma ile uygulamaVerilen kaynağın ilgili bölümünün izlenmesi
10Adobe Indesign’a giriş ve uygulamaVerilen kaynağın ilgili bölümünün izlenmesi
11Gazete tasarımı: basılı ve dijital çıkışıVerilen kaynağın ilgili bölümünün izlenmesi
12Dergi tasarımı: basılı ve dijital çıkışıVerilen kaynağın ilgili bölümünün izlenmesi
13Kitap ve kitap kapağı tasarımı: basılı ve dijital çıkışıVerilen kaynağın ilgili bölümünün izlenmesi
14Matbaa, sergi ve müze gezisi Verilen kaynağın ilgili bölümünün izlenmesi
Kaynak
Kleon, Austin. Bir Sanatçı Gibi Araklayın. İstanbul: Butik Yayıncılık ve Kişisel Gelişim, 2012. Gavin Ambrose , Paul Harris, Grafik Tasarım Temelleri Seti, Literatür Yayıncılık Gavin Ambrose , Paul Harris , Mehmet Emir Uslu (Çevirmen), Grafik Tasarımın Temelleri 2. Basım, Literatür Yayıncılık Gavin Ambrose , Paul Harris , Adnan Tepecik (Çevirmen) , Murat Devrim Atılgan (Çevirmen), Yaratıcı Tasarımın Temelleri, Literatür Yayıncılık Steven Heller , Veronique Vienne , Bengisu Bayrak (Çevirmen), Grafik Tasarımı Değiştiren 100 Fikir, Literatür Yayıncılık F. Soner MAZLUM, Masaüstü Yayıncılık: Tasarım ve Basım Teknolojisine Giriş, Ankara: Gazi Kitapevi, 2006 Brain P. LAWLER, Masaüstü Yayıncılık ve Basım Klavuzu, İstanbul: Alfa Basım Yayım, 2006 Rudolf Arnheim, 2004, Art and Visual Perception: A Psychology of the Creative Eye. William Lidwell, 2010, Universal Principles of Design M. Sezai TÜRK, Niyazi KANSU ve Bünyamin CİYLAN, Masaüstü Yayıncılıkta Baskı Öncesi Hazırlık ve Photoshop Uygulamaları, Gazi Kitabevi, Ankara, 2007 Hayri Yanık, Masaüstü Yayıncılık, İstanbul: Dönence Basım ve Yayın, 2004 Kağıt baskı üzerinde yaratıcı uygulama teknikleri. Basım Teknolojisi. (Dr.G.Gülnuz Gültekin. Gazi Ün.). TC. Milli Eğitim. Bak. MEGEP Projesi Meslek Yayınları. Baskı öncesi ve sonrası graik tasarım eğitimi. (T.C. Milli Eğitim Bak. Yayınları).

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
NoProgram Yeterliliği Katkı Düzeyi
12345
1
Medya ve Görsel Sanatlar disiplinlerinin temel kavramlarını bilir.
2
Medya ve Görsel Sanatlar disiplinlerinin temel kuramlarını bilir.
3
Medya ve Görsel Sanatlarda gerekli olan bilgisayar programlarını ve çoklu medya tekniklerini bilir.
4
Medya ve Görsel Sanatlarda gerekli olan estetik kuralları bilir.
5
Mesleki ve bilimsel çalışmalarda ulusal ve uluslararası etik kodlara bağlı kalacak şekilde hareket eder.
6
Kültürlerin sembol sistemlerini anlar.
7
Medya ve Görsel Sanatlar ile ilgili olguları boyutlarıyla analiz eder.
8
Kurumların/kişilerin ihtiyaçları doğrultusunda görsel tasarım sürecini planlar.
9
Kurumların/kişilerin ihtiyaçları doğrultusunda görsel iletişim sürecini gerçekleştirir.
10
Medya ve Görsel Sanatlar uygulamaları için gereken araç, yöntem ve teknikleri kullanır.
X
11
Gerçek, 2 Boyutlu ve 3 Boyutlu görüntü üretme, işleme ve değerlendirme becerisine sahiptir.
12
Yeni medya ortamlarında görsel tasarım tekniklerini uygular.
13
Tasarım konusunda estetik farkındalığa ve kavrayışa sahiptir.
14
Mesleğini “İş Sağlığı ve Güvenliği” kurallarını göz önünde bulundurarak gerçekleştirir.
15
Medya ve Görsel Sanatlar ile ilgili projelerde sorumluluk alarak ortaya çıkan sorunları çözer.
16
Medya ve Görsel Sanatlar disiplinlerine ve alt disiplinlerine ait kuramsal ve olgusal sorunları bilimsel yöntemlerle yayına dönüştürebilir.
17
Medya ve Görsel Sanatlar alanındaki gelişmeleri düzenli olarak takip ederek çalışmalarında etkin şekilde kullanır.
18
Türkçeyi bilimsel ve mesleki çalışmalarda akıcı ve doğru bir biçimde kullanır.
19
En az bir yabancı dili B1 seviyesinde okuyup anlayabilir.
20
Sosyal sorumluluk projeleri planlayarak görev alır.
21
Yapay zekayı (yapay öğrenme/makine öğrenimi) yaratım sürecine dahil eder.

Değerlendirme Sistemi

Katkı DüzeyiMutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı 40
Genel Sınavın Başarıya Oranı 60
Toplam 100

Sayısal Veriler

Öğrenci Başarı Durumu

Ekleme Tarihi: 05/07/2022 - 17:03Son Güncelleme Tarihi: 05/07/2022 - 17:05