Ders Detayı
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
MASAÜSTÜ YAYINCILIK | - | Güz Dönemi | 1+2 | 2 | 5 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. İhsan EKEN |
Dersi Verenler | Öğr.Gör. İslam ŞENSÖZ |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Masaüstü yayıncılığın temek kurallarının nedenlerini görme ve kendi başına sıfırdan veya eklemelerle basılı veya dijital olarak kullanmayı öğretir. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Temel masaüstü yayıncılık kurallarına giriş,Temel masaüstü yayıncılık kurallarının öğretilmesi,Temel Gestalt kuralları,Format ve Renk ile uygulama,Hiyerarşi ve uygulama,Tipografi ve uygulama,Grid ve uygulama,Grid ve uygulamaya devam,Baskı ve sonlandırma ile uygulama,Adobe Indesign’a giriş ve uygulama,Gazete tasarımı: basılı ve dijital çıkışı,Dergi tasarımı: basılı ve dijital çıkışı,Kitap ve kitap kapağı tasarımı: basılı ve dijital çıkışı,Matbaa, sergi ve müze gezisi ; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Teknik olarak basılı bir iş olan dergi, gazete, afiş vb. basılı bir işi hazırlayabilme | 11, 6, 8, 9 | E, F, H |
Tasarım sistemi içinde yer alan grid, renk, ağırlık merkezini kullanabilme | 6 | E, F, H |
Herhangi bir tasarım işine başlarken hiyerarşi sistemini kullanabilme | 6, 8 | E, F |
Renk teorisi, tipografi, kompozisyon, denge, vurgu gibi grafik tasarım ilkeleriyle uygulama. | 13, 16, 6, 9 | A, F |
Adobe InDesign, Illustrator veya QuarkXPress gibi yaygın kullanılan yazılımları kullanarak belgelerin düzenlenmesi, tipografi tasarımı ve sayfa düzeni gibi becerileri kazanır. | 11, 16, 6, 9 | E, F |
Öğretim Yöntemleri: | 11: Gösterip Yapma Yöntemi, 13: Örnek Olay Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 6: Deneyimle Öğrenme Modeli, 8: Ters-yüz Edilmiş Sınıf Modeli, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav, E: Ödev, F: Proje Görevi, H: Performans Görevi |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Temel masaüstü yayıncılık kurallarına giriş | Verilen kaynağın ilgili bölümünün izlenmesi |
2 | Temel masaüstü yayıncılık kurallarının öğretilmesi | Verilen kaynağın ilgili bölümünün izlenmesi |
3 | Temel Gestalt kuralları | Verilen kaynağın ilgili bölümünün izlenmesi |
4 | Format ve Renk ile uygulama | Verilen kaynağın ilgili bölümünün izlenmesi |
5 | Hiyerarşi ve uygulama | Verilen kaynağın ilgili bölümünün izlenmesi |
6 | Tipografi ve uygulama | Verilen kaynağın ilgili bölümünün izlenmesi |
7 | Grid ve uygulama | Verilen kaynağın ilgili bölümünün izlenmesi |
8 | Grid ve uygulamaya devam | Verilen kaynağın ilgili bölümünün izlenmesi |
9 | Baskı ve sonlandırma ile uygulama | Verilen kaynağın ilgili bölümünün izlenmesi |
10 | Adobe Indesign’a giriş ve uygulama | Verilen kaynağın ilgili bölümünün izlenmesi |
11 | Gazete tasarımı: basılı ve dijital çıkışı | Verilen kaynağın ilgili bölümünün izlenmesi |
12 | Dergi tasarımı: basılı ve dijital çıkışı | Verilen kaynağın ilgili bölümünün izlenmesi |
13 | Kitap ve kitap kapağı tasarımı: basılı ve dijital çıkışı | Verilen kaynağın ilgili bölümünün izlenmesi |
14 | Matbaa, sergi ve müze gezisi | Verilen kaynağın ilgili bölümünün izlenmesi |
Kaynak |
Kleon, Austin. Bir Sanatçı Gibi Araklayın. İstanbul: Butik Yayıncılık ve Kişisel Gelişim, 2012. Gavin Ambrose , Paul Harris, Grafik Tasarım Temelleri Seti, Literatür Yayıncılık Gavin Ambrose , Paul Harris , Mehmet Emir Uslu (Çevirmen), Grafik Tasarımın Temelleri 2. Basım, Literatür Yayıncılık Gavin Ambrose , Paul Harris , Adnan Tepecik (Çevirmen) , Murat Devrim Atılgan (Çevirmen), Yaratıcı Tasarımın Temelleri, Literatür Yayıncılık Steven Heller , Veronique Vienne , Bengisu Bayrak (Çevirmen), Grafik Tasarımı Değiştiren 100 Fikir, Literatür Yayıncılık F. Soner MAZLUM, Masaüstü Yayıncılık: Tasarım ve Basım Teknolojisine Giriş, Ankara: Gazi Kitapevi, 2006 Brain P. LAWLER, Masaüstü Yayıncılık ve Basım Klavuzu, İstanbul: Alfa Basım Yayım, 2006 Rudolf Arnheim, 2004, Art and Visual Perception: A Psychology of the Creative Eye. William Lidwell, 2010, Universal Principles of Design M. Sezai TÜRK, Niyazi KANSU ve Bünyamin CİYLAN, Masaüstü Yayıncılıkta Baskı Öncesi Hazırlık ve Photoshop Uygulamaları, Gazi Kitabevi, Ankara, 2007 Hayri Yanık, Masaüstü Yayıncılık, İstanbul: Dönence Basım ve Yayın, 2004 Kağıt baskı üzerinde yaratıcı uygulama teknikleri. Basım Teknolojisi. (Dr.G.Gülnuz Gültekin. Gazi Ün.). TC. Milli Eğitim. Bak. MEGEP Projesi Meslek Yayınları. Baskı öncesi ve sonrası graik tasarım eğitimi. (T.C. Milli Eğitim Bak. Yayınları). |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Medya ve Görsel Sanatlar disiplinlerinin temel kavramlarını bilir. | ||||||
2 | Medya ve Görsel Sanatlar disiplinlerinin temel kuramlarını bilir. | ||||||
3 | Medya ve Görsel Sanatlarda gerekli olan bilgisayar programlarını ve çoklu medya tekniklerini bilir. | ||||||
4 | Medya ve Görsel Sanatlarda gerekli olan estetik kuralları bilir. | ||||||
5 | Mesleki ve bilimsel çalışmalarda ulusal ve uluslararası etik kodlara bağlı kalacak şekilde hareket eder. | ||||||
6 | Kültürlerin sembol sistemlerini anlar. | ||||||
7 | Medya ve Görsel Sanatlar ile ilgili olguları boyutlarıyla analiz eder. | ||||||
8 | Kurumların/kişilerin ihtiyaçları doğrultusunda görsel tasarım sürecini planlar. | ||||||
9 | Kurumların/kişilerin ihtiyaçları doğrultusunda görsel iletişim sürecini gerçekleştirir. | ||||||
10 | Medya ve Görsel Sanatlar uygulamaları için gereken araç, yöntem ve teknikleri kullanır. | X | |||||
11 | Gerçek, 2 Boyutlu ve 3 Boyutlu görüntü üretme, işleme ve değerlendirme becerisine sahiptir. | ||||||
12 | Yeni medya ortamlarında görsel tasarım tekniklerini uygular. | ||||||
13 | Tasarım konusunda estetik farkındalığa ve kavrayışa sahiptir. | ||||||
14 | Mesleğini “İş Sağlığı ve Güvenliği” kurallarını göz önünde bulundurarak gerçekleştirir. | ||||||
15 | Medya ve Görsel Sanatlar ile ilgili projelerde sorumluluk alarak ortaya çıkan sorunları çözer. | ||||||
16 | Medya ve Görsel Sanatlar disiplinlerine ve alt disiplinlerine ait kuramsal ve olgusal sorunları bilimsel yöntemlerle yayına dönüştürebilir. | ||||||
17 | Medya ve Görsel Sanatlar alanındaki gelişmeleri düzenli olarak takip ederek çalışmalarında etkin şekilde kullanır. | ||||||
18 | Türkçeyi bilimsel ve mesleki çalışmalarda akıcı ve doğru bir biçimde kullanır. | ||||||
19 | En az bir yabancı dili B1 seviyesinde okuyup anlayabilir. | ||||||
20 | Sosyal sorumluluk projeleri planlayarak görev alır. | ||||||
21 | Yapay zekayı (yapay öğrenme/makine öğrenimi) yaratım sürecine dahil eder. |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |
AKTS / İşyükü Tablosu | ||||||
Etkinlik | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |||
Ders Saati | 6 | 5 | 30 | |||
Rehberli Problem Çözme | 0 | 0 | 0 | |||
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi | 0 | 0 | 0 | |||
Okul Dışı Diğer Faaliyetler | 6 | 5 | 30 | |||
Proje Sunumu / Seminer | 5 | 4 | 20 | |||
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Ara Sınav ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Genel Sınav ve Hazırlığı | 6 | 5 | 30 | |||
Performans Görevi, Bakım Planı | 8 | 5 | 40 | |||
Toplam İş Yükü (Saat) | 150 | |||||
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(150/30) | 5 | |||||
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır. |
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
MASAÜSTÜ YAYINCILIK | - | Güz Dönemi | 1+2 | 2 | 5 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. İhsan EKEN |
Dersi Verenler | Öğr.Gör. İslam ŞENSÖZ |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Masaüstü yayıncılığın temek kurallarının nedenlerini görme ve kendi başına sıfırdan veya eklemelerle basılı veya dijital olarak kullanmayı öğretir. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Temel masaüstü yayıncılık kurallarına giriş,Temel masaüstü yayıncılık kurallarının öğretilmesi,Temel Gestalt kuralları,Format ve Renk ile uygulama,Hiyerarşi ve uygulama,Tipografi ve uygulama,Grid ve uygulama,Grid ve uygulamaya devam,Baskı ve sonlandırma ile uygulama,Adobe Indesign’a giriş ve uygulama,Gazete tasarımı: basılı ve dijital çıkışı,Dergi tasarımı: basılı ve dijital çıkışı,Kitap ve kitap kapağı tasarımı: basılı ve dijital çıkışı,Matbaa, sergi ve müze gezisi ; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Teknik olarak basılı bir iş olan dergi, gazete, afiş vb. basılı bir işi hazırlayabilme | 11, 6, 8, 9 | E, F, H |
Tasarım sistemi içinde yer alan grid, renk, ağırlık merkezini kullanabilme | 6 | E, F, H |
Herhangi bir tasarım işine başlarken hiyerarşi sistemini kullanabilme | 6, 8 | E, F |
Renk teorisi, tipografi, kompozisyon, denge, vurgu gibi grafik tasarım ilkeleriyle uygulama. | 13, 16, 6, 9 | A, F |
Adobe InDesign, Illustrator veya QuarkXPress gibi yaygın kullanılan yazılımları kullanarak belgelerin düzenlenmesi, tipografi tasarımı ve sayfa düzeni gibi becerileri kazanır. | 11, 16, 6, 9 | E, F |
Öğretim Yöntemleri: | 11: Gösterip Yapma Yöntemi, 13: Örnek Olay Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 6: Deneyimle Öğrenme Modeli, 8: Ters-yüz Edilmiş Sınıf Modeli, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav, E: Ödev, F: Proje Görevi, H: Performans Görevi |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Temel masaüstü yayıncılık kurallarına giriş | Verilen kaynağın ilgili bölümünün izlenmesi |
2 | Temel masaüstü yayıncılık kurallarının öğretilmesi | Verilen kaynağın ilgili bölümünün izlenmesi |
3 | Temel Gestalt kuralları | Verilen kaynağın ilgili bölümünün izlenmesi |
4 | Format ve Renk ile uygulama | Verilen kaynağın ilgili bölümünün izlenmesi |
5 | Hiyerarşi ve uygulama | Verilen kaynağın ilgili bölümünün izlenmesi |
6 | Tipografi ve uygulama | Verilen kaynağın ilgili bölümünün izlenmesi |
7 | Grid ve uygulama | Verilen kaynağın ilgili bölümünün izlenmesi |
8 | Grid ve uygulamaya devam | Verilen kaynağın ilgili bölümünün izlenmesi |
9 | Baskı ve sonlandırma ile uygulama | Verilen kaynağın ilgili bölümünün izlenmesi |
10 | Adobe Indesign’a giriş ve uygulama | Verilen kaynağın ilgili bölümünün izlenmesi |
11 | Gazete tasarımı: basılı ve dijital çıkışı | Verilen kaynağın ilgili bölümünün izlenmesi |
12 | Dergi tasarımı: basılı ve dijital çıkışı | Verilen kaynağın ilgili bölümünün izlenmesi |
13 | Kitap ve kitap kapağı tasarımı: basılı ve dijital çıkışı | Verilen kaynağın ilgili bölümünün izlenmesi |
14 | Matbaa, sergi ve müze gezisi | Verilen kaynağın ilgili bölümünün izlenmesi |
Kaynak |
Kleon, Austin. Bir Sanatçı Gibi Araklayın. İstanbul: Butik Yayıncılık ve Kişisel Gelişim, 2012. Gavin Ambrose , Paul Harris, Grafik Tasarım Temelleri Seti, Literatür Yayıncılık Gavin Ambrose , Paul Harris , Mehmet Emir Uslu (Çevirmen), Grafik Tasarımın Temelleri 2. Basım, Literatür Yayıncılık Gavin Ambrose , Paul Harris , Adnan Tepecik (Çevirmen) , Murat Devrim Atılgan (Çevirmen), Yaratıcı Tasarımın Temelleri, Literatür Yayıncılık Steven Heller , Veronique Vienne , Bengisu Bayrak (Çevirmen), Grafik Tasarımı Değiştiren 100 Fikir, Literatür Yayıncılık F. Soner MAZLUM, Masaüstü Yayıncılık: Tasarım ve Basım Teknolojisine Giriş, Ankara: Gazi Kitapevi, 2006 Brain P. LAWLER, Masaüstü Yayıncılık ve Basım Klavuzu, İstanbul: Alfa Basım Yayım, 2006 Rudolf Arnheim, 2004, Art and Visual Perception: A Psychology of the Creative Eye. William Lidwell, 2010, Universal Principles of Design M. Sezai TÜRK, Niyazi KANSU ve Bünyamin CİYLAN, Masaüstü Yayıncılıkta Baskı Öncesi Hazırlık ve Photoshop Uygulamaları, Gazi Kitabevi, Ankara, 2007 Hayri Yanık, Masaüstü Yayıncılık, İstanbul: Dönence Basım ve Yayın, 2004 Kağıt baskı üzerinde yaratıcı uygulama teknikleri. Basım Teknolojisi. (Dr.G.Gülnuz Gültekin. Gazi Ün.). TC. Milli Eğitim. Bak. MEGEP Projesi Meslek Yayınları. Baskı öncesi ve sonrası graik tasarım eğitimi. (T.C. Milli Eğitim Bak. Yayınları). |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Medya ve Görsel Sanatlar disiplinlerinin temel kavramlarını bilir. | ||||||
2 | Medya ve Görsel Sanatlar disiplinlerinin temel kuramlarını bilir. | ||||||
3 | Medya ve Görsel Sanatlarda gerekli olan bilgisayar programlarını ve çoklu medya tekniklerini bilir. | ||||||
4 | Medya ve Görsel Sanatlarda gerekli olan estetik kuralları bilir. | ||||||
5 | Mesleki ve bilimsel çalışmalarda ulusal ve uluslararası etik kodlara bağlı kalacak şekilde hareket eder. | ||||||
6 | Kültürlerin sembol sistemlerini anlar. | ||||||
7 | Medya ve Görsel Sanatlar ile ilgili olguları boyutlarıyla analiz eder. | ||||||
8 | Kurumların/kişilerin ihtiyaçları doğrultusunda görsel tasarım sürecini planlar. | ||||||
9 | Kurumların/kişilerin ihtiyaçları doğrultusunda görsel iletişim sürecini gerçekleştirir. | ||||||
10 | Medya ve Görsel Sanatlar uygulamaları için gereken araç, yöntem ve teknikleri kullanır. | X | |||||
11 | Gerçek, 2 Boyutlu ve 3 Boyutlu görüntü üretme, işleme ve değerlendirme becerisine sahiptir. | ||||||
12 | Yeni medya ortamlarında görsel tasarım tekniklerini uygular. | ||||||
13 | Tasarım konusunda estetik farkındalığa ve kavrayışa sahiptir. | ||||||
14 | Mesleğini “İş Sağlığı ve Güvenliği” kurallarını göz önünde bulundurarak gerçekleştirir. | ||||||
15 | Medya ve Görsel Sanatlar ile ilgili projelerde sorumluluk alarak ortaya çıkan sorunları çözer. | ||||||
16 | Medya ve Görsel Sanatlar disiplinlerine ve alt disiplinlerine ait kuramsal ve olgusal sorunları bilimsel yöntemlerle yayına dönüştürebilir. | ||||||
17 | Medya ve Görsel Sanatlar alanındaki gelişmeleri düzenli olarak takip ederek çalışmalarında etkin şekilde kullanır. | ||||||
18 | Türkçeyi bilimsel ve mesleki çalışmalarda akıcı ve doğru bir biçimde kullanır. | ||||||
19 | En az bir yabancı dili B1 seviyesinde okuyup anlayabilir. | ||||||
20 | Sosyal sorumluluk projeleri planlayarak görev alır. | ||||||
21 | Yapay zekayı (yapay öğrenme/makine öğrenimi) yaratım sürecine dahil eder. |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |