Ana içeriğe atla

Ders Detayı

Ders Tanımı

DersKoduYarıyılT+U SaatKrediAKTS
GELENEKSEL TÜRK SANATLARI -Güz Dönemi3+035
Ders Programı
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin DiliTürkçe
Dersin SeviyesiLisans
Dersin TürüPrograma Bağlı Seçmeli
Dersin KoordinatörüDr.Öğr.Üye. Ebru Gamze IŞIKSAÇAN
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları
Dersin AmacıGeleneksel Türk sanatlarına ilişkin kültürün özelliklerini yansıtan çini, halı, kilim, eski kumaş desenlerini araştırılması, yorumlanması ve bu bağlamda özgün sanatsal yaklaşımların geliştirilebilmesi için kompozisyon, motif ve desenleme tekniklerini, tasarlama prensipleriyle uygulamaya dönüştürmektir.
Dersin İçeriğiBu ders; Tanışma Dersin Tanıtımı, Ders Öğrenme Çıktıları ile program yeterliklerinin ilişkisinin kurulması,Türk El sanatları üretimi ve sınıflandırılması, sanatların türleri,Geleneksel Türk Deseni sanatında motif ve desenleme teknikleri: Kütahya, İznik motifleri, Hereke halısı desenleri örneklerinin incelenmesi,Desen, motif ve tasarlama yöntem ve teknikleri,Taslak oluşturma: İznik Çini motifleri, Hereke Halısı Desenleri,Parça eser üzerinde çap çizimleri ve desen tamamlama,Ara Sınav,Desenlerin belirlenmesi ve taslak oluşturma,Biçim-Yüzey ilişkisi,Renk uygulama yöntem ve teknikleri,Malzeme üzerinde uygulamaya yönelik çeşitli yöntem ve teknikler,Parça eser üzerinde desen tamamlama,Parça eser üzerinde desen tamamlama,Genel Sınav; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme KazanımlarıÖğretim YöntemleriÖlçme Yöntemleri
Evrensel kültüre mal olmuş, milli değerlerimize duyarlılık ve farkındalık geliştirebilir10, 16, 20, 9D, E, H
Geleneklerle yoğurulmuş dekoratif sanatlarımızı temel düzeyde uygulayabilir12, 14, 2, 20, 5, 6, 8F
Geleneksel Türk desenlerine yönelik uygulama alanlarını tanımlayabilir14, 16D, G
Üretimin önemini benimser ve bu bilinci yaşantıda konumlandırabilir14, 16, 20, 6, 8D, E
Tasarlama aşamalarını bilir ve malzemeye doğru aktarabilir12, 14, 2, 20, 6, 8F, G
Geleneksel el sanatlarının üretimine katkıda bulunabilir.12, 14, 2, 20, 6, 8H
Uygulama yöntem ve tekniklerini doğru kullanabilir12, 14, 2, 20, 6, 8F, H
Özgün motif üretimi gerçekleştirebilir14, 2, 20, 21, 6, 8E
Milli kültürümüzün özelliklerini yansıtan desenler üretebilir12, 14, 2, 20, 21, 6, 8E
Geleneksel Türk El Sanatlarına ilişkin kültürün özelliklerini yansıtan çini, halı, kilim, eski kumaş desenlerini tanır ve ayırt edebilir.10, 14, 16, 6, 9D, E
Öğretim Yöntemleri:10: Tartışma Yöntemi, 12: Problem Çözme Yöntemi, 14: Bireysel Çalışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 2: Proje Temelli Öğrenme Modeli, 20: Tersine Beyin Fırtınası Tekniği, 21: Benzetim/Simülasyon Tekniği, 5: İşbirlikli Öğrenme Modeli, 6: Deneyimle Öğrenme Modeli, 8: Ters-yüz Edilmiş Sınıf Modeli, 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:D: Sözlü Sınav, E: Ödev, F: Proje Görevi, G: Kısa Sınav, H: Performans Görevi

Ders Akışı

SıraKonularÖn Hazırlık
1Tanışma Dersin Tanıtımı, Ders Öğrenme Çıktıları ile program yeterliklerinin ilişkisinin kurulmasıİlgili kitabın okunması
2Türk El sanatları üretimi ve sınıflandırılması, sanatların türleriGörsel Kaynak Tarama
3Geleneksel Türk Deseni sanatında motif ve desenleme teknikleri: Kütahya, İznik motifleri, Hereke halısı desenleri örneklerinin incelenmesiGörsel Kaynak Tarama
4Desen, motif ve tasarlama yöntem ve teknikleriGörsel Kaynak Tarama
5Taslak oluşturma: İznik Çini motifleri, Hereke Halısı DesenleriGörsel Kaynak Tarama
6Parça eser üzerinde çap çizimleri ve desen tamamlamaGörsel Kaynak Tarama
7Ara Sınav
8Desenlerin belirlenmesi ve taslak oluşturmaGörsel Kaynak Tarama
9Biçim-Yüzey ilişkisiGörsel Kaynak Tarama
10Renk uygulama yöntem ve teknikleriGörsel Kaynak Tarama
11Malzeme üzerinde uygulamaya yönelik çeşitli yöntem ve tekniklerGörsel Kaynak Tarama
12Parça eser üzerinde desen tamamlamaGörsel Kaynak Tarama
13Parça eser üzerinde desen tamamlamaGörsel Kaynak Tarama
14Genel Sınav
Kaynak
1. Traditional Turkish Arts, Mehmet Özel, İstanbul : The Republic of Turkey, Ministry of Culture, General Directorate of Fine Arts, 1992. 2. Geleneksel Türk El Sanatlarına Giriş, Yrd. Doç. Dr. İsmail Öztürk, Ürün yayınları, Ankara 3. Geleneksel Türk Sanatları, Mehmet Özel, Kültür Bakanlığı, Ankara,1993 4. Geleneksel Türk El Sanatları, Metin Sözen, Hürriyet Gazetecilik ve Matbaacılık 5. Toprak Ateş, Sır- Tarihsel Gelişimi, Atölyeleri ve Ustalarıyla Kütahya Çini ve Seramikleri, Garo Kürkman, İstanbul, 2005 6. İznik Çinileri ve Gülbenkyan Koleksiyonu, Sitare Turan Bakır, Ankara, 1999 7. İstanbul Lalesi, Turhan Baytop, Ankara, 1992 8. Türk Kilim Motifleri, Yusuf Durul, Ankara, 1987 9. Anatolian Kilims, Güran Erbek, Ankara, 1995 10. Türk El sanatları, H. Örcün Barışta, Ankara 1998 11. Türk El Sanatlarından Örnekler, Fatma Akbil Pamir, İstanbul, 1970 12. Türk El Sanatları, Kültür Bakanlığı, Ankara, 1993 13. Orta Asya Türkmen Halıları ile Tarihi Anadolu, Türk halılarının Ortak Özellikleri, Nalan Türkmen, Ankara, 2001 14. Museum of Turkish and Islamic Art Kilims, Nazan Ölçer, İstanbul, 1989 15. Creativity and Crafts in the Muslim World, Nazeih Taleb Maarouf İstanbul, 2004

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
NoProgram Yeterliliği Katkı Düzeyi
12345
1
Medya ve Görsel Sanatlar disiplinlerinin temel kavramlarını bilir.
X
2
Medya ve Görsel Sanatlar disiplinlerinin temel kuramlarını bilir.
X
3
Medya ve Görsel Sanatlarda gerekli olan bilgisayar programlarını ve çoklu medya tekniklerini bilir.
4
Medya ve Görsel Sanatlarda gerekli olan estetik kuralları bilir.
5
Mesleki ve bilimsel çalışmalarda ulusal ve uluslararası etik kodlara bağlı kalacak şekilde hareket eder.
6
Kültürlerin sembol sistemlerini anlar.
7
Medya ve Görsel Sanatlar ile ilgili olguları boyutlarıyla analiz eder.
8
Kurumların/kişilerin ihtiyaçları doğrultusunda görsel tasarım sürecini planlar.
9
Kurumların/kişilerin ihtiyaçları doğrultusunda görsel iletişim sürecini gerçekleştirir.
10
Medya ve Görsel Sanatlar uygulamaları için gereken araç, yöntem ve teknikleri kullanır.
11
Gerçek, 2 Boyutlu ve 3 Boyutlu görüntü üretme, işleme ve değerlendirme becerisine sahiptir.
12
Yeni medya ortamlarında görsel tasarım tekniklerini uygular.
13
Tasarım konusunda estetik farkındalığa ve kavrayışa sahiptir.
14
Mesleğini “İş Sağlığı ve Güvenliği” kurallarını göz önünde bulundurarak gerçekleştirir.
15
Medya ve Görsel Sanatlar ile ilgili projelerde sorumluluk alarak ortaya çıkan sorunları çözer.
16
Medya ve Görsel Sanatlar disiplinlerine ve alt disiplinlerine ait kuramsal ve olgusal sorunları bilimsel yöntemlerle yayına dönüştürebilir.
17
Medya ve Görsel Sanatlar alanındaki gelişmeleri düzenli olarak takip ederek çalışmalarında etkin şekilde kullanır.
18
Türkçeyi bilimsel ve mesleki çalışmalarda akıcı ve doğru bir biçimde kullanır.
19
En az bir yabancı dili B1 seviyesinde okuyup anlayabilir.
20
Sosyal sorumluluk projeleri planlayarak görev alır.
21
Yapay zekayı (yapay öğrenme/makine öğrenimi) yaratım sürecine dahil eder.

Değerlendirme Sistemi

Katkı DüzeyiMutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı 40
Genel Sınavın Başarıya Oranı 60
Toplam 100
AKTS / İşyükü Tablosu
EtkinlikSayıSüresi (Saat)Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Saati14342
Rehberli Problem Çözme51575
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi428
Okul Dışı Diğer Faaliyetler000
Proje Sunumu / Seminer248
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı000
Ara Sınav ve Hazırlığı122
Genel Sınav ve Hazırlığı133
Performans Görevi, Bakım Planı000
Toplam İş Yükü (Saat)138
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(138/30)5
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır.

Dersin Detaylı Bilgileri

Ders Tanımı

DersKoduYarıyılT+U SaatKrediAKTS
GELENEKSEL TÜRK SANATLARI -Güz Dönemi3+035
Ders Programı
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin DiliTürkçe
Dersin SeviyesiLisans
Dersin TürüPrograma Bağlı Seçmeli
Dersin KoordinatörüDr.Öğr.Üye. Ebru Gamze IŞIKSAÇAN
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları
Dersin AmacıGeleneksel Türk sanatlarına ilişkin kültürün özelliklerini yansıtan çini, halı, kilim, eski kumaş desenlerini araştırılması, yorumlanması ve bu bağlamda özgün sanatsal yaklaşımların geliştirilebilmesi için kompozisyon, motif ve desenleme tekniklerini, tasarlama prensipleriyle uygulamaya dönüştürmektir.
Dersin İçeriğiBu ders; Tanışma Dersin Tanıtımı, Ders Öğrenme Çıktıları ile program yeterliklerinin ilişkisinin kurulması,Türk El sanatları üretimi ve sınıflandırılması, sanatların türleri,Geleneksel Türk Deseni sanatında motif ve desenleme teknikleri: Kütahya, İznik motifleri, Hereke halısı desenleri örneklerinin incelenmesi,Desen, motif ve tasarlama yöntem ve teknikleri,Taslak oluşturma: İznik Çini motifleri, Hereke Halısı Desenleri,Parça eser üzerinde çap çizimleri ve desen tamamlama,Ara Sınav,Desenlerin belirlenmesi ve taslak oluşturma,Biçim-Yüzey ilişkisi,Renk uygulama yöntem ve teknikleri,Malzeme üzerinde uygulamaya yönelik çeşitli yöntem ve teknikler,Parça eser üzerinde desen tamamlama,Parça eser üzerinde desen tamamlama,Genel Sınav; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme KazanımlarıÖğretim YöntemleriÖlçme Yöntemleri
Evrensel kültüre mal olmuş, milli değerlerimize duyarlılık ve farkındalık geliştirebilir10, 16, 20, 9D, E, H
Geleneklerle yoğurulmuş dekoratif sanatlarımızı temel düzeyde uygulayabilir12, 14, 2, 20, 5, 6, 8F
Geleneksel Türk desenlerine yönelik uygulama alanlarını tanımlayabilir14, 16D, G
Üretimin önemini benimser ve bu bilinci yaşantıda konumlandırabilir14, 16, 20, 6, 8D, E
Tasarlama aşamalarını bilir ve malzemeye doğru aktarabilir12, 14, 2, 20, 6, 8F, G
Geleneksel el sanatlarının üretimine katkıda bulunabilir.12, 14, 2, 20, 6, 8H
Uygulama yöntem ve tekniklerini doğru kullanabilir12, 14, 2, 20, 6, 8F, H
Özgün motif üretimi gerçekleştirebilir14, 2, 20, 21, 6, 8E
Milli kültürümüzün özelliklerini yansıtan desenler üretebilir12, 14, 2, 20, 21, 6, 8E
Geleneksel Türk El Sanatlarına ilişkin kültürün özelliklerini yansıtan çini, halı, kilim, eski kumaş desenlerini tanır ve ayırt edebilir.10, 14, 16, 6, 9D, E
Öğretim Yöntemleri:10: Tartışma Yöntemi, 12: Problem Çözme Yöntemi, 14: Bireysel Çalışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 2: Proje Temelli Öğrenme Modeli, 20: Tersine Beyin Fırtınası Tekniği, 21: Benzetim/Simülasyon Tekniği, 5: İşbirlikli Öğrenme Modeli, 6: Deneyimle Öğrenme Modeli, 8: Ters-yüz Edilmiş Sınıf Modeli, 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:D: Sözlü Sınav, E: Ödev, F: Proje Görevi, G: Kısa Sınav, H: Performans Görevi

Ders Akışı

SıraKonularÖn Hazırlık
1Tanışma Dersin Tanıtımı, Ders Öğrenme Çıktıları ile program yeterliklerinin ilişkisinin kurulmasıİlgili kitabın okunması
2Türk El sanatları üretimi ve sınıflandırılması, sanatların türleriGörsel Kaynak Tarama
3Geleneksel Türk Deseni sanatında motif ve desenleme teknikleri: Kütahya, İznik motifleri, Hereke halısı desenleri örneklerinin incelenmesiGörsel Kaynak Tarama
4Desen, motif ve tasarlama yöntem ve teknikleriGörsel Kaynak Tarama
5Taslak oluşturma: İznik Çini motifleri, Hereke Halısı DesenleriGörsel Kaynak Tarama
6Parça eser üzerinde çap çizimleri ve desen tamamlamaGörsel Kaynak Tarama
7Ara Sınav
8Desenlerin belirlenmesi ve taslak oluşturmaGörsel Kaynak Tarama
9Biçim-Yüzey ilişkisiGörsel Kaynak Tarama
10Renk uygulama yöntem ve teknikleriGörsel Kaynak Tarama
11Malzeme üzerinde uygulamaya yönelik çeşitli yöntem ve tekniklerGörsel Kaynak Tarama
12Parça eser üzerinde desen tamamlamaGörsel Kaynak Tarama
13Parça eser üzerinde desen tamamlamaGörsel Kaynak Tarama
14Genel Sınav
Kaynak
1. Traditional Turkish Arts, Mehmet Özel, İstanbul : The Republic of Turkey, Ministry of Culture, General Directorate of Fine Arts, 1992. 2. Geleneksel Türk El Sanatlarına Giriş, Yrd. Doç. Dr. İsmail Öztürk, Ürün yayınları, Ankara 3. Geleneksel Türk Sanatları, Mehmet Özel, Kültür Bakanlığı, Ankara,1993 4. Geleneksel Türk El Sanatları, Metin Sözen, Hürriyet Gazetecilik ve Matbaacılık 5. Toprak Ateş, Sır- Tarihsel Gelişimi, Atölyeleri ve Ustalarıyla Kütahya Çini ve Seramikleri, Garo Kürkman, İstanbul, 2005 6. İznik Çinileri ve Gülbenkyan Koleksiyonu, Sitare Turan Bakır, Ankara, 1999 7. İstanbul Lalesi, Turhan Baytop, Ankara, 1992 8. Türk Kilim Motifleri, Yusuf Durul, Ankara, 1987 9. Anatolian Kilims, Güran Erbek, Ankara, 1995 10. Türk El sanatları, H. Örcün Barışta, Ankara 1998 11. Türk El Sanatlarından Örnekler, Fatma Akbil Pamir, İstanbul, 1970 12. Türk El Sanatları, Kültür Bakanlığı, Ankara, 1993 13. Orta Asya Türkmen Halıları ile Tarihi Anadolu, Türk halılarının Ortak Özellikleri, Nalan Türkmen, Ankara, 2001 14. Museum of Turkish and Islamic Art Kilims, Nazan Ölçer, İstanbul, 1989 15. Creativity and Crafts in the Muslim World, Nazeih Taleb Maarouf İstanbul, 2004

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
NoProgram Yeterliliği Katkı Düzeyi
12345
1
Medya ve Görsel Sanatlar disiplinlerinin temel kavramlarını bilir.
X
2
Medya ve Görsel Sanatlar disiplinlerinin temel kuramlarını bilir.
X
3
Medya ve Görsel Sanatlarda gerekli olan bilgisayar programlarını ve çoklu medya tekniklerini bilir.
4
Medya ve Görsel Sanatlarda gerekli olan estetik kuralları bilir.
5
Mesleki ve bilimsel çalışmalarda ulusal ve uluslararası etik kodlara bağlı kalacak şekilde hareket eder.
6
Kültürlerin sembol sistemlerini anlar.
7
Medya ve Görsel Sanatlar ile ilgili olguları boyutlarıyla analiz eder.
8
Kurumların/kişilerin ihtiyaçları doğrultusunda görsel tasarım sürecini planlar.
9
Kurumların/kişilerin ihtiyaçları doğrultusunda görsel iletişim sürecini gerçekleştirir.
10
Medya ve Görsel Sanatlar uygulamaları için gereken araç, yöntem ve teknikleri kullanır.
11
Gerçek, 2 Boyutlu ve 3 Boyutlu görüntü üretme, işleme ve değerlendirme becerisine sahiptir.
12
Yeni medya ortamlarında görsel tasarım tekniklerini uygular.
13
Tasarım konusunda estetik farkındalığa ve kavrayışa sahiptir.
14
Mesleğini “İş Sağlığı ve Güvenliği” kurallarını göz önünde bulundurarak gerçekleştirir.
15
Medya ve Görsel Sanatlar ile ilgili projelerde sorumluluk alarak ortaya çıkan sorunları çözer.
16
Medya ve Görsel Sanatlar disiplinlerine ve alt disiplinlerine ait kuramsal ve olgusal sorunları bilimsel yöntemlerle yayına dönüştürebilir.
17
Medya ve Görsel Sanatlar alanındaki gelişmeleri düzenli olarak takip ederek çalışmalarında etkin şekilde kullanır.
18
Türkçeyi bilimsel ve mesleki çalışmalarda akıcı ve doğru bir biçimde kullanır.
19
En az bir yabancı dili B1 seviyesinde okuyup anlayabilir.
20
Sosyal sorumluluk projeleri planlayarak görev alır.
21
Yapay zekayı (yapay öğrenme/makine öğrenimi) yaratım sürecine dahil eder.

Değerlendirme Sistemi

Katkı DüzeyiMutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı 40
Genel Sınavın Başarıya Oranı 60
Toplam 100

Sayısal Veriler

Öğrenci Başarı Durumu

Ekleme Tarihi: 05/07/2022 - 17:03Son Güncelleme Tarihi: 05/07/2022 - 17:05