Ders Detayı
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
MEDYA TARİHİ | - | Bahar Dönemi | 3+0 | 3 | 6 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üye. Ahmet Serkan OKAY |
Dersi Verenler | Prof.Dr. Müge DEMİR AYRAL |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Öğrencilere, kitle iletişim araçlarının ortaya çıkışı ve tarihsel süreç içerisindeki gelişimleri hakkında bilgi vermek, bugünkü medyayı doğru değerlendirebilmek için basının geçmişten günümüze geçirmiş olduğu siyasi, ekonomik, toplumsal değişiklikleri tanımlamak, tarihi, içeriği ve yapısıyla kitle iletişim araçlarının eleştirel biçimde anlaşılmasını teşvik etmek. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Medya ve İletişim Tarihine Giriş,Medya tarihi dönemleri,Alfabenin Etkisi ve Sözlü Yazın,Küresel Köy, Yeni Medya ve Gutenberg Galaksisi,Baskı Devrimi ve Matbaanın İcadı ,Tipografik Kültür ve Özellikleri,Kitap Çeşitleri ve Tipografik Kültür,Genel özet ve sorulara yanıtlar, konular üzerine tartışmalar,İletişim Türleri,Multimedya İletişim ve Gazetenin Tarihi,Endüstri ve İletişim Devrimi,Sinemanın Doğuşu,Yeni İletişim Teknolojileri,Genel Değerlendirme; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Basının doğuşu ve gelişimini açıklar | 16, 9 | A |
Yazıdan önce kullanılan iletişim yöntemlerini tanımlar. | 16, 9 | A |
Yazının ve kağıdın icadını anlatır. | 10, 16, 9 | A |
İlkçağ ve ortaçağdaki iletişimin temel özelliklerini açıklar | 16, 9 | A |
İletişim yöntem ve teknolojilerinin tarihindeki başlıca gelişme ve dönemlerini belirler. | 10, 16, 9 | A |
Yazının icadından matbaanın icadına kadar olan dönemi inceler. | 16, 9 | A |
Ulaşımda ve iletişimde ‘devrim’ yaratan buluşların bilgi aktarımı ve içeriğinde nasıl dönüşümler yarattığını açıklar. | 16, 9 | A |
Matbaa, telgraf, telefon ve sinemanın icadı gibi teknolojik gelişmelerin medya tarihi içerisindeki rolünü belirler. | 10, 16, 9 | A |
Gazetenin ortaya çıkması ve yaygınlaşmasıyla yeni bir okur-yazar kitlesinin oluşması arasındaki karşılıklı ilişkiyi açıklar. | 16, 9 | A |
İlk gazetelerin özelliklerini analiz eder. | 16, 9 | A |
Kitle iletişim araçlarının toplumsal etkilerini yorumlar. | 16, 9 | A |
20.yy uluslar arası haber akışını açıklar. | 10, 9 | A |
Dünyada ve Türkiye’de radyoculuğun ve televizyonculuğun doğuşunu, gelişimini belirler. | 10, 16, 9 | A |
Yeni iletişim teknolojilerinin medya tarihindeki gelişimini açıklar. | 16, 9 | A |
Yeni medyada etik kavramını belirler. | 10, 16, 9 | A |
Türk basın tarihini anlatır. | 10, 16, 9 | A |
Türk basın tarihinin gelişimi içinde önemli rolü olan gazeteciler hakkında proje hazırlar. | 10, 16, 9 | A |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Medya ve İletişim Tarihine Giriş | Konu ile ilgili kitap bölümünün okunması |
2 | Medya tarihi dönemleri | Konu ile ilgili kitap bölümünün okunması |
3 | Alfabenin Etkisi ve Sözlü Yazın | Konu ile ilgili kitap bölümünün okunması |
4 | Küresel Köy, Yeni Medya ve Gutenberg Galaksisi | Konu ile ilgili kitap bölümünün okunması |
5 | Baskı Devrimi ve Matbaanın İcadı | Konu ile ilgili kitap bölümünün okunması |
6 | Tipografik Kültür ve Özellikleri | Konu ile ilgili kitap bölümünün okunması |
7 | Kitap Çeşitleri ve Tipografik Kültür | Konu ile ilgili kitap bölümünün okunması |
8 | Genel özet ve sorulara yanıtlar, konular üzerine tartışmalar | |
9 | İletişim Türleri | Konu ile ilgili kitap bölümünün okunması |
10 | Multimedya İletişim ve Gazetenin Tarihi | Konu ile ilgili kitap bölümünün okunması |
11 | Endüstri ve İletişim Devrimi | Konu ile ilgili kitap bölümünün okunması |
12 | Sinemanın Doğuşu | Konu ile ilgili kitap bölümünün okunması |
13 | Yeni İletişim Teknolojileri | Konu ile ilgili kitap bölümünün okunması |
14 | Genel Değerlendirme |
Kaynak |
[1] www.medipol.edu.tr/ adresinden yayınlanan indirilebilir ders malzemeleri |
Baldini, M. (2000). İletişim Tarihi, Çev. Gül Batuş, Avcıol Basım Yayın: İstanbul. Briggs, A. and Burke, P. (2004). Medyanın Toplumsal Tarihi, Çev. İbrahim Şener, İzdüşüm Yayınları: İstanbul. Poe, T.P. (2019). İletişim Tarihi, Çev. Umut Yener Kara, Islık Yayınları: İstanbul. Nilnur TANDAÇGÜNEŞ, İletişim Tarihi, AUZEF ders notu. David Crowley, Paul Heyer (2017) İletişim Tarihi, Çev.Berkay Ersöz, Siyasal Kitapevi,Ankara Engin Çağlak (2016) İletişim Tarihi, Nobel Yayıncılık, Ankara |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Medya ve Görsel Sanatlar disiplinlerinin temel kavramlarını bilir. | X | |||||
2 | Medya ve Görsel Sanatlar disiplinlerinin temel kuramlarını bilir. | X | |||||
3 | Medya ve Görsel Sanatlarda gerekli olan bilgisayar programlarını ve çoklu medya tekniklerini bilir. | ||||||
4 | Medya ve Görsel Sanatlarda gerekli olan estetik kuralları bilir. | ||||||
5 | Mesleki ve bilimsel çalışmalarda ulusal ve uluslararası etik kodlara bağlı kalacak şekilde hareket eder. | ||||||
6 | Kültürlerin sembol sistemlerini anlar. | X | |||||
7 | Medya ve Görsel Sanatlar ile ilgili olguları boyutlarıyla analiz eder. | ||||||
8 | Kurumların/kişilerin ihtiyaçları doğrultusunda görsel tasarım sürecini planlar. | ||||||
9 | Kurumların/kişilerin ihtiyaçları doğrultusunda görsel iletişim sürecini gerçekleştirir. | ||||||
10 | Medya ve Görsel Sanatlar uygulamaları için gereken araç, yöntem ve teknikleri kullanır. | ||||||
11 | Gerçek, 2 Boyutlu ve 3 Boyutlu görüntü üretme, işleme ve değerlendirme becerisine sahiptir. | ||||||
12 | Yeni medya ortamlarında görsel tasarım tekniklerini uygular. | ||||||
13 | Tasarım konusunda estetik farkındalığa ve kavrayışa sahiptir. | ||||||
14 | Mesleğini “İş Sağlığı ve Güvenliği” kurallarını göz önünde bulundurarak gerçekleştirir. | ||||||
15 | Medya ve Görsel Sanatlar ile ilgili projelerde sorumluluk alarak ortaya çıkan sorunları çözer. | ||||||
16 | Medya ve Görsel Sanatlar disiplinlerine ve alt disiplinlerine ait kuramsal ve olgusal sorunları bilimsel yöntemlerle yayına dönüştürebilir. | ||||||
17 | Medya ve Görsel Sanatlar alanındaki gelişmeleri düzenli olarak takip ederek çalışmalarında etkin şekilde kullanır. | ||||||
18 | Türkçeyi bilimsel ve mesleki çalışmalarda akıcı ve doğru bir biçimde kullanır. | ||||||
19 | En az bir yabancı dili B1 seviyesinde okuyup anlayabilir. | ||||||
20 | Sosyal sorumluluk projeleri planlayarak görev alır. | ||||||
21 | Yapay zekayı (yapay öğrenme/makine öğrenimi) yaratım sürecine dahil eder. |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |
AKTS / İşyükü Tablosu | ||||||
Etkinlik | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |||
Ders Saati | 14 | 3 | 42 | |||
Rehberli Problem Çözme | 14 | 3 | 42 | |||
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi | 0 | 0 | 0 | |||
Okul Dışı Diğer Faaliyetler | 0 | 0 | 0 | |||
Proje Sunumu / Seminer | 0 | 0 | 0 | |||
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı | 2 | 30 | 60 | |||
Ara Sınav ve Hazırlığı | 1 | 21 | 21 | |||
Genel Sınav ve Hazırlığı | 1 | 21 | 21 | |||
Performans Görevi, Bakım Planı | 0 | 0 | 0 | |||
Toplam İş Yükü (Saat) | 186 | |||||
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(186/30) | 6 | |||||
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır. |
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
MEDYA TARİHİ | - | Bahar Dönemi | 3+0 | 3 | 6 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üye. Ahmet Serkan OKAY |
Dersi Verenler | Prof.Dr. Müge DEMİR AYRAL |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Öğrencilere, kitle iletişim araçlarının ortaya çıkışı ve tarihsel süreç içerisindeki gelişimleri hakkında bilgi vermek, bugünkü medyayı doğru değerlendirebilmek için basının geçmişten günümüze geçirmiş olduğu siyasi, ekonomik, toplumsal değişiklikleri tanımlamak, tarihi, içeriği ve yapısıyla kitle iletişim araçlarının eleştirel biçimde anlaşılmasını teşvik etmek. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Medya ve İletişim Tarihine Giriş,Medya tarihi dönemleri,Alfabenin Etkisi ve Sözlü Yazın,Küresel Köy, Yeni Medya ve Gutenberg Galaksisi,Baskı Devrimi ve Matbaanın İcadı ,Tipografik Kültür ve Özellikleri,Kitap Çeşitleri ve Tipografik Kültür,Genel özet ve sorulara yanıtlar, konular üzerine tartışmalar,İletişim Türleri,Multimedya İletişim ve Gazetenin Tarihi,Endüstri ve İletişim Devrimi,Sinemanın Doğuşu,Yeni İletişim Teknolojileri,Genel Değerlendirme; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Basının doğuşu ve gelişimini açıklar | 16, 9 | A |
Yazıdan önce kullanılan iletişim yöntemlerini tanımlar. | 16, 9 | A |
Yazının ve kağıdın icadını anlatır. | 10, 16, 9 | A |
İlkçağ ve ortaçağdaki iletişimin temel özelliklerini açıklar | 16, 9 | A |
İletişim yöntem ve teknolojilerinin tarihindeki başlıca gelişme ve dönemlerini belirler. | 10, 16, 9 | A |
Yazının icadından matbaanın icadına kadar olan dönemi inceler. | 16, 9 | A |
Ulaşımda ve iletişimde ‘devrim’ yaratan buluşların bilgi aktarımı ve içeriğinde nasıl dönüşümler yarattığını açıklar. | 16, 9 | A |
Matbaa, telgraf, telefon ve sinemanın icadı gibi teknolojik gelişmelerin medya tarihi içerisindeki rolünü belirler. | 10, 16, 9 | A |
Gazetenin ortaya çıkması ve yaygınlaşmasıyla yeni bir okur-yazar kitlesinin oluşması arasındaki karşılıklı ilişkiyi açıklar. | 16, 9 | A |
İlk gazetelerin özelliklerini analiz eder. | 16, 9 | A |
Kitle iletişim araçlarının toplumsal etkilerini yorumlar. | 16, 9 | A |
20.yy uluslar arası haber akışını açıklar. | 10, 9 | A |
Dünyada ve Türkiye’de radyoculuğun ve televizyonculuğun doğuşunu, gelişimini belirler. | 10, 16, 9 | A |
Yeni iletişim teknolojilerinin medya tarihindeki gelişimini açıklar. | 16, 9 | A |
Yeni medyada etik kavramını belirler. | 10, 16, 9 | A |
Türk basın tarihini anlatır. | 10, 16, 9 | A |
Türk basın tarihinin gelişimi içinde önemli rolü olan gazeteciler hakkında proje hazırlar. | 10, 16, 9 | A |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Medya ve İletişim Tarihine Giriş | Konu ile ilgili kitap bölümünün okunması |
2 | Medya tarihi dönemleri | Konu ile ilgili kitap bölümünün okunması |
3 | Alfabenin Etkisi ve Sözlü Yazın | Konu ile ilgili kitap bölümünün okunması |
4 | Küresel Köy, Yeni Medya ve Gutenberg Galaksisi | Konu ile ilgili kitap bölümünün okunması |
5 | Baskı Devrimi ve Matbaanın İcadı | Konu ile ilgili kitap bölümünün okunması |
6 | Tipografik Kültür ve Özellikleri | Konu ile ilgili kitap bölümünün okunması |
7 | Kitap Çeşitleri ve Tipografik Kültür | Konu ile ilgili kitap bölümünün okunması |
8 | Genel özet ve sorulara yanıtlar, konular üzerine tartışmalar | |
9 | İletişim Türleri | Konu ile ilgili kitap bölümünün okunması |
10 | Multimedya İletişim ve Gazetenin Tarihi | Konu ile ilgili kitap bölümünün okunması |
11 | Endüstri ve İletişim Devrimi | Konu ile ilgili kitap bölümünün okunması |
12 | Sinemanın Doğuşu | Konu ile ilgili kitap bölümünün okunması |
13 | Yeni İletişim Teknolojileri | Konu ile ilgili kitap bölümünün okunması |
14 | Genel Değerlendirme |
Kaynak |
[1] www.medipol.edu.tr/ adresinden yayınlanan indirilebilir ders malzemeleri |
Baldini, M. (2000). İletişim Tarihi, Çev. Gül Batuş, Avcıol Basım Yayın: İstanbul. Briggs, A. and Burke, P. (2004). Medyanın Toplumsal Tarihi, Çev. İbrahim Şener, İzdüşüm Yayınları: İstanbul. Poe, T.P. (2019). İletişim Tarihi, Çev. Umut Yener Kara, Islık Yayınları: İstanbul. Nilnur TANDAÇGÜNEŞ, İletişim Tarihi, AUZEF ders notu. David Crowley, Paul Heyer (2017) İletişim Tarihi, Çev.Berkay Ersöz, Siyasal Kitapevi,Ankara Engin Çağlak (2016) İletişim Tarihi, Nobel Yayıncılık, Ankara |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Medya ve Görsel Sanatlar disiplinlerinin temel kavramlarını bilir. | X | |||||
2 | Medya ve Görsel Sanatlar disiplinlerinin temel kuramlarını bilir. | X | |||||
3 | Medya ve Görsel Sanatlarda gerekli olan bilgisayar programlarını ve çoklu medya tekniklerini bilir. | ||||||
4 | Medya ve Görsel Sanatlarda gerekli olan estetik kuralları bilir. | ||||||
5 | Mesleki ve bilimsel çalışmalarda ulusal ve uluslararası etik kodlara bağlı kalacak şekilde hareket eder. | ||||||
6 | Kültürlerin sembol sistemlerini anlar. | X | |||||
7 | Medya ve Görsel Sanatlar ile ilgili olguları boyutlarıyla analiz eder. | ||||||
8 | Kurumların/kişilerin ihtiyaçları doğrultusunda görsel tasarım sürecini planlar. | ||||||
9 | Kurumların/kişilerin ihtiyaçları doğrultusunda görsel iletişim sürecini gerçekleştirir. | ||||||
10 | Medya ve Görsel Sanatlar uygulamaları için gereken araç, yöntem ve teknikleri kullanır. | ||||||
11 | Gerçek, 2 Boyutlu ve 3 Boyutlu görüntü üretme, işleme ve değerlendirme becerisine sahiptir. | ||||||
12 | Yeni medya ortamlarında görsel tasarım tekniklerini uygular. | ||||||
13 | Tasarım konusunda estetik farkındalığa ve kavrayışa sahiptir. | ||||||
14 | Mesleğini “İş Sağlığı ve Güvenliği” kurallarını göz önünde bulundurarak gerçekleştirir. | ||||||
15 | Medya ve Görsel Sanatlar ile ilgili projelerde sorumluluk alarak ortaya çıkan sorunları çözer. | ||||||
16 | Medya ve Görsel Sanatlar disiplinlerine ve alt disiplinlerine ait kuramsal ve olgusal sorunları bilimsel yöntemlerle yayına dönüştürebilir. | ||||||
17 | Medya ve Görsel Sanatlar alanındaki gelişmeleri düzenli olarak takip ederek çalışmalarında etkin şekilde kullanır. | ||||||
18 | Türkçeyi bilimsel ve mesleki çalışmalarda akıcı ve doğru bir biçimde kullanır. | ||||||
19 | En az bir yabancı dili B1 seviyesinde okuyup anlayabilir. | ||||||
20 | Sosyal sorumluluk projeleri planlayarak görev alır. | ||||||
21 | Yapay zekayı (yapay öğrenme/makine öğrenimi) yaratım sürecine dahil eder. |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |