Ana içeriğe atla

Ders Detayı

Ders Tanımı

DersKoduYarıyılT+U SaatKrediAKTS
TİPOGRAFİ-Bahar Dönemi1+225
Ders Programı
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin DiliTürkçe
Dersin SeviyesiLisans
Dersin TürüZorunlu
Dersin KoordinatörüDoç.Dr. İhsan EKEN
Dersi VerenlerDoç.Dr. İhsan EKEN
Dersin Yardımcıları
Dersin Amacı“Yazı” ile ilgili yeterli teorik ve pratik bilgilendirmelerden sonra tipografiye girişle başlayan süreçte ilk tipografik uygulamalarla üst sınıflarda grafik tasarım ve masaüstü yayıncılık gibi derslerde temel deneyim kazandırır.
Dersin İçeriğiBu ders; Tipografiye giriş,Harf tiplerinin anatomisi ve evrimi,Sembollerin sisteminde kurum ve yıkım ,Harf örnekleri ve büyük harflerin biçimini tanımlama,Anlamsal ve sentetik boşluk biçim ilişkileri,Düzen prensipleri ,Yazı tiplerini seçme kullanma ve çoğaltma,Yazı tipografi parametreleri,Harf düzenlemeleri ve okunabilirlikReading the relevant section of the given source
,Serifli ve serifsiz yazıların metinlerde uygun seçimleri,Alfabedeki harflerin sırasıyla yeni yazı tipleri oluşturma,Yazı sütunlarında karakter adedi, sağ ve sol bloklama, simetri, nehir çözümlemeleri, espas varyasyonlar,Font Creator 5.0 yazı tiplerini harfleri bilgisayarda kullanılmaya hazır hale getirecek programı tanıtmak,Font Creator 5.0 programı ile tasarlanan yazı tiplerinin , bilgisayarda kullanılacak hale getirme; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme KazanımlarıÖğretim YöntemleriÖlçme Yöntemleri
Kaligrafi temellerini üretir.11, 6, 9E, F
Adobe Illustrator ve Adobe InDesign programlarını orta seviyede kullanır.11, 8, 9E, F
Sınıflandırılmış harf biçimlerini tasarlar.10, 6, 9E, F
Tipografi kültürünü tanımlar.10, 16, 9A
Tipografi ve dizgi terimler sözlüğünden bazı temel kavramlarla uygulama yapar.10, 16, 9A
Öğretim Yöntemleri:10: Tartışma Yöntemi, 11: Gösterip Yapma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 6: Deneyimle Öğrenme Modeli, 8: Ters-yüz Edilmiş Sınıf Modeli, 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:A: Klasik Yazılı Sınav, E: Ödev, F: Proje Görevi

Ders Akışı

SıraKonularÖn Hazırlık
1Tipografiye girişVerilen kaynağın ilgili bölümünün okunması
2Harf tiplerinin anatomisi ve evrimiVerilen kaynağın ilgili bölümünün okunması
3Sembollerin sisteminde kurum ve yıkım Verilen kaynağın ilgili bölümünün okunması
4Harf örnekleri ve büyük harflerin biçimini tanımlamaVerilen kaynağın ilgili bölümünün okunması
5Anlamsal ve sentetik boşluk biçim ilişkileriVerilen kaynağın ilgili bölümünün okunması
6Düzen prensipleri Verilen kaynağın ilgili bölümünün okunması
7Yazı tiplerini seçme kullanma ve çoğaltmaVerilen kaynağın ilgili bölümünün okunması
8Yazı tipografi parametreleriVerilen kaynağın ilgili bölümünün okunması
9Harf düzenlemeleri ve okunabilirlikReading the relevant section of the given source
Verilen kaynağın ilgili bölümünün okunması
10Serifli ve serifsiz yazıların metinlerde uygun seçimleriVerilen kaynağın ilgili bölümünün okunması
11Alfabedeki harflerin sırasıyla yeni yazı tipleri oluşturmaVerilen kaynağın ilgili bölümünün okunması
12Yazı sütunlarında karakter adedi, sağ ve sol bloklama, simetri, nehir çözümlemeleri, espas varyasyonlarVerilen kaynağın ilgili bölümünün okunması
13Font Creator 5.0 yazı tiplerini harfleri bilgisayarda kullanılmaya hazır hale getirecek programı tanıtmakVerilen kaynağın ilgili bölümünün okunması
14Font Creator 5.0 programı ile tasarlanan yazı tiplerinin , bilgisayarda kullanılacak hale getirmeVerilen kaynağın ilgili bölümünün okunması
Kaynak
E. Becer, Modern Sanat ve Yeni Tipografi. Ankara: Dost Kitapevi Yay., 2004. N. K. Sarıkavak, Tipografinin Temelleri, İstanbul: Doruk Yay., 1999 Seddon Tonny, Greetings from Retro Design, Thames&Hudson Limited. United Kindom, 2014 Becer Emre, İletişim ve Grafik Tasarım, Dost Kitabevi Yayınları, Ankara, 2013 F. Uçar Tevfik, Görsel İletişim ve Grafik Tasarım, İnkılap Kitabevi Yayın, 2014 F. Ketenci Hasan, Bilgili Can, Görsel İletişim ve Grafik Tasarım, Beta Basım Yayım, İstanbul 2006

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
NoProgram Yeterliliği Katkı Düzeyi
12345
1
Medya ve Görsel Sanatlar disiplinlerinin temel kavramlarını bilir.
2
Medya ve Görsel Sanatlar disiplinlerinin temel kuramlarını bilir.
3
Medya ve Görsel Sanatlarda gerekli olan bilgisayar programlarını ve çoklu medya tekniklerini bilir.
4
Medya ve Görsel Sanatlarda gerekli olan estetik kuralları bilir.
5
Mesleki ve bilimsel çalışmalarda ulusal ve uluslararası etik kodlara bağlı kalacak şekilde hareket eder.
6
Kültürlerin sembol sistemlerini anlar.
7
Medya ve Görsel Sanatlar ile ilgili olguları boyutlarıyla analiz eder.
8
Kurumların/kişilerin ihtiyaçları doğrultusunda görsel tasarım sürecini planlar.
9
Kurumların/kişilerin ihtiyaçları doğrultusunda görsel iletişim sürecini gerçekleştirir.
10
Medya ve Görsel Sanatlar uygulamaları için gereken araç, yöntem ve teknikleri kullanır.
X
11
Gerçek, 2 Boyutlu ve 3 Boyutlu görüntü üretme, işleme ve değerlendirme becerisine sahiptir.
12
Yeni medya ortamlarında görsel tasarım tekniklerini uygular.
13
Tasarım konusunda estetik farkındalığa ve kavrayışa sahiptir.
14
Mesleğini “İş Sağlığı ve Güvenliği” kurallarını göz önünde bulundurarak gerçekleştirir.
15
Medya ve Görsel Sanatlar ile ilgili projelerde sorumluluk alarak ortaya çıkan sorunları çözer.
16
Medya ve Görsel Sanatlar disiplinlerine ve alt disiplinlerine ait kuramsal ve olgusal sorunları bilimsel yöntemlerle yayına dönüştürebilir.
17
Medya ve Görsel Sanatlar alanındaki gelişmeleri düzenli olarak takip ederek çalışmalarında etkin şekilde kullanır.
18
Türkçeyi bilimsel ve mesleki çalışmalarda akıcı ve doğru bir biçimde kullanır.
19
En az bir yabancı dili B1 seviyesinde okuyup anlayabilir.
20
Sosyal sorumluluk projeleri planlayarak görev alır.
21
Yapay zekayı (yapay öğrenme/makine öğrenimi) yaratım sürecine dahil eder.

Değerlendirme Sistemi

Katkı DüzeyiMutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı 40
Genel Sınavın Başarıya Oranı 60
Toplam 100
AKTS / İşyükü Tablosu
EtkinlikSayıSüresi (Saat)Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Saati14342
Rehberli Problem Çözme7642
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi41040
Okul Dışı Diğer Faaliyetler2510
Proje Sunumu / Seminer000
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı000
Ara Sınav ve Hazırlığı11010
Genel Sınav ve Hazırlığı11010
Performans Görevi, Bakım Planı000
Toplam İş Yükü (Saat)154
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(154/30)5
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır.

Dersin Detaylı Bilgileri

Ders Tanımı

DersKoduYarıyılT+U SaatKrediAKTS
TİPOGRAFİ-Bahar Dönemi1+225
Ders Programı
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin DiliTürkçe
Dersin SeviyesiLisans
Dersin TürüZorunlu
Dersin KoordinatörüDoç.Dr. İhsan EKEN
Dersi VerenlerDoç.Dr. İhsan EKEN
Dersin Yardımcıları
Dersin Amacı“Yazı” ile ilgili yeterli teorik ve pratik bilgilendirmelerden sonra tipografiye girişle başlayan süreçte ilk tipografik uygulamalarla üst sınıflarda grafik tasarım ve masaüstü yayıncılık gibi derslerde temel deneyim kazandırır.
Dersin İçeriğiBu ders; Tipografiye giriş,Harf tiplerinin anatomisi ve evrimi,Sembollerin sisteminde kurum ve yıkım ,Harf örnekleri ve büyük harflerin biçimini tanımlama,Anlamsal ve sentetik boşluk biçim ilişkileri,Düzen prensipleri ,Yazı tiplerini seçme kullanma ve çoğaltma,Yazı tipografi parametreleri,Harf düzenlemeleri ve okunabilirlikReading the relevant section of the given source
,Serifli ve serifsiz yazıların metinlerde uygun seçimleri,Alfabedeki harflerin sırasıyla yeni yazı tipleri oluşturma,Yazı sütunlarında karakter adedi, sağ ve sol bloklama, simetri, nehir çözümlemeleri, espas varyasyonlar,Font Creator 5.0 yazı tiplerini harfleri bilgisayarda kullanılmaya hazır hale getirecek programı tanıtmak,Font Creator 5.0 programı ile tasarlanan yazı tiplerinin , bilgisayarda kullanılacak hale getirme; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme KazanımlarıÖğretim YöntemleriÖlçme Yöntemleri
Kaligrafi temellerini üretir.11, 6, 9E, F
Adobe Illustrator ve Adobe InDesign programlarını orta seviyede kullanır.11, 8, 9E, F
Sınıflandırılmış harf biçimlerini tasarlar.10, 6, 9E, F
Tipografi kültürünü tanımlar.10, 16, 9A
Tipografi ve dizgi terimler sözlüğünden bazı temel kavramlarla uygulama yapar.10, 16, 9A
Öğretim Yöntemleri:10: Tartışma Yöntemi, 11: Gösterip Yapma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 6: Deneyimle Öğrenme Modeli, 8: Ters-yüz Edilmiş Sınıf Modeli, 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:A: Klasik Yazılı Sınav, E: Ödev, F: Proje Görevi

Ders Akışı

SıraKonularÖn Hazırlık
1Tipografiye girişVerilen kaynağın ilgili bölümünün okunması
2Harf tiplerinin anatomisi ve evrimiVerilen kaynağın ilgili bölümünün okunması
3Sembollerin sisteminde kurum ve yıkım Verilen kaynağın ilgili bölümünün okunması
4Harf örnekleri ve büyük harflerin biçimini tanımlamaVerilen kaynağın ilgili bölümünün okunması
5Anlamsal ve sentetik boşluk biçim ilişkileriVerilen kaynağın ilgili bölümünün okunması
6Düzen prensipleri Verilen kaynağın ilgili bölümünün okunması
7Yazı tiplerini seçme kullanma ve çoğaltmaVerilen kaynağın ilgili bölümünün okunması
8Yazı tipografi parametreleriVerilen kaynağın ilgili bölümünün okunması
9Harf düzenlemeleri ve okunabilirlikReading the relevant section of the given source
Verilen kaynağın ilgili bölümünün okunması
10Serifli ve serifsiz yazıların metinlerde uygun seçimleriVerilen kaynağın ilgili bölümünün okunması
11Alfabedeki harflerin sırasıyla yeni yazı tipleri oluşturmaVerilen kaynağın ilgili bölümünün okunması
12Yazı sütunlarında karakter adedi, sağ ve sol bloklama, simetri, nehir çözümlemeleri, espas varyasyonlarVerilen kaynağın ilgili bölümünün okunması
13Font Creator 5.0 yazı tiplerini harfleri bilgisayarda kullanılmaya hazır hale getirecek programı tanıtmakVerilen kaynağın ilgili bölümünün okunması
14Font Creator 5.0 programı ile tasarlanan yazı tiplerinin , bilgisayarda kullanılacak hale getirmeVerilen kaynağın ilgili bölümünün okunması
Kaynak
E. Becer, Modern Sanat ve Yeni Tipografi. Ankara: Dost Kitapevi Yay., 2004. N. K. Sarıkavak, Tipografinin Temelleri, İstanbul: Doruk Yay., 1999 Seddon Tonny, Greetings from Retro Design, Thames&Hudson Limited. United Kindom, 2014 Becer Emre, İletişim ve Grafik Tasarım, Dost Kitabevi Yayınları, Ankara, 2013 F. Uçar Tevfik, Görsel İletişim ve Grafik Tasarım, İnkılap Kitabevi Yayın, 2014 F. Ketenci Hasan, Bilgili Can, Görsel İletişim ve Grafik Tasarım, Beta Basım Yayım, İstanbul 2006

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
NoProgram Yeterliliği Katkı Düzeyi
12345
1
Medya ve Görsel Sanatlar disiplinlerinin temel kavramlarını bilir.
2
Medya ve Görsel Sanatlar disiplinlerinin temel kuramlarını bilir.
3
Medya ve Görsel Sanatlarda gerekli olan bilgisayar programlarını ve çoklu medya tekniklerini bilir.
4
Medya ve Görsel Sanatlarda gerekli olan estetik kuralları bilir.
5
Mesleki ve bilimsel çalışmalarda ulusal ve uluslararası etik kodlara bağlı kalacak şekilde hareket eder.
6
Kültürlerin sembol sistemlerini anlar.
7
Medya ve Görsel Sanatlar ile ilgili olguları boyutlarıyla analiz eder.
8
Kurumların/kişilerin ihtiyaçları doğrultusunda görsel tasarım sürecini planlar.
9
Kurumların/kişilerin ihtiyaçları doğrultusunda görsel iletişim sürecini gerçekleştirir.
10
Medya ve Görsel Sanatlar uygulamaları için gereken araç, yöntem ve teknikleri kullanır.
X
11
Gerçek, 2 Boyutlu ve 3 Boyutlu görüntü üretme, işleme ve değerlendirme becerisine sahiptir.
12
Yeni medya ortamlarında görsel tasarım tekniklerini uygular.
13
Tasarım konusunda estetik farkındalığa ve kavrayışa sahiptir.
14
Mesleğini “İş Sağlığı ve Güvenliği” kurallarını göz önünde bulundurarak gerçekleştirir.
15
Medya ve Görsel Sanatlar ile ilgili projelerde sorumluluk alarak ortaya çıkan sorunları çözer.
16
Medya ve Görsel Sanatlar disiplinlerine ve alt disiplinlerine ait kuramsal ve olgusal sorunları bilimsel yöntemlerle yayına dönüştürebilir.
17
Medya ve Görsel Sanatlar alanındaki gelişmeleri düzenli olarak takip ederek çalışmalarında etkin şekilde kullanır.
18
Türkçeyi bilimsel ve mesleki çalışmalarda akıcı ve doğru bir biçimde kullanır.
19
En az bir yabancı dili B1 seviyesinde okuyup anlayabilir.
20
Sosyal sorumluluk projeleri planlayarak görev alır.
21
Yapay zekayı (yapay öğrenme/makine öğrenimi) yaratım sürecine dahil eder.

Değerlendirme Sistemi

Katkı DüzeyiMutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı 40
Genel Sınavın Başarıya Oranı 60
Toplam 100

Sayısal Veriler

Öğrenci Başarı Durumu

Ekleme Tarihi: 05/07/2022 - 17:03Son Güncelleme Tarihi: 05/07/2022 - 17:05